Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 731
Offentligt
1669710_0001.png
BØRNEINDBLIK
4/16
ANALYSENOTAT FRA BØRNERÅDET · NR. 4/2016 · 3. ÅRGANG · MAJ 2016
ANALYSE: UNGE OG SELVSKADE
MERE END HVER FEMTE I 9. KLASSE
HAR SKADET SIG SELV
Selvskade er et udbredt problem blandt unge. Det viser en ny undersøgelse
blandt 1.400 elever i 9. klasse. Børnerådets formand Per Larsen er chokeret over
antallet af selvskadende unge og opfordrer til handling.
I en typisk 9. klasse i Danmark sidder fem elever, som
har skadet sig selv. De unge, som skader sig selv, trives
typisk dårligere end andre unge. De er oftere ensom-
me og har lavere selvværd, de er plaget af flere former
for daglig mistrivsel, og de er oftere blevet mobbet.
Børnerådets formand Per Larsen er rystet: ”Det er
chokerende, at så mange unge mistrives og skader
sig selv. Det er vi simpelthen nødt til at gøre noget
ved. Det handler både om bedre hjælp i situationen,
men også om det forebyggende arbejde. Børns trivsel
skal forbedres – og det handler i høj grad også om at
bryde tabuet om selvskade, så det bliver lettere for
voksne at hjælpe børn og unge til det gode børneliv,
som FN’s Børnekonvention fastslår, at de har ret til.”
Clara er en af de unge fra Børnerådets undersøgelse,
der skader sig selv. Hun fortæller, at hun er blevet
mødt af et system, der ikke slår til, fordi selvskade
ikke er en egentlig sygdom i diagnostisk forstand:
”Jeg fik ikke behandling, før jeg var selvmordstruet,
hvor jeg dukkede op på akutmodtagelsen. Så ville de
lave en henvisning, men det ville de ikke før. Fordi
det ikke var slemt nok. De forebygger ikke. De tager
det først, når det er eskaleret”.
Per Larsen efterlyser bedre mulighed for hjælp og
behandling: ”I dag er det sådan, at det kun er en
diagnose, der giver adgang til hjælp. Det er simpelt-
hen ikke rimeligt, at så mange unge bare skal gå og
vente på, at samfundet synes, de er syge nok til
behandling. Der skal langt bedre tilbud på bordet
– også uden at det først kræver en diagnose.”
Undersøgelsen viser, at selvskade er et problem i hele
landet, og at de unge i 9. klasse har en meget præcis
fornemmelse for omfanget af selvskade. Samtidig
viser undersøgelsen, at der er flere piger end drenge,
som har skadet sig selv, men at drenge, der skader
sig selv, gør det hyppigere.
UNDERSØGELSENS HOVEDRESULTATER
Af de 22 pct. unge, der har skadet sig selv,
er 68 pct. piger, mens 32 pct. er drenge.
Unge fra brudte familier og unge, der bor i økono-
misk trængte familier, skader oftere sig selv.
42 pct. af de unge, der er blevet mobbet på nettet
det seneste år, har skadet sig selv.
14 pct. af de drenge, der har skadet sig selv, har
gjort det over 20 gange det seneste år. Det samme
gælder for 7 pct. af de piger, som har skadet sig
selv.
De mest udbredte former for selvskade er at skære,
kradse eller slå sig selv.
Unge, der har skadet sig selv, udfører oftere end
andre unge indirekte selvskade, fx ved at kaste op,
efter de har spist.
Unge, der har skadet sig selv, har lavere selvværd
og oplever flere former for daglig mistrivsel end
andre unge.
Selvskade er udbredt i hele landet: 93 pct. af
de skoler, der er med i Børne- og Ungepanelet,
har unge, der selvskader.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 731: Henvendelse af 27/9-16 fra Børnerådet vedr. perspektiver på mulighederne for forbedring af adgangen til hjælp til selvskadende børn og unge
1669710_0002.png
ANALYSE FRA BØRNERÅDET: MERE END HVER FEMTE I 9. KLASSE HAR SKADET SIG SELV
BØRNEINDBLIK NR 4 · MAJ 2016 · 2
ANALYSENOTAT
SELVSKADE ER UDBREDT BLANDT UNGE
Denne undersøgelse viser, at mere end hver femte
ung, 22 pct., har skadet sig selv med vilje – uden at
ville begå selvmord. Undersøgelsen skriver sig ind i
en række af undersøgelser, der alle peger på, at selv-
skade er et udbredt problem: Sidste år konkluderede
Videnscenter om spiseforstyrrelser og selvskade – Vi-
OSS – at 11 pct. af den danske befolkning mellem 18
og 80 år har skadet sig selv, og at selvskade er mest
udbredt blandt unge (ViOSS, 2015). En undersøgelse
fra 2012 viser, at 14 pct. af danske gymnasieelever
har prøvet at skade sig selv (Zøllner, Konieczna &
Rask, 2012). Derudover viser en undersøgelse fra Cen-
ter for Selvmordsforskning, at det især er 14-15-årige,
der går med tanker om at skade sig selv (Zøllner &
Jensen, 2010).
Denne undersøgelse viser også, ud af de 22 pct. unge,
der har skadet sig selv, er 68 pct. piger, mens 32 pct.
af dem er drenge. At piger i højere grad end drenge
skader sig selv er også kendt fra andre undersøgelser
(Askovgården, 2003; Nielsen & Ludvigsen; 2008;
Zøllner & Jensen, 2010; Nielsen & Sørensen, 2011;
Zøllner, Konieczna & Rask, 2012).
En undersøgelse fra Center for Selvmordsforskning
konkluderer, at unge med vestlig baggrund oftere
skader sig selv end unge med ikke-vestlig baggrund
(Zøllner, 2008). Den sammenhæng finder vi dog ikke
i denne undersøgelse.
UNGE HAR EN GOD FORNEMMELSE AF OMFANGET
Andre undersøgelser har vist, at unge ofte har en
fejlagtig opfattelse af risikobetonet adfærd hos
deres jævnaldrende – fx overvurderer de forbruget
af cigaretter (Balvig, Holmberg & Sørensen, 2005).
Det er derfor nærliggende at tro, at det også gælder,
når unge bliver bedt om at forholde sig til omfanget
af selvskade. I spørgeskemaet har vi spurgt de unge
om, hvor mange på deres alder, de tror, har skadet
sig selv. Mod forventning viser det sig, at de unge
har en meget præcis fornemmelse af omfanget. De
vurderer nemlig, at 23 pct. af deres jævnaldrende har
prøvet at skade sig selv.
Alberte på 15 år har en ide om, hvorfor de vurde-
rer omfanget så præcist: ”Altså, jeg tror nærmest,
alle må kende nogen, som gør det. Jeg kender også
nogen, der gør det.” Mens Alberte fortæller, at
Altså, jeg tror nærmest, alle må kende nogen, som gør det.
Jeg kender også nogen, der gør det.
ALBERTE 15 ÅR
Analysen bygger på en spørgeskemaundersøgelse i Børnerådets Børne- og Ungepanel og ni kvalitative inter-
views. Spørgeskemaundersøgelsen blev gennemført i maj 2015, og 97 pct. af de unge, der deltog, var mellem
14 og 15 år. Undersøgelsens metoder er beskrevet bagerst i notatet.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 731: Henvendelse af 27/9-16 fra Børnerådet vedr. perspektiver på mulighederne for forbedring af adgangen til hjælp til selvskadende børn og unge
1669710_0003.png
ANALYSE FRA BØRNERÅDET: MERE END HVER FEMTE I 9. KLASSE HAR SKADET SIG SELV
BØRNEINDBLIK NR 4 · MAJ 2016 · 3
selvskade er udbredt i mange unges omgangskreds,
fortæller Marie på 16 år, at der florerer historier om
selvskade blandt unge – og at dét kan øge deres
kendskab til omfanget af selvskade: ”Jeg føler ikke,
at vi har snakket så meget om det. Men der er allige-
vel nogen, der kender nogen. Så historierne spredes
ret hurtigt.”
De unges kendskab til selvskade kommer ikke kun
fra historier om selvskadende unge i omgangskred-
sen. 16-årige Flora fortæller fx, at hendes kendskab
til selvskade stammer fra skolen, hvor klassen har
haft et undervisningsforløb om selvskade: ”Vi havde
om det på et tidspunkt, hvor nogen skulle fremlæg-
ge om det.” Og Ali på 16 år siger, at hans kendskab
bl.a. kommer fra de sociale medier: ”Internettet og
Facebook.”
FAMILIENS SAMMENSÆTNING OG ØKONOMI
Familiebaggrund har en betydning i forhold til unge
og selvskade. Børnerådets undersøgelse viser, at
unge, der bor i brudte familier, oftere har skadet sig
selv end unge fra kernefamilier. Således har 29 pct.
af de unge, der lever i brudte familier, skadet sig selv,
mens det samme gælder for 19 pct. af de unge, der
lever i kernefamilier.
Den samme tendens viser sig, når det gælder famili-
ens økonomi. Figur 1 viser, at 34 pct. af de unge, der
bor i en økonomisk trængt familie, har skadet sig
selv. Det samme gælder for 20 pct. af de unge, der
kommer fra en økonomisk middelklasse-familie, og
for 19 pct. af de unge, der kommer fra en økonomisk
velstillet familie.
FIGUR 1:
UNGE, DER SKADER SIG SELV, BOR OFTE I ØKONOMISK TRÆNGTE FAMILIER
Unge, der har skadet sig selv
Unge, der ikke har skadet sig selv
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Økonomisk velstillet familie
Økonomisk middelklasse-familie
Økonomisk trængt familie
81%
80%
66%
34%
19%
20%
Antal svar: 1.260
Figuren illustrerer et kryds mellem besvarelserne på følgende spørgsmål:
Tænk på, hvor mange penge din familie har. Tror du, din familie
har flere eller færre penge end de fleste familier i Danmark?
og
Har du nogensinde skadet dig selv med vilje (fx ved at skære, brænde, slå,
kradse eller bide dig selv) uden at ville prøve at begå selvmord?
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 731: Henvendelse af 27/9-16 fra Børnerådet vedr. perspektiver på mulighederne for forbedring af adgangen til hjælp til selvskadende børn og unge
1669710_0004.png
ANALYSE FRA BØRNERÅDET: MERE END HVER FEMTE I 9. KLASSE HAR SKADET SIG SELV
BØRNEINDBLIK NR 4 · MAJ 2016 · 4
SELVSKADENDE UNGE ER OFTERE BLEVET MOBBET
Undersøgelsen viser desuden, at mange selvska-
dende unge er blevet mobbet på internettet. Figur
2 viser, at 42 pct. af de unge, der er blevet mobbet
på internettet det seneste år, har skadet sig selv.
Det samme gælder for 17 pct. af de unge, der ikke er
blevet mobbet.
FIGUR 2:
UNGE, DER SKADER SIG SELV, BLIVER OFTERE MOBBET DIGITALT
Unge, der ikke har skadet sig selv
Unge, der har skadet sig selv
Unge, der er blevet mobbet det seneste år
58%
42%
83%
17%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
Unge, der ikke er blevet mobbet det seneste år
Antal svar: 1.286
Figuren illustrerer et kryds mellem besvarelserne på følgende spørgsmål:
Tænk på tiden et år tilbage og frem til i dag. Er du blevet mobbet
på nettet?
og
Har du nogensinde skadet dig selv med vilje (fx ved at skære, brænde, slå, kradse eller bide dig selv) uden at ville prøve at begå
selvmord?
Tendensen til at unge, der er blevet mobbet, har øget
risiko for at udføre selvskade, stemmer overens med
andre undersøgelser (Zøllner & Jensen, 2010; Nielsen
& Sørensen, 2011; Alfonso & Kaur, 2012; Vammen &
Christoffersen, 2013). For de unge, vi har interviewet,
er sammenhængen mellem mobning og selvskade
heller ikke fremmed. Lise på 16 år fortæller fx: ”No-
gen gange er der jo kørt nogle historier om – mest
piger – som er blevet mobbet og så har skåret i sig
selv.”
19-årige Clara har omfattende selvskadeerfaring. Hun
nævner netop mobning – og en række andre sociale
problemer – da hun bliver spurgt om, hvordan man
kan forebygge selvskade blandt unge: ”Jeg tror ikke,
man kan undgå den der tendens til, at folk skader
sig selv. For der kan være så mange årsager til det.
Så skulle man også begynde grundlæggende at gøre
noget ved mobning, problemer i familien og om-
sorgssvigt.”
DRENGENE HAR SKADET SIG SELV FLERE GANGE
END PIGERNE
Størstedelen, nemlig 43 pct., af de unge, der skader
sig selv, har gjort det én gang i løbet af det seneste
år. 31 pct. har gjort det 2-5 gange, 17 pct. 6-20 gange
og 9 pct. over 20 gange. Figur 3 viser, at drengene er
overrepræsenterede blandt de unge, der har skadet
sig selv én gang eller over 20 gange det seneste år. At
drenge skader sig selv flere gange end piger stemmer
overens med forskning på området (Møhl, La Cour &
Skandsen, 2014).
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 731: Henvendelse af 27/9-16 fra Børnerådet vedr. perspektiver på mulighederne for forbedring af adgangen til hjælp til selvskadende børn og unge
1669710_0005.png
ANALYSE FRA BØRNERÅDET: MERE END HVER FEMTE I 9. KLASSE HAR SKADET SIG SELV
BØRNEINDBLIK NR 4 · MAJ 2016 · 5
FIGUR 3:
DRENGE HAR OFTERE END PIGER SKADET SIG SELV ÉN GANG ELLER OVER 20 GANGE
Drenge
Piger
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
14%
13%
18%
23%
50%
35%
7%
40%
Over 20 gange
6-20 gange
2-5 gange
1 gang
Antal svar: 295 (kun unge, der har skadet sig selv)
Figuren illustrerer et kryds mellem besvarelserne på følgende spørgsmål:
Er du [dreng; pige]?
og
Tænk på tiden et år tilbage og frem til i
dag. Hvor mange gange har du skadet sig selv (fx ved at skære, bide, brænde, slå, kradse eller bide) uden at ville prøve at begå selvmord?
DE FLESTE CUTTER, KRADSER OG SLÅR SIG SELV
Figur 4 viser, at 48 pct. af de unge, der har skadet sig
selv, har skåret i sig selv. Derudover har 35 pct. krad-
set sig selv, og 28 pct. slået sig selv. En undersøgelse
blandt svenske unge har tidligere vist, at de mest
udbredte former for selvskade er at skære, bide eller
slå sig selv (Zetterqvist, Lundh, Dahlström & Svedin,
2013), mens internationale opgørelser fremhæver
cutting som den mest udbredte form for selvskade
(Nielsen & Sørensen, 2011).
FIGUR 4:
CUTTING ER DEN MEST UDBREDTE FORM FOR SELVSKADE BLANDT DE UNGE
Skåret i mig selv (cutting)
Kradset mig selv
Slået mig selv
Bidt mig selv
Slået mit hoved imod ting
Hevet hår ud af hovedet
Brændt mig selv
Andet
48%
35%
28%
24%
21%
15%
13%
9%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
Antal svar: 295 (kun unge, der har skadet sig selv)
Spørgsmål:
Hvordan har du skadet sig selv med vilje?
Tallene i figuren summer ikke til 100, da hver respondent har haft mulighed for at vælge flere svar.
Eksempler på ’andet’-svar: Ikke spise noget, piller, slået forskellige kropsdele mod muren og kradset sår op.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 731: Henvendelse af 27/9-16 fra Børnerådet vedr. perspektiver på mulighederne for forbedring af adgangen til hjælp til selvskadende børn og unge
1669710_0006.png
ANALYSE FRA BØRNERÅDET: MERE END HVER FEMTE I 9. KLASSE HAR SKADET SIG SELV
BØRNEINDBLIK NR 4 · MAJ 2016 · 6
Vi finder også kønsforskelle i de måder, de unge
skader sig selv på. 86 pct. af de unge, der har skåret
i sig selv, er piger – 14 pct. er drenge. Den omvendte
tendens ser vi i forhold til at brænde sig selv. 64 pct.
af dem, der har brændt sig selv, er drenge, og 36 pct.
er piger. Disse kønsforskelle findes også i undersø-
gelser om gymnasieelevers måder at skade sig selv
på (Møhl, La Cour & Skandsen, 2014). Derudover
viser vores undersøgelse også, at flest drenge – 59
pct. – har bidt sig selv. I forhold til de øvrige former
for selvskade finder vi ingen statistisk signifikante
forskelle mellem drenge og piger.
De fleste unge, der har skadet sig selv – 61 pct. – har
gjort det på én måde. 27 pct. har svaret, at de har
skadet sig selv på to eller tre måder, 9 pct. har svaret,
at de har gjort det på fire-seks måder, mens 3 pct.
har selvskadet på syv-otte forskellige måder. Der er
desuden en sammenhæng mellem nogle selvskade-
former og selvskadehyppighed. Fx er de unge, der har
brændt sig selv, både hyppigst repræsenteret blandt
dem, der har skadet sig selv én gang, og blandt dem
der har skadet sig selv over 20 gange det seneste år.
”FORDI JEG IKKE KAN HOLDE UD AT HAVE
DET SÅ DÅRLIGT”
Figur 5 viser, at flest unge skader sig selv, fordi de
ikke kan holde ud at have det så dårligt. Derudover er
ønsket om at få kontrol over sine følelser og at straf-
fe sig selv de to næst hyppigste årsager til selvskade
for de unge. At ville straffe sig selv er også tidligere
blevet påpeget som årsag til selvskade blandt unge
(Zøllner & Jensen, 2010).
FIGUR 5:
UNGE SKADER OFTEST SIG SELV, FORDI DE IKKE KAN HOLDE UD AT HAVE DET SÅ DÅRLIGT
Meget enig eller enig
Hverken eller
Helt uenig eller uenig
Fordi jeg ikke kan holde ud at have det så dårligt
For at få kontrol over mine følelser
For at straffe mig selv
Fordi jeg ikke kan lade være
For at skræmme eller straffe andre
For at få opmærksomhed
Fordi jeg kender andre, der gør det
Fordi mine venner synes, det er sejt
43%
42%
36%
24%
7%
7%
5%
5%
20%
23%
21%
19%
9%
9%
84%
84%
84%
57%
43%
37%
35%
11%
6% 89%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
0%
Antal svar: 295 (kun unge, der har skadet sig selv)
Spørgsmål:
Hvorfor skader du sig selv med vilje (fx ved at skære, brænde, slå, kradse eller bide dig selv)?
Svarkategorierne ’meget enig’ og ’enig’ samt ’helt uenig’ og ’uenig’ var i spørgeskemaet fire separate kategorier.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 731: Henvendelse af 27/9-16 fra Børnerådet vedr. perspektiver på mulighederne for forbedring af adgangen til hjælp til selvskadende børn og unge
1669710_0007.png
ANALYSE FRA BØRNERÅDET: MERE END HVER FEMTE I 9. KLASSE HAR SKADET SIG SELV
BØRNEINDBLIK NR 4 · MAJ 2016 · 7
Jeg havde det ikke godt. Så det var ligesom en måde
ubevidst at få det bedre på.
CLARA 19 ÅR
18-årige Anne-Sofie har skadet sig selv, siden hun gik
i 6. klasse. I overensstemmelse med fordelingerne i
figur 5 fortæller hun, at hendes følelser er årsagen
til hendes selvskade: ”Jeg har haft en god barndom,
jeg har haft gode forældre og gode veninder, og jeg
har klaret mig godt igennem hele folkeskolen, så
hvorfor skulle jeg selvskade? Men jeg havde det jo
dårligt indeni, jeg vidste bare ikke hvad, det var. Jeg
følte mig så tom indeni (…) Jeg havde bare brug for
at komme ud af den der tomhed, og jeg vidste ikke,
hvordan, andet end at jeg skulle skade mig selv, for
så følte jeg smerte. Så følte jeg noget. Så gik den der
tomhed lidt væk.” Sammenhængen mellem en følel-
se af tomhed og selvskade er tidligere blevet påvist i
forskningen (Vammen & Christoffersen, 2013). Også
Clara på 19 år fortæller, at selvskade for hende var en
måde at forsøge at få det bedre på, også selv om hun
ikke var bevidst om det, da hun startede: ”Jeg tror,
jeg havde behov for et eller andet, der kunne gøre, at
jeg havde det bedre. Jeg havde det ikke godt. Så det
var ligesom en måde ubevidst at få det bedre på.”
De unge uden selvskadeerfaring forestiller sig også,
at selvskade kan være en måde at håndtere sine
følelser på. Simone siger fx: ”Jeg tænker, at de per-
soner, som gør det, de må have virkelig, virkelig ondt.
For det må vel være en smerte, som gør mere ondt
end det at skære i sig selv.”
ANDRES OPMÆRKSOMHED
Figur 5 viser også, at en mindre andel – 7 pct. – af
de unge, der har skadet sig selv, har gjort det for at
få opmærksomhed. Det fortæller 15-årige Sebastian
om: ”Jeg tror også, at der er nogle, der gør det for
opmærksomheden. Det, synes jeg, er lidt underligt,
men det tror jeg, at der er nogle, der gør.” Anne-Sofie
på 18 år kender til at have et behov for opmærk-
somhed fra voksne, som ikke bliver opfyldt. Hun
fortæller, at hun, da hun begyndte at skade sig selv,
kendte en selvskadende pige, der havde opnået den
opmærksomhed, som Anne-Sofie selv ønskede: ”Jeg
følte mig ikke rigtig set og så, at hun fik noget op-
mærksomhed. Okay, så er det også det, jeg er nødt til
gøre, for at de ligesom ser mig og ser, hvor dårligt jeg
faktisk har det. Fordi jeg var en meget, meget stille
pige og kunne slet ikke sige det selv. ”
Der er desuden forskel på, hvad drenge og piger
angiver som årsager til selvskade. Pigerne svarer
oftere end drengene, at de selvskader, fordi de ikke
kan holde ud at have det dårligt, eller fordi de vil
have kontrol over deres følelser. Drengene svarer
derimod oftere end pigerne, at de selvskader for at få
opmærksomhed, fordi de kender andre, der gør det,
eller fordi deres venner synes, det er sejt.
Vi har spurgt de unge uden selvskadeerfaring om,
hvordan de forstår selvskade. Og om de fx betragter
det som selvskade, hvis en gruppe af drenge i fæl-
lesskab skader sig selv, fordi de vil fremstå seje. Det
mener de fleste unge, vi har interviewet, at det er.
Men de mener ikke, det er lige så alvorligt, som hvis
årsagen til selvskade er psykiske problemer. Alberte
på 15 år siger fx: ”Hvis man brænder sig selv i armen
– jo, det synes jeg helt klart er selvskade. Også selv-
om det bare er en leg. Det er jo stadig vildt farligt, og
man gør stadigvæk skade på sig selv (…) Med cutting
og sådan noget, der ligger problemer bag, og det er
noget, som de gør på grund af problemer. Altså, fordi
de tror, at de får det bedre af det. Mens det andet,
det er jo bare en leg, og det er jo ikke noget, som
de vil gøre igen. Hvorimod dem, som cutter, tænker
måske, at det er den eneste måde, de kan komme
igennem deres liv på, deres uge på.”
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 731: Henvendelse af 27/9-16 fra Børnerådet vedr. perspektiver på mulighederne for forbedring af adgangen til hjælp til selvskadende børn og unge
1669710_0008.png
ANALYSE FRA BØRNERÅDET: MERE END HVER FEMTE I 9. KLASSE HAR SKADET SIG SELV
BØRNEINDBLIK NR 4 · MAJ 2016 · 8
UNGE MED SELVSKADEERFARING SKADER OFTERE
SIG SELV INDIREKTE
Tidligere forskning viser, at der er en sammenhæng
mellem symptomer på spiseforstyrrelse og selvskade
(Vammen & Christoffersen, 2013). Den sammenhæng
finder vi også i denne undersøgelse. Figur 6 illustre-
rer nemlig, at 9 pct. af de unge, der har skadet sig
selv, angiver, at de meget ofte eller ofte kaster op
for at komme af med det, de har spist. For unge, der
ikke har skadet sig selv, er den tilsvarende procen-
tandel 2.
FIGUR 6:
UNGE, DER SKADER SIG SELV, KASTER OFTERE OP, EFTER DE HAR SPIST
Unge, der ikke har skadet sig selv
Unge, der har skadet sig selv
Unge, der meget ofte eller ofte kaster op for at
komme af med det, de har spist
2%
9%
98%
91%
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Unge, der aldrig eller sjældent kaster op for at
komme af med det, de har spist
Antal svar: 1.344.
Figuren illustrerer et kryds mellem besvarelserne på følgende spørgsmål:
Har du nogensinde skadet dig selv med vilje (fx ved at skære,
brænde, slå, kradse eller bide dig selv) uden at ville prøve at begå selvmord?
og
Hvordan passer følgende på, hvordan du har det: Jeg kaster
op for at komme af med det, jeg har spist?
Svarkategorierne ’meget ofte’ og ’ofte’ samt ’aldrig’ og ’sjældent’ var i spørgeskemaet fire separate kategorier.
Og jeg synes også, at det er at skade sig selv,
hvis man spiser for lidt.
SEBASTIAN 15 ÅR
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 731: Henvendelse af 27/9-16 fra Børnerådet vedr. perspektiver på mulighederne for forbedring af adgangen til hjælp til selvskadende børn og unge
1669710_0009.png
ANALYSE FRA BØRNERÅDET: MERE END HVER FEMTE I 9. KLASSE HAR SKADET SIG SELV
BØRNEINDBLIK NR 4 · MAJ 2016 · 9
Der er også forskel på unge, der skader sig selv, og
unge der ikke gør, i forhold til deres behov for at
overholde en streng diæt eller andre madritualer for
at kontrollere, hvad de spiser. Figur 7 viser, at 25 pct.
af de unge, der har skadet sig selv, føler, at det er
nødvendigt med madkontrol. Det samme gælder for
14 pct. af de unge, der ikke har skadet sig selv.
FIGUR 7:
UNGE, DER SKADER SIG SELV, FØLER OFTERE, AT STRENGE DIÆTER ELLER
ANDRE MADRITUALER ER NØDVENDIGE
Unge, der ikke har skadet sig selv
Unge, der har skadet sig selv
Unge, der føler, det er nødvendigt at overholde
en streng diæt eller andre madritualer for at
kontrollere, hvad de spiser
Unge, der ikke føler, det er nødvendigt at
overholde en streng diæt eller andre
madritualer for at kontrollere, hvad de spiser
14%
25%
86%
75%
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Antal svar: 1.344.
Figuren illustrerer et kryds mellem besvarelserne på følgende spørgsmål:
Har du nogensinde skadet dig selv med vilje (fx ved at skære,
brænde, slå, kradse eller bide dig selv) uden at ville prøve at begå selvmord?
og
Hvor rigtige eller forkerte er følgende udsagn i forhold til,
hvordan du har det: Jeg føler, det er nødvendigt at følge en streng diæt eller overholde andre madritualer, for at kontrollere hvad jeg spiser?
Inddelingen af unge i to kategorier er gjort ud fra følgende fire separate svarmuligheder i spørgeskemaet: ’rigtigt’ og ’næsten rigtigt’ samt
’kun lidt rigtigt’ og ’forkert’.
Samme tendens viser sig i andre symptomer på
spiseforstyrrelse. 24 pct. af de unge med selvskade-
erfaring – mod 10 pct. af de unge uden selvskade-
erfaring – svarer nemlig, at de er bange for ikke at
kunne holde op med at spise, når de først er begyndt.
Ligeledes svarer 23 pct. af de unge, der har skadet sig
selv, at de meget ofte eller ofte synes, det er ubeha-
geligt at spise sammen med andre. 6 pct. af de unge,
der ikke har skadet sig selv, har svaret det samme.
Både for de unge, der har erfaring med selvskade,
og for de unge, der ikke har, hænger selvskade og
spiseforstyrrelse sammen. For 18-årige Anne-Sofie,
der har skadet sig selv i flere år, er det tæt forbundet.
Da vi talte med hende om hendes kontakt til den
praktiserende læge i forbindelse med hendes selv-
skade, fortalte hun, at hun startede med at skade
sig selv ved at undlade at spise: ”Det var på grund
af mine spisevaner. Det var jo også en måde for mig
at selvskade på. Hvor han kiggede på mig og sagde:
’Hun er jo ikke tynd’. Og at han ikke kunne hjælpe
mig, fordi jeg ikke var tynd.” Hun fortæller videre,
at konsekvenserne af ikke at få hjælp, fik hende til
at selvskade mere og voldsommere: ”Det var det
samme med: ’Vi vil ikke hjælpe dig, fordi du ikke
selvskader dybt nok’. Hvis det ikke er alvorligt nok,
så får man ikke hjælp, og så bliver det alvorligt, fordi
man ønsker jo at få hjælp. Så man gør det bare værre
og værre og værre.”
Sebastian på 15 år har ikke erfaring med selvskade.
Men da vi spurgte ham om, hvorfor han tror, nogle
unge skader sig selv, svarede han: ”Det kan også
være problemer med sin krop, fordi man spiser for
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 731: Henvendelse af 27/9-16 fra Børnerådet vedr. perspektiver på mulighederne for forbedring af adgangen til hjælp til selvskadende børn og unge
1669710_0010.png
ANALYSE FRA BØRNERÅDET: MERE END HVER FEMTE I 9. KLASSE HAR SKADET SIG SELV
BØRNEINDBLIK NR 4 · MAJ 2016 · 10
meget. Og jeg synes også, at det er at skade sig selv,
hvis man spiser for lidt.” Ligesom Sebastian fortæller
Ling på 16 år, at hun opfatter spiseforstyrrelse som
selvskade: ”Måske også hvis man er overvægtig. Det
har jeg læst på nettet. Om en pige, der havde været
overvægtig, og der var ikke nogen, som kunne lide
hende, og hun blev mobbet, og så lavede hun selv-
skade ved at skære i sig selv og ved at få sig selv til
at kaste op, ved at stikke fingre i halsen.”
Det er ikke kun spiseforstyrrelser, der hænger
sammen med selvskade. Unge, der skader sig selv,
udfører også oftere andre former for indirekte selv-
skade (Møhl, La Cour & Skandsen, 2014). Således har
11 pct. af de unge med selvskadeerfaring fem gange
eller mere inden for den seneste måned drukket
sig så fulde, at de havde svært ved at huske noget
dagen efter. Den tilsvarende procentandel for unge
uden selvskadeerfaring er 7. En lignende tendens ser
vi i forhold til cigaretrygning. Her svarer 32 pct. af
unge med selvskadeerfaring, at de har røget ciga-
retter nogle eller mange gange. Det samme gælder
for 13 pct. af de unge, der ikke har skadet sig selv.
Derudover har næsten tre gange så mange unge med
selvskadeerfaring som unge uden selvskadeerfaring
røget hash – henholdsvis 11 og 4 pct.
ENSOMME UNGE MED LAVT SELVVÆRD
Figur 8 viser, at 13 pct. af de unge, der har skadet sig
selv, altid eller tit føler sig ensomme. Det samme
gælder for 5 pct. af de unge, der ikke har skadet sig
selv. Også i gruppen af unge, der en gang imellem
føler sig ensomme, er der procentvist flere unge med
selvskadeerfaring.
FIGUR 8:
UNGE, DER SKADER SIG SELV, FØLER SIG OFTERE ENSOMME
Unge, der ikke har skadet sig selv
Unge, der har skadet sig selv
Unge, der altid eller tit føler sig ensomme
5%
13%
23%
Unge, der engang imellem føler sig ensomme
38%
72%
49%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
Unge, der aldrig eller sjældent føler
sig ensomme
Antal svar: 1.344
Figuren illustrerer et kryds mellem besvarelserne på følgende spørgsmål:
Har du nogensinde skadet dig selv med vilje (fx ved at skære,
brænde, slå, kradse eller bide dig selv) uden at ville prøve at begå selvmord?
og
Føler du dig ensom?
Svarkategorierne ’aldrig’ og ’sjældent’ samt ’altid’ og ’tit’ var i spørgeskemaet fire separate kategorier.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 731: Henvendelse af 27/9-16 fra Børnerådet vedr. perspektiver på mulighederne for forbedring af adgangen til hjælp til selvskadende børn og unge
1669710_0011.png
ANALYSE FRA BØRNERÅDET: MERE END HVER FEMTE I 9. KLASSE HAR SKADET SIG SELV
BØRNEINDBLIK NR 4 · MAJ 2016 · 11
De unge uden selvskadeerfaring, vi har interviewet,
kæder også ensomhed og selvskade sammen. Kerim
på 16 år siger: ”Jeg tror, det er folk, der er alene, der kan
finde på det. Og ikke er så meget sammen med andre
mennesker”. Det samme peger 15-årige Amelia på:
”Jeg føler også, at dem, som laver selvskade, ikke har
nogen at snakke med, og det er derfor, de gør det.”
Clara har skadet sig selv. Og hun har oplevet at stå
alene, da hun havde brug for hjælp. Hun fortæller,
at systemet ikke er rustet til at hjælpe unge, der
selvskader: ”De er faktisk lidt i tvivl, hvis det eneste
du kommer ind med er selvskadesymptomer. Så har
de enormt svært ved at vide, hvor de skal putte dig
hen, og om du overhovedet skal have behandling.
Det er først, når det eskalerer, at man får tilbud om
behandling”.
Forskning har vist, at unge, der skader sig selv, har
lavere selvværd end deres jævnaldrende (Vammen &
Christoffersen, 2013). Det finder vi også indikationer
på i denne undersøgelse. For mens 85 pct. af de unge
uden selvskadeerfaring føler, de er lige så meget
værd som alle andre, gælder det samme for 65 pct. af
de unge, der har skadet sig selv. Desuden er 80 pct.
af de unge, der ikke har skadet sig selv, for det meste
tilfredse med sig selv. Det samme gælder for 51 pct.
af de unge, der har skadet sig selv. Simone og Lise på
15 år nævner netop manglende selvtilfredshed som
mulig årsag til, at unge skader sig selv. Simone siger:
”Man er nok meget utilfreds med sig selv.” Og Lise
fortsætter: ”Jeg tror, det er en anden måde at få det
ud på. I stedet for at skulle have det indeni.”
Man er nok meget utilfreds med sig selv.
SIMONE 15 ÅR
FIGUR 9:
UNGE, DER SKADER SIG SELV, HAR OFTERE LAVERE SELVVÆRD
Unge, der har skadet sig selv
Unge, der ikke har skadet sig selv
Jeg er for det meste tilfreds med mig selv
51%
80%
65%
85%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
Jeg føler, jeg er lige så meget værd
som alle andre
Antal svar: 1.344
Figuren illustrerer et kryds mellem besvarelserne på følgende spørgsmål:
Har du nogensinde skadet dig selv med vilje (fx ved at skære,
brænde, slå, kradse eller bide dig selv) uden at ville prøve at begå selvmord?
og
Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn: Jeg er for det
meste tilfreds med mig selv; jeg føler, jeg er lige så meget værd som alle andre?
De viste procentangivelser afspejler andelen af unge, der i spørgeskemaet har svaret ’meget enig’ eller ’enig’ til de to udsagn. De andre
svarmuligheder var: ’Hverken eller’, ’uenig’ og ’helt uenig’.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 731: Henvendelse af 27/9-16 fra Børnerådet vedr. perspektiver på mulighederne for forbedring af adgangen til hjælp til selvskadende børn og unge
1669710_0012.png
ANALYSE FRA BØRNERÅDET: MERE END HVER FEMTE I 9. KLASSE HAR SKADET SIG SELV
BØRNEINDBLIK NR 4 · MAJ 2016 · 12
PSYKISK OG FYSISK MISTRIVSEL NÆSTEN
HVER DAG
De unge er i spørgeskemaet blevet spurgt om, hvor-
dan de psykisk og fysisk trives – eller mistrives. De
psykiske former for mistrivsel indebærer bl.a. at være
ked af det eller nervøs, mens de fysiske former for
mistrivsel bl.a. handler om at have hovedpine eller
svært ved at falde i søvn. Figur 10 viser, at unge, der
har skadet sig selv, oplever flere former for mistrivsel
end andre unge. Fx oplever 12 pct. af unge med selv-
skadeerfaring 3-8 former for mistrivsel næsten hver
dag, mens det samme gælder for 3 pct. af unge uden
selvskadeerfaring.
FIGUR 10:
UNGE, DER SKADER SIG SELV, OPLEVER FLERE FORMER FOR MISTRIVSEL NÆSTEN HVER DAG
Unge, der ikke har skadet sig selv
Unge, der har skadet sig selv
1%
5-8 former for mistrivsel næsten hver dag
5%
2%
3-4 former for mistrivsel næsten hver dag
7%
18%
27%
79%
61%
0%
20%
40%
60%
80%
1-2 former for mistrivsel næsten hver dag
Ingen former for mistrivsel næsten hver dag
Antal svar: 1.344
Figuren illustrerer et kryds mellem besvarelserne på følgende spørgsmål:
Har du nogensinde skadet dig selv med vilje (fx ved at skære,
brænde, slå, kradse eller bide dig selv) uden at ville prøve at begå selvmord?
og
Tænk på de sidste seks måneder. Hvor ofte har du [haft
hovedpine, haft mavepine, haft ondt i ryggen, været ked af det, været irritabel/i dårligt humør, været nervøs, haft svært ved at falde i søvn,
været svimmel]?
De viste procentangivelser afspejler andelen af unge, der i spørgeskemaet har svaret ’næsten hver dag’ til de otte former
for mistrivsel. De andre svarmuligheder var: ’Mere end en gang om ugen’, ’næsten hver uge’, ’næsten hver måned’ og ’sjældent eller aldrig’.
SMITTER DET?
Udenlandske undersøgelser påpeger, at det øger
risikoen for selvskade, hvis der er personer med selv-
skadeerfaring i omgangskredsen – altså at selvskade
smitter (Hawton, Rodham, Evans & Weatherall,
2002; Alfonso & Kaur, 2012). Det kan imidlertid være
vanskeligt at afgøre, hvornår noget smitter, eller
hvornår nogle unge tiltrækkes af en fælles adfærd og
derfor finder sammen om selvskade.
Når vi ser på fordelingen af unge med selvskadeer-
faring på skoler, viser det sig, at de unge, der skader
sig selv er fordelt på mange af skolerne i Børne- og
Ungepanelet. Figur 11 illustrerer, at det blot er seks
ud af 83 skoler, der ikke har nogen elever i 9. klasse,
der har skadet sig selv. Det svarer til, at der er selv-
skadende unge på 93 pct. af skolerne i Danmark. På
størstedelen af skolerne har mellem 10 og 35 pct. af
eleverne svaret, at de har skadet sig selv.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 731: Henvendelse af 27/9-16 fra Børnerådet vedr. perspektiver på mulighederne for forbedring af adgangen til hjælp til selvskadende børn og unge
1669710_0013.png
ANALYSE FRA BØRNERÅDET: MERE END HVER FEMTE I 9. KLASSE HAR SKADET SIG SELV
BØRNEINDBLIK NR 4 · MAJ 2016 · 13
FIGUR 11:
SELVSKADE ER UDBREDT PÅ DE FLESTE SKOLER
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Antal svar: 1.344
Spørgsmål:
Har du nogensinde skadet
dig selv med vilje (fx ved at skære,
brænde, slå, kradse eller bide dig selv)
uden at ville prøve at begå selvmord?
Anne-Sofie på 18 år, som har skadet sig selv gennem
flere år, har oplevet smitte både i skolen og i forbin-
delse med sine indlæggelser på psykiatriske afde-
linger. Om at blive ’smittet’ i skolen siger hun: ”Den
første gang der smittede det mig, fordi jeg kunne
se en anden, der havde gjort det. Fordi at jeg følte,
at det var et rum, der hjalp i starten.” Efter flere år
med selvskade blev Anne-Sofie indlagt. Dér oplevede
hun en anden form for smitte: ”Jeg var indlagt, hvor
jeg så begyndte at banke hovedet i væggen, og lige
pludselig kunne man høre ned ad gangen, nu banker
de også hovedet mod væggen. Det var sådan en kæ-
dereaktion, når folk begyndte at banke hovedet mod
væggen, fordi man blev påvirket af det.”
SOCIALE MEDIERS BETYDNING
De sociale medier kan også være en platform for smitte.
Anne-Sofie mener, at billeder af selvskade på Insta-
gram kan have samme effekt, som når hun møder
andre unge, der skader sig selv: ”Der er sådan et forum
derinde med mange unge, der får hinanden til at selv-
skade. Og det er super åndssvagt. Der er nogle brugere,
der lægger billeder op af åbne sår, hvor jeg bare tænker:
’Hvorfor?’ Fordi man bliver virkelig påvirket af det. Hvis
jeg ser en anden patient, der har ar på armen, så bliver
jeg også påvirket af det, så hvad gør man ikke på Insta-
gram, når man ruller ned og pludselig ser et åbent sår.
På den måde påvirker det også meget.”
Clara på 19 år har tidligere brugt YouTube i forbindel-
se med sin selvskade. Hun oplevede, at andre bru-
gere kunne sætte ord på de følelser, hun selv havde.
Det gav hende en fællesskabsfølelse: ”Det gav mere
mening for mig, hvorfor jeg havde en trang til at ska-
de mig selv. For da jeg begyndte med det, så kunne
jeg ikke rigtig sætte ord på det. Jeg vidste bare, at
det her er forkert ifølge samfundets normer. Men det
er rigtigt for mig, sådan som jeg har det nu. For det
er måske det eneste, der gør, at jeg får det bedre (…)
Måske også hele denne her form for fællesskab. Så
står man lige pludselig ikke så meget alene mere.”
Anne-Sofie og Clara udtrykker begge, at de sociale
medier kan fastholde nogle unge i selvskade. Clara
siger: ”Jeg tror, det kan være rigtig vanedannende, at
du får noget feedback på, at du har skåret i dig selv”,
mens Anne-Sofie fortæller: ”Man får trang til selv at
selvskade. Man har måske lige glemt et øjeblik, at
man har trang til selvskade, og så ser man det der
billede, og så får man trangen igen, og så kan man
jo ikke modstå det.” Derfor mener Anne-Sofie, at
billeder af selvskade bør forbydes: ”Jeg synes, der
burde være et eller andet med, at før man kan lægge
et billede op, så skulle Instagram kigge det igennem
og se, om det var noget, man godt måtte lægge op.
På den måde kunne man fjerne meget af det der
smitteri med selvskaden.”
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 731: Henvendelse af 27/9-16 fra Børnerådet vedr. perspektiver på mulighederne for forbedring af adgangen til hjælp til selvskadende børn og unge
1669710_0014.png
ANALYSE FRA BØRNERÅDET: MERE END HVER FEMTE I 9. KLASSE HAR SKADET SIG SELV
BØRNEINDBLIK NR 4 · MAJ 2016 · 14
METODE
HVORDAN HAR VI LAVET UNDERSØGELSEN?
BØRNE- OG UNGEPANELET
Analysen er et resultat af fjerde undersøgelse i
Børnerådets nuværende Børne- og Ungepanel og af
en række interviews. Første undersøgelse i panelet
handlede om livet i 7. klasse, den anden om unge
og medier, den tredje om familieliv, mens vi i denne
undersøger en række former for risikoadfærd. Under-
søgelsen har været fagligt kvalificeret af en følge-
gruppe, der på to møder har bidraget med input til
særligt relevante perspektiver og nuancer på unges
risikoadfærd.
Panelet er etableret ved en simpel tilfældig stikprøve
foretaget af Danmarks Pædagogiske Universitet og
består af 2.177 9.-klasses-elever fordelt på 112 skoler.
1.390 unge har besvaret et spørgeskema, hvilket
giver en svarprocent på 64. På skoleniveau er svar-
procenten 74.
REPRÆSENTATIVITET
Tabellen nedenfor viser, at elevbesvarelserne i Børne-
og Ungepanelet på de fleste parametre er forskellige
fra populationen.
Panelet er dog forholdsvis repræsentativt. Det er
nemlig kun i forhold til antallet af unge i land- og
mellemkommuner, at der er forskelle mellem panelet
og populationen på mere end 5 procentpoint.
9. klasse
Børne- og Ungepanelet
Køn
Aldersgennemsnit
Skoletype
Folkeskole
Privatskole eller friskole
Etnisk dansk
Anden etnisk baggrund end dansk
Hovedstaden
Sjælland
Regioner
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
Yderkommune
Kommunetyper
Landkommune
Mellemkommune
Bykommune
Drenge
Piger
47,63
52,37
15,09
83,53
16,47
91,58
8,42
27,27
19,86
15,90
28,63
8,35
12,66
17,27
24,60
45,47
Populationen
51,01
48,99
14,93
80,41
19,59
87,50
12,50
30,60
15,79
21,07
22,48
10,06
7,96
27,56
16,33
48,15
Etnicitet
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 731: Henvendelse af 27/9-16 fra Børnerådet vedr. perspektiver på mulighederne for forbedring af adgangen til hjælp til selvskadende børn og unge
1669710_0015.png
ANALYSE FRA BØRNERÅDET: MERE END HVER FEMTE I 9. KLASSE HAR SKADET SIG SELV
BØRNEINDBLIK NR 4 · MAJ 2016 · 15
KVANTITATIV DEL
De statistiske analyser bygger på data fra et elek-
tronisk spørgeskema, som blev besvaret i vinteren
2015. Dele af spørgeskemaet er fra Skolebørnsun-
dersøgelsen, det danske bidrag til det internationale
forskningsprojekt Health Behaviour in School-aged
Children (HBSC). Brugen er aftalt med ledelsen af
Skolebørnsundersøgelsen lektor Mette Rasmussen
og professor Pernille Due fra Statens Institut for
Folkesundhed ved Syddansk Universitet.
Alle sammenhænge i analyserne er statistisk signi-
fikante. De er chi-testede og har en p-værdi under
0,05.
Der er i fagkredse ikke enighed om, hvordan selvska-
de bør defineres. Vi har taget udgangspunkt i SFI’s
og ViOSS’ forståelser (Vammen & Christoffersen,
2013; vioss.dk), hvor selvskade er en handling, hvor
personer med vilje fx skærer i, brænder, bider eller
slår sig selv uden at have til hensigt at begå selv-
mord. Vi har desuden valgt at adskille selvskade i
form af fx at skære eller brænde sig selv fra selvska-
de i form af fx at sulte sig selv eller kaste op. Argu-
mentet for at holde de to typer af selvskade adskilt
er, at SFI afkræfter antagelsen om, at selvskade og
spiseforstyrrelser har samme bagvedliggende årsager
(Vammen & Christoffersen, 2013).
Vores test af flertalsmisforståelser vedrørende om-
fanget af selvskade er inspireret af Ringstedforsøget
(Balvig, Holmberg & Sørensen, 2015). I spørgeske-
maundersøgelsen er de unge blevet spurgt om, hvor
mange af deres jævnaldrende, de tror, har skadet
sig selv. De havde mulighed for at vælge mellem
følgende svarmuligheder: alle, næsten alle, de fleste,
omkring halvdelen, de færreste, næsten ingen og
ingen.
Svarnøglen fra Ringstedforsøget har vi tilpasset, idet
kategorien ’en del’ er ændret til ’de færreste’. Det er
gjort af hensyn til den logiske opbygning, forståelse
samt efterfølgende formidling. De unges svar omreg-
nes i analyserne til procent med den beregningsme-
tode, som anvendes i Ringstedforsøget.
Når vi henviser til to forskellige familieformer, er
det et udtryk for, at de unge i spørgeskemaet har
haft mulighed for at angive, hvem de bor sammen
med. De kunne vælge mellem: begge mine foræl-
dre, kun min mor, min mor og hendes kæreste/
ægtefælle, kun min far, min far og hans kæreste/
ægtefælle, skiftevis hos min mor og far – begge bor
alene, skiftevis hos min mor og far – min mor, far
eller begge bor sammen med en kæreste/ægtefælle,
plejeforældre, voksne på opholdssted/institution
og bedsteforældre eller andre familiemedlemmer.
Der har desuden været mulighed for at svare ’andet’,
hvilket er blevet fulgt op af et åbent spørgsmål, hvor
de unge har haft mulighed for at uddybe deres svar.
Når vi omtaler unge, der bor i en kernefamilie, hen-
viser vi til de unge, der har svaret, at de bor sammen
med begge deres forældre. Når vi bruger betegnelsen
’brudte familier’, refererer vi til de resterende ni fami-
lietyper samt kategorien ’andet’.
Beregningen af antallet af elever i en typisk 9. klasse,
der har skadet sig selv, på side 1 bygger på Danmarks
Lærerforenings analysenotat om klassekvotient og
vores egen kortlægning af antallet af elever med
selvskadeerfaring (Danmarks Læreforening, 2015).
Figur 1 bygger på spørgsmålet om, hvordan den
unge vurderer familiens økonomi i forhold til en
typisk dansk familie. Når vi sammenligner Børne- og
Ungepanelets vurderinger af familiens økonomi med
fordelinger i De sociale klasser i Danmark (Sabiers &
Larsen, 2014), ser det samlet set ud til, at de unge
har en god fornemmelse af familiens økonomi – men
at de muligvis overvurderer familiens økonomiske
situation en smule.
Figur 2 viser, at unge, der skader sig selv, oftere end
andre unge er blevet mobbet på internettet det
seneste år. Mobning er for de unge i spørgeskemaet
blevet defineret med følgende tekst: ”Nu kommer
der nogle spørgsmål om mobning på nettet. Det vil
fx sige mobning på sociale medier, i spil eller på sms.
Det kan fx være at skrive grimme ting, true andre,
så de bliver bange, eller uploade eller sende billeder,
som gør andre kede af det.”
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 731: Henvendelse af 27/9-16 fra Børnerådet vedr. perspektiver på mulighederne for forbedring af adgangen til hjælp til selvskadende børn og unge
1669710_0016.png
ANALYSE FRA BØRNERÅDET: MERE END HVER FEMTE I 9. KLASSE HAR SKADET SIG SELV
BØRNEINDBLIK NR 4 · MAJ 2016 · 16
Figur 6 og 7 viser, at unge, der har skadet sig selv,
oftere end andre unge giver udtryk for symptomer på
spiseforstyrrelse. Dele af spørgeskemaet er fra Ri-
BED-8 (Risk Behaviour for Eating Disorders, 8 items),
som er et screeningsinstrument for tidlig opsporing
af risikoadfærd for spiseforstyrrelser blandt unge
piger og kvinder, udviklet og valideret af speciallæge
ph.d. Mette Waaddegaard og Statens Institut for
Folkesundhed (Waaddegaard, 2002; Waaddegaard &
Petersen, 2002; Waaddegaard, Thoning & Petersson,
2003).
Figur 9 viser, at de unge, der har skadet sig selv,
udtrykker lavere selvværd end andre unge. I vores
måling af selvværd har vi anvendt fire indikatorer,
som er konstrueret ud fra Rosenbergs Self-Esteem
Scale (Rosenberg, 1965).
KVALITATIVE INTERVIEWS MED UNGE
UDEN SELVSKADEERFARING
I efteråret 2015 interviewede vi otte 9.-klasses-elever
i grupper. Interviewene var eksplorative, og hensig-
ten med dem var få et nuanceret indblik i ungdoms-
livet i 9. klasse for dermed at kvalificere spørgeske-
maundersøgelsen.
I foråret 2016 gennemførte vi to gruppeinterviews og
tre enkeltinterviews med i alt 10 elever i 9. klasse på
to forskellige skoler. Interviewene fandt sted efter
spørgeskemaundersøgelsen og havde til formål at
få de unges forklaringer på udvalgte resultater fra
spørgeskemaundersøgelsen samt at bidrage med
eksempler fra de unges eget liv.
Interviewene varede 30-45 min. og tog udgangs-
punkt i semistrukturerede interviewguides. De 18
interviewede unges alder svarer til alderen på de
unge i Børne- og Ungepanelet.
KVALITATIVE INTERVIEWS MED UNGE
MED SELVSKADEERFARING
I foråret 2016 interviewede vi to piger på 18 og 19
år. De to piger havde begge flere års erfaring med
selvskade. Formålet med interviewene var bl.a. at få
viden om, hvordan det er at være ung og selvskaden-
de, hvilken rolle venner og familie spiller, og hvordan
de unge mener, selvskade kan forebygges. Samtidig
var vi interesserede i at høre de unges oplevelser med
behandling af selvskade.
Interviewene tog afsæt i en semistruktureret inter-
viewguide og varede mellem 35 og 60 min.
ANONYMISERING OG CITATER
Alle navne er ændrede af hensyn til anonymitet.
Citater kan være tilpasset af hensyn til læsbarhed.
KILDER
Alfonso, Moya L. & Ravneet Kaur (2012): “Self-Injury
Among Early Adolescents: Identifying Segments
Protected and at Risk” i
Journal of School Health.
82,
Nr. 12
Askovgården (2003):
Unges muligheder og mod på
livet. En undersøgelse af børn og unges sundheds-
mæssige og sociale trivsel i Vordingborg Kommune.
Balvig, Flemming, Lars Holmberg & Anne-Stina
Sørensen (2005):
Ringstedforsøget. Livsstil og
forebyggelse i lokalsamfundet.
Jurist- og Økonom-
forbundets Forlag.
Danmarks Lærerforening (2015):
Udvikling i klasse-
kvotienten i folkeskolen.
Hawton K., K. Rodham, E. Evans & R. Weatherall,
(2002): “Deliberate self harm in adolescents: self
report survey in schools in England” i
British Medical
Journal.
Vol. 325.
Nielsen, Jens Christian & Nina Bach Ludvigsen
(2008):
Unges tryghed og trivsel i Frederiksberg
Kommune.
Center for Ungdomsforskning.
Nielsen, Jens Christian og Niels Ulrik Sørensen (2011):
Når det er svært at være ung i DK. Unges trivsel og
mistrivsel i tal.
Center for Ungdomsforskning.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 731: Henvendelse af 27/9-16 fra Børnerådet vedr. perspektiver på mulighederne for forbedring af adgangen til hjælp til selvskadende børn og unge
1669710_0017.png
ANALYSE FRA BØRNERÅDET: MERE END HVER FEMTE I 9. KLASSE HAR SKADET SIG SELV
BØRNEINDBLIK NR 4 · MAJ 2016 · 17
Møhl, Bo, Peter la Cour & Annika Skandsen (2014):
“Non-Suicidal Self-Injury and Indirect Self-Harm
Among Danish High School Students” i Scandina-
vian Journal of Child and Adolescent Psychiatry and
Psychology.
Vol. 2(1).
Rosenberg, M. (1965):
Society and the adolescent
self-image.
Princeton University Press.
Sabiers, Sune Enevoldsen & Helene Bækkelund
Larsen (2014):
De sociale klasser i Danmark 2012.
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Vammen, Katrine & Mogens Nygaard Christoffersen
(2013):
Unges selvskade og spiseforstyrrelse. Kan
social støtte gøre en forskel?
SFI – Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd.
ViOSS - Videnscenter om Spiseforstyrrelser og Selv-
skade (2015):
Selvskade i den danske befolkning.
Waaddegaard M. (2002):
Risk behaviour related to
eating disorders among Danish adolescents.
National
Institute for Public Health, Copenhagen. Ph.d.-the-
sis, Medical Faculty, University of Copenhagen.
Waaddegaard M & T. Petersen (2002): “Dieting
and desire for weight loss among adolescents in
Denmark. A questionnaire survey” i
European
Eating Disorders Review,
10.
Waaddegaard M, H. Thoning & BP Petersson (2003):
”Validation of a screening instrument for identifying
risk behaviour related to eating disorders” i
European
Eating Disorders Review,
11.
Zetterqvist, Maria, Lars-Gunnar Lundh, Örjan
Dahlström & Carl Göran Svedin (2013): “Prevalence
and Function of Non-Suicidal Self-Injury (NSSI) in a
Community Sample of Adolescents, Using Suggested
DSM-5 Criteria for a Potential NSSI Disorder” I Jour-
nal of Abnormal Child Pscyhology.
Vol. 41, issue 5.
Zøllner, Lilian (2008):
Selvskade og resiliens blandt
etniske minoriteter.
Rapport 1 del 1. Center for Selv-
mordsforskning.
Zøllner, Lilian & Børge Jensen (2010):
Sårbarhed og
(Mis)trivsel blandt unge – i Folkeskolens ældste
klasser.
Center for Selvmordsforskning.
Zøllner, Lilian, Agnieszka Konieczna & Lone Rask
(2012):
Unges sårbarhed, tanker om selvskade og
selvskadende adfærd.
Center for Selvmordsforskning.
BØRNEINDBLIK
NR. 4/2016 · 3. ÅRGANG · 25. MAJ 2016
TEKST OG ANALYSE
WINNIE ALIM · E-MAIL: [email protected] · T: 3378 3310
OG CECILIE NIELSEN · E-MAIL: [email protected] · T: 3378 3313
REDAKTØR
KATRINE MUNCH BECHGAARD · E-MAIL: [email protected] · T: 3378 3317
BØRNERÅDET
VESTERBROGADE 35A · 1620 KØBENHAVN V ·
WWW.BRD.DK
· E-MAIL:
[email protected]