Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 695
Offentligt
1661182_0001.png
Strategi for læring
marts 2016
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Opfølgning på evaluering af patientklagesystemet, fra sundheds- og ældreministeren
1661182_0002.png
Strategi for læring
Indhold
Strategi for læring
Læring i Styrelsen for Patientsikkerhed
1.1 Analyse af data
1.2 Styrelsen for Patientsikkerhed
1.3 Følgegruppe (strategisk rådgivning)
1.4 Tilsynsaktiviteter
1.5 Læringsaktiviteter
1.6 Sammenhæng til Det Nationale Kvalitetsprogram
Interessenter
2.1 Dansk Patientsikkerhedsdatabase
Gevinstpotentialer
Afhængigheder
Lovgivning og krav
2
3
4
5
5
6
6
7
8
8
10
11
13
1
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Opfølgning på evaluering af patientklagesystemet, fra sundheds- og ældreministeren
1661182_0003.png
Strategi for læring
Strategi for læring
Styrelsen for Patientsikkerheds strategi for læring er en delstrategi, der er underordnet styrelsens
organisationsstrategi. Strategien for læring understøtter styrelsens mission, ”Vi arbejder for, at det er
trygt at være patient” og styrelsens vision, ”Et sikkert og lærende sundhedsvæsen”. Strategiperioden
1
løber fra 2016 til 2019.
Strategien for læring er det samlede initiativkompleks, der sigter mod Styrelsens for Patientsikkerheds
strategis Pejlemærke C, ”Styrelsen kommunikerer løbende viden med henblik på læring”.
Pejlemærkets operationelle mål er:
I 2019 svarer 40 % af modtagerne i målgrupper for læring, at de har kendskab til styrelsens
læringsprodukter. Af disse svarer 55 %, at de har læst dem, og af disse svarer 75 %, at de har
anvendt læringsprodukterne i deres kvalitets- og patientsikkerhedsarbejde.
Strategien for lærings væsentligste punkter:
Styrelsen for Patientsikkerhed ønsker at integrere læringsperspektivet i en overordnet model
for styrelsens virksomhed.
Styrelsen for Patientsikkerhed opererer med et bredt læringsbegreb, der trækker på data fra
mange kilder.
Synergipotentialet mellem det risikobaserede tilsyn og læringsarbejdet skal udnyttes.
Interessenter inddrages på strategisk og fagligt niveau.
Rapporteringssystemet for utilsigtede hændelser bevares sanktionsfrit.
Læringsprodukter skal formidles mere segmenteret med henblik på, at målgrupperne får de
rigtige informationer på en formålstjenstlig måde.
1
Se endvidere afsnittet Afhængigheder.
2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Opfølgning på evaluering af patientklagesystemet, fra sundheds- og ældreministeren
1661182_0004.png
Strategi for læring
Læring i Styrelsen for
Patientsikkerhed
Styrelsen for Patientsikkerhed blev oprettet i oktober 2015 ved en sammenlægning af
Patientombuddet og Sundhedsstyrelsens tilsyns-, autorisations- og embedslægevirksomhed.
Samlingen af patientsikkerhedsopgaven i én styrelse stiller nye muligheder til rådighed for at påvirke
sundhedsvæsenet med henblik på at højne patientsikkerheden. Styrelsen for Patientsikkerhed
arbejder med tre fokuspunkter i sit samlede læringssystem: at anvende de rigtige data, at
tilrettelægge den bedste proces for dataanalyse samt at vælge de bedste indsatser og værktøjer til at
imødegå de risikoområder, analysen af data identificerer.
Styrelsen for Patientsikkerhed vil aktivt og systematisk foretage søgninger efter risikoområder og gå
analytisk til de fremsøgte data. Med tilsynsvirksomhed og læringsområde samlet i én organisation er
der nye og forbedrede muligheder for at vælge det bedste redskab i en given situation, hvad enten
det er en tilsynsaktivitet, en læringsaktivitet eller en kombination af tilsyns- og læringsaktiviteter.
Styrelsens strategi for læring åbner for et bredere læringsperspektiv, hvor styrelsens samlede viden i
form af data fra fx fra tilsyn, utilsigtede hændelser og patientklager indgår i datagrundlaget for læring.
Både tilsyns- og læringsaktiviteter har til formål at få sundhedspersoner eller -organisationer til at
ændre adfærd. Dog med den forskel, at et tilsyn kan omfatte sanktioner, mens det er vitalt for
rapporteringen af utilsigtede hændelser, at rapporteringssystemet bevares sanktionsfrit for både
sundhedspersoner og -organisationer. Derfor er en samlet anvendelse af data til identificering af
risikoområder oplagt. Styrelsen vil udvikle metoder til at udbrede kendskabet til
patientsikkerhedsmæssige problemstillinger med henblik på at forebygge disse.
3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Opfølgning på evaluering af patientklagesystemet, fra sundheds- og ældreministeren
1661182_0005.png
Strategi for læring
1.1 Analyse af data
Et risikoområde er et sundhedsfagligt område, hvor der erfaringsmæssigt kan være alvorlig eller
tilbagevendende risiko for patientsikkerheden. Det er vigtigt for både lærings- og tilsynsaktiviteter at
have bedst muligt grundlag for identificering af risikoområder. Styrelsen vil analysere data fra
forskellige relevante kilder, fx:
utilsigtede hændelser (Dansk Patientsikkerhedsdatabase) (NB! Kun risikoområder)
patientklager
Sundhedsdataprogrammet
Styrelsen for Patientsikkerheds egne data (ESDH m.m.).
IKAS-akkreditering
socialtilsyn
erstatningssager (Patienterstatningen) (NB! Kun risikoområder).
Herudover indgår bekymringshenvendelser og henvendelser fra pressen også som genstand for
analyse.
Styrelsens analyser af data giver viden om:
Risikoområder (tilsyns- og læringsaktiviteter)
4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Opfølgning på evaluering af patientklagesystemet, fra sundheds- og ældreministeren
1661182_0006.png
Strategi for læring
Risikoorganisationer (tilsynsaktiviteter)
Risikopersoner (tilsynsaktiviteter).
1.2 Styrelsen for Patientsikkerhed
Styrelsen for Patientsikkerhed fremsøger aktivt og systematisk data med henblik på at identificere
risikoområder. På baggrund af dataanalyserne prioriterer Styrelsen for Patientsikkerhed
risikoområderne. For nogle risikoområder vil det være oplagt med en tilsynsaktivitet, for andre en
læringsaktivitet. Endelig kan der være områder, hvor der er brug for begge typer aktiviteter, ligesom
en tilsynsaktivitet kan efterfølges af en læringsaktivitet eller omvendt.
1.3 Følgegruppe (strategisk rådgivning)
Styrelsen vil ved aktiv inddragelse af eksterne interessenter identificere de patientsikkerhedsmæssige
områder, hvor styrelsens viden kan være med til at gøre den største forskel. Styrelsen for
Patientsikkerhed drøfter identificerede risikoområder med en strategisk følgegruppe bestående af
eksterne interessenter. Interessenter kommer med forslag og anbefalinger, bl.a. i forhold til hvordan
et prioriteret risikoområde skal imødegås. Inddragelsen af eksterne interessenter vil samtidig øge
opmærksomheden på, hvilke initiativer regioner og kommuner allerede er i gang med. Det vil styrke
sammenhængen med det patientsikkerhedsarbejde, der foregår lokalt. Styrelsen for Patientsikkerhed
beslutter den endelige prioritering af risikoområderne og de aktiviteter, der sættes i gang, for at
5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Opfølgning på evaluering af patientklagesystemet, fra sundheds- og ældreministeren
Strategi for læring
imødegå dem. De prioriterede risikoområder og de planlagte aktiviteter vil blive offentliggjort i en årlig
handlingsplan.
1.4 Tilsynsaktiviteter
Når styrelsen træffer beslutning om tilsyn på baggrund af et risikoområde, udarbejdes konkrete
tilsynsplaner med faglige mål, procentmål for produktivitet og kommunikationsleverancer med henblik
på regelefterlevelse. I strukturen af tilsynet indbygges systemer, som sikrer løbende læring om
processen og risikoområdet. Denne læring kan benyttes til at forbedre tilsynsprocessen og de valgte
metoder og giver mulighed for at samle resultaterne vedrørende risikoområdet i forbindelse med
afrapportering og evaluering. Styrelsen for Patientsikkerhed sikrer herigennem, at de udpegede
risikoområder med dertilhørende målgrupper, hvor tilsynet er blevet ført, får belyst mulige
patientsikkerhedsproblemstillinger, der bør rettes op på. Den indhentede viden kan derudover gøre
andre sundhedspersoner og -organisationer opmærksomme på den identificerede
patientsikkerhedsproblemstilling og hjælpe dem til, at de af egen drift retter op på forhold, der udgør
en risiko for patientsikkerheden.
1.5 Læringsaktiviteter
Når styrelsen vælger at iværksætte læringsaktiviteter i forhold til et risikoområde, inddrages kliniske
eksperter på området som faglige rådgivere. Deres anbefalinger skal sikre, at den viden, Styrelsen for
Patientsikkerhed producerer/indsamler og videreformidler, er korrekt, af høj faglig kvalitet og kan
anvendes i praksis. Eksperter anvendes ligeledes til at skabe et klart billede af, hvilke budskaber der
skal formidles til hvilke målgrupper, hvis patientsikkerheden skal øges. Som beskrevet i afsnittet
Tilsynsaktiviteter ønsker styrelsen en styrket sammenhæng mellem tilsynsvirksomheden og
læringsarbejdet. I forhold til viden og informationer, der går fra lærings- til tilsynssporet, dog med
særlig opmærksomhed på det ikke-sanktionerende princip for læringsarbejdet.
Strategien for læring sigter mod Styrelsen for Patientsikkerheds organisationsstrategis Pejlemærke C,
”Styrelsen kommunikerer løbende viden med henblik på læring”. Styrelsen ønsker at fokusere sin
kommunikation, så den er:
segmenteret
behovsorienteret
handlingsanvisende
modtagerorienteret.
Formidlingen af viden med henblik på læring tilrettelægges derfor i samklang med Styrelsen for
Patientsikkerheds øvrige kommunikationsopgaver. Fokuspunkter vil bl.a. være evaluering,
6
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Opfølgning på evaluering af patientklagesystemet, fra sundheds- og ældreministeren
Strategi for læring
effektmåling, brugerundersøgelser og udvikling af udmeldings- og formidlingsformer. Strategien for
lærings operationelle mål drejer sig om kvaliteten, rækkevidden og implementeringen af styrelsens
formidling af læringsaktiviteterne. Styrelsen vil løbende måle på effekten af sin formidling i
strategiperioden med henblik på at tilrette formidlingen, så det operationelle mål opnås ved udgangen
af strategiperioden.
1.6
Sammenhæng til Det Nationale Kvalitetsprogram
Som led i Det Nationale Kvalitetsprogram etableres lærings- og kvalitetsteams, der skal bidrage til at
løfte kvaliteten på udvalgte områder. Formålet er, at gode resultater og viden om, hvad der virker
bedst, udbredes hurtigst muligt til gavn for patienter i hele landet. Udvælgelsen af områder til denne
indsats vil fx ske på baggrund af aktuelle kvalitetsindikatorer, patientoplevet kvalitet, ventetid eller
analyser fra fx kliniske kvalitetsdatabaser og nationale registre.
Når Styrelsen for Patientsikkerhed fremsøger data og viden for at identificere og udvælge
risikoområder, som kan være egnede til enten en tilsyns- eller en læringsaktivitet, vil det kunne
forekomme, at et væsentligt risikoområde ikke er egnet til hverken en lærings- eller tilsynsaktivitet.
Det kan fx være, hvis opgaven er for stor til at kunne løftes med tilsyns- eller læringsaktiviteter.
Hvis Styrelsen for Patientsikkerhed imidlertid vurderer, at et sådant risikoområde eventuelt kunne
være egnet for nedsættelse af et lærings- eller kvalitetsteam, vil styregruppen for lærings- og
kvalitetsteams blive informeret herom.
Omvendt vil det kunne forekomme, at der i forbindelse med det nationale kvalitetsprograms analyser
identificeres områder, som er mere egnede for tilsyns- eller læringsaktiviteter. I disse tilfælde vil
Styrelsen for Patientsikkerhed lade denne viden indgå ved udvælgelse af prioriterede risikoområder
og planlagte indsatser.
7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Opfølgning på evaluering af patientklagesystemet, fra sundheds- og ældreministeren
1661182_0009.png
Strategi for læring
Interessenter
En kombineret målgruppeundersøgelse og interessenttilkendegivelse foretaget af Styrelsen for
Patientsikkerhed primo 2016 viser, at der blandt styrelsens interessenter i forhold til læringsarbejdet
er en optik på læring som noget, der næsten udelukkende vedrører rapporteringssystemet for
utilsigtede hændelser, Dansk Patientsikkerhedsdatabase. Denne optik byder på en række
udfordringer for læringsarbejdet i Styrelsen for Patientsikkerhed, og styrelsen har en opgave med at
udbrede følgende budskaber:
Styrelsen for Patientsikkerhed opererer med et bredere læringsbegreb, der trækker på
styrelsens samlede data.
Styrelsen har en opgave med at vise sin omverden og sine interessenter det
patientsikkerhedsmæssige potentiale i at udvide læringsbegrebet og knytte læringsarbejdet til
risikoområder.
Styrelsens bredere læringsbegreb skal ses som en opprioritering af læring som redskab til at
hæve patientsikkerheden.
2
2.1 Dansk Patientsikkerhedsdatabase
Det danske rapporteringssystem har gennem de sidste 10 år været et godt grundlag for at opbygge
en patientsikkerhedskultur og har understøttet arbejdet med patientsikkerhed i det danske
sundhedsvæsen. I sundheds‐ og ældreminister Sophie Løhdes redegørelse til Statsrevisorerne
vedrørende beretning nr. 5/2015 om Patientombuddets arbejde med utilsigtede hændelser bemærker
sundheds- og ældreministeren, at der med styrelsens strategiarbejde generelt lægges op til, at
måden, som Styrelsen for Patientsikkerhed arbejder på i forhold til at uddrage læring fra bl.a.
utilsigtede hændelser og klagesager, nytænkes. Nytænkningen skal bl.a. ses i lyset af Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelses serviceeftersyn af systemet for rapportering af utilsigtede hændelser (juli
2014), anbefalingerne om læring i evalueringen af patientklagesystemet (februar 2015) og
Rigsrevisionens undersøgelse af Patientombuddets arbejde med utilsigtede hændelser (november
2015). Se endvidere afsnittet Lovgivning og krav.
Styrelsen for Patientsikkerhed vil fortsætte arbejdet med at udvikle Dansk Patientsikkerhedsdatabase
som en del af styrelsens samlede læringssystem, så rapporteringssystemet kan bidrage så meget
som muligt til at forbedre patientsikkerheden. Det er i den forbindelse vigtigt, at styrelsens
læringsarbejde bliver formidlet, så det er anvendeligt i praksis. Udviklingen af nye formidlingsmetoder
vil indgå i styrelsens kommunikationsstrategi. Styrelsen vil afklare rollefordelingen mellem det
kommunale, regionale og nationale niveau, så det bliver tydeligt, hvor de forskellige opgaver med
patientsikkerhed varetages mest hensigtsmæssigt, og hvordan der opnås mest mulig synergi mellem
2
Se Bilag 1 og 2: Fremtidens læring – interessenttilkendegivelser og Fremtidens læring – målgruppeundersøgelse
8
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Opfølgning på evaluering af patientklagesystemet, fra sundheds- og ældreministeren
Strategi for læring
de forskellige niveauer. Styrelsen vil have fokus på de typer af rapporterede utilsigtede hændelser,
der vurderes at give størst værdi i patientsikkerhedsarbejdet.
Styrelsen for Patientsikkerhed vil afklare, hvorvidt rapporteringssystemet kan justeres, så det på den
bedst mulige måde understøtter patientsikkerhedsarbejdet i sundhedsvæsenet og følger med
udviklingen i de behov, sundhedsvæsenet har for et rapporteringssystem. Styrelsen vil undersøge,
om omfanget af rapporteringspligten bør justeres, og om der er behov og mulighed for at udvikle nye
rapporteringsmetoder. Derudover vil styrelsen overveje mulighederne for at foretage tekniske
justeringer af rapporteringssystemet, så grundlaget for dataanalyse forbedres.
9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Opfølgning på evaluering af patientklagesystemet, fra sundheds- og ældreministeren
1661182_0011.png
Strategi for læring
Gevinstpotentialer
Med organiseringen omkring en samlet analyse af data fra forskellige kilder, der kan belyse
patientsikkerheden i Danmark, den efterfølgende vurdering og prioritering af analyserne samt aktiv
interessentinddragelse, er der grundlag for, at Styrelsen for Patientsikkerheds læringsaktiviteter:
adresserer væsentlige nationale udfordringer
er aktuelle (særligt i sammenhæng med tilsynsaktiviteter)
bibringer ny viden
i højere grad er løsningsorienterede og handlingsanvisende (særligt i sammenhæng med
Styrelsen for Patientsikkerheds organisationsstrategis Pejlemærke F)
understøtter interessenters og målgruppers lokale patientsikkerhedsindsatser.
10
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Opfølgning på evaluering af patientklagesystemet, fra sundheds- og ældreministeren
1661182_0012.png
Strategi for læring
Afhængigheder
Strategien har sammenhænge til andre områder i Styrelsen for Patientsikkerheds strategi.
Væsentligste korresponderende områder er:
Pejlemærke A – Styrelsen for Patientsikkerhed anvender risikobaseret tilsyn
Pejlemærke D – Styrelsen for Patientsikkerhed sikrer synergi og sammenhængende praksis
på tværs af kerneydelser og fysiske lokaliteter
Pejlemærke F – Styrelsen for Patientsikkerhed gennemfører aktiv interessenthåndtering,
herunder kommunikation med offentligheden.
Pejlemærke A
Sammenhængen er beskrevet i hovedafsnittet Læring i Styrelsen for Patientsikkerhed.
Pejlemærke D
Læringsopgaven i Styrelsen for Patientsikkerhed er afhængig af, at der er et fælles begrebsapparat i
styrelsen. Det vil være en del af grundlaget for at identificere læringspotentialer.
Pejlemærke F
Læringsprodukter skal formidles mere segmenteret med henblik på, at målgrupperne får de rigtige
informationer på en formålstjenstlig måde. I samspil med den aktive interessenthåndtering under
Pejlemærke F skal styrelsen i forhold til læringsarbejdet løbende gennemføre undersøgelser af
målgruppernes behov og evaluere på de læringsaktiviteter, der igangsættes, med henblik på at
målrette kommunikationen og gøre den så specifik og handlingsanvisende som muligt.
11
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Opfølgning på evaluering af patientklagesystemet, fra sundheds- og ældreministeren
1661182_0013.png
Strategi for læring
12
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Opfølgning på evaluering af patientklagesystemet, fra sundheds- og ældreministeren
1661182_0014.png
Strategi for læring
Lovgivning og krav
Grundlaget for læringsarbejdet i Styrelsen for Patientsikkerhed har hidtil været rapporteringssystemet
for utilsigtede hændelser og Dansk Patientsikkerhedsdatabase med afsæt i sundhedslovens §§ 198-
202,
Bekendtgørelse om rapportering af utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet m.v.
samt
Vejledning om rapportering af utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet m.v.
I 2014 gennemførte Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse et serviceeftersyn af systemet for
rapportering af utilsigtede hændelser. I den afsluttende rapport fremsættes en række anbefalinger til
forbedringer og udvikling af rapporteringssystemet og de læringsaktiviteter, der sættes i gang på
baggrund heraf. De strategiske initiativer i strategien for læring vil adressere disse anbefalinger.
I 2015 gennemførte Rigsrevisionen en undersøgelse af Patientombuddets arbejde med utilsigtede
hændelser. I
Beretning om Patientombuddets arbejde med utilsigtede hændelser
fremsættes en
række anbefalinger til forbedringer og udvikling af rapporteringssystemet og de læringsaktiviteter, der
sættes i gang på baggrund heraf. De strategiske initiativer i strategien for læring vil adressere disse
anbefalinger.
I 2015 gennemførte COWI på vegne af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse en evaluering af
sundhedsvæsenets patientklagesystem. Evalueringsrapporten pegede på udviklingspotentialer for
læringen af klagesager. De strategiske initiativer i strategien for læring vil adressere disse
anbefalinger.
17. december 2015 afholdt Styrelsen for Patientsikkerhed interessentmøde om fremtidens læring. I
mødet deltog Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, Dansk Selskab for Patientsikkerhed,
Lægeforeningen og Dansk Sygeplejeråd. Som opfølgning på mødet indleverede organisationerne
skriftlige interessenttilkendegivelser til Styrelsen for Patientsikkerhed. Ud over de nævnte
organisationer var FOA inviteret til at deltage med en interessenttilkendegivelse.
I 2016 indgik sundhedsminister Sophie Løhde en bred politisk aftale, som skal gøre tilsynet med
behandlingssteder i sundhedsvæsenet mere risikobaseret. Omlægningen til risikobaseret tilsyn
træder i kraft 1. januar 2017.
13