Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 695
Offentligt
1661181_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:Primær Sundhed, Ældre-
politik og Jura
Sagsbeh.: DEPSIST
Koordineret med:
Sagsnr.: 1602216
Dok. nr.: 126444
Dato: 23. juni 2016
NOTAT
Notat om oversendelsesbrevets pkt. 6-9 - opfølgning på evaluerin-
gen af patientklagesystemet
Problemstilling/resumé
Den 5. november 2015 holdt ministeren møde med Jonas Dahl (SF), Liselott Blixt (DF), Jane
Heitmann (V), MayBritt Kattrup (LA), Mette Abildgaard (KF), Flemming Møller Mortensen
(S), Stine Brix (EL) og Carolina Meyer (ALT) om opfølgning på evalueringen af patientklage-
systemet.
I den forbindelse tilkendegav ministeren, at hovedkonklusionerne fra COWI-rapporten
viser, at der med ændringerne i patientklagesystemet pr. 1. januar 2011 er etableret et
væsentligt forbedret patientklagesystem. Det giver patienterne gode muligheder for at
komme i dialog med og eventuelt klage over behandling i sundhedsvæsenet. Tiltag i form
af dialogordning og forløbsklager har således vist sig at være rigtige.
Ministeren bemærkede i forlængelse heraf, at der også er en række udfordringer i tilknyt-
ning til patientklagesystemet, hvor der fortsat kræves en indsats fra de relevante parter,
herunder Sundheds- og Ældreministeriet, Styrelsen for Patientsikkerhed, Danske Regioner
og Tandlægeforeningen.
På mødet blev der fra ordførernes side udtrykt ønske om, at ministeren sørger for at få
udarbejdet og eftersendt materiale om blandt andet:
Anbefalinger til, hvordan der kan arbejdes med at sikre læring af patientklager
m.v.
Håndtering af udfordringer i tandklagesystemet, herunder bemærkninger til brev
fra Forbrugerrådet Tænk
Hvordan der fremadrettet kan arbejdes for at sikre bedre information om klage-
systemet til klagerne
Hvordan regionernes arbejde med dialogsamtaler håndteres
Løsning
Læring
Det følger af evalueringen, at evaluator i forhold til patientklagesystemets læringsaspekt
vurderer, at forløbsklagerne generelt giver bedre læringsmuligheder end disciplinær-
nævnssagerne. Evaluator ser dog også på læringsområdet et potentiale for forbedringer i
forskellige sammenhænge.
I forbindelse med omorganisering af koncernens styrelser i oktober 2015 bad ministeren
Styrelsen for Patientsikkerhed om at udarbejde en ny strategi for det samlede læringssy-
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Opfølgning på evaluering af patientklagesystemet, fra sundheds- og ældreministeren
stem mhp. at nytænke måden, hvorpå styrelsen arbejder på ift. at uddrage læring fra
utilsigtede hændelser, klagesager m.v.
Styrelsen har nu udarbejdet en læringsstrategi, som oversendes til Sundheds- og Ældreud-
valget. Det centrale i strategien er, at styrelsen i højere grad vil sammentænke viden og
data om tilsyn, utilsigtede hændelser og klagesager i styrelsens læringsarbejde, herunder
bl.a. med fokus på bedre at udnytte synenergipotentialet mellem det risikobaserede tilsyn
og læringsarbejdet, bedre inddragelse af interessenter og mere målrettet kommunikation
til de relevante målgrupper i sundhedsvæsenet.
Strategien er udarbejdet sammen med en række interessenter (bl.a. Danske Regioner, KL,
Dansk Selskab for Patientsikkerhed og Danske Patienter).
Ministeriet vurderer, at strategien danner et grundlag for styrelsens videre arbejde med at
forbedre og målrette styrelsen læringsaktiviteter, herunder ift. utilsigtede hændelser og
patientklagesystemet.
Tandklagesystemet
Evalueringen peger på, at tandklagesystemet har en række styrker, som bør bibeholdes.
Blandt styrkerne fremhæves den nemme klageadgang og brugen af uvildig besigtigelse af
klagere forud for nævnsbehandling. Desuden konkluderes det, at det fungerer godt med
forbruger- og patientrepræsentanter i nævnene kombineret med den tandlægefaglige
ekspertise.
Ministeriet opfatter rapportens evaluering af tandklagesystemet positivt. Det er på den
baggrund ministeriets opfattelse, at de udfordringer, som evalueringen peger på, kan
løses inden for nuværende rammer.
Ministeriet har bedt om en koordineret tilbagemelding fra Danske Regioner og Tandlæge-
foreningen om, hvor langt overenskomstens parter er med at gennemgå overenskomstens
bestemmelser, og i hvilken udstrækning de udfordringer, som påpeges i evalueringen og
af Forbrugerrådet Tænk, vil indgå i dette arbejde. Det bemærkes i den forbindelse, at det
af tandlægeoverenskomsten fremgår, at patientklagesystemet skal evalueres, og såfremt
evalueringen anbefaler, at tandklager fortsat skal behandles i et separat system, er par-
terne enige om, at overenskomstens bestemmelser gennemgås med henblik på, at syste-
met er ubureaukratisk, effektivt og værner om patienternes retsstilling.
Danske Regioner har meddelt, at der for nærværende ikke er aftalt konkrete tiltag med
Tandlægeforeningen, men at Danske Regioner gerne vil tage initiativ til at iværksætte et
arbejde, der kan forbedre systemet vedrørende læring, håndtering af gentagen kritik samt
de udfordringer, Forbrugerrådet påpeger.
Bedre information om klagesystemet
Det følger af evalueringen, at patienterne med det nye klagesystem ikke har fået en lette-
re og mere entydig klageadgang. Klagesystemet vurderes at være blevet mere komplekst,
og det stiller større krav til, hvordan klagesystemet introduceres for og kommunikeres til
patienter og pårørende.
Ministeriet har bedt Styrelsen for Patientsikkerhed om bidrag til at løse denne udfordring.
Styrelsen for Patientsikkerhed har oplyst, at styrelsen i forbindelse med et større sprog-
projekt har gennemskrevet sine klagevejledninger, så de bliver lettere at læse og forstå og
ikke bærer præg af
juridisk embedsmandssprog,
som påpeget i evalueringen.
Side 2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Opfølgning på evaluering af patientklagesystemet, fra sundheds- og ældreministeren
1661181_0003.png
Klagevejledningerne er tilgængelige på styrelsens webside
www.stps.dk,
som gik i luften d.
4. januar 2016.
Websidens informationsarkitektur er bygget op efter et princip om segmentering af ind-
hold, hvilket betyder, at der er en borgerrettet indgang.
Under indgangen for borgere findes punktet
Klage over sundhedsvæsenet.
Her ligger en
letforståelig og overskuelig oversigt over klagesystemet formuleret med borgerrettede
overskrifter, fx
Hvad vil du klage over?, Hvem ønsker du evt. kritik skal rettes mod?,
og
Sådan klager du.
Herudover er der links til de omskrevne klagevejledninger samt links til
regionerne.
Styrelsen har i forlængelse af evalueringen aftalt med regionerne, at de opdaterer infor-
mationer på deres websider om, hvordan dialogen afholdes hos dem.
I den videre udvikling af styrelsens webside vil informationsarkitektur og sidenavigation
blive justeret i forhold til data fra Google Analytics vedrørende de besøgendes bevægelser
på websiden, så websiden bedst muligt understøtter et letforståeligt og – tilgængeligt
klagesystem. Desuden vil udviklingen af websiden og styrelsens tilstedeværelse online
inkludere et SEO-perspektiv, der har til formål at sikre, at borgere uden forhåndskendskab
til styrelsen eller organiseringen af klagesystemet kan finde frem til relevante informatio-
ner via søgemaskiner. Endelig indgår det i overvejelserne omkring websiden at oprette en
kontaktformular, som brugere kan benytte til kommentarer om websidens opbygning og
indhold.
Styrelsen har også oplyst, at pr. 1. februar 2016 er patientklageskemaer digitale og tilgæn-
gelige via
www.borger.dk
som led i 4. bølge om obligatorisk digital selvbetjening. De nye
digitale skemaer indeholder en klar beskrivelse af, hvilke oplysninger styrelsen skal have i
forbindelse med behandling af en klage. De digitale skemaer bliver tilgængelige på
www.borger.dk
og fra forsiden af
www.stps.dk.
Dialogsamtaler
Evalueringen peger også på, at indsatsen til dialogordningen kan styrkes.
Ministeriet har bedt Danske Regioner om en tilbagemelding på status for indsatsen i for-
hold til dialogordningen.
Danske Regioner har meddelt, at regionerne løbende arbejder på at udvikle og forbedre
afholdelsen af dialogsamtaler. Danske Regioner vurderer, at der ved at arbejde strukture-
ret med udnyttelse af potentialet i dialogordningen, er mulighed for at øge andelen af
klagesager, der sendes i dialog og senere frafaldes – ligesom det er muligt at øge den pati-
entoplevede kvalitet.
Regionerne har, på basis af de erfaringer regionerne allerede har gjort sig på området,
udarbejdet en række anbefalinger til, hvordan dialogen skal tilrettelægges og gennemfø-
res. Det er i sundhedsdirektørkredsen besluttet, at der i de enkelte regioner kan arbejdes
videre med anvendelse af anbefalingerne. Særligt peges der på ledelsesdeltagelse ved
dialogmøderne samt en forventningsafstemning forud for dialogmødet, hvor også ram-
merne for tid, sted og indhold præciseres.
På dialogmøder i sygehussektoren er det primært den/de behandlingsansvarlige sund-
hedsperson(er) og/eller afdelingsledelsen, der har deltaget i dialogsamtaler i dialogmødet.
Der opleves forskellige udfordringer ved afholdelse af disse dialoger, fx kan både læger og
Side 3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Opfølgning på evaluering af patientklagesystemet, fra sundheds- og ældreministeren
patienter føle sig utrygge ved at skulle sidde over for hinanden udløst af et klageforhold.
Der arbejdes, som nævnt løbende på at forbedre dialogerne.
Regioner nævner forskellige tiltag for at imødekomme udfordringerne med dialogsamtaler
i praksissektoren blandt andet:
Deltagelse af mediator
Deltagelse af en anden læge end behandlende læge for, at patienten kan få faglig
forklaring
Tydelig og letforståelig kommunikation til patienten fra Styrelsen for Patientsik-
kerhed og regionerne
Danske Regioner konkluderer, at en systematisk implementering af disse forslag kan for-
udsætte dels en formaliseret proces for dialogsamtaler, herunder med pligt for de prakti-
serende sundhedspersoner til deltagelse i dialogsamtaler, og dels at regionerne tilføres
midler til løsning af opgaven.
Side 4