Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Sundheds- og ældreministeren
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 17. april 2016
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsnr.: 1604239
Dok. nr.: 71423
I november afholdte jeg et møde med sundhedsordførerne om Patientombud-
det, der nu er en del af Styrelsen for Patientsikkerhed.
Som vi drøftede på mødet er styrelsen udfordret ift. mange af sagsbehandlings-
tiderne for klagesagerne.
Der har således over de seneste år ophobet sig en betydelig mængde ubehand-
lede klagesager. Samtidig har sagsbehandlingstiden for klagesager i gennemsnit
ligget på over 12 måneder i perioden 2011-2015, hvilket ad flere omgange og se-
nest d. 9. februar 2016 er blevet kritiseret af Folketingets Ombudsmand.
Jeg er helt enig med ombudsmanden i, at sagsbehandlingstiderne i Styrelsen for
Patientsikkerhed og Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn er for lange, og at dette
ikke er tilfredsstillende for klagerne.
Derfor er jeg også glad for, at der nu foreligger en både ambitiøs, realistisk og fuldt fi-
nansieret plan for fremtidens behandling af klagesager – til gavn for borgere, regio-
ner og kommuner. Sundheds- og Ældreministeriet har udarbejdet en plan, der skal
sikre:
At de ophobede sager afvikles.
At styrelsens sagsbehandlingstider reduceres.
At der ikke ophobes sager i fremtiden.
I det følgende vil jeg redegøre for planens indhold og de ventede resultater.
I perioden 2013-2015 ophobede Patientombuddet ca. 2.000 ubehandlede klagesager.
Ophobningen af sager skyldtes en kombination af høj vækst i antallet af indkomne
klagesager, og at Patientombuddets klagesagsbehandling var underlagt en finansie-
ringsmodel, hvori ét af styringselementerne var et omkostningsloft, der først med et
års forsinkelse kunne tilpasses en stigning i sagsmængden.
Antallet af indkomne klagesager steg med 42 pct. i perioden 2011-2014, fra knap
4.900 sager i 2011 til 6.924 klagesager i 2014. Omkostningsloftet var med til at hin-
dre, at Patientombuddet rettidigt kunne tilpasse sin kapacitet til den stigende sags-
mængde ligesom styrelsens stigende enhedsomkostninger var en udfordring.
Resultatet er, at Styrelsen for Patientsikkerhed ved udgangen af 2015 stod med ca.
2.000 ubehandlede klagesager og en uacceptabel gennemsnitlig sagsbehandlingstid
for klagesager på ca. 13 måneder.