Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 695
Offentligt
1661179_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundheds- og ældreministeren
Til Sundheds- og Ældreudvalget
Dato: 5. september 2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsnr.: 1602216
Dok. nr.: 40457
Den 5. november 2015 holdt jeg møde med sundhedsordførerne om opfølgning på
evalueringen af patientklagesystemet, der blev gennemført tidligere på året.
På mødet var der ønske om at få udarbejdet og eftersendt materiale om:
1) Uddybning af konkret bemærkning i tidligere fremsendt notat af 20. oktober
2015 til evalueringens fund om sagsbehandlingstider
2) Tidsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstider, herunder økonomiske
forudsætninger og årsværk
3) Hidtidige ressourcer til klagesagsbehandling
4) Konsekvenser i forhold til økonomi og produktivitet af udflytning af arbejds-
pladser fra klagecenteret i Styrelsen for Patientsikkerhed til Aarhus
5) Beskrivelse af klagesagsbehandling i hhv. Styrelsen for Patientsikkerhed og
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn i relation til retssikkerhed.
6) Anbefalinger til, hvordan der kan arbejdes med at sikre læring af patientkla-
ger m.v.
7) Håndtering af udfordringer i tandklagesystemet, herunder bemærkninger til
brev fra Forbrugerrådet Tænk
8) Hvordan der fremadrettet kan arbejdes for at sikre bedre information om
klagesystemet til klagerne
9) Hvordan regionernes arbejde med dialogsamtaler håndteres
Endelig var der på mødet den 5. november 2015 ønske om at få eftersendt følgende
materiale:
10) Høringssvar fra Danske Patienter til evalueringen
11) Power Point anvendt af Patientombuddet og COWI på møde om evaluerin-
gen den 6. maj 2015
12) Patientombuddets handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiderne
Ved brev af 22. december 2015 fremsendte jeg materiale om pkt. 1 og 5 samt 10, 11
og 12.
Til brug for udarbejdelse af det øvrige materiale var der i en vis udstrækning behov
for at indhente bidrag fra andre.
./.
./.
Jeg vedlægger et notat om de emner, der er nævnt i pkt. 6-9.
Jeg kan – for så vidt angår pkt. 2 og 3 – henvise til, at ministeriet ved brev af 15. april
2016 orienterede Folketingets Ombudsmand om de tiltag, der er iværksat med hen-
blik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i patientklagesystemet, og jeg har ved
brev af 17. april 2016 orienteret Sundheds- og Ældreudvalget herom. En kopi af bre-
vet vedlægges.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Opfølgning på evaluering af patientklagesystemet, fra sundheds- og ældreministeren
Jeg kan desuden oplyse, at Styrelsen for Patientsikkerhed har udarbejdet en ny stra-
tegi for det samlede læringssystem med henblik på at nytænke måden, hvorpå styrel-
sen arbejder ift. at uddrage læring fra utilsigtede hændelser, klagesager m.v.
./.
Jeg vedlægger læringsstrategien til udvalgets orientering.
På et møde med sundhedsordførerne vil jeg orientere om de seneste initiativer til
nedbringelse af sagsbehandlingstider, den fremtidige strategi til sikring af læring af
patientklager samt de nye modeller til finansiering af klagesagsbehandlingen. På mø-
det vil jeg også redegøre for de økonomiske og produktivitetsmæssige konsekvenser
af udflytning af arbejdspladser fra klagecenteret i Styrelsen for Patientsikkerhed til
Aarhus, jf. pkt. 4 ovenfor.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2