Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 691
Offentligt
København den 28. august 2016.
TIL SUNDHEDS- OG ÆLDREUDVALGET
Som formand for Patientdataforeningen tillader jeg mig at rette henvendelse til
Sundheds- og Ældreudvalget angående lemfældig omgang med følsomme
sundhedsdata i forbindelse med kinesersagen og ”Sygdomsbyrdestudiet”.
Jeg var i fredags i studiet i Radio24syv Aflyttet (1) sammen med Morten
Grønbæk, direktør for Statens Institut for Folkesundhed, for at diskutere
sundhedsdata og Sygdomsbyrdestudiet (2). Sygdomsbyrdestudiet er et studie
bestilt af Sundhedsstyrelsen hos Statens Institut for Folkesundhed, ved Syddansk
Universitet. Det var data fra Sygdomsbyrdestudiet, som blev lækket i
kinesersagen.
Baggrunden for besøget i studiet var, at jeg for 2 uger siden, også i Radio24syv
Aflyttet, fremførte nedenstående udsagn (3); udsagn som Morten Grønbæk gerne
ville have haft mulighed for at debattere, hvorfor han i en mail til studievært
Anders Kjærulff kaldte indslaget for ”elendig journalistik” (4). Det resulterede
naturligvis i at Morten Grønbæk og jeg blev inviteret i studiet sammen for at
diskutere mine udsagn.
Jeg opsummerer mine udsagn nedenfor samt Grønbæks svar fra
radioprogrammet. Desværre fik jeg på den begrænsede tid, vi havde til debat,
ikke mulighed for at give tilstrækkeligt uddybende modsvar, de følger derfor
også. Jeg håber at Sundheds- og Ældreudvalget vil diskutere de problemer mine
svar og kritikpunkter rejser. Det skal bemærkes at mit ærinde ikke er at kritisere
hverken formålet eller kvaliteten af Sygdomsbyrdestudiet, som jeg finder ganske
udmærket. Min dagsorden er udelukkende at sikre moderne, sikker og
anstændig behandling af danskernes sundhedsdata, med fuld gennemsigtighed
og mulighed for samtykke.
FØRSTE UDSAGN
Jeg fremførte, at der ikke var en protokol til studiet. Jeg havde nemlig i en mail
fra Statens Institut for Folkesundhed fået oplyst følgende: ”Der foreligger ikke
nogen traditionel protokol, da flere forhold blev diskuteret med
Sundhedsstyrelsen undervejs og derved kunne ændres. Bl.a. var det oprindelig
planen, at vi skulle benytte DAMD data.” (5).
Morten Grønbæk kunne fortælle at der alligevel var en projektbeskrivelse, jeg
havde jo adspurgt om en protokol, og ikke en projektbeskrivelse. Han gjorde
rede for, at han mener at en protokol og en projektbeskrivelse ikke er det
samme.
ANDET UDSAGN
Jeg fremførte, at det var mærkeligt at data var godkendt til at kunne bevares helt
frem til 2029, når sygdomsbyrdestudiet netop nu er ved at blive færdiggjort. Det
fremgår nemlig af Persondataloven at man ikke må opbevare personhenførbare
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 691: Henvendelse af 28/8-16 fra Patientdataforeningen vedr. sundhedsdata og Sygdombyrdestudiet
oplysninger når formålet med behandling af data er ophørt.
Morten Grønbæk medgav at det var unødig lang tid at beholde data frem til 2029.
Han medgav at det ville være tilstrækkeligt at bevare data i 3-5 år for at kunne
rette eventuelle fejl i Sygdomsbyrdestudiet.
TREDJE UDSAGN
Desuden blev det under udsendelsen diskuteret om hvad man ville kunne bruge
de data til i årene frem mod 2029, og i den forbindelse mente jeg at man kunne
bruge data til at opstarte ny projekter. Mit udsagn byggede på at Statens Institut
for Folkesundhed den 02.02.2016 havde modtaget kritik fra Datatilsynet, for at
opstarte nye projekter på en anden database, der hedder ”Børns Sundhed”, uden
årligt at opdatere Datatilsynet om disse (6).
Morten Grønbæk kunne i programmet fortælle at mit udsagn havde ”trigget”
ham, og at de bestemt ikke kunne finde på at starte nye projekter på disse data,
og hvis man alligevel ville, så skulle de naturligvis anmeldes og der ville
naturligvis også blive skrevet en relevant forsøgsprotokol.
MINE UDDYBENDE KOMMENTARER
1) VEDRØRENDE PROJEKTBESKRIVELSE
Det er naturligvis godt, at der trods de oprindelige udmeldinger og lidt
ordkløveri, alligevel foreligger en projektbeskrivelse. Jeg er nu i besiddelse af en
beskrivelse, som jeg har fået fremsendt fra Sundhedsstyrelsen.
Projektbeskrivelsen er opdateret løbende, og den senest fremsendte udgave er
fra juni 2015 (7). Der er desværre flere problemer med projektbeskrivelsen.
FØRSTE PROBLEM MED PROJEKTBESKRIVELSEN
Der er ikke overensstemmelse mellem de registre, der er nævnt i anmeldelsen til
Datatilsynet (8), de registre der er nævnt i projektbeskrivelsen og de registre
som indgår i første rapport fra sygdomsbyrdestudiet (9). Det er problematisk at
anmeldelsen til Datatilsynet ikke er blevet opdateret løbende efterhånden, som
man har indhentet ikke-anmeldte registre.
Når ikke alle registre, der indhentes, er nævnt i projektbeskrivelsen, så er det
desuden ikke muligt, for nogen, at vurdere om alle registre har været relevante
og nødvendige for gennemførsel af projektet.
ANDET PROBLEM MED PROJEKTBESKRIVELSEN
I juni 2015 omtaler de fortsat at DAMD indgår i projektet. Det er et problem fordi
DAMD blev slettet i maj 2015. Hvordan kan DAMD indgå hvis den ikke er
overført inden DAMD blev slettet? Det kan selvfølgelig også være udtryk for
sjusk med forsøgsbeskrivelsen.
TREDJE PROBLEM MED PROJEKTBESKRIVELSEN
Projektbeskrivelsen beskriver at Sygdomsbyrdestudiet vedrører perioden 2010
og frem. Der er dog indhentet data, der strækker sig mange år tilbage i tiden, i et
enkelt tilfælde helt tilbage til 1943 (10), uden at det noget sted er beskrevet hvad
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 691: Henvendelse af 28/8-16 fra Patientdataforeningen vedr. sundhedsdata og Sygdombyrdestudiet
disse data skal bruges til. Det betyder enten, at projektbeskrivelsen er
mangelfuld, eller at der kan være udleveret og behandlet alt for mange data i
forhold til hvad der er nødvendigt og tilstrækkeligt, hvilket ikke er lovligt i
henhold til persondataloven.
2) VEDRØRENDE BEVARELSE AF DATA FREM TIL 2029.
Morten Grønbæk gør gældende, at det vil være sagligt og relevant at bevare data
i en periode på tre til fem år efter afslutning af Sygdomsbyrdestudiet. Det er
sobert og det følger deraf at Statens Institut for Folkesundhed naturligvis på
egen hånd sikrer at data slettes om tre til fem år, når ”retteformålet” udløber.
FØRSTE PROBLEM MED ”RETTEFORMÅLET”
Hvis formålet med bevarelse af data er at kunne rette i udregninger, efter projekt
er afsluttet, så burde data kunne anonymiseres. Der er ikke behov for
personhenførbare data til dette formål.
ANDET PROBLEM MED ”RETTEFORMÅLET”
Det er ikke nødvendigt at data bevares for at man kan rette fejl. Såfremt fejl er
alvorlige kan data nemlig indhentes igen. På den måde belønnes
forskningsprojekter med størst præcision.
TREDJE PROBLEM MED ”RETTEFORMÅLET”
Når forskere opbevarer data hos Danmarks Statistik (DST) så har man en
procedure hvor DST, når Datatilsynets udløb for godkendelse nærmer sig, retter
henvendelse til forskeren om sletning af data (11). Denne procedure sikrer dog
ikke at forskeren selvstændigt sletter data hvis formålet med data udløber før
Datatilsynets godkendelse. Man kunne således, med de lange slettefrister, frygte
at der ligger en ophobning af udtjente data hos Danmarks Statistik, som burde
være slettet, fordi data ikke længere tjener et sagligt formål.
3) VEDRØRENDE OPSTART AF ANDRE PROJEKTER
Det er prisværdigt at Morten Grønbæk fremfører, at man ikke har planer om at
opstarte andre projekter på data fra Sygdomsbyrdestudiet. Men hvis man
alligevel vil gøre det, så vil det naturligvis kræve nye projektbeskrivelser og rette
anmeldelser. Med dette svar holder Morten Grønbæk, som minimum,
muligheden for at starte nye projekter åben.
Morten Grønbæk havde følt sig meget ophidset over mine spekulationer. Som
tidligere omtalt havde Statens Institut for Folkesundhed dog, den 02.02.2016
modtaget kritik fra Datatilsynet for at opstarte projekter på databasen ”Børns
Sundhed” uden årligt at opdatere Datatilsynet om disse (6). Min udtalelse om at
Statens Institut for Folkesundhed kunne opstarte projekter på data fra
Sygdomsbyrdestudiet frem til sletning opstod altså ikke ud af det blå, og bør
derfor heller ikke kunne give anledning til ophidselse.
MANGLENDE DATASIKKERHED OG MANGLENDE SAMTYKKE
Morten Grønbæk fremfører at der ikke er problemer med sikkerhed og
overholdelse af regler når sundhedsdata håndteres i Danmark. Det er ganske
enkelt ikke korrekt, for listen over de seneste års skandaler der vedrører
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 691: Henvendelse af 28/8-16 fra Patientdataforeningen vedr. sundhedsdata og Sygdombyrdestudiet
1659661_0004.png
sundhedsdata er nemlig lang (12, 13).
Desuden fremfører han problemer ved at tillade samtykke ved deling af
personfølsomme helbredsdata, det har jeg imidlertid anfægtet og diskuteret i en
kronik i Politiken (14). Formanden for Dansk Selskab for Almenmedicin, Anders
Beich, har i Altinget også skrevet om personlige helbredsoplysninger (15). I
øvrigt deler jeg Etisk Råds tanker om at indføre et metasamtykke når det gælder
deling af Sundhedsdata (16).
FINT PROJEKT MEN LEMFÆLDIG OMGANG MED DATA
Overordnet bør det nævnes at Sygdomsbyrdestudiet er et flot og sagligt projekt,
som jeg intet har imod. Jeg påskønner altid et grundig og relevant projekt. Det er
lemfældig omgang med data, der er bekymrende. Det er lemfældig omgang med
data når data udleveres og behandles uden begrundelse i en retvisende
projektbeskrivelse, det er lemfældig omgang med data når disse udleveres og
behandles uden korrekt anmeldelse til Datatilsynet, det er lemfældig omgang
med data, hvis der udleveres og behandles langt flere data end der er behov for.
Og endelig er det naturligvis lemfældig omgang med data når disse sendes
ukrypteret på to CDer til Chinese Visa Application Center.
MVH
Formand for Patientdataforeningen, Thomas Birk Kristiansen
REFERENCER
1.
http://www.radio24syv.dk/programmer/aflyttet/14368927/databarnet-
spogelseflyet-og-superdatabasen/
2.
https://sundhedsstyrelsen.dk/da/sygdom-og-behandling/sygdomsbyrden
3.
http://www.radio24syv.dk/programmer/aflyttet/14288217/super-
registeret/
4.
https://www.dropbox.com/s/le8tx7qvkxga85q/Projektbeskrivelse.pdf?dl=0
5.
https://www.dropbox.com/s/l0adbq16pk5c1rn/Ang%20Sygdomsbyrde%2
0studiet.pdf?dl=0
6.
https://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/afgoerelsen/artikel/Inspektion-
hos-Statens-Institut-for-Folkesundhed/
7.
https://www.dropbox.com/s/0uyzn6twdiw488j/Projektbeskrivelse%20Syg
domsbyrde%2004_06_2015%20%5BDOK3159244%5D.pdf?dl=0
8.
https://anmeld.datatilsynet.dk/frontend/fortegnelse/vis.off.asp?pub=yes&m
yid=93537&myjour=2014-54-
0798&journal=&anmelder=&ord=sygdomsbyrde
9.
https://sundhedsstyrelsen.dk/da/sygdom-og-
behandling/~/media/00C6825B11BD46F9B064536C6E7DFBA0.ashx
10.
https://www.dropbox.com/s/qqy6ffi2c6bk3eg/Sagens%20akter.pdf?dl=0
11.
https://www.dropbox.com/s/0we1bnt39e49sn8/Patientdataforeningen%2
0slettefrist.pdf?dl=0
12.
http://dagensmedicin.dk/listen-skandaler-lang/
13.
http://www.altinget.dk/sundhed/artikel/laeger-sundhedsregistre-er-gaaet-
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 691: Henvendelse af 28/8-16 fra Patientdataforeningen vedr. sundhedsdata og Sygdombyrdestudiet
1659661_0005.png
amok
14.
http://politiken.dk/debat/kroniken/premium/ECE3290003/myndigheder-
og-medicinalindustri-truer-privatlivets-fred/
15.
http://www.altinget.dk/sundhed/artikel/dsam-er-personlige-data-ikke-
netop-personlige
16.
http://www.etiskraad.dk/~/media/Etisk-Raad/Etiske-
Temaer/Sundhedsdata/Publikationer/2015-05-12-Forskning-i-
sundhedsdata-og-biologisk-materiale-i-Danmark.pdf