Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 675
Offentligt
1656757_0001.png
August 2016
NOTAT
Ledsagelse af borgere med demens og svage ældre til behandling
hos læge eller på sygehus
Borgere med demens og svage ældre, som skal til behandling hos læge eller på sygehus,
kan ikke altid identificere sig selv eller redegøre for, hvorfor de er mødt frem. Derfor kan
der være behov for, at borgere med demens og svage ældre ledsages til behandling hos
læge eller på sygehus eller at der på anden vis er blevet orienteret om den pågældendes
fremmøde, dennes tilstand og formålet med besøget.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget afgav i februar 2015 beretning vedr. beslutningsfor-
slag B22 om ledsagelse af demente og svage ældre, som blev fremsat i november 2014 af
Dansk Folkeparti.
Udvalget opfordrer i beretningen til at sikre, at der iværksættes en undersøgelse, der
afdækker kommunernes nuværende praksis og administration af de gældende regler om-
kring ledsagelse af borgere med demens og svage ældre i forbindelse med besøg hos læge
eller på sygehus.
Der er nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af Sundheds- og Ældreministeriet, Social
og Indenrigsministeriet, KL og Danske Regioner, som har haft til opgave at belyse området.
På baggrund heraf har arbejdsgruppen udarbejdet nærværende notat om ledsagelse af
borgere med demens og svage ældre til behandling hos læge eller på sygehus.
Notatet indeholder en beskrivelse af praksis for ledsagelse af borgere med demens og
svage ældre til behandling hos læge eller på sygehus.
Beskrivelsen består dels af en vurdering fra regionerne af omfanget af hændelser, hvor
borgere over 65 år med varig nedsat funktionsevne som følge af kognitive lidelser, fx en
demenssygdom møder på et sygehus
1) uden at kunne identificere sig selv og/eller kunne redegøre for, hvorfor de møder
op,
2) uden at en ledsager som kan oplyse dette samt
3) uden at der på anden måde er orienteret om pågældendes fremmøde og data,
baggrund eller formål med besøget.
Dels en vurdering fra udvalgte kommuner af omfanget af ovenstående hændelser og ek-
sempler på deres praksis i forhold til ledsagelsen. Afslutningsvis beskrives praksis i forhold
til advisering og videregivelse af oplysninger mellem kommuner og regioner omkring led-
sagelse af borgere med demens og svage ældre. Det kan derfor ikke konkluderes ud fra
arbejdsgruppens arbejde, hvad årsagen til eventuelle hændelser, der opfylder alle tre
kriterier, er.
Som ramme for praksisbeskrivelsen indledes notatet med et afsnit om reglerne om ledsa-
gelse af borgere med demens og svage ældre til behandling hos læge eller på sygehus
samt et afsnit om sundhedsaftalerne mellem kommuner og regioner om koordinering af
patientforløb på tværs af sektorerne.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 675: Opfølgning på beretning om ledsagelse af demente og svage ældre (B22), fra sundheds- og ældreministeren
Sammenfatning
Som en del af arbejdsgruppens arbejde er praksis blevet belyst via en spørgeskemaunder-
søgelse i regionerne samt interview med fire udvalgte kommuner. Af spørgeskemaunder-
søgelsen til regionerne fremgår det, at det varierer mellem regioner og også de enkelte
sygehuse, om og hvor ofte de oplever at modtage borgere, som møder uledsagede op på
et sygehus uden at kunne identificere sig selv og/eller kunne redegøre for, hvorfor de
møder op, og uden at der på anden måde er orienteret om pågældendes fremmøde og
data, baggrund eller formål med besøget.
På de fleste sygehuse oplever man ingen eller kun få hændelser svarende til mellem to til
ti gange om året, men på enkelte sygehuse oplever man et par gange om måneden, at der
kommer ældre uledsagede borgere ind med nedsat kognitivt funktionsevne, som ikke kan
identificere sig selv og/eller kunne redegøre for, hvorfor de møder op, og uden at sygehu-
set er adviseret forud for fremmødet. På meget få sygehuse opleves det hyppigere. Hæn-
delserne forekommer både på akutte og somatiske afdelinger, men yderst sjældent på de
psykiatriske afdelinger.
De fire kommuner, der indgår i undersøgelsen, er ikke bekendt med, at borgere med be-
hov for ledsagelse, som de har kontakt til, er mødt uledsaget op på sygehuset uden at
kunne identificere sig selv og uden at sygehuset er blevet orienteret om fremmødet - ud
over et par enkelte tilfælde i én kommune. Ingen af de interviewede kommuner afviser
dog, at den pågældende situation kan finde sted uden kommunens viden herom. Kommu-
nerne oplyser i forlængelse heraf, at de kun kan ledsage en borger til sygehuset, hvis de er
bekendt med, at vedkommende har en tid til en behandling. Dette vil ikke altid være til-
fældet, da behovet for behandling eksempelvis kan opstå akut eller fordi kommunen ikke
har adgang til borgerens post.
Selvom sygehusene oplyser, at de oplever, at der er borgere, som har svært ved at identi-
ficere sig selv og/eller redegøre for, hvorfor de møder op, oplyser flere af sygehusene, at
der har været forudgående kontakt mellem sygehuset og fx pårørende, kommunen eller
egen læge, før en borger møder frem på sygehuset. Derudover peger flere sygehuse på, at
de adviseres og får relevante oplysninger om borgeren via elektroniske systemer. Hvis
borgeren får befordring til og fra sygehuset, kan chaufføren også oplyse borgerens identi-
tet. Et sygehus gør opmærksom på nødvendigheden af, at advisering afdækker borgerens
symptomer, for at lægen kan give den optimale behandling.
De interviewede kommuner oplyser, at det beror på en konkret og individuel faglig vurde-
ring, hvorvidt en ældre har behov for ledsagelse til sygehus. Samtlige interviewede kom-
muner fremfører, at pårørende for det meste er førsteprioriteten i forhold til at ledsage
ældre til hospitalet, da den ældre herved er mest rolig og tryg. Der findes i praksis pragma-
tiske løsninger, hvis en borger har behov for ledsagelse til sygehuset. Dette gælder særligt
i akutte situationer.
Der er forskel mellem de interviewede kommuner på, om praksis for ledsagelse af borgere
med demens og andre svage ældre er nedskrevet. Alle kommunerne vurderer dog, at der
eksisterer en fast praksis på området, som alle medarbejdere er bekendt med. Halvdelen
af de adspurgte kommuner har en samarbejdsaftale med regionen om ledsagelse og an-
svarsfordelingen i forhold til ledsagelse til sygehus samt evt. praktisk bistand under syge-
husbesøget.
Der er hjemmel i serviceloven til ledsagelse til læge eller sygehus og i sundhedsloven til
befordring til læge og sygehus og ledsagelse i forbindelse med befordringen. Ledsagelse til
behandling hos læge eller på sygehus forudsætter ofte et samarbejde mellem sygehus,
praktiserende læge og kommune. Sundhedsaftalerne udgør en relevant ram-
Side 2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 675: Opfølgning på beretning om ledsagelse af demente og svage ældre (B22), fra sundheds- og ældreministeren
me for tilrettelæggelsen af den konkrete koordinering og ansvarsfordeling i forhold til
ledsagelse til behandling hos læge eller på sygehus. Flere regioner og kommuner har i dag
samarbejdsaftaler som underaftaler til sundhedsaftalerne, der vedrører ledsagelse. Det er
forskelligt, hvilke situationer og hvilke målgrupper, der er omfattet af aftalerne.
Arbejdsgruppen anbefaler, at ledsagelse af borgere med demens og svage ældre til be-
handling hos læge eller på sygehus fremadrettet aftales i regi af sundhedsaftalerne. KL og
Danske Regioner vil derfor som opfølgning på arbejdsgruppens afdækning skrive til de fem
sundhedskoordinationsudvalg og bede dem om at have særlig fokus på, hvordan der ved
behov sikres ledsagelse til behandling hos læge eller på sygehus til denne målgruppe.
Side 3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 675: Opfølgning på beretning om ledsagelse af demente og svage ældre (B22), fra sundheds- og ældreministeren
1. Reglerne
1.1. Indledning
I det følgende afsnit beskrives de regler, der vedrører ledsagelse af borgere med demens
eller svage ældre borgere til behandling hos læge eller på sygehus. Det drejer sig om regler
om tilbud om socialpædagogisk bistand efter serviceloven, og befordring og ledsagelse til
læge og sygehus efter sundhedsloven. Derudover beskrives praktiserende læges sygebe-
søg efter overenskomst om almen praksis mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn og
Praktiserende lægers organisation.
1.2. Ledsagelse til læge eller sygehus efter serviceloven
Ledsagelse til læge eller sygehus efter en konkret og individuel vurdering af borgerens
behov for hjælp
Efter formålsbestemmelsen i servicelovens § 81 skal kommunalbestyrelsen tilbyde en
særlig indsats til voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige
sociale problemer. Formålet med indsatsen er bl.a. at forbedre mulighederne for den
enkeltes livsudfoldelse gennem kontakt, tilbud om samvær, aktivitet, behandling, omsorg
og pleje og at yde en helhedsorienteret indsats med servicetilbud afpasset efter den en-
keltes særlige behov i egen bolig, herunder i plejebolig og på plejehjem.
Efter servicelovens § 85 skal kommunerne tilbyde socialpædagogisk bistand til voksne
med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Den socialpædagogiske bistand kan bestå af hjælp, rådgivning, støtte eller omsorg, så den
pågældende kan leve et liv på egne præmisser.
Den socialpædagogiske bistand kan fx ydes som et element i et samlet tilbud om bl.a.
rådgivning, støtte, hjælp til pleje, behandling, træning, eller ledsagelse til personer uanset
deres boform.
Hjælpen kan blandt andet bestå af praktisk betonede funktioner, som fx ledsagelse til
behandling og lægebesøg.
Pårørendes rolle
Det fremgår bl.a. af servicelovens generelle formålsbestemmelse i servicelovens § 1, at
hjælp efter serviceloven bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie, og at
hjælpen tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte
persons behov og forudsætninger og i et samarbejde med den enkelte.
I forbindelse med den individuelle og konkrete vurdering af borgerens behov for hjælp
skal kommunen således bedømme borgerens samlede situation. Der skal bl.a. tages hen-
syn til ansøgerens pårørende og netværk.
1.3. Befordring og ledsagelse til læge og sygehus efter sundhedsloven
Sundhedslovens §§ 170-174 regulerer patienters adgang til befordring til og fra behand-
ling. Der er fastsat nærmere regler i bekendtgørelse om befordring og befordringsgodtgø-
relse efter sundhedsloven.
Befordringsreglerne giver pensionister ret til befordring eller befordringsgodtgørelse.
Kommunerne yder befordringsgodtgørelse til og fra behandling hos alment praktiserende
Side 4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 675: Opfølgning på beretning om ledsagelse af demente og svage ældre (B22), fra sundheds- og ældreministeren
læge eller speciallæge. Kommunerne vil – når lov nr. 129 af 16. feb. 2016 om ændring af
sundhedsloven træder i kraft den 1. juli 2016 – også kunne vælge at yde befordring til og
fra behandling hos alment praktiserende læge eller speciallæge. Kommunerne yder desu-
den befordring eller befordringsgodtgørelse til og fra genoptræning efter endt sygehusbe-
handling, mens regionerne yder befordring eller befordringsgodtgørelse til og fra behand-
ling på sygehus.
En ledsager til en patient, der modtager befordring eller befordringsgodtgørelse, har også
ret til befordring eller befordringsgodtgørelse, når ledsagelsen er nødvendig på grund af
patientens alder eller helbredstilstand. Kommunernes og regionernes forpligtelse til at yde
en forsvarlig og rimelig befordring af patienten eller godtgørelse herfor efter sundhedslo-
ven indebærer, at det påhviler kommunen/regionen at sikre ledsagelse/yde godtgørelse
for udgiften hertil, hvis en efterlevelse af kravet i forbindelse med befordringsreglerne om
forsvarlighed forudsætter ledsagelse af patienten, og den pågældende patient ikke selv
har den nødvendige ledsager i forbindelse med selve befordringen.
1.4. Praktiserende læges sygebesøg
Det følger af § 43, stk. 1, i Overenskomst om almen praksis mellem Regionernes Lønnings-
og Takstnævn og Praktiserende lægers organisation, at undersøgelse og behandling bør
foregå i lægens konsultation, medmindre sygdommen eller forholdene i øvrigt efter læ-
gens skøn nødvendiggør besøg. Af § 45, stk. 4, fremgår, at lægen er forpligtet til fra man-
dag til og med fredag i dagtiden at aflægge sygebesøg, hvis henvendelsen om sygebesøg
efter lægens vurdering af sygdommen og/eller forholdene i øvrigt nødvendiggør besøg, jf.
§ 43, stk. 1 i ovennævnte overenskomst. Det er dermed lægen, som ud fra ovenstående
skønner, om borgeren skal have et sygebesøg.
Side 5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 675: Opfølgning på beretning om ledsagelse af demente og svage ældre (B22), fra sundheds- og ældreministeren
2. Sundhedsaftaler
2.1 Indledning
Ledsagelse til behandling hos læge eller sygehus forudsætter, at der er et samarbejde
mellem sygehusene, praktiserende læge og kommune. Sundhedsaftalerne skal bidrage til
at sikre sammenhæng og koordinering af indsatserne i de patientforløb, der går på tværs
af sektorer. Sundhedsaftalerne udgør en relevant ramme for tilrettelæggelsen af den kon-
krete koordinering og ansvarsfordeling i forhold til ledsagelse til behandling hos læge eller
på sygehus.
Flere regioner og kommuner har i dag samarbejdsaftaler som underaftaler til sundhedsaf-
talerne, der vedrører ledsagelse. Det er forskelligt, hvilke situationer og hvilke målgrupper,
der er omfattet af aftalerne.
Arbejdsgruppen anbefaler, at ledsagelse af borgere med demens og svage ældre til be-
handling hos læge eller på sygehus fremadrettet skal aftales i regi af sundhedsaftalerne. KL
og Danske Regioner vil derfor som opfølgning på arbejdsgruppens afdækning skrive til de
fem sundhedskoordinationsudvalg og bede dem om at have særlig fokus på, hvordan der
ved behov sikres ledsagelse til behandling hos læge eller på sygehus til denne målgruppe.
2.2. Generelt om sundhedsaftaler
Sundhedslovens § 205 fastlægger forpligtelsen til, at regionsråd og kommunalbestyrelser
indgår sundhedsaftaler. Her fastlægges også, at aftalerne skal indsendes til Sundhedssty-
relsen til godkendelse.
Sundhedsaftalerne indgås mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne i de kommu-
ner, som ligger i regionen. Der indgås fem sundhedsaftaler – én for hver region, og afta-
lerne skal udarbejdes minimum én gang for hver kommunal valgperiode.
Sundhedsaftalerne skal bidrage til at sikre sammenhæng og koordinering af indsatserne i
de patientforløb, der går på tværs af sektorer. Formålet er, at borgere og patienter mod-
tager en sammenhængende indsats af høj kvalitet uanset antallet af kontakter eller karak-
teren af den indsats, de har behov for.
Sundhedsaftalen omfatter både samarbejdet mellem sygehuse og kommunale tilbud og
samarbejdet mellem praksissektoren og kommunale tilbud. Aftalen omfatter derudover
samarbejdet mellem sygehuse og praksissektoren, herunder særligt almen praksis, hvis
det er relevant for samarbejdet med kommunen.
Derudover er sundhedsaftalen en oplagt ramme for at sikre sammenhæng i indsatsen
mellem sundhedsområdet og andre tæt forbundne områder, herunder social-, undervis-
nings- og beskæftigelsesområdet.
Bekendtgørelse om sundhedskoordinationsudvalg og sundhedsaftaler
fastlægger de over-
ordnede rammer for sundhedsaftalerne, herunder for Sundhedsstyrelsens godkendelse,
og indsatsområder og tværgående temaer.
I de nuværende sundhedsaftaler er der fire obligatoriske indsatsområder:
-
-
-
Forebyggelse
Behandling og pleje
Genoptræning og rehabilitering
Side 6
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 675: Opfølgning på beretning om ledsagelse af demente og svage ældre (B22), fra sundheds- og ældreministeren
1656757_0007.png
-
Sundheds-it og digitale arbejdsgange
Derudover fremgår af bekendtgørelsen, at sundhedsaftalerne i relevant omfang skal tage
udgangspunkt i en række tværgående temaer, bl.a. et tema om arbejdsdeling og samar-
bejde, som skal medvirke til en entydig arbejdsdeling og fastlægge samarbejdet mellem de
relevante aktører inden for de obligatoriske indsatsområder – både i forbindelse med
borgeres overgang fra én sektor til en anden fx i forbindelse med indlæggelse og udskriv-
1
ning, og når borgere har samtidige forløb i flere sektorer .
Vejledning om sundhedskoordinationsudvalg og sundhedsaftaler giver en uddybende
vejledende beskrivelse af sundhedskoordinationsudvalg og sundhedsaftaler og bidrager
hermed til tilrettelæggelsen af opgaven vedrørende udarbejdelse af sundhedsaftaler i
regioner og kommuner.
Uddrag om ledsagelse fra Samarbejdsaftale om ledsagelse og praktisk hjælp ved sygehusbehand-
ling mellem Region Syddanmark og kommunerne i regionen
Aftalen skal sikre, at borgere med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige
sociale problemer efter behov får den nødvendige praktiske hjælp og ledsagelse i forbindelse med
behandling på sygehuset. Forløbene omhandler kun de borgere, som kommunen er i kontakt med.
Forløb 1
Akutte forløb
Hvis der er brug for ledsagelse:
Kommunen kontakter akutmodtagelsen telefonisk for at aftale ankomsttidspunkt. Dette for at gøre
ventetiden for både borgeren og det ledsagende personale kortest mulig. Kommunen afgør, om
plejepersonalet ledsager borgeren på sygehuset. I de tilfælde, hvor kommunen ikke sender ledsager
med, skal borgeren bære et ID-armbånd. Kommunen betaler befordring og tid under befordring for
ledsager.
Forløb 2
Ambulant kontakt
Kommunen afklarer, om en borger i målgruppen har behov for ledsagelse og/eller praktisk hjælp i
forbindelse med en ambulant kontakt på sygehuset og går i dialog med afdelingssygeplejersken her-
om. Dialogen føres så vidt muligt elektronisk via ambulant korrespondance, alternativt telefonisk, så
snart indkaldelsen til sygehuset er kendt.
Hvis der er brug for ledsagelse:
Kommunen vurderer, om der er brug for at ledsage borgeren til sygehuset og stiller personale til
rådighed herfor. Ved bestilling af transport gøres opmærksom på - af hensyn til pladsen - at der skal
ledsager med. I de tilfælde, hvor kommunen ikke sender ledsager med, skal borgeren bære et ID-
armbånd. Kommunen betaler befordring og tid under befordring af ledsager.
Forløb 3
Stationær kontakt (indlæggelse)
Kommunen afklarer, om en borger i målgruppen har behov for ledsagelse og/eller praktisk hjælp i
forbindelse med en indlæggelse på sygehuset og går i dialog med afdelingssygeplejersken herom.
Dialogen føres så vidt muligt elektronisk via korrespondancemeddelelse, alternativt telefonisk, så
snart indkaldelsen til sygehuset er kendt.
1
Tema 1) Arbejdsdeling og samarbejde, herunder videndeling og sundhedsfaglig rådgivning imellem sektorer,
tema 2) Koordination af kapacitet, tema 3) Inddragelse af patienter og pårørende, tema 4) Lighed i sundhed og
tema 5) Dokumentation, forskning, kvalitetsudvikling og patientsikkerhed.
Side 7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 675: Opfølgning på beretning om ledsagelse af demente og svage ældre (B22), fra sundheds- og ældreministeren
1656757_0008.png
3. Praksis
3.1. Metode
Praksis er belyst dels via en spørgeskemaundersøgelse, som Danske Regioner har udsendt
til regionerne, og dels gennem interview med 4 kommuner, som KL har gennemført på
baggrund af spørgeskemaundersøgelsen i regionerne.
Spørgeskemaerne til regionerne er videresendt til relevante sygehusafdelinger. I spørge-
skemaundersøgelsen har Danske Regioner bedt de fem regioner om at vurdere omfanget
af borgere over 65 år med varig nedsat funktionsevne som følge af kognitive lidelser, fx en
demenssygdom, der møder på et sygehus uden
1) At kunne identificere sig selv og/eller kunne redegøre for, hvorfor de møder op
2) En ledsager som kan oplyse dette og
3) At der på anden måde er orienteret om pågældendes fremmøde og data, bag-
grund eller formål med besøget.
Alle tre betingelser skal være opfyldt samtidigt, for at hændelsen er omfattet af spørge-
skemaundersøgelsen. Det bemærkes, at nogle besvarelser fra regionerne om omfanget af
hændelser er behæftet med usikkerhed, idet det ikke fremgår tydeligt af svarerne, om alle
tre betingelser er opfyldt, samt om hændelserne omhandler borgere over 65 år med varig
nedsat kognitiv funktionsevne. Det er således muligt, at nogle af de indberettede hændel-
ser kan ligge uden for spørgeskemaundersøgelsens ramme. I de tilfælde, hvor der er stor
usikkerhed om besvarelserne, er de ikke medtaget i notatet.
Regionerne er samtidig blevet bedt om at oplyse, hvorledes sygehuset typisk har fået
besked (telefon, mail mv.), når sygehuset adviseres forud for at ældre borgere med varig
nedsat funktionsevne som følge af kognitive lidelser, fx en demenssygdom er blevet ind-
kaldt til samtale.
Nogle regioner har indsendt et samlet svar for regionens sygehuse, mens andre har ind-
sendt svar fra de enkelte sygehuse eller for nogle af regionens sygehuse. Hertil kommer at
Region Nordjylland ikke hidtil har haft praksis for at registrere kontakt med personer med
varigt nedsat kognitiv funktionsevne, hvorfor der kun foreligger få tilbagemeldinger fra
Regionen Nordjyllands sygehuse
2
. Der er således ikke tale om en fuldstændig undersøgel-
se af omfanget af hændelser, hvor en ældre med en varig nedsat kognitiv funktionsevne
møder op uden ledsager og uden at kunne identificere sig selv og/eller redegøre for hvor-
for de møder op samt uden at sygehuset på anden vis er blevet orienteret om fremmødet.
På baggrund af Danske Regioners undersøgelse har KL interviewet fire udvalgte kommu-
ner med henblik på at afdække praksis i kommunerne, når en dement eller svag ældre er
indkaldt til behandling eller skal akut på sygehus. I interviewet med de fire kommuner
indgår den kommunale praksis og tiltag ift. ledsagelse i forbindelse med besøg på sygehus
og kommunernes vurdering af omfanget af behovet for ledsagelse. Derudover indgår loka-
le retningslinjer ift. ledsagelse samt samarbejdet med regionerne, herunder eventuelle
udfordringer med manglende overlevering af informationer fra kommunernes side
og/eller fra regionerne. Kommunerne er udvalgt på baggrund af resultaterne af spørge-
skemaundersøgelsen, som Danske Regioner har foretaget. Således at der er udvalgt kom-
muner, som ligger i regioner, hver der er henholdsvis flere eller færre hændelser med
svage eller demensramte ældre, der er mødt op på et sygehus uden at kunne identificere
sig selv, og/eller redegøre for hvorfor de møder op, uden ledsager, og uden at sygehuset
2 Danske Regioner oplyser, at Region Nordjylland har igangsat et arbejde med fremover at registrere de relevante patientkontakter.
Side 8
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 675: Opfølgning på beretning om ledsagelse af demente og svage ældre (B22), fra sundheds- og ældreministeren
er blevet orienteret om fremmødet. Afdækningen af den kommunale praksis er således
ikke repræsentativ, men kan give et billede af praksis i de udvalgte kommuner samt kom-
munale perspektiver på udfordringer og løsninger.
Undersøgelsen af praksis belyser alene ledsagelse af borgere med demens og svage ældre,
som skal på sygehus. Der er således ikke foretaget en undersøgelse af praksis i forhold til
ledsagelse til alment praktiserende læge. Dette skyldes dels at arbejdsgruppen har vurde-
ret, at der ikke forventes at være den samme problemstilling ift. ledsagelse, da den alment
praktiserende læge ofte har en tættere kontakt med sine patienter og kender den enkelte
patient og dennes anamnese. Dels et praktisk hensyn i forhold til undersøgelsens omfang.
Det vurderes dog, at almen praksis kan opleve lignende udfordringer som sygehusene fx i
forhold til mangelfulde oplysninger om borgernes almen- og helbredstilstand og sympto-
mer. I det følgende afsnit sammenfattes konklusionerne fra spørgeskemaundersøgelsen i
regionerne og interviews med kommunerne.
3.2. Praksis
Af spørgeskemaundersøgelsen til regionerne fremgår det, at det varierer mellem regioner
og også de enkelte sygehuse, om og hvor ofte de oplever at modtage borgere, som opfyl-
der alle tre betingelser for at indgå i undersøgelsen.
De fire kommuner, der indgår i undersøgelsen, er ikke bekendt med, at borgere med be-
hov for ledsagelse, som de har kontakt til, er mødt uledsaget op på sygehuset uden at
kunne identificere sig selv og uden at sygehuset er blevet orienteret om fremmødet - ud
over et par enkelte tilfælde i én kommune.
De interviewede kommuner oplyser, at det beror på en konkret og individuel faglig vurde-
ring, hvorvidt en ældre har behov for ledsagelse til sygehus. Der findes i praksis pragmati-
ske løsninger, hvis en borger har behov for ledsagelse til sygehuset. Dette gælder særligt i
akutte situationer.
I det følgende afsnit beskrive resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen og interview
med udvalgte kommuner. Afsnittet belyser omfanget af hændelser fordelt på sygehusenes
akutafdeling, somatiske afdelinger og psykiatriske afdelinger. Herudover indgår de fire
kommuners vurdering af omfanget. Efterfølgende beskrives advisering og oplysninger om
borgerne på hospitalerne samt kommunernes praksis og tiltag i forhold til ledsagelse.
Oplysningerne i afsnittet er baseret på Danske Regioners spørgeskemaundersøgelse samt
KLs interview med fire kommuner.
a. Omfang
Sygehusene modtager dagligt mange borgere, enten på akutafdelingerne eller på de so-
matiske og psykiatriske afdelinger. I 2014 var der samlet set næsten 5 millioner fremmø-
der årligt af personer over 65 år i akutmodtagelserne og i forbindelse med ambulante
besøg og indlæggelser i psykiatrien og somatikken, jf. bilag 1. Nedenfor fremgår regioner-
nes besvarelser opdelt på henholdsvis akutmodtagelserne, somatikken og psykiatrien.
Akutmodtagelserne
Undersøgelsen viser, at Region Midtjylland ikke oplever fremmøder på akutmodtagelser-
ne, hvor alle tre betingelser er opfyldt. Region Sjælland oplyser, at situationen forekom-
mer med jævne mellemrum, men angiver ikke hvor ofte.
På nogle sygehuse i Region Hovedstaden og Region Syddanmark oplyses det, at der hen-
vender sig borgere på en akutmodtagelse, uden at kunne identificere sig selv, og/eller
Side 9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 675: Opfølgning på beretning om ledsagelse af demente og svage ældre (B22), fra sundheds- og ældreministeren
redegøre for, hvorfor de møder op, og uden ledsager og uden at der er orienteret om
fremmødet på forhånd. På et enkelt sygehus forekommer op til 25 gange årligt, mens et
andet sygehus kun oplever situationen ca. 2 gange om året
Somatiske afdelinger
På de somatiske modtagelser i Region Midtjylland hænder det ifølge oplysningerne fra
undersøgelsen enten ikke, eller kun sjældnere end én gang pr. måned, at sygehusene
uden advisering modtager uledsagede borgere, som ikke kan identificere sig selv og/eller
redegøre for hvorfor de møder op.
Generelt oplever sygehusenes somatiske afdelinger i Region Syddanmark og Region Ho-
vedstaden kun forholdsvis få fremmøder, der har den beskrevne karakter. Hyppigheden af
uledsagede borgere med demens eller svage ældres fremmøde i somatikken varierer dog i
de forskellige afdelinger og fra sygehus til sygehus mellem to til ti tilfælde årligt, dog 24
gange på en enkelt afdeling. I begge regioner er forekomsten - ikke overraskende henset
til målgruppen - større på de medicinske afdelinger, hvor situationen opstår op til 15 gan-
ge om året. På et sygehus estimeres det ifølge undersøgelsen dog, at hændelsen fore-
kommer 50 gange årligt på den medicinske afdeling.
Region Sjælland oplyser, at der, grundet variation fra afdeling til afdeling, ikke kan gives
endeligt svar på, hvor mange borgere det drejer sig om, men at situationen forekommer.
Psykiatriske afdelinger
Region Syddanmark skønner, at det er yderst sjældent, at borgere, som opfylder alle tre
kriterier, møder op på afdelingerne i psykiatrihuset. Tilsvarende gør sig gældende i Region
Sjælland, hvor der alene er kendskab til et enkelt tilfælde de seneste år. I Region Hoved-
staden kender man til borgere, som ikke kan identificere sig selv, men de er som regel
ledsaget af en pårørende eller en ansat fra plejehjem mv., og man er typisk adviseret tele-
fonisk på forhånd. På de fleste centre er der intet kendskab til situationer, der lever op til
alle betingelserne for at indgå i undersøgelsen.
Kommunernes vurdering af omfanget
Af KL’s interviews med kommunerne fremgår det, at tre ud af fire af de interviewede
kommuner ikke er bekendt med, at borgere med behov for ledsagelse, som de har kontakt
til, er mødt uledsaget op på sygehuset uden at kunne identificere sig selv og uden at syge-
huset på anden vis er blevet orienteret om pågældendes fremmøde. Den sidste kommune
tilkendegiver at have kendskab til to tilfælde, hvor en borger, med behov for ledsagelse,
ikke er blevet ledsaget til sygehuset.
Flere af de interviewede kommuner oplyser, at de aldrig er blevet gjort opmærksomme af
regionen eller af sygehusene på, at den pågældende problemstilling skulle være hændt.
Ingen af de interviewede kommuner afviser dog, at den pågældende situation kan finde
sted uden kommunens viden herom. Kommunerne oplyser i forlængelse heraf, at de kun
kan ledsage en borger til sygehuset, hvis de er bekendt med, at vedkommende har en tid
til en behandling. Kommunerne nævner i den sammenhæng, at der kan være forskellige
årsager til, at kommunerne ikke er bekendt hermed – fx at kommunen ikke har adgang til
at åbne borgerens post, og vedkommende ikke selv har informeret kommunen om den
kommende behandling. Det er en problemstilling, som særligt gør sig gældende i forhold
til borgere i eget hjem, men omfatter for så vidt også beboere på plejehjem, hvor der ikke
foreligger en aftale om, at kommunens medarbejdere har adgang til borgerens post.
Side 10
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 675: Opfølgning på beretning om ledsagelse af demente og svage ældre (B22), fra sundheds- og ældreministeren
Samtlige interviewede kommuner vurderer, at omfanget af borgere, som har behov for
ledsagelse til sygehusbehandling, på nuværende tidspunkt er håndterligt. Kommunerne
vurderer dog også, at omfanget af borgere med behov for ledsagelse er stigende. Kom-
munerne nævner selv en række årsager hertil:
Den demografiske udvikling betyder, at der bliver flere ældre og de ældre samtidigt
lever længere. Som følge vil der samtidigt ske en stigning i antallet af borgere med
behov for ledsagelse
Der ses i disse år en stigning i antallet af borgere med demens
Som følge af øget afstand til pårørende får flere ældre behov for, at kommunen vare-
tager ledsagelsen
Længere afstand til nærmeste sygehus kan betyde, at flere får behov for ledsagelse.
Ofte kan ældre borgere færdes alene i deres nærmiljø, men har behov for assistance,
når de skal på længere ture. Samtidigt betyder den længere afstand til sygehus, at
kommunernes opgave i forbindelse med ledsagelse vokser – særligt i landkommuner-
ne skal der sættes mange timer af til ledsagelse til og fra sygehus
Stadig kortere indlæggelsestid betyder, at langt mere af opfølgende behandling fore-
går ved ambulante besøg på sygehuset. Antallet af sygehusbesøg per borger er såle-
des stigende og som følge har borgeren oftere behov for ledsagelse end tidligere
En af kommunerne i undersøgelsen nævner, at de oplever, at lægerne i højere grad
end tidligere efterspørger, at kommunen ledsager de demensramte til behandling i
sundhedsvæsenet
b. Kommunernes praksis i forhold til ledsagelsen
Alle kommunerne angiver at behov for ledsagelse til sygehus til svage ældre og ældre med
varigt nedsat funktionsevne beror på en konkret og individuel faglig vurdering.
Det fremgår videre, af KL’s interview, at samtlige kommuner oplyser, at pårørende for det
meste er førsteprioriteten i forhold til at ledsage ældre til sygehuset, da den ældre herved
er mest rolig og tryg. Pårørende kan være familie, naboer, venner mv. Såfremt det ikke er
muligt for pårørende at ledsage vedkommende til sygehuset, oplyser kommunerne, at de
står for ledsagelsen. To af kommunerne har en ordning med frivillige, som medarbejderne
kan kontakte ved behov for ledsagelse. Hvis ikke en frivillig har mulighed for at ledsage,
tager en kommunal medarbejder med den ældre på sygehuset. I en kommune er det pri-
mært eleverne, som ledsager den ældre, men i en anden kommune prioriterer man så vidt
muligt at sende medarbejdere, som kender borgeren godt.
Kommunerne understreger, at der i praksis findes pragmatiske løsninger i forhold til at
sikre, at ældre med behov for ledsagelse bliver ledsaget til sygehuset. Dette gælder særligt
i akutte situationer.
I forlængelse heraf udtrykker en af de interviewede kommuner, at alle borgere med behov
for ledsagelse altid ledsages til behandling. En anden kommune fortæller imidlertid, at
hvis det i en akut situation ikke har været muligt at sende en kommunal medarbejder med
i ambulancen, gør man sig ekstra omhyggelig med at overdrage nødvendig information til
redderne i ambulancen og personalet på sygehuset. Det er langt lettere at planlægge op-
gaven, når man på forhånd ved, at den ældre skal til behandling på sygehuset. Her har
man på forhånd mulighed for at lave en aftale med de pårørende eller selv sætte medar-
bejderressourcer af til opgaven.
Der er forskel mellem de interviewede kommuner på, i hvilket omfang praksis for ledsa-
gelse af borgere med demens og andre svage ældre er nedskrevet. To af kommunerne har
interne nedskrevne retningslinjer for ledsagelse, mens de to andre ikke har nedskrevne
retningslinjer. Det er imidlertid samtlige kommuners vurdering, at der eksisterer en fast
praksis på området, som alle medarbejdere er bekendt med.
Side 11
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 675: Opfølgning på beretning om ledsagelse af demente og svage ældre (B22), fra sundheds- og ældreministeren
Desuden tilkendegiver to af de interviewede kommuner at have en samarbejdsaftale med
regionen vedrørende ledsagelse og ansvarsfordelingen mellem kommune og region i for-
hold til ledsagelse til og fra sygehus samt evt. praktisk bistand under sygehusbesøget.
c. Advisering og videregivelse af oplysninger
Ved advisering på akutmodtagelser fremgår det af spørgeskemaundersøgelsen til regio-
nerne, at Region Sjælland oplyser, at regionens sygehuse typisk er adviseret om borgere
med demens eller svage ældre borgeres fremmøde på akutmodtagelsen fra ambulance-
kørslen. I Region Hovedstaden sker orienteringen ifølge undersøgelsen enten gennem den
elektroniske akutportal for så vidt angår borgere, der kommer ind til ambulant skadebe-
handling samt den centrale visitationsenhed (CVI) for så vidt angår borgere, der skal ind-
lægges. Årsagen til indlæggelse og oplysninger om at en borger har demens, vil fremgå af
systemet. Når borgeren kommer ind, er der mulighed for at tilgå de elektroniske rappor-
ter, der anvendes i korrespondancen mellem primær sektor og sygehuset, herunder op-
lysninger om borgerens vanlige kognitive tilstand. Derudover sker overleveringen af op-
lysninger også via praktiserende læge, 1813, eller borgerens plejebolig. De øvrige regioner
har ikke oplyst om medier til advisering af akutmodtagelser.
Når de somatiske modtagelser adviseres, sker det ifølge undersøgelsen, typisk via borge-
rens familie eller plejehjem, men også via praktiserende læge, vagtlæge eller
Falck/ledsager. F.eks. oplyser et sygehuse, at det i forbindelse med henvisning fra egen
læge til et ambulant forløb anføres, om der er behov for transport, og om der er tale om
en borger med kognitive vanskeligheder. Derudover oplyser nogle regioner, at adviserin-
gen sker gennem indlæggelsesrapport eller korrespondancemeddelelser (SAM:BO).
Undersøgelsen viser overordnet, at sygehusene generelt svarer, at de er adviseret om
borgerne forud for fremmødet. På enkelte sygehuse i Region Syddanmark og Region Ho-
vedstaden oplyses det, at der ikke adviseres forud for borgerne besøg.
Selvom sygehusene er adviseret om borgernes fremmøde, bemærker nogle afdelinger, at
de oplever borgere, der møder frem uden at kunne redegøre for deres symptomer den
seneste tid og uden rapport fra hjemmepleje eller plejehjem. På et sygehus oplyses det, at
der ofte er en ledsager med fra plejehjemmet, som ikke har yderligere kendskab til borge-
ren ud over identiteten. Det kan ifølge sygehuset øge risikoen for, at borgeren ikke får den
optimale behandling, hvis ikke det er muligt at få oplysninger om, hvorvidt en iværksat
behandling har haft den ønskede effekt mv. Sygehuset vurderer, at der er behov for øget
kommunikation imellem sektorerne. Det kunne fx være oplysninger om borgerne fra ple-
jehjem/hjemmepleje til sygehuset forud for ambulante besøg og tilsvarende oplysninger
fra sygehuset/ambulatoriet til den relevante kommunale instans.
Det foreligger ikke oplysninger om advisering på de psykiatriske afdelinger.
Det fremgår af KL’s interviews med kommunerne, at alle kommuner tilkendegiver, at sy-
gehusene bør modtage relevante oplysninger om borgerene via elektroniske kanaler. En af
kommunerne fortæller i den forbindelse, at de har en bilateral aftale med nærmeste sy-
gehus om, at sygehuset sender information til kommunen i forbindelse med indlæggelser
og udskrivninger. En enkelt af kommunerne giver samtidigt udtryk for, at en mundtlig
overlevering af oplysninger i visse tilfælde kan være nødvendig som supplement til den
skriftlige overlevering i forhold til at sikre overdragelse af relevant sundhedsfaglig informa-
tion.
En af de interviewede kommuner vurderer, at sygehusene ikke altid anvender de indsend-
te oplysninger fuldt ud i forhold til, hvordan den pågældende borger bedst omgås.
Side 12
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 675: Opfølgning på beretning om ledsagelse af demente og svage ældre (B22), fra sundheds- og ældreministeren
1656757_0013.png
Bilag 1 antallet af kontakter
Af tabel 1 fremgår udviklingen fra 2009-2014 i antallet af ældres (65+ år) kontakter (både
ambulant og indlæggelse) til det somatiske og psykiatrisk sygehusvæsen samt det samlede
antal kontakter.
Tabel 1
Indlæggelser og ambulante besøg blandt ældre (65+ år), somatisk og psykiatrisk sygehusvæsen, 2009-2014
Antal i tusinde
Antal indlæggelser, somatik
Antal indlæggelser, psykiatri
Antal indlæggelser i alt
Ambulante besøg, somatik
Ambulante besøg, psykiatri
Ambulante besøg i alt
Samlede antal kontakter,
somatik
Samlede antal kontakter,
psykiatri
2009
402
5
407
2.988
73
3.061
3.389
78
2010
413
5
418
3.144
71
3.215
3.557
77
2011
423
6
428
3.429
72
3.501
3.852
78
2012
431
6
436
3.668
75
3.743
4.098
81
2013
439
6
445
3.957
78
4.035
4.396
84
2014
451
6
457
4.276
82
4.357
4.727
88
Samlede antal kontakter i alt
3.468
3.633
3.929
4.179
4.480
4.814
Anm.: ”I alt” for kontakter er afrundet til nærmeste tusinder og kan derfor afvige fra summen af kontakter i tabellen. Der
indgår kontakter for patienter betalt af det offentlige, hvad enten behandlingen er foregået på offentlige eller private
sygehuse. En indlæggelse tælles som en patients udskrivning fra en sygehusafdeling, hvor patienten har optaget en
normeret sengeplads. Overflytninger mellem sygehusafdelinger tæller ikke med i opgørelsen. Ved ambulant behand-
ling er patienten indskrevet på en afdeling, men optager ikke en normeret sengeplads. Ambulante besøg tælles som
en patients fremmøde på et ambulatorium, i en tværgående klinisk serviceafdeling, et hjemmebesøg af et sundheds-
fagligt uddannet personale eller modtaget en afregningsberettiget telemedicinsk ydelse. Der opgøres ét ambulant
besøg per dag per afdeling. Skadestuekontakt og akut ambulant kontakt indgår under ambulante besøg. Alder er
opgjort ved dato for kontakten.
Kilde: DRG-grupperet LPR-årsopgørelse, Sundhedsdatastyrelsen.
Side 13