Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 634
Offentligt
Dato: 14. juli 2016
Til sundhedsudvalget
Att: Formand, Liselott Blixt
Forslag om at de nye super sygehuse etableres med et frivilligdrevet tilbud om
samtale og anvisning af støttende tilbud i frivillig sektoren.
Patienter og pårørende i et behandlingsforløb på hospitalet er i en sårbar situation.
Indlæggelse med behandling skaber usikkerhed, angst og forvirring i forhold til
eksistentielle livsvilkår.
Sundheds- og Ældreministeriets nationale mål vil kunne understøttes ved at etablere
en patientcafé på hospitalerne, bemandet med frivillige. Patient
caféen skal tilbyde
samtaler med frivillige om støttende foreningstilbud til patienter og pårørende efter
udskrivning og kan eventuelt kombineres med anvisning af styrkende livsstil indenfor
KRAM, kost, rygning, alkohol og motion via en fagperson.
Det vil kunne styrke:
At patientens situation styrer forløbet
Øget patienttilfredshed
Øget patientinddragelse
Mindske ulighed i sundhed
Leve op til strategier om bruger-pårørende politik og Børn-unge politik
Bedre sammenhængende patientforløb
Patientsikkerhed
Patientens ressourcer til at inddrages aktivt i behandlingsforløbet
Patienter og pårørendes oplevelse af at være ventet og velkommen
Patienter og pårørendes oplevelse af tryghed ved udskrivning
Personalets arbejdsglæde og fastholdelse ved at blive aflastet mft. ufokuseret
patient/pårørende samtaler
Patientens compliance ved at få øget adgang til patientforeninger mv.
Indsats mod ulighed i sundhed forringes
På Amager og Hvidovre Hospital har man etableret en patientcafé ”Mødestedet for
patienter og pårørende” der er bemandet med frivillige. Mødestedet giver patienter og
pårørende mulighed for at få italesat tanker og følelser i forbindelse med
behandlingsforløb. De frivillige står til rådighed for de patienter, som personalet
opsporer som ensomme, eller på anden vis har behov for en frivillig samtale og
anvisning til frivillige tilbud udenfor den sundhedsfaglige behandling.
Patienter og pårørende bliver mere afklarede med deres situation og et udfald kan
være, at de evt. ikke ønsker at klage, fordi de ”nu har fået luft”. Via den atmosfære
og samtale patienter oplever i Mødestedet, bliver de bedre til at navigere
1
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 634: Henvendelse af 15/7-2016 fra Tove Madsen, Bagsværd om etablering af patientcafé, på de nye super sygehuse, bemandet af frivillige der kan støtte patienter og pårørende
1654523_0002.png
i sundhedsvæsenet ved at rette uafklarede spørgsmål til den rette fagperson.
Ved at etablere et mindre fysisk areal i hjemlige hyggelige rammer - i modsætning til
den kliniske afdeling – skaber man et andet rum for en samtale med patienter og
pårørende end den sundhedsfaglige samtale.
Ved at etablere et fysiske sted bemandet med frivillige, kan man, som patient eller
pårørende, aktivt vælge (eller fravælge) en samtale, i modsætning til at blive
konfronteret aktivt med frivillige, som man møder på hospitalsgangene.
Det kræver en ansat med sundhedsfaglig baggrund til at koordinere indsatsen og at
være bindeled mellem de frivillige og de ansatte. De ansatte skal løbende informeres
om den støttende og afhjælpende service, de frivillige kan tilbyde som et supplement
til den sundhedsprofessionelle. Ligeledes er det vigtigt, at de frivillige orienteres om
nye tiltag og strategier på hospitalet, så de agerer som en del af hospitalet og
understøtter strategier og politikker og ikke har deres egen dagsorden.
Side 2