Dato: 14. juli 2016
Til sundhedsudvalget
Att: Formand, Liselott Blixt
Forslag om at de nye super sygehuse etableres med et frivilligdrevet tilbud om
samtale og anvisning af støttende tilbud i frivillig sektoren.
Patienter og pårørende i et behandlingsforløb på hospitalet er i en sårbar situation.
Indlæggelse med behandling skaber usikkerhed, angst og forvirring i forhold til
eksistentielle livsvilkår.
Sundheds- og Ældreministeriets nationale mål vil kunne understøttes ved at etablere
en patientcafé på hospitalerne, bemandet med frivillige. Patient
caféen skal tilbyde
samtaler med frivillige om støttende foreningstilbud til patienter og pårørende efter
udskrivning og kan eventuelt kombineres med anvisning af styrkende livsstil indenfor
KRAM, kost, rygning, alkohol og motion via en fagperson.
Det vil kunne styrke:
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
At patientens situation styrer forløbet
Øget patienttilfredshed
Øget patientinddragelse
Mindske ulighed i sundhed
Leve op til strategier om bruger-pårørende politik og Børn-unge politik
Bedre sammenhængende patientforløb
Patientsikkerhed
Patientens ressourcer til at inddrages aktivt i behandlingsforløbet
Patienter og pårørendes oplevelse af at være ventet og velkommen
Patienter og pårørendes oplevelse af tryghed ved udskrivning
Personalets arbejdsglæde og fastholdelse ved at blive aflastet mft. ufokuseret
patient/pårørende samtaler
Patientens compliance ved at få øget adgang til patientforeninger mv.
Indsats mod ulighed i sundhed forringes
På Amager og Hvidovre Hospital har man etableret en patientcafé ”Mødestedet for
patienter og pårørende” der er bemandet med frivillige. Mødestedet giver patienter og
pårørende mulighed for at få italesat tanker og følelser i forbindelse med
behandlingsforløb. De frivillige står til rådighed for de patienter, som personalet
opsporer som ensomme, eller på anden vis har behov for en frivillig samtale og
anvisning til frivillige tilbud udenfor den sundhedsfaglige behandling.
Patienter og pårørende bliver mere afklarede med deres situation og et udfald kan
være, at de evt. ikke ønsker at klage, fordi de ”nu har fået luft”. Via den atmosfære
og samtale patienter oplever i Mødestedet, bliver de bedre til at navigere
1