Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 633
Offentligt
1654487_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Til alle på vedlagte liste
Dato: 14. juli 2016
Enhed: Psykmed
Sagsbeh.: hbj/crv
Sagsnr.: 1605951
Dok. nr.: 118918
Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af lægemid-
delloven og vævsloven
./.
Hermed fremsendes i høring vedlagte udkast til forslag til Lov om ændring af læge-
middelloven og vævsloven.
Ministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til lovudkastet se-
nest den
2. september 2016.
Bemærkningerne bedes sendt til ministeriets Center for psykiatri og lægemiddelpoli-
tik til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected].
Eventuelle spørgsmål til forslag om lægemiddelloven kan rettes til undertegnede på
7226 9507 og til forslag om vævsloven til Camilla Rosengaard Villumsen på 72269521.
Interessentmøde
Som et led i høringen afholder Lægemiddelstyrelsen og ministeriet et interessentmø-
de med orientering om de nye sikkerhedskrav til lægemiddelemballage.
På mødet vil medarbejdere fra Lægemiddelstyrelsen og Lif informere nærmere for de
nye krav, og der vil være lejlighed til at stille spørgsmål.
Mødet holdes mandag den 29. august 2016 kl. 14-16 i Lægemiddelstyrelsen, Axel
Heides Gade 1, 2300 Kbh. S.
Alle høringsparter er velkomne til at deltage i mødet.
Tilmelding til mødet bedes venligst ske til
[email protected]
senest den 27. august.
Lovforslaget formål og baggrund
Formålet med forslag til ændring af lægemiddelloven og vævsloven er at styrke pati-
entsikkerheden ved at sikre god sporbarhed.
Forslaget til ændring af
lægemiddelloven
har til formål at gennemføre EU-lovgivning,
som skal forhindre, at der kommer forfalskede lægemidler ind i den lovlige forsy-
ningskæde for lægemidler. Indførelse af sikkerhedskrav til lægemidlers emballage
skal gøre det muligt at identificere og kontrollere de enkelte produkters ægthed.
./.
I de senere år er der inden for EU set en øget forekomst af lægemidler med forfalsket
indhold eller identitet. For at forebygge denne sundhedsrisici indførte Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2011/62/EU om forfalskede lægemidler flere skær-
pede krav til råvarer og lægemiddeldistribution. Hovedparten af disse krav blev ind-
ført i dansk ret ved ændringer i lægemiddelloven fra 1. januar 2013. Direktivets be-
stemmelser om sikkerhedskrav til lægemidlers emballage kan imidlertid først gen-
nemføres nu, idet de har afventet fastsættelse af supplerende regler om sikkerheds-
elementer i Kommissionens delegerede forordning (EU) 2016/161 fra 2. oktober
2015. (Forordningen vedlægges).
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 633: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lægemiddelloven og vævsloven (Sikkerhedskrav til lægemidlers emballage og øget sikkerhed ved distribution og eksport af humane væv og celler m.v.)
Forslaget til ændring af
vævsloven
har til formål at øge mulighederne for indberet-
ning og opsporing af alvorlige uønskede hændelser ved brug af humane væv og cel-
ler, herunder donorsæd. Derfor foreslås indført skærpede distributionskrav og kon-
trolforanstaltninger.
Baggrunden for forslaget til ændring af vævsloven er udviklingen inden for fertilitets-
behandling, særligt det danske salg af donorsæd til privatpersoner i EU og tredjelan-
de til brug ved hjemmeinsemination. Det er regeringens vurdering, at den nuværende
regulering i vævsloven ikke i tilstrækkelig grad sikrer sporbarheden af væv og celler i
alle faser fra donation til behandling.
Lovforslagets hovedpunkter
Lovforslaget om
lægemiddelloven
skal sammen med forordningen om sikkerheds-
elementer udgøre en ny regulering af sikkerhedskrav til forebyggelse af lægemiddel-
forfalskning. Med lovforslaget er det hensigten at gennemføre krav i direktivet om
forfalskede lægemidler om sikring af lægemidlers ydre emballage. Der foreslås ind-
ført to former for sikkerhedselementer. Den ene er en todimensional stregkode, som
entydigt skal kunne identificere den enkelte lægemiddelpakning. Den anden er en
særlig anordning, der skal bruges til kontrol af, om en pakning har været brudt.
Sikkerhedselementer skal som hovedregel påføres alle receptpligtige lægemidler til
mennesker undtagen radioaktive lægemidler. Ud fra en konkret vurdering af risikoen
for forfalskning kan nogle receptpligtige lægemidler dog fritages, og visse håndkøbs-
lægemidler omfattes af sikkerhedskravene.
Desuden foreslås, at lægemiddelvirksomheder skal etablere et datalagringssystem
med oplysninger om lægemidler forsynet med sikkerhedselementer. Med systemet,
der skal bestå af nationale og fælles datalagre inden for EU, bliver det muligt at kon-
trollere ægtheden af alle lægemidler med sikkerhedselementer. Lovforslaget inde-
holder også hjemmel til at udvide anvendelsesområdet for emballagesikring til at om-
fatte ethvert receptpligtigt eller tilskudsberettiget lægemiddel. Hjemlen vil kunne ud-
nyttes, såfremt en udvidelse senere bliver relevant af hensyn til patientsikkerheden.
Lovforslaget om
vævsloven
har overordnet til formål at højne patientsikkerheden
gennem indførelse af foranstaltninger til at sikre kvaliteten af humane væv og celler,
der anvendes i behandlingen af mennesker. Forslaget indeholder to hovedændringer
og herudover mindre ændringer af mere ordensmæssig eller lovteknisk karakter:
Det drejer sig for det første om en indførelse af skærpede distributionskrav for vævs-
centre. Her er sigtet at skabe grundlag for større sikkerhed for indberetning af nød-
vendige oplysninger om alvorlige uønskede hændelser ved anvendelse af donorsæd
til fertilitetsbehandling. Det foreslås gennemført ved at indføre særlige distributions-
krav, sådan at væv og celler, herunder sædstrå, fortsat kan udvælges af og sælges til
private købere, men at disse i stedet for distribution direkte til køberen, leveres via
registrerede vævscentre, autoriserede sundhedspersoner eller lignende.
Samtidig foreslås det, at vævscentrene forpligtes til i en vis udstrækning at træffe
foranstaltninger, der sikrer overensstemmelse mellem angivet og faktisk identitet på
de modtagende vævscentre eller sundhedspersoner, f.eks. ved opslag i EU’s vævs-
centerregister, i de relevante myndigheders autorisationsregistre eller andre kontrol-
foranstaltninger.
Side 2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 633: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lægemiddelloven og vævsloven (Sikkerhedskrav til lægemidlers emballage og øget sikkerhed ved distribution og eksport af humane væv og celler m.v.)
For det andet flyttes de gældende regler i vævsbekendtgørelsen om karantænering
og permanent blokering af humane væv og celler til vævsloven. Formålet med flyt-
ningen er at skabe en større sikkerhed for, at oplysninger om alvorlige uønskede
hændelser i nødvendigt omfang medfører en karantæne eller permanent blokering af
de berørte væv og celler. Dermed opnås en større sikkerhed for modtagerne af vævet
og cellerne, indtil vævscentret kan dokumentere, at væv og celler igen overholder
kvalitetskravene.
Herved bliver det muligt for Styrelsen for Patientsikkerhed at ændre, suspendere eller
tilbagekalde en vævstilladelse, såfremt de foreslåede bestemmelser om distributi-
onskrav samt om karantæne og permanent blokering ikke overholdes.
Herudover foretages en række præciseringer og konsekvensrettelser i vævsloven,
herunder af lovens definitioner.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser
En vedtagelse af lovforslagets bestemmelser om sikkerhedsforanstaltninger skønnes
at medføre ekstra udgifter for lægemiddelvirksomheder til etablering af sikkerheds-
elementer og udvikling og drift af datalagringssystemet. For Lægemiddelstyrelsen vil
der især være øgede udgifter til kontrol af datalagringssystemet, som forventes dæk-
ket af gebyrer fra virksomhederne.
De foreslåede ændringer af vævsloven vurderes at have mindre økonomiske og ad-
ministrative konsekvenser for en meget begrænset del af vævscentrene (sædbanker-
ne), fordi de i et vist omfang må forventes permanent at begrænse den del af sæd-
bankernes virksomhed, der vedrører salg af sæd til lesbiske kvinder og enlige mødre i
andre EU-lande og tredjelande, hvis nationale regler forhindrer fertilitetsbehandling i
hjemlandet. Det vil dog fortsat være muligt at distribuere til vævscentre og sund-
hedspersoner m.v., ligesom den berørte persongruppe vil have mulighed for at rejse
til andre lande, eksempelvis Danmark, og modtage fertilitetsbehandling efter be-
handlingslandets nationale regler.
Lovforslagets ikrafttræden
Forordningen om sikkerhedselementer finder anvendelse fra den 9. februar 2019, og
det foreslås derfor, at ændringerne af lægemiddelloven træder i kraft på samme
tidspunkt. Det foreslås dog samtidig, at enkelte bemyndigelser til henholdsvis Læge-
middelstyrelsen og ministeriet til at udstede nærmere regler træder i kraft den 1. juli
2017. Hermed kan bekendtgørelser tilpasses, så den nye samlede regulering er på
plads, når sikkerhedselementer og datalagringssystem skal fungere fra 2019.
Det foreslås, at ændringerne af vævsloven træder i kraft 1. juli 2017. Dog foreslås
ikrafttræden af forslaget om distribution af humane væv og celler inden for EU/EØS
og af forslaget om eksport af humane væv og celler til tredjelande henholdsvis den 1.
juni 2018 og 1. juli 2019, sådan at sædbankerne gives tilstrækkelig tid til at tilpasse
deres forretning.
Proces
Lovforslaget ventes fremsat i Folketinget i november 2016.
Med venlig hilsen
Hanne Bonne Jørgensen
Side 3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 633: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lægemiddelloven og vævsloven (Sikkerhedskrav til lægemidlers emballage og øget sikkerhed ved distribution og eksport af humane væv og celler m.v.)
Høringsliste om forslag til
Lov om ændring af lægemiddelloven og vævsloven
Faglige organisationer el. lign.
Danmarks Apotekerforening
Dansk Sygeplejeråd
Danske Bioanalytikere
Danske Fysioterapeuter
De Offentlige Tandlæger
Ergoterapeutforeningen
Farmakonomforeningen
Foreningen af Radiografer i Danmark
Foreningen af Speciallæger
Industriforeningen for generiske lægemidler
Jordemoderforeningen
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere
Lægeforeningen
Lægemiddelindustriforeningen
Parallelimportørforeningen af lægemidler
Pharmadanmark
Praktiserende Lægers Organisation
Praktiserende Tandlægers Organisation
Socialpædagogernes Landsforbund
Sygehusapotekerne i Danmark og Amgros
Tandlægeforeningen
Yngre Læger
Private virksomheder, institutioner og foreninger
Adoption & Samfund
Alzheimerforeningen
Brancheforeningen af Farmaceutiske Industrivirksomheder i Danmark
Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker
Børnesagens Fællesråd
Børns Vilkår
Cryos International – Denmark ApS
Danish International Adoption
Dansk Erhverv
Dansk Farmaceutiske Selskab
Dansk Farmaceutisk Industri
Dansk Fertilitetsselskab
Dansk Handicapforbund
Dansk Industri
Dansk Kvindesamfund
Dansk Selskab for Almen Medicin
Dansk Selskab for Folkesundhed
Dansk Selskab for Medicinsk Genetik
Dansk Selskab for Patientsikkerhed
Danske Handicaporganisationer
Danske Patienter
Danske Ældreråd
Det Centrale Handicapråd
Side 4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 633: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lægemiddelloven og vævsloven (Sikkerhedskrav til lægemidlers emballage og øget sikkerhed ved distribution og eksport af humane væv og celler m.v.)
Diabetesforeningen
European Sperm Bank
Foreningen FAR
Forbrugerrådet
Gigtforeningen
Hjernesagen
Hjerteforeningen
Kræftens Bekæmpelse
Kvinderådet
Landsforeningen for Ufrivilligt Barnløse
Medicon Valley Alliance
Mødrehjælpen
Nordic Cryobank Aps
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber
Patientforeningen
Patientforeningen i Danmark
Patient Foreningernes Samvirke
Pharmakon
Scleroseforeningen
Sex & Samfund
ÆldreForum
Ældre Sagen
Statslige myndigheder el. lign.
Adoptionsnævnet
Ankestyrelsen
Børnerådet
Datatilsynet
Den Nationale Videnskabsetiske Komité
Det Etiske Råd
Det Nordiske Cochrane Center
Erhvervsstyrelsen
Institut for Menneskerettigheder
Lægemiddelstyrelsen
Patienterstatningen
Statens Serum Institut
Statsforvaltningen
Styrelsen for Patientsikkerhed
Sundhedsdatastyrelsen
Sundhedsstyrelsen
Kommunale parter el. lign..
Danske Regioner
KL
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Region Syddanmark
Region Midtjylland
Region Nordjylland
Regionernes Lønnings- og Takstnævn
Side 5