Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 629
Offentligt
1653490_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Region Syddanmark
Att: Conny Orluff
Sundhedsområdet, Internt Ledelsessekretariat
[email protected]
[email protected]
Dato: 10. maj 2016
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPRSS
Sagsnr.: 1600718
Dok. nr.: 20465
Kopi til Danske Regioner
[email protected]
Til Region Syddanmark
Region Syddanmark henvendte sig til ministeriet i februar 2014 og anmodede om en
redegørelse for reglerne for udlevering af aborterede fostre.
Baggrunden for Region Syddanmarks henvendelse er en konkret sag fra Odense Uni-
versitetshospital, hvor en kvinde i forbindelse med, at hun fik foretaget en provokeret
kirurgisk abort i 8. uge, blev informeret om, at valget af kirurgisk abort medførte, at
fostret/vævet ikke udleveres. Efterfølgende ønskede kvinden fosteret/vævet udleve-
ret efter reglerne i sundhedslovens § 34.
Odense Universitetshospital har ikke udleveret fosteret og har dermed truffet afgø-
relse i sagen.
Sundheds- og Ældreministeriet orienterede den 24. juni 2015 skriftligt Region Syd-
danmark om, at sagen fortsat var under behandling i ministeriet.
Ministeriet kan ikke tage stilling til den konkrete sag, som henvendelsen omhandler. I
forhold til de generelle regler om udlevering af aborterede fostre kan Sundheds- og
Ældreministeriet oplyse følgende:
Sundhedslovens generelle regler om håndtering af dødfødte, levendefødte og abor-
terede fostre
I sundhedsloven er der udtrykkeligt taget stilling til håndtering af
dødfødte
børn/fostre, jf. sundhedslovens § 189, og børn/fostre der har vist livstegn efter føds-
len (levendefødte), jf. sundhedslovens afsnit XIII ligsyn og obduktion.
1
Ministeriet kan henvise til Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 9623 af 31. august 2005
om kriterier for levende- og dødfødsel m.v.
I sundhedslovens bestemmelser om svangerskabsafbrydelse §§ 92-103 eller i sund-
hedsloven i øvrigt er håndtering af
aborterede
fostre ikke reguleret. Det betyder
bl.a., at der hverken er pligt eller ret til at behandle fostret/vævet som en afdød per-
son med de retsvirkninger, der følger heraf, jf. sundhedslovens afsnit XIII ligsyn og
obduktion. Sundheds- og Ældreministeriet vurderer derfor, at et aborteret foster i ju-
ridisk forstand ikke skal betragtes som en død person.
1
Reglerne i sundhedslovens afsnit XIII er en videreførelse af reglerne i den nu ophævet lov nr. 402 af 13.
juni 1990 om ligsyn, obduktion og transplantation med senere ændringer. I bemærkningerne til § 17
(2003/1 LSF 91) i lov om ligsyn, obduktion og transplantation er det anført, at børn som viser livstegn efter
fødslen, anses som levendefødte uanset tidspunktet for fødslen eller hvornår fosteret er fremhjulpet.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 629: Orientering om fortolkning af reglerne for udlevering af aborterede fostre og Etisk Råds udtalelse om behovet for retningslinjer for håndtering af aborterede fostre, fra sundheds- og ældreministeren
1653490_0002.png
Sundhedslovens § 34 udlevering af biologisk materiale
Selvbestemmelsesretten
En patient har selvbestemmelsesret, hvilket er et grundlæggende princip i sundheds-
retten. Princippet har til formål at sikre respekt for det enkelte menneske, dets inte-
gritet og selvbestemmelse mv.
Udgangspunktet er, at almindelige principper, såsom selvbestemmelsesretten, kun
kan tilsidesættes, indsnævres eller gennembrydes ved lov.
Sundhedslovens § 34
Sundhedslovens § 34 omhandler patientens ret til udlevering af biologisk materiale,
som en patient har afgivet i forbindelse med behandling. Udleveringen er, jf. be-
stemmelsens stk. 1, afhængig af, at den pågældende patient kan godtgøre en særlig
interesse heri.
Af bemærkningerne til sundhedsloven § 34 fremgår det, at bestemmelsen er en di-
rekte videreførelse af § 18 g i patientretsstillingsloven.
2
Af lovbemærkningerne til §
18 g i patientretstillingsloven fremgår, at der er tale om en konkret og direkte
ud-
møntning
af patientens selvbestemmelsesret.
Lovbemærkningerne til kapitel 25-28 om svangerskabsafbrydelse og fosterredukti-
on
Det fremgår af bemærkningerne til sundhedslovens kapitel 25-28 om svangerskabs-
afbrydelse og fosterreduktion, at reglerne i kapitel 7 (§§ 29-36) om selvbestemmelse
over biologisk materiale ikke finder anvendelse i relation til svangerskabsafbrydelse.
Derved synes der at være tale om en fravigelse af sundhedslovens grundlæggende
regler og generelle principper om patientens ret til selvbestemmelse, herunder selv-
bestemmelse over biologisk materiale.
Det er imidlertid ministeriets vurdering, at en fravigelse af grundlæggende retlige reg-
ler på et område kræver klar lovhjemmel. Lovbemærkninger udgør ikke en klar lov-
hjemmel, jf. også sundhedslovens § 13, hvorefter de almindelige regler om selvbe-
stemmelse gælder for patienter i behandlingssituationen, medmindre andet særligt
er fastsat i lovgivningen. Som nævnt er der ikke i sundhedslovens bestemmelser om
svangerskabsafbrydelse (men kun i bemærkningerne) angivet en fravigelse fra be-
stemmelsen om udlevering af biologisk materiale.
Det er ministeriets vurdering, at der ikke er klar hjemmel til at fravige sundhedslo-
vens grundlæggende regler om selvbestemmelse over biologisk materiale (§ 34). Her-
til kommer, at der ikke i sundhedslovens bestemmelser om svangerskabsafbrydelser
fastsat særlige regler om udlevering af fostre.
I bemærkninger til SL § 34 fremgår, at der ved biologisk materiale ikke alene forstås
blod- og vævsprøver, men også hele organer, amputerede lemmer, større eller min-
dre kropsdele. Ministeriet vurderer, at abortmaterialet ikke adskiller sig fra kvindens
øvrige biologiske materiale, og at det derfor må betragtes som en del af kvinden.
Et abortindgreb, der udføres på sygehuset, er omfattet af behandlingsbegrebet, jf.
sundhedslovens § 5.
2
§ 18 a-g om selvbestemmelse over biologisk materiale blev indsat i lov om patienters retstilling ved lov
Side 2
om ændring af lov om patienters retsstilling i 2004 (2003/1 LSF 89).
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 629: Orientering om fortolkning af reglerne for udlevering af aborterede fostre og Etisk Råds udtalelse om behovet for retningslinjer for håndtering af aborterede fostre, fra sundheds- og ældreministeren
1653490_0003.png
Retten til udlevering af biologisk materiale er ikke ubetinget, hvilket begrundes i en
række etiske overvejelser, herunder at patienten skal kunne godtgøre en særlig inte-
resse i at få fostret udleveret.
Den særlige interesse, som en patient skal godtgøre for at få udleveret biologisk ma-
teriale, kan være begrundet i religiøse forhold eller ønsket om behandling andet-
steds, hvor det biologiske materiale kan have interesse.
Det er den sundhedsperson, der er ansvarlig for opbevaringen af det biologiske mate-
riale, der har kompetencen til at afgøre, om udlevering kan afslås som følge af afgø-
rende hensyn til offentlige eller private interesser.
Afgørende hensyn til offentlige eller private interesser vil fx kunne være, at det er
forbundet med fare for spredning af en sygdom (smittefare) at udlevere det biologi-
ske materiale. Det fremgår af lovforarbejderne
3
, at der er tale om en snæver undta-
gelsesbestemmelse, hvoraf ministeriet udleder, at det sjældent vil kunne begrundes
ikke
at udlevere det biologiske materiale.
Medmindre afgørende hensyn til offentlige eller private interesser taler imod, skal
den ansvarlige sundhedsperson således på baggrund af en konkret vurdering imøde-
komme et ønske om udlevering af biologiske materiale – forudsat at patienten har
godtgjort en særlig interesse i udlevering.
Det er således Sundheds- og Ældreministeriet vurdering, at udlevering af aborterede
fostre kan ske med hjemmel i sundhedslovens § 34.
Såfremt en kvinde fremsætter ønske om at få udleveret et aborteret foster før uge
22, finder sundhedslovens § 34 derfor efter ministeriet vurdering anvendelse, og der
skal tages stilling til, om kvinden kan godtgøre en særlig interesse i forhold til det fo-
stervæv, der skal udleveres. Ministeriet formoder, at det som oftest vil være tilfæl-
det, at kvinden kan godtgøre en særlig interesse i forbindelse med udlevering af
aborteret fostervæv.
Sundheds- og Ældreministeriet skal beklage det meget sene svar.
Med venlig hilsen
Rikke S. Seerup
3
af lovbemærkningerne til § 18g i patientretsstillingsloven lov nr. 312 af 5. maj 2004.
Side 3