Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 629
Offentligt
1653489_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 06. juli 2016
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPRSS
Sagsnr.: 1600718
Dok. nr.: 88044
Orientering om ministeriets fortolkning af reglerne for udleve-
ring af aborterede fostre og Etisk Råds udtalelse om behovet
for retningslinjer for håndtering af aborterede fostre.
Til udvalgets orientering har ministeriet den 10. maj 2016 informeret Region Syd-
danmark og Danske Regioner om ministeriets fortolkning af reglerne for udlevering af
aborterede fostre.
Baggrund
Region Syddanmark henvendte sig til ministeriet i februar 2014 og anmodede om en
redegørelse for reglerne for udlevering af aborterede fostre før uge 22.
Baggrunden for Region Syddanmarks henvendelse er en konkret sag fra Odense Uni-
versitetshospital.
Sundhedsloven - udlevering af aborterede fostre
Ministeriet er på baggrund af henvendelsen fra Region Syddanmark blevet opmærk-
som på, at der har været tvivl om hjemmelsgrundlaget for udlevering af aborterede
fostre før uge 22.
I sundhedsloven er der udtrykkeligt taget stilling til håndtering af dødfødte
1
børn/fostre, jf. sundhedslovens § 189, og børn/fostre der har vist livstegn efter føds-
len (levendefødte
2
), jf. sundhedslovens afsnit XIII ligsyn og obduktion.
I sundhedslovens bestemmelser om svangerskabsafbrydelse §§ 92-103 eller i sund-
hedsloven i øvrigt er håndtering, herunder udlevering, af aborterede
3
fostre før uge
22 ikke direkte reguleret.
Det er dog ministeriets fortolkning, at hjemmelsgrundlaget for udlevering af et abor-
terede fostre skal vurderes i henhold til sundhedslovens § 34.
Sundhedslovens § 34 omhandler patientens ret til udlevering af biologisk materiale,
som en patient har afgivet i forbindelse med behandling. Udleveringen er afhængig
af, at den pågældende patient kan godtgøre en særlig interesse heri. Den særlige in-
1
Et barn/foster, der ikke viser livstegn efter det er født eller fremhjulpet
efter
svangerskabsuge
22.
2
Et barn/foster, der viser livstegn efter det er født eller fremhjulpet. Dette gælder, uanset om
barnet er kommet til verden før eller efter svangerskabsuge 22.
3
Et barn/foster, der ikke viser livstegn efter det er født eller fremhjulpet
før
svangerskabsuge
22.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 629: Orientering om fortolkning af reglerne for udlevering af aborterede fostre og Etisk Råds udtalelse om behovet for retningslinjer for håndtering af aborterede fostre, fra sundheds- og ældreministeren
teresse, som en patient skal godtgøre for at få udleveret biologisk materiale, jf. sund-
hedslovens § 34, kan være begrundet i religiøse forhold (fx nedgravning) eller ønsket
om behandling andetsteds, hvor det biologiske materiale kan have interesse.
Ved biologisk materiale forstås ikke alene blod- og vævsprøver, men også hele orga-
ner, amputerede lemmer, større eller mindre kropsdele. Det vurderes, at abortmate-
rialet ikke adskiller sig fra kvindens øvrige biologiske materiale, og at det derfor må
betragtes som en del af kvinden.
Et abortindgreb, der udføres på sygehuset, er omfattet af behandlingsbegrebet,
jf. sundhedslovens § 5.
Ministeriet vurderer derfor, at et aborteret foster må anses som en del af kvindens
biologiske materiale og derfor skal behandles i henhold til sundhedsloven § 34 om
udlevering af biologisk materiale.
Uklarheden vedr. hjemmelsgrundlaget for udlevering af aborterede fostre skyldes, at
det eksplicit fremgår af lovbemærkningerne til sundhedslovens afsnit om svang-
skabsafbrydelse og forsterreduktion, at reglerne om ret til udlevering af biologisk ma-
teriale til patienter, der kan godtgøre en særlig interesse (SL § 34), ikke finder anven-
delse i relation til svangerskabsafbrydelse og forsterreduktion.
Bemærkningerne til sundhedsloven i forhold til svangerskabsafbrydelse kunne tolkes
således, at biologisk materiale, der afgives i forbindelse med svangerskabsafbrydelse,
ikke
må udleveres, og at de grundlæggende regler om selvbestemmelse over biolo-
gisk materiale ikke gør sig gældende for kvinder, der får foretaget svangerskabsafbry-
delse.
Der ville således være tale om en fravigelse af sundhedslovens grundlæggende regler
og generelle principper om patientens ret til selvbestemmelse, herunder selvbe-
stemmelse over biologisk materiale.
Fravigelse af grundlæggende retlige regler på et område kræver klar lovhjemmel.
Lovbemærkninger udgør ikke en klar lovhjemmel, hvorfor en fravigelse af bestem-
melsen om udlevering af biologisk materiale ikke kan ske i lovbemærkningerne.
Løsning
Ministeriets fortolkning af lovgivningen vil blive præciseret, når andre i denne sam-
menhæng relevante bestemmelser skal ændres, så retstillingen vedr. retten til at få
udleveret aborterede fostre bliver klar i loven.
I mellemtiden har ministeriet i brev af 10. maj 2016 til Region Syddanmark redegjort
for ministeriets fortolkning af reglerne, herunder hjemmelsgrundlaget for udlevering
af aborterede fostre. Brevet er ligeledes sendt til Danske Regioner.
Etisk Råds udtalelse
I 2011 afgav Det Etiske Råd en udtalelse om behovet for fælles retningslinjer for sy-
gehusenes og lægernes rutiner for håndtering af aborterede fostre og inddragelse af
forældre.
Her anbefaler Det Etiske Råd bl.a, at der indføres fælles retningslinjer for, hvordan
sygehuse og læger må håndtere aborterede fostre før uge 22.
Side 2
./.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 629: Orientering om fortolkning af reglerne for udlevering af aborterede fostre og Etisk Råds udtalelse om behovet for retningslinjer for håndtering af aborterede fostre, fra sundheds- og ældreministeren
Regionerne har ikke efterspurgt fælles retningslinjer for håndtering af aborterede fo-
stre. Endvidere fremgår det af sundhedsloven, hvordan patienten skal informeres om
sine patientrettigheder. Hvis der laves særlige retningslinjer for information om udle-
vering af aborterede fostre, vil dette således være et særligt tiltag i forhold til de øv-
rige patientrettigheder, som er reguleret i sundhedsloven.
Ministeriet vurderer derfor, at det på nuværende tidspunkt er tilstrækkeligt, at lov-
hjemmelen for udlevering af aborterede fostre præciseres.
Hvis regionerne – eller andre relevante aktører - på et senere tidspunkt efterspørger
retningslinjer på området, vil ministeriet igen overveje, om der bør udarbejdes ret-
ningslinjer.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 3