Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 628
Offentligt
Dato 24-05-2016
Sagsnr. 5-8010-41/1
JEWC
+4593514330
Udviklingen i styrelsens samarbejde med politi og anklage-
myndighed
Sundheds- og Ældreministeriet har som opfølgning på samråd den 23. februar
2016 om samarbejdet mellem politi, anklagemyndighed og Styrelsen for Pati-
entsikkerhed anmodet styrelsen om en redegørelse for, hvordan det går med im-
plementeringen af styrelsens nye praksis, hvorefter sager behandles parallelt
med den politimæssige efterforskning og/eller en eventuel straffesag, samt om
de igangsatte initiativer til forbedring af samarbejdet med anklagemyndigheden
vurderes at virke efter hensigten.
Styrelsen har siden sommeren 2015 fulgt den praksis, at styrelsen parallelt med
anklagemyndighedens/politiets behandling af en straffesag mod en autoriseret
sundhedsperson har vurderet, om sagen har et tilsyns-aspekt, herunder om der
skal skrides til en administrativ fratagelse af autorisation. Praksisændringen var
foranlediget af en konkret sag om en seksuelt krænkende læge.
Sideløbende med praksisændringen indledte styrelsen et tættere samarbejde med
anklagemyndigheden med henblik på både at sikre gensidig orientering om re-
levante sager og sikring af, at politikredsene og anklagemyndigheden var op-
mærksomme på at orientere styrelsen i sager, hvor autoriserede sundhedsperso-
ner er under efterforskning og i sager, hvor der er afsagt dom om straf vedrø-
rende en autoriseret sundhedsperson og eventuelt sket rettighedsfrakendelse.
Siden styrelsen i januar 2016 bidrog til besvarelse af samrådsspørgsmål U-W
har styrelsen iværksat kortlægning og udarbejdelse af interne retningslinjer for,
hvordan sager, hvor der konkret er mistanke om, at sundhedspersonen har begå-
et en strafbelagt lovovertrædelse, behandles. Formålet med arbejdet har været at
sikre, dels at sagerne anmeldes til politiet og dels at sikre formelle og ens ret-
ningslinjer for, hvordan sagen behandles i styrelsen.
Herunder kan nævnes, at alle sager skal forbi styrelsens ugentlige Task Force-
møder, hvis formål er at sikre fremdrift og ensartethed i sagsbehandlingen af til-
synssager, særligt sager hvor sundhedspersoner potentielt udgør en risiko for pa-
tientsikkerheden. I praksis behandles alle individ-tilsynssager på Task Force-
møder. Styrelsen har stor fokus på at politianmelde i de tilsynssager, hvor der
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 628: Orientering om Styrelsen for Patientsikkerheds samarbejde med politi og anklagemyndighed, fra sundheds- og ældreministeren
foreligger begrundet mistanke om, at autorisationsloven eller straffeloven er
overtrådt. På Task Force-møderne drøftes de sundhedsfaglige og juridiske ar-
gumenter for en politianmeldelse nøje. Styrelsen vurderer således i dag ikke kun
sager ud fra et tilsynsmæssigt aspekt, men også ud fra et strafferetligt aspekt, og
det er styrelsens vurdering, at den ændrede praksis for så vidt angår blandt andet
seksuelt krænkende læger er slået igennem.
Endvidere er styrelsen i færd med at udarbejde en vejledning om, hvordan sager,
som er forelagt til udtalelse fra politi og anklagemyndighed skal behandles.
Formålet er både at sikre, at sagerne fremmes og behandles med den fornødne
hastighed, og at sikre ensartet praksis i forhold til vurderingen af blandt andet
spørgsmålet om rettighedsfrakendelse i forbindelse med en straffesag og be-
handlingen af sager om kvaksalveri. Ydermere skikres det, at styrelsen overve-
jer, om der skal iværksættes en tilsynssag, hvis styrelsen ikke i forvejen er be-
kendt med sundhedspersonen.
Udover implementeringen af de interne retningslinjer har styrelsen igen i maj
2016 afholdt møde med repræsentanter fra Rigsadvokaten med henblik på at
sikre et fortsat tæt samarbejde.
Det er aftalt, at der fremadrettet afholdes faste halvårlige møder, og at der der-
udover kan afholdes møder ad hoc, såfremt der måtte opstå behov herfor.
Desuden er det mere konkret aftalt, at styrelsen udarbejder et notat om mulighe-
derne indenfor persondatalovgivningen i forhold til øget udveksling af oplys-
ninger mellem politi/anklagemyndighed og styrelsen om visse konkrete mistan-
ker rettet mod autoriserede sundhedspersoner. Dette skyldes, at det i forhold til
tilsynet kan være relevant, at styrelsen i visse sager underrettes inden der falder
dom. Herunder sikres, at styrelsen kan iværksætte egen sagsoplysning og even-
tuelt iværksættelse af sanktioner med henblik på at sikre patienter mod fare.
Styrelsen har derudover påpeget, at styrelsen i visse tilfælde kan anbefale i høje-
re grad at gøre brug af muligheden for ved retskendelse at få udelukket en sund-
hedsperson fra at udøve virksomhed, indtil sagen er endeligt afgjort (jf. straffe-
lovens § 79, stk. 4.).
I henhold til anerkendelsesdirektivets § 56 a, har styrelsen siden januar 2016
været forpligtet til inden tre kalenderdage at sende advarsler vedrørende sund-
hedspersoner, som enten er frataget autorisationen eller virksomhedsindskræn-
ket, til myndighederne i EU- og EØS-landene via IMIs advarselssystem. Dette
gør sig også gældende, hvis fratagelsen er sket på baggrund af en straffedom.
Sikringen af, at styrelsen bliver orienteret om straffedomme om rettighedsfrata-
gelse indenfor tre dage, er derfor ligeledes drøftet med Rigsadvokaten.
Derudover har styrelen afholdt møde med politikredsene i Østdanmark. Her
blev blandt andet drøftet sagsgange og processer, og det er tanken, at der frem-
adrettet skal afholdes møder mellem styrelsen og politikredsene en gang årligt.
Der er desuden iværksat et lignende initiativ i Vestdanmark.
2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 628: Orientering om Styrelsen for Patientsikkerheds samarbejde med politi og anklagemyndighed, fra sundheds- og ældreministeren
Der et styrelsens vurdering, at der fra politi og anklagemyndighed er øget fokus
på at inddrage styrelsen i sager vedrørende autoriserede sundhedspersoner. Sty-
relsen oplever i højere grad at blive orienteret af politiet om relevante straffesa-
ger mod sundhedspersoner, ligesom samarbejdet har givet styrelsen mulighed
for at optimere den sundhedsfaglige og juridiske rådgivning, som styrelsen yder
i forlængelse af en politianmeldelse.
Jeanett Wind Christensen
Specialkonsulent
3