Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 620
Offentligt
1652697_0001.png
ÅRET
DER
GIK
15
EN OVERRASKELSE
AF DE MERE
BEHAGELIGE
VI SKAL INSPIRERE
OG LÆRE AF
UDLANDET
VI HAR KNÆKKET
KURVEN
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 620: Amgros' årsmagasin af juni 2016: Året der gik 15
1652697_0002.png
4
VI ER SAMMEN OM
DET HER
10
6
VI SKAL INSPIRERE OG
LÆRE AF UDLANDET
VI VIL SÆTTE KRONER OG ØRE
PÅ SPARET TID
18
17
SÅ LET VAR DET
VI HAR KNÆKKET KURVEN
20
NÅR FORRETNING
OG FAGLIGHED
GÅR HÅND I HÅND
8
EN OVERRASKELSE AF
DE MERE BEHAGELIGE
12
11
KORTERE OG BILLIGERE
VEJ TIL SALT
22
16
DE HAR VÆRET
MED HELE VEJEN
SPØRGSMÅL TIL DE TRE DIREKTØRER
NU KAN REGIONERNE
BEDRE OVERVÅGE
FORBRUGET
14
VI LYTTER TIL
LEVERANDØRERNE
AMGROS 2016
Foto: Anne-Li Engström
Design: BGRAPHIC
Tryk: PrinfoHHK.dk
2
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 620: Amgros' årsmagasin af juni 2016: Året der gik 15
1652697_0003.png
Så langt når man ikke uden at fokusere på
resultater og hele tiden have øjnene åbne
over for nye muligheder. Det viste en ny
rapport fra KPMG da også, at vi løbende
har haft. ”Amgros driver en effektiv forret-
ning” hedder det allerede i indledningen
af rapporten, der gennemgår vores struktur
for indkøb af lægemidler. Men selv om det
først og fremmest er justeringer og ikke
store omvæltninger, rapporten anbefaler,
er vi allerede godt i gang med at følge dem.
For vi skal huske på, at når man i vores
branche taler justering, drejer det sig
stadig om mange millioner kroner – penge,
regionerne så kan omsætte til endnu mere
sundhed for danskerne.
Hvor mange penge, vi bruger på at købe
medicin til de offentlige hospitaler, får
vi løbende et indblik i, når vi offentliggør
udviklingen i deres medicinforbrug. Uanset
hvordan vi vender og drejer de tal, stiger
kurven. Så meget, at det samlede medicin-
forbrug i 2015 endte på cirka 7,5 milliarder
kroner svarende til en stigning på 5,2
procent i forhold til året før.
Derfor vil vi i Amgros fortsætte med at
effektivisere vores forretning og på den
måde understøtte regionernes økonomi
og råderum. Men vi kan ikke gøre det alene.
Vi vil gøre det sammen med vores vigtigste
samarbejdspartnere, som først og fremmest
tæller regioner, sygehusapoteker, høreklinik-
ker og leverandører. For at understøtte dette
arbejde har vi i året, der gik, arbejdet med
at styrke vores DNA. Det har været et stort
arbejde, som ikke kun har involveret en lille
håndfuld ledere, men hele organisationen.
Vi er nu der, hvor vi glæder os til at fortsætte
den gode dialog og det tætte samarbejde
med alle, der har en interesse i at omsætte
ideer til handling. Vel og mærke ideer, der
kan være med til at forsyne de danske
hospitaler med lægemidler, høreapparater
og medicinsk udstyr. Til rette tid, sted,
kvalitet og pris. Det er ikke en opgave,
Amgros kan løse alene.
Den er vi sammen om.
Adm. direktør, Flemming Sonne
I Amgros glæder vi os til at
fortsætte den gode dialog og det
tætte samarbejde med alle.
VI ER SAMMEN
OM DET HER
4
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
25
år. Så længe har Amgros
skabt rammerne for,
at regionerne kan købe
lægemidler. Til den
bedst mulige pris. Gennem fælles udbud
og storindkøb. Det er ikke kun blevet til
indkøb af lægemidler for omkring 170
millioner kroner om året – som det i sin
tid var for ventet. Men til en årsomsætning,
der for 2015 var på 7,5 milliarder kroner
og en besparelse på 2,4 milliarder kroner.
Det var derfor ikke uden en vis stolthed,
at vi i året, der gik, kunne fejre 25 år på
markedet.
MISSION
SAMMEN
MED ANDRE SUND-
HEDSAKTØRER
SKABER AMGROS
FORUDSÆTNINGER
FOR MERE SUNDHED
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 620: Amgros' årsmagasin af juni 2016: Året der gik 15
1652697_0004.png
VI SKAL
INSPIRERE OG
LÆRE AF
UDLANDET
Markedet for lægemidler er globalt. Derfor
har Danmark grundlæggende de samme
udfordringer som andre lande.
Giver det mening
at engagere sig
i internationalt
samarbejde?
Det mener vi,
det gør.
S
elv om vores resultater viser,
at Amgros gør det rigtig godt,
bliver vi løbende mødt med krav
om at kunne gøre det endnu
bedre. Derfor er det oplagt at kigge til andre
lande og se, hvad vi kan lære af dem. Og om
der måske oven i købet er områder, hvor vi
kan gå sammen om at løse de udfordringer,
som det moderne sundhedsvæsen står
over for.
Især to udfordringer er det oplagt at sam-
arbejde med de nordiske lande om: Hvordan
nedbringer vi udgifterne på nye, dyre læge-
midler? Og hvordan sikrer vi forsyningen
af lægemidler? Det er de vigtigste grunde
til, at Danmark, Sverige, Norge og Island i
sommer blev enige om at etablere et formelt
samarbejde – Nordisk Lægemiddelforum.
Landene har ind til videre vedtaget at
arbejde sammen om følgende tre områder:
Nye, dyre lægemidler
Horizon scanning og
Forsyningssikkerhed
For hvert af de tre områder er der etableret
arbejdsgrupper, hvor både Amgros og
RADS (Rådet for Anvendelse af Dyr Syge-
husmedicin i Danmark) er repræsenteret.
Arbejdsgrupperne har kun afholdt få møder.
Derfor er det endnu usikkert, hvilke kon-
krete initiativer, der er på vej. Men selv om
strukturen for indkøb af dyre lægemidler
er meget forskellig i de enkelte lande, er
problemstillingerne de samme: Hvordan
får vi medicinbudgetterne til at slå til? Så
det giver god mening, at landene henter
inspiration fra hinanden.
Lægemidler i pipelinen
Konsulentfirmaet KPMG har i en rapport
fra 2016 vurderet muligheder i et nordisk
samarbejde. Rapporten peger på nogle
stordriftsfordele, og det største besparelses-
potentiale ligger på området for nye, dyre
lægemidler. Derfor anbefaler konsulent-
firmaet, at de nordiske lande udpeger nogle
konkrete pilotprojekter, som gør det muligt
at teste, om fælles indkøb af lægemidler kan
fungere inden for rammerne af de enkelte
landes love.
Mere konkret er det oplagt at overveje
fælles nordiske udbud. Det kunne også være
fælles leverancer af lægemidler for at styrke
forsyningssikkerheden, som udgør et sti-
gende problem i de nordiske lande. Måske
fordi markederne i de enkelte lande og for
visse lægemidler er for små til at interessere
leverandørerne. Eller at konkurrencen er
så effektiv, at det ikke længere kan betale
sig for virksomhederne at producere til
så små markeder.
I alle de nordiske lande har sundheds-
systemerne brug for at være forberedt på
introduktionen af nye behandlinger, som
kan ændre brugen af medicin og dermed
lægemiddeludgifterne markant. Så vi har
brug for et varslingssystem for nye læge-
midler, Horizon scanning. Nye lægemidler
godkendes på samme tidspunkt i EU, så også
her er det oplagt, at landene arbejder sam-
men om at opbygge en fælles database for
de nye lægemidler, vi kan se ligge i pipelinen.
Der findes ikke kun ét enkelt mål for vores
internationale netværk og samarbejde.
Heller ikke for vores engagement i Nordisk
Lægemiddelforum. Men et er sikkert. Vi kan
både inspirere og lære af de andre lande.
i
Vi deltager i internationale netværk
og konferencer og deltager aktivt
med artikler til udenlandske tids-
skrifter. Både i faglige og politiske
miljøer. I året, der gik, blev vi på
Sundhed- og Ældreministeriets
anbefaling optaget i
Pharmaceutical Pricing and
Reimbursement Policies.
Det er et internationalt netværk,
som udveksler viden og erfaring
om pris- og tilskudssystemer på
tværs af medlemslandene.
”Jeg byder virkelig Amgros’
initiativ – om at udrede og
forbedre forudsætningerne for
øget samarbejde i lægemiddel-
spørgsmål i Norden – velkommen.
Jeg tror og håber, at vi kan finde
en måde at hjælpe hinanden på
– og dele viden og erfaring.”
Mikael Svensson
Handläggere läkemedel, Sveriges
Kommune og Landsting
VISION
AMGROS
ØNSKER AT VÆRE
INTERNATIONALT
ANERKENDT SOM
ROLLEMODEL
6
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 620: Amgros' årsmagasin af juni 2016: Året der gik 15
1652697_0005.png
EN OVERRASKELSE
AF DE MERE
BEHAGELIGE
Med udløb af patenter på biologiske lægemidler vil vi
de kommende år se flere og flere biosimilære lægemidler.
Det vil være med til at dæmpe væksten i udgifterne
til sygehusmedicin. I 2015 så vi hvorfor.
"For os i regionerne gør det en stor
forskel, når vi kan spare mange millioner
på medicin. Samarbejdet med RADS
og Amgros fungerer rigtig godt, og når
vi hver især bidrager med vores
ekspertise, så kommer det i sidste
ende borgerne til gode."
Svend Hartling
Koncerndirektør, Region Hovedstaden
B
STRATEGISK MÅL
AMGROS BIDRAGER
MED LØSNINGER,
OG VIDEN, SOM
REGIONERNE KAN
OMSÆTTE TIL MERE
SUNDHED
åde regionerne og Amgros fik en
af de mere behagelige overrask-
elser, da regningen for sygehus-
medicin i 2015 blev gjort endeligt
op. På få måneder havde den biosimilære
version af Remicade®, Remsima®, indtaget
næsten hele det danske marked for behand-
ling med det aktive indholdsstof infliximab.
Ved årets udgang var Remsimas andel af
markedet 99 procent. Og regionerne havde
for hele året sparet 200 millioner kroner.
En behagelig overraskelse. Ingen tvivl om
det. Men helt tilfældigt var det ikke.
Allerede inden de første lægemidler med
biosimilær infliximab blev introduceret
i Danmark, havde Amgros opsagt den eksi-
sterende kontrakt på Remicade og lavet
nye udbud. Remsima løb af med sejren til en
introduktionspris, der var væsentligt lavere
end det originale lægemiddel og væsentligt
lavere, and alle havde forventet. Hospita-
lerne kunne derefter tage de biosimilære
lægemidler i brug kort efter, at de var lance-
ret i Danmark.
Unik rekord
I Danmark oplevede vi dog en vis skepsis
blandt klinikerne over brugen af det biosi-
milære Remsima. Alligevel anbefalede
RADS i maj 2015 at lade selv patienter
i stabil behandling med Remicade skifte til
Remsima. Tre måneder efter patentudløbet
oversteg salget af den biosimilære Remsima
salget af Remicade. Og i dag er der sket et
væsentligt prisfald i behandlingen. I begyn-
delsen af 2015 var prisen 157 kroner pr.
DDD (Defineret DøgnDosis) for behandling
mod 53 kroner pr. DDD ved udgangen af
året.
At Remsima på rekordtid overtog så stor en
markedsandel i Danmark er unikt, og det
bliver der lagt mærke til i udlandet. De andre
nordiske lande har ikke oplevet så markant
i
Infliximab er et biologisk læge-
middel, der anvendes til at
behandle gigt, psoriasis og kronisk
betændelse i tarmen. Fra 1999 til
2015 var lægemidlet omfattet
af patent og blev solgt under
handelsnavnet Remicade. I 2015
blev de første lægemidler med
biosimilær infliximab introduceret
i Danmark under navnet
Remsima og Inflectra.
skift. Således har originalen Remicade
stadig den største markedsandel i Sverige
og Finland. Tidlige og effektive udbud samt
hurtig RADS-proces er en væsentlig del af
forklaringen. Dertil kommer, at alle fem
regioner var hurtige til at samle bolden op
og implementere de nye behandlingsvejled-
ninger ude i klinikkerne.
Set i bakspejlet har vi lært, at vi med så
hurtig en overgang fra biologisk til biosimi-
lært lægemiddel skal have informationsma-
teriale til både personale og patienter på
plads tidligere. Vi bringer naturligvis vores
mange erfaringer videre til de næste intro-
duktioner af biosimilære lægemidler. Både
patienter og personale kan derfor nu finde
veludbygget informationsmateriale på både
RADS og Lægemiddelstyrelsens hjemme-
sider. Materiale, som også patientforening-
erne har været med til at udvikle.
Flere patentudløb
Næste introduktion er allerede i gang.
Også her forventer vi at kunne hente store
besparelser. Mere end 100 millioner kroner
årligt. Det drejer sig om biosimilære
Benepali® (Eternacept), som svarer til det
biologiske lægemiddel Enbrel. Benepali
og Enbrel® anvendes til gigtsygdomme og
i visse tilfælde også psoriasissygdomme.
Hele behandlingsområdet er dermed gået
fra at være et af de dyre vækstområder til
i 2015 at være et område med et samlet fald
i omsætningen på 111 millioner kroner set
i forhold til 2014.
Amgros forudser derfor, at patentudløb på
de dyre biologiske lægemidler og introduk-
tion af biosimilære lægemidler vil være
med til at dæmpe væksten i udgifterne
til sygehusmedicin.
i
Biosimilær medicin
er biologisk medicin,
som svarer til
eksisterende biologisk
medicin.
8
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 620: Amgros' årsmagasin af juni 2016: Året der gik 15
1652697_0006.png
i
Projektet ”Klar-til-
brug medicinløs-
ninger: Analyse
af muligheder,
udfordringer og
økonomisk poten-
tiale” blev i efteråret
2014 sat i gang i
samarbejde mellem
Sygehusapotek Fyn,
Hospitalsapoteket
Region Midtjylland,
Danske Regioner og
Amgros med støtte
fra Erhvervs- og
Vækstministeriet.
NU KAN
REGIONERNE
BEDRE OVERVÅGE
FORBRUGET
Amgros har i tæt
samarbejde med
regionerne udvik-
let et nyt monito-
rerings-værktøj.
Det skal hjælpe
regionerne til at få
indsigt i, hvordan
det går med at
implementere
RADS’ behand-
lingsvejledninger
på hospitalerne.
VI VIL SÆTTE
KRONER OG ØRE
PÅ SPARET TID
Kan det betale
sig at udskifte
traditionelle læge-
midler med dyrere
klar-til-brug
lægemidler?
Det er svært at
svare på. Men vi
har gjort forsøget.
B
ruger regionerne den medicin,
som RADS (Rådet for Anvendelse
af Dyr Sygehusmedicin) har
anbefalet, at de skal bruge?
Det kan regionerne bedre svare på nu.
Sammen med regionerne har RADS nemlig
udviklet et nyt værktøj til at overvåge for-
bruget på de terapiområder, som de enkelte
behandlingsvejledninger dækker.
I første omgang måler vi alene på fire
udvalgte terapiområder: Hepatitis C, G-CFS,
multipel sklerose samt medicinsk behand-
ling af psykotiske tilstande. Men tanken er,
at vi fremover også skal måle, hvordan det
går for regionerne med at implementere
behandlingsvejledninger på andre
terapiområder.
Hvert kvartal laver Amgros en oversigt til
regionerne, som viser, hvor godt det går med
at implementere behandlingsvejledningerne
på de foreløbige fire terapiområder. Oversig-
ten er delt op i tre felter. Et grønt felt, som
viser, at regionen har været rigtig god til at
følge op på anbefalingerne fra RADS. Et
gult, som viser, at regionens forbrug er
som forventet. Samt et rødt, som viser,
at regionen ikke har været god til at
implementere vejledningerne.
N
år de nye supersygehuse skyder
op rundt omkring i landet, vil
det nogle steder være uden
de traditionelle medicinrum.
Vi vil samtidigt se behandlingsforløb, som
bliver kortere og kortere. Samt flere og
flere patienter, der behandles ambulant
eller hjemme.
Det stiller mange nye krav. Også til læge-
midlerne. En af løsningerne kan være klar-
til-brug (KTB) lægemidler, som ikke kræver,
at sygeplejerskerne bruger tid på at tilberede
medicinen inden brug. Hospitalerne kan
både spare tid, effektivisere arbejdsgange
og øge patientsikkerheden ved at bruge
dem. Men de er dyrere end de traditionelle
lægemidler. Og dog.
Hvad hvis sparet tid, effektive arbejdsgange,
øget patientsikkerhed og færre sengedage er
lige så meget værd – eller måske oven i købet
mere værd – end den ekstra udgift ved at
købe KTB-lægemidler? Så kan det måske
alligevel betale sig at udskifte de traditionelle
og mere tidskrævende lægemidler med
lægemidler, der er klar til at bruge.
Nu har vi efterprøvet en omkostningsmodel,
som regionerne kan bruge til at vurdere
økonomien i de behandlingsforløb, hvor det
fagligt eller praktisk set giver god mening at
bruge KTB. Modellen giver en mere nuance-
ret vurdering af omkostningerne, så vi ikke
alene vurderer prisen på lægemidlet, men
også potentielle besparelser og merudgifter,
der knytter sig til brugen af lægemidlet.
I arbejdet med modellen er vi blevet klogere
på, hvad der holder industrien tilbage fra
at udvikle nye KTB-lægemidler. Og hvad der
holder sygehusene tilbage fra at efterspørge
dem. Den erfaring kan regionerne tage med,
når de fremover skal afklare, om de vil
erstatte de traditionelle lægemidler med
dyrere klar-til-brug lægemidler.
Overskueligt at bruge
Det er alene salg til afdelinger, vi kan måle
med det nye værktøj. Vi har ikke adgang til
information, der fortæller, hvilken indika-
tion medicinen bliver givet til. Vi kan på
nuværende tidspunkt ikke monitorere,
hvor vidt den enkelte patient nu også får
den anbefalede medicin. Men sammen med
Danske Regioner og regionerne arbejder
vi på at få et system, der kan. Det nye
monitorerings-værktøj måler derfor alene
på forbrug.
Det er ikke nyt, at vi overvåger implemente-
ringen af anbefalingerne fra RADS. Det nye
er, at vi i tæt samarbejde med regionerne
har skabt et værktøj, som er mere dynamisk,
enkelt og overskueligt at bruge. Dertil
kommer, at vi nu også forsyner regionerne
med data, så de nemmere end tidligere kan
udarbejde deres egne analyser af hospitaler-
nes medicinforbrug – helt ned på den
enkelte afdeling.
Vi har altså skabt et værktøj, som regionerne
kan bruge til at gå i direkte dialog med den
enkelte afdelingslæge.
STRATEGISK MÅL
AMGROS YDER MED-
OG MODSPIL TIL
VORES SAMARBEJDS-
PARTNERE, SÅ VI I
FÆLLESSKAB OPNÅR
BEDRE LØSNINGER
Med disse oversigter i hænderne kan regio-
nerne se, hvordan de klarer sig i forhold til
hinanden. Uanset hvor i feltet de ligger, vil
de vide, om der er noget, de bør se nærmere
på og eventuelt gøre en ekstra indsats. Og
de vil kunne se, hvor i landet de kan hente
inspiration.
10
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
11
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 620: Amgros' årsmagasin af juni 2016: Året der gik 15
1652697_0007.png
KORTERE OG
BILLIGERE VEJ
TIL SALT
Seks ton lyder måske ikke af meget. Men salt er faktisk
den mest anvendte råvare på de danske sygehusapoteker.
Kun overgået af vand. Det indgår i 46 af de 86 registrerede
produkter, som sygehusapotekerne fremstiller.
Salt er en livsvigtig ingrediens
Derfor har det været oplagt for os at se på,
om vi sammen med sygehusapotekerne
kunne optimere og udvikle forsyningen af
netop denne råvare. Det kunne vi.
Vi har skiftet fremstiller, og det betyder ikke
alene, at sygehusapotekerne har sparet, hvad
der svarer til 87 procent på indkøb af salt.
Ved at købe råvaren direkte fra fremstilleren
har vi fået en mindre sårbar forsyningskæde,
da den er blevet meget kortere. Det har
reduceret risikoen for transportskader og
for, at kvaliteten bliver forringet undervejs.
Tidligere var råvaren ind over flere forskellige
speditører og lagre. Med en kortere for-
syningsvej får vi også en friskere råvare.
Lettere arbejdsgange
Den direkte kontakt til fremstilleren har gjort
det nemmere for os at komme igennem med
individuelle ønsker. Nu bliver saltet pakket
i to sække – en ekstra sæk uden på den
oprindelige. Det letter arbejdet med at gøre
sækkene rene, inden de tages ind i produk-
tionsområdet.
Når sygehusapotekerne har kunnet spare
så meget ved at få salt direkte fra fremstille-
ren, skyldes det først og fremmest, at der
ikke er en leverandør, som skal have sin
del af avancen. Men det har også betydet
ændret arbejdsgang på sygehusapotekerne,
der nu kun modtager salt én gang om året.
Det kræver i sagens natur ekstra arbejde
på sygehusapotekerne, når de modtager
varer. Her skal apoteket nu selv analysere
og pakke sækkene om. En opgave, som
tidligere lå hos leverandøren.
Men når vi gør regnestykket op, er det
lykkedes sygehusapotekerne og Amgros
at optimere forsyningen af salt. Både i
forhold til økonomi og kvalitet.
i
til fremstilling af
isotoniske saltvands-
opløsninger, der har
samme koncentration
af salte som kroppens
blod. Det kan derfor
anvendes til infusion
ved væskemangel
samt ved indgift af
andre lægemidler. I
alt anvender syge-
husapotekerne 270
forskellige råvarer.
Salt
anvendes
”Det her samarbejde med Amgros
har bestemt givet mening for os.
Vi har sparet rigtig mange penge
og fået salt i en bedre kvaltiet. Jeg
tænker bestemt, at vi skal gøre mere
ud at indkøbe mere rationelt og
udnytte de stordriftsfordele, der er.”
Trine Schnor
Farmaceutisk chef for Produktion,
Region Hovedstadens Apotek
STRATEGISK MÅL
AMGROS KOORDINE-
RER DEN NATIONALE
INDSATS I FORHOLD
TIL AT OPTIMERE
FORSYNINGEN AF
LÆGEMIDLER TIL DE
DANSKE HOSPITALER
i
Amgros ønsker at forkorte
forsyningskæden for alle de råvarer,
hvor det kan lade sig gøre. En
kortere forsyningskæde reducerer
risikoen for, at noget går galt.
Samtidig letter det behandlingen
af reklamationer og giver en
betragtelig økonomisk besparelse.
Ifølge Good Manufacturing
Practice skal råvarer til brug
for fremstilling af lægemidler
leveres direkte fra fremstiller,
hvor dette er muligt.
12
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
13
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 620: Amgros' årsmagasin af juni 2016: Året der gik 15
1652697_0008.png
VI LYTTER TIL
LEVERANDØRERNE
i
Udbud med to vindere
Landet opdeles i to grupper, som har
forskellige vindere. På den måde sikrer vi,
at der er mindst to leverandører, som har
lægemidlet i Danmark. Det giver bedre
muligheder for at skaffe varer i restordrer-
situationer. Det er især vigtigt ved kritiske
lægemidler, hvor der er problemer med
forsyningssikkerheden.
Udbud med loft over erstatningsprisen
Ved restordrer er der et loft over, hvor
meget leverandøren kan komme til at
betale i erstatning. Det gør det lettere
for leverandøren at beregne sin risiko.
Udbud med købsforpligtelse
Amgros forpligter sig til mindst at aftage
en fastsat procentdel af det tidligere for-
brug. Det sænker leverandørens risiko for
at brænde inde med et stort lager.
Udbud med fortrolige priser
Nogle leverandører har ønske om, at
priserne holdes fortrolige. Det bruger vi
i visse tilfælde – særligt på nye, dyrelæge-
midler, hvor konkurrencen endnu er lille.
Udbud med rabat baseret på volumen
Rabatten stiger i takt med den købte
mængde. Det har været et ønske fra
nogle leverandører.
Amgros udvikler
løbende nye
udbudsformer.
Alene i året, der
gik, har vi afprøvet
fem nye former for
udbud. Det er sket
i tæt dialog med
leverandørerne.
M
arkedet for lægemidler har
gennem de seneste år ændret
sig markant. Firmaerne er
blevet meget større. Og pro-
duktionsstederne færre. Dertil kommer
et udbredt ønske om, at vi udvider kredsen
af leverandører – for at være mindre sårbar.
Der har derfor været gode grunde til at
udvikle nye udbudsformer.
To forhold vil dog altid være afgørende for
os: At sikre forsyningen af lægemidler til
sygehusapotekerne og skabe konkurrence,
så Amgros fortsat bidrager til, at regionerne
får mere sundhed for pengene. Det er en
konstant balance, fordi vi både skal lytte
til sygehusapotekernes og leverandørernes
ønsker og behov.
Det er i året, der gik, blevet til flere nye
typer af udbud:
Udbud med to vindere
Udbud med loft over erstatningsprisen
Udbud med købsforpligtelse
Udbud med fortrolige priser
Udbud med rabat baseret på volumen
Endnu er vores erfaring med de nye typer
af udbud ikke stor. Generelt har leverandø-
rerne dog taget positivt imod vores initiativ.
Når det er sagt, er der stor forskel på, hvad
vi har fået ud af at gå nye veje.
Ved udbud med to vindere har vi set, at
leverandørerne sætter en højere pris, fordi
de med denne type aftale skal levere en
mindre mængde lægemidler. Vi har ind til
videre kun indgået få aftaler med købsfor-
pligtelse. Til gengæld har vi ved udbud med
rabat baseret på volumen fået nogle mere
fordelagtige priser på dyre lægemidler.
Alligevel er der ingen tvivl om, at vi i
fremtiden vil benytte os af flere forskellige
former for udbud. Vi vil fortsætte med at
udvikle forsøg med nye udbudsformer.
I tæt dialog med leverandørerne. Men det
må aldrig gå ud over forsyningssikkerheden
– og dermed patienternes sikkerhed for at
kunne blive behandlet.
STRATEGISK MÅL
VI VIL VÆRE MED
TIL AT SIKRE SAM-
ARBEJDE OG DIALOG
MELLEM LEVERAN-
DØRERNE OG SUND-
HEDSSEKTOREN
14
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
15
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 620: Amgros' årsmagasin af juni 2016: Året der gik 15
1652697_0009.png
DE HAR VÆRET
MED HELE VEJEN
Det er ikke første
gang, at Amgros har
inddraget klinikere
i en udbudsproces.
Men med udbuddet
på dialyse har de
været med helt fra
starten. Og denne
gang har også leve-
randørerne været
med i processen.
i
Udbuddet af perito-
neal-dialyse har været
komplekst. Ud over
lægemidler (dialyse-
væsker) omfattede
det også utensilier,
natmaskiner og
hjemmeleverance
til patienterne.
Udbuddene løber
typisk fire år.
D
et hele begyndte med et blankt
papir. Som både brugere og
leverandører blev inviteret med
om bordet til at fylde ud. På den
måde har alle været hørt og haft mulighed
for at byde ind med ideer og kommentarer
til Amgros’ seneste udbud af peritoneal-
dialyse. Fra starten.
Allerede i marts 2015 holdt vi et uformelt
møde med de to kendte leverandører for at
høre deres tanker om det fremtidige udbud.
Derefter opfordrede vi dem begge til at sende
et to-siders brev til Amgros med input til,
hvad vi burde vægte i udbuddet – og hvorfor.
Vi inddrog leverandørerne endnu en gang
lige før, vi gik i luften med udbuddet.
Vi sendte modellen for, hvordan vi skulle
vurdere priser på væsker og utensilier i
høring hos leverandørerne. På baggrund
af deres tilbagemeldinger justerede vi vores
model.
Plads til diskussioner
For at gøre processen så rationel som
muligt besluttede vi denne gang at organi-
sere brugergruppen på en ny måde. Vi delte
den op i et udbudsudvalg bestående af en
læge og en sygeplejerske fra hver region
samt en repræsentant fra sygehusapote-
kerne. Og en referencegruppe bestående
af de læger, sygeplejersker og farmaceuter,
som regionerne meldte ind. Der var altså
ikke loft på, hvor mange der måtte deltage
i referencegruppen.
Ved at dele brugergruppen op i to har vi
denne gang haft mere tid og plads til kon-
struktive diskussioner. Brugergruppen har
derfor både været mere handlekraftig og
beslutningsdygtig.
”Det har været rigtig godt at være
en mindre gruppe, hvor vi har kunnet
snakke fagligt om tingene. Der har
været nogle med fra alle regioner, og
alle er kommet med deres synspunkter.”
Elsebeth Hildebrandt
Sygeplejerske, Rigshospitalet
SÅ LET
VAR DET
En ny EU-udbuds-
lov stiller store
krav til leveran-
dørerne. Men
Amgros har gjort
meget for at
mindske den
administrative
byrde.
To tast. Varenummer og pris. Så let var det
tidligere for leverandørerne, hvis de ville
deltage i et af vores udbud. Med en udbuds-
proces, der næsten er 100 procent elektro-
nisk, har det været smart og enkelt for
leverandørerne at deltage i Amgros’ udbud.
Men det var før EU vedtog et nyt udbuds-
direktiv – som Danmark har været blandt
de første til at implementere.
Med de nye regler er det blevet noget mere
besværligt for lægemiddelleverandørerne.
Fordi vi er nødt til at kræve meget mere
dokumentation. Amgros har tidligere stillet
få krav om dokumentation i udbudsproces-
sen. Med den nye udbudslov skal leveran-
dørerne blandt andet erklære, at de ikke er
omfattet af en række strafbare forhold som
bestikkelse, svig og brug af børnearbejde.
De vindende leverandører skal desuden
indsende dokumentation for, at de ikke
har begået ovenstående strafbare forhold.
Det er altså ikke længere bare et par klik
for leverandøren, og så er tilbuddet sendt
af sted. Det er at finde, samle, indsende
og uploade den ekstra dokumentation.
For mange EU-lande er det et fremskridt,
fordi de ikke tidligere har været så tekno-
logisk langt fremme, som vi er med læge-
middeludbuddene i Danmark. Men for
vores leverandører er de nye krav en
administrativ byrde.
Kræver kun nødvendig dokumentation
Derfor gik vi allerede sidste år i gang med
at revidere vores udbudsportal for at gøre
det så let som muligt at afgive tilbud. Vi
har lavet vejledning til og eksempel på,
hvordan man som leverandør udfylder
egen-erklæringen til tilbuddet, som også
kaldes det fælles europæiske udbuds-
dokument (ESPD). Vi vil herudover som
udgangspunkt kun kræve den mest nød-
vendige dokumentation fra leverandørerne
og genbruge dokumentationen fra udbud
til udbud. Sidst men ikke mindst har
vi lavet nye upload-funktioner på vores
udbudsportal, som gør det nemt for
leverandørerne at overskue, hvilke
oplysninger de har indsendt til os.
Den nye udbudslov trådte først i kraft i år.
Da den reviderede leverandørportal var
klar til brug, inviterede vi hele vores
nuværende kreds af leverandører til et
møde, hvor vi gennemgik de nye regler,
udfordringer og funktioner.
Tæt dialog
I udbudsudvalget diskuterede medlem-
merne grundlæggende principper og
kriterier for udbuddet. Udbudsgruppen
forberedte også spørgsmål til leveran-
dørerne, som vi inviterede dem til at
besvare på et 25 minutters møde.
Fire møder holdt vi med udbudsudvalget.
Det tredje deltog referencegruppen i.
På dette møde blev de to grupper enige
om mindstekrav, tildelingskriterier, samt
vægtning af produkternes priser. På den
baggrund udarbejdede vi det endelige
udbudsmateriale. Og publicerede udbuddet
i december 2015. Udbudsudvalget deltog
i den efterfølgende evaluering af de ind-
komne tilbud.
Fik vi så det ud af det, som vi ønskede?
Ja.
Ikke alene har hospitalerne nu et produkt,
som i den grad lever op til klinikernes
ønsker og patienternes behov. Vi kan alle
– også leverandørerne – se tilbage på en
proces, som har været gennemsigtig og
involverende fra start til slut.
i
Langt de fleste af
vores udbud er
baseret på laveste
pris. Så nedsætter vi
ikke brugergrupper.
Ved mere komplekse
udbud, hvor vi ser
på andre kriterier
end pris, inddrager
vi brugerne.
STRATEGISK MÅL
VI
SØGER TIL STADIGHED
AT UDVIKLE VORES
EKSISTERENDE SET UP
16
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
17
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 620: Amgros' årsmagasin af juni 2016: Året der gik 15
1652697_0010.png
VI HAR
KNÆKKET
KURVEN
På bare et år er
det lykkedes os at
reducere antallet
af varenumre
i restordre med
25 procent. Vi
har udviklet et
program, så vi
løbende holder
øje med de
leverandører,
der ikke leverer
varer til tiden.
T
endensen har været den samme
over det meste af Europa. Gen-
nem de senere år er antallet af
restordrer blot steget og steget.
Så meget, at flere europæiske lande lige
frem har oplevet en fordobling. Der var
derfor gode grunde til at gøre en ekstra-
ordinær indsats på restordreområdet i
Danmark.
Fokus, fokus og fokus. Det er kernen i det
såkaldte Top-6 program, vi har udviklet for
at knække kurven for antallet af restordrer.
”Jeg synes, vi har et super velfungerende
samarbejde med Amgros. De gør sig meget
umage for at være lydhøre over for de
udfordringer, vi har. Amgros har samtidig
været gode til at tydeliggøre konsekvenser,
som vi har kunnet drage nytte af.”
Mette Leiling
Logistikansvarlig, Fresenius-Kabi
i
i
Med restordrer mener vi i denne
sammenhæng, at leverandørerne
ikke har leveret til sygehusapotek-
erne inden for de tre dage,
som de er forpligtigede til.
I december 2015 begyndte
Amgros at sende månedlige
logistikrapporter
til
sygehusapotekerne, så de
hele tiden kan følge med
i leveringssituationen. Både
lokalt, regionalt og i hele landet.
Rapporterne viser også, hvor gode
eller dårlige de enkelte firmaer er
til at levere. Logistikrapporterne
skal være med til at inspirere
sygehusapotekerne til at forbedre
deres egen indsats, hvor det er
muligt. Det kunne fx være, hvor ofte
de køber ind, eller hvor mange
varer de bestiller ad gangen.
STRATEGISK MÅL
AMGROS GIVER
MED- OG MODSPIL
I FORHOLD TIL DE
OPGAVER, VI LØSER
FOR OG SAMMEN MED
DANSKE REGIONER
Top-6 programmet stiller skarpt på de seks
leverandører, som har flest varer i restordre.
Programmet består af tre indsatser. Først
udpeger vi på ugentlige møder de seks
leverandører, vi vil interessere os for. Der-
næst sender vi dem hver især en mail, hvor
vi fortæller, at de nu er blandt de seks leve-
randører, der står for flest restordrer. I
mailen beder vi leverandøren oplyse leve-
ringstid og årsag til hver af restordrerne.
Endelig indkalder vi de leverandører, som
ikke tydeligt har forbedret deres leverings-
situation, til møde i Amgros.
Det er denne kombination af monitorering,
opfølgning og tæt dialog, der har rykket så
markant ved antallet af restordrer. Men vi
vil og skal gøre mere. For færre restordrer
handler i sidste ende om at sikre forsyning
af medicin til hospitalerne og patienterne.
Bedre samarbejde
Som en del af vores Top-6 program har vi
derfor også udviklet nogle leading KPI’er
(key performance indicators). Vi måler ikke
alene på antallet af restordrer. Vi måler på
de initiativer, vi løbende sætter i gang for
at nedbringe antallet af restordrer. Det vil
sige, at vi måler på, om vi rent faktisk også
får svar fra de leverandører, vi skriver til.
At sende en mail af sted, som ingen svarer
på, er ligegyldigt. Vi skal vide, at vi har hul
igennem til leverandøren. Her er vores mål,
at vi skal have svar fra hver eneste af de
leverandører, vi skriver til.
Vi beder dem forklare
Samtidig måler vi også på antallet af møder,
som vi holder med leverandørerne. Vores
mål er her, at vi hvert kvartal skal holde
mindst tre såkaldte forbedringsmøder med
udvalgte leverandører. På disse møder viser vi
leverandørerne kurverne for deres leverings-
evne. Vi beder dem om at forklare sig og taler
om, hvad både de og vi kan gøre for, at de
bliver bedre til at levere medicinen til tiden.
Begge KPI’er er med til at sikre, at leveran-
dørerne rent faktisk også handler på vores
kommunikation. Uanset om det foregår
via mail eller ansigt til ansigt med os. Og
vi bliver ved, til situationen forandrer sig
til det bedre. Til trods for vores indsats er
antallet af restordrer stadig for mange. Men
vi har taget et skridt i den rigtige retning.
Det er ikke alene lykkedes os at knække
kurven. Vi har reduceret antallet af rest-
ordrer med 25 procent. Og vi har forbedret
samarbejdet med leverandørerne, så de nu
aktivt hjælper til med at løse og forebygge
fremtidige problemer med restordrer.
18
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
19
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 620: Amgros' årsmagasin af juni 2016: Året der gik 15
1652697_0011.png
NÅR
FORRETNING
OG FAGLIGHED
GÅR HÅND
I HÅND
Ved at sætte øjenlægemidler i EU-udbud sparede Amgros
regionerne for et trecifret millionbeløb. Det til trods for, at
regionerne samtidig øgede forbruget med 36 procent.
Det her er den korte historie om, hvordan
Amgros sammen med andre sundheds-
aktører skaber forudsætninger for mere
sundhed. Og historien om, hvordan vi alle
får mere medicin for pengene.
Historien begynder med, at RADS (Rådet
for Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin)
i slutningen af 2013 offentliggør en
behandlingsvejledning, der sammenligner
det eksisterende øjenlægemiddel Lucentis
og det nye produkt på markedet: Eylea.
RADS- rekommandationerne trådte i kraft
den 1. januar 2015. På baggrund af den
udarbejdede Amgros et udbud, som resul-
terede i, at leverandørerne afgav betydeligt
bedre tilbudspriser i forhold til tidligere år.
Resultatet har været overvældende.
Mere medicin for pengene
Forbruget af de to øjenlægemidler Lucentis
og Eylea er steget med cirka 36 procent.
Men omkostningen er på grund af vores
EU-udbud kun steget med cirka syv
procent.
Med andre ord.
Regionernes omkostninger ved de to øjen-
lægemidler er kun steget marginalt, selv
om sygehusapotekerne har købt cirka 36
procent mere i 2015 i forhold til året før.
Omsat til kroner og øre betyder det, at
Amgros i samarbejde med RADS sparede
regionerne 133 millioner kroner på indkøb
af disse to øjenlægemidler.
Historien viser, at vi i Amgros er rigtig
gode til det, vi skal: At skabe mere sundhed
for pengene. Vi udnytter mulighederne,
når de opstår. Understøtter den kliniske
verden. Og skaber god forretning.
i
Lægemidlerne Lucentis
®
og Eylea
®
anvendes til en bred vifte
af sygdomme i øjet, hvor synet er svækket som følge af skader
på nethinden. Skaderne kan være betinget af en blodprop
i nethinden (RVO), fremskreden diabetes (DME) eller alder
(vAMD). Disse øjensygdomme kan kun behandles med læge-
midler på sygehusenes øjenafdelinger. Derfor må lægemidlerne
kun udleveres fra sygehusene.
99
PROCENT
Amgros står for
indkøb af ca. 99 procent
af de lægemidler, der
anvendes på de
offentlige hospitaler
121
MIO. KR. I 2015
Udover lægemidler
udbyder og indkøber
Amgros blodprodukter
og høreapparater
til regionerne
293
EU-UDBUDSGRUPPER
Amgros har i 2015
lavet 293 EU-udbuds-
grupper på 749 ATC-
koder omhandlende
1.253 lægemidler fordelt
på 2.724 varenumre
8,9
MIO. PAKNINGER
Via Amgros indkøbte
sygehusapotekerne
ca. 4.340 ton
lægemiddelpakninger.
Omsætning pr.
ordre 58.064 kr.
Vi har kunnet øge antallet af behandlinger uden at øge udgifterne tilsvarende.
2,4
MIA. KR.
Amgros har i 2015
sparet 2,4 mia. kr. på
indkøb af lægemidler
(listepris)
9,9
MIA. KR. (listepris)
Omsætning i 2015 incl.
rabatter 7,5 mia. kr.
(handelspris)
20
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
21
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 620: Amgros' årsmagasin af juni 2016: Året der gik 15
1652697_0012.png
Jeg er stolt over den position,
som Amgros har opnået
de sidste par år.
H
vad ville gøre
det lettere at være
Amgros?
At vi først og fremmest
bliver betragtet som en
konstruktiv samarbejds-
partner. Derfor skal vi
videreudbygge vores
samarbejdsflader.
Hvad har du været mest
stolt af?
Jeg er mest stolt over
den høreapparatsdatabase,
vi har lavet i samarbejde
med regionerne. Det er
helt unikt, at vi nu har al
trafik i samme database.
Det er faktisk den første
af slagsen. Det betyder,
at ingen nu får bevilget
et høreapparat, som ikke
er berettiget til det. Og at
regionerne ikke får en
udgift, som måske ikke
var nødvendig.
E
r der noget, du ville
have gjort anderledes
i året, der gik?
Ha, ha. Der er helt sikkert
noget, jeg ville have gjort
anderledes. Men når året
er omme, så er det omme.
Man skal lære hver dag
– både af de gode og mindre
gode erfaringer og ikke
bære noget videre, man
ikke kan lave om.
Hvad kommer til at
fylde mest i 2016?
Det gør etableringen af
Medicinrådet. Hele det
her med at få RADS lukket
pænt ned og givet det
videre til Medicinrådet.
Og så etableringen af
de sundhedsøkonomiske
kompetencer her i huset.
Flemming Sonne, administrerende direktør
Et af mine store ønsker er,
at man så mere totaløkonomisk
på tingene. Vi tænker alt
for kasseopdelt.
Anette Dyhrberg, direktør – Økonomi og ledelsessupport
Jeg er stolt over at være på en
arbejdsplads, hvor man går glad på
arbejde og hjælper hinanden videre,
hvis der er en enkelt regnvejrsdag.
H
SPØRGSMÅL
TIL DE
TRE DIREKTØRER HOS
AMGROS
OG DERES
SVAR
vad har du været mest stolt over?
At vi har fået vores DNA. Selv om det har været
svært. Men jeg tror, det kommer til at betyde meget
for vores opgaveløsning. Vi har haft noget, vi kaldte the
Amgros way. Men vi lagde ikke det samme i det. Det er det,
vi skal med vores DNA. Vi skal synes, vi er det samme.
Og vil det samme. Vi vil være den samarbejdspartner, der
får tingene til at lykkes.
Hvad har været den største udfordring i året, der gik?
For mig har det været en udfordring at holde tilstrækkeligt
fokus på samarbejdet med sygehusapotekerne samtidig med,
at vi bliver ved med at få nye spændende opgaver. Her tænker
jeg fx på opgaver som udbud på medicinsk udstyr og et stort
analysearbejde som følge af den store politiske opmærksom-
hed, der har været og stadig er på udgifter til medicin.
<
Trine Kart, vice adm. direktør – Lægemidler & Support
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
22
AMGROS 2015 – ÅRET, DER GIK
23
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 620: Amgros' årsmagasin af juni 2016: Året der gik 15
1652697_0013.png
AMGROS
HAR I 25 ÅR
OPNÅET STORE
BESPARELSER FOR
REGIONERNE – OG
SAMTIDIG SIKRET, AT
SYGEHUSAPOTEKERNE
HAR DE HELT RIGTIGE
LÆGEMIDLER
REGIONERNES
LÆGEMIDDELORGANISATION
AMGROS I/S
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
TLF: 8871 3000
WWW.AMGROS.DK