Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 614
Offentligt
1652343_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Til høringsparter
Dato: 1. juli 2016
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: DEPZIQ
Sagsnr.: 1606654
Dok. nr.: 128468
Høring over udkast til lov om ændring af apotekerloven og lov om lægemid-
ler
Ministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til lovudkastet se-
nest den
17. august 2016.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Spørgsmål kan rettes til undertegnede på tlf. nr.7226 9524.
Lovforslagets hovedpunkter
Ændringen i apotekerloven om apotekernes vagttjeneste
Med moderniseringen af apotekersektoren (L35 2014-2015 (1. samling)), blev der
etableret en ny vagttjeneste for apotekere, som skal træder i kraft den 1. januar
2017.
Det indgik i moderniseringen af apotekersektoren, at ca. 34 apotekere efter ansøg-
ning skulle varetage vagttjeneste i tidsrummet 06-24 i en 5 årig periode.
Lægemiddelstyrelsen har efter vedtagelsen af modernisering af apotekersektoren
indkaldt ansøgninger til varetagelse af vagttjeneste to gange – i 2015 og seneste i
april 2016. Der var 10 apotekere, som ønskede at varetage vagttjeneste, hvilket ikke
er holdbart til at sikre en rimelig forsyning og et stykke fra det forventede og angivne
antal ca. 34, jf. de almindelige bemærkninger i L 35 2014-2015 (1. samling).
./.
Der har pågået drøftelser med Danmarks Apotekerforening om en aftale for etable-
ring af en revideret vagttjeneste, og der blev den 23. juni 2016 indgået en aftale mel-
lem Sundheds- og Ældreministeriet og Danmarks Apotekerforening. Aftalen er ved-
lagt denne høring.
Aftalen indeholder følgende hovedpunkter:
Antallet af vagtapotekere opretholdes og potentielt udvides
Den faglige bemanding i vagttjenesten bliver delt således, at der er krav om
farmaceut bemanding på liste A-apoteker og til dels på liste B-apoteker, så-
fremt det ansøges specifikt, og at der kan være farmakonombemanding på
liste B og C-apoteker. For at sikre fagligheden aftales det, at liste A-apoteker
skal varetage en bagvagtfunktion i forhold til liste B-apoteker (dem uden
farmaceuter) og liste C
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 614: Orientering vedr. høring over lovforslag om apotekernes vagttjeneste og håndkøbslægemidler i selvvalg samt Lægemiddelstyrelsens rapport Håndkøbslægemidler i selvvalg.
1652343_0002.png
Der opretholdes et nationalt vagtapotek, hvor eksempelvis sundhedsperso-
ner og borgere kan søge råd og vejledning om lægemidler uden for de øvrige
apotekeres åbningstid, og som også kan bistå i undtagelsesvise situationer fx
i forbindelse med epidemier, hvor der måtte være behov ift. nødlagre m.v.
Det vil, hvor lægen vurderer det nødvendigt, være muligt at få lægemidler
bragt ud i vagttjenestens åbningstid
Regionsrådene inddrages i planlægning af den fremtidige vagttjeneste,
således at regionsrådene høres over ansøgningerne med henblik på at
understøtte sammenhængen til det regionale sundhedsvæsen
Varetagelsen af vagttjenesten tildeles for 5 år ad gangen
For at sikre en geografisk og regional fordeling af vagttjenesten vil det være
muligt for Lægemiddelstyrelsen at påbyde apotekere at varetage vagttjene-
ste
De økonomiske rammer fastholdes fra moderniseringen af
apotekersektoren, dvs. at udgifterne til vagttjenesten er ca. 34. mio. kr.
årligt
Den nuværende vagtordning forlænges til 1. januar 2018.
De økonomiske konsekvenser ved at videreføre den nuværende vagttjeneste
i 2017 indgår i de kommende bruttoavanceforhandlinger mellem Sundheds-
og Ældreministeriet og Danmarks Apotekerforening.
Denne del af lovforslaget søger tilslutning til en ny model for apotekernes vagttjene-
ste.
Ændringen i lægemiddelloven om håndkøbslægemidler i selvvalg
I forbindelse med moderniseringen af apotekersektoren, jf. lov nr. 580 af 4. maj 2015,
blev der sat fokus på borgernes adgang til lægemidler ved selvvalg.
I den forbindelse blev det af Lægemiddelindustriforeningen (LIF), jf. bilag 10 til L 35,
anført, at selvvalg af håndkøbslægemidler er hensigtsmæssig, fordi det imødekom-
mer et behov hos de kunder, der selv ønsker at kunne orientere sig i udvalget af
håndkøbslægemidler, eksempelvis grundet ønsket om (en vis) diskretion i forbindelse
med lægemiddelvalget. Samtidig blev det anført, at selvvalg kan sikrer, at forbruger-
ne kan sammenligne forskellige produkters anvendelsesområder og priser, og at selv-
valg derigennem skærper priskonkurrencen. Det blev også anført, at selvvalg fører til
en mere effektiv udnyttelse af apotekernes ressourcer. Endelig blev det bemærket, at
selvvalg på apotek blot kan betragtes som en udvidelse af den selvvalgsordning, som i
dag eksisterer på internettet ved køb af håndkønslægemidler på apotekeres hjemme-
side. Det blev desuden anført, at den nuværende lovgivning, som stiller krav om, at
alle håndkøbslægemidler skal befinde sig bag disken i apoteket, er unødig formynde-
risk og ineffektiv.
På baggrund af LIF’s henvendelse, jf. spørgsmål 81 til L 35 2014-2015 (1. samling),
blev det oplyst, at den daværende sundhedsminister var
”åben for at se nærmere på
muligheden for, om visse håndkøbslægemidler kan være i selvvalg, ikke bare på apo-
teker, men også i de supermarkeder, kiosker m.v., som forhandler visse håndkøbslæ-
gemidler. Jeg vil derfor afdække de faglige og praktiske forhold.”
På baggrund af Lægemiddelstyrelsens rapport ”Håndkøbslægemidler i selvvalg ” fore-
slås det, at der indføres selvvalgsordning for håndkøbslægemidler, der kan udleveres
uden rådgivning i detailhandlen og på apotek og apoteksforbeholdte håndkøbslæge-
Side 2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 614: Orientering vedr. høring over lovforslag om apotekernes vagttjeneste og håndkøbslægemidler i selvvalg samt Lægemiddelstyrelsens rapport Håndkøbslægemidler i selvvalg.
midler, hvor der bør være mulighed for rådgivning. Rapporten er vedlagt denne hø-
ring.
Da visse håndkøbslægemidler kan indebære risiko for forgiftning og misbrug, derfor
foreslås det, at selvvalg med lægemidler i udleveringsgrupperne HX og HX18 ikke skal
være omfattet af selvvalgsordningen.
Det foreslås derudover, at Lægemiddelnævnet bør vurdere, hvilke lægemidler der
eventuelt skal undtages ordningen, inden selvvalg af håndkøbslægemidler i udleve-
ringsgrupperne HF og HA iværksættes og løbende på baggrund af indberetninger om
bivirkninger følge udviklingen, og såfremt der f.eks. opstår bivirkninger som følge af
misbrugsproblemer eller andre sikkerhedsproblemer beslutte, at et lægemiddel ikke
længere skal være i selvvalg.
Lægemiddelstyrelsen vil fastsætte nærmere regler om indretningen i relation til selv-
valg på apotek og i detailhandlen, herunder placering af og skiltning med lægemid-
lerne, men det vil være den enkelte apoteker, og de enkelte butikker/forretninger i
detailhandlen, der beslutter den nærmere indretning ift. tyveri, således at butikkens
salg af lægemidler indrettes på en hensigtsmæssig og forsvarlig måde.
Lovforslagets ikrafttræden
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2018.
Proces
Lovforslaget ventes fremsat i Folketinget i oktober 2016.
Med venlig hilsen
Zoheeb Iqbal
Side 3