Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 568
Offentligt
1648395_0001.png
NOTAT
Kontakt:
Mette Grostøl/lh
[email protected]
Dok.nr.
2934513
Sagsnr.
2016-SLCSFA-02135
19-05-2016
Socialpædagogernes synspunkter i forhold til
Særligt tilbud mellem sygehuspsykiatri og bo-
tilbud/eget hjem
Der har den senere tid været forslag fremme og debat om et særligt tilbud, som kan
tage hånd om borgere, der har gennemført en psykiatrisk sygehusbehandling, men
som endnu ikke vurderes klar til at flytte ind på et bosted eller i eget hjem. Bor-
gerne på det særlige tilbud er beskrevet som en lille gruppe af patienter, der ofte
har flere psykiatriske diagnoser, er misbrugere og ofte er indlagt.
Socialpædagogerne mener, at det er vigtigt, at vurderingen og indholdet af et even-
tuelt nyt tilbud tager udgangspunkt i et menneskesyn, hvor de helt grundlæggende
menneskerettigheder er bærende. Det er ligeledes vigtigt, at hensynet til den bor-
ger, hvis betingelser har bragt personen i en situation, som er vanskelig for omgivel-
serne og for personen selv, iagttages som det helt grundlæggende i indsatsen.
Socialpædagogerne mener ligeledes, at det, uanset omfanget af borgerens vanske-
ligheder og handlinger, altid bør være en anerkendende og individuel tilgang til bor-
geren, der anlægges. En tilgang med fokus på borgerens ressourcer og med inddra-
gelse af borgens ønsker.
Socialpædagogerne mener, at det er muligt og ønskeligt at tage højde for hensynet
til borgeren samtidig med, at medarbejdernes sikkerhed og psykiske arbejdsmiljø
tilgodeses. Dette sker hver dag på botilbud og udslusningstilbud, hvor mødet med
og støtten til borgere for den helt overvejende del sker uden problemer og uden
anvendelse af magt og tvang.
Socialpædagogerne har derudover følgende vilkår og betingelser, som vi mener,
skal være til stede ved overvejelser om en særlig type tilbud:
Socialpædagogernes 39.000 medlemmer arbejder dagligt for og med børn, unge og voksne med
sociale problemer eller funktionsnedsættelser.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 568: Materiale fra høring den 7/6-2016 om behandlings- og botilbud i psykiatrien
1648395_0002.png
Side 2 af 3
1. Det er væsentligt, at etablering af et særligt tilbud sker på baggrund af et til-
strækkeligt vidensgrundlag
Der er behov for en grundlæggende analyse af behovet for en særlig type tilbud. En
analyse, som ser på, om der er et behov og beskriver behovet. Der er tillige et be-
hov for at analysere behovets omfang.
Der er også et behov for en afdækning af de redskaber og metoder, som tænkes
anvendt på et særligt tilbud. Herunder bør der være en afdækning af redskaber og
metoder, som bygger på evidens og/eller bedste viden på området og med fokus på
borgerens udvikling.
2. Et nyt særligt tilbud bør være et tilbud med kvalitet, og hvor de rette kompe-
tencer og fagligheder er til stede
Det er afgørende vigtigt, at et særligt tilbud ikke bliver et opbevaringssted uden
udvikling og perspektiv for de borgere, der er på tilbuddet. Der skal være de rette
kompetencer og fagligheder, hvor det individuelle behandlingsbehov kan tilgodeses
samtidig med, at det iagttages, at der gives støtte og udvikling, som sigte mod en
almindeliggørelse af rammer og vilkår. Hertil skal det iagttages, at hvis der sigtes
mod længerevarende ophold på tilbuddet, så skal kompetencerne og rammerne
også være i orden til det.
Der skal således både være socialpædagogisk personale og sundhedsfagligt perso-
nale herunder personale med psykologisk og psykiatrisk kapacitet på et særligt til-
bud.
Det er vigtigt med en tværfaglig tilgang, hvor de enkelte fagligheder bringer deres
bedste viden, metoder og kompetencer i spil i et samarbejde, hvor en kvalificeret
indsats og et helhedsperspektiv på borgeren har højeste prioritet.
3. Der må ikke være mere magt og tvang end højest nødvendigt på et særligt til-
bud
Den umiddelbare nærliggende ramme for et særligt tilbud ville være at give et sær-
ligt tilbud efter serviceloven mulighed for tvang efter psykiatriloven og magtbeføjel-
ser tilsvarende de sikrede døgninstitutioner for børn og unge med regler om magt-
anvendelse, aflåsning mv. Dette vil være et meget omsiggribende og på mange
måder helt uacceptabelt tilbud. En analyse bør afdække, om behovet er så vidtræk-
kende.
Det må meget nøje overvejes, hvilke tvangs- og magtbeføjelser, der acceptabelt kan
tillades og under hvilke omstændigheder. Magt- og tvangsbeføjelser bør begrænses
til det mindst mulige. Anvendelsen af tvang og magt bør desuden følges af omfat-
tende regler om registreringer og indberetninger.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 568: Materiale fra høring den 7/6-2016 om behandlings- og botilbud i psykiatrien
1648395_0003.png
Side 3 af 3
4. Visitering til et særligt tilbud bør både kunne ske via sygehuspsykiatrien og via
den sociale indsats
Af hensyn til at sikre størst mulig bevågenhed og faglig begrundelse for anvendelsen
af et særligt tilbud bør visitationen være gennemsigtig mellem det regionale og
kommunale sygehus- og sociale regi. En ny institutionstype bør fremme sektor-
sammenhæng samtidig med, at den ikke "sander til", men bruges som den helt sær-
lige nødløsning, den er tiltænkt.
Derfor bør visiteringen ikke alene være et sygehusanliggende for medicinsk færdig-
behandlede borgere, der ikke er parate til et socialt tilbud eller hjemgivelse, sådan
som det først og fremmest er blevet beskrevet. Der bør ligeledes være en mulighed
for en ret til visitering ind fra den sociale sektor - uanset om denne er regional eller
kommunal.
5. Et særligt tilbud bør give anledning til at se på stofmisbrugsbehandling
I forbindelse med forslaget og omtalen om et særligt tilbud har stofmisbrugsbe-
handling også været dagsordenssat. Der har været forslag om, at det skal være mu-
ligt at give en dom om stofmisbrugsbehandling.
Det er også Socialpædagogernes opfattelse, at stofmisbrug er et problem i kombi-
nation med psykisk sygdom. Om tvangsmæssig stofmisbrugsbehandling er en løs-
ning i denne sammenhæng, bør være en del af en analyse på området. Men det er
ligeledes vigtigt at se på andre redskaber i forhold til at finde veje til en mere sam-
menhængende indsats i forhold til dette dobbelte problem. Både i forhold til et
særligt tilbud og mere generelt.