Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 568
Offentligt
1643832_0001.png
NOTAT
26-05-2016
Bedre sammenhæng og sikkerhed i indsatsen for de mest ud-
satte mennesker med psykisk sygdom
Den seneste tids ulykkelige hændelser på socialpsykiatriske botilbud viser,
at vi har en samfundsmæssig udfordring i forhold til at skabe sikre rammer
for beboere og medarbejdere i socialpsykiatrien. Den udfordring vil regio-
nerne gerne være med til at løse. Derfor foreslår Danske Regioner en ny in-
stitutionstype, der skal danne rammer for rehabilitering og recovery af en
meget ustabil og til tider farlig målgruppe.
Kravene til sundhedsvæsenet og socialsektoren ændrer sig hele tiden. Der-
for opstår der løbende behov for nye løsninger. De senere år har det typisk
omhandlet løsninger tættere på borgerne og uden for sygehusene. For men-
nesker med psykisk sygdom betyder det, at årelang opbevaring i store asy-
ler er fortid. Vi har nu har en moderne psykiatri med tidlig opsporing, am-
bulant behandling og udgående (akut)funktioner, der via intensiv støtte i
eget hjem understøtter korte indlæggelser. Målet er, at borgeren rehabilite-
res bedst muligt til et liv i egen bolig eller bosted – samtidig med øget sik-
kerhed for både borger, medarbejder og det omkringliggende samfund.
For nogle kan det mål være svært at nå. De kan være svære at rumme i de
eksisterende botilbud, fordi de misligholder deres behandling og har hyppi-
ge indlæggelser - ofte ved tvang. De har f.eks. alvorlig misbrugsproblemer,
en kriminel adfærd og er til tider farlige. Vold, trusler og misbrug er derfor
en del af hverdagen i mange botilbud.
Det er uacceptabelt for både medarbejdere, medbeboere, naboer og den
psykisk syge selv. Det skal ændres.
Den nye institutionstype skal løse en særlig opgave. Det særlige består i at
håndtere og skabe sikre rammer omkring en meget ustabil og til tider farlig
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 568: Materiale fra høring den 7/6-2016 om behandlings- og botilbud i psykiatrien
målgruppe – i kombination med en rehabiliterende tilgang. Målet er bedre
misbrugsbehandling, bedre medicin-compliance, færre retspsykiatriske pa-
tienter, mindre kriminalitet og flere uden for offentlig forsørgelse - samtidig
med øget sikkerhed. Ikke mindst er målet at nedbringe tvang i psykiatrien
generelt. Målgruppen har typisk mange indlæggelser ved tvang, og under
indlæggelsen er det ofte nødvendigt at anvende yderligere tvang overfor
målgruppen. Den nye institutionstype vil være med til at forebygge tvangs-
indlæggelser blandt målgruppen.
Forslaget om en ny institutionstype ændrer ikke på, at kommunerne har en
stor og vigtig opgave i forhold til at udvikle de eksisterende socialpsykiatri-
ske tilbud – et område der de seneste år har været præget af betydelige
takstreduktioner. Regionerne vil gerne bidrage med specialistkompetencer
og understøtte den faglige udvikling i den almindelige socialpsykiatri. I den
sammenhæng er det vigtigt, at forudsætningerne for at udveksle informati-
oner om borgeren er til stede.
Forslagets hovedtræk
Danske Regioner foreslår, at der oprettes en ny institutionstype til at hånd-
tere udslusnings- og rehabiliteringsopgaven for de mest ustabile mennesker
med psykisk sygdom. Der er tale om et tilbud til de få med mest komplekse
og krævende behov – ca. 150-200 pladser på landsplan.
Opgaven kræver, at personalet har beføjelser til at udøve visse former for
tvang. Det er altafgørende, at muligheden for at udøve tvang er fuldstændigt
afgrænset til kun at omhandle denne særlige målgruppe.
Det kræver, at ansvaret og rammerne for den nye institution er klare og en-
tydige. Der skal være fuldstændig klarhed over målgruppens retssikkerhed.
Og der skal ikke være tvivl blandt personalet om, hvilke beføjelser de har
overfor målgruppen.
Derfor foreslår Danske Regioner, at regionerne bemyndiges til at oprette,
drive og udvikle denne nye institutionstype. Der skal være en klar afgræs-
ning til de eksisterende socialpsykiatriske tilbud. Det er afgørende i forhold
til at sikre, at rammerne for at udøve tvang er tegnet helt klart op. Det gæl-
der særligt de lovgivningsmæssige rammer.
Den rette sammensætning af personale, de rette kompetencer og opbygning
af en stærk faglig identitet vil være et kerneelement i forhold til at skabe et
sikkert miljø for både personale og beboere. Nøgleordene for indsatsen er
Side 2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 568: Materiale fra høring den 7/6-2016 om behandlings- og botilbud i psykiatrien
rehabilitering og recovery, og der er behov for en markant øget tilstedevæ-
relse af sundhedsfagligt personale og psykiatrifaglige kompetencer i for-
hold til, hvad der i dag er til stede på de socialpsykiatriske tilbud. Den
sundhedsfaglige del af indsatsen samt udøvelsen af tvang sker under læge-
fagligt ansvar.
Under de rette faglige betingelser forudsættes det, at tilbuddet kan:
- skabe kontinuitet i indsatsen, samt understøtte at miljøet er trygt,
kendt og forudsigeligt for beboeren
- minimere konfliktsituationer og magtanvendelser
- udvikle og fastholde medarbejdere i et tilbud med meget ressour-
cekrævende beboere
- skabe grobund for erfaringsudveksling og høj specialisering i
medarbejdergruppen
Målgruppe og opgave
Målgruppen har typisk store sundhedsfaglige og især psykiatriske problem-
stillinger, der kræver øget opmærksomhed. Misbrug er meget hyppigt fore-
kommende blandt målgruppen, hvilket påvirker tilbøjeligheden til at begå
kriminalitet. Meget ofte er målgruppen ikke motiveret for behandling af
hverken den psykiske lidelse eller misbruget.
Målgruppen vil typisk være borgere med:
-
Langvarige multiple psykiske og sociale problemstillinger
-
Psykotiske lidelser (oftest skizofrenidiagnose)
-
Svær personlighedsforstyrrelse
-
Kompliceret, samtidigt misbrug
-
Dom til behandling
-
Stærkt udadreagerende adfærd
Størstedelen af målgruppen for den nye institutionstype har en behand-
lingsdom eller dom til ambulant behandling på en psykiatrisk afdeling bag
sig. Når behandlingen på den psykiatriske afdeling er tilendebragt, er deres
sociale funktionsniveau ofte så dårligt, at de ikke kan klare sig selv. Derfor
anbringes de på en social institution. En mindre del af målgruppen har væ-
ret indlagt på en psykiatrisk afdeling ved tvang, fordi de er til fare for sig
selv eller andre. Målgruppen består således både af mennesker med og uden
dom.
Personale og kompetencer
Side 3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 568: Materiale fra høring den 7/6-2016 om behandlings- og botilbud i psykiatrien
Tilbuddet skal være fagligt forsvarligt og have særligt fokus på arbejdsmiljø
og sikkerhed for både beboere og personale. Det kræver dels et tilstrække-
ligt personale og dels den rette vifte af kompetencer og erfaringer i at arbej-
de med psykiatri, terapi, socialpædagogik, misbrug og kriminalitetsfore-
byggelse i et miljø, som til tider vil være udfordrende og aggressionsladet.
I forhold til eksisterende sociale tilbud til færdigbehandlede psykiatriske
patienter er der behov for øget tilstedeværelse af sundsfagligt personale og
psykiatrifaglige kompetencer. Det handler om farmakologi, medicinadmini-
stration, misbrug, dobbeltdiagnoser, psykiske symptomer og evnen til at
gribe rettidigt ind, når sygdom opstår eller forværres.
Medarbejderstaben skal bestå af personkreds med en bred vifte af sund-
heds- og socialfaglige kompetencer. Det drejer sig om bl.a. social- og sund-
hedsassistenter, sygeplejersker, pædagoger, socialrådgivere, ergo- og fysio-
terapeuter, psykologer og læger/ psykiatere.
Sammenhæng i indsatsen
For at sikre kontinuitet og velplanlagte overgange for borgeren kræves et
tæt samarbejde mellem institutionen, psykiatrien, politiet, kriminalforsor-
gen og kommunen.
Det er derfor afgørende, at der samarbejdes på tværs af sektorer (psykiatri-
en, bostedet, praktiserende læge og kommunen) – også omkring opfølgning
og tilbagefaldsforebyggelse.
Målgruppen befinder sig ud fra et organisatorisk og administrativt perspek-
tiv mellem forskellige sektorer og lovgivninger, iblandt kan nævnes forhol-
dene mellem Sundhedsloven og Serviceloven. Med den nye institution vil
der blive lavet en bedre kobling mellem disse forskellige sektorer og lov-
givninger således, at indsatsen baseres på og er afhængig af et tæt og for-
pligtende samarbejde med øvrige sektorer og herunder særligt behandlings-
psykiatrien. Det tætte samarbejde er afgørende for, at beboerne kan rummes
i institutionen, og ses som essentielt for den særlige faglige indsats institu-
tionen kan yde.
Såvel de psykiske som sociale problemer, der er kendetegnende for mål-
gruppen, fordrer et samarbejde mellem både primær og sekundær sektor
samt beboerens kommune. Det indebærer en tæt kontakt og samarbejde
med de relevante sociale, uddannelsesmæssige og beskæftigelsesmæssige
indsatser.
Side 4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 568: Materiale fra høring den 7/6-2016 om behandlings- og botilbud i psykiatrien
1643832_0005.png
Side 5
Samarbejdet mellem de involverede parter bør rumme følgende elementer:
Alle beboerne har en udskrivningsaftale eller koordinationsplan.
Ved udskrivelse sker der en overlevering fra behandlingspsykiatri-
en til institutionen med afsæt i beboerens behandlingsplan.
Ved afvigelse fra den aftalte plan kontakter institutionen behand-
lingspsykiatrien – afstemt efter den konkrete situation.
Ved behov yder behandlingspsykiatrien rådgivning og vejledning.
Der er mulighed for hurtige og fleksible indlæggelser ved behov.
Tilsyn af psykiater.
Fysiske rammer og sikkerhed
De fysiske rammer skal understøtte behandling, rehabilitering, den enkelte
beboeres livskvalitet og ikke mindst en sikker arbejdsplads. Gode fysiske
rammer reducerer magtanvendelse og konfliktsituationer imellem beboerne
og imellem medarbejdere og beboere.
Det kræver rummelige og fleksible omgivelser, hvor fysisk kontakt mellem
beboere kan undgås om nødvendigt, og at der er tilstrækkelige flugtmulig-
heder for medarbejderne og brugere.
Visitation
Institutionernes beboere forudsættes primært at blive visiteret som led i et
udslusningsforløb fra indlæggelse på psykiatrisk afdeling. Indlæggelse kan
have været med eller uden dom. Derfor foreslås det, at en del af en behand-
lingsdom skal kunne afsones på den nye institutionstype.
Sekundært skal beboere kunne visiteres til institutionen som led i en aflast-
ning fra et ophold i social boform. Det kan enten være fordi, der opstår et
presserende behov for at flytte vedkommende til et mere restriktivt miljø –
f.eks. pga. eskalerende misbrug eller risiko for kriminalitet, eller fordi op-
hold på institutionen formodes at forebygge en indlæggelse.
Tertiært skal ophold på institutionen kunne ske ud fra en farlighedsvurde-
ring. Anbringelse ud fra en farlighedsvurdering gælder borgere med ophold
på en social boform, og fordi vedkommende "vedvarende
udsætter andres
liv eller legeme for alvorlig og overhængende fare."
1
1
Visitation på
farlighedsvurdering
læner sig op af
farlighedsdekret
i medfør af
Psykiat-
rilovens
§ 40, hvorved en patient efter begæring fra overlægen ved den psykiatriske afde-
ling, hvor patienten er indlagt, og såfremt
Retslægerådet
finder, at patienten er
sindssyg,
kan overføres til Sikringen i Slagelse.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 568: Materiale fra høring den 7/6-2016 om behandlings- og botilbud i psykiatrien
Side 6
Anbringelse på institutionen forudsætter i alle tre tilfælde, at personen aktu-
elt befinder sig i et enten stationært eller ambulant psykiatrisk behandlings-
tilbud. Visitation ind eller ud af tilbuddet bør derfor som minimum involve-
re den pågældendes behandlingsansvarlige overlæge og den behandlingsan-
svarlige på institutionen. Herudover forudsættes vedkommendes handle-
kommune at blive inddraget.
Lovgivning
Opgaven kan ikke løses under de eksisterende lovgivningsmæssige rammer.
Forslaget kræver lovændring, og der skal findes den rette balance mellem
på den ene side udvidede magtbeføjelser i et socialt tilbud og borgernes
retssikkerhed og selvbestemmelsesret.
Danske Regioner foreslår, at hjemlen til den nye institution oprettes i Ser-
viceloven, således at der oprettes ny paragraf, hvor det anføres, at regioner-
ne har ansvar for at oprette, drive og udvikle denne nye institutionstype.
Når det skal være i Serviceloven, er det for at understrege det rehabiliteren-
de sigte med indsatsen. Det skal sikre sammenhængen til at andre indsatser,
der gives til denne målgruppe via Serviceloven. Desuden vil den nye insti-
tutionstype på den måde i lovgivningsmæssig forstand holdes op mod min-
dre specialiserede rehabiliteringsindsatser, hvilke vil skabe fokus mod, at
målgruppen for den nye institutionstype rehabiliteres til mindre specialise-
rede boformer.
Derudover skal den nye institution indskrives i Psykiatrilovens § 1, således
at dele af bestemmelserne også omfatter den nye institution. Det gælder
muligheden for tvangstilbageholdelse, tvangsbehandling, personlig skærm-
ning og afløsningen af døre, åbning og kontrol af post, undersøgelse af væ-
relse og ejendele samt mulighed for kropsvisitation. Dette vil give persona-
let de fornødne redskaber til at håndtere den særlige målgruppe – og samti-
dig vil det stille både personale og borgere bedst muligt i forhold til deres
retssikkerhed.
Serviceloven giver i dag ikke disse muligheder. Det tætteste, man kommer
på, er bekendtgørelsen om magtanvendelsen overfor børn og unge anbragt
uden for hjemmet (lovgrundlaget for de sikrede institutioner for børn og
unge). Forslag til den lovgivningsmæssige løsning er et bud, der vurderes at
være det mindst omfattende, som samtidig sikrer borgernes og personalets
retssikkerhed i videst mulige omfang. Der kan være andre løsningsmodel-
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 568: Materiale fra høring den 7/6-2016 om behandlings- og botilbud i psykiatrien
ler. Det vigtige er, at det rehabiliterende sigte er i fokus, samt at mulighe-
den for at udøve tvang er helt klart afgrænset.
Derudover forslås, at Straffeloven tilpasses, så det bliver muligt at fastholde
borgeren i sin misbrugsbehandling, dvs. at det kan fastsættes ved dom, at
borgeren skal gennemføre en misbrugsbehandling på den nye institutions-
type. I dag kan dette kun lade sig gøre på den psykiatriske afdeling.
For at sikre, at beboerne på institutionen indtager den nødvendige medicin
er det i forhold til tvangsbehandling relevant at overveje, om behandling
med depotmedicin skal være muligt. Det er kendt, at depotmedicin er med
til at stabilisere den medicinske behandling af de dårligst fungerende psy-
kisk syge, og derfor kan være med til at skabe et bedre og varigt behand-
lingsresultat. Det skyldes ikke mindst, at målgruppen hyppigt falder ud af
behandling og i de perioder misbruger mere og begår kriminalitet.
Regionerne har indgået partnerskabsaftaler med staten om at reducere tvang
i psykiatrien. Regionernes målsætning om at nedbringe tvang i psykiatrien
– herunder halvere bæltefikseringer – i 2020 består uformindsket. Derfor
indebærer forslaget om, at Psykiatriloven skal gælde på den nye instituti-
onsform ikke en forventning om mere tvang. Tværtimod forventes mange
tvangsindlæggelser og deraf følgende yderligere tvang at kunne forebygges.
For at sikre beboerens restsikkerhed forudsættes al tvangsanvendelse under
den nye institutionsform at skulle leve op til kriterierne for tvangsanvendel-
se i henhold til Psykiatriloven. Det indebærer, at tvang ikke benyttes, før
der er gjort, hvad der er muligt, for at opnå beboerens frivillige medvirken
(mindstemiddelprincippet). Derudover forudsættes de gældende regler for
registrering, klageadgang, beskikkelse af patientrådgiver mv. at gælde.
Finansiering
Regionerne vil gerne løse denne vanskelige opgave. Men vanskelige opga-
ver kræver særlige rammer. Der er tale om en målgruppe, der er særligt
krævende og dermed omkostningstung. For at tilbuddet er forsvarligt og
sikkert, skal der en vis økonomisk ballast til.
Danske Regioner foreslår, at de nye institutionstyper finansieres som så-
kaldt basisfinansiering. Ved en basisfinansiering forstås, at regionerne mod-
tager et øremærket statsligt bloktilskud, samt at der suppleres med en
kommunal takstbetaling.
Side 7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 568: Materiale fra høring den 7/6-2016 om behandlings- og botilbud i psykiatrien
Det øremærkede bloktilskud vil udgøre et stabilt finansieringsgrundlag og
understøtte incitamenter til bl.a. effektiv drift, budgetsikkerhed, langsigtet
udvikling og risikovillighed. Kombineret med et kommunalt forbrugsaf-
hængigt bidrag, vil der samtidig skabes incitamenter til forebyggelse og
hensigtsmæssige løsninger i nærmiljøet.
En regional finansiering indebærer et incitament for regionerne til at udvise
økonomisk ansvarlighed, fordi den økonomiske ramme ikke kan suppleres
med andre indtægter. Bloktilskuddet kan ikke suppleres med bidrag fra an-
dre regionale kasser, og en regulering af bloktilskuddet til den nye instituti-
onstype sker efter aftale med staten.
Et stabilt finansieringsgrundlag giver kommunerne budgetsikkerhed.
Kommunernes udgifter kan nemt forudsiges, og den eneste usikre faktor er
kommunernes egen efterspørgsel. En ekstraregulering fra regionen vil med
andre ord bero på, at kommunen selv har efterspurgt flere pladser/ydelser
end forudset.
Yderligere vil den faste økonomiske ramme sikre ro og stabilitet omkring
driften og dermed skade bedre grundlag for faglig udvikling og langsigtet
planlægning.
Et forbrugsafhængigt bidrag fra kommunerne vil skabe incitament til at op-
gaven i forhold til borgere med psykiske lidelser løses på lavest mulige
omkostningsniveau, altså at den enkelte borger får den bedste og billigste
løsning.
Den nye institutionstype kan ikke reguleres efter samme metode, som det
øvrige specialiserede socialområde, dvs. i regi af rammeaftalen, med mu-
lighed for kommunal overtagelse og ren takstfinansiering. For at skabe sik-
re rammer for både personale og beboere, skal det ikke være muligt at
”handle” om tilbuddets indhold. Samtidig skal det ikke være muligt for
kommunerne at overtage institutionerne. Denne mulighed giver i sig selv et
usikkert driftsgrundlag.
I det tilfælde at en løsningsmodel skal reguleres i regi af rammeaftalerne,
foreslår Danske Regioner, at man lader sig inspirere af området for de sik-
rede institutioner for børn og unge. De sikrede pladser er objektivt finansie-
rede, når pladserne anvendes i forbindelse med dom og varetægt. Når
kommunerne anbringer, finansieres pladsen ved en kommunal grundtakst
efter gældende rammeaftale.
Side 8