Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 545
Offentligt
1634396_0001.png
Borgerretten
Maj 2016
Indhold
Leder
Staten på kant med loven
TEMA
Administrativ Frihedsberøvelse
Side 2
Side 3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 545: Henvendelse af 17/5-16 fra Bente Stenfalk vedr. tvangsindlæggelsessager
1634396_0002.png
Borgerretten
Maj 2016
Borgerretten er Borgerretsbe-
vægelsens officielle nyheds-
brev.
Bladet udkommer 10 gange
om året,og udgives i tidskrifts-
format.
Bladet distribueres via mail til
medlemmere af Borgerrets-
bevægelsen, samt via vores
website og FB-gruppe.
Det er tilladt at citere med
kildeangivelse.
Vi modtager gerne indlæg og
kommentarer.
Indsendte artikler og materiale
må ikke være i konflikt med
evt. ophavsrettigheder. Det
gælder både større citatblokke,
illustrationer og billeder.
Indsenderen er selv ansvarlig
for at overholde ophavsrettig-
hederne.
Indlæg bedes fremsendt i
Wordformat eller ren tekst og
uden formateringer. (fed skrift,
indrykninger etc.).
Illustrationer og fotos bedes
fremsendt som vedhæftede
filer.
Redaktionen forbeholder sig
ret til ikke at optage et indlæg
hvis det strider mod Borgerrets-
bevægelsens etiske retningsli-
nier.
Staten på kant med loven
Siden årsskiftet har jeg forsøgt at afdække begrebet frihedsberø-
velse uden for strafferetten.
Det har været en til tider lidt for spændende rejse, men resultatet
offentliggøres i dette temanummer.
Borgerretsbevægelsen planlægger en pressekampagne i en
række udenlandske aviser, for at dokumentere, at Danmark ikke
er det eventyrland som vi giver indtryk af.
Selvom artiklen er lang og til tider tung, så afspejler den blot den
virkelighed du kan blive udsat for.
Derfor, brug tid på at læse den - det er vigtigt.
FAKTA
I Danmark kan du frihedsberøves uden rettergang, og uden at
du bliver oplyst om dine rettigheder.
Forvaltningsloven bliver tilsidesat i frihedsberøvelssager.
De grundlæggende Menneskerettigheder bliver tilsidesat.
Selve retssikkerheden må betegnes som tvivlsom og tilfældig.
Når systemet først har fået krogen i dig, kan det være for sent.
Hvad vil Borgerretsbevægelsen gøre
Det vil være naturligt, om samfundet beskikkede en
bistandsadvokat når det forelå en
administrativ frihedsberøvelse.
Dette synspunkt vil vi arbejde videre med, så retssikker-
heden forhåbentlig kan styrkes og vi igen kan genvinde
tilliden til retssystemet.
BORGERRETSBEVÆGELSEN
VIL DEMOKRATI OG RETSSIKKERHED
DERFOR KÆMPER VI VIDERE
TAK TIL DE MERE END 100 MEDLEMMER DER STØTTER
2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 545: Henvendelse af 17/5-16 fra Bente Stenfalk vedr. tvangsindlæggelsessager
1634396_0003.png
Administrativ frihedsberøvelse
Af Erik Lang
I perioden 2001 og til 2013, steg antallet af
tvangsindlæggelser efter psykiatrilovens § 5
fra 3583 til 4776.
Tvangsindlæggelse efter denne lov udgør en
stor del af de administrativt frihedsberøvede,
men uden for dette tal, er der et mørke tal.
Administrativ frihedsberøvelse sker, når en
borger tilbageholdes uden forudgående
retshandling og dom.
Frihedsberøvelse under disse omstændig-
heder, skal domstolsprøves. Spørgsmålet er,
hvor tit sker det, og om samfundet overtræ-
der Grundlovens § 71 stk. 6.
Det retslige grundlag for Administrativ
Frihedsberøvelse
Begrebet administrativ frihedsberøvelse
omhandler altså tilbageholdelse uden ret-
tergang. Frihedsberøvelsen er især brugt
i tilknytning til Bekendtgørelse af lov om
anvendelse af tvang i psykiatrien - kapitel 3
og Politilovens § 10.
Endvidere finder anvendelsen sted efter
Politilovens § 8 stk. 4 og samme lovs § 9 stk.
3, hvortil bemærkes at frihedsberøvelsen nu
må udstrækkes til at vare 12 timer, hvor det
tidligere var 6 timer. Denne ændring fandt
sted i forbindelse med vedtagelse af ”Løm-
melpakken”, der mødte voldsom kritik fra
blandt andet Landsforeningen af Forsvarsad-
vokater.
Ændringen er bekendtgjort i Lov om æn-
dring af straffeloven og lov om politiets virk-
somhed § 2 i lov nr. 444 af 9. juni 2004 om
politiets virksomhed, som ændret ved § 19 i
lov nr. 538 af 8. juni 2006 og § 4 i lov nr. 501
af 12. juni 2009, foretages følgende ændring:
1. I § 8, stk. 4, 2. pkt., og § 9, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »6 timer« til: »12 timer«.
3
De to sidste er blandt andet brugt i forbin-
delse med COP 15, og falder som sådan
uden for formålet med denne artikel.
Sundhedslovens § 19, indeholder en be-
stemmelse om brug af tvang i behandlings-
øjemed, og kan på visse områder sidestilles
med de to bestemmelser i henholdsvis Be-
kendtgørelse af lov om anvendelse af tvang
i psykiatrien og Politilovens § 10 , idet det
må forventes, at den pågældende person,
medmindre behandling kan foretages på
stedet, transporteres til et nærliggende be-
handlingssted, og som følge heraf, må siges
at være udsat for en administrativ frihedsbe-
røvelse.
Domstolsprøvelse
Ved revisionen af Grundloven i 1953, skabtes
Grundlovens § 71 stk. 6:
Stk. 6. Udenfor strafferetsplejen skal lov-
ligheden af en frihedsberøvelse, der ikke
er besluttet af en dømmende myndig-
hed, og som ikke har hjemmel i lovgiv-
ningen om udlændinge, på begæring af
den, der er berøvet sin frihed, eller den,
der handler på hans vegne, forelægges
de almindelige domstole eller anden
dømmende myndighed til prøvelse.
Nærmere regler herom fastsættes ved
lov.
der en formel mulighed for at domstolsprø-
ve lovligheden af en frihedsberøvelse hvilket
fremgår af Grundlovens § 71 stk. 6.
Det vil sige, at hvis en person frihedsberøves,
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 545: Henvendelse af 17/5-16 fra Bente Stenfalk vedr. tvangsindlæggelsessager
1634396_0004.png
har denne ret til at begære frihedsberøvel-
sen prøvet ved domstolene, og som det
fremgår af teksten, bruges ordet ”skal” og
ikke ”kan”, hvilket betyder, at der ikke kan
nægtes en domstolsprøvelse.
Der redegøres tillige for, at prøvelsen kan
indbringes af en ”der handler på hans vegne”
Artikel 5
Ret til frihed og sikkerhed
altså via værge eller anden person; enten
ved fuldmagt eller som nært beslægtet fami-
liemedlem.
Det kan her være relevant også at nævne
Den Europæiske Menneskeretskonvention
(EMRK)Artikel 5, som her gengives i sin fulde
ordlyd:
1. Enhver har ret til frihed og personlig sikkerhed. Ingen må berøves friheden undtagen i
følgende tilfælde og i overensstemmelse med den ved lov foreskrevne fremgangsmåde:
a) lovlig forvaring af en person efter domfældelse af en kompetent domstol;
b) lovlig anholdelse eller forvaring for ikke-efterkommelse af en domstols lovlige påbud
eller for at sikre opfyldelsen af en ved lov foreskrevet forpligtelse;
c) lovlig anholdelse eller forvaring af en person med det formål at stille ham for den
kompetente retlige myndighed, når der er begrundet mistanke om, at han har foretaget
en retsstridig handling, eller når der er rimelig grund til at anse det for nødvendigt for at
hindre ham i at foretage en retsstridig handling eller i at flygte efter at have fuldbyrdet
en sådan;
d) forvaring af en mindreårig ifølge lovlig kendelse med det formål at føre tilsyn med
hans opdragelse eller for at stille ham for den kompetente myndighed;
e) lovlig forvaring af personer for at hindre spredning af smitsomme sygdomme, af per-
soner der er mentalt abnorme, drankere, narkomaner eller vagabonder;
f) lovlig anholdelse eller forvaring af en person for at hindre ham i uretmæssigt at træn-
ge ind i landet eller af en person, mod hvem udvisnings- eller udleveringssag er svæven-
de.
2. Enhver, der anholdes, skal ufortøvet på et sprog, som han forstår, underrettes om
grundene til anholdelsen og om enhver mod ham rettet anklage.
3. Enhver, der anholdes eller tages i forvaring i henhold til bestemmelserne i denne Ar-
tikels stk. 1 c), skal ufortøvet stilles for en dommer eller anden øvrighedsperson, der ved
lov er bemyndiget til at udøve domsmyndighed, og skal være berettiget til rettergang
inden en rimelig tid, eller til at blive løsladt i afventning af rettergang. Løsladelsen kan
gøres betinget af sikkerhed for, at den pågældende giver møde under rettergangen.
4. Enhver, der berøves friheden ved anholdelse eller forvaring, skal være berettiget til at
tage skridt til, at der af en domstol træffes hurtig afgørelse om lovligheden af hans forva-
ring, og at hans løsladelse beordres, hvis forvaringen ikke er retmæssig;
5. Enhver, der har været genstand for anholdelse eller forvaring i modstrid med bestem-
melserne i denne Artikel, har ret til erstatning.
4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 545: Henvendelse af 17/5-16 fra Bente Stenfalk vedr. tvangsindlæggelsessager
1634396_0005.png
I sær bemærkes, at stk. 4, indholdsmæssigt
svarer til Grundlovens § 71 stk 6, og eksplicit
omhandler retten til domstolsprøvelse.
Tvangsindlæggelse efter Lov om tvang i
psykiatrien
I Bekendtgørelse af lov om anvendelse af
tvang i psykiatrien, fremgår det af bestem-
melserne i § 5:
§ 5. Tvangsindlæggelse, jf. §§ 6-9, eller
tvangstilbageholdelse, jf. § 10, må kun
finde sted, såfremt patienten er sindssyg el-
ler befinder sig i en tilstand, der ganske må
ligestilles hermed, og det vil være uforsvar-
ligt ikke at frihedsberøve den pågældende
med
henblik på behandling, fordi:
1) udsigten til helbredelse eller en betydelig
og afgørende bedring af tilstanden ellers vil
blive væsentlig forringet eller
2) den pågældende frembyder en nærlig-
gende og væsentlig fare for sig selv eller
andre. Der er altså mulighed for, på bag-
grund af en læges udsagn og med Politiets
bistand, at få en borger tvangsindlagt, efter
begæring fra den læge der har tilset perso-
nen.
Det giver naturligvis mening såfremt den på-
gældende virkelig er syg og til fare for både
sig selv eller andre.
Men i en Højesteretsdom fra 2013 udtaler 3
dommere (Sag 327/2012):
”Da der efter vores opfattelse heller ikke i
øvrigt foreligger oplysninger – herunder i
Retslæge-rådets besvarelse af de stillede
spørgsmål – som tyder på, at A på tvangs-
indlæggelsestids-punktet udgjorde en
nærliggende og væsentlig fare for sig selv
eller andre, finder vi det ikke godtgjort, at
kravet herom i psykiatrilovens § 5, nr. 2, er
opfyldt. Vi stemmer derfor for at tage As
påstand til følge.”
Det vil sige, at dommerne har lagt farlig-
hedsbegrebet til grund for hvorvidt en
tvangsindlæggelse er lovlig eller ej.
Tvangsindlæggelse foregår, for så vidt at der
er tale om tvangsindlæggelse efter Be-
kendtgørelse af lov om anvendelse af tvang
i psykiatrien på gule eller røde papirer, hvor
teksten på de gule papirer indledes således:
Læge NN…. erklærer jeg herved, at på-
gældende er sindssyg eller befinder sig i en
tilstand, der ganske må sidestilles hermed,
og at det med henblik på behandling vil være
uforsvarligt ikke at tvangsindlægge pågæl-
dende, fordi udsigten til helbredelse eller en
betydelig og afgørende bedring af tilstanden
ellers vil blive væsentlig forringet.
Teksten på de røde papirer er formuleret
således:
Læge NN…. erklærer jeg herved, at på-
gældende er sindssyg eller befinder sig i en
tilstand, der ganske må sidestilles hermed,
og at det med henblik på behandling vil være
uforsvarligt ikke at tvangsindlægge pågæl-
dende, fordi den pågældende frembyder en
nærliggende og væsentlig fare for sig selv
eller andre.
Den tiltænkte klagevejledning på lægeat-
testerne fremviser hverken lovgrundlag eller
adækvat klagevejledning, hvilket må beteg-
nes som kritisabelt.
Der henvises til 2 bestemmelser nemlig §§ 3
og 31, men ikke hvilken lov disse paragraffer
stammer fra.
Blanketterne downloades fra Politiets hjem-
meside, og udfyldes af lægen.
Den historiske baggrund
For at sætte sagen lidt i perspektiv, har jeg
undersøgt det historiske grundlag for denne
retsgaranti, som jo desværre ikke synes
overholdt.
I 1948 skrev Dr. Jur Tyge Haarløv i ”Admini-
strativ frihedsberøvelse indenfor socialfor-
5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 545: Henvendelse af 17/5-16 fra Bente Stenfalk vedr. tvangsindlæggelsessager
sorgen” følgende:
Den sindssyge, der tillige er enten farlig for
sig selv eller andre, eller hvis helbredstil-
stand kræver hospitalsbehandling, kan i
henhold til reglerne i lov nr. 118, 13. april
1938 tvangsindlægges på sindssygehospi-
tal på begæring af forskellige pårørende og
myndigheder og på grundlag af en lægeer-
klæring udstedt af en læge, der ikke er ansat
ved hospitalet. Han kan i de nævnte tilfælde
ligeledes tvangstilbageholdes på hospita-
let og kan herudover tilbageholdes, hvis en
udskrivning vil medføre væsentlige ulemper
for ham selv. Er han tvangsanbragt, skal der
beskikkes ham en tilsynsværge.
Spørgsmålet om tvangsindlæggelse og
tvangstilbageholdelse afsindssyge afgøres
af vedkommende overlæge, hvis afgørelse
for så vidt angår tilbageholdelse enten skal
godkendes af justitsministeriet eller kan
indankes for dette.
Før 1938 skulle man forsøge personen
umyndiggjort, hvorefter værgen kunne
begære personen tvangsindlagt. Situationen
opstod almindeligvis inden for åndsvage- og
særforsorgen.
Proceduren ved tvangsindlæggelse er altså
ikke ændret væsentligt siden 1938 loven,
idet det stadig gælder, at den indlæggende
læge ikke må være ansat på hospitalet og
at tvangsindlæggelsen efterfølgende skal
godkendes af hospitalets overlæge, samt,
at der skal beskikkes den tvangsindlagte en
tilsynsværge.
Tyge Haarløv fortsætter:
Forinden jeg går over til en vurdering af
individets sikring mod uberettiget friheds-
berøvelse indenfor hvert enkelt af de nævnte
områder, vil jeg gerne som et fællestræk
fremhæve den kontrol fra de almindelige
domstoles side, som alle disse frihedsindgreb
kan gøres til genstand for, og som gælder,
uanset at der flere steder i denne lovgivning
6
gives udtryk for, at administrationens afgø-
relse er endelig.
Jeg tænker herved på den adgang, domstole-
ne efter dansk ret har til på grund af formelle
eller åbenbare materielle mangler at under-
kende gyldigheden af de forvaltningsakter,
der ligger til grund for en administrativ fri-
hedsberøvelse; rejses der krav om erstatning
for uberettiget frihedsberøvelse, er græn-
serne for administrationens eneherredømme
på disse områder yderligere indsnævret, idet
domstolenes kontrol af de trufne afgørelsers
materielle lovlighed i så fald først standser
ved det for domstolene utilgængelige frie
eller udpræget forvaltningstekniske skøn.
Det ville derfor efter dansk ret være urigtigt
at betragte den enkelte borger som helt
unddraget domstolenes beskyttelse på disse
områder. Men værdien af denne beskyttelse
er noget tvivlsom, dels fordi domstolene,
hvor der er begrundet tvivl om, hvorvidt
de materielle betingelser for en indespær-
ring er til stede, er principielt afskåret fra at
anfægte administrationens afgørelse, dels
fordi domstolenes hjælp er efterfølgende,
idet den først kan påkaldes, når administra-
tionens afgørelse foreligger, altså som regel
efter frihedsberøvelsens iværksættelse, dels
endelig fordi den indespærredes hele situa-
tion vanskeliggør hans initiativ til og stilling
under en retssag, i hvilken forbindelse det
må erindres, at bevilling til fri proces efter
dansk ret gives administrativt, at den pågæl-
dende ikke har sikkerhed for at få en sådan
bevilling, og at dens meddelelse ihvertfald vil
tage nogen tid.
Se, det er jo ganske interessant. Tyge Haarløv
skriver, at forvaltningsafgørelser allerede
dengang kunne indbringes for retten. Han
skriver også, og hvad der er mere interes-
sant, at værdien er tvivlsom idet den admi-
nistrative frihedsberøvelse skal foreligge før
domstolen kan tage stilling og at personen
det drejer sig om, givetvis ikke har råd til at
køre en sag, og derfor skal søge fri proces.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 545: Henvendelse af 17/5-16 fra Bente Stenfalk vedr. tvangsindlæggelsessager
Endelig påpeger han, at personen nok ikke
har overskud til dette.
I 1954 udgav Socialministeriet en betænk-
ning om åndsvageforsorgens problemer.
På side 9 i denne betænkning citeres Tyge
Haarlev fra artiklen i Socialt Tidsskrift fra
1948 hvor Haarløv drøfter de administrative
garantier for tvangstilbageholdelse, idet
der indtil grundlovsændringen i 1953, og
den hermed ændrede retsgaranti for dom-
stolsprøvelse, var store diskussioner i både
Danmark og resten af Norden.
Selv efter ændringen af Grundloven i 1953,
blev der rejst tvivl om hvorvidt den nye § 71,
i tilstrækkelig grad gav Domstolene de rette
værktøjer til at afgøre sager om administra-
tiv frihedsberøvelse.
Forholdet til Retsplejeloven og EMRK
Jeg vil nu vende blikket mod Retsplejelovens
kapitel 43a. Kapitlet blev tilføjet som følge af
Grundlovsændringen i 1953.
§ 468. Reglerne i dette kapitel finder, når
andet ikke er bestemt ved lov, anvendelse
ved frihedsberøvelse uden for strafferets-
plejen, der ikke er besluttet af en dømmen-
de myndighed.
Altså frihedsberøvelse uden at der foreligger
en retshandling med efterfølgende dom.
§ 471. Retten drager omsorg for sagens
oplysning og træffer selv bestemmelse om
afhøring af parter og vidner samt om tilve-
jebringelse af udtalelser fra sagkyndige og
af andre bevismidler.
Retten har altså pligten til at sørge for at
sagen bliver undersøgt.
§ 474. Udgifter ved bevisførelse i henhold
til § 471 afholdes af statskassen. Retten kan
pålægge en part at erstatte disse udgifter
helt eller delvis, såfremt det i øvrigt pålæg-
7
ges parten at betale sagsomkostninger
Sagen skal indbringes indenfor 5 søgne
dage efter at den administrativt frihedsbe-
røvede har begæret sagen indbragt, hvilket
fremgår af Retsplejelovens § 469 stk. 2, og
her er vi ved et af problemerne.
For det første bliver den frihedsberøvede
efter al sansynlighed ikke informeret om
denne ret, og hvis vedkommende er anbragt
på en institution, og der er indført personlig
skærmning, så er den frihedsberøvede reelt
set ikke i stand til, at varetage sine interesser.
Kommer sagen for retten er der yderligere
en forhindring.
Det er retten der har forpligtelsen til at
undersøge sagen også kaldet Officialprincip-
pet, hvilket fremgår af retsplejelovens § 471.
Men domstolen kan rent faktisk afskære vid-
ner eller vidneudsagn der kunne støtte den
administrativt frihedsberøvede.
”Equality of Arms”
Her synes der at være et, efter min vurdering,
misforhold til den retspraksis der er udviklet
omkring EMRK Artikel 6; ”Equality of Arms” –
nemlig, at der generelt ikke tillades at afskæ-
re vidner i straffesager.
I øvrigt er det interessant, at næsten samme
ordlyd som i Retsplejelovens § 471 kan
findes i samme lovs § 466, som findes under
kapitel 43, og omhandler værgemål.
Både kapitel 43 og 43a, omhandler bestem-
melser om retsplejen i forhold til individets
frihedsrettigheder.
I begge tilfælde er det altså domstolens pligt
at undersøge sagen, benævnt Officialmaki-
simen, men domstolen har samtidig ret til at
afskære vidneudsagn.
Denne retsstilling synes at være i modstrid
med de grundlæggende menneskerettighe-
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 545: Henvendelse af 17/5-16 fra Bente Stenfalk vedr. tvangsindlæggelsessager
der.
Hvorvidt der rent faktisk forekommer eksem-
pler på at en dommer i forbindelse prøvelse
af en administrativ frihedsberøvelse, nægter
den frihedsberøvede sin ret til føromtalte
praksis fra Den Europæiske Menneskerettig-
hedsdomstol, vides ikke, da det vil kræve en
gennemgang af alle de domme der er afsagt
på området, for at kunne redegøre for dette.
Borgerretsbevægelsen er dog vidende
om, at i der mindste i et tilfælde, sagen om
Karina Hansen, er nægtet afhørt vidner, der
kunne have bibragt en ikke ubetydelig infor-
mation, til rettens oplysning af sagen.
Forholdet til Forvaltningsloven
Den administrativt frihedsberøvede, bli-
ver som tidligere omtalt ikke informeret
om det forhold, at frihedsberøvelsen er en
forvaltningsakt, og at denne er underlagt de
forvaltningsretlige bestemmelser om vejled-
ning og klageadgang.
Det fremgår klart af de gule og røde indlæg-
gelsespapirer, og Politiet har næppe under-
holdt den administrativt frihedsberøvede
om dette forhold. Ellers var det jo nærliggen-
de at oplyse det på indlæggelsespapirerne.
Da der er tale om en administrativ handling,
så er Forvaltningsloven altså gældende. Ved
administrative afgørelser, skal der anvises
klagevejledning.
Forvaltningslovens § 25 er den generelle
klagevejledning, hvorimod samme lovs § 26
er ret udtrykkelig i forhold til sager der kun
kan indbringes for domstolene.
§ 25. Afgørelser, som kan påklages til anden
forvaltningsmyndighed, skal, når de med-
deles skriftligt, være ledsaget af en vejled-
ning om klageadgang med angivelse af
klageinstans og oplysning om fremgangs-
måden ved indgivelse af klage, herunder
8
om eventuel tidsfrist. Det gælder dog ikke,
hvis afgørelsen fuldt ud giver den pågæl-
dende part medhold.
§ 26. Afgørelser, der kun kan indbringes for
domstolene under iagttagelse af en lov-
bestemt frist for sagens anlæg, skal være
ledsaget af oplysning herom.
Da de gule og røde papirer jo er skriftlige og
der på disse eksplicit står:
Patienten har modsat sig Indlæggelse.
Patienten er underrettet om den påtænkte
tvang, om baggrunden for tvangsindlæg-
gelsen, om formålet hermed, samt vejledt
om udsigterne til en bedring af helbredstil-
standen, jfr. lovens § 3, stk. 2 og § 31, stk. 1.
skal afgørelsen i henhold til Forvaltningslo-
ven § 25 være ledsaget af en skriftlig klage-
vejledning. Denne skulle idet mindste anføre
muligheden for, at indbringe frihedsberøvel-
sen for Det psykiatriske klagenævn.
Men da det ikke er et krav, at administrative
frihedsberøvelser skal prøves ved nævnet
inden der kan domstolsprøves, må bestem-
melse i Forvaltningslovens § 26 tale for sig
selv, og retteligt anføres i klagevejledningen.
Særlovgivningens regler om domstolsprø-
velse er ikke udtømmende, og en domstols-
prøvelse kan således finde sted selv om den
pågældende lov ikke indeholder specielle
regler herfor. (Mikkelsen JUR 1960 75)
I Bekendtgørelse om forretningsorden for de
psykiatriske patientklagenævn står:
§ 16. Det psykiatriske patientklagenævn
skal efter anmodning fra patienten eller
patientrådgiveren indbringe sine afgørelser
vedrørende tvangsindlæggelse, tvangstil-
bageholdelse, tilbageførsel, tvangsfikse-
ring, beskyttelsesfiksering og aflåsning af
døre i afdelingen for retten efter reglerne i
retsplejelovens kapitel 43 a. Forelæggelse
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 545: Henvendelse af 17/5-16 fra Bente Stenfalk vedr. tvangsindlæggelsessager
1634396_0009.png
for retten skal finde sted inden 5 hverdage
efter anmodningens fremsættelse.
Som det fremgår, skal det psykiatriske
patientklagenævn på anmodning fra den
tvangsindlagte, forelægge sagen for retten
efter reglerne i Retsplejelovens kapitel 43a.
I 2014, blev der indbragt 191 sager for retten.
Af disse blev 118 af Det Psykiatriske Klage-
nævns afgørelser stadfæstet. 73 sager blev
hævet af patienten selv og der var ved ud-
gangen af året 72 sager, der ikke var afgjort.
Hvis vi ser på årene 2012 og 2013 var forde-
lingen således:
2012
32
1
44
137
2013
94
0
48
142
§ 7. En forvaltningsmyndighed skal i fornø-
dent omfang yde vejledning og bistand til
personer, der retter henvendelse om spørgs-
mål inden for myndighedens sagsområde.
Stk. 2. Modtager en forvaltningsmyndighed
en skriftlig henvendelse, som ikke vedrører
dens sagsområde, videresendes henvendel-
sen så vidt muligt til rette myndighed.
For fuldstændighedens skyld bemærkes det,
af indlæggelse på ”gule og røde papirer”
skal ske inden for henholdsvis 7 dage og 24
timer.
Den eneste, og ufuldstændige information
der fremgår af både de gule og røde papi-
rer er følgende, idet det bemærkes, at den
efterfølgende udpunktering er taget direkte
fra papirerne:
Kapitel 9
Underretning og klagevejledning m.v. §
31. Inden frihedsberøvelse iværksættes
og anden tvang anvendes, skal patienten
underrettes mundligt og skriftligt om den
påtænkte tvang, dens nærmere indhold,
baggrund og formål. ..................
Den administrativt frihedsberøvede oplyses
ikke om hvilket lovgrundlag bestemmelsen
er taget fra og heller ikke om, at denne har
krav på en patientrådgiver inden for 24 timer
og altså heller ikke om muligheden af dom-
stolsprøvelse.
Patientrådgivere
I Bekendtgørelse af lov om anvendelse af
tvang i psykiatrien § 24, fremgår det at:
”Der beskikkes en patientrådgiver for enhver,
der tvangsindlægges, tvangstilbageholdes
eller undergives tvangsbehandling, tvungen
opfølgning efter udskrivning, tvangsfikse-
ring, anvendelse af fysisk magt,”
Patientrådgivernes arbejde er reguleret af
9
Stadfæstet
Tilsidesat
Frafaldet af
patient
Ialt
Spørgsmålet er naturligvis hvor mange sager
der er indbragt uden om Det Psykiatriske
Klagenævn, idet tallene viser at klagerne må
antages enten at være dårligt oplyste over-
for retten, eller at klagemålene har været
grundløse.
Den gennemsnitlige klagebehandlingstid i
Det psykiatriske klagenævn, for årene 2012
til 2014, har været 8 til 9 dage. Det betyder,
at der går endnu længere tid inden sagen
kan komme for retten.
Endelig kunne man anføre at Forvaltningslo-
vens § 7, om vejledningspligten, jo helt ge-
nerelt forpligter myndigheden til at vejlede.
Der forudsættes ganske vist, at det er per-
sonen selv der retter henvendelse, men set
i lyset af samme lovs § 25 og 26, synes det
ikke muligt, at myndigheden kan unddrage
sig vejledningspligten.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 545: Henvendelse af 17/5-16 fra Bente Stenfalk vedr. tvangsindlæggelsessager
Bekendtgørelse om Patientrådgivere (BEK nr
1341 af 02/12/2010), hvor især § 10 er inte-
ressant:
§ 10. Ved udførelsen af de opgaver, der
følger af § 24, stk. 2, i lov om anvendelse af
tvang i psykiatrien, skal patientrådgiveren
bl.a. føre tilsyn med, at det tvangsindgreb,
der har givet anledning til beskikkelsen,
ikke udstrækkes længere end nødvendigt.
Stk. 2. Patientrådgiveren skal vejlede og
rådgive patienten med hensyn til alle for-
hold i forbindelse med indlæggelse, ophold
og behandling på psykiatrisk afdeling. Pa-
tientrådgiveren skal endvidere bistå patien-
ten med iværksættelse og gennemførelse
af eventuelle klager. Patientrådgiveren skal
så vidt muligt være til stede ved klagens
behandling i det psykiatriske patientklage-
nævn ved statsforvaltningen.
Her nævnes ikke om patientrådgiveren fx må
eller skal vejlede den administrativt friheds-
berøvede med hensyn til domstolsprøvelse
af frihedsberøvelsen.
I stk. 2 nævnes kun forholdet til det psykia-
triske patientklagenævn, der som tidligere
redegjort for, har sagsbehandlingstider der
er længere en fristen for indbringelse for
domstolene.
Jeg er oplyst om, at patientrådgivere almin-
deligvis fremviser en fortrykt klage. Dette
forhold er jeg ved at undersøge rigtigheden
af.
Statistik
Jeg har forespurgt Domstolsstyrelsen om
denne var i besiddelse af statistisk materiale
vedr. antallet af domstolsprøvelser.
Louis Lawaetz fra Domstolsstyrelsens Øko-
nomi og analysecenter svarer således:
Vi kan desværre ikke udskille sager om ad-
ministrativ frihedsberøvelse efter de 2 pa-
10
ragraffer og efter kapitel 3 i psykiatriloven,
som du efterspørger (psykiatrilovens kapitel
3, sundhedslovens § 19 og politilovens § 10).
Administrativ frihedsberøvelse i domstolenes
sagsbehandling vil f.eks. også være sager,
der er udsprunget af, at politiet har tilbage-
holdt demonstranter, som det
f.eks.
skete i
forbindelse med afvikling af COP 15 i Køben-
havn, og som tilbageholdte demonstranter
efterfølgende har indbragt for domstolene.
Der er også eksempler på, at politiet har
tilbageholdt sympatisører fra rocker- og
bandemiljøet, der er mødt op for at støtte et
medlem i forbindelse med afvikling af rets-
sager, og som administrativt tilbageholdte
rockere og bandemedlemmer efterfølgende
har indbragt for domstolene.
Vi har derfor ikke en statistik over admini-
strativ frihedsberøvelse, der belyser de sager
om administrativ frihedsberøvelse, som
Borgerretsbevægelsen er interesseret i.
På grund af en række spørgsmål stillet til
Justitsministeren er der dog fremkommet
denne lidt grove statistik:
Fra 2005 til 2015 steg antallet af administra-
tive frihedsberøvelser fra ca. 1000 til 4296.
Ca. halvdelen at de berørte var svage og ud-
satte borgere og nogle af disse blev anbragt
i detentionen.
Den anden halvdel er frihedsberøvede af
hensyn til orden og sikkerhed.
Overtræder samfundet reelt set Grundlo-
vens § 71 stk. 6.
Dette spørgsmål stillede jeg i begyndelsen af
denne artikel.
Min konklusion må være et stort rungende
JA.
Retssikkerheden er ikke eksisterende når syge
borgere på et fejlagtigt grundlag tvangsind-
lægges og ikke oplyses om deres rettigheder,
herunder retten til domstolsprøvelse.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 545: Henvendelse af 17/5-16 fra Bente Stenfalk vedr. tvangsindlæggelsessager
1634396_0011.png
Hvorfor er spørgsmålet vigtigt?
Det kunne være dit barn, din samlever, en
nær ven eller et familiemedlem, som pludse-
lig og uden egen skyld, bliver betragtet som
psykisk syg eller frihedsberøvet af anden
årsag.
Hvem skal hjælpe når systemet ikke af egen
fri vilje oplyser om borgerens rettigheder?
Der er kun dig til at hjælpe, og det skal gå
hurtigt. Ellers vil tvangsmedicinering eller
andre unødvendige behandlinger skade
personen.
Måske tænker du, at det ikke sker med min-
dre der virkelig er grund til det.
Desværre.
Borgerretsbevægelsen har kendskab til flere
eksempler og vi tror det kun er toppen af
isbjerget vi ser, hvilket statistikken også viser.
Dine oplevelser
Har du kendskab til situationer som jeg har
beskrevet her, hører vi meget gerne fra dig.
Du er sikret 100% anonymitet, og vi bruger
kun sagens indhold til at dokumentere sam-
fundets lovovertrædelser.
Du er også velkommen til at søge vejledning
hos os. Også dette foregår anonymt.
Juridisk førstehjælp
Det er stærkt bekymrende at retssikkerhe-
den har taget denne drejning. Jeg kan derfor
kun opfordre læserne til, at gøre sig bekendt
med dette område, da alle kan havne i en
situation hvor der frihedsberøves uden om
domstolene.
Det er især kritisabelt, at der måske forekom-
mer fejl, idet nogle somatiske lidelser kan
give sig udslag i adfærd der kunne tolkes
som psykiske sygdomme.
Sker det for dig eller en nær ven eller familie,
så få fat i en advokat der kender området.
Og det skal foregå hurtigt og inden en evt.
tvangsbehandling finder sted.
Da den frihedsberøvede kan få frataget mo-
biltelefon og computer er denne afskåret fra
selv at rette henvendelse til sin advokat, og
så er der kun at håbe på at patientrådgiveren
gør sit arbejde korrekt eller at du har held
med at hjælpe.
Hvad vil Borgerretsbevægelsen gøre
Det vil være naturligt, om samfundet beskik-
kede en bistandsadvokat når det forelå en
administrativ frihedsberøvelse.
Dette synspunkt vil vi arbejde videre med, så
retssikkerheden forhåbentlig kan styrkes og
vi igen kan genvinde tilliden til retssystemet.
Tak til advokat, Trine Ødemotland for gen-
nemlæsning af artiklen og input.
Tak til advokat Jakob Skjoldan for værdifulde
samtaler om emnet.
Link til Karina Hansen sagen
Spørgsmål og kommentarer til denne artikel sendes til
[email protected]
Har du kommetarer som må gengives, så skriv det i din mail.
Borgerretten udkommer igen efter sommerferien
11