Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 535
Offentligt
1630738_0001.png
Sundheds- og ældreminister Sophie Løhde
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
27. april 2016
THB
Kære Sophie Løhde
Ældre Sagen har fra første færd hilst ”værdighedsmilliarden” med FL16 og Lov om
værdighedspolitikker meget velkommen. Med værdighed som det nye pejlemærke for
ældreplejen og en milliard til at understøtte udbredelsen og implementeringen af
værdighedspolitikker har vi gode muligheder for at tage et godt skridt på vejen til en mere værdig
ældrepleje.
Det fremgik klart af finanslovsaftalen, at midlerne fra værdighedsmilliarden skal ligge udover de
eksisterende budgetter og skal bruges til nye eller til en udvidelse af eksisterende indsatser inden
for fem områder:
Livskvalitet, selvbestemmelse, kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng, mad
og ernæring samt en værdig død.
I forlængelse heraf er der med rette skabt en forventning i
befolkningen og ikke mindst hos ældre borgere med behov for pleje og omsorg om en øget indsats
i kommunerne hen mod en mere værdig ældrepleje.
Vel vidende, at kvalitet og værdighed i ældreplejen afhænger af en række faktorer, og altså ikke
alene økonomiske, og at fokus på sund aldring kan have skubbet tidspunktet for behov for hjælp
for nogle borgere, så mener vi, at det klart giver anledning til bekymring, når en undersøgelse
viser, at 29 kommuner,
på trods af
tildelingen af midler fra værdighedsmilliarden, vil bruge
færre
penge pr. ældre borger på 80+ år i 2016 på pleje, omsorg og behandling, end tilfældet var i
2015. Særligt synes det svært at forene pejlemærket
værdighed
med skærpede
visitationskriterier, som én kommune planlægger, eller med en reduktion i antal medarbejdere på
plejecentrene, som tilfældet er i en anden kommune – for blot at nævne to eksempler.
Når tildelingen af midler bliver udhulet, enten som følge af at der bliver flere ældre på 80+, hvor
kommunen ikke tager højde for dette i deres budgetter, eller som følge af direkte besparelser, er
risikoen, at plejen, omsorgen og behandlingen af svækkede ældre vil blive forringet, hvilket gør
intentionen med værdighedsmilliarden svær at realisere. Hertil kommer en yderligere
bekymring: Flere kommuner argumenterer for, at de ser sig nødsaget til at foretage besparelser
på grund af omprioriteringsbidraget. Usikkerheden herom er endnu større i 2018 og 2019, hvor
der ikke er aftalt en tilbageførsel af midler.
Ældre Sagen
Nørregade 49
1165 København K
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt
Dronning Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 535: Henvendelse af 27/4-16 fra Ældre Sagen vedr. værdighedsmilliarden
1630738_0002.png
Jeg oplever, at Ældre Sagens frivillige rundt om i landet er meget optaget af begrebet værdighed,
og hvordan det i praksis føres ud i livet i kommunerne. Men de er også bekymrede for, om
værdigheden kan opretholdes og styrkes i lyset af de kommunale besparelser, de oplever.
Jeg sender dig hermed link til undersøgelsen til orientering og opfordrer dig til at overveje,
hvordan vi fremadrettet kan sikre, at intentionen med værdighedsmilliarden bliver ført ud i livet i
samtlige
kommuner. Dvs. målrettet til at skabe en mere værdig ældrepleje - og ikke kalkuleret
som en del af det eksisterende budget, man kan skære i eller lukke huller med.
Værdighedsmilliarden er en permanent bevilling til kommunerne, og det er derfor vigtigt løbende
at evaluere og evt. justere procedurerne, så vi sikrer en varig positiv effekt af midlerne.
Hvis ikke der tages hånd om det, vil der være stor risiko for, at svækkede ældre i nogle kommuner
vil opleve en mere uværdig pleje, omsorg og behandling, hvilket kan have store konsekvenser for
de berørte og vil skuffe forventningerne hos borgerne.
Link til kommuneundersøgelse:
https://www.aeldresagen.dk/presse/pressemateriale/nyheder/kommuner-sparer-paa-
aeldrepleje-og-omsorg
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Side 2 af 2