Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 534
Offentligt
1630605_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: DEPMNH
Sagsnr.: 1602125
Dok. nr.: 71131
Dato: 26. april 2016
NOTAT
Status til SUU for kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, 1. kvar-
tal 2016
Resumé
Sundheds- og Ældreministeriet orienterer kvartalsvist SUU om status for arbejdet med de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier. Notatet redegør for baggrunden for kvalitets-
fondsprojekterne og de formelle rammer for projekterne. Dernæst følger en overordnet
status for projekterne og ministeriets arbejde, herunder status for projekter under skær-
pet tilsyn.
Baggrund
Det fremgår af økonomiaftalen med regionerne for 2008, at målsætningen om et tidssva-
rende og bæredygtigt sygehusvæsen kræver strukturændringer og investeringer i nye
bygninger og ny teknologi. Den daværende regering nedsatte derfor i 2007 et ekspertpa-
nel, der fik til opgave at vurdere konkrete anlægsprojekter fra regionerne i forhold til en
række i økonomiaftalen fastlagte principper vedrørende samling af enheder, driftsøkono-
misk rentabilitet, effektivitet og kvalitet.
Ekspertpanelet vurderede bl.a. ansøgningerne ud fra en forventning om, at der i 2020 ville
være 20 pct. færre senge og 50 pct. flere ambulante behandlinger end i 2007. Der var ikke
tale om et krav til regionerne, men om en beregningsforudsætning.
På baggrund af panelets anbefalinger blev den økonomiske ramme for projekterne lagt
fast i finansloven for 2009. Der er en samlet totalramme på 41,4 mia. kr. (09-pl). Heraf
bidrager staten via Kvalitetsfonden med 25 mia. kr. og regionerne med 16,4 mia. kr. Med
økonomiaftalen for 2013 fik regionerne desuden mulighed for at låne op til 1 mia. kr. til
energiinvesteringer i kvalitetsfondsprojekterne. Den samlede totalramme for projekterne
er 46,7 mia. kr. i 16-pl.
Der er meddelt endeligt regeringstilsagn til de i alt 16 projekter. Her er både tale om helt
nybyggede hospitaler og til- og ombygninger på eksisterende matrikler. Fælles for projek-
terne er, at de alle spiller en vigtig rolle i samlingen af specialer på færre matrikler.
I regeringens tilsagn til det enkelte projekt er der fastsat en totalramme, som er den mak-
simale udgift regionerne må bruge på at opføre et tidssvarende og fuldt funktionsdygtigt
hospital. Det er desuden en tilsagnsbetingelse, at en bestemt andel af totalrammen reser-
veres til it, udstyr, apparatur mv.
Totalrammen er gældende i hele projektperioden. De ændringer, der eventuelt sker i
projekterne, er prioriteringer og omdisponeringer foretaget af regionen inden for total-
rammen. Den økonomiske totalramme sikrer, at der også er midler til øvrige regionale
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 534: Orientering vedr. status for kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, 1. kvartal 2016 , fra sundheds- og ældreministeren
anlægsprojekter, som ikke er støttet af kvalitetsfonden, ligesom den fremmer omkost-
ningseffektive og innovative løsninger.
Formelle rammer for projekterne, herunder ministeriets rolle
Regelsættet for kvalitetsfondsprojekterne udgøres af et administrationsgrundlag samt en
regnskabs- og en revisionsinstruks. Administrationsgrundlaget beskriver ministeriets over-
ordnede retningslinjer samt ansvarsfordelingen mellem ministeriet og regionerne. Regn-
skabsinstruksen beskriver regionernes forpligtelser som tilskudsmodtager, herunder ram-
merne for regionernes rapportering til ministeriet.
Regionerne er bygherrer på de enkelte kvalitetsfondsbyggerier. Det er et tilsagnskrav, at
regionerne skal levere fuldt funktionsdygtige sygehuse, som bygges fleksibelt, så de kan
håndtere fremtidens behandlingsbehov. Inden for investeringsrammen er det op til regio-
nerne at vælge de løsninger, der er hensigtsmæssige lokalt ift. køkkener, antal senge m.m.
Sundheds- og Ældreministeriet udbetaler tilskud fra Kvalitetsfonden og fører tilsyn med
projekterne. Formålet med tilsynet er at sikre, at de enkelte projekter lever op til regerin-
gens tilsagnsbetingelser, og at de er robuste og realisable inden for den økonomiske total-
ramme, der er bindende for det enkelte projekt. Færdiggørelsestidspunkt er ikke et til-
sagnsvilkår, men ministeriet følger overordnet op på, at den nye sygehusstruktur realise-
res ca. 2020. Tilsynet er baseret på regionernes rapporteringer om projekterne, der også
tilgår regionsrådene.
Inden der kan udbetales tilskud, skal projekterne indsende en udbetalingsanmodning, der
skal godkendes af ministeriet. Når udbetalingsanmodningen er godkendt, skal regionen
hvert kvartal sende en rapport til ministeriet, som danner grundlag for udbetalingen af
tilskud.
Hvis Sundheds- og Ældreministeriet ikke er fuldt betrygget i et projekts robusthed og reali-
serbarhed, har ministeriet mulighed for at skærpe tilsynet. Det kan f.eks. indebære krav
om hyppigere og mere detaljeret rapportering eller at udbetaling af kvalitetsfondsmidler
sættes i bero.
Alle kvalitetsfondsprojekterne undtagen Slagelse Sygehus’ akutmodtagelse har i det ende-
lige tilsagn fået et effektiviseringskrav på mellem 4 og 8 procent af driftsbudgettet for de
funktioner, der berøres af byggeriet. Effektiviseringskravet ligger ud over de almindelige
årlige produktivitetskrav og skal være realiseret senest år et efter projektets ibrugtagning.
Effektiviseringsgevinsterne indgår som finansieringsbidrag til ny sygehusaktivitet i de årli-
ge økonomiaftaler mv. og kan dermed ikke indgå som en del af sygehusenes eksisterende
drift. De første effektiviseringsgevinster skal realiseres i forbindelse med ibrugtagningen af
Nyt Psykiatrisygehus i Slagelse. Derfor udarbejdes der nu en konkret model for udmønt-
ning af gevinsterne.
Sundheds- og Ældreministeriet har fastlagt et rapporteringskoncept for det regionale ar-
bejde med effektiviseringerne, som skaber gennemsigtighed i arbejdet med at realisere
effektiviseringsgevinsterne som forudsat. Konceptet er drøftet med Rigsrevisionen,
jf.
nedenfor.
Status for projekterne og ministeriets arbejde
11 projekter får eller har fået udbetalt midler fra Kvalitetsfonden. Kvalitetsfondsprojekter-
ne Slagelse Sygehus og Psykiatri i Slagelse (GAPS) er fuldt ibrugtaget, og de øvrige projek-
ter er i forskellige faser,
jf. Tabel 2.
Side 2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 534: Orientering vedr. status for kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, 1. kvartal 2016 , fra sundheds- og ældreministeren
1630605_0003.png
De resterende fem projekter har pr. ultimo 1. kvartal 2016 endnu ikke anmodet om at få
udbetalt midler fra Kvalitetsfonden. 10 projekter har anmodet om adgang til energilåne-
puljen til kvalitetsfondsbyggerier.
På baggrund af regionernes investeringsprofiler for projekterne forventer Sundheds- og
Ældreministeriet, at byggeaktiviteten i de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier vil
toppe i 2018.
Tabel 1
Status for projekterne
Projekt
Region Hovedstaden
Nyt Hospital Bispebjerg
Nyt Hospital Herlev
Nyt Hospital Nordsjælland
Nyt Hospital Hvidovre
Det Nye Rigshospital
Ny Retspsykiatri Sct. Hans
Region Midtjylland
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU)
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup (DNV)
Regionshospitalet Viborg
Region Nordjylland
Nyt Aalborg Universitetshospital
Region Sjælland
Køge Sygehus
Psykiatri i Slagelse
Slagelse Sygehus (somatik)
Region Syddanmark
Kolding Sygehus
Nyt Universitetshospital i Odense (OUH)
Aabenraa Sygehus
I alt
Tilsagns-
ramme
(mio. kr. 09-
PL)
12.850
2.950
2.250
3.800
1.450
1.850
550
10.650
6.350
3.150
1.150
4.100
4.100
5.350
4.000
1.050
300
8.450
900
6.300
1.250
41.400
Korrigeret
tilsagnsramme
inkl. energilån
(mio. Kr. 09-PL)
12.895
2.950
2.290
3.800
1.450
1.855
550
10.837
6.451
3.222
1.164
4.100
4.191
5.410
4.000
1.110
Ministeriets
proces
Ministeriets tilsyn
Endeligt tilsagn
Udbetaling
Endeligt tilsagn
Endeligt tilsagn
Udbetaling
Endeligt tilsagn
Udbetaling
Udbetaling
Udbetaling
Udbetaling
Faserapportering
Kvartalsvis rapportering
Faserapportering
Faserapportering
Kvartalsvis rapportering
Faserapportering
Skærpet tilsyn
Kvartalsvis rapportering
Kvartalsvis rapportering
Kvartalsvis rapportering
Endeligt tilsagn Faserapportering
Ibrugtaget
Skærpet tilsyn. Afventer
endeligt anlægsregnskab
300 Ibrugtaget
Afventer endeligt an-
lægsregnskab
8.621
912 Udbetaling
Kvartalsvis rapportering
6.444 Udbetaling
Kvartalsvis rapportering
1.264 Udbetaling
Kvartalsvis rapportering
41.954
Anm.: Grundet projekternes størrelse kan der være vanskeligheder ved at angive projektets præcise placering, da forskellige underprojekter
kan være i forskellige faser. I den korrigerede tilsagnsramme indgår for Psykiatri i Slagelse et beløb på 60 mio. kr. til sikringsmæssige installati-
oner, som regeringen i endeligt tilsagn har accepteret at Region Sjælland afholder af den almindelige anlægsramme.
Kilde: SUM's møder med regionerne samt tilgængeligt materiale på hjemmesider mv.
Projekter under skærpet tilsyn
Psykiatri i Slagelse (GAPS)
Det nye psykiatrihospital i Slagelse blev indviet d. 24. august 2015, og byggeriet er nu fuldt
ibrugtaget. Byggesagen er ikke afsluttet, så byggeregnskab er endnu ikke opgjort. Dertil
bemærkes at verserende voldgiftssager vil påvirke det endelige resultat. Regionen forven-
ter at voldgiftssagerne kan afsluttes med et mindre overskud for projektet, men denne
vurdering er behæftet med en vis usikkerhed.
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU)
DNU har været underlagt skærpet tilsyn siden december 2011. Siden endeligt tilsagn er
arealet øget med 64.000 m
2
, svarende til 34 pct. Ministeriets opfølgning har især knyttet
sig til afgrænsning af DNU ift. areal og funktioner samt styringen af projektet, herunder
risiko og reserver. På baggrund af fornyet usikkerhed om projektets robusthed har SUM i
samarbejde med Region Midt i januar 2016 iværksat en handlingsplan, der skal
Side 3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 534: Orientering vedr. status for kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, 1. kvartal 2016 , fra sundheds- og ældreministeren
1630605_0004.png
afklare en række udfordringer og identificere relevante handlemuligheder i.f.t. bl.a. pro-
jektets organisering, kvalitetssikring og reserver. Der er konkluderet på arbejdet i april
2016. Handlingsplanen har identificeret handlemuligheder i.f.t. centrale udfordringer i
projektet. Ministeriet følger i den kommende tid op på, at regionen iværksætter nødven-
dige handlinger. Det skærpede tilsyn fastholdes, bl.a. henset til, at 2016 vil være endnu et
intenst byggeår på DNU.
Rigsrevisionen om sygehusbyggerier
Rigsrevisionen har tidligere udarbejdet to beretninger om sygehusbyggerierne.
Rigsrevisionen åbnede i oktober 2015 en forundersøgelse for at afklare, om der var grund-
lag for at udarbejde en tredje beretning om sygehusbyggerier. Forundersøgelsen skulle
også danne grundlag for at beslutte, om opfølgning på beretning II skulle ske i form af et
selvstændigt notat eller som del af en evt. ny beretning.
Rigsrevisionen har nu besluttet at udarbejde dels et opfølgende notat på beretning II vedr.
effektiviseringer, dels en helt ny beretning om regionernes arbejde med risikostyring.
Resultaterne af de tidligere undersøgelser og fokus i det kommende arbejde skitseres
nedenfor.
Beretning om sygehusbyggerier (tilsagnsproces og tilsyn) - AFSLUTTET
Rigsrevisionen vurderede i
Beretning til Statsrevisorerne om sygehusbyggerier
fra
december 2011, at ministeriet ikke havde gennemført en tilfredsstillende til-
sagnsproces, men at ministeriet havde tilrettelagt tilsynet med sygehusbyggeri-
erne tilfredsstillende. RR har i et opfølgende notat fra februar 2014 fundet mini-
steriets initiativer tilfredsstillende og afsluttet beretningen.
Beretning om sygehusbyggerier II (effektiviseringer) - OPFØLGENDE NOTAT
RR vurderede i
Beretning til Statsrevisorerne om sygehusbyggerier II
fra oktober
2013, at ministeriet på et tidligere tidspunkt burde have udarbejdet et koncept,
som konkretiserede, hvordan ministeriet ville følge op, og som tydeliggjorde
rammerne for at opgøre de effektiviseringer, regionerne skal gennemføre ifm.
kvalitetsfondsprojekterne. RR fandt det dog positivt, at ministeriet havde præci-
seret rammerne og dermed fastlagt et klarere udgangspunkt for opgørelsen af ef-
fektiviseringerne. Ligeledes fandt RR det positivt, at der for hvert enkelt projekt
var opstillet et konkret mål om effektivisering.
Som opfølgning på Rigsrevisionens beretning til Statsrevisorerne om sygehusbyg-
gerier II (oktober 2013) har SUM i efteråret 2014 evalueret konceptet for vurde-
ring af regionernes arbejde med effektiviseringer i kvalitetsfondsprojekterne.
Ministeriets evaluering konkluderer, at konceptet fra maj 2013 lever op til hoved-
formålet om at skabe gennemsigtighed for regionens arbejde med at realisere de
forudsatte effektiviseringskrav samt sandsynliggøre, at effektiviseringsgevinsten
kan henføres til kvalitetsfondsinvesteringen og at gevinsten kan realiseres som
forudsat i år et efter ibrugtagning. Ministeriet har ultimo 2014 fremsendt evalue-
ringen til Rigsrevisionen til orientering.
Rigsrevisionen har i marts 2016 meddelt Sundheds- og Ældreministeriet, at den
vil udarbejde et opfølgende notat om regionernes arbejde med at effektivisere
sygehusdriften i de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier og ministeriets tilsyn
hermed. Notatet forventes afleveret i august 2016.
Side 4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 534: Orientering vedr. status for kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, 1. kvartal 2016 , fra sundheds- og ældreministeren
1630605_0005.png
Beretning om sygehusbyggerier III (risiko- og reservestyring) – NY BERETNING
Rigsrevisionen har i februar 2016 meddelt Sundheds- og Ældreministeriet, at den
vil gennemføre en undersøgelse af Region Midtjyllands styring af risici og håndte-
ring af ændringer i de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier. Rigsrevisionen
vælger i denne undersøgelse at undersøge Det Nye Hospital i Vest (Gødstrup) og
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU). Ved udvælgelsen af de 2 cases er
der især lagt vægt på økonomisk væsentlighed samt på, at begge byggerier er
langt i udførelsesfasen. Undersøgelsen forventet afsluttet med en beretning til
Statsrevisorerne i november 2016.
Levering og produktion af mad i kvalitetsfondsprojekterne
Regeringen vil,
jf. aftale i Finansloven for 2016,
drøfte med Danske Regioner, hvordan der
sikres fleksibel levering og den rette mad og ernæring til patienter på de nye sygehuse,
som ikke har egne produktionskøkkener. Regeringen og Danske Regioner har iværksat en
afdækning af regionernes planer for produktion og levering af mad på de kvalitetsfonds-
støttede sygehusbyggerier. Arbejdet forventes afsluttet med en samlet afrapportering i
maj 2016.
Videndeling i kvalitetsfondsprojekterne
Sundheds- og Ældreministeriet har fulgt regionernes arbejde med videndeling ifm. kvali-
tetsfondsprojekterne siden 2012. Arbejdet er med til at sikre bedre udnyttelse af investe-
ringerne i en ny sygehusstruktur ved at understøtte at erfaringer og gode løsninger ud-
veksles på tværs af landet.
Som opfølgning på økonomiaftalen for 2016 har regionerne i december 2015 fremsendt
en oversigt over det forgangne års videndelingsindsats. Oversigten beskriver en række
aktiviteter knyttet til erfaringsudveksling og konkrete projekter både indenfor de enkelte
regioner og regionerne imellem. Det fremgår af oversigten, at regionerne i det kommende
år vil satse på at styrke samarbejdet på områder som byggestyring, fælles strategi og fæl-
les business case for sammenhængende logistik og organisationsudvikling, herunder mo-
deller for samarbejde og patientflow.
Sundheds- og Ældreministeren har kvitteret for regionernes indsats på området og frem-
hævet byggestyring og hensigtsmæssig drift i de kommende sygehuse som centrale fokus-
områder. Ministeren har samtidig fremhævet, at regeringen lægger vægt på – og gerne
bidrager til - indsatsen for at realisere byggeriernes potentiale for fremme af innovation,
vækst og eksport for danske virksomheder.
Bygherrepris til psykiatrien i Slagelse
Region Sjælland og Nyt Psykiatrisygehus i Slagelse (GAPS) har i april 2016 modtaget Byg-
herreprisen 2016, der uddeles af Bygherreforeningen og Boligfonden Kuben. Begrundel-
sen lød bl.a. på, at der er tale om ”Et byggeri, som gør en forskel, og hvor bygherren har
hævet barren, skabt uventet merværdi og løftet et samfundsansvar”.
Side 5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 534: Orientering vedr. status for kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, 1. kvartal 2016 , fra sundheds- og ældreministeren
1630605_0006.png
Tabel 2
Faseoversigt for kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, 1. kvartal 2016
Færdiggjort
Projekt
Delfaser
Påbegyndt
Fase 1: Program
Program-
oplæg
Bygge-
program
Rådgiver-
valg
Fase 2: Projekt
Dispositions-
og projektfor-
slag
Fase 3: Projektering
Projektering
og udbud
Licitation
Enterprise-
kontrakt
Fase 4: Udførelse
Anlægsarbejder
Regnskabs-
aflæggelse
Totalramme
(mio. kr.,
09-pl)
12.850
2.950
2.250
3.800
1.450
1.850
550
10.650
6.350
3.150
1.150
4.100
4.100
5.350
4.000
1.050
300
8.450
900
6.300
1.250
41.400
Inkl. energilån (mio.
kr., 09-pl)
12.895
2.950
2.290
3.800
1.450
1.855
550
10.837
6.451
3.222
1.164
4.191
4.191
5.410
4.000
1.110
300
8.621
912
6.444
1.264
41.954
Udbetaling
Udbetaling
Udbetaling
Kvartalsvis rapportering
Kvartalsvis rapportering
Kvartalsvis rapportering
2012-2017
2018-2022
2014-2020
Endeligt
tilsagn
Ibrugtaget
Ibrugtaget
Faserapportering
Skærpet tilsyn. Afventer
endeligt anlægsregnskab
Afventer endeligt anlægs-
regnskab
2019-2022
2015
2013
Udbetaling
Kvartalsvis rapportering
2020
Udbetaling
Udbetaling
Udbetaling
Skærpet tilsyn
Kvartalsvis rapportering
Kvartalsvis rapportering
2016-2019
2019-2020
2019
Endeligt
tilsagn
Udbetaling
Endeligt
tilsagn
Endeligt
tilsagn
Udbetaling
Endeligt
tilsagn
Faserapportering
Kvartalsvis rapportering
Faserapportering
Faserapportering
Kvartalsvis rapportering
Faserapportering
2015-2024
2019
2021
2020
2018
2020
Ministeriets
proces
Ministeriets tilsyn
Planlagt
ibrugtagning
Aktuel status
Region Hovedstaden
Nyt Hospital Bispebjerg
Nyt Hospital Herlev
Nyt Hospital Nordsjælland
Nyt Hospital Hvidovre
Det Nye Rigshospital
Ny Retspsykiatri Sct. Hans
Region Midtjylland
Det Nye Universitetshospital
i Aarhus (DNU)
Det Nye Hospital i Vest,
Gødstrup (DNV)
Regionshospitalet Viborg
Region Nordjylland
Nyt Aalborg Universitetsho-
spital
Region Sjælland
Køge Sygehus
Psykiatri i Slagelse*
Slagelse Sygehus (somatik)
Region Syddanmark
Kolding Sygehus
Nyt Universitetshospital i
Odense (OUH)
Aabenraa Sygehus
I alt
Anm.: Grundet projekternes størrelse kan der være vanskeligheder ved at angive projektets præcise placering, da forskellige underprojekter kan være i forskellige faser.
*I den korrigerede tilsagnsramme indgår for Psykiatri i Slagelse et beløb på 60 mio. kr. til sikringsmæssige installationer, som regeringen i endeligt tilsagn har accepteret at Region Sjælland afholder af den almindelige anlægsramme.
Kilde: SUM's møder med regionerne samt tilgængeligt materiale på hjemmesider mv.