Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 531
Offentligt
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre)
Venstre
Dansk Folkeparti
Socialistisk Folkeparti
Enhedslisten
Liberal Alliance
Det Konservative Folkeparti
København, d. 7. maj 2015
Kommissorium
for undersøgelse
af Sundhedsstyrelsens tilsynssager m.v.
Baggrund
I 2013 fremgik det i forbindelse med den såkaldte Mejlhede-sag (psykiateren fra
Nordjylland), at Sundhedsstyrelsens tilsyn i sagen ikke havde været godt nok.
Sundhedsstyrelsen beklagede i maj 2013, at sagsbehandlingen og prioriteringen
var mangelfuld på en række punkter.
Den tidligere sundhedsminister bad derfor i forsommeren 2013 den europæiske
tilsynssammenslutning (EPSO) om at foretage en uafhængig evaluering af Sund-
hedsstyrelsens tilsynsvirksomhed. Evalueringen mundede ud i en rapport i juni
2014 med en række anbefalinger om, hvordan tilsynet kunne tilrettelægges bedre
fremadrettet.
Sundhedsministeren bad på baggrund af EPSOs anbefalinger Sundhedsstyrelsen
om at udarbejde en handlingsplan, som tager højde for disse anbefalinger. Hand-
lingsplanen blev offentliggjort i september 2014. En del af initiativerne i handlings-
planen er gennemført, mens andre er i proces.
Februar 2015 satte Danmarks Radio i en række udsendelser fokus på psykiateren
fra Midtjylland, og Sundhedsstyrelsens mangelfulde tilsyn med den pågældende
psykiater. Sundhedsudvalget kaldte i den anledning sundhedsministeren i samråd
om sagen.
På baggrund af oplysningerne om Sundhedsstyrelsens tilsyn med psykiateren bad
sundhedsministeren Sundhedsstyrelsen om en fuldstændig redegørelse i sagen.
Redegørelsen, som er fortrolig, forelå den 16. februar 2015. Redegørelsen blev
oversendt til Sundhedsudvalget i forbindelse med samrådet, som blev afholdt den
24. februar 2015.
I marts 2015 stillede Danmarks Radio i en udsendelse spørgsmålstegn ved, om
alle væsentlige oplysninger i sagen om psykiateren fra Midtjylland fremgik af
Sundhedsstyrelsens redegørelse af 16. februar 2015. Sundhedsudvalget indkaldte
sundhedsministeren til et nyt samråd om sagen. Samrådet blev afholdt den 19.
marts 2015.
Sundhedsministeren tilkendegav medio marts 2015, at der er tale om en alvorlig
sag, og at der skal iværksættes en grundig undersøgelse af sagen og Sundheds-
styrelsens tilsynssager generelt. Et flertal af Folketingets partier har også udtrykt
ønske om en undersøgelse af sagen.
Sundhedsministeren har efterfølgende været i dialog med Folketingets partier om
undersøgelsen. Der er blandt parterne enighed om, at der iværksættes en under-
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 531: Orientering vedr. udvidelse af forskningsprojekt i forbindelse med undersøgelsen af Sundhedsstyrelsens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
2
søgelse i relation til psykiateren fra Midtjylland, som beskrevet i dette kommissori-
um.
Undersøgelsens mål og formål
Undersøgelsen har dels til formål at sikre, at der ikke i Sundhedsstyrelsen er mod-
taget informationer om læger, der kan være til fare for patientsikkerheden, uden at
der er taget de fornødne skridt på baggrund af informationerne, dels at der opsam-
les læring til brug for optimering af Sundhedsstyrelsens fremtidige sagsbehandling.
Undersøgelsen har endvidere til formål at undersøge, om alle væsentlige oplysnin-
ger – ud over dem, som Danmarks Radio har peget på - fra sagerne om psykiate-
ren fra Midtjylland, er nævnt i Sundhedsstyrelsens redegørelse af 16. februar 2015.
Undersøgelsen har endelig til formål at tilbyde psykiaterens patienter en gennem-
gang af deres patientjournaler for at betrygge patienterne og besvare deres even-
tuelle spørgsmål, samt vurdere om patienten skal undersøges nærmere. Vurderes
det, at patienten har lidt en skade, henvises patienten til Patienterstatningen.
Undersøgelsens indhold
Undersøgelsen skal indeholde følgende elementer:
Del 1: Undersøgelse af Sundhedsstyrelsens tilsynssager vedr. læger
Undersøgelsen skal omfatte alle Sundhedsstyrelsens åbne sager vedr. læger -
både egnethedssager og faglige sager. Der er tale om ca. 1.000 sager.
For så vidt angår hhv. åbne og lukkede sager opretter Sundhedsstyrelsen en faglig
sag eller en egnethedssag, når styrelsen finder grundlag for at undersøge perso-
nens faglige virke eller egnethed. Sundhedsstyrelsens generelle praksis er, at en
egnethedssag lukkes, når sundhedspersonen dør. Faglige sager lukkes generelt,
når styrelsen ikke længere har mistanke om, at en sundhedsperson er til fare for
patienterne. Såvel åbne som lukkede sager kan indeholde frivillige aftaler. Praksis
for at lukke sager kan dog have varieret mellem de forskellige embedslægeinstitu-
tioner og den centrale tilsynsenhed.
Der skal i hver enkelt sag i relevant omfang tages stilling til følgende:
Har Sundhedsstyrelsen taget de fornødne skridt i sagen/sagerne, som vedrører
den enkelte sundhedsperson, herunder om evt. virksomhedsindskrænkninger er
tilstrækkelige?
Har Sundhedsstyrelsen overholdt relevante tidsfrister?
Har Sundhedsstyrelsen fulgt op på sagerne, herunder frivillige aftaler og ordina-
tionsindskrænkninger?
Har Sundhedsstyrelsen reageret tilstrækkeligt, hvis indberetninger eller andre
oplysninger på sagen giver anledning til mistanke om over- eller fejlmedicine-
ring eller anden kritisabel ordinationsadfærd?
Kan Sundhedsstyrelsen træffe afgørelse i stedet for den/de frivillige aftale(r)?
Kan sagen afsluttes og lukkes i journalsystemet?
Om det, hvis sagen indeholder en speciallægeerklæring, er relevant at inddrage
evt. sundhedsfaglig ekspertise med henblik på vurdering af kvaliteten af denne
erklæring.
Hvis der ved gennemgang af den enkelte sag tegner sig et billede af, at der kan
være sket alvorlige fejlbehandlinger, som eksempelvis i den konkrete sag med
psykiateren fra Midtjylland, skal det i umiddelbar forlængelse heraf vurderes, om
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 531: Orientering vedr. udvidelse af forskningsprojekt i forbindelse med undersøgelsen af Sundhedsstyrelsens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
3
der er behov for at tage yderligere skridt i sagen. Det skal bl.a. vurderes, hvorvidt
der er anledning til at kontakte regioner og kommuner med henblik på evt. kontakt
til relevante patienter. Det skal understreges, at det i givet fald er regionerne og
evt. kommunerne, der har ansvaret for opfølgning på de konkrete sager, herunder
om der skal rettes henvendelse til patienter m.v.
Derudover skal der på baggrund af sagsgennemgangen ske en læringsopsamling,
således at erfaringerne kan inddrages i Sundhedsstyrelsens fremtidige sagsbe-
handling. Det kunne eksempelvis være relevant at samle op på erfaringer og
komme med evt. anbefalinger om, hvornår Sundhedsstyrelsen bør træffe en afgø-
relse, eller hvilke typer af sagsbehandlingsskridt, der er relevante i forskellige typer
af sager.
Følgegruppe
Der nedsættes en følgegruppe for denne del af undersøgelsen. Følgegruppen
inddrages og orienteres løbende om tilrettelæggelse og fremdrift for denne del af
undersøgelsen.
Formand for følgegruppen er departementet.
Medlemmer af følgegruppen:
Patientombuddet
Lægeforeningen
Danske Patienter (deltager med 2 medlemmer)
En jura professor
Undersøgelsen gennemføres af et advokatfirma. Den forventede tidshorisont er �½-
1 år fra gennemgangen af sagerne igangsættes.
Del 2: Undersøgelse af Sundhedsstyrelsens redegørelse om psykiateren fra
Midtjylland
Der skal ske en gennemgang af de ca. 400 akter med bilag fra sagerne om psykia-
teren fra Midtjylland med henblik på at vurdere, om der – ud over de forhold, som
Danmarks Radio har peget på - er andre forhold, som skulle have indgået i rede-
gørelsen af 16. februar 2015.
Det skal undersøges, om der er nye væsentlige oplysninger, som ikke er nævnt i
redegørelsen. Der skal således fokuseres på de oplysninger, som måtte være ude-
ladt af redegørelsen, og som vurderes at være nødvendige for at få en samlet og
retvisende beskrivelse af sagsforløbet.
Det skal eksempelvis vurderes om følgende er nævnt i redegørelsen
væsentlige oplysninger om Sundhedsstyrelsens eventuelle kendskab til
psykiaterens behandling af børn
væsentlige oplysninger om Sundhedsstyrelsens kontakt med politiet, her-
under vedr. spørgsmål om evt. ligsyn og muligheden for at rejse straffesag
væsentlige oplysninger om Sundhedsstyrelsens ageren i forbindelse med
dødfald blandt psykiaterens patienter
væsentlige oplysninger om Sundhedsstyrelsens kendskab til, hvorvidt psy-
kiateren har behandlet patienter for kollegaer (patient”bytte”) eller evt. ordi-
neret medicin i en andens navn.
Undersøgelsen skal endvidere via gennemgang af sagens skriftlige materiale bely-
se
om der har været møder mellem Sundhedsstyrelsen og departementet om
redegørelsen
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 531: Orientering vedr. udvidelse af forskningsprojekt i forbindelse med undersøgelsen af Sundhedsstyrelsens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
4
hvem der har godkendt kvaliteten af redegørelsen i Sundhedsstyrelsen
hvor mange ressourcer og personer, der var afsat til at udarbejde redegø-
relsen i Sundhedsstyrelsen
hvad der – i det omfang der er udeladt væsentlige oplysninger i redegørel-
sen – var årsagen hertil
forskellen mellem det notat, som Sundhedsstyrelsen udarbejdede den 4.
juni 2013 som illustration af sagsforløbet i en aktindsigtssag vedr. psykiate-
ren fra Midtjyllands faglige virke og redegørelsen fra februar 2015.
Undersøgelsen gennemføres af et advokatfirma. Denne del af undersøgelsen for-
ventes færdig samtidig med undersøgelsens del 1.
Del 3: Gennemgang af psykiaterens patientjournaler
Tidligere kontakter til psykiaterens patienter
Region Midtjylland har den 20. februar 2015 skrevet ud til de fleste af psykiaterens
tidligere patienter eller disses forældre, hvis der er tale om personer under 15 år.
De restende patienter er efterfølgende kontaktet på tilsvarende måde. I brevet
opfordrer regionen de tidligere patienter til at kontakte egen læge, hvis de er usikre
eller i tvivl. I brevet vejledes endvidere om klage- og erstatningsmuligheder.
Region Midtjylland har endvidere skrevet ud til praktiserende læger i regionen den
20. februar. De praktiserende læger orienteres om brevet til de tidligere patienter.
Det fremgår af brevet, at lægerne kan henvise patienterne til vurdering hos psykia-
trisk speciallæge. De øvrige fire regioner har fået tilsendt informationsskrivelsen fra
Region Midtjylland med henblik på, at de orienterer praktiserende læger i egen
region.
Ministeriet er via KL ved at undersøge i 6 jyske kommuner, i hvilket omfang kom-
munerne har kendskab til borgere, som har modtaget behandling hos psykiateren,
eller som har fået udfærdiget speciallægeerklæringer hos psykiateren på foranled-
ning af kommunen. Når svarene fra kommunerne foreligger, skal der tages stilling
til, hvorvidt eventuelle patienter kan og skal forsøges kontaktet. Psykiateren fra-
skrev sig sin autorisation som læge den 27. februar 2015. Kammeradvokaten vur-
derer pt., om denne omstændighed har betydning for muligheden for at kontakte
eventuelle patienter.
Yderligere gennemgang af patientjournaler som led i denne undersøgelse
Det har været overvejet, hvorvidt Region Midtjyllands tidligere henvendelse til psy-
kiaterens patienter er tilstrækkeligt. Det er indgået i overvejelserne, at nogle af de
tidligere patienter kan have et ønske om ikke at blive mindet yderligere om et tidli-
gere behandlingsforløb.
Af hensyn til at sikre, både at der tages tilstrækkelig hånd om patienterne - herun-
der også patienter, som af den ene eller anden grund kan have behov for særlig
støtte - og at det er muligt at opsamle erfaringer og drage læring af sagen, er det
imidlertid relevant på ny at tilbyde vurdering af patienternes behandling hos psykia-
teren.
En gennemgang af samtlige ca. 1.900 patientjournaler uden samtidig at være i
kontakt med patienten, giver ikke mulighed for at vurdere behandlingsforløbene
nærmere.
Derfor skrives igen ud til de patienter, der er blevet behandlet af psykiateren, og
som ikke tidligere har kontaktet Region Midtjylland. Patienterne tilbydes en gen-
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 531: Orientering vedr. udvidelse af forskningsprojekt i forbindelse med undersøgelsen af Sundhedsstyrelsens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
5
nemgang af deres journal hos egen læge eller på Region Midtjyllands ambulatori-
er.
Det vil fremgå af brevet, at patienterne har mulighed for at få vejledning fra patient-
vejlederen omkring spørgsmål af juridisk karakter, herunder muligheden for at sø-
ge erstatning.
Gennemgangen af patientjournalen sker for at betrygge patienterne og besvare
deres eventuelle spørgsmål, samt for at vurdere om patienten skal undersøges
nærmere. Hvis det i forbindelse med den kvalitative gennemgang af journalen vur-
deres, at patienten har lidt en skade, opfordres patienten til at rette henvendelse til
Patienterstatningen.
Det bemærkes, at regionen har ansvaret for at behandle patienterne, herunder
kontakten til patienterne. Derfor vil ministeriet rette henvendelse til Region Midtjyl-
land med henblik på, at regionen igen skriver ud til patienterne som ovenfor be-
skrevet.
Når den konkrete gennemgang af relevante journaler er afsluttet, skal der iværk-
sættes et forskningsprojekt for at følge op på, hvilken lære der kan uddrages af
gennemgangen og for at få et overblik over de erstatnings- og forældelsesretlige
aspekter i sagerne. Forskningsprojektet skal bl.a. følge op på:
patienternes videre behandling efter psykiateren blev frataget sin autorisa-
tion
Hvor mange af de patienter, der er kontaktet pr. brev, har henvendt sig til
egen læge eller ambulatorie?
Hvor mange af disse patienter er henvist til Patienterstatningen?
Hvor mange af patienterne har fået ny læge/psykiater - og hvor mange er
uden læge?
Hvor mange af de patienter, som er henvist til Patienterstatningen, har
søgt erstatning?
Hvor mange har fået erstatning og hvor stort beløb?
I hvor mange sager har der været tale om forældelse?
Der kan evt. suppleres med kvalitative interviews med udvalgte patienter for at
kortlægge, hvordan de har opfattet henvendelsen fra Region Midtjylland m.v.
Forskningsprojektet gennemføres af en ekstern part. Den forventede tidshorisont
er ca. 1 år fra forskningsprojektet igangsættes.
Undersøgelsens gennemførsel og finansiering
Undersøgelsens
del 1
om Sundhedsstyrelsens tilsynssager vedr. læger forestås af
et advokatfirma.
Advokatfirmaet kan i forbindelse med undersøgelsen rekvirere sundhedsfaglig
ekspertise i nødvendigt omfang hos Sundhedsstyrelsens sagkyndige. Hvis ekstern
sundhedsfaglig ekspertise skal inddrages, vil der være udgifter hertil.
Undersøgelsens
del 2
om Sundhedsstyrelsens redegørelse om psykiateren fra
Midtjylland gennemføres af et advokatfirma.
Undersøgelsens
del 3
vedr. gennemgang af patientjournaler gennemføres af pati-
enternes egen praktiserende læger eller på Region Midtjyllands ambulatorier.
Gennemgangen afsluttes i takt med patienternes henvendelse til egen læge eller
ambulatorierne. Afrapporteringen af forskningsprojektet forestås af en ekstern part.
Udgifter til eksterne parter er uafklaret.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 531: Orientering vedr. udvidelse af forskningsprojekt i forbindelse med undersøgelsen af Sundhedsstyrelsens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
6
Alle udgifter til undersøgelsen afholdes inden for ministeriets og styrelsens økono-
miske rammer.
Undersøgelsen afsluttes med en samlet rapport. Afrapporteringerne afleveres til
sundhedsministeren. Det skal fremgå af afrapporteringen vedr. undersøgelsens del
1, om der i undersøgelsesfasen er sendt sager til Sundhedsstyrelsen med en kon-
kret anbefaling, f.eks. om at genoverveje eller ændre en frivillig aftale til en konkret
afgørelse. Hvis dette er tilfældet, skal det endvidere fremgå, hvor mange sager
Sundhedsstyrelsen har modtaget, og i hvor mange af disse sager styrelsen har
fulgt anbefalingen.
Sundhedsministeren skal orientere og inddrage de af Folketingets partier, som står
bag undersøgelsen, med henblik på en politisk drøftelse om det videre forløb på
baggrund af undersøgelsens resultater. Vurdering af, hvorvidt reglerne om erstat-
ning er tilstrækkelige, indgår som en del af de politiske drøftelser.
Undersøgelsen forventes at vare ca. 1 år fra igangsættelse. Sluttidspunktet er imid-
lertid behæftet med en vis usikkerhed, da det bl.a. afhænger af behovet for og
tilgængeligheden af den nødvendige sundhedsfaglige ekspertise for så vidt angår
undersøgelsens del 1.