Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 518
Offentligt
1624640_0001.png
Kammeradvokaten
6.
APRIL 2016
7513865 SFS/peah
\
'Forældelse
og genoptagelse af krav
om udbetaling af begravelseshjælp
l.
INDLEDNING OG KONKLUSION
Sundheds- og Ældreministeriet har den 25. februar 2016 bedt om min vurdering af de for-
ældelsesmæssige spørgsmål i forhold til udbetaling af begravelseshjælp efter sundhedslo-
vens
§
160.
Baggrunden for denne henvendelse er, at jeg
i
min udtalelse af 7. marts 2016 har vurderet,
at visse kommuners faste praksis om at afskære genoptagelsesadgangen for borgere, som
har
.fået
udbetalt
minimu~sbeløb,
er ulovlig. Sundheds- og Ældreministeriet ønsker i fort-
sættelse
_heraf
min vurdering af de krav, som måtte opstå i anledning heraf.
Mine konklusioner kan sammenfattes,som følger:
Genoptagelsesanmodninger i sager om udbetaling af begravelseshjælp kan ikke af-
vises med henvisning til forældelseslovens· regler.
Udbetaling Danmark har
efter anmodning og uden tidsbegrænsning
pligt til at gen-
optage sager, hvor en kommune eller Udbetaling Danmark tidligere har afvist at
genoptage sin afgørelse om begravelseshjælp under henvisning til, at der allerede
var udbetalt minimumsbeløb.
Udbetaling Danmark har
des~den
efter anmodning og uden tidsbegrænsning
pli~
til
at behandle nye ansøgninger om formueafhængig begravelseshjælp i sager, hvor der
tidligere er udbetalt et minimumsbeløb, men hvor der ikke siden er indgivet ansøg-
ning om
forinueafh~ngig
begravelseshjælp.
Udbetaling Danmark har pligt til ved_annoncering på sin hjemmeside og i et passen-
de medie at vejlede borgere om retten til at
!a
sager om udbetaling af begravelses-
hjælp genoptaget, samt om retten til at søge om udbetaling af formueafhængig be-
gravelseshjælp.
Kammeradvokaten
Vester Farimagsgade 23
DK-1606
København
V
Telefon
+45
33 15 20 IO
Fax +45 33 15 61 15
,-\rww.kammeradvokaten.dk
10929353_1
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 518: Orientering om forældelse og genoptagelse af krav om udbetaling af begravelseshjælp, fra sundheds- og ældreministeren
1624640_0002.png
Kammeradvokaten
\.
6. APRIL 2016
2.
BAGGRUND
For en gennemgang af sagens faktiske omstændigheder henvises til min tidligere udtalelse
af7. marts 2015.
3.
.
RETSGRUNDLAG
3.1
Beregning
~g
udbetaling af begravelseshjælp
Beregning og udbetaling af begravelseshjælp sker efter reglerne i bekendtgørelse nr. 561 af
29. april 2015 (herefter "2015-bekendtgørelsen"), som er udstedfmed hjemmel i sundheds-
lovens§ 160.
Bekendtgørelsens bestemmelse om ansøgninger om begravelseshjælp fremgår af§ l O, som
har følgende ordlyd:
J
O Ansøgning om begravelseshjælp efter personer omfattet af§
J
indgives til Ud-
.
.
betaling Danmark. Ansøgning om begravelseshjælp efter personer omfattet af§ 8
indgives til Ministerietfor Sundhed og Forebyggelse.
"
Hverken 2015-bekendtgørelsen eller den før gældende bekendtgørelse nr. 1207 af 28. no-
vember 2006 indeholder regler øm frister for indgivelse af ansøgninger om begravelses-
hjælp. Heller ikke de bekendtgørelser, som gik forud for bekendtgørelsen fra 2006, inde-
holdt regler om ansøgningsfrister.
1
Sådanne regler findes heller ikke i § 160 i den nugældende sundhedslov, jf. lov nr. 523 af
29. april 2015, eller i øvrige bestemmelser i loven. Den tidligere lov om offentlig sygesik-
ring har heller ikke på noget tidspunkt indeholdt en sådan ansøgningsfrist.
Siden indførslen af adgangen til formueafhængig begravelseshjælp ved lov nr. 949 af 27.
december 1991 har der således på intet tidspunkt været fastsat en ansøgningsfrist.
Selve udbetalingen af begravelseshjælpen er reguleret ved § 12 i 2015-bekendtgørelsen,
·
hvori det fastslås:
.
(
'
J2. Begravelseshjælf! udbetales til den, der afholder udgifterne til begravelsen.
Stk. 2. U.,dbetaling af begravelseshjælpen kan ske direkte til bedemanden, hvis denne
har fuldmagtfra modtageren afydelsen, jf stk.
J.
1
Bl.a. bekendtgørelse nr. 176 af 15. marts 2000, nr. 218 af 14. april 1998, nr. 963 af 27. december 1991 og nr. 453 af 8.
september 1981.
Side 2/14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 518: Orientering om forældelse og genoptagelse af krav om udbetaling af begravelseshjælp, fra sundheds- og ældreministeren
1624640_0003.png
Kammeradvokaten
6.
APRIL
2016
Stk. 3. Begr_avelseshjælpen udbetales· senest l måned efter, at Udbetaling Danmark
har modtaget ansøgning herom me_d oplysninger om formue og formuerettigheder,
'
med mindre der foreligger særlige omstændigheder.
"
De tidligere gældende bekendtgørelser Uf. note
'I)
indeholdt ikke bestemmelser svarende til
de netop citerede § 12, stk. l og 2, men en bestemmelse svarende til stk. 3 er fremgået af
forskellige bestemmelser siden 1991.
Om klageadgangen bestemmes i 2015-bekendtgørelsens § 13, at klager
·over
Udbetaling
.
Danmarks afgørelser kan indbringes for Patientombuddet efter reglerne i lov om
klage~
og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af
7~
novem-
ber 20 Il med senere ændringer. Denne lov indeholder i overensstemmelse herrried i § 5 a,
stk. l,
nr.
3, en bestemmelse, hvorefter klager over Udbetaling Danmarks afgørelser om
begravelseshjælp efter sundhedslovens § 160 eller bestemmelser i medfør heraf kan ind-
bringes for Patientombuddet
Lovens
·§
l
O
om
kla~eadgang
fastslår:
"§JO.
Klager efter§§ 5-8 skal indgives, inden 4 uger efter at klageren har fået med-
delelse om afgørelsen. Patiimtombitddet kan
se
bort fra en overskridelse af klagefri-
sten, hvis særlige grunde taler herfor.
"
Klagefristen på 4 uger blev indført i klage- og erstatningsloven ved lov
nr.
lov
nr.
547 af24.
.
juni 2005. Det anføres i forarbejderne hertil, at klagefristen· svarer til det, der tidligere var_
gældende for klage over afgørelser truffet af kommunalbestyrelsen til det sociale nævn om
bl.a. begravelseshjælp.
2
En tilsvarende klagefrist fremgik således også af§ 24, stk. 7, syge-
sikringsloven, og har været videreført uændret siden lov
nr.
311 af9. juni 1971 om offentlig
sygesikring, hvor den fandtes i § 24, stk. 5.
En klagefrist på 4 uger har således været gældende siden indførelsen af muligheden for
formueafhængig begravelseshjælp ved lov
nr.
949 af21. december 1991.
.
3.2
Generelt om genoptagelse og forældelse
Efter almindelige forvaltningsretlige grundsætni_nger kan en myndighed være forpligtet til at
genoptage sager, hvis der senere kommer væsentlige ændringer i den retsopfattelse, som lå
til grund for afgørelserne. Disse grundsætninger kommer eksempelvis til udtryk
.i
ombuds-
mandens udtalelse i FOB.2006.436 om genoptagelse på ulovbestemt grundlag, hvor han
udtalte følgende:
'
2
.
'
Lovforslag. nr. 75 af 24. februar 2005, almindelige bemærkninger pkt. 3.1.2 samt de specielle bemærkninger til
§§
6-8 og
IO.
Side
3/14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 518: Orientering om forældelse og genoptagelse af krav om udbetaling af begravelseshjælp, fra sundheds- og ældreministeren
1624640_0004.png
Kammeradvokaten
6. APRIL 2016
"Udenfor de tilfælde der reguleres af sådanne lovbestemte remonstrationsordninger,
har borgeren ikke altid krav på at myndigheden foretager en ny realitetsbehandling
af sagen. Der må dog antages at gælde en ulovbestemt adgang til genoptagelse hvis
der iforbindelse med genoptagelsesanmodningen fremkommer nye faktiske oplysnin-
ger af så væsentlig betydning for sagen at der er en vis sandsynlighed for at sagen
ville have fået et andet udfald hvis oplysningerne havde foreligget i forbindelse med
myndighedernes
op~indelige
stillingtagen til sagen.
Ge·noptagelse på ulovbestemt grundlag kan dernæst komme på tale hvis der frem-
kommer væsentlige nye retlige forhold, dvs. en væsentlig ændring med tilbagevirken-
de kra{t i det retsgrundlag der forelå på tidspunktet for den oprindelige afgørelse.
Endelig kan myndigheden have pligt til at genoptage sagen hvis der foreligger ikke
uvæsentlige sagsbehandlingsfejl. Jeg henviser i det hele til Karsten Loiborg m.fl.,
Forvaltningsret, 2. udgave (2002), s. 916
ff."
(vores understregning) .
Væsentlige nye retlige forhold foreligger eksempelvis, hvis en dom eller en senere forvalt-
ningsafgørelse underkender en forvaltningsmyndigheds tidligere fortolkning eller praksis.
3
-,
..
En myndighed er imidlertid ikke forpligtet til at genoptage sager, hvor det på forhånd kan
udelukkes, at de vil blive ændret.
4
Hvis en sag angå; krav mod myndigheden, som er forældet, vil det således på forhånd kun-
ne udelukkes, at afgørelsen vil blive ændret ved en genoptagelse, jf. eksempelvis Højeste-
rets dom i UfR2003.125H om forældelse af AMBI-t.ilbagebetaliqgskrav og forudsætnings-
vist Højesterets dom i UfR2012.3564H om afvisning af ekstraordinær genoptagelse af.en
tidligere AMBI-dom. Hvis forældelsen af kravet ikke er ganske oplagt, antages det i littera-
turen, at myndigheden bør genoptage sagen, hvis parten begærer det.
5
Forældelsesfristen kan som udgangspunkt ikke suspenderes som følge af ukendskab til det
retlige grundlag for et krav. Ukendskab kan bestå i ukendskab til en retsregels eksistens
eller fortolkningen af en retsregel.
6
Det er som helt klar hovedregel uden betydning for dette udgangspunkt, om det kan bebrej-
des en offentlig myndighed, at denne har undladt at erlægge en ydelse ud fra den hidtidige
forståelse af reglen.
7
Som undtagelse til denne helt' klare hovedregel anføres bl.a. på bag-
grund· af U 1993.6040 i forarbejderne til forældelsesloven, at suspension kan tænkes at
Gammeltoft-Hansen m.fl.
,
Forvaltningsret, 2. udgave (2002), s. 923
.
Gammeltoft-Hansen m.fl
.,
Forvaltningsret, 2. udgave (2002), s. 923, og eksempelvis UtR2000.2444H, hvor der ikke skulle
·
ske genoptagelse af skatteansættelser, da eventuelle tilbagebetalingskrav var forældede.
5
Gammeltoft-Hansen m.fl., Forvaltningsret, 2. udgave, 2002, s. 925.
6
von E:r.ben, Forældelse efter forældelsesloven af2007, 2012, s. 439 ff.
_
7
Jf. også omtalen hos von Eyben, Forældelse efter forældelsesloven af 2007, 2012, s. 434ff og 442f samt
forarbejdem~
til
forældelsesloven, jf. betænkning nr. 1460 af 2005 om revision af forældelsesloven s. 143ff.
·
4
,
3
Side 4/14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 518: Orientering om forældelse og genoptagelse af krav om udbetaling af begravelseshjælp, fra sundheds- og ældreministeren
1624640_0005.png
Kammeradvokaten
6.
APRIL
2016
indtræde i tilfælde, hvor en offenilig myndighed i et konkret tilfælde har handlet i strid med
en ellers anerkendt fortolkning eller administrativ praksis.
8
Udgangspunktet gælder også, selvom det retlige grundlag først kan anses for endeligt afkla-
ret ved en senere dom om fortolkning
?-f
det retlige grundlag, jf. eksempelvis Højesterets
dom i UfR1997: 1633H, hvor en invalidepensionist ikke fik ret til kvalificeret svageligheds-
pension for den periode, hvor kravet var forældet (1980-1988), selvom statens og
kom~u­
nernes fejlagtige administration af reglerne først blev fastslået ved en højesteretsdom i
1991. Der forelå ikke
"utilregnelig
uvidenhed" om kravet på pensionen i perioden frem til
Højesterets afgørelse.
9
Når borgerens krav
·
mod myndigheden angår en engangsyde lse, vil en anmodning om gen-
optagelse resultere i, at myndigheden skal vurdere, om borgeren stadig opfylder tildelings-
kriterief'ne på tidspunktet for anmodningen om genoptagelse.
10
I disse sager er forældelses-
reglerne således som udgangspunkt uden betydning. Det eventuelle afsavn, som borgeren
måtte have lidt ved først på et senere tidspunkt at få tildelt ydelsen, kan efter omstændighe-
derne være erstatningspligtigt efter almindelige erstatningsretlige principper, og et sådant
krav vil være undergivet de almindelige forældelsesregler.
Andre omstændigheder end forældelse vil også kunne indebære, at det på forhånd kan ude-
lukkes, at afgørelsen vil blive ændret, og at der således ikke er en genoptagelsespligt.
I de tilfælde, hvor der fremkommer væsentlige nye retlige forhold, der med tilbagevirkende
kraft ændrer den retsopfattelse, som sagen er afgjort efter, og hvor det ikke på forhånd kan
udelukkes, at afgørelsen vil blive ændret, har en part krav på at få genoptaget
si~
sag
efter
begæring
(remonstation).
11
Myndighederne har endvidyre som udgangspunkt en
pligt til af egen drift
at genoptage så-
danne sager.
Myndighedens pligt til genoptagelse af egen drift antages imidlertid ikke at være ubetinget.
Dette støttes af-ombudsmandens udtalelse i FOB2003.357:
"Der
er ingen tvivl om at en borger der har fået sin sag-afgjort efter den underkendte
praksis, kan forlange sin sag genoptaget hvis det må antages at sagens itd[ald nu vil
blive et andet. Om myndighederne på eget initiativ har pligt til at genoptage tidligere
afgjorte sager, beror på om der er tale om væsentlige ændringer til gunst for den på-
8
9
Betænkning nr. 1460 af2005, side 146.
Se endvidere eksempelvis U fR2000.1953H om forældelse af krav om tilbagebetaling af såkaldte promillegebyrer.
10
Lis Sejr og Jens Vedsted-Hansen, Anke og genoptagelse i principielle sociale sager, 1990, s. 196, note 156.
11
Gammeltoft-Hansen m.fl., Forvaltningsret, 2. udgave, 2002, s. 923-926, og Revsbech m.fl., Forvaltningsret Sagsbehand-
ling, 7. udgave, 2014, s. 127.
Side 5/ 14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 518: Orientering om forældelse og genoptagelse af krav om udbetaling af begravelseshjælp, fra sundheds- og ældreministeren
1624640_0006.png
Kammeradvokaten
6. APRIL 2016
gældende, om myndighedernes nu underkendte praksis var udtryk for en klar lovstri-
dig praksis. og om der er væsentlige praktiske problemer ined at identificere de rele-
vante sager.
"
(vores understregning)
Udgangspunktet er således, at myndigheden har pligt til at genoptage
af
~gen
drift;
hvis
myndigheden vil være forpligtet til at omgøre afgørelsen under genoptagelsesbehandlingen.
Rækkevidden
~or
dette udgangspunkt antages dog at afhænge af, dels om myndighedens
afgørelser er
_
dtryk for en mere eller mindre klar ulovlighed, og dels graden af administra-
u
tive vanskeligheder,
so~
identifikationen af de relevante sager vil volde. Det vil sige, at jo
mere oplagt ulovlige afgørelserne er, jo større skal de administrative vanskeligheder ved
·identifikatiorirn
være for at kunne begrunde, at myndigheden ikke genoptager sagerne af
egen drift.
Hvis identifikationen af de sager, der vil skulle omgØres, vil kræve en administrativt meget
byrdefuld manuel germerngang af et omfattende antal sager, antages myndighedens genop-
tagelsespligt af egen drift almindeligvis at være begrænset til de sage.r, som myndigheden er
umiddelbart bekendt med, forudsat at myndigheden på behørig vis informerer og vejleder
offentligheden om
muli~heden
for genoptagelse efter begrering.
12
Karakteren af ulovlighed antages at skulle vurderes ud fra følgende retningslinjer:
.
"om der i den ene ende af skalaen er truffet ugyldige afgørelser eller har været tale
om en uforsvarlig- og efter omstændighederne erståtningspådragende
...,.
forvaltning,
eller der i den anden ende af skalaen har været tale om en undskyldelig retsvildfarel-
se eller et valg mellem to for så vidt lige gode retsopfattelser
".
13
Dette støttes af ombudsmandens udtalelse i FOB2003.357, hvor han udtalte sig om afvej-
ningen mellem ulovlighedens karakter og graden af administrative vanskeligheder ved at
identificere de relevante sager:
"Ved besvarelsen. af spørgsmålet om, hvornår forvaltningen er forpligtet til af egen
drift at omgøre en afgørelse, må der formentlig især lægges vægt på
.to
kriterier. For
det første, om forvaltningens tidligere retsanvendelse eller praksis har været udtryk
for en mere eller mindre klar ulovlighed (om der i den ene ende af skalaen er truffet
·
ugyldige afgørelser eller har været tale om en uforsvarlig
-
og efter omstændighe-
derne erstatningspådragende -forvaltning eller der i den anden ende af skalaen har
Gammeltoft-Hansen m.fl., Forvaltningsret, 2. udgave, 2002, s. 946-949, Revsbech m.fl
.,
Forvaltningsret Sagsbehandling,
7. udgave, 2014, s. 128- 129, og Folketingets Ombudsmands vejledning 2013-7 om vejledning om mulighederne for gen-
optagelse efter såvel'lovbestemte som ulovbestemte regler (sag nr. 12/00619). Pligten til at informere om muligheden for
genoptagelse efter begæring må anses som indeholdt i den generelle vejledningspligt efter princippet i forvaltningslovens
§7.
.
13
Gammeltoft-Hansen m.fl., Forvaltningsret, 2. udgave, 2002, s. 946.
12
Side 6/ 14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 518: Orientering om forældelse og genoptagelse af krav om udbetaling af begravelseshjælp, fra sundheds- og ældreministeren
1624640_0007.png
Kammeradvokaten
6.
APRIL 2016
været tale om en undskyldelig retsvildfarelse eller et
valg
mellem 2 for så vidt lige
gode
retsopfattelse~).
Og for det andet, om en genoptagelse af
sagerne
af
~gen
drift
vil volde større eller mindre administrative vanskeligheder (om det i den ene ende af
skalaen
vil
være faktisk umuligt eller dog
sierdeles
vanskeligt og overordentligt res-
sourcekrævende at finde frem til de relevante
sager.
eller det
i
den anden ende afska-
laen vil være forholdsvis ukompliceret på baggrund af de oplysninger og de registre-
ringssystemer. myndigheden har til at finde frem til sagerne).
(vores understregning)
.
·-·
·,
Ombudsmanden har så vidt ses i et enkelt tilfælde udtalt kritik af, at en række sager ikke var
bl~vet
genoptaget af egen drift i forbindelse med, at myndighedens praksis var blevet
_
til-·
sidesat Det er i FOB 1981.245, som angik en uhjemlet beslutning om generel nedsættelse
af allerede bevilligede ungdomsydelser, som det sociale udvalg i en kommune havde truffet.
Efter at amtsankenævnet havde tilsidesat afgørelsen i en konkret sag, undlod kommunen at
genoptage de øvrige tilsvarende sager af egen drift.
Ombudsmanden udtalte i den forbindelse:
"Jeg
finder på denne baggrund, at det sociale udvalg i
(X)
kommune i hvert fald ved
modtagelsen af afgørelsen af 22. maj 19!8 fra amtsankenævnet for
amt i den fore-
liggende sag burde have genoptaget de
øvrige
afgørelser om udbetaling af ungdoms-
ydels~r
i januar kvartal 1977. Efter min opfattelse kan det i denne forbindelse ikke·til-
lægges betydning, at anmodninger om genoptagelse ikke blev fremsat over for udval-
get, eller at der kUIJ i et
enkelt
tilfælde blev indgivet klage til amtsankenævnet Når
jeg finder, at et socialt udvalg i en sag som
-denforeliggende
bør genoptage øvrig?
tilsvarende sager, beror dette navnlig på, at der er tale om at gribe ind over for en ef-
ter min opfattelse klart ulovlig beslutning om at ændre en tidligere forvaltningsafgø-
relse (den oprindelige bevilling) til skade for afgørelsens adressater (uanset at ulov-
ligheden dog ikke kan antages at medføre, at tilbagekaldelsesbeslutningerne
'må
an-
ses for nulliteter), at de afgørelser. som der er tale om at tilbagekalde. ikke bygger på
en længerevarende praksis. men tværtimod
~r
truffet samtidig. og at forholdene i så
godt som alle sager på forhånd må
·forventes
at være ganske ensartede. Jeg skal yder-
ligere pege på, at en pligt for forvaltningen til at genoptage tilsvarende sager
i
en så-
·.
.
dan situation er nødvendig for at undgå den forskelsbehandling, der elle'r.s ville blive
tale om (mellem de berettigede, der udnytter klageadgangen til amtsankenævnet, og
de, der undlader at klage)."
(understreget her)
ro
Hvis det lægges til grund, at en myndighed ikke har pligt til af egen drift at genoptage truf-
ne afgørelser, skal myndigheden ved omtale på sin hjemmeside, ved rimelig annoncering i
relevante medier mv., gøre opmærksom på, at de
pågæld~nde
afgørelser kan tænkes at lide
af retlige mangler og derfor kan begæres genoptaget. En mangelfuld annoncering kan udlø-
se et erstatningsansvar, jf. UfR2006.960Ø.
Side 7/14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 518: Orientering om forældelse og genoptagelse af krav om udbetaling af begravelseshjælp, fra sundheds- og ældreministeren
1624640_0008.png
Kammeradvokaten
6. APRIL 2016
Den tidsmæssige udstrækning af pligten til at genoptage sager, hvor der er truffet afgørelse
efter en fejlagtig retsopfattelse, bedømmes efter tilsvarende principper som de ovenfor be-
skrevne. Borgerens ret henholdsvis forvaltningens pligt til at genoptage
.en
sag er således
ikke omfattet af forældelsesloven. Karsten Lo iborg anfører i Gammeltoft-Hansen m.fl., 2.
udgave,2002, s.923
:
"Det er i denne forbindelse et vanskeligt spørgsmål om
-
og i bekræftende fald, hvor
langt tilbage i tiden -forvaltningen er forpligtet til at ændre sin praksis. [. ..} Om for-
valtningen vil have pligt til at genoptage sager der ligger før den sag hvori forvalt-
ningens afgørelse er blevet underkendt, vil afhænge af om der vil være nogen mulig-
hed for at afgørelsen i den sag der nu begæres genoptaget, vil kunne tænkes ændret.
Det må antages, at forvaltningen kun hvis en eendring af den remonstrerede afgørelse
på forhånd må anses for udelukket, kan afvise at genoptage sagen til realitetsbehand-:
l
!ing.
"
Bestemmelser om klagefrister er ligeledes som udgangspunkt uden betydning for adgangen
til genoptagelse af sager. I Ombudsmandens sag j. nr
.
.1995-2499-025
14
udtalte Ombuds-
manden, at en lovbestemt remonstrationsordning ikke udelukker en part for at remonstrere
uden for rammerne af ordningen; for eksempel efter udløbet af en tidsfrist. I sagen havde
partens advokat formuleret henvendelsen til den pågældende kommune som en anmodning
om genoptagelse, og ikke som en klage (til Dagpengeudvalget). Det var herefter uden be-
tydning, at anmodningen var fremkommet efter udløbet af klagefristen. På baggrund heraf
henstillede Ombudsmanden, at kommunen tog stilling til genoptagelsesanmodningen.
I mangel af
·udtrykkelig
modstående hjemmel kan pligten til genoptagelse gælde ganske
..
lang tid efter den oprindelige afgørelse, jf. eksempelvis U l990.388H, hvor Højesteret ikke
fandt hjemmel i den dagældende ulykkesforsikringslovs § 21 til at afskære genoptagelse af
en arbejdsskadesag 17 år efter skaden. Det afgørende er således,
bm
en ændring af afgørel-
sen på forhånd rriå anses for 11delukket -
eksempel~is
fordi den fordring, som afgørelsen
eventuelt måtte angå, er forældet, jf. ovenfor.
Det er endvidere uden betydning for retten til genoptagelse, at afgørelseskompetc:;ncen på
.
det pågældende sagsområde siden den oprindelige afgørelse er overgået til en anden myn-
dighed, jf. bl.a. Ombudsmandens udtalelse i .FOB 1992.276. Det samme gælder i denne sag
et eventuelt formueretligt krav, som en borger måtte have haft mod en kommune i anled-
ning af et ulovligt afslag på begravelseshjælp, jf.§ 9, stk. 6, i lov nr. 523 af29. april2015
om ændring af lov om Udbetaling Danmark og forskellige andre love.
14
Sagen omtales
i
Gammeltoft-Hansen
in.
fl
.,
2. udgave, 2.002, s. 916.
Side 8/14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 518: Orientering om forældelse og genoptagelse af krav om udbetaling af begravelseshjælp, fra sundheds- og ældreministeren
1624640_0009.png
Kammeradvokaten
6.
APRIL
2016
4.
VURDERING
4.1
Overordnede bemærkninger
Det centrale spørgsmål er, hvordan Udbetaling Danmark skal forholde sig til krav, som
borgere måtte rejse i anledning af, at den hidtidige praksis for udbetaling af begravelses-
hjælp har været ulovlig. Mere konkret må det forventes at dreje sig om tre kategorier af
krav:
Kategori l:
Krav fra borgere, som uretmæssigt har fået afvist deres ansøgning om for-
m.ueafhængig begravelseshjælp, fordi de tidligere har fået udbetalt mini-
mumsbeløbet.
J
Kategori 2:
Krav fra borgere, som hai· fået udbetalt minimumsbeløbet, og som i tillid til
kommunernes vejledning ikke efterfølgende har ansøgt om formueafhængig
begravelseshjælp.
~rav
Kategori 3:
fra borgere, som tidligere hverken har ansøgt om minimumsbeløb eller
formueafhængig begravelseshjælp.
Afgørende for behandlingen af kravene i kategori l er, om borgeren har ret til at få
genop-
taget
sin sag. Afgørende for kravene i kategori 2 og 3 er, om borgerens
ansøgning
kan afvi-
ses. Det bemærkes, at kategori 3 kun er medtaget i denne oversigt for fuldstændighedens
skyld, idet det ikke på baggrund af det oplyste kan forventes, at en ændring af den ulovlige
praksis med tilbagevirkende kraft. vil give særtig anledning til rejsning af denne type
~av.
Disse krav omtales derfor ikke yderligere .
.
4.2
Forældelsesreglernes betydning for krav om begravelseshjælp
Anvendelsen af forældelseslovens
regler
forudsætter, at der er tale om en fordring, jf. for-
ældelseslovens § l. Det må således i første omgang undersøges, under hvilke betingelser en
borgers krav på udbetaling af begravelseshjælp kan udgøre en fordring i denne bestemmel-
ses forstand:
Som anført ovenfor fremgår det af bestemmelsen i§ 12, stk. 3, i 2015-bekendtgørelsen (og
de tilsvarende bestemmelser i de
-tidligere
gældende bekendtgørelser), at begravelseshjælp
udbetales efter ansøgning. Behandlingen af en sådan ansøgning resulterer således i en for-
valtningsretlig afgørelse, som går ud på, at ansøgningen enten afslås eller imødekommes.
Denne afgørelse må antages at være konstituerende for borgerens krav på udbetaling i den
forstand, at kravet ikke består, før der er indgivet ansøgning og truffet afgørelse heroin.
Forud for kommunens eller Udbetaling Danmarks afgørelse i sagen har borgeren således
ikke en formueretlig fordring, som kan være genstand for forældelse.
Side
9/14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 518: Orientering om forældelse og genoptagelse af krav om udbetaling af begravelseshjælp, fra sundheds- og ældreministeren
1624640_0010.png
Kammeradvokaten
6. APRIL 2016
Ved en afgørelse, som giver borgeren
medhold
og fastslår en ret til udbetaling af begravel-
seshjælp er det imidlertid selvsagt, at der stiftes en fordring for borgeren. Sådanne sager er
imidlertid uproblematiske, al den stund det må lægges til grund, at disse borgere uden vide-
re har fået udbetalt begravelseshjælp.
Spørgsmålet e( herefter, hvorvidt et
fejlagtigt afslag
på begravelseshjælp i form af afslag på
genoptagelse af sagen ligeledes stifter et formueretligt krav for borgeren.
Det er i denne forbindeise nødvendigt at sondre mellem på den
e~e
side afgørelser, som
tager stilling til, om at borgeren har ret. til en ydelse, og på den anden side afgørelser, som
går ud på, at borgerens anmodning om genoptagelse ikke tages til følge med den virkning,
at sagen slet ikke behandles.
Det er alene i førstnævnte tilfælde, hvor borgerens retsstilling afgøres, at der er truffet en
forældelsesretlig relevant afgørelse, dvs. enten at der består eller at der' ikke består et krav
på begravelseshjælp.- Efter min opfattelse er det således en forudsætning for stiftelsen af en
formueretlig fordring mod forvaltningsmyndigheden, at denne har truffet en realitetsafgø-
relse. En uberettiget afvisning af realitetsbehandling medfører alene, at borgeren eventuelt
efter de forvaltningsretlige regler kan have krav på at få sin sag behandlet, og som allerede
anført er et sådant krav ikke omfattet af forældelsesloven.
I denne sag har visse kommuner efter det oplyste afvist udbetaling af formueafhængig be-
gravelseshjælp under henvisning til, at der allerede var truffet afgørelse om udbetaling af
minimumsbeløbet. En sådan afvisning af ansøgningen om formueafhængig
beg~avelses­
hjælp indebærer ikke en stillingtagen til, om borgeren opfylder de retlige kriterier for at
modtage ydelsen.
Det er
.efter
min opfattelse uden betydning, at der tidligere er truffet afgørelse om tildeling
af minimumsbeløbet. Som jeg har redegjort for i min udtalelse af 7. marts 2016 er den for-
mueafhængig begravelseshjælp og minimumsbeløbet forskellige både for så vidt angår de
bagvedliggende hensyn og de retlige tildelingskriterier. En afgørelse om tildeling af mini-
mumsbeløbet indebærer således ikke, at der samtidig er taget stilling til borgerens ret til den
formueafhængige begravelseshjælp.
Disse borgere har således aldrig fået realitetsbehandlet deres ansøgning om formueafhængig
begravelseshjælp, og. der er derfor efter min vurdering endnu ikke stiftet en fordring, som er
omfattet af forældelsesloven. Dette må også gælde i et tilfælde som det foreliggende, selv-
om det ud fra ansøgninge!'l må antages at være forholdsvis ligetil at bestemme, om ansøge-
ren er berettiget til hjælp, og i givet fald hvor meget.
Side 10/14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 518: Orientering om forældelse og genoptagelse af krav om udbetaling af begravelseshjælp, fra sundheds- og ældreministeren
1624640_0011.png
Kammeradvokaten
6. APRIL 2016
Lidt forsimplet kan det udtrykkes sådan, at det krav, der tages stilling til,' når borgeren
uretmæssigt får afslag på en anmodning om genoptagelse, således
·ikke
er et
formueretligt
krav på udbetaling af et beløb, men derimod et
forvaltningsretligt
krav på at få genoptaget
sagen.
Sammenfattende bør det ovenstående efter min opfattelse føre til, at forældelsesreglerne
ikke får betydning for spørgsmålet om
1
hvorvidt Udbetaling Danmark kan afvise at behand-
le ansøgninger om formueafhængig begravelseshjælp, uanset om der er tale om krav omfat-
tet af kategori l, 2 eller 3 ovenfor.
4.3
Forvaltningsretlig genoptagelse af
afgørel~er
om begravelseshjælp
Adgangen til at få genoptaget sager, hvorigenoptagelse tidligere har været afvist med hen-
visning til udbetaling af minimumsbeløbet (kategori l) og
~ager,
hvor der ikke tidligere har
været søgt om genoptagelse (kategori 2), skal bedømmes efter de almindelige forvaltnings-
retlige principper, sorri er beskrevet ovenfor i afsnit 3.2.
Det følger afgennemgangen af retsgrundlaget ovenfor, at der som udgangspunkt består en
pligt for myndigheden til at genoptage sager, hvor der på grund af en forkert praksis er truf-
fet ulovlige afgørelser. Denne pligt er ikke undergivet en tidsbegrænsning. Det
·.følger
også
af det anførte ovenfor, at klagefristen på 4 uger i klage- og erstatningsloven (tidligere lov
om offentlig sygesikring) er uden betydning for spørgsmålet om, hvorvidt Udbetaling Dan-
mark har pligt.til at genoptage sager om udbetaling af begravelseshjælp.
Hvis der er tale om en klart ulovlig praksis, hvis tilsidesættelse vil medføre væsentlige æn-
dringer til
gu~st
for. borgeren, og hvis det ikke er forbundet med vanskeligheder at identifi-
cere sagerne, har myndigheden endvidere pligt til at genoptage
af egen drift,
jf. det ovenfor
anførte om FOB 2003.357.
l
Det må i denne forbindelse være uden betydning, at den ulovlige praksis ikke er fastslået i
en dom eller ved· en afgørelse i en konkret sag, men i stedet beror på en generel ændring i
retsopfattelsen hos den ansvarlige myndighed.
4.3.1
·
Krav i kategori l
Det er min vurdering, at Udbetaling Danmark som udgangspunkt har pligt til
efter anmod-
ning uden tidsbegrænsning
at genoptage de sager, hvor der uberettiget er
-givet
afslag på
genoptagelse af sager om formueafhængig begravel_seshjælp (kategori l).
Ved denne vurdering læggir jeg navnlig vægt på, at afgørelserne om afvisning af'genopta-
gelse af sager, hvor der tidligere var
ud~etalt
minimumsbeløb, har været til ugunst for bor-
geren, samt at der har været tale, om en forholdsvis klar
hjen:melsma~gel
for så vidt angår
denne praksis.
Side 11/14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 518: Orientering om forældelse og genoptagelse af krav om udbetaling af begravelseshjælp, fra sundheds- og ældreministeren
1624640_0012.png
Kammeradvokaten
6.
APRIL
2016
Herudover lægger jeg vægt på; at udbetaling af d_n formueafhængige begravelseshjælp
e
efter regelgrundlaget alene forudsætter kendskab til afdødes og eventuelt efterlevende ægte-
fælles formue, samt eventuelt dokumentation for afholdelse af begravelsesudgifter. Det
fremgår af ansøgningsvejledningen på Udbetaling Danmarks og kommunernes hjemme-
side15, hvilken dokumentation, der kræves til udbetaling af formueafhængig begravelses-
hjælp. Dokumentationen kan således enten være en skifteretsattest eller en boopgørelse.
Disse oplysninger må antages at kunne tilvejebringes uden store vanskeligheder.
Efter min umiddelbare vurdering har Udbetaling· Danmark dog ikke pligt til at genoptage
disse sager af egen drift.
Jeg lægger herved vægt på, at
.det
ikke uden videre kan antages, at genoptagelse af sagerne
vil føre
'til,
at afgørelsens resultat vil blive
-ændret.
Som jeg nærmere har redegjort for
i
min
udtalelse af 7. marts 2016 er det bl.a. en betingelse for retten til genoptagelse på baggrund
af nye oplysninger om faktiske omstændigheder, at disse omstændigheder åbenbart kunne
have raet indflydelse på afgørelsen.
På grund af den ulovlige praksis har kommunerne imid- ertid aldrig taget stilling til, om det-
l
te kriterium var opfyldt for de genoptagelsesaninodninger, som blev afvist efter den ulovli-
ge praksis. Det kan således ikke udelukkes, at nogle af de oprindelige genoptagelsesanmod-
ninger godt kunne have været afvist med henvisning til,
.at
de nye oplysninger om faktiske
omstændigheder ikke kunne føre til en ændret
.vurdering.
Dette kunne eksempelvis skyldes,
at den oplyste formue oversteg det beløb, som gav ret til den formueafhængige begravelses-
hjælp.
Derudover har jeg også lagt vægt på, at den administrative behandling af sager om begra-
velseshjælp først med virkning fra l. maj 2015 overgik
·til
Udbetaling Danmark, jf.
§
8 i lov
nr. 523 af29. april2015
.'
På baggrund herafvil det umiddelbart være forventeligt, at tilveje-
bringelse af alle de sager, hvori der af kommunerne er truffet uloylige afgørelser; vil være
forbundet med administrative vanskeligheder. Hvis Udbetaling Danmark imidlertid selv
vurderer, at tilvejebringelse og behandling af disse sager ikke vil være uforholdsmæssigt
vanskeligt, kan der være pligt til genoptagelse af egen drift.
Udbetaling Danmark er naturligvis under alle omstændigheder
berettiget
til at genoptage
disse sager af egen drift, hvis det ønskes.
Udbetaling Danmark vil i alle disse sager
h~ve
pligt til ved omtale på sin hjemmeside samt
annoncering i relevante medier at vejlede om retten til at ra sagerne genoptaget, jf. den
ovenfor omtalte UfR2006.960Ø. Denne oplysningspligt gælder uanset, om Udbetaling
15
https://www.borger.dk!Sider/Begravelseshjaelp.aspx under boksen
"Hvad
skal jeg sende med som dokumentation, når jeg
søger?".
'
Side 12114
·
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 518: Orientering om forældelse og genoptagelse af krav om udbetaling af begravelseshjælp, fra sundheds- og ældreministeren
1624640_0013.png
Kammeradvokaten
6.
APRIL
2016
Danmark genoptager sagerne af egen drift eller efter anmodning. Efter min vurdering kan
.
denne oplysningsforpligtelse varetages ved en tydelig besked øverst på
'siden
om begravel-
seshjælp på Udbetaling Danmarks hjemmeside
16
samt ved annoncering i et almindeligt dag-
blad.
4.3.2
Krav i kategori 2
Derudover' er det min vurdering, at Udbetaling Danmark også har pligt til
efter anmodning
uden tidsbegrænsning
at
'?genoptage"
(jf. nedenfor om genoptagelse versus ny afgØrelse) de
sager, hvor der er udbetalt minimumsbeløb, men hvor den pågældende ikke efterfølgende
har ansøgt om formueafhængig begravelseshjælp (kategori 2), foruds.at at der siden afgørel-
sen om udbetaling af minimumsbeløb-er fremkommet nye oplysninger om afdødes formue.
Jeg har også ved denne vurdering lagt vægt på det, som er anført ovenfor om
ulovlig~eden
af kommunernes tidligere praksis.
For så vidt angår disse sager kan det imidlertid heller ikke uden videre antages, at sagen ved
genoptagelse vil
:fa
et
·andet
udfald. Årsagen til, at der i denne kategori af sager ikke er ind-
givet ansøgning om formueafhængig begravelseshjælp, er nemlig ikke nødvendigvis den
ulovlige vejledning fra kommunerne. Den manglende ansøgning kan
.også
blot skyldes den
tilskudsberettigedes konstatering af, at boets midler
.oversteg
det beløb, der giver ret til be-
gravelseshjælp. Dette forhold taler efter min vurdering klart imod, at Udbetaling Danmark
r
har pligt til på egen drift at genoptage sagerne.
l
Uanset årsagen er der i disse sager hverken truffet afgørelse om tildeling af formueafhængig
begravelseshjælp eller afgøre
is~
om afvisning af realitetsbehandling af en ansøgning herom.
Som anført oVenfor bedømmes minimumsbeløb og formueafhængig begravelseshjælp efter
forskellige kriterier. En efterfølgende ansøgning om formueafhængig begravelseshjælp er
derfor strengt juridisk snarere en ansøgning om, at der træffes en ny afgørelse, som. supple-
rer de,n tidligere afgørelse om tildeling af minimumsbeløbet, end en ansøgning om genopta-
gelse af den oprindelige afgørelse.
Konsekvensen af en ny ansøgning om formueafhængig begravelseshjælp bliver dermed, at
.
det skal vurderes, om borgeren fortsat opfylder kriterierne for tildeling af ydelsen. Da der
.
ikke er fastsat nogen ansøgningsfrist, skal Udbetaling Danmarl<. alerie vurdere, om oplys-
ningerne om afdødes formue berettiger til udbetaling af formueafhængig begravelseshjælp
efter gældende regiet:.
Udbetaling Danmark vil efter min opfattelse også i disse sager have pligt til at annoncere
om retten til at
ans~ge
om formueafhængig begravelseshjælp, jf. det ovenfor anførte. Det
bema:;rkes hertil, at det efter min opfattelse er uden betydning, om Udbetaling Danmark i
16
https://www.borger.dk/Sider/Begravelseshjaelp.aspx
Side 13/14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 518: Orientering om forældelse og genoptagelse af krav om udbetaling af begravelseshjælp, fra sundheds- og ældreministeren
1624640_0014.png
Kammeradvokaten
6. APRIL 2016
denne annoncering omtaler forholdet som en ret til genoptagelse i stedet for en ret til at ind-
.
.
give ny ansøgnmg.
Side 14/14