Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 511
Offentligt
1623725_0001.png
Et sammenhængende
sundhedsvæsen med
mennesket i centrum
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
Et sammenhængende sundhedsvæsen med
mennesket i centrum
- Dansk Sygeplejeråds anbefalinger til det
nære og sammenhængende sundhedsvæsen
Layout: Dansk Sygeplejeråd 15-161
Copyright © Dansk Sygeplejeråd marts 2016
Alle rettigheder forbeholdes.
Fotografisk, mekanisk eller anden form for gengivelse eller
mangfoldiggørelse er kun tilladt med angivelse af kilde.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0003.png
Indhold
Forord
Et fælles grundlag for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen
Dansk Sygeplejeråds anbefalinger
Det nære og sammenhængende sundhedsvæsen med mennesket i centrum
Klarhed om hvor sundhedsopgaverne skal løses
Behov for sammenhæng og koordination på tværs
Sammenhæng kræver fælles dataadgang
Sundhedshuse som samlende og tværgående sundhedsinstitution
Det nære og sammenhængende sundhedsvæsen med fokus på kvalitet og faglighed
Nye krav til fagligheden omkring patienten
Udvid brugen af rammedelegation og indfør ordinationsret på afgrænsede områder
Tid og rum til ledelse på tværs
Styrkelse af den sundhedsfaglige indsats på plejecentrene
Behov for adgang til specialkompetencer inden for psykiatri i kommunerne
Fokus på den rehabiliterende indsats
Det nære og sammenhængende sundhedsvæsen som innovativ samfundsinstitution
Bekæmpelse af ulighed i sundhed
Forsøg med nye former for demokratisk indflydelse
Prioritering af uddannelse og lærende miljøer
Opprioritering af den kommunale forskningsindsats
5
6
7
9
10
13
15
16
19
20
22
24
25
26
27
29
30
31
32
33
3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0004.png
4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0005.png
Forord
Kommuner, regioner og almen praksis
løser en lang række sundhedsopgaver af
meget forskellig karakter. Det drejer sig
bl.a. om forebyggende og sundhedsfrem-
mende tiltag, den generelle og speciali-
serede behandling samt den palliative
indsats. Det kræver stor spændvidde i
ressourcer og kompetencer at varetage
denne brede opgaveportefølje, hvor hen-
sigten er en kompetent behandling og
pleje i borgernes nærmiljø, samtidig med
at koordinationen med det specialisere-
de sygehusvæsen sikres, mens indlæg-
gelse holdes på minimalt niveau.
Men hvad forstås ved ”det nære sund-
hedsvæsen”? Hvordan afgrænses det, og
hvis noget er nært, hvad er så det fjerne
sundhedsvæsen? For Dansk Sygepleje-
råd er ”det nære” ikke blot en markør for
geografisk afstand eller en skelnen mel-
lem specialiserede og ikkespecialiserede
sundhedsopgaver.
Det drejer sig først og fremmest om nær-
vær og blikket for det hele menneske.
Udgangspunktet for et nært og sammen-
hængende sundhedsvæsen er, hvordan
det kan understøtte det enkelte menne-
ske værdigt, kvalificeret, fleksibelt og in-
den for trygge rammer uanset alder, soci-
al baggrund og postnummer.
Vi skal have et nært og sammenhæn-
gende sundhedsvæsen, der sætter fokus
på, hvad der er vigtigst for det enkelte
menneske, og så på den baggrund tilret-
telægge en helhedsorienteret indsats. Et
sundhedsvæsen, der kort og godt hænger
sammen og sætter mennesket i centrum.
I dette politiske udspil præsenterer Dansk
Sygeplejeråd en række bud på, hvordan
vores fælles sundhedsvæsen kan udvikle
sig derhen.
God læselyst.
Grete Christensen
Formand for Dansk Sygeplejeråd
5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
Et fælles grundlag for det nære og
sammenhængende sundhedsvæsen
Der er behov for et nyt syn på det nære
sundhedsvæsen. Når vi taler om ud-
viklingen af det nære og sammenhæn-
gende sundhedsvæsen, er det ikke blot
fordi, den nye sygehusstruktur med
højt specialiserede sygehuse betyder,
at kommunerne og almen praksis skal
bidrage med nye eller udbyggede funk-
tioner.
Dansk Sygeplejeråds vision for det nære
og sammenhængende sundhedsvæsen
rækker videre:
Det nære og sammen-
hængende sundhedsvæsen skal med
udgangspunkt i det enkelte menneske
give alle forudsætningen for et godt liv.
Vi ser altså det nære og sammenhæn-
gende sundhedsvæsen som krumtap-
pen i arbejdet for en sund befolkning.
Det skal være den samfundsbærende
institution, som med forebyggende ind-
satser for såvel borgere som patienter
kan gøre op med den stigende ulighed
i sundhed. Det skal også være et sund-
hedsvæsen, der kan tage vare på den
syge på en kvalificeret måde og via
nærværende og inddragende dialog
kan gribe tidligt ind over for problemer
med sundhed og trivsel samt hjælpe pa-
tienterne med at tage vare på sin egen
situation.
Dette udspil er et bud på, hvordan vi
kommer nærmere denne vision. For-
slagene er koncentreret omkring sund-
hedsindsatsen til patienter i den voksne
alder, som i en kortere sygdomsperiode
eller på grund af kroniske lidelser har
behov for tæt kontakt med det nære
sundhedsvæsen, samt til ældre patien-
ter, der gør brug af kommunens tilbud
om hjemmesygepleje mv. Sundhedsind-
satsen for børn og unge er beskrevet i
særskilte udspil fra Dansk Sygeplejeråd.
På de kommende sider giver vi vores
anbefalinger til, hvor der er behov for
at sætte ind for at udbygge og prioritere
det nære sundhedsvæsen. Målet er at
skabe sundhed med mennesket i cen-
trum.
6
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0007.png
Dansk Sygeplejeråds anbefalinger
Et nært og sammenhængende
sundhedsvæsen med
mennesket i centrum
• Planen for det nære og sammenhæn-
gende sundhedsvæsen skal indehol-
de en afklaring af, hvilke opgaver der
skal løses i henholdsvis kommunen,
på sygehuset og i almen praksis.
• Der skal iværksættes en national ind-
sats omkring udviklingen af forløbs-
ansvarlige sygeplejersker, der skal
sikre patienterne et sammenhængen-
de forløb på tværs af sektorer.
• Autoriseret sundhedspersonale skal
have mulighed for adgang til relevan-
te patientdata på tværs af sektorer.
• Der skal udarbejdes fælles modeller
for at understøtte sundhedshusene
som tværgående sundhedsinstituti-
oner, der sikrer patienterne en fæl-
les og koordineret indgang til lokale
sundhedsindsatser.
Et nært og sammenhængende
sundhedsvæsen med fokus
på høj kvalitet og faglighed
• Der skal ske et bredt kompetenceløft
af sygeplejersker i kommunerne kom-
bineret med udvidede kompetencer
inden for den avancerede kliniske sy-
gepleje til en mindre gruppe.
• Muligheden for brug af rammedele-
gation i kommunerne skal udvides,
og der skal skabes klarhed omkring
reglerne og ansvar.
• Sygeplejersker, der opfylder nærme-
re fastlagte kompetence- og uddan-
nelseskrav, skal have adgang til selv-
stændigt at ordinere og anvende visse
typer af medicin.
• Planen for det nære og sammenhæn-
gende sundhedsvæsen skal præcisere
fundamentet for tværsektoriel ledelse
med fokus på forventninger, rammer
og kompetencer.
• Den sundhedsfaglige indsats på ple-
jecentrene skal højnes ved at ansætte
sygeplejersker på alle plejecentre.
• Der skal i alle kommuner være ad-
gang til specialiserede kompetencer
inden for psykiatrien.
• Rehabiliteringsindsatsen i kommu-
nerne skal styrkes i forhold til både
sygepleje og øvrige sundhedstilbud.
Et nært og sammenhængende
sundhedsvæsen som innova-
tiv samfundsinstitution
• Bekæmpelse af ulighed i sundhed
og et stærkt forebyggelsessigte skal
være et bærende tema i planen om
det nære og sammenhængende sund-
hedsvæsen.
• Der skal gennemføres forsøg med nye
former for demokratisk indflydelse.
• Kommuner – såvel som regioner –
skal prioritere kompetenceudvikling,
videreuddannelse og lærende miljø-
er, herunder gode kliniske uddannel-
sesforløb for studerende på de sund-
hedsfaglige grunduddannelser.
• Der skal oprettes et videncenter for
forskning i kommunal sundhed, som
har en tilknytning til både universi-
teter, professionshøjskoler og forsk-
ningsmiljøer i regionerne.
7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0008.png
8
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0009.png
Det nære og
sammenhængende
sundhedsvæsen med
mennesket i centrum
Der er i disse år stor opmærksomhed på
at skabe mere sammenhæng i patien-
tens forløb. Samtidig er det en kendsger-
ning, at sygehuse, kommuner og almen
praksis mange steder ikke taler nok sam-
men og ikke koordinerer på tværs. Pa-
tienterne skal opleve sundhedsvæsenet
som en samlet enhed, hvor forebyggelse,
pleje og behandling af sygdom hænger
sammen fremfor at være stramt opdelt
mellem de forskellige sektorer.
Vi skal væk fra den traditionelle opfat-
telse af sundhedsvæsenet som en tre-
kant, hvor sygehusene, kommunerne og
almen praksis står fjernt fra hinanden i
hver deres spids. Tilsvarende skal vi væk
fra et system, hvor skæve økonomiske
incitamenter (f.eks. i form af de nuvæ-
rende DRG-takster og den kommunale
medfinansiering) styrer den enkelte sek-
tors valg af sundhedsindsats.
I stedet skal vi strukturere sundheds-
væsenet som en cirkel, hvor mennesket
er i centrum omkranset af ét samarbej-
dende sundhedsvæsen. Der skal i den
forbindelse ske en afklaring af, hvor
opgaverne løses mest hensigtsmæssigt
for patienterne; hvem gør hvad på hvil-
ke tidspunkter. Derudover skal ledelse i
højere grad tænkes på tværs af sektorer,
ligesom vi skal følge i patientens fodspor
og se på, om der er behov for at skabe
nye enheder, som i højere grad integrerer
sundhedsopgaverne omkring den enkel-
te patient.
9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0010.png
Klarhed om hvor
sundhedsopgaverne skal løses
Der er i dag stor forskel på sundheds-
tilbuddene i de enkelte kommuner, og
det er på mange områder op til kom-
munerne selv at bestemme rammer og
indhold i de lokale sundhedsindsatser.
Det er godt, for så vidt at kommunerne
er forskellige i forhold til størrelse og be-
folkningssammensætning. Men set fra
patientens perspektiv skaber det usik-
kerhed – og ulighed – i forhold til, hvil-
ken sundhedsindsats de kan forvente, at
deres kommune tilbyder. Patienten skal
i centrum og skal inddrages i eget forløb,
herunder også have medbestemmelse
over, hvor behandlingen skal foregå.
De seneste år er der sket en kraftig for-
øgelse af korte indlæggelser (under 12
timer), og den gennemsnitlige indlæg-
gelsestid for ældre patienter er kraftigt
reduceret. Fra 2009 til 2014 er antallet af
korte indlæggelser steget med 25 pct. For
patienter på 65+ år er antallet steget med
hele 59 pct.
1
Tallene er et udtryk for, at
nogle patienter, som ikke burde have væ-
ret indlagt, alligevel sendes til sygehuset.
Det gælder eksempelvis patienter med
væskemangel,
behandlingskrævende
urinvejsinfektioner eller ureguleret dia-
betes. Her skal kommunerne tage over,
men ikke alle kommuner er klar til at yde
den pleje og behandling af patienten, der
er behov for. Det skal der gøres noget ved.
Hvis vi vil have et sundhedsvæsen, der
sætter mennesket i centrum, er der be-
hov for, at alle parter tager fælles ansvar.
Første skridt er enighed og tydelighed
10
om, hvilke opgaver der skal løses hvor. I
forlængelse heraf skal det være tydeligt,
hvilke kompetencer personalet skal have
for at kunne løse opgaverne.
Den manglende klarhed om opgavefor-
delingen på tværs af sektorerne skaber
også ekstra arbejde for personalet. Det er
et problem for sygehuspersonalet, når der
er uklarhed om, hvorvidt en patient kan
udskrives til videre behandling i hjem-
kommunen, fordi sundhedsindsatserne
er forskellige fra kommune til kommune.
Det kræver i dag forskellige udskrivnings-
procedurer på sygehuset, alt efter hvilken
kommune patienten kommer fra.
Mange kommuner har i dag såkaldte
akutfunktioner, som tager hånd om pa-
tienter, der har et særligt pleje- og be-
handlingsbehov, enten for at forebygge
forværring af sygdom eller for at følge op
på sygehusets pleje- og behandlingsind-
sats, når patienten udskrives. Også her er
tilbuddene forskellige på tværs af kom-
munegrænserne.
Udfordringen går også den anden vej.
Kommunerne oplever ligeledes forskel på,
hvornår sygehusafdelinger definerer pa-
tienter som udskrivningsklare. Det betyder,
at der er forskel på, hvor færdigbehandle-
de patienterne er, når de kommer hjem, og
Udvikling i somatiske indlæggelser af forskellig varighed
170
160
150
140
130
120
110
100
90
2009 = indeks 100
Indlæggelser 0-12 timer 65 år eller ældre
Indlæggelser >12 timer 65 år eller ældre
Indlæggelser 0-12 timer alle
Indlæggelser >12 timer alle
9
0
1
2
3
20
0
20
1
20
1
20
1
20
1
Anm.: Somatiske indlæggelser. Tallene er indekseret, så 2009 er lig indeks 100.
Kilde: Dansk Sygeplejeråd på baggrund af særkørsel fra SSI.
20
1
4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0011.png
ofte er der derfor behov for opfølgende sy-
gepleje i hjemmet. Målet er ikke en færdig
liste over, hvad der skal til, for at en patient
kan udskrives, men det er vigtigt med en
systematisk koordination mellem sygehus
og kommune om, hvilken hjælp patienter-
ne har brug for, når de kommer hjem.
Almen praksis
Tilsvarende er der behov for klarhed
omkring opgavedelingen i relation til al-
men praksis. Almen praksis indtager en
nøgleposition for patientens vej gennem
sundhedsvæsenet, både når det handler
om forebyggelse og tidlig opsporing og
i forbindelse med behandlingsforløb i
samspil med kommune og sygehus.
Ofte begynder et forløb med en proak-
tiv indsats hos patientens praktiserende
læge, hvor forebyggelse og tidlig opspo-
ring er i fokus. Derudover spiller almen
praksis en væsentlig rolle i forhold til at
Den sygeplejefaglige erfaring
gavner patienterne i almen praksis
I Lægehuset i Kirke Hyllinge er der ud over de
fem praktiserende læger bl.a. ansat to konsul-
tationssygeplejersker.
Lægehuset samarbejder tæt med hjemme-
plejen og nærmeste akutmodtagelse, og her
er der behov for de to sygeplejersker til at ko-
ordinere og varetage de mange sygeplejefag-
lige opgaver. Samtidig har sygeplejerskerne
selvstændige konsultationer med den store
gruppe af patienter med kroniske sygdomme.
skabe koordination og samarbejde med
både sygehusene og de kommunale sund-
hedstilbud som akutfunktioner, rehabili-
teringsenheder, forebyggende sundheds-
tilbud og hjemmesygeplejen. Det er en
udvikling, der naturligt kalder på såvel
øget tværfaglighed som på en øget brug af
de sygeplejefaglige kompetencer i almen
praksis.
Sygeplejersker spiller allerede i dag en
væsentlig rolle i almen praksis, hvor de
løfter en mangfoldighed af opgaver og
supplerer lægerne. Det gælder bl.a. i for-
hold til tidlig opsporing af sygdomme,
vaccinationer, rådgivning og indsatsen
for patienter med kroniske sygdomme.
Dansk Sygeplejeråd anbefaler, at:
Planen for det nære og sammenhæn-
gende sundhedsvæsen skal indehol-
de en afklaring af, hvilke opgaver der
skal løses i henholdsvis kommunen,
på sygehuset og i almen praksis.
Regeringen skal sætte sig i spidsen for
tydelige pejlemærker omkring hvilke
typer af sundhedsindsatser, som hen-
holdsvis kommuner, almen praksis og
sygehusene skal tilbyde. Det gælder
både i forhold til selve opgaven, men
også hvilke ressourcer og kompeten-
cer, der skal til for at løse den. Det gæl-
der tillige i forhold til at få tilpasset
ansvaret, som den enkelte sundheds-
professionelle skal arbejde efter.
Tæt kommunikation og samarbejde
mellem kommune og sygehus
Det er vigtigt, at der er konsensus i begge sek-
torer om, hvordan ressourcerne anvendes
bedst muligt. Derfor arbejder man i Aarhus
Kommune meget med at få sygehuset til at
hjælpe med at definere, hvilke patienter der
f.eks. selv kan varetage væskebehandling i
drop. Dermed bliver behandlingen et fælles
ansvar mellem kommunen og sygehuset.
Herudover har man også et samarbejde om
at forstå hinandens kontekst sygehus og
kommune imellem. F.eks. holder en repræ-
sentant fra kommunen oplæg på sygehuset
omkring kommunens organisering. Dermed
får personalet på sygehuset en bedre forstå-
else af, hvilke faggrupper der kommer i pa-
tientens hjem, og hvilke kompetencer de en-
kelte faggrupper har.
1
Dansk Sygeplejeråds beregninger på baggrund
af særkørsel fra SSI.
11
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0012.png
sundhedsindsatser
Almen praksis
Sygehuse og
ambulatorier
Det nære og sammenhængende sundhedsvæsen
· Konsultation/kontroller i nærmiljøet
· Forebyggelse og tidlig opsporing
· Fleksibilitet i forhold til patienters hverdagsliv
· Øget tilgængelighed for øvrigt sundhedspersonale
· Udvidet brug af rammedelegation til
hjemmesygeplejen
Vision
· Pleje og behandling i patientens nærmiljø
· Forebyggelse og tidlig opsporing
· Tæt dialog med sygehus og almen praksis ved
indlæggelse og udskrivning
· Tæt samspil med sygehus om kompetencer til
specialiseret pleje og behandling
· Ordination af medicin inden for særligt
definerede områder
Kommunale
sundhedsindsatser
Almen praksis
Sygehuse og
ambulatorier
Vision
· Færre indlæggelser
· Specialiseret behandling i patientens nærmiljø via
telemedicin og ny teknologi
Dansk Sygeplejeråds vision:
Det nære og sammenhængende sundhedsvæsen skal
med udgangspunkt i det enkelte menneske give alle
forudsætningen for et godt liv
· Tæt samspil og dialog med kommune og almen
praksis ved indlæggelse og udskrivning
· Lettere adgang til specialiseret viden
· Systematisk brug af udkørende funktioner
12
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0013.png
Behov for sammenhæng og
koordination på tværs
En af sundhedsvæsenets største udfor-
dringer er at skabe omsorg og sammen-
hæng i patientforløbene på tværs af kom-
mune, sygehus og praktiserende læge.
De seneste år er indlæggelsestiden på
sygehusene faldet markant. Det gælder
især for ældre patienter over 80 år, hvor
indlæggelsestiden i perioden 2007-2014
er faldet med to hele dage. Det svarer til
et fald på 27 pct. For patienterne mellem
65-79 år er den gennemsnitlige indlæg-
gelsestid faldet med 1,4 dage, mens den
gennemsnitlige indlæggelsestid for de
0-64-årige er faldet med 0,6 dage.
2
Fald i gennemsnitlig indlæggelsestid (2007 = indeks 100)
100
95
90
85
80
75
70
0-64 år
65-79 år
80 år og ældre
2007 = indeks 100
07
08
09
10
11
12
13
Socialsygeplejerske til socialt
sårbare patienter
I Ballerup Kommune er der i rehabilitering-
steamet ansat en socialsygeplejerske, som
samarbejder med det øvrige personale samt
med bl.a. jobcenter, socialvejledning, social-
psykiatrien, praktiserende læger og sygehu-
se om at sikre patienten et sammenhængen-
de forløb. Fokus er på de socialt sårbare pa-
tienter, der typisk er karakteriseret ved at
have flere problemer på samme tid, f.eks.
misbrug, fattigdom eller psykisk sygdom, og
derfor har de såvel behov for hjælp til at
håndtere sygdom som behov for at navigere
i systemet.
Den kommunale socialsygeplejerske delta-
ger derudover i relevante projekter om ulig-
hed i sundhed og har en række opgaver i
forhold til rådgivning af sagsbehandlere
m.fl. og undervisning på erhvervsrettede
tilbud.
20
20
20
20
20
20
20
Anm.: Gennemsnitlig liggetid er beregnet ved at dividere antal sengedage med antal indlæggelser for alle somatiske indlæggelser.
Kilde: Dansk Sygeplejeråd på baggrund af særkørsel fra SSI.
De faldende indlæggelsestider stiller
krav til indsatsen i kommunerne i for-
hold til at sikre sammenhængende og
helhedsorienterede forløb. Tilsvarende
gælder, når den specialiserede sygehus-
behandling rykker ud i patienternes eget
hjem f.eks. ved brug af telemedicin og
andre nye teknologiske løsninger. Det
smidiggør forløbet for patienten, der får
lettere ved at føre et normalt hverdagsliv.
Behovet for koordination gælder også in-
ternt i kommunen, hvor der skal være et
helhedsorienteret forløb på tværs af bl.a.
hjemmesygepleje, forebyggelse, genop-
Kemobehandling i eget hjem
Rigshospitalet har udviklet en rygsæk, så det
nu er muligt for patienter med leukæmi at få
behandling med kemoterapi i hjemmet. Via
rygsækken gives medicinen i et permanent ve-
nekateter, som patienten har i brystet. Ordnin-
gen betyder bedre livskvalitet for patienten og
familien, og oplevelsen af at være syg er ikke så
fremherskende. En af de store fordele er at kun-
ne opretholde kontakt til familie og venner,
spise sammen og gennemføre skolegang.
Udbredelsen af ideen går hurtigt og projektet
er bredt ud til flere dele af landet og til andre
former for behandling.
20
14
13
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0014.png
træning og kostvejledning. Derudover er
der samtidig behov for sammenhæng på
tværs af sundheds-, social- og beskæfti-
gelsesområdet.
Sygeplejersker har en central rolle i
at sikre de sammenhængende og hel-
hedsorienterede forløb, både på tværs
af sektorer og inden for kommunens
enheder. Det drejer sig eksempelvis om
at sikre koordination, inddragelse af
patienter og pårørende samt bidrage til
et helhedssyn på patienten i de forskel-
lige dele af forløbet. Det er et område i
udvikling, og der er derfor behov for en
mere systematisk national indsats, som
bygger på den videnskabelige viden, der
findes på området.
Dansk Sygeplejeråd anbefaler, at:
Der skal iværksættes en national
indsats omkring udvikling af forløbs-
ansvarlige sygeplejersker, der skal
sikre patienterne et sammenhæn-
gende forløb på tværs af sektorer.
Den nationale indsats skal omfatte
ansvaret for forløb og koordination
på tværs af kommuner, sygehuse
og almen praksis såvel som internt
i kommunerne, hvor der skal være
særlige tiltag målrettet patienter
med særlige behov. Samtidig skal der
iværksættes initiativer med henblik
på læring og optimering af forløb.
2
Dansk Sygeplejeråds beregninger på baggrund
af særkørsel fra SSI.
14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0015.png
Sammenhæng kræver
fælles dataadgang
Fra alle sider fremhæves det, at manglen-
de deling af patientdata er en af de store
udfordringer i forhold til at skabe mere
sammenhæng i sundhedsydelserne på
tværs af sektorer. Når it-systemerne ikke
taler sammen, og personalet ikke har
adgang til at se og registrere i de samme
systemer på tværs af sektorer, går det ud
over patienten.
I dag kan personalet i kommunerne ikke
benytte sygehusenes EPJ, og tilsvarende
kan de ansatte på sygehusene ikke be-
nytte de kommunale systemer. En hjem-
mesygeplejerske kan således ikke doku-
mentere handlinger og observationer på
patienter, hvor sygehuset har behand-
lingsansvaret, og omvendt kan de regio-
nalt ansatte ikke registrere i forhold til de
patienter, hvor den praktiserende læge
har behandlingsansvaret.
Udfordringen viser sig eksempelvis i for-
bindelse med blodtransfusion i eget hjem,
hvilket er en af de nye opgaver, der nogle
steder er på vej til at overgå fra sygehuset
til kommunen. Hvis sygeplejersken, der
kommer i patientens hjem for at varetage
behandlingen, har brug for oplysninger fra
sygehuset, kan hun ikke finde dem i patien-
tens journal, men må ringe til sygehuset for
at få dem til at slå op i deres journal. Det
hæmmer samarbejdet og koordinationen
på tværs. Og ikke mindst svækker det pa-
tientsikkerheden.
En undersøgelse, som Dansk Sygepleje-
råd har foretaget, viser, at tre ud af fire
kommunalt ansatte sygeplejersker (74
pct.) inden for den seneste måned har op-
levet at mangle viden fra sygehuset efter
udskrivelse af en patient.
3
Her vil fælles
dataadgang kunne medvirke til at sikre,
at mere viden deles på tværs.
Dansk Sygeplejeråd anbefaler, at:
Autoriseret sundhedspersonale skal
have mulighed for adgang til relevan-
te patientdata på tværs af sektorer.
Løsningen skal vægte hensynet til da-
tasikkerheden, men patienterne kan
ikke være tjent med, at sundhedsper-
sonalet i dag ikke kan samarbejde
på grund af barrierer i lovgivningen.
Ligeledes skal der tages højde for
patientens ret til egne data og sund-
hedspersonalets tavshedspligt.
Databarrierer i akutteamet
Aarhus Kommune og Aarhus Universitetsho-
spital har etableret et samarbejde om et akut-
team, hvor kommunale og regionale sygeple-
jersker arbejder side om side. De deler opga-
verne, men refererer ledelsesmæssigt til hhv.
kommune og sygehus. Til at begynde med var
opgaverne meget delte, og man skelnede mel-
lem, om en seng var ”kommunal eller regio-
nal”. Men i dag fungerer akutteamet som én
enhed til trods for det opdelte ledelsesansvar.
En vedblivende udfordring er dog de mang-
lende fælles it-løsninger og den manglende
adgang til hinandens patientdata. Her funge-
rer akutteamet stadig som to opdelte enheder.
3
Dansk Sygeplejeråds tal på baggrund af under-
søgelse foretaget af Megafon (februar 2016).
15
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0016.png
Sundhedshuse som samlende
og tværgående sundhedsinstitution
Patienter bør i udgangspunktet være i
kontakt med så få sundhedstilbud som
muligt. I dag kan den samme patient
være tilknyttet både sygehus, praktise-
rende læge og et eller flere lokale be-
handlingssteder på én gang, uden at der
nødvendigvis er tæt koordinering og sam-
menhæng på tværs. Det besværliggør et
hurtigt og effektivt forløb for patienten.
Sundhedshusene spiller en afgørende
rolle i at sikre, at behandling samt fore-
byggelses- og rehabiliterende indsatser
Erfaringer fra udlandet
I England er såkaldte walk-in centres i dag
meget udbredte i storbyerne. Her kan borgere
komme direkte ind fra gaden uden tidsbestil-
ling for at få sundhedsrådgivning og hjælp til
mindre behandlinger. Walk-in centrene er
primært bemandet med sygeplejersker (ofte
specialuddannede inden for avanceret kli-
nisk sygepleje), og enkelte steder er der også
tilknyttet læger.
I Sverige er vårdcentralerne blevet en afgø-
rende del af det offentlige sundhedsvæsen.
Her samarbejder bl.a. hjemmesygeplejersker,
fysioterapeuter, socialrådgivere, psykologer
og ernæringseksperter om at hjælpe borger-
ne med sundhedsproblemer.
er tilgængelige i lokalområdet. De funge-
rer som en del af den samlede sundheds-
indsats i samspil med de praktiserende
læger, sygehusene, ældreområdet og
sundhedsplejen. Mange sundhedshuse
tilbyder bl.a. sygepleje, fysio- og ergote-
rapi, kostvejledning og psykologhjælp.
Herudover har sundhedshusene en sær-
lig opgave i relation til at mindske den
sociale ulighed i sundhed med en række
åbne og lettilgængelige sundhedstilbud
henvendt til sårbare borgere og patienter.
Sundhedshusene må imidlertid ikke
udvikle sig til endnu en sektor i sund-
hedsvæsenet. I stedet skal de være et
samlingssted, der tilbyder helhedsorien-
terede forløb med patienten i centrum.
Det betyder, at sundhedshusene ikke
blot skal tilbyde enkeltstående sund-
hedstilbud under samme tag, men at til-
buddene skal samles og koordineres, så
patienten oplever et sammenhængende
forløb. Det handler bl.a. om let og hurtig
adgang samt videndeling på tværs med
henblik på helhedsorienteret forebyggel-
se, behandling og pleje. Herudover skal
sundhedshusene være med til at danne
bro til andre dele af kommunen. Det kan
eksempelvis være jobcenteret eller social-
forvaltningen.
Sundhedshuset i Kalundborg
Sundhedshuset i Kalundborg er placeret i
kommunens tidligere sygehus og tilbyder
sundhedsfunktioner i regi af både Kalund-
borg Kommune og Region Sjælland. Det hu-
ser bl.a.:
• Skadeklinik
• Lægevagt
• Jordemoderkonsultation og sundhedstje-
neste
• Lægecenter med tre praktiserende læger
• Sygeplejeklinik
• Medicinsk ambulatorium med undersøgel-
se og behandling af patienter med især
diabetes, hjerte- og lungesygdom
• Blodprøver og EKG
• Røntgen med drop-in funktion
• Genoptræning, fysioterapi samt uddannel-
sestilbud vedr. kronisk sygdom
Det er afgørende, at sundhedshusene er
lokalt forankret og således imødekommer
de sundhedsbehov, der findes i lokalom-
råderne. I nogle områder kan en løsnings-
model eksempelvis være, at sundhedshu-
sene løbende har læger/specialister på en
række områder i huset som satellitklinik.
På den måde sikres det, at specialiserede
behandlinger også tilbydes patienter i om-
råder, der ellers har langt til den speciali-
serede behandling.
16
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0017.png
Model 1
Eksempler på sundhedstilbud i sundhedshus
• Fysisk genoptræning efter sygehusbehand-
ling samt rehabiliteringsforløb.
• Borgerrettet forebyggelse, f.eks. kurser om
vægttab, rygestop og motion.
• Patientrettet forebyggelse, f.eks. ”lær at leve
med kronisk sygdom” etc.
• Evt. kommunal sygeplejeklinik.
• Evt. i samme hus som almen praksis, psy-
kolog, jordemoderkonsultation etc.
Personale: F.eks. sygeplejersker, terapeuter, kostfag-
lige.
Model 2
Ud over de samme tilbud som i model 1 tilby-
des herudover:
• Åben konsultation samt konsultation efter
aftale med læge eller sygeplejerske.
• Principielt samme funktioner som i almen
praksis, dvs. sundhedstilbud til borgere
med akut opstået sygdom, kronisk sygdom,
akut forværret kronisk sygdom samt syste-
matisk forebyggende indsatser som f.eks.
børneundersøgelser.
• Herudover særlige forebyggende indsatser,
særligt i forhold til udsatte borgere.
• Efter behov etableres ambulante funktio-
ner, f.eks. terapi, jordemødre etc.
Personale: Sygeplejersker med særlige kompeten-
cer i f.eks. kronisk sygdom og farmakologi, bioana-
lytikere, terapeuter etc. Læger/specialister i satellit-
funktioner.
Dansk Sygeplejeråd anbefaler, at:
Der skal udarbejdes fælles modeller
for at understøtte sundhedshusene
som tværgående sundhedsinstituti-
oner, der sikrer patienterne en fæl-
les og koordineret indgang til lokale
sundhedsindsatser.
Kommunerne er forskellige, og sund-
hedshusene skal tilpasses de lokale
behov. Derfor er der brug for forskelli-
ge modeller for, hvilke sundhedsind-
satser sundhedshusene skal tilbyde.
Fælles er det dog, at den overordnede
hensigt er at samle og koordinere ple-
je- og behandlingsforløb med patien-
ten i centrum.
17
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0018.png
18
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0019.png
Det nære og
sammenhængende
sundhedsvæsen med
fokus på kvalitet
og faglighed
Ny organisering og nye opgaver stil-
ler nye krav til personalet. Patienter-
ne skal have vished for, at plejen og
behandlingen er af høj kvalitet, og at
patientsikkerheden er i top, uanset
hvor i sundhedsvæsenet opgaverne
løses. Det kræver, at personalet ru-
stes bedst muligt til at varetage de
nye opgaver – både på ledelses- og
på medarbejderniveau.
19
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0020.png
Nye krav til fagligheden
omkring patienten
Kommunerne får i disse år betydeligt
flere og mere komplekse plejeopgaver.
Patienterne udskrives tidligere og med
mere komplekse behov, og bedre be-
handlingsmuligheder medfører, at flere
sundhedsopgaver kan løses i patientens
eget hjem. Samtidig har kommunerne
en øget rolle i at forebygge indlæggelser.
Når opgaverne i kommunerne udvides,
er det nødvendigt, at kompetencerne
følger med. 83 pct. af de kommunalt
ansatte sygeplejersker tilkendegiver så-
ledes, at de har behov for et kompeten-
celøft inden for et eller flere af områder-
ne for at kunne varetage sygepleje på et
fagligt forsvarligt niveau.
4
Behovet for
kompetencer spænder bredt og omfat-
ter bl.a. psykiatri, palliation, sårbehand-
ling og demens.
Kompetenceløftet skal ligeledes under-
støtte samspillet på tværs af kommuner
og sygehusene ved at sikre sygeplejer-
skerne i kommunerne bedre viden om
den specialiserede behandling, som er
forankret i regionalt regi. Sygeplejersker-
ne på sygehusene er således en vigtig res-
source i forhold til sparring med kommu-
nale sygeplejersker.
Behov for dobbelt kompetenceløft
Special-
uddannelse i
kommunal
sygepleje
Sygeplejersker
med udvidede
kompetencer
(APN)
Løft af generalistkompetencer
Her skal sygeplejerskerne løftes for at nå et fagligt forsvarligt niveau
En eller flere af nedenstående
Psykiatri
Palliation
Sårbehandling
Demens
Farmakologi/smertebehandling
Gerontologi/geriatri
Rehabilitering
Pædagogik/formidling/vejledning
Ledelse/delegation
Kommunikation
13%
12%
24%
19%
44%
41%
39%
36%
33%
30%
83%
Yderligere er der behov for, at sygeple-
jerskerne får udvidede kompetencer i
klinisk lederskab med henblik på organi-
sering og prioritering af arbejdsopgaver
og sikring af, at de samlede ressourcer og
kompetencer bruges bedst muligt for at
imødekomme patienternes behov. En del
af de sygeplejefaglige opgaver varetages
i dag af andre faggrupper end sygeple-
jersker, mens det professionelle ansvar
er placeret hos sygeplejerskerne. Derfor
ligger der også et vigtigt ansvar for at vej-
lede og supportere plejepersonalet i disse
opgaver.
Anm.: Der er stillet følgende spørgsmål: Har du behov for et kompetenceløft inden for et eller flere af følgende områder for at kunne
varetage sygepleje på et fagligt forsvarligt niveau?
Kilde: Dansk Sygeplejeråds tal på baggrund af undersøgelse foretaget af Megafon (februar 2016).
20
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0021.png
Bredt kompetenceløft: Specialud-
dannelse i kommunal sygepleje
Det brede løft af generalistkompetencer inde-
bærer, at alle sygeplejersker i hjemmesyge-
plejen i fremtiden har en specialuddannelse i
kommunal sygepleje. Det princip kendes bl.a.
i dag fra intensivområdet, hvor ca. 85 pct. har
en specialuddannelse
1
eller er under uddan-
nelse , samt fra det psykiatriske område, hvor
det anbefales, at 50-55 pct. har en specialud-
dannelse.
Specialuddannelsen i kommunal sygepleje
skal ruste sygeplejersken til at håndtere de nye
og mere komplekse opgaver i kommunerne.
Avanceret klinisk sygepleje
En sygeplejerske på avanceret klinisk niveau
adskiller sig fra den specialuddannede syge-
plejerske ved at have udvidede kompetencer
til at vurdere, diagnosticere, ordinere under-
søgelser og justere i behandlingen af patien-
terne inden for et afgrænset område.
En sygeplejerske med udvidede kompetencer
inden for den avancerede kliniske sygepleje
har dermed bredere viden og kompetencer, så
vedkommende kan håndtere de mest kom-
plekse patienter og samtidig fungere som en
faglig ekspert/supervisor i forhold til øvrige
patientforløb. Det sker i et tæt samarbejde
med læger i almen praksis og på sygehuset
samt med andre faggrupper.
Internationalt er funktionen som Advanced
Practice Nursing (APN) eller Nurse Practitio-
ner velkendt, og der er dokumenterede gode
erfaringer inden for både kliniske resultater,
patienttilfredshed og omkostningseffektivi-
tet.
1
1 OECD (2013): Review of Health Care Quality:
Denmark.
Dansk Sygeplejeråd anbefaler, at:
Der skal ske et bredt kompetence-
løft af sygeplejersker i kommunerne
kombineret med udvidede kompe-
tencer inden for den avancerede kli-
niske sygepleje til en mindre gruppe.
Der er dels et behov for et bredt løft af
generalistkompetencer, hvor sygeple-
jersker i kommunerne fremover skal
have en specialuddannelse i kommu-
nal sygepleje. Specialuddannelsen
skal omfatte den brede hjemmesyge-
pleje, herunder også eventuelle akut-
te funktioner i kommunen.
Der er samtidig behov for et styrket
fokus på specialiserede udvidede
kompetencer inden for både det
diagnosespecifikke område og inden
for tværgående indsatser som f.eks.
palliation. Derfor skal nogle sygeple-
jersker have udvidede kompetencer
via en klinisk videreuddannelse på
masterniveau inden for den avance-
rede kliniske sygepleje (APN).
De specialuddannede sygeplejersker skal have:
• Solide teoretiske og kliniske kompetencer,
der matcher den nyeste evidens og ret-
ningslinjer inden for den kommunale syge-
pleje.
• Organisatoriske kompetencer og viden om
sundhedsvæsenets dynamik og udvikling,
herunder gensidig forståelse af opgaver og
vilkår på tværs af fag- og sektorgrænser.
• Sundhedspædagogiske kompetencer, her-
under kompetencer til at vejlede patien-
ten i anvendelse af f.eks. teknologisk ud-
styr som led i egenomsorgen samt til at
hjælpe patienterne med at øge deres
handlekraft og mestringsevne.
Specialuddannelsen kan opbygges fleksibelt
med mulighed for at målrette den i forhold til
sygeplejerskens konkrete arbejdsområde.
1 Årsrapport 2015 fra Landsudvalget for specialud-
dannelse for sygeplejersker i intensiv sygepleje.
4
Dansk Sygeplejeråds tal på baggrund af under-
søgelse foretaget af Megafon (februar 2016).
21
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0022.png
Udvid brugen af rammedelegation og indfør
ordinationsret på afgrænsede områder
De eksisterende rammer for anvendelsen
af rammedelegation og de manglende
muligheder for selvstændig ordinations-
ret til sygeplejersker udgør en barriere for
god pleje og behandling i kommunerne.
Derfor skal brugen af rammedelegatio-
ner i kommunerne udvides, og sygeple-
jersker med en specialistuddannelse skal
have udvidede kompetencer til selv at
ordinere visse typer af medicin og under-
søgelser inden for afgrænsede områder.
Rammedelegationer skal udvides
Der er flere grunde til, at den gældende
praksis vedrørende rammedelegation ikke
er tilstrækkelig i forhold til det nære sund-
hedsvæsen. Det giver eksempelvis usmidi-
ge patientforløb, når en sygeplejerske ikke
kan iværksætte enkle og hyppigt forekom-
mende undersøgelser samt behandlinger
som en del af sit daglige arbejde. Derud-
over er der store forskelle i brugen af ram-
medelegationer på tværs af kommunerne,
fordi det er op til den enkelte læge at be-
slutte, om der skal være en rammedelega-
tion, og hvad den skal indeholde.
I hverdagen skal en sygeplejerske, som
reglerne er i dag, kontakte en læge for at
iværksætte de mest almindeligt forekom-
mende undersøgelser, f.eks. måle blod-
sukkerniveau, podning af sår, urintest for
blærebetændelse, blodtryk m.v. Når un-
dersøgelsen er foretaget, skal sygeplejer-
sken så igen kontakte lægen med henblik
på at iværksætte behandlingen. Det er et
usmidigt system, som tager tid væk fra
plejen af patienterne.
22
Løsningen er derfor en ensartet og syste-
matisk anvendelse af rammedelegatio-
ner, som giver de kommunale sygeple-
jersker mulighed for at give og regulere
medicin samt iværksætte andre behand-
linger. Det vil give et løft i plejen og be-
handlingen af patienterne på tværs af
kommunegrænserne samt give en mere
effektiv udnyttelse af ressourcerne.
Selvstændig ordinationsret inden for
afgrænsede områder
Den tidlige udskrivning af patienter til
hjemmet, som har stadigt mere komplek-
se pleje- og behandlingsbehov, under-
streger behovet for at uddanne et mindre
antal sygeplejersker til avanceret klinisk
praksis. De skal gives hjemmel til at arbej-
de på et højere selvstændighedsniveau
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0023.png
og udnytte deres viden til bl.a. at ordinere
medicin og øvrige behandlinger på et be-
grænset område.
Blandt de kommunale sundhedschefer
er der opbakning til forslaget. I en un-
dersøgelse, som Dansk Sygeplejeråd har
gennemført, tilkendegiver 84 pct., at det
er en god idé, at kommunalt ansatte sy-
geplejersker med specialkompetencer får
ret til at ordinere medicin eller anden be-
handling inden for afgrænsede områder.
5
Fordelene ligger ligefor. Den selvstændi-
ge ordinationsret vil kunne mindske ven-
tetid og øge livskvaliteten for patienten
samt mindske tidsforbruget for såvel læ-
gen som sygeplejersken. Når eksempelvis
en kræftpatient i dag får stærke smerter,
må vedkommende vente på, at sygeple-
jersken får kontakt til den praktiserende
læge eller vagtlægen for at iværksætte
eller regulere behandlingen. Det samme
gælder, når den kroniske sygdom blus-
ser op hos en patient, eller en patient får
symptomer på infektion.
Det vil være op til Sundhedsstyrelsen at
fastlægge, hvilke typer medicin der kan
ordineres og anvendes af sygeplejersker,
herunder hvilke kompetence- og uddan-
nelseskrav der skal være opfyldt.
Erfaringer fra udlandet
I en række lande, f.eks. Holland, England og
USA, har man gode erfaringer med at give
særligt uddannede sygeplejersker ret til at or-
dinere medicin i et begrænset omfang. Forsk-
ning fra disse lande viser, at det aflaster læ-
gerne, giver omfattende besparelser og sker
på et lige så højt fagligt niveau, som når læ-
gerne gør det.
Det er nødvendigt af hensyn til patientens
livskvalitet og af hensyn til at imødekomme
de generelle udfordringer i sundhedsvæse-
net, at der også i Danmark indføres ordinati-
onsret på afgrænsede områder til sygeplejer-
sker med relevant videreuddannelse og kom-
petencer.
Dansk Sygeplejeråd anbefaler, at:
Muligheden for brug af rammedele-
gation i kommunerne skal udvides,
og der skal skabes klarhed omkring
regler og ansvar.
Sygeplejersker, der opfylder nær-
mere fastlagte kompetence- og ud-
dannelseskrav, skal have adgang til
selvstændigt at ordinere og anvende
visse typer medicin.
Derudover bør sygeplejersker som en
del af deres normale arbejdsområde
have mulighed for at iværksætte spe-
cifikke undersøgelser, som er hyppigt
forekommende, uden at det kræver
en rammedelegation.
Samlet set vil det skabe øget fleksi-
bilitet, øget fagligt råderum og mere
smidige arbejdsgange. Det vil der-
med give bedre sundhedstilbud til
bl.a. kronisk syge og ældre medicin-
ske patienter.
5
Dansk Sygeplejeråd (december 2015).
23
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0024.png
Tid og rum til ledelse på tværs
I takt med, at kommunerne bl.a. overta-
ger mere komplekse patientforløb, stiller
det også nye krav til en hensigtsmæssig
og koordineret ledelse. Det gælder både
internt i kommunen og på tværs af sek-
torer.
I kommunerne er der således behov for
ledelsesstrukturer og organisering, der
kan understøtte samarbejdet mellem
kommunens forskellige sundhedsom-
råder: hjemmesygepleje, plejecentre og
sundhedshuse og på tværs af sektorer.
Der skal også ses på løsninger, der frem-
mer fælles opgaveløsning i samarbejde
med både patienter og andre aktører.
For at skabe et vellykket samarbejde på
tværs af sektorer er det herudover vig-
tigt, at de involverede ledere får rum til
at føre de politiske visioner om et mere
sammenhængende sundhedsvæsen ud i
livet.
6
Imidlertid oplever lederne ofte, at
de befinder sig i et krydspres. På den ene
side skal de indgå i samspillet på tværs,
hvor der er fokus på helhed og sammen-
hæng til patientens bedste. På den anden
side skal de leve op til mål og levere resul-
tater i forhold til den økonomiske bund-
linje i egen organisation.
Udvikling af samarbejdet på tværs hand-
ler i høj grad om relationer. Det tager tid
at opbygge, og de målbare resultater viser
sig således oftest på langt sigt. For at sam-
arbejdet kan blive en succes, er der behov
for initiativer og strukturer, der understøt-
ter tværgående ledelse.
Dansk Sygeplejeråd anbefaler, at:
Planen for det nære og sammenhæn-
gende sundhedsvæsen skal præci-
sere fundamentet for tværsektoriel
ledelse med fokus på forventninger,
rammer og kompetencer.
Der er behov for et gennemarbejdet
ledelsesgrundlag med tydelige krav
til, hvad der forventes af lederne og
deres respektive funktioner. Ligele-
des er der behov for, at den enkelte
leder får relevant videreuddannelse,
sparring og opbakning fra ledelses-
niveauer ovenover i forbindelse med
de øgede krav til opgaveløsningen.
Den enkelte leder skal derudover sik-
res adgang til relevante ressourcer,
kompetencer og ledelsesinformati-
oner samt mulighed for at prioritere
opgaver og projekter, så den operatio-
nelle leder faktisk har mulighed for at
bedrive ledelse af høj faglig kvalitet.
6
Væksthus for Ledelse (2014): Ledelse over
grænser – Erfaringer med tværsektoriel ledelse
i sundhedsvæsenet.
24
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0025.png
Styrkelse af den sundhedsfaglige
indsats på plejecentrene
De beboere, der i dag er på plejecentrene,
er ofte alvorligt syge og svækkede. Mange
beboere lider af flere sygdomme – ofte 4-5
forskellige – som f.eks. diabetes, kræft el-
ler KOL. Der er således tale om komplekse
sygdomsforløb, som kræver stærke sund-
hedsfaglige kompetencer.
7
En vigtig opgave på plejecentrene er der-
for hurtigt at kunne observere tegn på syg-
dom og komplikationer samt iværksætte
tiltag, der kan forhindre forværring, så
indlæggelser kan undgås. En undersøgel-
se fra Dansk Sygeplejeråd viser, at 44 pct.
af sygeplejersker på plejecentre inden for
den seneste måned har oplevet, at indlæg-
gelser kunne have været undgået, såfremt
beboeren havde fået den rette sygepleje-
faglige indsats.
8
Pleje og behandling til ældre med sam-
mensatte sygdomsmønstre og behov
kræver kompetencer, der kan kortlæg-
ge borgernes situation, vurdere risici og
iværksætte forebyggende tiltag. Derud-
over skal der være fokus på kvalitet og
patientsikkerhed, herunder medicinhånd-
tering og hygiejne, ligesom den palliative
indsats skal prioriteres.
Særlig indsats i forhold til ældre med
demens
Et særligt fokusområde er demens, der
giver yderligere kompleksitet i behov og
forløb. 90.000 danskere lider i dag af syg-
dommen demens, og tallet er stærkt sti-
gende. Om 25 år forventes det, at tallet er
steget til 165.000 personer. På plejecen-
trene estimeres det, at op mod tre ud af
fire beboere lider af demenssygdomme.
9
Mennesker med demens gør ikke nødven-
digvis opmærksom på det, når de føler
smerte og ubehag, og de er ikke altid i stand
til at kommunikere det. Derfor er det helt
afgørende, at der er medarbejdere med høj
sundhedsfaglig ekspertise døgnet rundt,
som står for observation, medicindosering,
rehabilitering, ernæringsplaner, og som
kan tage sig af akut opståede problemer.
Der er behov for en helhedsorienteret ind-
sats, der retter sig både mod mennesker
med demens og mod de pårørende, som
har demenssygdommen tæt inde på livet.
Det handler om at være i stand til både at
håndtere demenssygdommen og samtidig
være i stand til at opspore symptomer, så
pleje og behandling hurtigt kan igangsæt-
tes, og indlæggelser dermed i bedste fald
undgås. Samtidig skal personalet kunne
støtte og vejlede de pårørende, så de føler
sig lyttet til og inddraget i sygdomsforløbet.
Sygeplejersker på plejecentre
døgnet rundt
På baggrund af kompleksiteten i beboernes
pleje- og behandlingsbehov har man i Glad-
saxe Kommune besluttet, at der skal være sy-
geplejersker i vagt på plejecentrene både dag
og aften – alle ugens dage. Om natten dækker
sygeplejersker fra hjemmeplejen beboernes
behov for sygepleje. Plejecentrene kan hurtigt
rekvirere en sygeplejerske, når der opstår et
akut behov.
Dansk Sygeplejeråd anbefaler, at:
Den sundhedsfaglige indsats på ple-
jecentrene skal højnes ved at ansæt-
te sygeplejersker på alle plejecentre.
Sygeplejersker på alle plejecentre skal
være med til at sikre, at beboerne får
den bedst mulige sygepleje og behand-
ling. Beregninger fra Dansk Sygepleje-
råd viser, at hvert tredje plejecenter i dag
ikke har tilknyttet sygeplejersker.
10
Når
sygeplejersker befinder sig fast på ple-
jecentrene, kan de være med til at op-
spore eventuelle infektioner, tegn på de-
hydrering og forværringer i beboernes
helbredstilstand, før det udvikler sig.
Derved kan genindlæggelser undgås.
Tilsvarende er det helt afgørende, at der
er sygeplejersker med høj sundhedsfag-
lig ekspertise, som står for bl.a. observa-
tion, rehabilitering og palliation.
Sygeplejerskerne skal uddelegere op-
gaver, vejlede og undervise de øvrige
fagpersoner på en sådan måde, at de er
trygge ved at udføre de opgaver, de har.
Derudover har sygeplejerskerne en
vigtig opgave i at varetage samarbejdet
med f.eks. almen praksis, ligesom de vil
kunne understøtte arbejdet med fast-
tilknyttede læger på plejecentrene.
7
8
9
10
Ældrekommissionen (2012): Livskvalitet og
selvbestemmelse på plejehjem.
Dansk Sygeplejeråd (december 2015).
Ugeskrift for Læger (marts 2015): Forekomst af
depression og demens blandt plejehjemsbeboere.
Dansk Sygeplejeråds beregninger på baggrund
af tal fra tilbudsportalen.
25
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0026.png
Behov for adgang til specialkompetencer
inden for psykiatri i kommunerne
Udviklingen inden for psykiatrien er gået
i retning af øget ambulant behandling
med kortere indlæggelser, pakkeforløb
og færre sengepladser. Målet er, at mest
mulig behandling bør foregå i patientens
nærmiljø. Det betyder, at der i dag er flere
psykiatriske patienter, som skal behand-
les i kommunerne.
Langtfra alle kommuner er imidlertid ru-
stet til at yde den pleje og behandling, der
er behov for. En undersøgelse foretaget af
Dansk Sygeplejeråd viser, at halvdelen (48
pct.) af de kommunalt ansatte sygeplejer-
sker mener, at der er kommet flere pa-
tienter med psykiske lidelser i løbet af de
seneste to år. Samtidig siger fire ud af 10
sygeplejersker (41 pct.), at de slet ikke el-
ler kun i ringe grad har kompetencer til at
håndtere patienter med psykiske lidelser
på en fagligt forsvarlig måde.
11
Det kræ-
ver særlig viden og kunnen at omgås og
hjælpe borgere med psykiske problemer
og sygdomme. Det kan være vanskeligt
helt konkret at få adgang til patienterne,
motivere dem til samarbejde om sårskift,
medicinering og andre sundhedsindsat-
ser samt at fortolke symptomer på en
eventuel forværring i en patients tilstand.
Kun få kommuner har et formaliseret
samarbejde mellem hjemmesygeplejen
og psykiatrien – det gælder både internt
i kommunen og på tværs af sektorer. Det
betyder, at der ikke altid er adgang til
hurtig hjælp og sparring for sygeplejer-
sker, der har en patient med let eller svær
psykisk sygdom. I de kommuner, hvor
samarbejdet er formaliseret, vurderes det
som positivt og effektivt af sygeplejersker
i kommunen.
Dansk Sygeplejeråd anbefaler, at:
Der skal i alle kommuner være ad-
gang til specialiserede kompetencer
inden for psykiatrien.
Alle kommuner skal have ansat syge-
plejersker med en specialuddannelse
i psykiatri; og ansatte i hjemmeple-
jen, hjemmesygeplejen, på plejecen-
tre m.m. skal have mulighed for at
trække på en sygeplejerske med spe-
cialuddannelsen, så der er adgang til
de faglige kompetencer, som patien-
ter med psykiske lidelser har behov
for. Tilsvarende er det vigtigt med tæt
koordinering til de psykiatriske be-
handlingstilbud i regionerne.
11
Dansk Sygeplejeråds tal på baggrund af under-
søgelse foretaget af Megafon (april 2014).
26
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0027.png
Fokus på den rehabiliterende indsats
Næsten 2 millioner danskere lever i dag
med en kronisk sygdom, og blandt ældre
over 75 år er det to ud af tre. Mange af
disse har gavn af en rehabiliterende ind-
sats. Og tilføjer man herudover de ældre
patienter, der skal rehabiliteres efter et
alvorligt sygdomsforløb, er der al mulig
grund til at prioritere den rehabiliteren-
de indsats.
Rehabilitering indebærer, at der skal ses
på ressourcer og potentiale hos den en-
kelte patient, før der kan tages endelig
stilling til behovet for kompenserende
hjælp. I den forbindelse er det helt afgø-
rende, at patienten sættes i centrum og
inddrages i eget forløb. Det betyder, at
det sundhedsfaglige personale i samspil
med patienten skal sætte retning for den
rehabiliterende indsats og i fællesskab
lægge handleplaner for forløbet.
Den rehabiliterende indsats har ofte ho-
vedfokus på træning og praktisk hjælp,
men indsatsen kan med fordel styrkes i
forhold til sygepleje og sundhedstilbud.
Det gælder for eksempel medicindose-
ring, sårpleje eller hjælp til at mestre
kronisk sygdom. Derfor er der behov for,
at gentænke de rehabiliteringsindsatser,
eksempelvis via uddannelsesforløb og
målrettet fokus på rehabilitering i hjem-
mesygeplejen og på plejecentre.
En styrkelse af rehabiliteringsindsatsen
vil kunne være medvirkende til at fore-
bygge forværring af sygdom og derigen-
nem undgå genindlæggelser og forkortet
levetid. Det er også med til at øge mulig-
heden for eksempelvis yngre patienters
chancer for at fastholde en tilknytning til
arbejdsmarkedet.
Rehabilitering inkluderer ofte pårøren-
de. Eksempelvis kan en patientuddan-
nelse med fokus på kostomlægning og
sund livsstil være med til at forebygge
kroniske sygdomme hos andre i famili-
en. Og forebyggelse af angst og depressi-
on hos patienten er også med til at skabe
et bedre familieliv til glæde for børn og
ægtefæller.
Dansk Sygeplejeråd anbefaler, at:
Rehabiliteringsindsatsen i kommu-
nerne skal styrkes i forhold til både
sygepleje og øvrige sundhedstilbud.
Det handler om at øge patienternes
mulighed for at mestre egen livssitua-
tion gennem empowerment og dermed
styrke livskvaliteten og værdigheden
hos den enkelte.
Den rehabiliterende indsats skal om-
fatte den såkaldte ”hverdagsrehabili-
tering”, som har til formål at udvikle,
genvinde eller forebygge forringelser
i patientens funktioner og evner. Der-
udover er det også vigtigt at have fokus
på den specialiserede rehabiliterings-
indsats, som f.eks. kan være nødvendig
efter et alvorligt sygdomsforløb, hvor
patienten langsomt skal vende tilbage
til hverdagen, eller efter diagnosticering
af en kronisk sygdom.
Hjemmehjælpskommissionens
anbefalinger
Kommissionen anbefaler bl.a., at kommuner-
ne arbejder systematisk med rehabiliterings-
forløb på hjemmehjælpsområdet ud fra en
bred og fælles forståelsesramme, hvor både
den fysiske, psykiske og sociale dimension
indgår. Indsatsen bør baseres på følgende
grundprincipper:
• Borgerens aktive deltagelse i forløbet
• Individuel og fleksibel tilrettelæggelse med
afsæt i borgerens behov og ressourcer
• Helhedsorienteret tilgang i forhold til bor-
gerens samlede livssituation
• Målorientering og tidsperspektiv
• Tværfagligt og tværsektorielt
• Koordinering
• Planlægning
• Vidensbasering og kvalitet
Hjemmehjælpskommissionen (2013): Fremtidens
hjemmehjælp – ældres ressourcer i centrum for en
sammenhængende indsats.
27
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0028.png
28
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0029.png
Det nære og
sammenhængende
sundhedsvæsen som
innovativ samfunds-
institution
Det nære og sammenhængende sund-
hedsvæsen er ikke blot vigtigt for den en-
kelte patients livskvalitet. Det skal også
betragtes som en samfundsbærende in-
stitution, der løser en række sundheds-
opgaver, som er væsentlige i forhold til
befolkningens sundhed som helhed.
Det nære og sammenhængende sund-
hedsvæsen er en vital komponent i
samfundsøkonomien og med afgøren-
de betydning for sammenhængskraften
i samfundet. Det er derfor essentielt, at
sundhedsopgaverne løbende udvikles
og er genstand for samfundsmæssig de-
bat samt demokratisk indflydelse.
29
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0030.png
Bekæmpelse af ulighed
i sundhed
Sundhed i Danmark er ikke ligeligt for-
delt. Der er betydelige forskelle på le-
vealder, dødelighed og forekomsten af
sygdomme. Disse forskelle følger ud-
dannelseslængde, indkomst, erhverv
og social position i samfundet. Ulighed
i sundhed er ikke kun et anliggende for
de få. Det er også et politisk, demokratisk
og økonomisk samfundsproblem, som vi
ikke kan ignorere. Det bør således være
en del af en strategisk udvikling af det
nære og sammenhængende sundheds-
væsen.
Universelle sundhedsplejetilbud til børn
og unge fra fødsel til afslutningen af
ungdomsuddannelse, forebyggelsesind-
satser til patienter med kronisk sygdom,
forebyggende hjemmebesøg til ældre
borgere samt socialsygeplejersker til de
mest udsatte borgere; det er alle eksem-
pler på tilbud i det nære og sammenhæn-
gende sundhedsvæsen, som kan gøre en
forskel i forhold til at bekæmpe ulighed
i sundhed. Men det er langtfra i alle om-
råder af landet, at der i dag arbejdes sy-
stematisk nok på tværs af sygehuse, kom-
muner og almen praksis med henblik på
at bekæmpe ulighed i sundhed.
Forebyggende hjemmebesøg
Alle borgere, der er fyldt 80 år, har ret til et år-
ligt forebyggende hjemmebesøg. Dertil skal
kommunerne tilbyde forebyggende hjemme-
besøg til borgere i alderen 65 til 79 år, som er i
særlig risiko for at få nedsat social, psykisk
eller fysisk funktionsevne.
Fremadrettet skal besøgene være med til at
opspore særligt sårbare borgere, og den sund-
hedsprofessionelle skal i besøget tage højde
for de individuelle behov. Dermed er de fore-
byggende hjemmebesøg et vigtigt led i at øge
lighed i sundhed.
Dansk Sygeplejeråd anbefaler, at:
Bekæmpelse af ulighed i sundhed
og et stærkt forebyggelsessigte skal
være et bærende tema i planen for
det nære og sammenhængende
sundhedsvæsen.
Udvalget kan f.eks. komme med an-
befalinger til en national ramme for
udviklingen af lokale programmer,
der kan mindske uligheden i sund-
hed. Lokale sundhedsprofiler for
såvel voksne som børn og unge bør
danne udgangspunkt for arbejdet
med at sammentænke indsatserne.
30
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0031.png
Forsøg med nye former
for demokratisk indflydelse
Hvordan skal tilbuddene i kommunerne
udvikles? Hvad er væsentligt for borger-
ne? Hvordan skal åbningstiderne være
i sundhedscentrene? Kort sagt – hvad
vil vi med vores fælles sundhedsvæsen?
Udviklingen af det nære sundhedsvæsen
bør være baseret på dialog, hvor forskelli-
ge interesser og opfattelser fører til fælles
løsninger. I dag tages denne dialog des-
værre alt for ofte kun i kommunalbesty-
relser og regionsråd, men den fortjener
at blive bredt ud til et større folkeligt en-
gagement omkring, hvor det nære sund-
hedsvæsen skal udvikle sig hen, og hvad
der er et tilfredsstillende kvalitetsniveau
for opgavevaretagelsen.
Brugerinddragelse i form af brugerbesty-
relser har på andre velfærdsområder som
f.eks. folkeskoler og dagtilbud gennem
årene fået større og større betydning for
den daglige drift – ikke blot i forhold til
den overordnede organisatoriske udvik-
ling, men også med direkte involvering i
ledelsen af institutionerne.
På sundheds- og ældreområdet har bru-
gerinddragelse været mere sparsom pri-
mært i form af rådgivnings- og dialog-
funktioner f.eks. i forhold til bruger- og
pårørenderåd på plejecentre og patien-
tinddragelsesudvalgene i regionerne. Fle-
re kommuner har desuden benyttet sig
af dialogmøder, rundture, høringer osv.
i forbindelse med etableringen af lokale
sundhedshuse. F.eks. foregik der forud
for etableringen af Sundhedscenter Vest
i Gellerup ved Aarhus et arbejde med at
involvere lokale aktører og borgere i Gel-
lerup for at fastlægge indholdet i sund-
hedscenteret. Fælles for disse brugerind-
dragende organer er målet om at sikre
bredere forankring af vigtige samfundsin-
stitutioners opgaveløsning, prioriteringer
og fortsatte udvikling; selvfølgelig i re-
spektfuldt samspil med ansvarshavende
politikere og de fagprofessionelle.
Dansk Sygeplejeråd anbefaler, at:
Der skal gennemføres forsøg med nye
former for demokratisk indflydelse.
Det skal ske med henblik på at skabe
en tættere inddragelse og et bredere
engagement blandt lokale borgere i
udviklingen af det nære og sammen-
hængende sundhedsvæsen.
31
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0032.png
Prioritering af uddannelse
og lærende miljøer
En positiv udvikling af det nære og sam-
menhængende sundhedsvæsen kan kun
ske ved at have engagerede og kompe-
tente medarbejdere. Derfor er det afgø-
rende, at der sker en løbende kompeten-
ceudvikling og videreuddannelse af det
sundhedsfaglige personale. Det kræver
ressourcer til uddannelsesforløb og vikar-
dækning, samt at de enkelte arbejdsplad-
ser bestræber sig på at skabe lærende
miljøer med plads til refleksion og kollek-
tiv sparring.
Sundhedsvæsenet er afhængigt af, at
nyuddannede sygeplejersker og andre
sundhedsprofessionelle har fået en solid
uddannelse, som ruster den nyuddanne-
de til at være en refleksiv praktiker. Den
fortsatte forskydning, hvor stadigt større
andele af den samlede sundhedsopgave
forventeligt vil skulle løses i kommuner-
ne, skal afspejles i grunduddannelserne
– både i forhold til vægtningen af indhold
og teori samt i forhold til den kliniske ud-
dannelse.
Uddannelsesopgaven har
høj prioritet i Silkeborg Kommune
Under ledelse af en uddannelsesansvarlig
sygeplejerske er der bl.a. fokus på at have en
tæt kontakt til hver eneste studerende flere
gange i uddannelsesforløbet, og der er ud-
dannet et stort antal kliniske vejledere, så
hver studerende er koblet til sin egen klini-
ske vejleder. Samtidig har Silkeborg Kommu-
ne valgt at have kliniske uddannelsesplad-
ser på alle tidspunkter af uddannelsen og i
alle dele af kommunen.
Silkeborg Kommune har et tæt samarbejde
med især Sygeplejerskeuddannelsen i Sil-
keborg, som hører til Professionshøjskolen
VIA. Samarbejdet har omfattet en række
indsatser:
• Systematiske evalueringer af de studerendes
kliniske uddannelsesforløb og opfølgning på
de studerendes forslag og bemærkninger
• Fælles projekt om udvikling af model til træ-
ning af kliniske færdigheder (RINS)
• Katalog over kommunens udviklingsprojek-
ter, som de studerende kan deltage i
• Tværfaglige forløb for studerende om
sundhedsfremme og forebyggelse til raske,
ældre borgere
• Kompetenceudviklingsprojekt af de klini-
ske vejledere
• Nyt projekt på vej om styrkede læringsmil-
jøer på plejehjem.
Dansk Sygeplejeråd anbefaler, at:
Kommuner – såvel som regioner –
skal prioritere kompetenceudvikling,
videreuddannelse og lærende miljø-
er, herunder gode kliniske uddannel-
sesforløb for studerende på de sund-
hedsfaglige grunduddannelser.
De nyuddannede sygeplejersker skal
sikres styrkede kliniske kompeten-
cer og øget viden om sundhedsop-
gaverne i det nære sundhedsvæsen.
Det kræver bl.a., at kommunerne
skal udvikle gode rammer for sy-
stematisk kompetenceudvikling og
sikre kliniske uddannelsesforløb af
høj kvalitet gennem veluddannede
og kompetente kliniske vejledere og
engagerede ledere.
32
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
1623725_0033.png
Opprioritering af den kommunale
forskningsindsats
Forskning i sundhed, og herunder syge-
pleje, bidrager med vigtig – og ny – viden
inden for en lang række områder i sund-
hedsvæsenet. Kommunerne har ikke tra-
dition for at forske og udvikle ny viden i
samme omfang som regionerne. Der er
imidlertid et væsentligt øget behov for
forsknings- og udviklingsindsatser i rela-
tion til de kommunale sundhedsindsat-
ser og i relation til de typer af komplekse
og ofte tværgående opgaver, der i stigen-
de grad i et fremadrettet perspektiv vil
vokse.
Et væsentligt forskningsområde vil være
sundhedsfremme og forebyggelse, her-
under emner som ernæring, fysisk akti-
vitet, forebyggelse af rygning, mindskelse
af social ulighed og øget forståelse for
sundhed hos borgerne. Den kommuna-
le forskning skal ligeledes have fokus på
helhedsorienterede forløb, kroniske syg-
domme, sund aldring, demens, psykisk
og mental sundhed, rehabilitering m.v.
Udviklingssygeplejersker med
særligt fokus på udvikling og imple-
mentering af sundhedsindsatser
I Aalborg Kommune har man ansat fire ud-
viklingssygeplejersker, som har særligt fo-
kus på udvikling og implementering af
sundhedsindsatser. Aalborg Kommune del-
tager samtidig i forsknings- og udviklingsar-
bejder i samarbejde med bl.a. Aalborg Uni-
versitetshospital og University College
Nordjylland. Samarbejdet mellem enheder-
ne har foreløbig resulteret i en række forsk-
ningsprojekter om bl.a. tværsektoriel for-
løbskoordination, medicinhåndtering i
hjemmesygeplejen, velfærdsteknologi på
ældreområdet og tidlig opsporing af syg-
dom hos ikkesynligt udsatte mænd.
Dansk Sygeplejeråd anbefaler, at:
Der skal oprettes et videncenter for
forskning i kommunal sundhed, som
har en tilknytning til både universi-
teter, professionshøjskoler og forsk-
ningsmiljøer i regionerne.
Det kommunale forsknings- og ud-
viklingsarbejde skal have sit fokus
på sundhedsindsatserne i det nære
sundhedsvæsen inden for alle områ-
der, og det skal være orienteret mod
hele befolkningen.
Målet med forskningen er at bidrage
til udviklingen af det nære og sam-
menhængende sundhedsvæsen, så
der sikres høj kvalitet i indsatserne,
høj patienttilfredshed og livskvalitet
for patienterne, samt at ressourcer-
ne til sundhedsvæsenet anvendes på
den mest effektive måde.
33
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 511: Opfølgende materiale fra Dansk Sygeplejeråds foretræde den 19. april 2016 om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og handleplan for den ældre medicinske patient
Sankt Annæ Plads 30, 1250 København K
Telefon 33 15 15 55
[email protected]
www.dsr.dk
15-161 Grafisk Enhed
Dansk Sygeplejeråd