Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 475
Offentligt
1613310_0001.png
NOTAT
Undersøgelse af Kommunale beredskabsplaner ved
konkurs blandt private leverandører af hjemmepleje
og/eller hjemmesygepleje
KL har foretaget en rundspørgen i alle landets kommuner om deres
beredskab i tilfælde af en konkurs blandt private leverandører af
hjemmepleje og/eller hjemmesygepleje.
I undersøgelsen er der blevet spurgt til:
Hvorvidt kommunen har en beredskabsplan for håndtering af
konkurser blandt private leverandører af hjemmepleje og/eller
hjemmesygepleje?
Hvis ikke, har kommunen andre former for nedskrevne retningslinjer,
som omhandler håndtering af konkurser? Hvilke?
Er kommunen generelt i tvivl om, hvordan man skal håndtere en
konkurs blandt en private leverandør af hjemmepleje og/eller
hjemmesygepleje, således borgerne sikres hjælp i rette tid?
Dette notat vil præsentere resultatet af undersøgelsen.
Respondenter
Ud af 98 kommuner har KL modtaget svar fra 83 (svar procent: 85%).
Kommuner som tilkendegiver at have en beredskabsplan til at håndtere
konkurs blandt private leverandører af hjemmepleje og/eller
hjemmesygepleje
Ud af de 83 kommuner angiver 31 kommuner at have udarbejdet en specifik
beredskabsplan for håndtering af konkurser blandt private leverandører af
hjemmepleje og/eller hjemmesygepleje. Hertil kommer, at yderligere 14
kommuner tilkendegiver at være i gang med at udarbejde en
beredskabsplan – og dette tal kan i realiteten være større, eftersom der i
undersøgelsen ikke er blevet spurgt til igangværende arbejde med at
udarbejde en beredskabsplan, men er en oplysning, som de 14 kommuner
har givet på eget initiativ.
Desuden angiver 11 af de resterende 38 kommuner, at de har andre former
for nedskrevne retningslinjer, som omhandler håndtering af konkurser end
en beredskabsplan. Eksempelvis skriver en kommune, at de har en intern
instruks for håndtering af konkurser, som blandt andet beskriver, hvem som
gør hvad i forhold til at orientere henholdsvis berørte borgere og
kommunens leverandører af hjemmepleje samt iværksætter, at alle berørte
borgere med øjeblikkelig varsel overdrages til den kommunale leverandør.
Dato: 3. marts 2016
Sags ID: SAG-2016-01152
Dok. ID: 2166013
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3003
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 475: Orientering om resultatet af KL's undersøgelse af Kommunale beredskabsplaner ved konkurs blandt private leverandører af hjemmepleje og/eller hjemmesygepleje, fra sundheds- og ældreministeren
1613310_0002.png
NOTAT
En anden af kommunerne skriver, at de har udarbejdet en huskeliste i
forhold til at håndtere konkurser, som bygger på tidligere erfaringer med
konkurser.
Samlet set er der således 56 kommuner svarende til lidt over 2/3 af
kommunerne i undersøgelsen, som enten har udarbejdet en
beredskabsplan, er ved at udarbejde en beredskabsplan eller har andre
nedskrevne retningslinjer, som benyttes i tilfælde af konkurs blandt private
leverandører af hjemmepleje og/eller hjemmesygepleje.
Kommuner som ikke tilkendegiver at have udarbejdet en egentlig
beredskabsplan til at håndtere konkurser blandt private leverandører af
hjemmepleje og/eller hjemmesygepleje
Af de resterende 27 kommuner i undersøgelsen tilkendegiver 8 kommuner,
at de enten ikke har private leverandører af hjemmepleje eller andelen af
borgere, som har valgt en privat leverandør, udgør et meget lille antal. Igen
kan dette tal i realiteten være større end 8, eftersom undersøgelsen heller
ikke direkte har spurgt til dette forhold, men er en forklaring, som de 8
kommuner på eget initiativ har fremført.
Det er generelt vigtigt at være opmærksom på, at ikke blot er der store
forskelle mellem kommunerne på antallet af borgere, som har valgt en privat
leverandør, men ligeledes kan der være stor forskel på fordelingen i antallet
af borgere, som udelukkende får leveret rengøring af en privat leverandør,
og antallet af borgere, som modtager personlig pleje af en privat leverandør.
Det er umiddelbart langt lettere at håndtere en konkurs blandt private
leverandører af rengøring frem for leverandører af personlig pleje, eftersom
der ikke er samme akutte behov for rengøring som for personlig pleje. En
kommune skriver eksempelvis, at de har seks små private leverandører,
som udelukkende leverer praktisk hjælp, og som følge vurderer kommunen
vurderer, at de hurtigt vil kunne yde hjælp til de berørte borgere i tilfælde af
en konkurs.
Det skal i samme forbindelse fremhæves, at ingen kommuner svarer ja på
spørgsmålet om, hvorvidt de er i tvivl om, hvordan en konkurs blandt en
private leverandør af hjemmepleje og/eller hjemmesygepleje skal håndteres.
Eksempelvis skriver en af de kommuner, som hverken har tilkendegivet at
have et beredskab eller andre nedskrevne retningslinjer, at i tilfælde af en
konkurs blandt en privat leverandør af hjemmepleje overdrages den daglige
nødvendige pleje til den kommunale leverandør og alle berørte borgere
kontaktes med henblik på valg af ny leverandør. En enkelt kommune
kommenterer dog, at man nok aldrig helt kan få rutine i at håndtere
konkurser. Der mangler desuden data fra 7 kommuner, som samtidigt ikke
har tilkendegivet enten at have en beredskabsplan eller være ved at
udarbejde en beredskabsplan eller har andre nedskrevne retningslinjer.
Dato: 3. marts 2016
Sags ID: SAG-2016-01152
Dok. ID: 2166013
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3003
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2