Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 468
Offentligt
1611123_0001.png
HÅNDBOG
KRÆFTENS BEKÆMPELSES
REPRÆSENTANTSKABSMØDE
21.–22. MAJ 2016
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0002.png
Håndbog – Repræsentantskabsmøde 2016
Redaktion: Nina Lærke Belt og Stine Strandkjær
Layout: Quote Grafik
Tryk: Cool Gray A/S
2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0003.png
INDHOLD
VELKOMST
Præsident Linda Nielsen
Formand Dorthe Gylling Crüger
KRÆFTENS BEKÆMPELSES STYRENDE ORGANER
Repræsentantskabet
Præsidiet
Hovedbestyrelsen
HVAD SKAL DER SKE I KOLDING DEN 21.-22. MAJ?
Hvem sidder på scenen?
Program
Frivilligtema: Unge og alkohol
Status for HPV-vaccinen
Gruppedrøftelser
Valg til hovedbestyrelsen
Sager der ønskes behandlet
Hvordan deltager jeg aktivt i repræsentantskabsmødet?
12
14
16
17
18
19
22
22
6
7
9
2
4
PRAKTISKE FORHOLD
Markedspladsen
Tilmelding, overnatning, transport m.m.
BILAG
Uddrag af Kræftens Bekæmpelses vedtægter
Repræsentantskabets sammensætning pr. 1. januar 2016
30
34
24
26
VIGTIGE DATOER OG KONTAKTINFORMATIONER
PÅ BAGSIDE
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0004.png
Præsident
Linda Nielsen
VELKOMMEN TIL
REPRÆSENTANTSKABSMØDE
2016
I maj samles vi igen til Kræftens Bekæmpelses årlige repræsentant-
skabsmøde i Kolding. Det er en begivenhed, som jeg ser frem til hvert
år. Her er der energi og godt humør, men endnu vigtigere oplever jeg
også et stort engagement og opbakning til at arbejde hen imod vores
fælles vision om et liv uden kræft.
Der er mange spændende emner på programmet: Vi skal drøfte
lokalforeningers og regionsudvalgs arbejde i det kommende år, vi skal
komme med gode idéer til Kræftens Bekæmpelses langsigtede arbejde,
og der skal vælges en ny præsident og nye medlemmer til hovedbe-
styrelsen. Vi skal blandt andet også snakke om den politiske indsats om
”Unge og alkohol”, og der skal uddeles juniorforskerpriser. Det bliver
endnu en gang to gode og spændende dage.
I år er det mit sidste repræsentantskabsmøde som præsident for
Kræftens Bekæmpelse. Det har været et privilegium at få lov til at lede
de to dage i Kolding de sidste ni år. Jeg har haft mange gode stunder på
repræsentantskabsmødet, og jeg vil gerne sige en stor tak for den gejst
og det engagement, jeg har oplevet i Kræftens Bekæmpelse.
Vel mødt – jeg glæder mig til at byde jer velkommen!
Linda Nielsen
blev valgt som præsident for Kræftens Bekæmpelse for første gang i
2007. Læs mere om Linda Nielsen senere i håndbogen under beskrivelsen af Kræftens
Bekæmpelses præsidium.
2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0005.png
Formand
Dorthe Gylling Crüger
2015 var et særligt år for mig, da det var dét år, jeg blev valgt som
formand for Kræftens Bekæmpelse. Det er et hverv, som jeg er gået
ydmygt til. Og den ydmyghed er ikke blevet mindre i løbet af det sidste
år, hvor jeg har lært foreningen bedre at kende. Jeg har oplevet Kræftens
Bekæmpelses store gennemslagskraft, politisk og i samfundet, men jeg er
især imponeret over den folkelige opbakning, jeg har mødt i hele landet.
Den folkelige opbakning kommer ikke af sig selv, men er blandt andet
et resultat af den lokale indsats, som I lægger for dagen. Jeg har i løbet
af det sidste år mødt et stort engagement lokalt, og oplevelsen af alle de
frivillige, der bakker op om de fælles mål, vi har i Kræftens Bekæmpelse,
gør mig ubeskriveligt stolt.
De fælles mål er netop noget, vi drøfter, når repræsentantskabet mødes
og beslutter, hvad lokalforeninger og regionsudvalg skal arbejde med i
det kommende år. Det er altså på repræsentantskabsmødet, at vi i fælles-
skab sætter retningen for foreningen, og det er her, vi mødes og får ny
inspiration til det frivillige arbejde.
Der er også i år flere ting, som vi skal tage stilling til i Kolding. Jeg vil der-
for opfordre alle lokalforeningsbestyrelser til at holde et bestyrelsesmøde
mellem den 30. april og 20. maj, så I samlet kan forholde jer til forslagene.
Jeg ser frem til to veloplagte dage i Kolding.
Velkommen!
Dorthe Crüger
blev valgt som formand for Kræftens Bekæmpelse i 2015. Hun er ad-
ministrerende direktør på Sygehus Lillebælt, der blandt andet omfatter Vejle Sygehus,
som flere gange er blevet kåret som Danmarks bedste sygehus. I 2015 blev Dorthe
Crüger kåret som Årets leder. Dorthe Crüger er uddannet læge. Hun har blandt andet
forsket i arvelige kræftsygdomme, taget en Master i Sundhedsledelse og undervist som
klinisk lektor på Syddansk Universitet. Siden 2010 har hun været medlem af Kræftens
Bekæmpelses patientstøtteudvalg. Dorthe Crüger er gift, har fire børn og bor i Horsens.
4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0006.png
KRÆFTENS BEKÆMPELSES
STYRENDE ORGANER
Kræftens Bekæmpelse har fra sin start i 1928 været en forening, hvor
medlemmerne gennem lokalforeningen har indflydelse på foreningens
aktiviteter og ledelse.
Repræsentantskabet er Kræftens Bekæmpelses øverste myndighed,
som blandt andet vedtager de langsigtede mål og planer samt fastsæt-
ter foreningens vedtægter og vælger hovedbestyrelsen.
Beregnet ud fra det aktuelle medlemstal består repræsentantskabet i
2016 af 614 medlemmer, fordelt på 571 repræsentanter for lokalfor-
eninger, 10 medlemmer for regionsudvalg, 30 medlemmer af hoved-
bestyrelsen og 3 medlemmer af præsidiet. Se bilag 2 for yderligere
detaljer.
PRÆSIDIET
Hvert år afholdes ordinært repræsentantskabsmøde inden udgangen af
maj måned. Repræsentantskabet drøfter dels, hvad der er sket i årets
løb, dels planer for det kommende år. Ligeledes vælges foreningens
ledelse. Den enkelte repræsentant kan fremsætte forslag til emner, der
ønskes behandlet på mødet.
Repræsentantskabet består af:
Repræsentanter for lokalforeningerne. Hver lokalforening har ret
til at lade sig repræsentere af to personer, der udpeges af lokal-
foreningens bestyrelse. For hver 1.000 medlemmer kan en lokal-
forening udpege yderligere én repræsentant.
To repræsentanter fra hvert regionsudvalg
Medlemmerne af repræsentantskabets præsidium
Hovedbestyrelsens medlemmer
Det er Kræftens Bekæmpelses præsidium, som leder repræsentant-
skabsmødet. Præsidiet har desuden møderet i hovedbestyrelsens
møder, og præsidenten har også møderet i forretningsudvalgets
møder.
Medlemmerne af præsidiet vælges af repræsentantskabet, og valget
gælder for tre år. Hvert år er et medlem af præsidiet på valg. Der er
mulighed for genvalg to gange, så den samlede periode kan højst være
9 år.
Repræsentantskabet ledes af et præsidium bestående af en præsident
og to vicepræsidenter.
6
7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0007.png
LINDA NIELSEN
er
præsident
for Kræftens Bekæmpelse. Hun
blev valgt ved repræsentantskabsmødet i 2007,
genvalgt i 2010 og i 2013. Repræsentantskabs-
mødet i 2016 er således Linda Nielsens sidste
som præsident. Linda Nielsen bor i Klampenborg
og er professor, dr. jur. ved Københavns Univer-
sitet, hvor hun i perioden 2002-2005 var rektor.
HOVEDBESTYRELSEN
Hovedbestyrelsen består af 30 medlemmer, hvoraf de 28 er valgt af
repræsentantskabet. De sidste to medlemmer er som medarbejder-
repræsentanter valgt af og blandt Kræftens Bekæmpelses lønnede
medarbejdere.
Hovedbestyrelsen mødes normalt seks gange om året.
Ved det konstituerende møde vælger hovedbestyrelsen sin formand
og næstformand og nedsætter et forretningsudvalg på syv medlemmer.
Forretningsudvalget består af formanden og næstformanden for
hovedbestyrelsen samt yderligere fem medlemmer valgt af og blandt
PER LARSEN
er
vicepræsident.
Han blev valgt i 2011 og gen-
valgt i 2014. Per Larsen bor i Valby og er tidligere
chefpolitiinspektør ved Københavns Politi. Han
har de sidste fem år holdt mere end 100 oplæg
om blandt andet sin egen kræftsygdom ved
arrangementer i Kræftens Bekæmpelses lokal-
foreninger og stafetter. Per Larsen har siden
2012 været formand for Børnerådet.
hovedbestyrelsens medlemmer.
Det nuværende forretningsudvalg
Dorthe Gylling Crüger – formand for hovedbestyrelsen
Henrik Harling – udtræder ved dette års repræsentantskabsmøde
Orla Kastrup Kristensen
Jørgen Nielsen
Ejnar Pedersen – udtræder ved dette års repræsentantskabsmøde
Michael Vad – næstformand for hovedbestyrelsen
Lisbeth Winther
Den nuværende hovedbestyrelse
Janne Villemoes Bigaard, overlæge, ph.d., København,
Region Hovedstaden
Dorthe Gylling Crüger, adm. sygehusdirektør,
Horsens, Region Midtjylland
Mai-Britt Guldin, Psykolog, cand. psyk., ph.d., Egå, Region
Midtjylland – udtræder ved dette års repræsentantskabsmøde
Marianne Nord Hansen, Formand for Foreningen for Kræft-
behandlede med Senfølger, Frederiksberg, Region Hovedstaden
LARS CHRISTIANSEN
er
vicepræsident.
Han blev valgt i 2015.
Lars Christiansen er tidligere dansk landsholds-
spiller i håndbold og blev i 2015 optaget i
Danmarks Idrætsforbunds Hall of Fame. Lars
Christiansen er i dag foredragsholder, partner i
firmaet CHJ Management og håndboldekekspert
på TV 2. Lars Christiansen deltog blandt andet
i det store Knæk Cancer liveshow i 2015.
8
9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0008.png
Poul Hvass Hansen, Fhv. praktiserende læge, byrådsmedlem,
Snedsted, Region Nordjylland
Henrik Harling, Ledende overlæge, dr. med., Holte, Region
Hovedstaden – udtræder ved dette års repræsentantskabsmøde
Birthe Harritz, Voksenvejleder, Tjele, Region Midtjylland
– udtræder ved dette års repræsentantskabsmøde
Mette Hartlev, Professor, dr.jur., København, Region Hovedstaden
– udtræder ved dette års repræsentantskabsmøde
Helle Ibsen, Praktiserende læge, Haderslev, Region Syddanmark
Birgit Jonassen, Lægesekretær, administrator, Herning,
Region Midtjylland
Orla Kastrup Kristensen, Gårdejer, Aars, Region Nordjylland
Mette Linnemann, Indkøber, lokalforeningsformand,
Dyssegård, Region Hovedstaden
Kirsten Halskov Madsen, Lektor, Ry, Region Midtjylland
Hanne Ringgaard Møller, Lektor, byrådsmedlem, Svendborg,
Region Syddanmark
Jørgen Nielsen, Advokat, lokalforeningsformand, Dronninglund,
Region Nordjylland
Karsten Nielsen, Overlæge, dr.med., Svenstrup J.,
Region Nordjylland
Anni Elkjær Olesen, Fhv. kontorchef, Aalborg, Region Nordjylland
Jens Overgaard, Professor, overlæge dr.med., Aarhus,
Region Midtjylland
Helle Pappot, Overlæge, dr.med., Allerød, Region Hovedstaden
Ejnar Pedersen, Fhv. kommunaldirektør, Hornslet, Region Midt-
jylland – udtræder ved dette års repræsentantskabsmøde
Ida Pedersen, Sygeplejerske, kommunalbestyrelsesmedlem,
Hanstholm, Region Nordjylland
Ronni Sølvhøj Pedersen, Postdoc, cand.scient. ph.d.,
København, Region Hovedstaden
Lisbet Schønau, Projektleder, København
(medarbejderrepræsentant)
Nadja Brøndsted Sejersen, Sociolog, København,
Region Hovedstaden
Anne Tjønneland, Afdelingsleder, Overlæge, Ph.d., dr.med.,
København (medarbejderrepræsentant)
Eyvind Vesselbo, Fhv. folketingsmedlem, Gentofte,
Region Hovedstaden
Michael Vad, Adm. direktør, Hellerup, Region Hovedstaden
Lisbeth Winther, Kommunalbestyrelsesmedlem,
lokalforeningsformand, Charlottenlund, Region Hovedstaden
Karin Østergaard, Lægesekretær, Galten, Region Midtjylland
– udtræder ved dette års repræsentantskabsmøde
10
11
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0009.png
HVAD SKAL DER SKE
DEN 21.-22. MAJ 2016?
HVEM SIDDER PÅ SCENEN?
I mødesalen er der en scene med mødets talerstol.
Under repræsentantskabsmødet vil tre personer sidde på denne scene.
Det er:
Linda Nielsen, der som præsident skal lede mødet
Dorthe Crüger, der som formand for Kræftens Bekæmpelse
vil komme med indlæg og svar
Leif Vestergaard Pedersen, der som foreningens administrerende
direktør vil komme med indlæg og svar.
Leif Vestergaard Pedersen
Leif Vestergaard Pedersen har været
administrerende direktør for Kræftens
Bekæmpelse siden 2010. Han kom
fra en stilling som sundhedsdirektør
i Region Midtjylland og har tidligere
også været amtssundhedsdirektør i
Vejle Amt og Aarhus Amt.
Leif Vestergaard Pedersen er
cand. oecon. fra Aarhus Universitet,
bor i Jelling, er gift og har tre børn.
12
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0010.png
FORELØBIGT PROGRAM
Programmet stemmer overens med repræsentantskabsmødets
dagsorden som fastlagt i Kræftens Bekæmpelses vedtægter.
Se bilag 1. Endeligt program udsendes med mødematerialerne.
LØRDAG DEN 21. MAJ 2016
09.00
10.00
Møde mellem Kræftens Bekæmpelses formand og
regionsudvalgsformændene
Markedspladsen – udstillingsområdet åbnes
Hovedbestyrelsesmøde
Registrering af deltagere påbegyndes
10.45
11.00
11.25
12.05
12.25
12.45
13.00
14.00
15.00
15.30
Ca. 16.00
Ca. 16.20
Dørene åbnes til mødesalen
Velkomst. Repræsentantskabsmødet starter
– konstituering
Beretning – drøftelse og godkendelse
Introduktion til frivilligtema – Unge og alkohol
Gæstetaler
Formandens tale
Frokost – Markedspladsen
Gruppedrøftelser
Kaffepause – Markedspladsen
Frivilligtema
Regnskab og kontingent
Pause – Markedspladsen – Tjek-ind til hotellerne
– Fernisering
08.30
09.00
Ca. 09.50
Ca. 10.50
Ca. 11.20
Ca. 11.50
Ca. 12.10
Ca. 12.30
Ca. 13.00
Markedspladsen – udstillingsområdet åbnes
Valg til præsidiet; hovedbestyrelsen; revisor
Aktivitetsplaner
Pause – Markedspladsen
Indkomne forslag
Uddeling af Juniorforskerpriser
Status for HPV-vaccinen
Eventuelt
Repræsentantskabsmødet forventes afsluttet
Frokost/madpakke
SØNDAG DEN 22. MAJ 2016
Ca. 17.00
Ca. 17.20
Ca. 18.30
20.00
Frivilligtema
Præsentation af kandidater til hovedbestyrelsen
Pause
Middag med efterfølgende underholdning
14
15
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
FRIVILLIGTEMA
Parallelt med det formelle repræsentantskabsmøde vil et mere uformelt
frivilligtema blive præsenteret. I år handler frivilligtemaet om den
lokalpolitiske indsats i forbindelse med ”Unge og alkohol”-indsatsen.
Her spiller lokalforeningerne en vigtig rolle i at skabe gode rammer
for de unges alkoholkultur ved at sætte emnet på den lokalpolitiske
dagsorden.
Hvorfor en indsats om ”Unge og alkohol”?
Hvert år får mindst 1.800 mennesker i Danmark kræft som følge af
deres alkoholforbrug. Det svarer til mindst 5% af alle kræfttilfælde.
På sidste års repræsentantskabsmøde valgte repræsentantskabet
”Unge og alkohol” som et af de politiske fokusområder, som lokal-
foreningsbestyrelserne kan arbejde med. Fokus er på de unge, fordi
vi ved, at alkoholvaner grundlægges i ungdommen. Der ligger derfor
et stort forebyggelsespotentiale ved at udsætte debuten, nedsætte
forbruget og ved generelt at arbejde for skabelsen af en sundere
alkoholkultur blandt danske unge.
Frivilligtemaet vil blive præsenteret i tre uformelle sessioner i løbet af
lørdagen.
STATUS FOR HPV-VACCINEN
HPV-vaccinationsprogrammet mod livmoderhalskræft er kommet i
modvind, og derfor har mange forældre fravalgt vaccinen til deres
døtre. Det har betydet, at antallet af vaccinerede piger er faldet til et
alarmerende lavt niveau.
For første gang nogensinde er det med kombinationen af screenings-
programmet for livmoderhalskræft og vaccinationsprogrammet blevet
muligt at udrydde en kræftsygdom, der hvert år slår omkring 100
kvinder ihjel i Danmark. Det er et kæmpe gennembrud, der ville svare
til, at man med et fingerknips undgik over halvdelen af alle trafikdrab.
Kræftens Bekæmpelse er fortaler for vaccination, fordi alle kendte
videnskabelige undersøgelser viser, at vaccinen er sikker.
På repræsentantskabsmødet præsenteres en status for HPV-vaccinen
og det arbejde, som gøres centralt i Kræftens Bekæmpelse, for at få
øget antallet af vaccinerede piger. Formålet er at klæde de frivillige,
som møder borgerne lokalt, på til at svare på spørgsmål omkring vac-
cinen og eventuelle bivirkninger.
16
17
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0012.png
GRUPPEDRØFTELSER
Efter frokost om lørdagen vil repræsentantskabet blive opdelt i tre
grupper, som får mulighed for at drøfte temaer inden for Kræftens
Bekæmpelses vision om et liv uden kræft:
at færre får kræft
at flere overlever kræft
et bedre liv efter kræft
I gruppedrøftelserne får de delegerede mulighed for at give input til
Kræftens Bekæmpelses langsigtede mål. Inden for hvert tema holdes et
kort oplæg, som fungerer som afsæt for gruppedrøftelserne.
Der kan højst deltage 150 personer i hvert tema. Tilmelding sker efter
først-til-mølle-princippet. I alle lokaler vil der være enkelte stole reser-
veret til dårligt gående.
De tre temaer er:
TEMA 1: FÆRRE FÅR KRÆFT
Vi har en vision om røgfrie generationer. Men hvad skal der til, for at vi
kan sige, at visionen er nået? Og hvordan kommer vi derhen?
TEMA 2: FLERE OVERLEVER KRÆFT
Patienten skal være i centrum for sin egen behandling, dvs. at det ikke
alene bør være lægefaglige, men også personlige præferencer hos
patienter og pårørende, der ligger til grund for valg af behandling. Men
hvad vil det sige? Og hvad kræver det at nå derhen?
TEMA 3: ET BEDRE LIV
Vi arbejder for bedre efterforløb efter behandling, der er tilpasset den
enkelte. Men hvad betyder det egentlig? Og hvad skal der gøres, for at
vi kommer derhen?
VALG TIL HOVEDBESTYRELSEN
Kandidater til hovedbestyrelsen
Der skal foretages valg til 11 pladser til hovedbestyrelsen.
10 pladser er for en 3-årig periode, mens en plads er for 1 år i sup-
plerings-valg. Der skal ske nyvalg på mindst syv pladser.
To medlemmer udtræder af hovedbestyrelsen på grund af anciennitet:
Henrik Harling
Ejnar Pedersen
Et medlem er pr. 1. august 2015 udtrådt af hovedbestyrelsen:
Johannes Gaub
Følgende medlemmer er på valg, men ønsker ikke at genopstille:
Mai-Britt Guldin
Birthe Harriz
Mette Hartlev
Karin Østergaard
Følgende medlemmer er på valg og ønsker at genopstille:
Poul Hvass Hansen
Karsten Nielsen
Anni Elkjær Olesen
Lisbeth Winther
18
19
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0013.png
Opstilling af kandidater
Kandidater til hovedbestyrelsen skal være medlem af Kræftens Bekæm-
pelse og skal opstilles af mindst fem medlemmer af repræsentantskabet
eller af hovedbestyrelse
Lokalforeninger opfordres til at opstille kandidater. Der kan opstilles
kandidater helt frem til selve repræsentantskabsmødet. Ved mødets
start vil sidste frist for opstilling af kandidater blive vedtaget.
Der skal foreligge en skriftlig opstilling af kandidaten. Opstillings-
blanket kan findes på www.frivillig.dk eller rekvireres hos
Birthe Elgaard, Frivilligindsats. Se bagside for kontaktinformationer.
For at kunne blive medtaget i mødematerialerne skal følgende materia-
ler være Frivilligindsats i hænde senest den 23. april:
Opstillingsblanket, underskrevet af mindst fem stillere og
kandidaten selv
Et foto af kandidaten
Valget
Selve valget foregår ved elektronisk afstemning og finder sted i umid-
delbar forlængelse af mødets start søndag den 22. maj kl. 09.00.
Præsidenten vil gennemgå valgproceduren, hvorefter afstemningen
kan finde sted. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt, og du skal derfor
være til stede i mødesalen for at kunne afgive din stemme.
Valget til hovedbestyrelsen foretages efter pointmetoden, i henhold til
vedtægternes § 12, stk. 1.
Ved pointmetoden skal hver stemmeberettiget repræsentant stemme
på kandidaterne i den rækkefølge, den pågældende ønsker dem valgt,
det vil sige, at den kandidat, man helst ser valgt, vælges først. Ved op-
tællingen gives stemmerne vægt efter afstemningsrækkefølgen, så den
første valgte får 11 stemmer, den næste får 10 stemmer osv.
Afstemningen kontrolleres af et særligt stemmeudvalg, som vælges ved
repræsentantskabsmødets start.
Præsentation af kandidater
Kandidaterne til hovedbestyrelsen vil blive præsenteret på følgende
måde:
i mødematerialerne, der udsendes den 29. april
på www.frivillig.dk
ved en præsentation på repræsentantskabsmødet lørdag den
21. maj kl. ca. 17.30, hvor det forventes, at kandidaterne er til
stede. Kandidaterne vil blive indbudt til at deltage i repræsentant-
skabsmødet uden stemmeret.
Som delegeret har man herefter mulighed for at opsøge kandidaterne
for yderligere oplysninger, ligesom der er mulighed for at drøfte valgets
kandidater med øvrige delegerede.
20
21
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0014.png
SAGER, DER ØNSKES BEHANDLET
Under punktet ”Indkomne forslag” om søndagen drøfter repræsentant-
skabet de sager, som repræsentantskabets medlemmer, præsidiet eller
hovedbestyrelsen ønsker at få drøftet.
Ethvert medlem af repræsentantskabet kan ønske at få drøftet et be-
stemt emne. Se kontaktinformationer samt tidsfrist for indsendelse
af emner på bagsiden af håndbogen.
Vedtagelse af forslag
Forslag kan være ændringsforslag til Kræftens Bekæmpelses vedtægter
eller øvrige forslag, man gerne vil have drøftet.
Forslag til vedtægterne skal vedtages med 2/3 flertal. Dette betyder,
at to tredjedele af de afgivne stemmer skal være for forslaget. I modsat
fald bliver det ikke vedtaget.
Øvrige forslag skal vedtages med almindelig stemmeflerhed. Det
betyder, at halvdelen af de afgivne stemmer + 1 stemme skal være for
forslaget. I modsat fald bliver det ikke vedtaget.
Emner under eventuelt
Det er også muligt at nævne emner under dagsordenens sidste punkt
”Eventuelt”. Her gælder det imidlertid, at forslag ikke kan vedtages.
Drøft i lokalforeningsbestyrelsen hvilke kandidater, lokal-
foreningens delegerede skal stemme på til hovedbestyrelsesvalget.
Under repræsentantskabsmødet
Brug frokosten til at tale med andre delegerede.
Deltag aktivt i gruppedrøftelserne.
Stil spørgsmål til oplæggene ved at benytte mikrofonerne i salen.
Udfyld spørgekort, hvis du ikke selv har lyst til at stille spørgsmålet.
Udfyld forslagskort, hvis du har gode idéer, som ikke kræver
diskussion ved mødet, men som efterfølgende kan bruges på
hovedkontoret.
”Spørgekort” og ”Forslagskort” ligger på bordene.
Spørgekort
Har du et spørgsmål undervejs i mødet, som du gerne vil have
svar på, kan spørgekortet afleveres til hjælperne i salen. Spørgs-
målene vil blive stillet i løbet af mødet.
Forslagskort
Konkrete idéer og forslag, som ikke kræver svar her og nu,
skrives på forslagskortene, der tages med til hovedkontoret.
Hvis du vil tale til repræsentantskabet
Der er mikrofoner i salen, som kan benyttes ved
kommentarer og spørgsmål.
Når du gerne vil tale, gå da frem til en mikrofon for at være
klar, når præsidenten giver dig ordet.
Præsentér dig med navn, og hvor du kommer fra
(lokalforening, hovedbestyrelse, regionsudvalg osv.).
HVORDAN DELTAGER JEG AKTIVT I REPRÆSENTANT-
SKABSMØDET?
Du har flere muligheder for at deltage aktivt i repræsentantskabs-
mødet. Her skitseres nogle af dem.
Før repræsentantskabsmødet
Drøft i lokalforeningsbestyrelsen, om I har emner, I gerne vil have
diskuteret på repræsentantskabsmødet.
Drøft i lokalforeningsbestyrelsen, om I har en kandidat til
hoved bestyrelsen. Se yderligere informationer under ”Valg til
hoved bestyrelsen”.
Drøft i lokalforeningsbestyrelsen de forslag, der udsendes i
mødepapirerne forud for repræsentantskabsmødet.
22
23
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0015.png
PRAKTISKE FORHOLD
MARKEDSPLADSEN
Den store lobby ved hotellets indgang omdanner vi til én stor markeds-
plads, hvor vi gensidigt kan inspirere hinanden.
Alle deltagende lokalforeninger, patientforeninger, grupper og faglige
afdelinger kan ansøge om en plads til at vise aktiviteter og kampagner,
der involverer frivillige. De frivillige, der deltager på standene, skal
være delegerede ved repræsentantskabsmødet.
Der vil naturligvis også i år være en igen-butik, hvor det er muligt at
købe kvalitetsgenbrugsvarer fra butikkerne.
I år vil der desuden være et område på markedspladsen, hvor der i pau-
serne kan holdes korte oplæg (max. 5 minutter) til inspiration for andre
delegerede. Læs evt. mere i udstillingsvejledningen.
Udstillingsvejledning kan hentes på www.frivillig.dk eller rekvireres hos
Frivilligindsats. Kontaktinformationer og frist for tilmelding fremgår på
bagsiden af håndbogen.
24
25
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0016.png
TILMELDING, OVERNATNING, TRANSPORT MM.
Tilmelding
Tilmelding til repræsentantskabsmødet bedes foretaget hurtigst muligt
og inden den 23. april. Man kan tilmelde sig indtil selve mødet, men
overnatning på et af de fire hoteller kan kun garanteres ved tilmelding
inden fristen.
Tjek-ind
Tjek-ind for alle fire hoteller foregår på Comwell Kolding.
Mødedeltagere, der skal bo på mødehotellet, kan forsøge ved ankomst,
om værelset er klart.
Mødedeltagere til de øvrige hoteller får udleveret hotelnøgle i hotellets
Tilmeldingen finder sted på www.frivillig.dk, hvor man skal have en
profil for at kunne tilmelde sig. Tilmelding kan også foretages ved
indsendelse af tilmeldingsblanket.
lobby i pausen kl. 16.20. Man kan aflevere sin bagage på overnatnings-
hotellet tidligere, når man f.eks. er ankommet med toget.
Rejsegodtgørelse
Mødestedet
Repræsentantskabsmødet afholdes på
Comwell Kolding
Skovbrynet 1
6000 Kolding.
Hotel – overnatning
Der er reserveret plads på fire hoteller i Kolding:
Comwell Kolding, Skovbrynet 1 (mødestedet)
First Hotel, Banegårdspladsen (10 minutters gang fra mødestedet)
Hotel Saxildhus, Banegårdspladsen (10 minutters gang fra mødestedet)
Zleep Hotel Kolding, Grønningen 2 (5 minutters gang fra mødestedet).
Værelserne tildeles efter først-til-mølle princippet.
Hvis flere ønsker at dele værelse, vil der være plads til flere på
Comwell Kolding. Dette bedes oplyst ved tilmelding.
Følgende regler gælder for rejsegodtgørelse:
Udgangspunktet er, at deltagerne rejser billigst muligt til og fra
Kolding, oftest med offentlig transport (tog/bus).
Kørsel i egen bil refunderes efter statens takster med p.t. kr. 1,99
pr. kørt kilometer. Vi opfordrer kraftigt til samkørsel, så rejse-
omkostningerne derved kan begrænses.
Benyttes taxa fra hotellerne til Comwell, skal man ikke selv betale
regningen, men blot oplyse chaufføren om, at Kræftens Bekæmp-
else betaler regningen. Vi opfordrer kraftigt til at fylde taxaerne op.
Lokalforeningen kan dække rejseomkostningerne, men der kan
også hentes afregningsblanket på www.frivillig.dk, hvorefter om-
kostningerne dækkes af hovedkontoret.
Kræftens Bekæmpelse har en bus fra stationen, der kan transportere
deltagere til Comwell Kolding. Ønsker du at benytte bussen, skal du
anføre det ved tilmelding.
Bussen afgår lørdag den 21. maj kl. 10.30 fra Kolding station.
26
27
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0017.png
Placering i mødesalen
Alle deltagere placeres ved runde borde i mødesalen med ni personer
ved hvert bord.
Ved alle borde vil der også være medarbejdere fra Kræftens Bekæmp-
else. Deres funktion er at kunne svare på konkrete spørgsmål, der
måtte opstå under drøftelserne.
Der er mulighed for teleslynge i mødesalen (skal anføres ved til-
melding).
Udeblivelse
Da Kræftens Bekæmpelse betaler for alle tilmeldte til hotellet, her-
under måltiderne (frokost lørdag, middag lørdag og frokost søndag),
beder vi om, at man kun tilmelder sig de måltider, man ønsker at deltage
i. Ligeledes beder vi om framelding, hvis man bliver forhindret i at
deltage i hele eller dele af arrangementet.
Ved udeblivelse skal Kræftens Bekæmpelse alligevel betale. Udeblivel-
se uden afbud vil således betyde en udgift for Kræftens Bekæmpelse
på omkring 2.500 kr.
Rygning
Kræftens Bekæmpelse arbejder for røgfri miljøer og røgfri arbejdstid,
og vore arrangementer er røgfri. Der henstilles til, at der ikke ryges
under repræsentantskabsmødet – heller ikke i pauserne.
28
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0018.png
UDDRAG AF KRÆFTENS
BEKÆMPELSES VEDTÆGTER
BILAG 1
§9
Kræftens Bekæmpelses styrende organer
Stk. 1.
Kræftens Bekæmpelses styrende organer er:
1. repræsentantskabet
2. repræsentantskabets præsidium
3. hovedbestyrelsen
4. forretningsudvalget.
§ 10
Stk. 1.
Stk. 2.
Stk. 3.
Repræsentantskabet
Repræsentantskabet er Kræftens Bekæmpelses
øverste myndighed.
Repræsentantskabet har til opgave at:
Fastsætte Kræftens Bekæmpelses vedtægter
Drøfte og godkende de langsigtede mål og planer for
Kræftens Bekæmpelses kommende arbejde
Vælge præsidium, hovedbestyrelse og revision
Godkende beretning og årsregnskab
Fastsætte kontingent
Repræsentantskabet består af:
repræsentanter for Kræftens Bekæmpelses lokalforeninger.
Hver lokalforening har ret til at lade sig repræsentere af 2
personer, der udpeges af lokalforeningens bestyrelse. For
hver 1.000 medlemmer kan en lokalforening udpege yder-
ligere 1 repræsentant
2 repræsentanter for hvert regionsudvalg
medlemmerne af repræsentantskabets præsidium
hovedbestyrelsens medlemmer.
30
Stk. 4.
Hovedbestyrelsen fastlægger retningslinjer for deltagelse
af gæster.
Stk. 5.
Ordinært repræsentantskabsmøde afholdes hvert år inden
udgangen af maj måned.
Dagsordenen for repræsentantskabsmødet skal indeholde:
1) Hovedbestyrelsen aflægger beretning om årets virk-
somhed til godkendelse.
2) Fremlæggelse af det reviderede og af hovedbestyrelsen
indstillede års-regnskab til godkendelse.
3) Drøftelse og godkendelse af Kræftens Bekæmpelses
langsigtede mål og planer herunder planer for lokal-
foreninger og regionsudvalg
4) Fastsættelse af medlemskontingent for enkeltpersoner
og familier for det følgende regnskabsår
5) Valg til repræsentantskabets præsidium.
6) Valg til hovedbestyrelsen.
7) Valg af revisor.
8) Behandling af sager, som præsidiet eller hovedbestyrelsen
ønsker behandlet, eller som mindst 4 uger forud er an-
meldt af et medlem af repræsentantskabet. Anmeldelsen
skal ske skriftligt til formanden for Kræftens Bekæmpelse.
9) Eventuelt.
Stk. 6.
Repræsentantskabet skal i øvrigt holde møde, når præsidiet
eller hovedbestyrelsen måtte finde det nødvendigt, eller
50 medlemmer af repræsentantskabet skriftligt fremsætter
ønske derom.
Stk. 7.
Indvarsling til repræsentantskabsmødet sker med mindst
6 ugers varsel.
31
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
§ 11
Repræsentantskabets præsidium
Repræsentantskabet ledes af et præsidium bestående af
en præsident og to vicepræsidenter, der vælges for 3 år
ad gangen på det ordinære repræsentantskabsmøde. Et af
de 3 præsidiemedlemmer er på valg hvert år. Genvalg kan
finde sted, dog højst 2 gange. Præsidiemedlemmer kan ikke
samtidig være medlem af hovedbestyrelsen eller være ansat
i Kræftens Bekæmpelse. Præsidiemedlemmer er berettigede
til at deltage i hovedbestyrelsens møder. Præsidenten er
berettiget til at deltage i forretningsudvalgets møder.
Stk. 2.
Ved hovedbestyrelsens opstilling af kandidater til hoved-
bestyrelsen skal der tages hensyn til, at den fornødne indsigt
og faglige alsidighed for udførelsen af hovedbestyrelsens op-
gaver er til stede, til eksistensen af relevante patientforenin-
ger og -grupper, samt at alle fem regioner er repræsenteret.
Finder hovedbestyrelsen generelt eller i en eller flere
særskilte sager, at den mangler fornøden sagkundskab, kan
hovedbestyrelsen supplere sig med relevante specialkyndige
samt repræsentanter for patientforeninger og -grupper, som
i givet fald deltager uden stemmeret.
§ 12
Stk. 1.
Hovedbestyrelsen
Hovedbestyrelsen består af 30 medlemmer. 28 medlemmer
vælges efter pointmetoden på det ordinære repræsentant-
skabsmøde blandt Kræftens Bekæmpelsesmedlemmer. 2
medlemmer vælges af og blandt Kræftens Bekæmpelsesmed-
arbejdere. Ud over de 2 nævnte medarbejderrepræsentanter
kan der ikke til hovedbestyrelsen vælges ansatte i Kræftens
Bekæmpelse. Valg gælder for 3 år ad gangen, og hvert år er
en tredjedel af de af repræsentantskabet valgte medlemmer
på valg. Genvalg kan finde sted, dog højst 2 gange.
Efter en karensperiode af samme længde som den periode
en kandidat har siddet i hovedbestyrelsen, kan nyvalg til
hovedbestyrelsen finde sted.
Ud over det konstituerende møde holder hovedbestyrelsen
Ved ekstraordinær afgang fra hovedbestyrelsen mellem to
repræsentantskabsmøder foretages suppleringsvalg ved
førstkommende ordinære repræsentantskabsmøde. Indtil
dette tidspunkt står pladsen ubesat.
Kandidater til hovedbestyrelsen skal opstilles af mindst 5
medlemmer af repræsentantskabet eller af hovedbestyrelsen.
Stk. 5.
Formændene for de permanente udvalg deltager alminde-
ligvis i hovedbestyrelsens møder uden stemmeret.
32
33
Stk. 3.
Hovedbestyrelsen vælger hvert år blandt sine medlemmer
en formand og en næstformand. Genvalg kan finde sted.
Stk. 4.
Hovedbestyrelsen holder sit konstituerende møde inden
1 måned efter det ordinære repræsentantskabsmøde.
Den afgående hovedbestyrelse fastsætter på sit sidste møde
inden det ordinære repræsentantskabsmøde tid og sted for
den nye hovedbestyrelses konstituerende møde og fortsæt-
ter sit virke, indtil dette har fundet sted.
Nye hovedbestyrelsesmedlemmers funktionsperiode har
virkning fra og med det konstituerende møde.
normalt 4 ordinære møder årligt og i øvrigt, når formand,
næstformand, et forretningsudvalgsflertal eller mindst 5
hovedbestyrelsesmedlemmer skønner det nødvendigt.
Hovedbestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0020.png
BILAG 2
REPRÆSENTANTSKABETS SAMMENSÆTNING
PR. 1. JANUAR 2016
Kommune
Hovedstaden
Albertslund
Allerød
Ballerup
Bornholm
Brøndby
Dragør
Egedal
Fredensborg
Frederiksberg
Frederikssund
Furesø
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Gribskov
Halsnæs
Helsingør
Herlev
Hillerød
Hvidovre
Høje Taastrup
Hørsholm
Ishøj-Vallensbæk
København
Lyngby-Taarbæk
Rudersdal
Rødovre
Tårnby
I alt hovedstaden
1.755
2.664
3.836
3.606
2.154
1.555
4.040
3.391
6.038
3.880
3.723
5.955
4.627
1.571
3.751
2.347
4.760
2.037
3.879
3.586
3.549
2.617
2.409
21.467
4.592
5.337
2.770
3.270
115.166
5
5
4
3
6
5
8
5
5
7
6
3
5
4
6
4
5
5
5
4
4
23
6
7
4
5
152
152
3
Medl.
Delegerede
Kommune
Sjælland
Faxe
Greve
Guldborgsund
Holbæk
Kalundborg
Køge
Lejre
Lolland
Næstved
Odsherred
Ringsted
Roskilde
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Vordingborg
I alt Sjælland
Medl.
Delegerede
2.933
4.116
5.257
5.305
3.998
4.754
2.549
3.700
6.428
3.037
2.488
7.052
5.626
1.986
2.347
2.031
3.893
67.500
4
6
7
7
5
6
4
5
8
5
4
9
7
3
4
4
5
93
93
Syddanmark
Assens
Billund
Esbjerg
Fanø
Fredericia
Faaborg-Midtfyn
Haderslev
Kerteminde
Kolding
Langeland
Middelfart
3.671
2.120
8.667
350
4.095
4.787
4.688
2.081
6.756
1.392
3.358
6
6
6
4
8
3
5
5
4
10
34
35
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0021.png
Nordfyn
Nyborg
Odense
Svendborg
Sønderborg
Tønder
Varde
Vejen
Vejle
Ærø
Aabenraa
I alt Syddanmark
2.484
3.000
12.980
4.905
6.640
2.971
4.504
3.641
8.531
858
4.705
97.184
4
5
14
6
8
4
6
5
10
2
6
127
127
Kommune
Struer
Syddjurs
Tørring-Uldum
Viborg
Videbæk
Århus
I alt Midtjylland
Medl.
1.942
3.828
848
7.537
1.074
18.968
95.958
Delegerede
3
5
2
9
20
127
127
Nordjylland
Brønderslev
Dronninglund
Frederikshavn
1.695
1.291
5.623
841
5.002
3.603
245
3.562
1.694
927
2.523
872
590
4.063
3.306
12.482
48.319
3
3
7
2
7
5
2
5
3
2
4
2
2
6
5
14
72
72
Midtjylland
Egvad
Favrskov
Hedensted
Herning
Holmsland
Holstebro
Horsens
Juelsminde
Ikast-Brande
Lemvig
Norddjurs
Odder
Randers
Ringkøbing
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skjern
Skive
767
3.971
1.472
6.490
404
4.461
6.001
1.547
3.064
2.143
3.507
2.066
7.352
1.778
414
7.325
5.016
1.101
3.649
5
5
3
8
2
6
8
3
5
4
5
4
9
3
2
9
7
Hals
Hjørring
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Nibe
Rebild
Sejlflod
Sindal
Thisted
Vesthimmerland
Aalborg
I alt Nordjylland
Regionsudvalg
Præsidiet
Hovedbestyrelsen
TOTAL
10
3
30
424.127
10
3
30
614
36
37
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0022.png
EGNE NOTER
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 468: Henvendelse af 15/3-16 fra Kræftens Bekæmpelse vedr. invitation til repræsentantskabsmøde 2016 den 21. maj 2016
1611123_0023.png
VIGTIGE DATOER
8. april
23. april
23. april
23. april
Tilmelding vedrørende udstilling i markedspladsen
Forslag til emner, der skal drøftes på repræsentantskabsmø-
det, skal være modtaget på hovedkontoret
Forslag til kandidater til hovedbestyrelsen, der skal præsente-
res i kandidathæftet, skal være modtaget på hovedkontoret
Tilmeldingsfrist.
Man kan tilmelde sig indtil selve mødet, men overnatning på
et af de fire hoteller kan kun garanteres ved tilmelding inden
fristen
Mødematerialer udsendes til de tilmeldte delegerede
Repræsentantskabsmøde
29. april
21. - 22. maj
KONTAKTINFORMATIONER:
Sager, der ønskes behandlet, stiles til formanden og sendes til:
Kræftens Bekæmpelse, Strandboulevarden 49, 2100 København Ø
Eller på mail til Bjarne Heide Jørgensen: [email protected]
Udstillingsvejledning til markedspladsen og opstillingsblanket til
hovedbestyrelsen kan rekvireres hos:
Birthe Elgaard (tlf. 3525 7511 eller [email protected]).
Øvrige spørgsmål kan rettes til:
Bjarne Heide Jørgensen (tlf. 3525 7510 eller [email protected])
eller Birthe Elgaard (tlf. 3525 7511 eller [email protected]).
Planlægningen og den praktiske gennemførelse af repræsentantskabsmødet
arrangeres af Frivilligindsats.
40