Kulturudvalget 2015-16, Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
KUU Alm.del Bilag 105, SUU Alm.del Bilag 439
Offentligt
1601312_0001.png
KUN ST RY K K E R
teksr: rasmus thirup Beck
FOtO: rasmus Baaner
ny artikelserie
om det kunst gør ved publikum
SaNgTEKSTEN bRød igENNEm
møRKET
aRTiSTEN
2011
En sang af MichaEl falch fik for 15 år sidEn vristEt dEn dEngang
20-årigE
christina lindholM
fri af sin spisEforstyrrElsE og dEprEssion
- fra dEn EnE dag til dEn andEn.
20-årige christina Lindholm er lige stået op. klokken er over ti,
det er en hverdag i november, og hun er ked af det. trist. Det har
hun efterhånden været et par år, uden helt at vide hvorfor, men
det har påvirket hendes lyst til mad – og fået hende til at kaste
det op, hun engang imellem er blevet overtalt til at spise. nu
sidder hun med et tæppe omkring sig i sin sofa. hvis hun havde
vejet sig denne morgen, ville vægten have vist 45 kilo fordelt på
170 centimeter.
Fra sofaen kigger hun ud på vinterlandskabet. Det har hun altid
holdt af, og det er en særligt smuk dag, hvor sneen har pakket alt
ind i en hvid dyne. men hun kan ikke glæde sig over det. »hvorfor
pokker kan jeg ikke bare være glad, når det nu er sådan en smuk
verden jeg lever i?« tænker hun igen og igen.
tungsindet bliver dog pludselig afbrudt af et brudstykke af
en sang, der kommer fra radioen i stuen. hun ved ikke hvilken
station, det plejer bare at være en af de lokale i randers. hun ved
heller ikke, hvem der synger. sætningen ræsonnerer bare med et
eller dybt inde i hende: »når du vågner i morgen, er verden fuld
af håb«. resten af teksten lytter hun intenst videre til. Den hæse
mandsstemme synger om, at man ikke skal være bange mere
og om »nye tider, nyt liv«. Da sangen langsomt fader ud, lytter
christina koncenteret videre. Det er ikke altid, at værterne siger,
hvilket nummer de lige har spillet, og hun er nødt til at vide, hvem
det var. »her var michael Falck med ’nye tider’«. Og så fortsætter
formiddagsprogrammet i samme rille. Det gør christina ikke.
noget er nemlig rykket rundt, løsnet op eller hvordan man nu
skal beskrive det, når en skygge forsvinder fra ens inderste. hun
er hoppet af depressionsrillen. Det næste skridt ligger lige for.
»Jeg strøg ud af døren ned i de nærmeste pladeforretninger og
købte alt de havde med michael Falch. heldigvis var det en hverdag.
Jeg brugte alle mine sparepenge«, konstaterer hun i dag, 15 år
senere.
De nye tider
Og den nu 35-årige christina Lindholm er stadig rask. michael
Falchs sang ændrede fra dag til dag, hvad et psykologbehandlings-
forløb for spiseforstyrrelser ikke havde haft held med. hun beskriver
selv den formiddag i sofaen som »skelsættende«, og siden har
michael Falchs stemme altid været med hende, som hun udtrykker
det.
»Jeg er meget stor fan. Det må man sige. Og før den dag, anede jeg
ikke hvem han var«, konstaterer hun efterfulgt af en genert latter.
hun sidder nu i en ny stue, foran et nyt vindue med et nyt
vinterlandskab udenfor. hun har inviteret artisten indenfor for
at fortælle om netop mødet med den stemme, der nu ledsager
hende, både som brudstykker af sange hun kan hente frem fra
12
aRTiSTEN
2011
13
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Artikelserie om den forandring kunst kan igangsætte m.v. til brug for høring om kultur på recept den 24. februar 2016
1601312_0002.png
KUN ST RY K K E R
hukommelsen og som en næsten permanent afspilning af michael
Falck-plader på hendes anlæg.
men hvad var det der skete indeni christina? hvordan kan simpel
sang, hvor ’råb’ rimer med ’håb’ få så stor betydning. Det har hun
også selv tænkt over.
»Jeg blev fyldt med sådan en ro i mit liv, som jeg ikke havde haft
meget længe. Jeg fik håb for min fremtid – og det havde jeg bare
ikke haft, heller ikke selv om jeg kom i behandling. Jeg kan huske,
at jeg bare blev så nysgerrig: Der ligger noget mere bag den stemme
og den tekst og den mand – og det er jeg nødt til at finde ud, af
hvad er. »Jeg tror han kan hjælpe mig«, kan jeg huske at jeg tænkte.
Det var jeg overbevist om«.
især sætningen »når du vågner i morgen er verden fuld af håb«
opildnede den unge pige. Det blev et slags mantra: selvfølgelig
er det op til en selv at vælge livet og det gør man ved at tro på
at det er fuldt af håb. Det bestemmer man selv.
hun fik simpelthen energi af teksten og sangen – så meget
energi at hun allerede næste morgen for første gang i meget,
meget lang tid ikke havde svært ved at komme ud af sengen.
hun ville op og høre mere af hans musik. Det brugte hun
virkelig meget tid på i ugerne efter, hvor de af michael Falchs
plader hun stadig manglede også blev opstøvet.
Fem måneder senere tog christina Lindholm et job, og et år
derefter søgte hun ind på sygeplejeruddannelsen, som hun gennem-
førte, hvorefter hun fik arbejde.
lykkelige menneske
Det intense forhold til Falchs musik stilnede ikke af, efter hun
var kommet på fode. hun har været til et hav af koncerter og
foredrag med ham, og hun er aktiv i hans fanklub. Og på væggen
i stuen og i resten af lejligheden hænger et helt fjerde udtryk for
alt det, der blev sat i gang den formiddag: hendes malerier.
maleri, og digtning var også noget hun først for alvor gik i
gang med efter det banebrydende møde med ’nye tider’.
skabertrangen er stærkt knyttet til den tryghed hun opnår, når
hun hører de bedste af michael Falchs sange – hvor stemme, tekst
og musik går op i en højere enhed.
»så tør jeg være i den følelse, han beskriver, fordi den også
beskriver mine følelser. Jeg føler mig ikke alene med dem. når
jeg har det sådan, så er jeg også i stand til at udtrykke mine egne
følelser, og det er selvterapi. Det er f.eks. det jeg gør når jeg maler
eller skriver digte«, forklarer hun og tilføjer med et smil: »Jeg
udtrykker mine egne følelser hjulpet på vej af michaels«.
Faktisk blev hun så glad for maleriet, at hun to år siden helt
droppede sygeplejerskegerningen, for at leve af det. Det gjorde
hun så, med jobs som billedkunstunderviser og glaspusterassistent
ved siden af, indtil hun i sommer gik i gang med uddannelsen
til folkeskolelærer. maleriet og digtene fortsætter hun dog med.
hun fik også for otte år siden en datter, sarah, som er vokset
op med michael Falck, og f.eks. ikke forstår hvorfor han aldrig
er med på ’hits for kids’-samlingerne.
selv om ’nye tider’ altid vil have en helt særlig plads, så er der
med tiden også kommet mange andre sange, hvor den nu 55-årige
musiker rører ved christina Lindholms inderste følelser.
Den helt oplagte er ’Lille ulykkelige menneske’, fra pladen
’Fodspor i havet’, der udkom for godt et år siden. Den vakte i
den grad genklang, fordi den for christina meget rammende
beskrev hvordan hun havde det, da hun var syg.
»han synger bl.a., at »du kan ikke stole på dit spejl, det eneste
du ser er store fejl«. Og det er sådan helt konkret nogle ord, der
kommer til mig og som jeg kan bruge. selv om jeg er rask og har
det fint, så kommer de tanker der gjorde syg jo til at følge mig
resten af livet. De styrer ikke mit liv længere, men en gang
imellem dukker de op – og så hjælper han mig«, fortæller hun.
smager på livet
Lørdag den 24. april sidste år ankommer christina Lindholm tidligt
til et spillested i holbæk. sammen med omkring ti andre fans
er hun blevet udvalgt til et personligt møde med sin stjerne og
snakken går livligt. christina holder sig midlertidigt lidt i baggrun-
den. For hende er det ikke så vigtigt at se ham eller være tæt på
ham. hun leder mest af alt efter en mulighed for at sige tak.
tak for alt det hans sange har gjort og gør for hende. tak for
den gave hun føler, han har givet hende. Det har hun længe haft
behov for – ved en koncert i aalborg var hun meget tæt på at
smide et brev op til ham, men lod være fordi hun syntes, det blev
for mærkeligt, og nu er tiden lige ved at løbe fra hende igen.
efter en times tid får hun endelig sagt, at hun har en større
gave, maleriet, som hun gerne vil give ham. michael Falch åbner
gaven og giver hende et knus.
når hun i dag genfortæller det der skete den dag, kan hun heller
ikke lade være med at smile hele tiden.
»i ’Den eneste i verden’ synger han, »hvis dine vilde drømme
nu bliver væk, hvad så? Vi får smagt på livet«. Det er jo rigtigt. Det
er vigtigt at have sine drømme, også selvom de ikke går i opfyldelse.
Det gjorde de denne gang«, konstaterer christina.
tekst
analytikeren:
Det kunne handle om mig
Jørn ingemann knudsen har skrevet en lang række bøger
om tekstanalyse og har også undervist i det på flere uddan-
nelsesniveauer. han forklarer, at der som udgangspunkt
er tre måder at analysere en sangtekst som ’nye tider’ på.
man kan for det første foretage en biografisk analyse,
hvor man fokuserer på, hvad man kan se af forfatteren i
teksten. Det er f.eks. den gængse måde at læse h.c. andersens
’Den Grimme Ælling’, og det er en af grundene til, at michael
Falchs tekst rører ved folk – fordi de fleste ved, at han har
haft et hårdt liv med alkoholisme, og føler at sangen handler
om det.
For det andet kan man vælge den nykritiske tilgang, hvor
man tilstræber en objektiv eller nøgtern tilgang, som bevidst
skærer både afsender og modtager fra for alene at kigge på
teksten. når man gør det med sangtekster, kommer de ofte
til at virke litterært flade, fordi de, som Jørn ingemann
knudsen siger, lider af rimtvang. Det samme er tilfældet
med ’nye tider’.
»man er nødt til at medtage modus, når man analyserer
sangtekster – altså den stemning som tekst og musik til-
sammen skaber«, forklarer han.
Og for det tredje er der receptionsanalysen, hvor man
tager udgangspunkt i modtageren – lytteren. kigger man
sådan på ’nye tider’ er den meget effektfuld, og det skyldes
et ganske simpelt greb:
»michael Falch konkretiserer ikke, hvilken mareridtagtig
tilstand han har været i. Det kan have været alt fra alkoho-
lisme til psykisk sygdom, og lige præcis derfor kan alle,
der har haft det hårdt, føle, at den handler om dem«.
Marie
CarMen
koppel:
Musik kan røre sjælen
sangerinden marie carmen koppel beskriver sig selv
som »ret meget nede på jorden«, men da hun natten
efter den 30. juni 2000 hørte i radioen, at otte menne-
sker var omkommet foran Orange scene på roskilde
Festival, fik hun en mærkelig fornemmelse af, at de
ville ringe til hende og bede hende synge. Og det
gjorde de. Lørdag aften sang hun i forbindelse med
mindegudstjenesten to gospel-sange foran omkring
25.000 sørgende festivalgæster.
perspektivet
Musik Er sjælEbErørEndE
og givEr Et friruM til
at få afløb for sinE
følElsEr. sådan har jEg
dEt også sElv.
Marie Carmen Koppel
»Det var virkelig hårdt, og jeg var fuldstændig færdig
bagefter. men det var også en ære – jeg skulle jo være
med til at hjælpe dem videre», konstaterer hun i dag.
Og det har marie carmen koppel faktisk masser af
erfaring med. hun har sunget til et væld af begravel-
ser – og også til bryllupper. hun har en god fornem-
melse af, hvorfor folk søger hjælp i musikken til både
sørgelige og glædelige begivenheder:
»musik er sjæleberørende og giver et frirum til at
få afløb for sine følelser. sådan har jeg det også selv.
Og en god sangtekst er en fortælling, som folk opfatter
forskelligt – som taler til dem på forskellige måder«.
endelig betyder sangeren også noget for teksten, for
sangeren fortolker også«.
»ens stemme er jo det mest personlige man har, og
min stemme sætter lyd på følelser på en måde, som folk
reagerer positivt på. Det er derfor, de ringer til mig«,
vurderer sangerinden.
14
aRTiSTEN
2011
aRTiSTEN
2011
15