Kulturudvalget 2015-16, Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
KUU Alm.del Bilag 105, SUU Alm.del Bilag 439
Offentligt
1601311_0001.png
artikelserie: kUNst rYkker
Af RAsmus ThiRup Beck
krigstraUme hel bredt med
Kimen blev plantet under et halvanden times langt bombardement
i bosnien i 1994. seKs år senere fiK seniorsergent
Klaus sKindhøj
blacKout i bilen og diagnosen post traumatisK stress disorder.
han fandt hjælp i terapimusiK.
endnu en psykologsamtale ventede lige om hjørnet, da den i dag
43-årige seniorsergent klaus skindhøj for ti år siden samlede et
blad op i venteværelset. inde i bladet faldt han over en artikel
om et nyt såkaldt afstresningsprodukt, musicure.
konceptet var simpelt: en cD med afslappende musik indspil-
let af klassiske musikere akkompagneret af naturens egne lyde.
for nu at sige det rent ud, syntes militærmanden faktisk, at
det lød lidt mærkeligt, men han var desperat. igennem tre år var
han gledet til og fra arbejde med lange sygeperioder fremkaldt af
angstanfald. han havde konsulteret adskillige læger, psykologer
og psykiatere og havde været igennem flere medicinske forløb
for at dæmpe anfaldene. kort tid forinden lige præcis denne kon-
sultation var der dog sket et gennembrud. han havde fået diag-
nosen post Traumatisk stress Disorder, bedre kendt som pTsD.
Troen på, en nærtliggende helbredelse forsvandt dog brat, da
klaus skindhøj fik et nyt angstanfald:
»Det er modbydeligt at blive ved med at falde tilbage. på et
tidspunkt begynder du at tvivle på, om det nogensinde bliver an-
derledes. Jeg spurgte min egen læge: 'hvornår bliver jeg rask?'
hun svarede , 'Det ved jeg ikke'«.
Derfor var det også meget let for den handlekraftige mand
at tænke »hvorfor ikke?« – og senere samme dag købte han
en af de omtalte cD’er.
i dag kan han helt afklaret genfortælle forløbet over en kop
the på sin arbejdsplads, hærens Operative kommando (hOk) på
karup flyvestation. her er han ansat som arbejdsmiljøinspektør
og vejleder og rådgiver ansatte indenfor det psykiske og fysiske
arbejdsmiljøområde.
En regn af granater
men før klaus skindhøj, som han selv siger, »kom ud på den an-
den side«, fortæller han hvordan han til at begynde med kom
’derind’.
Det begyndte alt sammen natten til den 29. april 1994 i byen
Tuzla i det blot tre år gamle Bosnien-hercegovina. her havde ser-
berne siden 1992 gennemført rystende folkedrab, senere klassi-
ficeret som etniske udrensninger, og fN var til stede. Danmarks
bidrag var en kampvognseskadron, og klaus skindhøj var kamp-
vognskommandør i en kampvognsdeling. Delingen var denne
nat blevet sendt ud for at undsætte en svensk bemandet observa-
tionspost, Tango 2, der var under beskydning af serbiske styrker.
Operationen fik det senere meget berømte navn ’Bøllebank’.
Relativt kort tid inde i operationen blev de fire udsendte kamp-
vogne fanget i et massivt krydsildsbaghold fra serbiske stillinger.
klaus skindhøjs Leopard-kampvogn blev med det samme hægtet
af resten af delingen.
»Jeg bliver standset af et sagger-missil, der ryger ind mod
kampvognen. Det registrerer jeg ikke selv. Det er min kører, som
ser det og hamrer bremsen i. så sidder jeg med næsen op mod
forruden og tænker ’hold da kæft – det var snart gået galt’«,
genfortæller han tørt.
Det er dog kun begyndelsen. Den næste cirka halvanden time
er de fire kampvogne under konstant beskydning, og den 26-årige
kampvognskommandør er i hele dette tidsrum tvunget til at tage
ekstremt mange beslutninger, ekstremt hurtigt.
»Og her snakker vi ikke i løbet af tyve eller ti sekunder, men
halve sekunder: Nu gør vi det, nu gør vi det, nu, nu, nu. Det er 42
tons kampvogn, der skal flyttes i bulderragende mørke«, forklarer
han.
kampvognen skulle konstant flyttes; der skulle holdes præcis
kontakt med de andre enheder; klaus overvejede hele tiden, om
de skulle skyde tilbage eller ej – hvis de gjorde, ville alle de serbi-
ske styrker se, hvor de var; han skulle sørge for, at vognens tre
andre besætningsmedlemmer var okay; han skulle overveje, hvad
de skulle gøre, hvis de havarerede – hvordan de skulle destruere
kampvognen, som proceduren påbyder; og ikke mindst, hvordan
de så bagefter skulle kunne komme væk:
»Det ville betyde, at vi skulle hoppe ud i et regnvejr af granater.
Og du må ikke vise panik. Det er der ikke tid til. Den kan komme
bagefter«.
Det er dette intense pres i en meget, meget lang halvanden
time, der ifølge klaus skindhøj selv fører til den voldsomme reak-
tion seks år senere.
»Det sætter sig i kroppen«, som han siger.
En ekstremt presset citron
At reaktionen ikke indtræffer før, skyldes højst sandsynligt, at
han ikke levner sig selv tid og plads til det. De sidste tre måneder
af udstationeringen, foregår på konstant højeste alarmberedskab.
kort tid efter hjemkomsten dør hans mor, og kort tid derefter
stifter han selv familie. Der sker simpelthen en hel masse hele ti-
den.
»Jeg har presset citronen helt ekstremt. Det er også det, psyko-
logerne og psykiaterne har sagt efterfølgende: 'Der er mennesker,
der har oplevet en hundrededel af det, du har oplevet, som ryger
ned med et ordentligt brag. Og du ryger ned nu. Det er der ikke
noget mærkeligt i'«, konstaterer han.
en anden ting, der bidrager til at få læsset til at vælte, er en
uovervejet beslutning, truffet af ham selv. han forlader kamp-
vognseskadronen og tager en iT-efteruddannelse. kort tid før ud-
12
artisteN
2011
artisteN
2011
13
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 439: Artikelserie om den forandring kunst kan igangsætte m.v. til brug for høring om kultur på recept den 24. februar 2016
1601311_0002.png
artikelserie: kUNst rYkker
kultur giver
længere liv
sundhedsforskere verden over, dog primært i skandi-
navien, har de senere år været stadig mere interesse-
ret i sammenhængen mellem kultur og godt helbred.
Det er f.eks. i selve behandlingssituationen blevet
påvist, at musik kan have en positiv, smertelindrende
effekt i ambulancer og operationsrum. på det forebyg-
gende plan tyder meget på at kulturforbrug og kul-
turdeltagelse simpelthen giver et længere, sundere
liv.
et af de nyeste forskningsprojekter, der har set på
kulturs forebyggende effekt, er huNT-undersøgelsen
af 50.797 nordmænd i Nord-Trøndelag, som ass.
professor steinar krokstad fra Norges teknisk-natur-
vitenskabelige universitet (NTNu) har stået i spidsen
for.
perspektivet
dannelsen er færdiggjort, siger han ja tak til et job i et situati-
onsrum, hvor alle hærens missioner overvåges.
»Dér får man alt ind på forreste række – alle ulykker og døds-
fald – som man skal være med til at håndtere og briefe om. Der
kunne jeg godt mærke, at det nok var ved at gå for vidt«, fortæl-
ler han med udpræget jysk underdrivelse.
»en dag jeg kørte hjem fra arbejde, fik jeg et blackout. min
kollega og jeg sidder stille og roligt i bilen og snakker. Og så
lige pludselig – dynk – lukker jeg lige øjnene, mens jeg kører
bilen…«.
Da han kommer til sig selv, skyller frygten ind over ham. han
ved ikke, hvad der er galt, kan ikke kontrollere det, begynder at
hyperventilere og så træffer angsten lige så effektivt som et mis-
sil: »Bang!« siger han med et lille smil og et ledsagende vidende
blik.
Ned med paraderne Klaus
Angsten bliver klaus skindhøjs faste følgesvend de næste tre år.
han bliver testet på kryds og tværs for fysiske lidelser, men in-
gen laver koblingen til Bosnien, selv om han vender tilbage til
den tid i sine samtaler. han får beroligende medicin mod angst-
symptomerne, og vender tilbage til arbejdet – og får så endnu
et blackout. klaus skindhøj skubber en række psykologer og
psykiatere fra sig. han har brug for en, der kan håndtere hans
pTsD – og fortælle ham, at det ikke kun er medicin, der kan
helbrede ham. Det er han nemlig selv begyndt at frygte.
samtidig er han så 'smækfyldt med angst' og begrænset i sine
udfoldelser, at han dårligt kommer udenfor hjemmets fire væg-
ge. Vendepunktet var endnu en psykolog, denne gang i herning.
efter kun ti minutter med den plagede soldat, sagde hun:
»klaus, du kan godt sænke skuldrene. sænk paraderne. Jeg har
haft flere af dine kolleger. Jeg kender godt til Operation Bølle-
bank. Jeg ved, hvad der skete minut for minut.«
»Og så tænkte jeg bare, yes, så er vi her!« fortæller han med
et smil.
Hårdt arbejde og rolig musik
Desværre pacer klaus skindhøj sig selv for hårdt, da det går
fremad. han begynder på arbejdet igen – og bliver syg igen. Det-
te sker flere gange.
så sker der to gennembrud. for det første fortæller hans læge,
at man før medicinen behandlede traumer med hårdt fysisk ar-
bejde for at sætte gang i produktionen af bl.a. serotonin (i hjer-
nen). Det får klaus til at starte en række udmattende projekter i
hjemmet – og til at træne til et maraton.
for det andet falder han over artiklen om musicure.
her var det især koblingen til naturen, der tændte ham.
»Jeg havde det tit sådan, at jeg fortrak ud i naturen. Det er det
klassiske veteranbillede: 'De forsvinder bare ud i skoven'. men
det, jeg søgte, var jo sådan set bare de basale ting her i tilværel-
sen«, forklarer han.
han var spændt på løftet om, at musikken alene var bygget op
omkring pulsslag 60. Det var langsomt uden pludselige udsving,
og netop den hurtige, voldsomme, skiftende musik, havde han
for længst droppet. Det var ukontrollerbart og dermed angstpro-
vokerende.
De første par gange han lyttede til cD’en, syntes han dog, at
det var 'vildt underligt':
»hvad fanden er det, der kommer ud af de her højtalere? Det
kunne jeg slet ikke forlige mig med«.
hans første tanke var, at det da ville være nemmere at køre til
stranden, hvis han ville høre havets lyde.
»men det er jo slet ikke det, det handler om« konstaterer han
i dag:
»Det handler om, at for at jeg kunne sætte mig ned og kon-
centrere mig om at lytte til de her lyde – de rene lyde – så skulle
jeg være i ro. fuldstændig ro. Og så blev det spændende«.
Lidt efter lidt overgav klaus skindhøj sig således til musicure-
musikken, der er komponeret af Niels eje, bl.a. obo-spiller i Trio
Rococo. Niels eje havde oprindeligt udviklet musikken til brug
på hospitaler, hvor den skulle få både læger og patienter til at
slappe af. Da seniorsergenten med pTsD kontaktede Niels eje for
at spørge, om han vidste, hvor godt musikken virkede for ham,
blev det starten på et længere forløb, hvor skindhøj gav tilbage-
melding på nye udgivelser og senere på udgivelsen af ’movi-
cure’, beroligende videooptagelser med musikken som bag-
grund. klaus skindhøj ønskede at flere, ikke mindst soldater
med traumer, skulle høre om konceptet.
»Jeg havde det jo sådan, at 'Det her, det er fandme smart'. hvis
jeg kan bringe mig selv til at få pulsen helt derned bare ved at
lytte til det musik her – jamen hallo: Det vil alle kunne gøre.
uden medicin!«, forklarer han.
i en lang periode brugte han cD’erne meget aktivt. han satte
sig i en lænestol med høretelefoner på eller hørte det i bilen, når
han havde brug for at få ro på, og han lyttede især, når han skul-
le falde i søvn, som ellers havde været et stort problem.
»Tankerne kører jo, når man ligger der. men med musikken i
ørene, kunne jeg forestille mig, at jeg var ved Vesterhavet eller et
eller andet, når jeg lukkede øjnene«, fortæller han.
samtidig fortsatte konsultationerne hos den nye psykolog,
og han kørte sig selv fysisk træt. Gradvist fik han det bedre. Og
en dag kunne han konstatere, at han var ude på den førnævnte
'anden side'.
i dag bruger klaus skindhøj hverken medicin, psykolog eller
terapi-musik.
eksperten
Musikterapi lærer patienter at lege igen
Lars Ole Bonde er lektor i musikterapi på Aalborg
universitet – og professor i musik og helse på Norges
musikhøgskole. han har masser af praktisk musiktera-
peutisk erfaring med både psykisk og fysisk syge patien-
ter.
han understreger, at man indenfor musikterapi skelner
mellem aktiv musikterapi, receptiv musikterapi og mu-
sikmedicin. De to første former involverer en terapeut,
som interagerer med klienterne og lader dem vælge vejen,
mens tilbud som musicure hører til i den sidste kategori
og bliver brugt netop som supplerende eller alternativ
»medicin«.
Den klassiske musikterapi, som favner de to første
kategorier, omhandler kort fortalt brug af sang, instru-
menter, samspil og musiklytning i en terapeutisk
sammenhæng. man behøver overhovedet ikke have
særlige musikalske forudsætninger, for det er legen og
improvisationen der er i hovedsædet.
»Vi bruger musikken til at give mennesker nye handle-
muligheder. klienterne er tit låst fast i uhensigtsmæssige
og begrænsende mønstre, og det prøver vi at hjælpe dem
med at lave om på. musikkens mange muligheder for at
gå egne veje giver dem et nyt perspektiv på hele deres liv.
Vi lærer dem at lege og drømme igen – det har de glemt«,
forklarer Lars Ole Bonde.
Det, der så sker, er, at folk finder mening og hjælp
i musikken – både ved at lytte til den og selv spille. De
knytter sig til den.
»Og det kan være meget bevægende. hvis en person
f.eks. har svært ved at sætte grænser for sig selv, kan
oplevelsen af en solists samspil med resten af orkesteret
få patienten til at mærke, at han faktisk har grænser«,
uddyber AAu-lektoren.
Kultur påvirKer både immun- og
hormonsystemet positivt.
Den meget store population blev både spurgt om,
hvor ofte de i løbet af den senest måned havde været
til et kulturelt arrangement (på museum, til koncert,
i biografen o.s.v.), og hvor ofte de i samme periode
selv havde deltaget i noget kulturelt (dans, skuespil,
sang o.s.v.). Og den såkaldte association mellem deres
kulturliv og generelle helbredstilstand var meget ty-
delig, fortæller steinar krokstad.
»Generelt giver de forskellige parametre mellem ti
og 20 procents større chance for god sundhed. et
svensk studie har vist en lige så stor positiv effekt af
kulturdeltagelse på dødelighed som den negative ved
rygning« uddyber han.
forskerne er dog ikke parate til at sætte en direkte
årsag-virkning mellem kultur og sundhed, der er for
mange ubekendte faktorer som kan spille ind.
men resultaterne er justeret for faktorer som f.eks.
social status.
interessant nok er der også kønsforskelle. mænd
har en stærkere sammenhæng med sundhed, når iagt-
tager kultur, mens kvinder har en stærkere sammen-
hæng, når de selv deltager i noget kulturelt.
Næste skridt er at undersøge, hvorfor der er denne
positive association. Tidligere undersøgelser har dog
vist, at kultur både påvirker immun- og hormon-
systemet positivt.
se hele huNT-undersøgelsen på www.ntnu.no/
hunt
14
artisteN
2011
artisteN
2011
15