Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 431
Offentligt
1599881_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Att.: [email protected]
Kopi: [email protected]
Den 15. februar 2016/dø
Vedr.: SUU, Alm. del, bilag 389. Sagsnr.: 1501861. Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov
om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Det er blevet Øfeldt Centrene bekendt, at Sundheds- og Ældreministeriet har fremsendt ovennævnte
udkast til lovforslag i høring den 22.1.2016 med høringsfrist den 17.2.2016.
Forslaget omfatter fængselsindsatte (Kriminalforsorgen) og værnepligtige (Forsvaret og Beredskabs-
styrelsen) af Patienterstatningens dækningsområde, men ikke Øfeldt Centrenes patienter under sund-
hedsloven, hvilket vi skal påklage, ikke mindst da ministeriet er vidende om den tilskadekomne patient,
som Centrene informerede Sundhedsstyrelsen, ministeriet og Region Hovedstaden om i vedhæftede
brev af 25.11.2014.
Vedlagte beskrivelse af benbrud vedlægges med tilladelse fra pågældende patient, der har modtaget
vederlagsfri, specialiseret ambulant behandling på Øfeldt Centrene i medfør af sundhedslovens § 79,
stk. 3. Patienten mener at være kommet til skade på Centrene, men Centrenes forsikringsselskab har
afvist erstatning. Patienten er derfor - i modsætning til øvrige patienter i det offentligt finansierede sund-
hedsvæsen - overladt til, for egen regning og risiko, at indlede civilt søgsmål.
Det fremgår af nævnte udkast til lovforslag, at der med patienterstatningsordningens ikrafttræden
1.7.1992, med bl.a. en mere lempelig bevisbyrde, blev sikret patienter bedre erstatningsmuligheder, end
hvad der ellers følger af dansk rets almindelige erstatningsbetingelser, og at det desuden, i sager efter
klage- og erstatningsloven, er Patienterstatningen, og ikke skadelidte selv, der skal oplyse sagerne og
godtgøre, at erstatningsbetingelserne er opfyldte. Samt at Patienterstatningens afgørelser i øvrigt kan
indbringes for Ankenævnet for Patienterstatningen, der har den endelige administrative afgørelse.
Det fremgår endvidere, at patienterstatningsordningens oprindelige dækningsområde, ved indførelsen i
1992, bestod af skader opstået på offentlige sygehuse eller
sygehuse, som det offentlige havde
driftsoverenskomst med.
Siden da har Folketinget, ved lov nr. 327 af 18.4.2011, vedtaget, at specialiseret ambulant behandling
på Øfeldt Centrene skal være omfattet af reglerne om sygehusbehandling og sygehustransport i sund-
hedsloven. Og ministeriet har efterfølgende, ved lov nr. 1388 af 28.12.2011, taget initiativ til lovhjemmel
om indgåelse af driftsoverenskomst med regionerne og fastsættelse af økonomisk ramme, således at
bestemmelser vedr. specialiseret ambulant behandling på Øfeldt Centrene svarer til special-
institutionerne i sundhedslovens § 79, stk. 2
(PTU, Center for Hjerneskade, Sclerosecenter Haslev/
Ry m.fl.).
../2
ØFELDT CENTRENE ApS
v/ T
EDDY
Ø
FELDT
B
JÆLKEVANGEN 23 * 2690
K
ARLSLUNDE *
T
LF.: 4615 2428 *
F
AX: 4615 5160
M
OSE
A
LLÉ 8 * 2610
R
ØDOVRE *
T
LF.: 3670 6405 *
F
AX: 3670 6406
G
IRO
: 4 02 83 41
*
SE-
NR
.: 14 48 59 02
WWW.OFELDT.DK *
E
-MAIL: [email protected]
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 431: Henvendelse af 15/2-16 fra Øfeldt Centrene vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
1599881_0002.png
-2-
Herefter tog ministeriet (i efteråret 2012) initiativ til ændring af klage- og erstatningsloven, bl.a. indebæ-
rende at patientskader, i forbindelse med
regionernes planlagte behandlingskapacitet
efter sund-
hedslovens § 79, stk. 2,
fortsat
skal betales af regionerne.
Desværre var Øfeldt Centrenes patienter ej heller medtaget i dette lovforslag, på trods af at Centrene,
på lige fod med § 79, stk. 2, varetager regionernes planlagte behandlingskapacitet jf. samme bekendt-
gørelse om økonomiske rammer:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=165953
Det forekommer mærkværdigt, at sammenligningen mellem § 79, stk. 2 og stk. 3 ophører, når det drejer
sig om helt basale patientrettigheder, hvis patienterne er så uheldige at komme til skade under deres
behandling på Øfeldt Centrene, f.eks. i forbindelse med apparatursvigt.
Særligt fordi der allerede lader til at være hjemmel i klage- og erstatningsloven til at omfatte Øfeldt Cen-
trenes patienter, såfremt ministeren medtager behandlingsaktiviteten på Centrene af lovens stedlige
sygehusafgrænsning (§ 19, stk. 1, nr. 1). Ad denne vej kan Centrene blive omfattet af sygehusbestem-
melserne i klage- og erstatningsloven, sådan som Centrene allerede er det i sundhedsloven.
Øfeldt Centrenes patienters manglende adgang til Patienterstatningen er så ulogisk og strider så meget
imod grundtanken med indførelsen af patienterstatningsordningen, at hverken patienter eller henvisen-
de læger har chance for at gennemskue, at reglerne er, som de er.
Af samme årsag tog endog Patienterstatningen fejl og udbetalte, uden lovhjemmel, erstatning i 2006 til
en patient, som var kommet til skade ved fald på Øfeldt Centrene. Og i september 2015 var Patient-
erstatningen ved at begå samme fejl, men blev efterfølgende opmærksom på, at patienten, imod al
logik, ikke er omfattet af Patienterstatningens dækningsområde, og patienten blev da meddelt, at man
ikke kunne behandle vedkommendes sag alligevel.
Øfeldt Centrene håber derfor, at ministeriet vil medtage Centrenes patienter af det endelige forslag til
ændring af klage- og erstatningsloven, således at Centrenes patienter ikke længere skal diskrimineres
ift. øvrige patienter, der modtager offentlig finansieret behandling i sundhedsloven.
Med venlig hilsen
Teddy Øfeldt
Bilag:
Kopi af brev af 25.11.2014 til Sundhedsstyrelsen
Patientbeskrivelse af 26.11.2014 vedr. benbrud
Figur vedr. diskrimination af Øfeldt Centrenes patienter ift. Patienterstatningen
Kopi til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg.