Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 389
Offentligt
1591455_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæsenet
(Udvidelse af patienterstatningsordningens dækningsområde til at omfatte Direktoratet for
Kriminalforsorgens sundhedsordning og autoriserede sundhedspersoners behandling af
værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen)
§1
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7.
november 2011, som senest ændret ved § 8 i lov nr. 742 af 1. juni 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 19, stk. 1, nr. 7,
udgår ”eller”.
2.
I
§ 19, stk. 1, nr. 8,
ændres ”stk. 12.” til: ”stk. 12, eller”.
3.
I
§ 19, stk. 1,
indsættes som
nummer 9:
”9) af autoriserede sundhedspersoner, der udfører sundhedsfaglig virksomhed i
Kriminalforsorgens fængsler, arresthuse og Vestre Hospital.”
4.
Efter § 19, indsættes:
Ӥ
19 a.
Der ydes erstatning efter reglerne i dette kapitel til personer eller efterladte til personer,
der som værnepligtige er påført en skade i forbindelse med undersøgelse, behandling el.lign.,
som er foretaget af autoriserede sundhedspersoner, der udfører sundhedsfaglig virksomhed i
Forsvaret eller Beredskabsstyrelsen.
Stk. 2.
Stk. 1 omfatter ikke skader forvoldt af autoriserede tandlæger.”
5.
I
§ 29, stk. 1, nr. 8),
indsættes efter ”nr. 8”: ”og nr. 9 og § 19 a”.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2.
§ 1, nr. 3-5, finder anvendelse for erstatningskrav, der er anmeldt til Patienterstatningen
senest 3 år efter, at den erstatningsberettigede har fået eller burde have fået kendskab til
skaden, jf. dog stk. 3.
1
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Udvidelse af patienterstatningsordningens dækningsområde til at omfatte Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning og autoriserede sundhedspersoners behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen), fra sundheds- og ældreministeren
1591455_0002.png
Stk. 3.
Uanset stk. 2 finder § 1, nr. 3-5, alene anvendelse for skader, der er forårsaget fra den 1.
juli 2006.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de særlige færøske forhold tilsiger.
2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Udvidelse af patienterstatningsordningens dækningsområde til at omfatte Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning og autoriserede sundhedspersoners behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen), fra sundheds- og ældreministeren
1591455_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Lovforslagets formål og baggrund
2.
Nærmere om Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning samt Forsvarets og
Beredskabsstyrelsens sundhedsfaglige behandling af værnepligtige
3.
Gældende ret
3.1. Patienterstatningsordningen
3.2. Ændring af patienterstatningsordningen
4. Lovforslagets indhold
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5.1. Økonomisk omfang
5.2. Finansiering
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1.
Lovforslaget formål og baggrund
Indsatte, der modtager sundhedsfaglig behandling af autoriserede sundhedspersoner i
Kriminalforsorgens institutioner, og værnepligtige, der modtager behandling af autoriserede
sundhedspersoner i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen, er ikke berettiget til erstatning for
behandlingsskader efter reglerne i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven), der er en mere favorabel erstatningsordning
end den, der følger af dansk rets almindelige erstatningsbetingelser.
Justitsministeren har i sin besvarelse af 19. marts 2015 af SUU (alm. del) spørgsmål nr. 324
tilkendegivet, at det efter Justitsministeriets vurdering er i strid med forbuddet mod
diskrimination i artikel 26 i FN’s konvention om borgerlige og politiske rettigheder og i artikel 14
i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK), at patienterstatningsordningens
dækningsområde ikke omfatter behandling udført af sundhedspersonale ansat i
Kriminalforsorgens institutioner. Forsvarsministeriet og Sundheds- og Ældreministeriet har
vurderet, at lignede betragtninger gør sig gældende for værnepligtige, der modtager
sundhedsfaglig behandling i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen.
På den baggrund, har lovforslaget til formål at udvide patienterstatningsordningens
dækningsområde til også at omfatte skader forårsaget af autoriserede sundhedspersoner i
Kriminalforsorgens institutioner, og skader forårsaget af autoriserede sundhedspersoner ved
behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen. Hermed får personer, som
bliver påført en skade som følge af behandling disse steder, mulighed for at få deres
3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Udvidelse af patienterstatningsordningens dækningsområde til at omfatte Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning og autoriserede sundhedspersoners behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen), fra sundheds- og ældreministeren
1591455_0004.png
erstatningssag prøvet efter reglerne herom i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet på lige fod med andre personer, der påføres skader i forbindelse med
behandling i sundhedsvæsenet.
Det bemærkes, at der tidligere har været overvejelser om at omfatte Kriminalforsorgens
institutioner og Forsvaret i dækningsområdet i klage- og erstatningsloven. Det blev dog ikke
fundet hensigtsmæssigt på daværende tidspunkt. I betænkning nr. 1346 fra 1997 var
anbefalingen, at fængselsvæsenets sygeklinikker og Forsvarets infirmerier (i dette lovforslag
forstået som Kriminalforsorgens sundhedsordning samt Forsvaret og Beredskabsstyrelsens
behandling af værnepligtige) ikke blev omfattet af patienterstatningens dækningsområde, idet
udvalget fandt, at de administrative procedurer og omkostninger ved at lægge området ind
under loven, ville være ude af proportion med det få antal skader, som måtte formodes at blive
anmeldt.
2.
Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning samt Forsvarets og
Beredskabsstyrelsens sundhedsfaglige behandling af værnepligtige
2.1 Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning
Behandling af syge indsatte varetages som udgangspunkt af det offentlige behandlingssystem,
jf. sundhedsloven.
Særlige økonomiske og sikkerhedsmæssige hensyn medfører dog, at der er etableret en
sundhedsordning i Kriminalforsorgens fængsler og arresthuse.
Sundhedsordningen indebærer, at der til alle fængsler og arresthuse er tilknyttet en
fængselslæge/arresthuslæge, typisk en praktiserende læge fra lokalområdet, der er til stede i
institutionen 1-2 gange om ugen i et bestemt antal timer. Alle fængsler og større arresthuse
har tilknyttet en sygeplejerske på fuldtid eller på deltid. Alle fængsler og en del arresthuse har
endvidere tilknyttet en psykiater, typisk på konsulentbasis, der er i institutionen et bestemt
antal timer om ugen.
Vestre Hospital er en sygeafdeling for Københavns Fængsler samt en landsdækkende
somatisk sygeafdeling for alle Kriminalforsorgens fængsler og arresthuse.
2.2. Autoriserede sundhedspersoners behandling af værnepligtige i Forsvaret og
Beredskabsstyrelsen
De værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen afleverer deres sundhedskort under
deres værnepligtstjeneste og skal derfor som udgangspunktet anvende de læger, der er
tilknyttet henholdsvis Forsvaret og Beredskabsstyrelsen i stedet for egen praktiserende læge.
Værnepligtige i Forsvaret
Sundhedsbehandlinger i Forsvaret hører som hovedregel under Forsvarets Sundhedstjeneste.
Forsvarets Sundhedstjeneste er opdelt i fire søjler, hvoraf den ene, Sundhedsdivisionen, er
overordnet ansvarlig for de nationale infirmerier og består bl.a. af 5 infirmerier og 9
værnepligtskonsultationer.
Forsvarets infirmerier er beliggende i Hvorup, Karup, Skrydstrup, Slagelse og Skalstrup.
4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Udvidelse af patienterstatningsordningens dækningsområde til at omfatte Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning og autoriserede sundhedspersoners behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen), fra sundheds- og ældreministeren
1591455_0005.png
Konsultationerne til de værnepligtige ligger i Frederikshavn, Skive, Holstebro, Varde,
Haderslev, Vordingborg, Høvelte, Rønne og på Gothersgade Kaserne i København.
På Sundhedsdivisionens infirmerier og konsultationer findes bl.a. følgende autoriserede
sundhedspersoner ved en fuldt besat struktur:
18 fuldtidsansatte læger
13 deltidsansatte læger, primært på værnepligtskonsultationerne. De er ansat på et ugentligt
timetal mellem 4 og 25 timer
10 fuldtidsansatte sygeplejersker
På infirmerierne og i værnepligtigkonsultationerne varetages de sundhedsfaglige ydelser til de
værnepligtige, som ikke har det gule sundhedskort under deres værnepligtstjeneste. Der
foretages således undersøgelser og behandling svarende til, hvad der i den civile
sundhedssektor foretages hos de alment praktiserende læger.
Værnepligtige i Beredskabsstyrelsen
Når de værnepligtige møder til værnepligtstjeneste ved Beredskabsstyrelsen, afleverer de
ligesom de værnepligtige ved Forsvaret deres sundhedskort.
Under værnepligtstjenesten ved Beredskabsstyrelsen behandles de værnepligtige i stedet af
kasernelæger, som Beredskabsstyrelsen har tegnet ansættelseskontrakt med. Der er ved
hvert enkelt beredskabscenter tegnet kontrakt med en kasernelæge. Ved Beredskabsstyrelsen
er der i alt tegnet kontrakt med fem kasernelæger. De kontraktansatte kasernelæger behandler
kun værnepligtige. Kasernelægerne behandler helt almindeligt forekommende somatiske
sygdomme. Hvis kasernelægen vurderer, at det er mere alvorligt, henviser kasernelægen den
værnepligtige enten til speciallæge eller til et hospital. Kasernelægerne har en kontrakt på i
gennemsnit 8 timer om ugen.
I tilfælde hvor behandling ved speciallæge er påkrævet, henviser kasernelægen den
værnepligtige hertil, og Beredskabsstyrelsen vil efterfølgende betale den regning, der måtte
komme i disse tilfælde.
3.
Gældende ret
3.1. Patienterstatningsordningens dækningsområde
Med patienterstatningsordningen, som trådte i kraft den 1. juli 1992, blev der med blandt andet
en mere lempelig bevisbyrde, sikret patienterne bedre erstatningsmuligheder, end hvad der
ellers følger af dansk rets almindelige erstatningsbetingelser.
Det er Patienterstatningen, som behandler og afgør sager om patienterstatning efter lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven).
Efter klage- og erstatningslovens § 19, stk. 1, ydes erstatning efter reglerne i lovens kapitel 3 til
patienter eller efterladte til patienter, som her i landet påføres skade i forbindelse med
undersøgelse, behandling el.lign., som er foretaget
1) på et sygehus eller på vegne af dette,
2) af sundhedspersoner og andet personale som led i den præhospitale indsats efter
sundhedsloven,
5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Udvidelse af patienterstatningsordningens dækningsområde til at omfatte Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning og autoriserede sundhedspersoners behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen), fra sundheds- og ældreministeren
1591455_0006.png
3) af autoriserede sundhedspersoner ansat i regionstandplejen, ved en odontologisk
landsdels- og videnscenterfunktion eller i forbindelse med levering af de kommunale
sundhedsydelser efter sundhedslovens kapitel 36-41 eller på vegne af disse,
4) på universiteternes tandlægeskoler,
5) af privatpraktiserende autoriserede sundhedspersoner,
6) af læger, der uden at være privatpraktiserende foretager vaccination i henhold til
sundhedslovens § 158,
7) af læger, der uden at være privatpraktiserende virker som vagtlæger, eller
8) af Sundhedsstyrelsen af sager i henhold til sundhedslovens kapitel 21, regler udstedt i
medfør heraf eller regler udstedt i medfør af § 5 d i lov om sygehusvæsenet som opretholdt
ved sundhedslovens § 277, stk. 12.
Patienterstatningsordningen dækningsområde er desuden fastsat i bekendtgørelse nr. 1097 af
12. december 2003.
Efter § 20, stk. 1, i klage- og erstatningsloven ydes erstatning, hvis skaden med overvejende
sandsynlighed er forvoldt på en af følgende måder:
1) Hvis det må antages, at en erfaren specialist på det pågældende område under de i øvrigt
givne forhold ville have handlet anderledes ved undersøgelse, behandling el.lign. hvorved
skaden ville være undgået,
2) hvis skaden skyldes fejl eller svigt i teknisk apparatur, redskaber eller andet udstyr, der
anvendes ved eller i forbindelse med undersøgelse, behandling el.lign.,
3) hvis skaden ud fra en efterfølgende vurdering kunne være undgået ved hjælp af en anden til
rådighed stående behandlingsteknik eller behandlingsmetode, som ud fra et medicinsk
synspunkt ville have været lige så effektiv til behandling af patientens sygdom, eller
4) hvis der som følge af undersøgelse, herunder diagnostiske indgreb, eller behandling
indtræder skade i form af infektioner eller andre komplikationer, der er mere omfattende, end
hvad patienten med rimelighed må tåle. Der skal herved tages hensyn til dels skadens alvor,
dels patientens sygdom og helbredstilstand i øvrigt samt til skadens sjældenhed og
mulighederne i øvrigt for at tage risikoen for dens indtræden i betragtning.
Betingelserne for at opnå erstatning efter klage- og erstatningsloven adskiller sig fra dansk rets
almindelige erstatningsregler. Med klage - og erstatningsloven er der således indført en
såkaldt ”specialist-regel”, hvormed erstatning ydes, hvis det må antages, at en erfaren
specialist på det pågældende område under de i øvrigt givne forhold ville have handlet
anderledes. Desuden er det i sager efter klage- og erstatningsloven, Patienterstatningen, og
ikke skadelidte selv, der skal oplyse sagerne og godtgøre, at erstatningsbetingelserne er
opfyldte. Herudover er det gratis at anmelde en skade til Patienterstatningen, der er indbygget
en gratis ankemulighed, og sagsbehandlingstiden er typisk kortere end ved domstolene.
For at kræve erstatning skal man både i forbindelse med erstatning efter dansk rets
almindelige erstatningsregler og erstatning efter klage- og erstatningsloven have lidt et tab
som følge af skaden. Patienten kan endvidere have krav på godtgørelse (ikke-økonomisk tab)
for personskade, f.eks. svie og smerte. Opgørelsen af erstatning og godtgørelse følger, som
for andre tab i dansk erstatningsret, reglerne i lov om erstatningsansvar.
Ifølge klage- og erstatningslovens § 58 b, stk. 1, kan Patienterstatningens afgørelser
indbringes for Ankenævnet for Patienterstatningen, der har den endelige administrative
6
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Udvidelse af patienterstatningsordningens dækningsområde til at omfatte Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning og autoriserede sundhedspersoners behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen), fra sundheds- og ældreministeren
1591455_0007.png
afgørelse. Ankenævnet kan stadfæste, ophæve eller ændre afgørelsen og tillægge en klage
opsættende virkning.
Ifølge klage- og erstatningslovens § 59, stk. 1, skal erstatningskrav efter lovens kapitel 3 være
anmeldt til Patienterstatningen senest 3 år efter, at den erstatningsberettigede har fået eller
burde have fået kendskab til skaden. Ifølge § 59, stk. 2, indtræder forældelse af
erstatningskrav dog senest 10 år efter den dag, hvor skaden er forårsaget.
3.2. Tidligere overvejelser om udvidelser af patienterstatningsordningens
dækningsområde
Patienterstatningsordningens oprindelige dækningsområde, tilbage ved ordningens indførelse
den 1. juli 1992, var skader opstået på offentlige sygehuse eller sygehuse, som det offentlige
havde driftsoverenskomst med.
Det fremgår af bemærkningerne til det oprindelige lovforslag, at der senest 5 år efter
patienterstatningsordningens indførelse, skulle foretages en samlet vurdering af ordningens
tilrettelæggelse. Med henblik på denne generelle revision af loven, nedsatte
Sundhedsministeriet i august 1996 et bredt sammensat udvalg. I november 1997 afsluttede
udvalget sit arbejde med afgivelse af betænkning nr. 1346 om revision af lov om
patientforsikring.
Af betænkningen fremgår det blandt andet, at det blev anbefalet, at sundhedsfaglig behandling
i Kriminalforsorgen og Forsvaret ikke blev omfattet af patienterstatningens dækningsområde,
idet udvalget fandt, at de administrative procedurer og omkostninger ved at lægge området ind
under loven, ville være ude af proportion med de få antal skader, som måtte formodes at blive
anmeldt.
Med virkning fra den 4. juni 1999 blev patienterstatningsordningens dækningsområde udvidet
til også at omfatte patienter, der modtog behandling på alle private sygehuse, klinikker m.v. her
i landet og i udlandet, hvis behandlingen skete efter henvisning fra, og blev betalt af, det
offentlige sygehusvæsen.
Pr. 1. januar 2004 skete der en betydelig udvidelse af patienterstatningsordningens
dækningsområde, idet behandling hos privatpraktiserende autoriserede sundhedspersoner
også blev medtaget. Ændringen byggede i høj grad på anbefalingerne i betænkning
1346/1997, og sundhedsfaglig behandling i Kriminalforsorgen og Forsvaret blev således ikke
ved den lejlighed omfattet af dækningsområdet.
4.
Lovforslagets indhold
Med lovforslaget sikres det, at skader forårsaget af autoriserede sundhedspersoner, der
udfører sundhedsfaglig behandling inden for Kriminalforsorgens institutioner samt
sundhedsfaglig behandling af værnepligtige inden for Forsvaret og Beredskabsstyrelsen
omfattes af patienterstatningsordningens dækningsområde. Hermed bliver indsatte, der
kommer til skade som følge af behandling inden for Kriminalforsorgens institutioner, samt
værnepligtige, der kommer til skade som følge af behandling i Forsvaret og
Beredskabsstyrelsen, med forslaget sidestillet med andre personer, der kommer til skade i
sundhedsvæsenet, og som kan anmelde deres erstatningssag til Patienterstatningen.
Det foreslås i den forbindelse, at udvidelsen af dækningsområdet til at omfatte skader hos
værnepligtige som følge af behandling af autoriserede sundhedspersoner i Forsvaret og
Beredskabsstyrelsen reguleres i en selvstændig bestemmelse (§ 19 a). Det skyldes, at retten
7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Udvidelse af patienterstatningsordningens dækningsområde til at omfatte Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning og autoriserede sundhedspersoners behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen), fra sundheds- og ældreministeren
1591455_0008.png
til at søge erstatning for skader påført under behandling i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen er
afgrænset til de værnepligtige, der ved deres tjeneste afleverer deres sundhedskort, og som
skal benytte de sundhedsfaglige tilbud, der er i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen.
Med ovenstående afgrænsning defineres retten til erstatning af patientens forhold
(værnepligtig) og ikke af behandlerens/behandlingsstedets forhold, som det er tilfældet i klage-
og erstatningslovens § 19.
Det vurderes derfor at være mest hensigtsmæssigt, at udskille de værnepligtiges ret til
erstatning til en selvstændig bestemmelse.
Det er med den særskilte bestemmelse dermed ikke hensigten, at adgangen til at ansøge om
erstatning eller erstatningsvurderingen skal afvige fra gældende praksis i § 19.
Det er alene skader forårsaget af autoriserede sundhedspersoner, der med forslaget omfattes
af patienterstatningsordningens dækningsområde. Med autoriserede sundhedspersoner
forstås sundhedspersoner autoriserede efter reglerne i lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4.
august 2011, om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven).
For så vidt angår skader forvoldt af autoriserede tandlæger, bemærkes, at disse er henlagt til
behandling i et særskilt system, og dermed ikke omfattet af nærværende lovforslag.
I henhold til klage- og erstatningslovens § 19, stk. 5, kan sundhedsministeren helt eller delvist
henlægge sager efter kapitel 3 til en privat institution. Med bekendtgørelse nr. 1099 af 12.
december 2003 om henlæggelse af behandlingen af sager efter lov om patientforsikring til
Dansk Tandlægeforenings Patientskadeforsikring og Tandskadeankenævnet, har
sundhedsministeren efter aftale og forhandling henlagt skader forvoldt af autoriserede
tandlæger til Dansk Tandlægeforenings Patientskadeforsikring og Tandskadeankenævnet.
Sundheds- og Ældreministeriet vil i forbindelse med en igangværende analyse af
dækningsområdet i klage- og erstatningslovens § 19 vurdere, om skader forvoldt af
autoriserede tandlæger indenfor Kriminalforsorgen, Forsvaret og Beredskabsstyrelsen skal
omfattes af patienterstatningsordningen. Skønnes disse skader at skulle omfattes, vil
ministeriet vurdere, om sagerne efter aftale og forhandling med Dansk Tandlægeforenings
Patientskadeforsikring og Tandskadeankenævnet kan henlægges til behandling i disse private
institutioner, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 5.
Lovforslaget betyder, at de pågældende skadelidte får mulighed for at få prøvet deres
erstatningssag hos Patienterstatningen efter regelsættet herom i klage- og erstatningsloven.
Forslaget betyder således ikke, at de pågældende skadelidte er sikret erstatning for den
påførte skade, men at de kommer ind under patienterstatningsordningen og dermed får
mulighed for at få Patienterstatningen og eventuelt Ankenævnet for Patienterstatningen til at
træffe afgørelse i deres sag.
8
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Udvidelse af patienterstatningsordningens dækningsområde til at omfatte Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning og autoriserede sundhedspersoners behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen), fra sundheds- og ældreministeren
1591455_0009.png
Med den foreslåede ændring bliver reglerne i overensstemmelse med artikel 26 i FN´s
konvention om borgerlige og politiske rettigheder samt artikel 14 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, jf. artikel 1 i 1. Tillægsprotokol.
Det foreslås, at udvidelsen af dækningsområdet til også at omfatte skader sket ved behandling
af indsatte inden for Kriminalforsorgens institutioner samt skader sket ved behandling af
værnepligtige indenfor Forsvaret og Beredskabsstyrelsen, får virkning med tilbagevirkende
kraft. Dette skyldes et ønske om, også tilbage i tid, at sidestille de personer, som omfattes af
dette lovforslag, med andre personer der kommer til skade som følge af behandling i
sundhedsvæsenet, og som kan anmelde deres erstatningssag til Patienterstatningen.
Det er fundet hensigtsmæssigt, at tidspunktet for den tilbagevirkende kraft følger klage- og
erstatningslovens gældende forældelsesregler i § 59, stk. 1 og 2.
Det medfører, at ændringerne i dækningsområdet i dette lovforslag finder anvendelse for
erstatningskrav, der er anmeldt til Patienterstatningen senest 3 år efter, at den
erstatningsberettigede har fået eller burde have fået kendskab til skaden, dog med den
begrænsning, at ændringerne i dette lovforslag alene kan anvendes for skader, der er
forårsaget efter den 1. juli 2006.
Forældelsesreglerne i klage- og erstatningsloven, herunder den absolutte forældelsesfrist på
10 år, er bl.a. fastsat af hensyn til muligheden for at undersøge grundlaget for
erstatningssagerne. Af bemærkningerne til § 19 i forslaget til patientforsikringslov (L 144 af 8.
februar 1991), der er videreført med § 59 i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, fremgår det således, at det findes nødvendigt – bl.a. af hensyn til
muligheden for at undersøge grundlaget for erstatningssagerne – at der fastsættes en
forældelsesfrist på området. For så vidt angår den 10-årige absolutte forældelsesfrist anføres
det, at fristen er fastsat i overensstemmelse med den pligtige journalopbevaringsperiode.
Forældelsesreglerne i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet er
således udformet på en måde, som sikrer et hensigtsmæssigt samspil med den pligtige
journalopbevaringsperiode for patientjournaler, der gælder efter reglerne i lov om autorisation
af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4.
august 2011, om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven).
Det fremgår af § 25, stk. 1 og 2, i autorisationsloven, at en patientjournal skal opbevares i
mindst 10 år efter den seneste optegnelse i journalen, og at journaler af betydning for klage-
tilsyns- eller erstatningssag skal opbevares, så længe vedkommende sag verserer. Herved
sikres alle relevante myndigheder m.v. et dokumentationsmateriale for de pågældende sager.
Med lovforslaget tilgodeses hensynene til sagernes oplysning, som blev lagt til grund ved
udformningen af forældelsesreglerne i klage- og erstatningsloven. Herudover følger loven
gældende praksis i dansk ret, hvorefter der ved lovgivning, der retter op på konventionsbrud,
fastsættes en tilbagevirkende kraft ud fra de almindelige forældelsesregler.
9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Udvidelse af patienterstatningsordningens dækningsområde til at omfatte Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning og autoriserede sundhedspersoners behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen), fra sundheds- og ældreministeren
1591455_0010.png
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5.1. Økonomisk omfang
Den foreslåede udvidelse af Patienterstatningsordningens dækningsområde sker med
tilbagevirkende kraft i henhold til de almindelige forældelsesregler i klage- og erstatningsloven.
Patienterstatningen har oplyst, at der fra 2006 til 2015 er modtaget anmeldelse af 33 skader
vedrørende 28 patienter som følge af sundhedsfaglig behandling inden for Kriminalforsorgens
institutioner.
Patienterstatningen har desuden oplyst, at den gennemsnitlige anerkendelsesprocent ligger på
30 til 33 %. Det svarer til, at 11 ud af de 33 sager statistisk kan blive anerkendt.
Patienterstatningen har desuden oplyst, at den typiske erstatning i 2014 lå på 71.500 kr.
Erstatningen kan imidlertid variere betydeligt afhængig af den påførte skades karakter.
Det skønnes på den baggrund, at forslaget vil medføre udgifter til erstatningsudbetaling i 11
sager modtaget fra 2006 til 2015 på i alt ca. 1-1,5 mio. kr., idet det bemærkes, at flere af
anmeldelserne vedrører alvorlige skader. Hertil kommer renter og administrationsudgifter.
Det skønnes endvidere, at der fremover vil være årlige merudgifter på i alt ca. 0,5-1,0 mio. kr.
til erstatningsudbetaling som følge af skader påført ved behandling af autoriserede
sundhedspersoner inden for kriminalforsorgens institutioner. Hertil kommer renter og
administrationsudgifter.
Det er imidlertid vanskeligt præcist at skønne over, hvor mange anmeldelser der fremover vil
blive modtaget inden for kriminalforsorgens område, når patienterstatningens
dækningsområde udvides.
Patienterstatningen har herudover oplyst, at der pr. 14. september 2015 er modtaget
anmeldelse af 8 sager om skader sket som følge af behandling indenfor Forsvaret og
Beredskabsstyrelsen. Det formodes, ud fra de anmeldte sagers ordlyd, at de 8 sager vedrører
værnepligtige. Anmeldelserne stammer fra 2008 og frem.
På baggrund af Patienterstatningens generelle anerkendelsesfrekvens, forventer
Patienterstatningen, at tre sager statistisk vil kunne blive anerkendt. Patienterstatningen
skønner, at der vil være erstatningsudgifter på ca. 0,5 mio. kr. Hertil kommer renter og
administrationsudgifter.
Forsvarets og Beredskabsstyrelsens sundhedspersonale yder behandling til værnepligtige i to
situationer:
A. Behandling af værnepligtige efter ulykker og sygdomme, der står i forbindelse med
tjenesten.
B. Behandling af sygdomme, der ikke har forbindelse med tjenesten.
Ved vurdering af erstatningernes størrelse i situation A skal der tages hensyn til, at skader
påført under aftjening af værnepligt er omfattet af lov om erstatning til tilskadekomne
værnepligtige (lovbekendtgørelse nr. 284 af 14. marts 2013). Loven administreres af
Arbejdsskadestyrelsen, og erstatning udbetales af staten efter reglerne i
arbejdsskadesikringsloven.
10
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Udvidelse af patienterstatningsordningens dækningsområde til at omfatte Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning og autoriserede sundhedspersoners behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen), fra sundheds- og ældreministeren
1591455_0011.png
I henhold til arbejdsskadesikringslovens § 77 dækker Arbejdsskadestyrelsen forud for
patienterstatningsordningen, og da værnepligtige i de fleste tilfælde ikke har tabt
arbejdsfortjeneste, vil der efter Patienterstatningens vurdering formentligt alene blive tale om
godtgørelse for svie og smerte i de sager, hvor der er tale om behandling i forbindelse med
ulykker eller sygdomme, der står i forbindelse med tjenesten samt differencekrav i forbindelse
med erhvervsevnetabserstatning. Hertil kommer renter og administrationsudgifter.
I situation B vil skader opstået i forbindelse med behandling af værnepligtige for sygdomme,
der ikke har forbindelse med tjenesten, alene være omfattet af patienterstatningsordningen.
Patienterstatningen har herudover oplyst, at man skønner, at man årligt fremover vil modtage
4 til 5 anmeldelser om skader sket som følge af behandling af værnepligtige i Forsvaret og
Beredskabsstyrelsen, svarende til en årlig erstatningsudgift på ca. 0,5 mio. kr. Hertil kommer
renter og administrationsudgifter.
Det bemærkes, at det i ovenstående skøn ikke er muligt at vurdere omfanget af de sager, som
kunne være anmeldt, men som ikke blev det, fordi patienten, patientens advokat eller
behandlingsstedet kendte lovens dækningsområde, og at skadelidte derfor opgav at anmelde
sagen.
Der vil således kunne anmeldes skader, som kan øge udgifterne til erstatning,
administrationsudgifter og renter.
5.2. Finansiering
Som anført i forslagets § 1, nr. 5, er det staten, der finansierer erstatningsudbetalinger i
overensstemmelse med afgørelser truffet efter dette lovforslag.
Herudover skal staten ifølge klage- og erstatningslovens § 32, stk. 2, jf. § 11 i bekendtgørelse
nr. 1040 af 27. august 2013 om vedtægter for patientforsikringsforeningen, afholde udgifterne
til Patienterstatningens administration og behandling af sagerne.
Staten afholder endvidere udgifter til Ankenævnet for Patienterstatningens administration og
behandling af sagerne, jf. klage- og erstatningslovens § 18, stk. 5 og § 58a, stk. 11. Som
konsekvens heraf vil § 3 i bekendtgørelse nr. 562 af 29. april 2015 om finansiering af
Patientombuddet, Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, Ankenævnet for Patienterstatningen
og Det Psykiatriske Ankenævn, blive ændret, således at det klart fremgår, at det også er
staten, der afholder udgifterne til den del af driften af Ankenævnet for Patienterstatningen, der
vedrører behandlingen af sager som følge skader sket indenfor Kriminalforsorgens institutioner
og indenfor Forsvaret og Beredskabsstyrelsen for så vidt angår værnepligtige.
6.
7.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget betyder, at personer der kommer til skade som følge af behandling hos en
autoriseret sundhedsperson indenfor Kriminalforsorgens institutioner eller behandling af
værnepligtige indenfor Forsvaret og Beredskabsstyrelsen får adgang til at få en erstatningssag
behandlet hos Patienterstatningen og Ankenævnet for Patienterstatningen. Det foreslås, at
11
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Udvidelse af patienterstatningsordningens dækningsområde til at omfatte Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning og autoriserede sundhedspersoners behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen), fra sundheds- og ældreministeren
1591455_0012.png
udvidelsen af dækningsområdet tidligst får virkning fra datoen for den absolutte
forældelsesfrist på 10 år (den 1. juli 2006).
8.
9.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 22. januar 2016-17. februar 2016 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, BPK – Brancheforeningen for privathospitaler og klinikker,
Dansk Handicapforbund, Praktiserende Tandlægers organisation, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Sygeplejeråd, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Det Centrale Handicapråd,
Foreningen af Speciallæger, Forsikring og Pension, Færøernes Landsstyre, Grønlands
Selvstyre, KL, Lægeforeningen, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, De Offentlige
Tandlæger, Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke, Patienterstatningen,
Praktiserende Lægers Organisation, Dansk Tandplejerforening, Tandlægeforeningen,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland, Statens Serum Institut,
Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, Yngre Læger, Justitsministeriet,
Forsvarsministeriet, Ankenævnet for Patienterstatningen, Institut for Menneskerettigheder,
Kræftens Bekæmpelse, Arbejdsskadestyrelsen, Rigspolitiet, Finansministeriet, Erhvervs- og
Vækstministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Værnepligtsrådet, Hærens Konstabel og
Korporalforening, Centralforeningen for Stampersonel, Hovedorganisationen af Officerer i
Danmark, Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning og Regionernes Lønnings- og
Takstnævn.
12
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Udvidelse af patienterstatningsordningens dækningsområde til at omfatte Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning og autoriserede sundhedspersoners behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen), fra sundheds- og ældreministeren
1591455_0013.png
11. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
Staten får merudgifter, der
skønsmæssigt er fastsat til
1,5-2 mio. kr. for bagudrettede
udgifter, som følge af den
tilbagevirkende kraft. Hertil
kommer renter og
administrationsudgifter.
Herudover skønnes, at staten
får merudgifter på 1-1,5 mio.kr.
årligt til de fremadrettede
udgifter. Hertil kommer renter
og administrationsudgifter.
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige
konsekvenser
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Ingen
Lovforslaget betyder, at personer
der kommer til skade som følge af
behandling hos en autoriseret
sundhedsperson indenfor
Kriminalforsorgens institutioner
eller ved en autoriseret
sundhedspersons behandling af
værnepligtige indenfor Forsvaret
og Beredskabsstyrelsen får
adgang til at få en erstatningssag
behandlet hos Patienterstatningen
og Ankenævnet for
Patienterstatningen.
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
13
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Udvidelse af patienterstatningsordningens dækningsområde til at omfatte Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning og autoriserede sundhedspersoners behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen), fra sundheds- og ældreministeren
1591455_0014.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en ændring af ren teknisk karakter som følge af, at der i § 19, stk. 1, indsættes
et nyt nr. 9, jf. forslagets 1, nr. 3. Ordlyden af opremsningen i bestemmelsen skal derfor
konsekvensrettes som følge deraf.
Til nr. 2
Der er tale om en ændring af ren teknisk karakter som følge af, at der i § 19, stk. 1, indsættes
et nyt nr. 9, jf. forslagets 1, nr. 3. Ordlyden af opremsningen i bestemmelsen derfor skal
konsekvensrettes som følge deraf.
Til nr. 3
Patienterstatningsordningens dækningsområde er fastsat i § 19 i klage- og erstatningsloven.
I forbindelse med tidligere overvejelser om en udvidelse af patienterstatningsordningens
dækningsområde, blev det i betænkning nr. 1346 fra 1997 anbefalet, at fængselsvæsenets
sygeklinikker (i denne lov benævnt behandling indenfor Kriminalforsorgens institutioner) ikke
blev omfattet af patienterstatningsordningen, idet udvalget fandt, at de administrative
procedurer og omkostninger ved at lægge området ind under loven, ville være ude af
proportion med de få antal skader, som måtte formodes at blive anmeldt.
Justitsministeren har i sin besvarelse af 19. marts 2015 af SUU (alm. del) spørgsmål nr. 324
bl.a. anført, at rent administrative og økonomiske overvejelser ikke alene kan begrunde den
forskelsbehandling, der opstår ved, at patienterstatningsordningen dækningsområde ikke
omfatter behandling udført af sundhedspersoner indenfor Kriminalforsorgens institutioner.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, udvides patienterstatningsordningens dækningsområde til også at
omfatte skade sket som følge af behandling udført af autoriserede sundhedspersoner inden
for Kriminalforsorgens institutioner.
At et område bliver omfattet af patienterstatningsordningens dækningsområde betyder, at
sagerne bedømmes efter andre bevisregler og et mere lempeligt ansvarsgrundlag end efter de
almindelige erstatningsregler. Desuden er Patienterstatningens sagsbehandling hurtigere end
ved domstolene, patienten sparer udgifter til advokat og har fri prøvelsesadgang.
Som det ligeledes fremgår af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 4, er skader
forvoldt af autoriserede tandlæger ikke omfattet af lovforslaget.
Sundheds- og Ældreministeriet vil i forbindelse med den igangværende analyse af
dækningsområdet i klage- og erstatningsloven vurdere, om skader forvoldt af autoriserede
tandlæger i Kriminalforsorgens institutioner skal være omfattet af dækningsområdet, endsige
vurdere om disse sager skal henlægges til Dansk Tandlægeforenings Patientskadeforsikring
og Tandskadeankenævnet, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 5 og bekendtgørelse nr.
1099 af 12. december 2003, som det er tilfældet med de øvrige tandskader.
14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Udvidelse af patienterstatningsordningens dækningsområde til at omfatte Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning og autoriserede sundhedspersoners behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen), fra sundheds- og ældreministeren
1591455_0015.png
Til nr. 4
Sundheds- og Ældreministeriet har været i dialog med Forsvarsministeriet. På baggrund af
drøftelserne er det vurderet, at Justitsministeriets begrundelse i svaret til Sundhedsudvalget
den 19. marts 2015 på SUU (alm. del) spørgsmål nr. 324 bør gælde tilsvarende for behandling
af værnepligtige indenfor Forsvaret og Beredskabsstyrelsen.
Med lovforslagets § 1, nr. 4, udvides patienterstatningens dækningsområde til at omfatte
skade sket som følge af behandling af værnepligtige udført af autoriserede sundhedspersoner
i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen.
At et område bliver omfattet af patienterstatningsordningens dækningsområde betyder, at
sagerne bedømmes efter andre bevisregler og et mere lempeligt ansvarsgrundlag end efter de
almindelige erstatningsregler. Desuden er Patienterstatningens sagsbehandlingstid kortere
end ved domstolene, patienten sparer udgifter til advokat og har fri prøvelsesadgang.
Erstatningsadgangen for de værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen er udskilt til en
selvstændig paragraf, idet retten til erstatning er knyttet til patienten (den værnepligtige) og
ikke til den autoriserede sundhedsperson, sygehuset eller klinikken, der udfører behandlingen,
som det er formuleret i den øvrige del af dækningsområdet i klage- og erstatningslovens § 19.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at det med § 19 a, stk. 1, er hensigten, at bestemmelsen
skal fortolkes i overensstemmelse med den praksis der følger af § 19.
Af den foreslåede § 19 a, stk. 2, fremgår det, at § 19 a, stk. 1, ikke omfatter skader forvoldt af
autoriserede tandlæger.
Tilsvarende gør sig gældende for autoriserede tandlægers behandling inden for
Kriminalforsorgens institutioner, der heller ikke omfatter skader forvoldt af autoriserede
tandlæger.
Sundheds- og Ældreministeriet vil i forbindelse med den igangværende analyse af
dækningsområdet i klage- og erstatningsloven vurdere, om skader forvoldt af autoriserede
tandlæger i Kriminalforsorgens institutioner samt ved skader i forbindelse med autoriserede
tandlægers behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen skal være
omfattet af dækningsområdet, endsige vurdere om disse sager skal henlægges til Dansk
Tandlægeforenings Patientskadeforsikring og Tandskadeankenævnet, jf. klage- og
erstatningslovens § 19, stk. 5 og bekendtgørelse nr. 1099 af 12. december 2003, som det er
tilfældet med de øvrige tandskader.
Til nr. 5
Den gældende klage- og erstatningslovens § 29, stk. 1, nr. 8, fastsætter, at staten er
erstatningsansvarlig for skader sket efter klage- og erstatningslovens § 19, stk. 1, nr. 8. Med
forslaget tilføjes det i § 29, stk. 1, nr. 8, at staten tillige er erstatningsansvarlig for skader sket
som følge af behandling indenfor Kriminalforsorgens institutioner og behandling af
værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen.
Til § 2
Bestemmelsen vedrører lovens ikrafttræden. Det foreslås således, at loven træder i kraft den
1. juli 2016.
15
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Udvidelse af patienterstatningsordningens dækningsområde til at omfatte Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning og autoriserede sundhedspersoners behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen), fra sundheds- og ældreministeren
1591455_0016.png
Desuden foreslås det, at loven får tilbagevirkende kraft. Loven omfatter hermed skader,
der er
anmeldt til Patienterstatningen senest 3 år efter, at den erstatningsberettigede har fået eller
burde have fået kendskab til skaden, dog med den begrænsning, at ændringerne i dette
lovforslag alene kan anvendes for skader, der er forårsaget fra den 1. juli 2006.
Fastsættelsen af lovens tilbagevirkende kraft er et ønske om, også tilbage i tid, at sidestille de
personer, som omfattes af dette lovforslag, med andre personer, der kommer til skade som
følge af behandling i sundhedsvæsenet, og som kan anmelde deres erstatningssag til
Patienterstatningen.
Der fastsættes med disse regler en frist på 3 år, der kan suspenderes ved utilregnelig
uvidenhed om kravet, retsvildfarelse, kombineret med en længere absolut frist på 10 år fra
lovens ikrafttræden.
Retsvildfarelsen vil kun undtagelsesvis kunne anerkendes som suspensionsgrund eksempelvis
ved fejl begået ved professionel rådgivning eller bistand i juridiske spørgsmål og muligvis også
i tilfælde, hvor en myndighed i et konkret tilfælde har handlet i strid med en i øvrigt anerkendt
fortolkning eller administrativ praksis.
Med en absolut begrænsning til skader, der er forårsaget fra 1. juli 2006 følges den gældende
praksis, hvorefter datoen for den tilbagevirkende kraft fastsættes i henhold til de almindelige
forældelsesregler. I nærværende klage- og erstatningslov er forældelsesfristerne henholdsvis
3 år fra skadelidte fik kendskab til skaden samt en absolut forældelsesfrist på 10 år.
Der er med fastsættelsen af datoen for den tilbagevirkende kraft ligeledes taget hensyn til, at
sagerne kan oplyses. For at Patienterstatningen kan vurdere de anmeldte skader, er det
nødvendigt, at de har adgang til patientens helbredsmæssige oplysninger. Patientjournaler
opbevares i 10 år, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011, om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven). Se i øvrigt under
afsnit 4, hvor hensynene bag forældelsesfristerne i klage- og erstatningsloven anføres.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Loven kan dog sættes i kraft ved kongelig anordning for Færøerne
eller Grønland med de ændringer, som de færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
16
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Udvidelse af patienterstatningsordningens dækningsområde til at omfatte Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning og autoriserede sundhedspersoners behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen), fra sundheds- og ældreministeren
1591455_0017.png
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§ 19.
Der ydes erstatning efter reglerne i
dette kapitel til patienter eller efterladte til
patienter, som her i landet påføres skade i
forbindelse med undersøgelse, behandling
el.lign. , som er foretaget
1) på et sygehus eller på vegne af dette,
2) af sundhedspersoner og andet personale
som led i den præhospitale indsats efter
sundhedsloven,
3) af autoriserede sundhedspersoner ansat i
regionstandplejen, ved en odontologisk
landsdels- og videnscenterfunktion eller i
forbindelse med levering af de kommunale
sundhedsydelser efter sundhedslovens
kapitel 36-41 eller på vegne af disse,
4) på universiteternes tandlægeskoler,
5) af privatpraktiserende autoriserede
sundhedspersoner,
6) af læger, der uden at være
privatpraktiserende foretager vaccination i
henhold til sundhedslovens § 158,
7) af læger, der uden at være
privatpraktiserende virker som vagtlæger,
eller
8) af Sundhedsstyrelsen af sager i henhold til
sundhedslovens kapitel 21, regler udstedt i
medfør heraf eller regler udstedt i medfør af §
5 d i lov om sygehusvæsenet som opretholdt
ved sundhedslovens § 277, stk. 12.
§1
I lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr.
1113 af 7. november 2011, som senest ændret
ved § 8 i lov nr. 742 af 1. juni 2015, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 19, stk. 1, nr. 7,
udgår ”eller”.
2.
I
§ 19, stk. 1, nr. 8,
ændres ”stk. 12.” til: ”stk.
12, eller”.
3.
I
§ 19, stk. 1,
indsættes som
nummer 9:
”9) af autoriserede sundhedspersoner, der
udfører sundhedsfaglig virksomhed i
Kriminalforsorgens fængsler, arresthuse og
Vestre Hospital.
4.
Efter § 19 indsættes:
Ӥ
19 a.
Der ydes erstatning efter reglerne i
dette kapitel til personer eller efterladte til
personer, der som værnepligtige er påført
skade i forbindelse med undersøgelse,
behandling el.lign., som er foretaget af
autoriserede sundhedspersoner, der udfører
sundhedsfaglig virksomhed i Forsvaret eller
Beredskabsstyrelsen.
Stk. 2. Stk. 1 omfatter ikke skader forvoldt af
autoriserede tandlæger.”
5.
I
§ 29, stk. 1, nr. 8),
indsættes efter ”nr. 8”:
§ 29.
Pligt til at yde erstatning efter dette
”og nr. 9 og § 19 a”.
kapitel har:
1) Driftsansvarlige for offentlige sygehuse og
den præhospitale indsats efter
sundhedsloven.
2) Patientens bopælsregion og, hvis
patienten ikke har bopæl her i landet,
opholdsregionen for skader i forbindelse med
behandling, som et sygehus m.v. i udlandet
er ansvarligt for efter § 19, stk. 3.
3) Driftsansvarlige for regionstandplejen,
odontologisk landsdels- og
17
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Udvidelse af patienterstatningsordningens dækningsområde til at omfatte Direktoratet for Kriminalforsorgens sundhedsordning og autoriserede sundhedspersoners behandling af værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen), fra sundheds- og ældreministeren
1591455_0018.png
videnscenterfunktion og de kommunale
sundhedsydelser efter sundhedslovens
kapitel 36-41.
4) Driftsansvarlige for universiteternes
tandlægeskoler.
5) Den region, hvor en privatpraktiserende
autoriseret sundhedsperson har sin praksis,
eller hvor et privat sygehus eller en privat
klinik m.v. er beliggende, eller hvor en læge,
der uden at være privatpraktiserende virker
som vagtlæge, eller hvor en læge, der uden
at være privatpraktiserende foretager
vaccination i henhold til sundhedslovens §
158, jf. dog stk. 3. 1. pkt. finder dog ikke
anvendelse for praktiserende speciallæger,
som ikke har speciale i almen medicin.
6) Den region, hvor et privat sygehus, en
klinik eller en speciallægepraksis er
beliggende, hvis behandling sker som en del
af regionernes planlagte
behandlingskapacitet, jf. sundhedslovens §
64, stk. 1-3, § 75, stk. 2, § 79, stk. 2, og § 89,
stk. 2.
7) Private sygehuse, klinikker og
speciallægepraksisser for skader efter
behandling, undersøgelse el.lign., som er
foretaget efter sundhedslovens § 87, §§ 87 a-
d eller §§ 87 e-h eller betalt direkte uden om
det offentlige sundhedsvæsen.
8) Staten, for så vidt angår skader omfattet af
§ 19, stk. 1, nr. 8.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2.
§ 1, nr. 3-5, finder anvendelse for
erstatningskrav, der er anmeldt til
Patienterstatningen senest 3 år efter, at den
erstatningsberettigede har fået eller burde
have fået kendskab til skaden, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Uanset stk. 2 finder § 1, nr. 3-5, alene
anvendelse for skader, der er forårsaget
senest den 1. juli 2006.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan helt eller delvist sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som
de særlige færøske forhold tilsiger.
18