Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 291
Offentligt
1588104_0001.png
Høreapparater
- det frie valg for borgerne efter reformen (L59)
Dansk HøreCenters foretræde for
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Tirsdag den 12. januar 2016
Kommunikationsdirektør Niels Jørgen Langkilde
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentation fra Dansk HøreCenters foretræde den 12. januar 2016 om en række problemer på høreområdet
1588104_0002.png
Dansk HøreCenter
En landsdækkende kæde af høreklinikker med 35 afdelinger
Første klinik åbnet i 1994
Vore elever uddannes på Dansk Akademi for Audiologi - en
længere uddannelse på højere niveau
Vi giver eleverne garanti for praktikplads
Vi satser på kvalitet og løbende service
Vi tilbyder borgerne en testperiode med høreapparat inden en
evt. anskaffelse. Det er en simpel og enkel måde at sikre sig, at
de bliver brugt
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentation fra Dansk HøreCenters foretræde den 12. januar 2016 om en række problemer på høreområdet
1588104_0003.png
Dagsorden:
1. Manglende evaluering af L59/2012-13
• De ekstraordinært store besparelser
• Den manglende fokus på besparelserne
2. Manglende Vejledning
3. Manglende implementering af den europæiske vejledning
4. Faglige udmelding til ørelægerne/Ny vejledning om udredning af patienter
med nedsat hørelse
5. Spørgsmål
Kilder
Bilag 1-2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentation fra Dansk HøreCenters foretræde den 12. januar 2016 om en række problemer på høreområdet
1588104_0004.png
1. Manglende evaluering af
L59
L59 blev vedtaget 19. december 2012 med ikrafttræden 1. januar 2013
Den var lovet evalueret af daværende minister efter 2 år
Det er endnu ikke sket (vi og andre har rykket flere gange)
Efter at DKHC har bedt om foretrædet er der udsendt en disposition til en
evaluering
Der er kun afholdt et møde den 5. februar 2015 med parterne
Vi kan se, at besparelserne er blevet langt større end angivet i
lovforslaget. I 2013 og 2014 er der sandsynligvis sparet ca. 437 mio. kr.
mod forventet ca. 265 mio. kr. (Se herom Bilag 1, s.1-2)
L59 flytter mange fra den billigere private behandling til den dyrere
offentlige behandling. Markedsandele for de private klinikker var 55 pct. i
2012. I 2013: 46 pct. – i 2014: 40 pct. – Tal fra DELTA for 2015 foreligger
endnu ikke
Ventelisterne på høreapparatbehandling vokser, da der spares meget i
regionerne – der er kapacitet i de private klinikker
Meget lægges ud til ørelægerne i særlige puljeaftaler i Hovedstaden og
Region Sjælland – det er meget dyrt for regionerne – ca. 3 gange prisen
hos de private høreklinikker
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentation fra Dansk HøreCenters foretræde den 12. januar 2016 om en række problemer på høreområdet
1588104_0005.png
Mangler i dispositionen for
evalueringen
Den udmeldte disposition for evalueringen fremgår af Bilag 2.
• Der mangler focus på kvaliteten af høreapparaterne
BN2
• Der mangler en fuldstændig sammenligning af alle udgifterne for og
ventetiderne hos
- de offentlige høreklinikker
- de private høreklinikker
- ørelægenes puljeklinikker
- ørelægernes egne klinikker
Det lykkedes ikke i kulegravningsrapporten i juni 2012. Det bør lykkes
.
denne gang. Ekstern hjælp kunne overvejes
Den senere administrative regulering ”Vejledning om udredning af
patienter med nedsat hørelse” ved bør inddrages i evalueringen
Udvalget bør interessere sig for evalueringsprocessen
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentation fra Dansk HøreCenters foretræde den 12. januar 2016 om en række problemer på høreområdet
1588104_0006.png
Slide nummer 5
BN2
og på tilpasningsprocesserne.
Bisgaard, Nikolai; 07-01-2016
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentation fra Dansk HøreCenters foretræde den 12. januar 2016 om en række problemer på høreområdet
1588104_0007.png
2. Manglende Vejledning
Ministeren lovede, at der kom en ny vejledning umiddelbart efter 1. januar
2013
Vejledning nr. 9096 om høreapparatbehandling af 3. marts 2009 blev
ophævet
Vi har ikke set den ny, og vi har senest fået at vide af Sundhedsstyrelsen
den 4. december 2015, at vi skal vente med at få svar til
Sundhedsstyrelsen har døftet det med Sundheds- og Ældreministeriet
Dansk HøreCenter er lovet at blive inddraget i processen. Vi frygter
gentagelse af de fejl, som blev bl.a de sociale nævn påtalte i Vejledning
9096
Borgere, læger og klinikker mangler en ny vejledning –flere steder
administreres efter den ophævede i mangel af bedre!
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentation fra Dansk HøreCenters foretræde den 12. januar 2016 om en række problemer på høreområdet
1588104_0008.png
3. Manglende implementeing
af den europæiske vejledning
Sundhedsmyndighederne var med i udarbejdelsen af den europæiske
standard: “Vejledning og krav til udbydere af høreapparattilpasning”, 2.
udgave 2011-09-28 DS/EN 15927
Man lovede implementering i forordet
Intet er sket
Ministeriet for Sundhed og Ældre har dog lovet, at den bliver behandlet i
evalueringen af L59
Udbyderne af høreapparattilpasning mangler implementering af
denne samt en viden om at danske sundhedsmyndigheder vil
medvirke til en ny og implementere en sådan
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentation fra Dansk HøreCenters foretræde den 12. januar 2016 om en række problemer på høreområdet
1588104_0009.png
4. Faglige udmelding til ørelægerne/Ny
vejledning om udredning af patienter med
nedsat hørelse
Høringsprocessen dårlig: Kun fire blev hørt. ”Faglig udmelding…” blev til
”Ny vejledning…”
Modsatrettet information i samme mail om borgenes frie valg: Til borgene
siges frit valg – til ørelægerne det modsatte
Det frie valg af leverandør er dermed under stærk indskrænkning –
lægerne nægter med vejledningen i hånden borgene valgmuligheder – det
giver mange problemer
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentation fra Dansk HøreCenters foretræde den 12. januar 2016 om en række problemer på høreområdet
1588104_0010.png
S.2 Vejledning om udredning af patienter med
nedsat hørelse:
Sundhedsstyrelsens mail fra den 11. juni 2015
I pjecen til borgerne: “Hvis du skal ha’ høreapparat” hedder det bl.a. s. 2:
“Vær opmærksom på, at selv om du er blevet henvist til
høreapparatbehandling på én bestemt klinik i enten det offentlige
eller det private, giver henvisningen dig altid ret til frit at vælge et
andet tilbud.”
I samme mail oplyses ørelægerne om, at de skal henvise til det offentlige,
når:
Følgende patienter skal henvises til audiologisk sygehusafdeling:
 Alle patienter under 18 år.
 Patienter med behov for udredning og behandling, der, i den til enhver tid gældende specialevejledning, er fastlagt som henholdsvis regionsfunktion og
højt specialiseret funktion i sygehusvæsenet1.
 Patienter med væsentligt nedsat skelneevne, uanset hørenedsættelsens omfang, svarende til DS < 75 % målt ved taleaudiometri (Dantale I).
 Patienter med asymmetrisk hørenedsættelse, hvor asymmetrien i høretærskler andrager mere end 30 dB som gennemsnittet for frekvenserne 500,
1000, 2000 og 4000 Hz, og/eller forskellen i DS mellem de to ører er 20 eller mere. Udredning med henblik på retrocochleær sygdom kan være indiceret
ved asymmetri mindre end 30 dB.
 Patienter, hvor høreapparat overvejes til et øre med hørelse
 25 dB HL som gennemsnittet af høretærsklerne ved 500, 1000, 2000 og 4000 Hz.
 Patienter som kan være kandidater til behandling med cochleare implantater, knogleforankret høreapparat eller andre implantérbare løsninger.
 Patienter med hørenedsættelse sammen med væsentligt generende tinnitus og patienter med væsentligt generende tinnitus uden hørenedsættelse.
 Patienter med hørenedsættelse, kombineret med anden svær sansedefekt og/eller komplicerende komorbiditet og/eller svært nedsat funktionsevne af
betydning for valg af behandling.
 Patienter med fluktuerende eller hastigt progredierende hørenedsættelse.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentation fra Dansk HøreCenters foretræde den 12. januar 2016 om en række problemer på høreområdet
1588104_0011.png
S. 3: Vejledning om udredning af patienter
med nedsat hørelse. Et eks.: “Skelneevne”
Ørelægernes udstyr tjekkes ikke løbende af DELTA – det gør høreapparattilpassernes udstyr
Der er store variation i målingerne
Dette er endnu vigtigere, da vi kan se, at de angivne grænser – som af store dele af branchen anses for fastsat
uden fagligt grundlag - af nogle ørelæger opfattes som ufravigelige.
Dele af DØNHO’s høringssvar fra næstformand Kim Werther den 12. februar 2015 belyser klart problemerne:
”* DØNHO efterlyser det faglige grundlag for, at patienter med nedsat skelneevne, uanset hørenedsættelsens
omfang, svarende til DS < 75 % målt ved taleaudiometri, skal henvises til en audiologisk specialafdeling.
*DØNHO mener, at grænsen på de 75 % er sat for højt set i lyset af, at skelneevne testen er usikker i sin
udførelse og let kan variere med op til 20 % fra gang til gang og fra underøger til undersøger.
*DØNHO anbefaler at grænsen fastsættes til DS < 60 %.
*DØNHO efterlyser endvidere det faglige grundlag for at patienter, der blot ønsker ensidig HA behandling eller
som har ensidig anacuse skal henvises hvis hørelsen er dårligere end 26 dB HLK. ”
Sundheds- og Ældreudvalget skal ikke sagsbehandle på det lægefaglige område, men
eksemplet kan vise, at
indskrænkningerne i valgfriheden for borgerne er meget betydeligt og hviler på et svagt fagligt
grundlag, hvor både målemetoder og kvaliteten af udstyret, der måles med, er omdiskuterede af
fagfolk.
Ørelægeorganisationen DØNHO skiver i deres høringssvar fra den 12. februar 2015 bl.a.: ”… at skelneevne testen
er usikker i sin udførelse og let kan variere med op til 20% fra gang til gang… ”, så er der et betydeligt fagligt
problem.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentation fra Dansk HøreCenters foretræde den 12. januar 2016 om en række problemer på høreområdet
1588104_0012.png
S. 4: Vejledning om udredning af patienter
med nedsat hørelse
Lovgrundlaget er efter Dansk HøreCenters opfattelse tvivlsomt
Da L59 blev behandlet var en række andre ordførere meget optaget af at bevare det frie valg
Spørgsmål 28 lød f. eks. således: ” Ministeren bedes oplyse, hvor mange flere bemyndigelser som
ministeren konkret får med dette lovforslag, sammenlignet med i dag, og herunder hvor mange regler
i form af bekendtgørelser m. v. ministeren fremover får bemyndigelse til at fastsætte med det
foreslåede lovforslag? ”
Det hedder i svaret bl.a. ” Antallet af bemyndigelser udvides ikke, da ministerens bemyndigelser til at
fastsætte regler om vilkår for tilskud til høreapparatbehandling og for godkendelse af private
leverandører til høreapparatbehandling er videreført med udgangspunkt i de to eksisterende
bemyndigelsesbestemmelser i servicelovens §, 112, stk. 6 og 7, som i dag påhviler hhv. ministeren
for sundhed og forebyggelse samt social- og integrationsministeren. ”
Der er altså ingen ny bemyndigelse til at indskrænke borgerens frie valg af leverandør
Denne ”Vejledning om udredning af patienter med nedsat hørelse” bør ændres eller trækkes tilbage,
så borgene uændret har frit valg som lovet under behandlingen af L59
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentation fra Dansk HøreCenters foretræde den 12. januar 2016 om en række problemer på høreområdet
1588104_0013.png
5. Spørgsmål?
Dansk HøreCenter svarer gerne på spørgsmål her
og på mail: [email protected]
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentation fra Dansk HøreCenters foretræde den 12. januar 2016 om en række problemer på høreområdet
1588104_0014.png
Kilder:
Mail fra Sundhedsstyrelsen 11. juni 2015 kl.11:51 med overskriften: ”Ny
vejledning om udredning af patienter med nedsat hørelse”. Heri tre links:
http://sundhedsstyrelsen.dk/da/nyheder/2015/~/media/083ED360D6CA4
D1DA3653FD579D741A0.ashx
Det er:
Faglig vejledning om udredning og henvisning af patienter med
hørenedsættelse
Pjece: Hvis du skal ha’ høreapparat
Bekendtgørelse nr. 1438 af 23/12/2012 om høreapparatbehandling
DELTA: Rapport – 2014 Godkendelse af private leverandøer af
høreapparater. Udført for Ministeriet fo Sundhed og Forebyggelse, 22-04-
2015
”Kulegravning af høreapparatområdet” Udarbejdet af: Arbejdsgruppen til
kulegravning af høreapparatområdet, Juni 2012
“Vejledning og krav til udbydere af høreapparattilpasning”, 2. udgave
2011-09-28 DS/EN 15927
Vejledning om høreapparatsbehandling, Vejledning 9096,
Sundhedsstyrelsen, den 3. marts 2009
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentation fra Dansk HøreCenters foretræde den 12. januar 2016 om en række problemer på høreområdet
1588104_0015.png
Bilag 1: Bidrag til evalueringen af L59,
som tådte i kraft den 1. januar 2013
Skønnede og faktiske besparelser i kalenderårene 2013 og 2014.
Skønnede besparelser 2013: 130,8 mio. kr. Faktisk: 236,2 mio. kr.
Skønnede besparelse 2014: Ca. 134 mio. kr. Faktisk: 200,4 mio. kr.
L59 de enkelte besparelsesforslag, som de er opstillet og beskrevet som i lovforslaget
L59 skøn 2013 2013 faktisk
2014
Skøn
Mio. Kr.
Mio. Kr.
Mio. Kr.
Mindre sagsbehandling mm
Nedsættelse af tilskuddet
Ændret regulering
5
107
2,3
5
223
2,3
5
223
4,7
s. 7
2013-
2014
Mio.kr
10
446
7
Strammere tilkendelseskriterier
Afskaffelse af henvisningskravet
10
8,8
10
25,9
10
10
24,4
24
20
50,3
34
Ikke angivet
Difference efter modregning af ekstraudgifter?
Helbredstillægskort
Andet uoplyst i L59
Nettobesparelser i alt angivet i L59
Faktiske besparelser
Ikke medregnet* 20**
-2,3
-
130,8
236,2
42,7**
-
ca.134
200,4
62,7
436,6
Kilde: L59 side 7, DELTAS årsrapport for 2014 s.19, Kulegravningsrapporten s.39
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentation fra Dansk HøreCenters foretræde den 12. januar 2016 om en række problemer på høreområdet
1588104_0016.png
Bilag 1 side 2
*Det fortælles i lovforslaget at der er tale om nettobesparelser, da der er regnet med ekstra offentlige udgifter, fordi flere vil behandles i
det offentlige
Det kan kalkuleres således
Offentlige høreapparater
2012
2013
2014
Merudgift13-14
Offentligt udlånte Høreapparater
58.984
63.048
68.858
Merpris i kr. pr. udlevering* 1 øre
3.658
3.050
3.050
Merpris i kr. pr. udlevering 2 ører
2.962
4.599
4.599
Merpris ved 20/80 fordeling 1/2ører af
Væksten
4064
9874
Merpris = reduktion af besparelse
10 mio. kr.
24 mio.kr.
34 mio. kr.
’Kulegravningsrapportens tal s. 39 for de offentlige høreklinikker: 10.062 for et høreapparat og 14.973 for to høreapparater med fradrag af prisen på de
private, der er sat til det i lovforslaget vedtagne: 4.000 kr. for et høreapparat og 4.350 kr. for to høreapparater. Da et høreapparat er sat til 5.012 kr., og
to er sat til 9.798 kr. incl. moms er dette reguleret i forhold til AMGROS’ gennemsnitlige indkøbspris i 2013 og 2014 på ca. 1600 kr. + moms = ca. 2.000
kr.pr høreapparat.
Merpris et øre er derfor 7.050 – 4.000 kr. = 3.050 + ekstraudgifter ved K-centre
Merpris to ører er derfor 8.949 – 4.350 kr. = 4.599 kr. + ekstraudgifter ved K-centre
** Dette er beregnet på baggrund af de tal som Århus Stiftstidende har fremlagt maj 2015. Tallet er skønnet for 2013, hvor ordningen ikke var kendt det
første halve år, da daværende sundhedsminister Astrid Krag først informerede på dette tidspunkt om muligheden.
Ventelister
Der er ikke korrigeret for de forlængede offentlige ventelister, som bl.a. fremgår af AMGROS’ rapport for 1. kvartal 2015.
De kommunale kommunikationscentre
Der er ikke beregnet ekstra udgifter i stigende brug af de kommunale kommunikationscentre fra den 4.-48. måned, da det er omstridt, hvor meget dette
tal skal sættes til. Men der er kan udmærket være tale om en merudgift, selv om flere kommuner har skåret ned.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentation fra Dansk HøreCenters foretræde den 12. januar 2016 om en række problemer på høreområdet
1588104_0017.png
Bilag 2: Ministeriets disposition for
evalueringen af L59
Ministeriet kan oplyse, at evalueringen vil indeholde følgende:
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
Indledning
Afgrænsning af området
Baggrund for evalueringen
Høreapparatområdets omfang
Danskere registreret med høretabsdiagnose fordelt på demografiske faktorer
Danskere i høreapparatbehandling fordelt på demografiske faktorer
Aktivitet
Opgørelse over antallet af patienter i hhv. offentlig og privat behandling
Udviklingen i ventetider for hhv. offentlig og privat behandling siden samlingen af høreapparatområdet i sundhedsloven
Omkostninger
Opgørelse over udgifter til offentlig høreapparatbehandling
Opgørelse over udviklingen i offentligt tilskud til privat høreapparatbehandling
Opgørelse over udviklingen i patienternes udgifter til privat høreapparatbehandling
Opgørelse over kommunernes udgifter til udbetaling af helbredstillæg ifm. høreapparatbehandling
Kvalitet i behandlingen
Beskrivelse af patientens vej gennem systemet
Beskrivelse af personalets kompetencer
Beskrivelse af klageadgangen ifm. offentlig og privat høreapparatbehandling
Beskrivelse af tilsynet med hhv. offentlig og privat høreapparatbehandling
Andre overvejelser
Beskrivelse af den europæiske standard, DS/EN 15927, 2. udgave
Evt. erfaringer fra andre lande
Jeg skal gøre opmærksom på, at der er tale om en overordnet ramme for evalueringen, og at ændringer kan forekomme.
Kilde: Mail fa ministeriet den 15. december 2015 til 29 involverede parter
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentation fra Dansk HøreCenters foretræde den 12. januar 2016 om en række problemer på høreområdet
1588104_0018.png
Tak for i dag. Yderligere oplysninger:
Niels Jørgen Langkilde
Dansk HøreCenter
Nørregade 71
5000 Odense C
[email protected]
Tlf.: 20 96 70 00