Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 289
Offentligt
1587970_0001.png
 
Folketinget  
Christiansborg  
1240  København  K  
Att:  Sundheds-­  og  Ældreudvalget  
 
Side  1/2  
D.  12.  januar  2016  
 
Privathospital  Varde  
Hjertensvej  1  
DK-­6800  Varde  
 
T:   +45  7695  0100  
F:   +45  7695  0111  
 
[email protected]  
phvarde.com  
 
Vi  tillader  os  at  rette  henvendelse  til  jer,  da  vi  desværre  erfarer,  at  flere  
hjertepatienter,  som  står  på  venteliste  til  behandling  i  det  offentlige  sundhedsvæsen,  
ikke  informeres  godt  nok  om  muligheden  for  behandling  på  Privathospital  Varde,  når  
behandlingsgarantien  ikke  kan  overholdes.    
Hvis  en  patient  oplever  lang  ventetid  gælder  Det  Udvidede  Frie  Sygehusvalg,  som  
er  en  patientrettighed.  Rettigheden  giver  patienten  mulighed  for  at  vælge  
behandling  på  et  privathospital,  hvis  der  ikke  er  udsigt  til  at  få  behandling  indenfor  2  
måneder.    Er  patienten  alvorligt  syg,  må  ventetiden  dog  ikke  være  længere  end  1  
måned.    
Hjerteproblemer  er  i  regionerne  -­  som  altovervejende  hovedregel  -­  blevet  vurderet  
som  en  alvorlig  sygdom.  Ventetiden  må  derfor  ikke  være  mere  end  1  måned.  I  takt  
med  stigende  ventelister  kan  vi  dog  konstatere,  at  nogle  regioner  accepterer  eller  
vurderer,  at  det  er  i  orden  med  udsigt  til  2  måneders  ventetid  på  behandling  for  
hjerterytmeforstyrrelser.  I  praksis  forsinker  det  selvfølgelig  patientens  mulighed  for  
at  vælge  privat  behandling  med  1  måned.  
Samtidig  vil  vi  gerne  gøre  opmærksom  på  de  muligheder  vi  kan  tilbyde  patienter  
med  forskellige  typer  af  hjertelidelser.  
Som  det  eneste  privathospital  i  Danmark  er  vi  godkendt  til  at  udføre  
hjertebehandlinger  for  det  offentlige  system  i  Danmark  og  Norge.  Privathospital  
Varde  samarbejder  desuden  med  hjerteafdelinger  og  forskere  på  
universitetshospitaler  i  Danmark  og  i  udlandet.  
Privathospital  Varde  råder  endvidere  over  det  nyeste  højteknologiske  udstyr,  som  er  
nødvendigt  til  behandling  og  overvågning  af  patienternes  tilstand.  Via  løbende  
investeringer  sikrer  vi,  at  vi  altid  kan  give  vores  patienter  den  mest  tidssvarende,  
effektive  og  sikre  behandling.  I  de  18  år  Privathospital  Varde  har  eksisteret  har  vi  
løbende  kunnet  dokumentere  en  kvalitet  indenfor  vores  hjerteoperationer  og  
hjertebehandlinger,  der  mindst  ligger  på  niveau  med  de  bedste  offentlige  danske  
centre  og  på  niveau  med  de  bedste  internationale  centre.  
Desværre  oplever  vi,  som  nævnt  indledningsvist,  at  det  offentlige  sygehusvæsen  
ikke  bruger  os  i  den  grad,  der  er  behov  for  og  som  er  i  overensstemmelse  med  
reglerne  om  Det  Udvidede  Frie  Sygehusvalg.  
 
 A/S  reg.  nr.  237  832  ·  CVR-­nr.  20  34  34  43  ·  Sydbank  ·  Konto  7700  1193259  ·  IBAN  DK  2777000001193259  ·  SWIFT  SYBKDK22    
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Henvendelse af 12/1-16 fra Privathospital Varde vedr. ventetider på behandling af hjertelidelser i det offentlige sygehusvæsen
1587970_0002.png
 
Side  2/2  
D.  12.  januar  2016  
 
Privathospital  Varde  
Hjertensvej  1  
DK-­6800  Varde  
 
T:   +45  7695  0100  
F:   +45  7695  0111  
 
[email protected]  
phvarde.com  
 
Alene  i  Aarhus  er  der  ifølge  www.venteinfo.dk.  14  ugers  ventetid  og  i  Aalborg  er  det  
hele  19  uger.  I  virkelighedens  verden  er  ventetiden  dog  ofte  helt  op  til  5  måneder.  
 
Det  er  vores  opfattelse,  at  patienterne  ikke  kender  deres  rettigheder  og  ikke  er  
tilstrækkeligt  oplyst  om,  at  de  har  ret  til  at  kunne  søge  behandling  hos  eksempelvis  
os.  Det  er  naturligvis  uhensigtsmæssigt  i  forhold  til  patienterne,  der  må  opleve  angst  
og  utryghed  i  den  tid,  de  står  på  venteliste.    
Lovgivningen  og  intentionerne  er  altså  på  plads,  men  det  fungerer  ikke  i  praksis.  Det  
vil  vi  gerne  lave  om  på.  Dels  fordi  det  er  urimeligt,  at  folk  med  dårligt  hjerte  skal  
vente  længere  end  højst  nødvendigt,  men  også  fordi  det  medvirker  til  at  øge  
uligheden  blandt  befolkningsgrupperne.  
 
Vi  ved,  at  stærke  og  veluddannede  personer  selv  søger  information  og  kender  
deres  rettigheder.  Vi  ved  desværre  også,  at  vores  mere  ressourcesvage  
medborgere  sjældent  selv  tager  affære  for  at  komme  i  behandling,  og  derfor  ender  
med  at  stå  alt  for  lang  tid  i  kø.  Det  er  på  ingen  måde  rimeligt,  og  derfor  skal  
informationerne  fra  det  offentlige  fungere  mere  effektivt,  end  de  gør  i  dag.    
 
Vi  appellerer  derfor  til  udvalget  om,  at  patienter  der  står  på  venteliste  i  det  offentlige  
sygehusvæsen,  får  klar  og  tydelig  information  om  deres  rettigheder  og  muligheder  
for  behandling  på  privathospital.    
 
Selv  er  vi  i  gang  med  en  landsdækkende  kampagne,  der  lanceres  outdoor,  på  print  
og  på  online  medier.  Den  har  til  formål  at  oplyse  danskerne  om  deres  muligheder  
for  at  blive  behandlet  på  Privathospital  Varde  via  det  udvidede  frie  sygehusvalg.  
Men  i  virkeligheden  burde  kampagnen  være  unødvendig.  Patienterne  –  og  
danskerne  generelt  –  burde  i  forvejen  være  oplyst  om  muligheden  for  privat  
behandling,  da  det  er  en  patientrettighed.  
 
Vi  håber,  I  tager  vores  henvendelse  konstruktivt  op.  I  er  altid  velkomne  til  at  
kontakte  os  eller  komme  på  besøg  i  vores  hjertecenter  på  Privathospital  Varde.  
 
 
Venlig  hilsen  
 
Ricardo  Sanchez,  direktør  og  overlæge  og  Anette  Damgaard,  direktør