Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 22
Offentligt
1558578_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: DEPMNH
Sagsnr.: 1501468
Dok. nr.: 1790880
Dato: 06. oktober 2015
NOTAT
Kvartalsstatus til SUU for kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier,
3. kvartal 2015
Resumé
Sundheds- og Ældreministeriet orienterer kvartalsvist SUU om status for arbejdet med de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier. Notatet redegør for baggrunden for kvalitets-
fondsprojekterne og de formelle rammer for projekterne. Disse afsnit er ikke ændret ift.
rapporteringen for 2. kvartal 2015. Dernæst følger en overordnet status for projekterne og
ministeriets arbejde, herunder status for projekter under skærpet tilsyn.
Baggrund
Det fremgår af økonomiaftalen med regionerne for 2008, at målsætningen om et tidssva-
rende og bæredygtigt sygehusvæsen kræver strukturændringer og investeringer i nye
bygninger og ny teknologi. Den daværende regering nedsatte derfor i 2007 et ekspertpa-
nel, der fik til opgave at vurdere konkrete anlægsprojekter fra regionerne i forhold til en
række i økonomiaftalen fastlagte principper vedrørende samling af enheder, driftsøkono-
misk rentabilitet, effektivitet og kvalitet.
Ekspertpanelet vurderede bl.a. ansøgningerne ud fra en forventning om, at der i 2020 ville
være 20 pct. færre senge og 50 pct. flere ambulante behandlinger end i 2007. Der var ikke
tale om et krav til regionerne, men om en beregningsforudsætning.
På baggrund af panelets anbefalinger blev den økonomiske ramme for projekterne lagt
fast i finansloven for 2009. Der er en samlet totalramme på 41,4 mia. kr. (09-pl). Heraf
bidrager staten via Kvalitetsfonden med 25 mia. kr. og regionerne med 16,4 mia. kr. Med
økonomiaftalen for 2013 fik regionerne desuden mulighed for at låne op til 1 mia. kr. til
energiinvesteringer i kvalitetsfondsprojekterne. Den samlede totalramme for projekterne
er godt 45 mia. kr. i 15-pl.
Der er meddelt endeligt regeringstilsagn til de i alt 16 projekter. Her er både tale om helt
nybyggede hospitaler og til- og ombygninger på eksisterende matrikler. Fælles for projek-
terne er, at de alle spiller en vigtig rolle i samlingen af specialer på færre matrikler.
I regeringens tilsagn til det enkelte projekt er der fastsat en totalramme, som er den mak-
simale udgift regionerne må bruge på at opføre et tidssvarende og fuldt funktionsdygtigt
hospital. Det er desuden en tilsagnsbetingelse, at en bestemt andel af totalrammen reser-
veres til it, udstyr, apparatur mv.
Totalrammen er gældende i hele projektperioden, og der foretages ikke besparelser i
totalrammen fra statens side. De ændringer, der eventuelt sker i projekterne, er priorite-
ringer og omdisponeringer foretaget af regionen inden for totalrammen. Den økonomiske
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 22: Orientering vedr. status for kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, 3. kvartal 2015, fra sundheds- og ældreministeren
totalramme sikrer, at der også er midler til øvrige regionale anlægsprojekter, som ikke er
støttet af kvalitetsfonden, ligesom den fremmer omkostningseffektive og innovative løs-
ninger.
Formelle rammer for projekterne, herunder ministeriets rolle
Regelsættet for kvalitetsfondsprojekterne udgøres af et administrationsgrundlag samt en
regnskabs- og en revisionsinstruks. Administrationsgrundlaget beskriver ministeriets over-
ordnede retningslinjer samt ansvarsfordelingen mellem ministeriet og regionerne. Regn-
skabsinstruksen beskriver regionernes forpligtelser som tilskudsmodtager, herunder ram-
merne for regionernes rapportering til ministeriet.
Regionerne er bygherrer på de enkelte kvalitetsfondsbyggerier. Det er et tilsagnskrav, at
regionerne skal levere fuldt funktionsdygtige sygehuse, som bygges fleksibelt, så de kan
håndtere fremtidens behandlingsbehov. Inden for investeringsrammen er det op til regio-
nerne at vælge de løsninger, der er hensigtsmæssige lokalt ift. køkkener, antal senge m.m.
Sundheds- og Ældreministeriet udbetaler tilskud fra Kvalitetsfonden og fører tilsyn med
projekterne. Formålet med tilsynet er at sikre, at de enkelte projekter lever op til regerin-
gens tilsagnsbetingelser, og at de er robuste og realisable inden for den økonomiske total-
ramme, der er bindende for det enkelte projekt. Færdiggørelsestidspunkt er ikke et til-
sagnsvilkår, men ministeriet følger overordnet op på, at den nye sygehusstruktur realise-
res ca. 2020. Tilsynet er baseret på regionernes rapporteringer om projekterne, der også
tilgår regionsrådene.
Inden der kan udbetales tilskud, skal projekterne indsende en udbetalingsanmodning, der
skal godkendes af ministeriet. Når udbetalingsanmodningen er godkendt, skal regionen
hvert kvartal sende en rapport til ministeriet, som danner grundlag for udbetalingen af
tilskud.
Hvis Sundheds- og Ældreministeriet ikke er fuldt betrygget i et projekts robusthed og reali-
serbarhed, har ministeriet mulighed for at skærpe tilsynet. Det kan f.eks. indebære krav
om hyppigere og mere detaljeret rapportering eller at udbetaling af kvalitetsfondsmidler
sættes i bero.
Alle kvalitetsfondsprojekterne undtagen Slagelse Sygehus’ akutmodtagelse har i det ende-
lige tilsagn fået et nominelt effektiviseringskrav på mellem 4 og 8 procent af driftsbudget-
tet for de funktioner, der berøres af byggeriet. Effektiviseringskravet ligger ud over de
almindelige årlige produktivitetskrav og skal være realiseret senest et år efter projektets
ibrugtagning. Effektiviseringsgevinsterne indgår som finansieringsbidrag til ny sygehusak-
tivitet i de årlige økonomiaftaler og kan dermed ikke indgå som en del af sygehusenes
eksisterende drift. Ministeriet følger regionernes arbejde med effektiviseringer i projek-
terne.
Status for projekterne og ministeriets arbejde
Ti projekter får eller har fået udbetalt midler fra Kvalitetsfonden. Kvalitetsfondsprojekter-
ne Slagelse Sygehus og Psykiatri i Slagelse (GAPS) er ibrugtaget, og de øvrige projekter er i
forskellige faser,
jf. bilag 1.
Region Nordjyllands udbetalingsanmodning vedr. Nyt Aalborg
Universitetshospital var i 3. kvartal fortsat under behandling i ministeriet.
De resterende fem projekter har pr. ultimo 3. kvartal 2015 endnu ikke anmodet om at få
udbetalt midler fra Kvalitetsfonden. 10 projekter har anmodet om adgang til energilåne-
puljen til kvalitetsfondsbyggerier.
./.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 22: Orientering vedr. status for kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, 3. kvartal 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1558578_0003.png
Tabel 1: Status for kvalitetsfondsprojekterne pr. ultimo 3. kvartal 2015
Projekt
Tilsagnsramme Korrigeret til-
Ministeriets proces
(mio. kr. 09-PL) sagnsramme inkl.
energilån (mio.
Kr. 09-PL)
Region Hovedstaden
12.850
12.895
Nyt Hospital Bispebjerg
2.950
2.950 Endeligt tilsagn
Nyt Hospital Herlev
2.250
2.290 Udbetaling
Nyt Hospital Nordsjælland
Nyt Hospital Hvidovre
Det Nye Rigshospital
Ny Retspsykiatri Sct. Hans
Region Midtjylland
Det Nye Universitetshospi-
tal i Aarhus (DNU)
Det Nye Hospital i Vest,
Gødstrup (DNV)
Regionshospitalet Viborg
Region Nordjylland
Nyt Aalborg Universitets-
hospital
3.800
1.450
1.850
550
10.650
6.350
3.150
1.150
4.100
4.100
3.800 Endeligt tilsagn
1.450 Endeligt tilsagn
1.855 Udbetaling
550 Endeligt tilsagn
10.837
6.451 Udbetaling
3.222 Udbetaling
1.164 Udbetaling
4.100
4.100 Udbetalingsanmodning
og ansøgning om
energilån under be-
handling
5.410
4.000 Endeligt tilsagn
1.110 Klargøres til ibrugtag-
ning
300 Ibrugtaget
8.621
912 Udbetaling
Ministeriets tilsyn
Faserapportering
Kvartalsvis rappor-
tering
Faserapportering
Faserapportering
Kvartalsvis rappor-
tering
Faserapportering
Skærpet tilsyn
Kvartalsvis rappor-
tering
Kvartalsvis rappor-
tering
Faserapportering
Region Sjælland
Køge Sygehus
Psykiatri i Slagelse
5.350
4.000
1.050
Slagelse Sygehus (somatik)
Region Syddanmark
Kolding Sygehus
300
8.450
900
Faserapportering
Skærpet tilsyn.
Afventer endeligt
anlægsregnskab
Afventer endeligt
anlægsregnskab
Kvartalsvis rappor-
tering
Nyt Universitetshospital i
6.300
6.444 Udbetalingsanmodning Kvartalsvis rappor-
Odense (OUH)
tering
Aabenraa Sygehus
1.250
1.264 Udbetaling
Kvartalsvis rappor-
tering
I alt
41.400
41.863
Anm.: Grundet projekternes størrelse kan der være vanskeligheder ved at angive projektets præcise placering, da
forskellige underprojekter kan være i forskellige faser. I den korrigerede tilsagnsramme indgår for Psykiatri i
Slagelse et beløb på 60 mio. kr. til sikringsmæssige installationer, som regeringen i endeligt tilsagn har accepteret
at Region Sjælland afholder af den almindelige anlægsramme.
Kilde: SUM's møder med regionerne samt tilgængeligt materiale på hjemmesider mv.
Projekter under skærpet tilsyn
Psykiatri i Slagelse (GAPS)
Det nye psykiatrihospital i Slagelse blev indviet d. 24. august 2015. I perioden derefter har
projektet arbejdet på at gøre byggeriet klar til indflytning. Indflytningen kommer til at
foregå gradvis i løbet af oktober og november, hvorefter projektet vil være fuldt ibrugta-
get. Regionen meddeler, at den forventer at holde den økonomiske ramme. Det endelige
byggeregnskab er dog ikke opgjort endnu, og desuden er der to verserende voldgiftssager,
som vil påvirke det endelige resultat. Regionen forventer, at voldgiftssagerne kan afsluttes
med et mindre overskud for projektet, men denne vurdering er behæftet med en vis usik-
kerhed.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 22: Orientering vedr. status for kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, 3. kvartal 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1558578_0004.png
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU)
DNU har været underlagt skærpet tilsyn siden december 2011. Siden endeligt tilsagn er
arealet øget med 64.000 m
2
, svarende til 34 pct. Ministeriets opfølgning har især knyttet
sig til afgrænsning af DNU ift. areal og funktioner samt styringen af projektet, herunder
risiko og reserver. Ministeriet vurderer, at der i løbet af 2015 er sket en forbedring i pro-
jektets samlede risikobillede, men at der fortsat er behov for skærpet tilsyn.
Justeret løsning for pl-regulering af delramme til it, udstyr og apparatur mv.
Sundheds- og Ældreministeriet har besluttet at revidere pl-fremskrivningen af delrammen
til it, udstyr og apparatur mv. i kvalitetsfondsprojekterne. Den reviderede model giver
mulighed for inden for det enkelte projekts totalramme at allokere relativt flere midler til
byggeri og færre til it, udstyr og apparatur mv.
Baggrunden for beslutningen er, at forskellen i prisudvikling på hhv. byggeri og apparatur i
2009-2014 har skabt en overskydende købekraft på delrammen til apparatur og dermed
forskudt den balance mellem byggeri og apparatur, der var tilsigtet fra ekspertpanelets
side.
Ministeriet vil derfor foretage en justering af regnskabsinstruksen for 2015, så regionen
kan undlade at pl-regulere delrammen for it mv. frem til og med 2014. Det nominelle krav
til investeringer i it, udstyr og apparatur mv., der i regeringens endelige tilsagn er angivet i
09-pl, pl-reguleres dermed i stedet med 2014 som basisår.
Aftale om regionenes økonomi for 2016
Regeringen og Danske Regioner aftalte med økonomiaftalen for 2015, at der med ekstern
konsulentbistand skulle foretages en evaluering af byggestyringsprincipperne i kvalitets-
fondsprojekterne. Rapporten skulle udarbejdes som led i regionernes arbejde med viden-
deling på byggerierne.
Den færdige rapport foreligger nu, og offentliggøres af Danske Regioner på
www.godtsygehusbyggeri.dk. Regeringen og Danske Regioner har med økonomiaftalen for
2016 aftalt, at Danske Regioner med afsæt i rapporten vil understøtte regionerne i at
arbejde systematisk med styring af byggerierne.
Det fremgår endvidere af økonomiaftalen for 2016, at regeringen og Danske Regioner er
enige om fortsat at følge regionernes arbejde med videndeling tæt. Danske Regioner skal
inden udgangen af 2015 opdatere oversigten over de initiativer, som regionerne har
igangsat i projektet om videndeling.
Bilag
1.
Faseoversigt for kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, 3. kvartal 2015