Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: DEPMNH
Sagsnr.: 1501468
Dok. nr.: 1790880
Dato: 06. oktober 2015
NOTAT
Kvartalsstatus til SUU for kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier,
3. kvartal 2015
Resumé
Sundheds- og Ældreministeriet orienterer kvartalsvist SUU om status for arbejdet med de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier. Notatet redegør for baggrunden for kvalitets-
fondsprojekterne og de formelle rammer for projekterne. Disse afsnit er ikke ændret ift.
rapporteringen for 2. kvartal 2015. Dernæst følger en overordnet status for projekterne og
ministeriets arbejde, herunder status for projekter under skærpet tilsyn.
Baggrund
Det fremgår af økonomiaftalen med regionerne for 2008, at målsætningen om et tidssva-
rende og bæredygtigt sygehusvæsen kræver strukturændringer og investeringer i nye
bygninger og ny teknologi. Den daværende regering nedsatte derfor i 2007 et ekspertpa-
nel, der fik til opgave at vurdere konkrete anlægsprojekter fra regionerne i forhold til en
række i økonomiaftalen fastlagte principper vedrørende samling af enheder, driftsøkono-
misk rentabilitet, effektivitet og kvalitet.
Ekspertpanelet vurderede bl.a. ansøgningerne ud fra en forventning om, at der i 2020 ville
være 20 pct. færre senge og 50 pct. flere ambulante behandlinger end i 2007. Der var ikke
tale om et krav til regionerne, men om en beregningsforudsætning.
På baggrund af panelets anbefalinger blev den økonomiske ramme for projekterne lagt
fast i finansloven for 2009. Der er en samlet totalramme på 41,4 mia. kr. (09-pl). Heraf
bidrager staten via Kvalitetsfonden med 25 mia. kr. og regionerne med 16,4 mia. kr. Med
økonomiaftalen for 2013 fik regionerne desuden mulighed for at låne op til 1 mia. kr. til
energiinvesteringer i kvalitetsfondsprojekterne. Den samlede totalramme for projekterne
er godt 45 mia. kr. i 15-pl.
Der er meddelt endeligt regeringstilsagn til de i alt 16 projekter. Her er både tale om helt
nybyggede hospitaler og til- og ombygninger på eksisterende matrikler. Fælles for projek-
terne er, at de alle spiller en vigtig rolle i samlingen af specialer på færre matrikler.
I regeringens tilsagn til det enkelte projekt er der fastsat en totalramme, som er den mak-
simale udgift regionerne må bruge på at opføre et tidssvarende og fuldt funktionsdygtigt
hospital. Det er desuden en tilsagnsbetingelse, at en bestemt andel af totalrammen reser-
veres til it, udstyr, apparatur mv.
Totalrammen er gældende i hele projektperioden, og der foretages ikke besparelser i
totalrammen fra statens side. De ændringer, der eventuelt sker i projekterne, er priorite-
ringer og omdisponeringer foretaget af regionen inden for totalrammen. Den økonomiske