Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 142
Offentligt
Henvendelse til SUU og Sundhedsministeren
Til uddeling til samtlige medlemmer.
Henvendelsen må gerne offentliggøres.
I henhold til den kommende regulering vedr e-cigaretter, indsendes
hermed mit personlige høringsbrev.
Jeg hilser den kommende regulering velkommen, sådan som det er
udformet i nyhederne og medierne.
Det fremhæves i debatten, at det handler om at unge under 18 år ikke
skal dampe - og at nikotinen er dødbringende og giftig for børn og unge.
Men lovforslaget dækker over mere ekstreme tiltag, som vil sætte
udviklingen to år tilbage. En fatal konsekvens for de allerede 250.000
dampere der findes i Danmark.
 Jeg
vil med mit høringsbrev, forsøge at
belyse flere af aspekter, i håb om at min henvendelse ville kunne påvirke
dele af lovforslaget - for både de eksisterende dampere og de
kommende.
Jeg er enig i, at nikotin kan være dødbringende, når det håndteres i de
forkerte hænder. Når det så er sagt, så kan man også købe
rengøringsmidler der kan være lige så dødbringende som nikotin. Men
forskellen er blot, at disse kan købes i håndkøb. Her er det især
bemærkelsesværdigt at husholdningspræperater som kan være direkte
skadeligt for børn og vores omgivelser kan købes i litervis, helt uden
kontrol. Selve kontrollen føres af myndighederne rettet mod
producenterne og ikke forhandlerne af de farlige kemikalier.
Idéen om at vi har en regulering til at sikre kvalitetskrav til e-cigaret
væsker er rigtig god, der bør stilles krav til forhandlere, om at tingene
skal gøres efter ordnede forhold, hygiejne m.m. Der burde være strenge
krav til håndtering og producering af e-væsker.
Samtidig finder jeg det også vigtigt og relevant i debatten om
 e-
cigaretter om at ophæve forbuddet mod markedsføring af e-cigaretter, til
dels pga videnskaben (DADAFO) og til dels pga oplysninger om sundere
og bedre alternativer til den analoge cigaret, som burde være
sundhedsmyndighedernes nærmeste opgave, at oplyse og orientere.
Problemet opstår i, at lovforslaget lægger op til et total forbud imod de
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Henvendelse af 27/12-15 fra Deniz Mercan vedr. lovforslag om elektroniske cigaretter
allerede eksisterende produkter, fordi at man med Sikkerhedsstyrelsen
ønsker at oprette en enhed, som skal bygge alt op på ny. Det sætter os
eksisterende dampere i en situation der gør, at der er risiko for at vi
falder tilbage på de almindelige cigaretter igen. Det betyder samtidig
også et total forbud, indtil at produkter begynder at blive godkendt. Indtil
da, vil markedet være helt dødt.
Der er nemlig stor sandsynlighed for at dampere, som ikke kan få
dækket deres forsyninger, vil søge efter alternativer til e-cigaretten.
(falde tilbage på cigaretten)
E-cigaretter har det seneste år udviklet sig i en hastig udvikling.
Markedet er eksploderet.
Befolkningen kan se at e-cigaretter virker. Men det er ikke de
elektroniske cigaretter som tobaks-og medicinal industrien producerer
som virker (heriblandt cig-a-likes som f.eks Nordic og Scandic e-
cigaretter. Det er det som allerede eksisterer på markedet, som vil blive
forbudt at forhandle, der har vænnet en stor del af befolkningen af med
de analoge cigaretter.
De helt store firmaer vil overleve og hænge i en kort snor, men de små
vil ikke.
Der findes idag lidt over 200 forhandlere (http://www.ecigdanmark.dk/
forhandlere)
Hvordan kan man bedst muligt implementere en så omfattende
lovgivningen, uden at det skal have så fatale konsekvenser?
Der findes mange
 bud
på løsninger, men en mulighed kunne være, at
udstede vejledninger og mulighed for firmaer/producenter at anskaffe sig
de nødvendige papirer og at få forhåndsgodkendt produkter på
markedet.
Hvad har de elektroniske cigaretter gjort for mig og mit helbred?
Jeg er 27 år, har røget cigaretter i mere end 12 år, i 2013 fik jeg øjnene
op for dampen, jeg startede på en cig-a-like, men fandt hurtigt ud af at
det ikke virkede, i et halvt års tid vekslede jeg imellem cigaretter og e-
cigaretter, simpelthen fordi at jeg ikke fik dækket det behov som jeg
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Henvendelse af 27/12-15 fra Deniz Mercan vedr. lovforslag om elektroniske cigaretter
havde behov for.
Da jeg endelig kom helt væk fra smøgerne, opdagede jeg ret hurtigt - at
det var en god ting at skifte over til et andet nydelsesmiddel.
Morgenhosten forsvandt, tøjet lugtede ikke længere, konditionen er
blevet forbedret, lungekapaciteten er ligeledes steget.
Man kunne f.eks. undersøge
1. Hvad betyder den kommende regulering, for de som er over 18 år og
som allerede damper?
( Bruger undersøgelser kan med fordel benyttes )
Jeg sidder som administrator i en facebook-gruppe som pt. huser over
3500 medlemmer. Da lovforslaget bl.a. kommer til at påvirke os brugere,
stiller vi gerne os til rådighed med vores ekspertise, for at kunne bidrage
til en mere fornuftig løsning på en kommende regulering.
2. Hvordan kommer markedet til at være, når loven træder i kraft?
§ 6. Sikkerhedsstyrelsen offentliggør og opdaterer løbende på sin
hjemmeside en liste over elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere, der er anmeldt efter § 5, stk. 1, og oplysninger
og erklæringer, der er modtaget efter regler fastsat efter § 5, stk. 3, nr. 1,
dog ikke oplysninger om drifts- eller forretningsforhold, der er undtaget
fra aktindsigt efter § 30, nr. 2, i lov om offentlighed i forvaltningen.
Oversat = Alle produkter som ikke fremgår af Sikkerhedsstyrelsen's
hjemmeside, må ikke markedsføres og sælges i Danmark.
3. Hvor mange jobs forventes der at kunne skabes?
- Sundhedsministeriet præciserer i lovforslaget at gebyrerne skal dække
omkostningerne, helt præcist 10,1 million danske kroner.
4. Hvor mange væskebeholdere og færdigblandede væsker forventes
der at skulle godkendes igennem Sikkerhedsstyrelsen?
5. Hvor mange virksomheder antages at må dreje nøglen efter loven
træder i kraft?
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Henvendelse af 27/12-15 fra Deniz Mercan vedr. lovforslag om elektroniske cigaretter
6. Hvorfor sidestilles nikotinholdige væsker med ikke-nikotinholdige
væsker? Når nikotinen som er synderen ikke er tilstede i den ikke-
nikotinholdige væske?
"§1 stk 2 Denne lovs kapitel 2, § 15, stk. 1, og kapitel 7 omfatter, foruden
de i stk. 1 nævnte elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere,
elektroniske cigaretter og genopfyld- ningsbeholdere uden nikotin. "
7. Hvad er årsagen til at væskebeholdere ikke må have større kapacitet
end 2ml? Og hvad ville der ske, hvis væskekapaciteten var større?
Her er det især værd at undersøge, hvordan markedet er idag for tanke,
der findes idag et meget lille begrænset udvalg med tanke med væske
kapacitet under 2ml, sammenholdt med udvalget over 2ml. Normalen
har rykket sig indenfor det seneste år fra 3ml til 5ml. Altså tager
lovforslaget ikke hensyn til markedets udvikling, brugerne efterspørger
tanke med større væskekapacitet, hvor selve lovforslaget arbejder imod
væskebeholdere med større kapacitet - uden saglig begrundelse
"I direktivbestemmelsen stilles der således krav om, at nikotinholdig
væske kun markedsfø- res i genopfyldningsbeholdere med en volumen
på højst 10 ml, i elektroniske engangsciga- retter eller i patroner til
engangsbrug. Der stilles samtidig krav om, at patroner og tanke til
nikotinholdig væske har et volumen på højst 2 ml. "
Gebyrernes størrelse
3.14.
For elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere, der betragtes
som lægemidler, er der i bekendtgørelse nr. 1571 af 16. december 2013
om gebyrer for lægemidler m.v., fast- sat regler om betaling for
Lægemiddelstyrelsen virksomhed efter loven.
Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen nr. 1571 af 16. december
2013 om gebyrer for lægemidler m.v., at den, der ansøger
Lægemiddelstyrelsen om godkendelse af et læge- middel
(markedsføringstilladelse), eller er indehaver af en
markedsføringstilladelse til et lægemiddel skal betale et gebyr til
styrelsen for ansøgning om udstedelse af markedsfø- ringstilladelse, for
forlængelse af en markedsføringstilladelse og for løbende produktover-
vågning og kontrol (årsafgift). Gebyret for ansøgning om
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Henvendelse af 27/12-15 fra Deniz Mercan vedr. lovforslag om elektroniske cigaretter
markedsføringstilladelse udgør pr. 1. januar 2015 83.759 kr., mens
gebyret for forlængelse af en tilladelse udgør 17.811 kr. Endelig udgør
årsafgiften 9.382 kr. Det forventes, at gebyret for anmeldelse af
elektroniske cigaretter og genopfyldningsbe- holdere og for årlig
opretholdelse af anmeldelsen vil udgøre henholdsvis 36.900 kr. og
14.700 kr.
- Som markedet er nu, udkommer der en tank ca hver 2. uge - avancen
på elektroniske e-cigaretter er meget lille ca 30-50%, derfor er det værd
at undersøge om gebyrernes størrelse er i overenstemmelse med det
arbejde der er i godkendelsesprocedurerne, samt hvor mange produkter
der anslåes at skulle godkendes indenfor det første år og sammenholde
omkostninger med gebyrer.
Kunne det tænkes at man kunne flytte gebyret fra den lille til den store,
således at det var producenterne der ønskede at markedsføre sig i et
pågældende land, der selv skulle dække udgiften?
Eller ville en EU-godkendelse kunne gælde i alle lande i Europa for et
produkt?
På den måde laster man ikke de små danske virksomheder, som blot
ønsker at tjene til føden.
Da e-cigaretter er et meget nyt område, anbefaler jeg at kontakte
DADAFO (
http://dadafo.dk
)
De lægger inde med den nyeste lægevidenskab, som netop er vigtig i
debatten. Samtidig har de over 1800 medlemmer og de gør et kæmpe
arbejde i at belyse de gode, såvel som de negative sider af lovforslaget.
DE ENGELSKE MYNDIGHEDER LYTTER..
https://www.gov.uk/government/news/e-cigarettes-around-95-less-
harmful-than-tobacco-estimates-landmark-review
- Her er det især bemærkelsesværdigt, at der kan være så forskellig
måde at indsamle forskellige oplysninger på. Kunne vi lære noget af
briterne?
Jeg håber at mit høringsbrev, har givet jer et kort indblik over
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Henvendelse af 27/12-15 fra Deniz Mercan vedr. lovforslag om elektroniske cigaretter
konsekvenserne af det kommende lovforslag - sådan som det er
udformet nu.
Mvh Deniz Mercan