Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 140
Offentligt
Henvendelse til SUU og Sundhedsministeren
Til uddeling til samtlige medlemmer.
Henvendelsen må gerne offentliggøres.
I henhold til den kommende regulering vedr. e-cigaretter, indsendes hermed mit personlige
høringsbrev.
Det fremhæves i debatten, at det handler om at unge under 18 år ikke skal dampe - og at
nikotinen er dødbringende og giftig. Men lovforslaget dækker over mere ekstreme tiltag, som
vil sætte udviklingen to år tilbage. En fatal konsekvens for de allerede 250.000 dampere der
findes i Danmark.
Jeg er enig i, at nikotin kan være dødbringende, i de forkerte hænder. Når det så er sagt, så
kan man også købe rengøringsmidler der kan være lige så dødbringende som nikotin. Men
forskellen er blot, at disse kan købes i håndkøb. Her er det især bemærkelsesværdigt at
husholdningspræperater som kan være direkte skadeligt for børn og vores omgivelser kan
købes i litervis, helt uden kontrol.
Idéen om at vi har en regulering til at sikre kvalitetskrav til e-cigaret væsker er rigtig god, der
bør stilles krav til forhandlere, om at tingene skal gøres efter ordnede forhold, hygiejne m.m
Problemet opstår i, at lovforslaget ligger op til et total forbud imod de allerede eksisterende
produkter, fordi at man med Sikkerhedsstyrelsen ønsker at oprette en enhed, som skal bygge
alt op på ny.
Det sætter os eksisterende dampere i en situation der gør, at der er risiko for at vi falder
tilbage på de almindelige cigaretter igen.
Der er nemlig stor sandsynlighed for at dampere, som ikke kan få dækket deres forsyninger,
vil søge efter alternativer til e-cigaretten.
E-cigaretter har det seneste år udviklet sig med hastig udvikling. Markedet er eksploderet.
Befolkningen kan se at e-cigaretter virker. Men det er ikke de elektroniske cigaretter som
tobaks-medicinal industrien producerer som virker (heriblandt cig-a-likes og nordic e-cigaretter
(reklamerne) , det er det som allerede eksisterer på markedet der har vænnet en stor del af
befolkningen af med de analoge cigaretter.
Konsekvensen af det lovforslag som vil blive implementeret (som det er nu) er et total forbud
imod de eksisterende produkter, en karensperiode på seks måneder, hvor markedet vil være
total dødt.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Henvendelse af 27/12-15 fra Bjørn Olesen vedr. lovforslag om elektroniske cigaretter
1585086_0002.png
De helt store firmaer vil overleve i en kort snor, men de små vil ikke.
Der findes idag lidt over 200 forhandlere (http://www.ecigdanmark.dk/forhandlere)
Hvad har de elektroniske cigaretter gjort for mig og mit helbred?
Jeg er 27 år, røget cigaretter i mere end 14 år, i 2013 fik jeg øjnene op for dampen, jeg
startede på en cig-a-like, men fandt hurtigt ud af at det ikke virkede, i et halvt års tid vekslede
jeg imellem cigaretter og e-cigaretter, simpelthen fordi at jeg ikke fik dækket det behov som
jeg havde behov for.
Da jeg endelig kom helt væk fra smøgerne, opdagede jeg ret hurtigt - at det var en god ting at
skifte over til et andet nydelsesmiddel. Morgenhosten forsvandt, tøjet lugter ikke længere,
konditionen er blevet forbedret, lungekapaciteten steg. Alt i alt er mit helbred tilbage til et
punkt, som var jeg ikke ryger.
Dampen har i bund og grund givet mig mit liv tilbage.
Man kunne f.eks. undersøge
Hvad betyder den kommende regulering, for de som er over 18 år og som allerede damper?
( Bruger undersøgelser kan med fordel benyttes )
Jeg sidder som medlem i en facebook-gruppe som pt. huserer over 3500 medlemmer. Da
lovforslaget bl.a. kommer til at påvirke os brugere, stiller vi gerne os til rådighed med vores
ekspertise, for at kunne bidrage til en mere fornuftig løsning på en kommende regulering.
Hvordan kommer markedet til at være, når loven træder i kraft?
§ 6. Sikkerhedsstyrelsen offentliggør og opdaterer løbende på sin hjemmeside en liste over
elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere, der er anmeldt efter § 5, stk. 1, og
oplysninger og erklæringer, der er modtaget efter regler fastsat efter § 5, stk. 3, nr. 1, dog
ikke oplysninger om drifts- eller forretningsforhold, der er undtaget fra aktindsigt efter § 30,
nr. 2, i lov om offentlighed i forvaltningen.
Oversat = Alle produkter som ikke fremgår af Sikkerhedsstyrelsen's hjemmeside, må ikke
markedsføres og sælges i Danmark.
Hvor mange jobs forventes der at kunne skabes?
- Sundhedsministeriet præciserer i lovforslaget at gebyrerne skal dække omkostningerne, helt
præcist 10,1 million danske kroner.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Henvendelse af 27/12-15 fra Bjørn Olesen vedr. lovforslag om elektroniske cigaretter
Hvor mange væskebeholdere og færdigblandede væsker forventes der at skulle godkendes
igennem Sikkerhedsstyrelsen?
Hvor mange virksomheder antages at må dreje nøglen efter loven træder i kraft?
Hvorfor sidestilles nikotinholdige væsker med ikke-nikotinholdige væsker? Når nikotinen som
er synderen ikke er tilstede i den ikke-nikotinholdige væske?
"§1 stk 2 Denne lovs kapitel 2, § 15, stk. 1, og kapitel 7 omfatter, foruden de i stk. 1 nævnte
elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere, elektroniske cigaretter og genopfyld-
ningsbeholdere uden nikotin. "
Hvorfor må væskebeholdere ikke have større kapacitet end 2ml?
- Og hvilken påvirkning har en større væskekapacitet med over 2ml med ingen nikotin?
Her er det især værd at undersøge, hvordan markedet er idag for tanke, der findes idag et
meget lille begrænset udvalg med tanke med væske kapacitet under 2ml, sammenholdt med
udvalget over 2ml. Normalen har rykket sig indenfor det seneste år fra 3ml til 5ml. Altså tager
lovforslaget ikke hensyn til markedets udvikling.
"I direktivbestemmelsen stilles der således krav om, at nikotinholdig væske kun markedsfø-
res i genopfyldningsbeholdere med en volumen på højst 10 ml, i elektroniske engangsciga-
retter eller i patroner til engangsbrug. Der stilles samtidig krav om, at patroner og tanke til
nikotinholdig væske har et volumen på højst 2 ml. "
Gebyrernes størrelse
3.14. Gebyrer
Gældende ret
For elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere, der betragtes som lægemidler, er der i
bekendtgørelse nr. 1571 af 16. december 2013 om gebyrer for lægemidler m.v., fast- sat
regler om betaling for Lægemiddelstyrelsen virksomhed efter loven.
Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen nr. 1571 af 16. december 2013 om gebyrer for
lægemidler m.v., at den, der ansøger Lægemiddelstyrelsen om godkendelse af et læge- middel
(markedsføringstilladelse), eller er indehaver af en markedsføringstilladelse til et lægemiddel
skal betale et gebyr til styrelsen for ansøgning om udstedelse af markedsfø- ringstilladelse, for
forlængelse af en markedsføringstilladelse og for løbende produktover- vågning og kontrol
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Henvendelse af 27/12-15 fra Bjørn Olesen vedr. lovforslag om elektroniske cigaretter
1585086_0004.png
(årsafgift). Gebyret for ansøgning om markedsføringstilladelse udgør pr. 1. januar 2015
83.759 kr., mens gebyret for forlængelse af en tilladelse udgør 17.811 kr. Endelig udgør
årsafgiften 9.382 kr. Det forventes, at gebyret for anmeldelse af elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbe- holdere og for årlig opretholdelse af anmeldelsen vil udgøre henholdsvis
36.900 kr. og 14.700 kr.
Som markedet er nu, udkommer der en tank hver 2. uge - avancen på elektroniske e-
cigaretter er meget lille ca 30-50%, derfor er det værd at undersøge om gebyrernes størrelse
er i overenstemmelse med det arbejde der er i godkendelsesprocedurerne, samt hvor mange
produkter der anslåes at skulle godkendes indenfor det første år og sammenholde
omkostninger med gebyrer.
Da e-cigaretter er et meget nyt område anbefaler jeg at kontakte DADAFO (http://dadafo.dk )
De ligger inde med den nyeste lægevidenskab, som netop er vigtig i debatten. Samtidig har de
over 1800 medlemmer.
DE ENGELSKE MYNDIGHEDER LYTTER..
https://www.gov.uk/government/news/e-cigarettes-around-95-less-harmful-than-tobacco-
estimates-landmark-review
- Her er det især bemærkelsesværdigt, at der kan være så forskellig måde at indsamle
forskellige oplysninger på. Kunne vi lære noget af briterne?
Regulering er sundt, men at forbyde de eksisterende produkter er ikke sundt for dampen.
Mange af de produkter vi har i dag er oppe på så høj en standard, at jeres regulering vil sene
damp produkter tilbage til sin tidlige eksistens.
Regulering på alder og sikkerhed er en fantastisk ide, men i bedes undersøge hvordan nu
dagens produkter virker. Alle vores devices har nu til dags så mange sikkerheds features at
man kan eliminere den fare der er ved brugen (ikke inhalering), men jeg mener reel brug.
Vores batterier er sikret med adskillige sikkerhedsforanstaltninger, der beskytter os som
forbrugere mod kortslutning, dårlig batteri og ja listen bliver ved.
Rygere fortjener at blive præsenteret for et sundere alternativ til tobaks rygning, og jeres
regulering vil fjerne dette alternativ.
Jeg håber i vil tage godt i mod dampen. Så vi sammen kan skabe et sundere Danmark.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Henvendelse af 27/12-15 fra Bjørn Olesen vedr. lovforslag om elektroniske cigaretter
Dampens skæbne ligger i jeres hænder.
Venlig hilsen
Bjørn Olesen