Notat til Sundheds- og Ældreudvalget, Christiansborg:
Musikterapi som en integreret del af det danske sundhedsvæsen mhp.
forebyggelse og behandling af psykiske lidelser, særligt ved demens
Hanne Mette Ochsner Ridder,
Professor/leder af Forskerprogrammet i Musikterapi,
www.mt-phd.aau.dk,
Aalborg
Universitet. Formand for den Europæiske Musikterapiforening, EMTC. Email: [email protected]
Ulla Holck,
Lektor/leder af Center for Dokumentation og Forskning i Musikterapi,
www.CEDOMUS.aau.dk,
Institut for
Stine Lindahl Jacobsen,
Lektor/studieleder, Musikterapiuddannelsen,
www.musikterapi.aau.dk,
Institut for
Birte Schelde,
Demensfaglig Leder; Gl. Kolding Landevej 43, 7100 Vejle. Email:
Henrik Halkier,
Dekan, Det Humanistiske Fakultet,
www.fak.hum.aau.dk,
Aalborg Universitet. Email:
Behov for nye (kultur)faglige kompetencer i sundhedsvæsenet
Danmark halter markant bagefter, når det drejer sig om at inddrage kunstneriske medier og kulturelle
aktiviteter i forebyggelse og behandling. I vores nabolande ses en bred inddragelse af kultur med en lang række
lovende resultater og indsatser, for eksempel national anbefaling af musikterapi til mennesker med autisme,
psykose og demens i Norge, Sverige, England og Tyskland. Trods manglende implementering i Danmark ser vi
dog spirende lokale initiativer, bl.a. støttet af Ældrepuljen. Den har gjort det muligt at ansætte flere
musikterapeuter med henblik på at afhjælpe medicinkrævende adfærd samt bistå med rådgivning af
plejepersonale i anvendelsen af ikke-sproglige kommunikationsformer i svære plejesituationer. Dansk
musikterapiforskning har skabt bemærkelsesværdige resultater og international opmærksomhed, men disse
potentialer er stort set uudnyttede i danske sammenhænge, da musikterapien endnu ikke anvendes på
nationalt plan og endnu ikke er en velintegreret profession i sundhedsvæsnet. Dette kan der ved fælles hjælp
rettes op på – hvilket er anledningen til dette foretræde for Sundheds- og Ældreudvalget.
Musikterapi som effektivt supplement til forebyggelse og behandling
Musikterapi er internationalt veletableret som universitetsfag og repræsenterer et dokumenteret effektivt
supplement til medicinering og samtaleterapi. Forskning viser bl.a., at musikterapi har en positiv effekt på
motivation, smerte og stress samt på relationelle og kommunikative færdigheder. Der er dokumentation for at
musikterapi reducerer depressive symptomer og angst, negative symptomer ved psykose, og urolig adfærd hos
mennesker som på grund af hjerneskade eller neurodegenerative sygdomme har mistet sprog og sociale
kompetencer. Det er derfor grundlag for at indtænke musikterapi som en målrettet og helhedsorienteret
indsats i den danske sundhedssektor, med forebyggelse og behandling for øje.
Kompetencekravet for at udøve musikterapi i Danmark er en 5årig kandidatgrad i faget.
Musikterapiuddannelsen integrerer det musik- og sundhedsfaglige, hvilket er en forudsætning for at kunne
arbejde kvalificeret og forsvarligt med de patienter, som har de største udfordringer og trænger mest til hjælp.
Den nyeste spædbarnsforskning viser, at en musikalsk grundkompetence er indlejret i barnets medfødte evne
til ikke-sproglig kommunikation. I den forstand er alle mennesker musikalske. Deltagelse i musikterapi
forudsætter derfor ikke specielle færdigheder i musik. For eksempel er sang og prosodi nogle af de tidligste
måder, hvormed børn knytter sig til omverdenen, og ved livets afslutning er musik ligeledes en mulighed for at
20. oktober 2015
Musikterapi