Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 124
Offentligt
1583827_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMCVA
Sagsnr.: 1503977
Dok. nr.: 1837814
Dato: 18. december 2015
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg ved 30 dages ventetid på
behandling)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1202 af 14. november 2014, som ændret ved §
1 i lov nr. 1536 af 27. december 2014, lov nr. 1537 af 27. december 2014, § 1 i lov nr. 542
af 29. april 2015, § 6 i lov nr. 523 af 29. april 2015 og § 7 i lov nr. 742 af 1. juni 2015,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 87
indsættes som nyt
stk. 1:
”En person, som er henvist til udredning på sygehus, jf. § 82 b, kan vælge at blive helt eller
delvist udredt på et af de sygehuse, en af de klinikker m.v., som regionsrådene har indgået
aftale med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i bopælsregionen af
kapacitetsmæssige årsager ikke inden for 1 måned kan tilbyde personen endelig
udredning ved egne sygehuse eller et af de i § 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet
samarbejder med eller sædvanligvis benytter. Såfremt bopælsregionen af faglige årsager
ikke inden for 1 måned kan tilbyde en tilsvarende henvist person endelig udredning ved
egne sygehuse eller et af de i § 79 nævnte sygehus, som regionsrådet samarbejder med
eller sædvanligvis benytter, kan personen ligeledes vælge at blive helt eller delvist udredt
på et aftalesygehus, såfremt ventetiden på nødvendig undersøgelse, konsultation m.v.
forlænges ud over, hvad der er begrundet i de faglige årsager.”
2.
I
§ 87
ophæves stk. 2.
3.
I
§ 87, stk. 1,
som herefter bliver nyt stk. 2, ændres ”2 måneder” til: ”1 måned”
4.
§ 87, stk. 5, nr. 1,
affattes således: ”1) afgrænsning af og vilkår for udredning og
behandling, der er omfattet af stk. 1-3, og undtage bestemte udrednings- og
behandlingsformer.”
5.
I
§ 87, stk. 5, nr. 2,
indsættes efter ”om”: ”og krav til indhold og udformning af
informationsmateriale vedrørende udredning og”
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. oktober 2016.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
§3
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Lovens § 1 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne
med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og formål
1.1. Reel ret til hurtig udredning
1.1.1. Gældende ret
1.1.2. Overvejelser og forslag
1.2. Udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling
1.2.1. Gældende ret
1.2.2. Overvejelser og forslag
2. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4. Administrative konsekvenser for borgerne
5. Miljømæssige konsekvenser
6. Forholdet til EU-retten
7. Hørte myndigheder og organisationer
8. Sammenfattende skema
1. Lovforslagets baggrund og formål
Regeringen ønsker at styrke patienternes rettigheder, så de får en mulighed for selv at
vælge unødig ventetid fra.
Af samme årsag følger det af regeringsgrundlaget, at regeringen vil give alle patienter en
reel ret til hurtig udredning. Hvis der ikke er kapacitet til at udrede en patient inden for 30
dage på de offentlige sygehuse, skal man have mulighed for at få hjælp et andet sted. Det
betyder, at hele eller dele af udredningen skal kunne udføres på private hospitaler og
klinikker, hvor det er fagligt muligt, og hvor patienten ikke selv ønsker at vente længere
eller har valgt at acceptere det, fx fordi man ønsker udredningen gennemført på et
bestemt offentligt sygehus.
Det følger endvidere af regeringsgrundlaget, at alle patienter – uanset pengepung – skal
have ret til at vælge hurtig behandling, når ventetiden på de offentlige sygehuse
overstiger 30 dage. Det skal både gælde mennesker med fysisk sygdom og mennesker
med psykisk sygdom.
Det foreslås derfor, at der indføres en ret til udvidet frit sygehusvalg, når regionen af
kapacitetsmæssige årsager ikke kan tilbyde udredning inden for 30 dage, og at der
indføres en ret til udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling.
2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
Herudover foreslås en ret til udvidet frit sygehusvalg i tilfælde, hvor bopælsregionen af
faglige årsager ikke inden for 1 måned kan tilbyde endelig udredning ved egne sygehuse
eller et af de i § 79 nævnte sygehus, som regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis
benytter, såfremt ventetiden på nødvendig undersøgelse, konsultation m.v. forlænges ud
over, hvad der er begrundet i faglige årsager.
Endelig har Sundheds- og Ældreministeriets og Danske Regioners evaluering af
udredningsretten vist, at patienterne ofte oplever regionernes og de enkeltes sygehuses
informationsmateriale som uensartet og svært forståelig, ligesom de væsentligste
informationer ikke er tilstrækkelig tydelige for patienterne.
Derfor foreslås ministerens bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
regionsrådenes forpligtelser til at oplyse patienterne om deres rettigheder vedrørende
udvidet frit sygehusvalg udvidet til også at kunne fastsætte krav om indhold og
udformningen af denne information til patienterne.
1.1. Reel ret til hurtig udredning
Hurtig udredning er helt central i sundhedsindsatsen. For patienterne betyder et hurtigt
udredningsforløb, at man får klarhed over, hvad man fejler, og at man hurtigst muligt kan
komme i gang med behandlingen og dermed komme tilbage til hverdagen med familie og
arbejde.
Regionsrådet i bopælsregionen er ansvarlig for at yde sygehushenviste patienter et tilbud
om hurtig udredning inden 1 måned (30 dage) fra modtagelse af henvisning. Regionerne
har siden rettighedens ikrafttræden den 1. september 2013 for somatiske patienter og
den 1. september 2014 for patienter med psykiske lidelser (med endelig indfasning den 1.
september 2015) løbende arbejdet for at sikre nødvendig implementering og efterlevelse
af patienternes rettighed.
Omdrejningspunktet for udredningsretten er en afklaring af behandlingsbehov eller
afkræftelse af sygdom. Retten til hurtig udredning skal samtidig danne grundlag for
sygehusets efterfølgende vurdering af patientens behandlingsbehov, fx om der er behov
for kirurgisk indgreb eller medicinsk behandling.
Udredningen kan bestå af et forløb, som omfatter en eller flere forskellige undersøgelser. I
visse tilfælde viser der sig desuden et efterfølgende behov for yderligere undersøgelser
som led i udredningsforløbet. Regionerne er som nævnt forpligtet til, hvis det er fagligt
muligt, at udrede patienten inden for 30 dage, hvilket også gælder, når der er tale om et
fragmenteret forløb med flere undersøgelser. Når udredningsforløbet er afsluttet, får
patienten information om resultatet heraf og informeres om mulige behandlingstilbud
med henblik på patientens samtykke til eventuel behandling, fx operation.
Det er dog langt fra alle omfattede patienter, der tilbydes en sådan udredning inden for en
måned (30 dage), som loven ellers foreskriver. De seneste opgørelser fra den nationale
monitorering af udredningsretten på somatiske område viser, at andelen af patienter, der
udredes inden for fristen på 30 dage, har ligget på et relativt stabilt niveau omkring 60 pct.
for hele den monitorerede periode, dvs. fra 2. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015. Det betyder
med andre ord, at kun ca. 6 ud af 10 patienter, der er omfattet af udredningsretten,
udredes inden for fristen.
Dog kan der være legitime årsager til, at patienten ikke endeligt udredt efter 30 dage. Det
er tilfældet, hvis det ikke er fagligt muligt at udrede patienten inden for fristen, eller hvis
3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
patienten selv ønsker at vente længere eller vælger at acceptere det, fx fordi
vedkommende ønsker udredning ved et bestemt offentligt sygehus.
Alle patienter, som ikke er udredt inden for 30 dage, skal inden for samme tidsfrist have
udleveret en plan for det videre udredningsforløb, ligesom regionerne i dag har pligt til at
afsøge udredning i privat regi, hvis regionen ikke selv kan udrede patienten inden for 1
måned.
Patienterne er dermed i relation til kravet om hurtig udredning afhængige af regionernes
evne til at tilrettelægge effektive og hensigtsmæssige udredningsforløb samt af, at
regionerne har et tilstrækkeligt godt overblik over egen kapacitet, den tværregionale
kapacitet og ledig kapacitet i privat regi. Ordningen indebærer endvidere, at patienten
alene kan henholde sig til adgangen til at klage til Styrelsen for Patientsikkerhed, såfremt
regionen ikke lever op til forpligtelsen.
Regeringen vil forbedre de nuværende forhold for patienterne. Forslagets formål er
således en markant forbedring af den eksisterende ret til hurtig udredning.
Det foreslås derfor, at der indføres en reel ret til hurtig udredning i form af en ret for
patienten til udvidet frit sygehusvalg, når regionen af kapacitetsmæssige årsager ikke kan
tilbyde udredning inden for 30 dage.
Med forslaget ændres udredningsretten således, at patienterne får ret til at vælge hel eller
delvis udredning på et af de sygehuse, klinikker m.v., som regionsrådene – i praksis Danske
Regioner – har indgået aftale med om behandling af patienter under det udvidede frie
sygehusvalg, jf. sundhedslovens § 87, stk. 4, eller et af de i sundhedslovens § 79 nævnte
sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis benytter, hvis patientens
bopælsregion ikke kan efterleve forpligtelsen til at færdigudrede patienten inden for 30
dage af kapacitetsmæssige årsager.
Det er således en forudsætning for at gøre brug af det udvidede frie sygehusvalg, at det
pågældende privatejede sygehus, klinik m.v. har indgået aftale med Danske Regioner
herom.
Herudover foreslås en tilsvarende ret til udvidet frit sygehusvalg til personer, som er
henvist til udredning på sygehus, men hvor bopælsregionen af faglige årsager ikke inden
for 1 måned kan tilbyde endelig udredning ved egne sygehuse eller et af de i § 79 sygehus,
som regionsrådet samarbejder med eller sædvanlig benytter, og hvor ventetid på
nødvendig undersøgelse, konsultation m.v. forlænges ud over, hvad der er begrundet i de
faglige årsager.
Den nye patientrettighed vil skulle omfatte udredning af patienter med såvel fysiske som
psykiske lidelser.
1.1.1. Gældende ret
Retten til hurtig udredning i sygehusvæsenet blev vedtaget med lov nr. 1401 af 23.
december 2012 og trådte i kraft den 1. september 2013. Med lov nr. 743 af 25. juni 2014,
som trådte i kraft den 1. september 2014, fik patienter med psykiske lidelser de samme
rettigheder til hurtig udredning i sygehusvæsenet, som gælder for somatiske patienter.
4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
Udredningsretten er fastlagt i sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1202 af 14.
november 2014, og i den såkaldte sygehusbekendtgørelse, jf. bekendtgørelse nr. 958 af
29. august 2014.
Herudover er reglerne om frit sygehusvalg, udvidet frit sygehusvalg, ret til hurtig
udredning og information til henviste patienter nærmere beskrevet i vejledning nr. 10351
af 19. december 2014. Denne vejledning retter sig til regionsrådene, de offentlige
sygehuse, private specialsygehuse og private sygehuse og klinikker m.fl. og har til formål
at vejlede om reglerne om frit sygehusvalg, ret til hurtig udredning, udvidet frit
sygehusvalg ved ventetid på mere end 1 eller 2 måned (dvs. hhv. 30 eller 60 dage) på
sygehusbehandling og ved aflyste operationer m.m. Den har endvidere til formål at
vejlede om reglerne om sygehusenes pligt til at informere patienter, som er henvist til
undersøgelse, udredning eller behandling.
Lovbestemmelsen om retten til hurtig udredning følger af sundhedslovens § 82 b.
Udredningsretten indebærer, at patienter, der er henvist til udredning på et sygehus, skal
have et tilbud om at blive udredt inden for 30 dage, hvis det er fagligt muligt. Fristen for
endt udredning af patienten er 30 dage, hvor det er fagligt muligt, og hvor patienten ikke
selv har ønsket at vente længere eller har valgt at acceptere det.
Det er udelukkende faglige årsager, der kan begrunde, at udredningsfristen på 30 dage
ikke overholdes. Kapacitetsmæssige udfordringer af den art, som kan løses ved at henvise
til andre offentlige eller private sygehuse, kan derfor ikke begrunde, at udredningsfristen
ikke opfyldes. Derimod kan mangel på en meget speciel ressource, fx en særligt sjælden
ekspertise, som regionen allerede i fuldt omfang anvender, og som det ikke er realistisk
muligt for regionen at købe sig til, udgøre en gyldig faglig grund til, at retten til hurtig
udredning inden for 30 dage ikke kan overholdes.
Hvis det ikke er muligt at udrede patienten inden for 30 dage, skal patienten inden for
samme tidsfrist have en plan for den videre udredning – en såkaldt udredningsplan.
Retten til at få en udredningsplan gælder for alle patienter, som er henvist til
sygehusafdelinger uanset årsagen til, at udredningen ikke er sket inden for 30 dage. Måtte
der eksempelvis opstå en situation, hvor en patient som led i udredningstilbuddet har
afslået undersøgelse på andre sygehuse, har patienten ligeledes ret til en plan for det
videre udredningsforløb.
Hvis en region af kapacitetsmæssige årsager ikke kan efterleve udredningsretten på egne
sygehuse, er regionen forpligtet til at søge patienten udredt på andre regioners sygehuse
eller på private sygehuse og klinikker, hvis disse kan tilbyde hurtigere udredning. I
forbindelse hermed skal regionen – hvis regionen ikke kan udrede patienten inden for
fristen på det sygehus, som patienten er henvist til – oplyse patienten om på hvilket
sygehus, patienten kan tilbydes udredning inden for 30 dage.
Udredningsretten ændrer ikke ved, at akutte patienter fortsat behandles og om
nødvendigt indlægges akut, mens hjerte- og kræftpakkerne desuden sikres accelererede
forløb i overensstemmelse med bekendtgørelsen om maksimale ventetider ved
behandling for kræft og visse tilstande ved iskæmiske hjertesygdomme, jf. bekendtgørelse
nr. 584 af 28. april 2015.
5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
Patienten kan i medfør af det frie sygehusvalg også vælge at blive henvist til et regionalt
sygehus i en anden region end sin bopælsregion. I sådanne tilfælde skal fritvalgsregionen
også udrede patienten inden 30 dage, hvis det er fagligt muligt. Det retlige ansvar for at
efterkomme patientens ret til hurtig udredning, herunder inddragelse af andre regioners
sygehuse samt private sygehuse og klinikker, samt for tilrettelæggelse af en eventuel
udredningsplan påhviler dog fortsat patientens bopælsregion.
Modsat behandling af patienter under det udvidede frie sygehusvalg har private sygehuse
m.v. i dag ikke en ret til aftale om at varetage udredningsforløb eller dele heraf, såfremt
regionen ikke er i stand til at tilbyde udredning inden for 30 dage. En region kan dog indgå
aftaler med private institutioner m.v. – fx efter udbud – om at løse udredningsopgaver for
regionen, så regionen kan opfylde sine forpligtelser i forhold til udredningsretten.
1.1.2. Overvejelser og forslag
Regeringen ønsker at styrke patienternes rettigheder, så de får en mulighed for selv at
vælge unødig ventetid fra.
Af samme årsag følger det af regeringsgrundlaget, at regeringen vil give alle patienter en
reel ret til hurtig udredning. Hvis der ikke er kapacitet til at udrede en patient inden for 30
dage på de offentlige sygehuse, skal man have mulighed for at få hjælp et andet sted. Det
betyder, at hele eller dele af udredningen skal kunne udføres på private hospitaler og
klinikker, der har indgået aftale herom, hvor det er fagligt muligt, og hvor patienten ikke
selv ønsker at vente længere eller vælger at acceptere det, fx fordi man ønsker
udredningen gennemført på et bestemt offentligt sygehus.
Det foreslås derfor, at der indføres en ret til udvidet frit sygehusvalg, når regionen af
kapacitetsmæssige årsager ikke kan tilbyde udredning inden for 30 dage.
Behovet for en forbedring af patienternes rettigheder understreges af en evaluering af
udredningsretten på det somatiske område (fysiske sygdomme), som er udarbejdet af
Sundheds- og Ældreministeriet og Danske Regioner og offentliggjort i december 2015.
I henhold til evalueringen viser den nationale, kvartalsvise monitorering af
udredningsretten, at andelen af patienter, der udredes inden for fristen på 30 dage, har
ligget på et relativt stabilt niveau omkring 60 pct. for hele den evaluerede periode, dvs. fra
2. kvartal 2014 til 1. kvartal 2015. Det er således kun ca. 6 ud af 10 patienter, der er
omfattet af udredningsretten, som udredes inden for fristen.
De seneste monitoreringstal, dvs. for 2. og 3. kvartal 2015, viser ikke fremgang i antallet af
registrerede, gennemførte udredningsforløb inden for fristen. Tværtimod blev blot 57 pct.
af patienterne udredt til tiden i både 2. og 3. kvarttal 2015.
Med forslaget ændres udredningsretten således, at patienterne får ret til at vælge hel eller
delvis udredning i privat regi, hvis patientens bopælsregion ikke kan efterleve forpligtelsen
til at færdigudrede patienten inden for 30 dage.
De nævnte patienter vil derfor stå med en ret til udvidet til frit sygehusvalg i forhold til
hele eller dele af – formentlig ofte den tilbageværende del af – udredningsforløbet og vil
således kunne gøre brug af et privat alternativ, når det offentliges sygehusvæsens
kapacitet ikke rækker.
6
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
Såfremt regionen allerede ved henvisningens modtagelse er eller i løbet af en måned
bliver klar over, at det af kapacitetsmæssige årsager ikke er muligt at tilbyde patienten
endelig udredning inden for denne måned, indtræder patientens ret til udvidet frit
sygehusvalg umiddelbart herefter, og vedkommende skal følgelig orienteres herom.
Retten til udvidet frit sygehusvalg vil ligeledes træde i kraft, når bopælsregionen af
kapacitetsmæssige årsager ikke har kunnet tilbyde patienten udredning inden for 1
måned, dvs. fra og med dag 31 fra henvisningens modtagelse.
Det foreslås endvidere, at såfremt bopælsregionen af faglige årsager ikke inden for 1
måned kan tilbyde endelig udredning ved egne sygehuse eller et af de i § 79 nævnte
sygehus, som regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis benytter, kan patienten
ligeledes vælge at få foretaget den nødvendige undersøgelse på et aftalesygehus, såfremt
ventetid på undersøgelsen, konsultation m.v. forlænges ud over, hvad der er begrundet i
de faglige årsager.
Forslaget begrænses ikke kun til patienter med fysiske sygdomme. Den nye
patientrettighed vil også skulle omfatte patienter med psykiske lidelser, som pr. 1.
september 2015 er blevet ligestillet med somatiske patienter, idet udredningsfristen da
blev nedsat fra 60 dage til de tilsvarende 30 dage.
Med forslaget får de private sygehuse ret til aftale om at varetage hele eller dele af et
udredningsforløb svarende til den eksisterende ret til aftale om behandling efter det
udvidede frie sygehusvalg i relation til behandling.
2.1. Udvidet frit sygehusvalg ved mere end 30 dages ventetid på behandling
Hurtig og effektiv behandling af høj kvalitet er en af regeringens vigtigste prioriteter.
Indførelsen af den differentierede behandlingsret har imidlertid betydet, at mange
patienter ved en række forskellige lidelser har været nødt til at vente længere tid på
behandling uden at kunne fravælge ventetiden og blive behandlet i privat regi, når man
sammenligner med fristen fra før indførelsen af den differentierede behandlingsret.
Hertil kommer, at der er forskel i den regionale tilrettelæggelse af den differentierede
behandlingsret, hvilket for patienterne betyder, at der kan være forskellig praksis alt efter,
hvilken region de er bosiddende i.
Denne opdeling af patienterne ønsker regeringen ikke. Regeringen vil derfor afskaffe den
differentierede ret til udvidet frit sygehusvalg og i stedet afløse den med en ret til udvidet
frit sygehusvalg for alle patienter – uanset pengepung og hvor de bor i landet – hvis der er
mere end 30 dages ventetid på sygehusbehandling. Denne ændring skal komme patienter
med såvel fysiske som psykiske lidelser til gavn.
2.2.1. Gældende ret
Det udvidede frie sygehusvalg er fastlagt i § 87 i sundhedsloven og uddybet i §§ 19-23 i
bekendtgørelse om ret til sygehusbehandling m.v.
Herudover er reglerne om frit sygehusvalg, udvidet frit sygehusvalg, ret til hurtig
udredning og information til henviste patienter nærmere beskrevet i vejledning nr. 10351
af 19. december 2014. Jf. afsnit 1.1.1.
7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
Den nuværende ordning indebærer, at en person, som er henvist til sygehusbehandling og
udredt, kan vælge at blive behandlet på et af de sygehuse, en af de klinikker m.v., som
regionsrådene har indgået aftale med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionen i
bopælsregionen ikke inden for 2 måneder (1 måned ved visse sygdomme) kan tilbyde
behandling ved egne sygehuse eller et af de i § 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet
samarbejder med eller sædvanligvis benytter. Ansvaret for at tilbyde patienter udvidet frit
sygehusvalg efter disse regler påhviler sygehusvæsenet i patientens bopælsregion.
Det udvidede frie sygehusvalg omfatter således patienter, der er henvist til
sygehusbehandling. Henvisningen kan fx komme fra en alment praktiserende læge eller
praktiserende speciallæge, en anden sygehusafdeling, herunder en akutmodtagelse, andre
offentlige sygehuse eller private sygehuse.
Retten til udvidet frit sygehusvalg omfatter ligeledes personer, der er henvist til en
diagnostisk undersøgelse til brug for udredning hos alment praktiserende læger eller
praktiserende speciallæger, hvis bopælsregionen ikke inden for 1 måned (30 dage) efter, at
henvisningen er modtaget, kan tilbyde den diagnostiske undersøgelse ved sine sygehuse
eller samarbejdssygehuse. Denne ret indtræder også i forbindelse med diagnostiske
undersøgelser til brug for speciallæger i Team Danmarks sportsmedicinske team i
forbindelse med behandling af indplacerede eliteidrætsudøvere i Team Danmark, jf.
sundhedslovens § 82 a samt § 13 i bekendtgørelse om ret til sygehusbehandling m.v.
Endvidere kan patienter, som har fået tilbudt en dato for kirurgisk behandling på et
regionalt sygehus, vælge at blive behandlet på et aftalesygehus, hvis det regionale sygehus
ændrer datoen for behandlingen, jf. sundhedslovens § 87, stk. 3. Retten til udvidet frit
sygehusvalg gælder ikke kun på bopælsregionens egne sygehuse, men på alle offentlige
sygehuse, der aflyser en aftalt operationsdato og kun kan give en ny tid på en anden dato.
I den gældende lovgivning differentieres som nævnt oven for i forhold til, hvornår retten til
udvidet frit sygehusvalg indtræder. For patienter, som er henvist til sygehusbehandling og
udredt, indtræder retten til udvidet frit sygehusvalg, hvis patienten skal vente længere end
2 måneder (60 dage) på behandling. For patienter medvisse lidelser indtræder retten til
udvidet frit sygehusvalg dog allerede ved en ventetid på 1 måned (30 dage).
Der findes imidlertid en række undtagelser til udgangspunktet om ret til udvidet frit
sygehusvalg i forbindelse med behandling, jf. kapitel 4 i bekendtgørelse nr. 958 af 29.
august 2014 om ret til sygehusbehandling m.v. Dette gælder eksempelvis for patienter, der
i psykiatrien tvangsindlægges på røde papirer (farlighedskriterium), i henhold til
psykiatriloven, og for retspsykiatriske patienter. Videre gælder det udvidede frie
sygehusvalg ikke i forbindelse med henvisning til organtransplantation, sterilisation,
fertilitetsbehandling, herunder refertilisationsbehandling, høreapparatbehandling,
kosmetisk behandling, kønsskifteoperation, eller ophold på rekonvalescenthjem. Videre
omfatter det heller ikke forskningsmæssig, eksperimentel eller alternativ behandling.
2.2.2. Overvejelser og forslag
Udredningsretten har grundlæggende betydet en forbedring af patienternes retsstilling.
For regeringen er det dog helt afgørende, at hurtig udredning ikke sker på bekostning af
patienternes ret til at kunne vælge hurtig behandling. Patienterne skal både sikres en ret
til hurtig udredning og en ret til hurtig behandling i det danske sundhedsvæsen.
8
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
Indførelsen af den differentierede behandlingsret har betydet, at mange patienter ved en
række lidelser har været nødt til at have en længere ventetid, før de kan fravælge
ventetiden, når man sammenligner med fristen fra før indførelsen af den differentierede
behandlingsret.
Ved at tilbyde alle sygehuspatienter samme rettigheder uanset fysisk eller psykisk lidelse
og samtidig udnytte kapaciteten på både de offentlige og private sygehuse endnu bedre,
sikres patienterne bedre muligheder for at kunne fravælge unødig ventetid.
Af disse årsager foreslås den differentierede ret til udvidet frit sygehusvalg afskaffet og i
stedet afløst af en ret til udvidet frit sygehusvalg for alle patienter ved 30 dages ventetid
på sygehusbehandling.
Forslaget betyder derfor, at en person, som er henvist til sygehusbehandling og udredt,
kan vælge at blive behandlet på et af de sygehuse, en af de klinikker m.v., som
regionsrådene har indgået aftale med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i
bopælsregionen ikke inden for 1 måned kan tilbyde behandling ved egne sygehuse eller et
af de i § 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis
benytter. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor patienten er udredt, eller henvisningen
modtages på sygehuset, jf. § 82 b.
At behandlingen af patienter skal påbegyndes inden for en måned indebærer, at patienten
skal tilbydes
reel
behandling inden fristens udløb.
Den nye patientrettighed skal gælde for de relevante patienter, uanset om der er tale om
en fysisk eller psykisk lidelse.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Med den indgåede finanslovsaftale er regeringen og aftaleparterne enige om et markant
løft af sundhedsområdet på i alt 2,4 mia. kr. i 2016. Det markante løft skal bl.a. bidrage til
en indsats mod overbelægning på sygehusene samt en national handlingsplan for demens
2015. Midlerne skal også bidrage til kapacitetsopbygning med henblik på en reel ret for
patienterne til hurtig udredning og behandling.
Som en del af finanslovsaftalen for 2016 er der afsat en økonomisk ramme i 2016 på 300
mio.kr. og herefter årligt 450 mio. kr. til at sikre patienterne hurtig udredning og
behandling på sygehuset. De afsatte midler skal blandt andet bruges til opbygning af
tilstrækkelig kapacitet i regionerne til at sikre rettidig udredning og behandling. Det er
vurderingen, at lovforslagets økonomiske konsekvenser kan afholdes inden for denne
ramme.
Forslaget vil medføre administrative konsekvenser for regionerne, i det omfang
patienterne skal informeres om de nye rettigheder, og patienterne gør brug af disse
rettigheder.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke konsekvenser i forhold til skatter, afgifter, gebyrer m.v.
Der vil for de privatejede sygehuse, klinikker m.v., som ønsker at indgå aftaler med
regionsrådene i forening (praksis Danske Regioner), være tale om administrative byrder af
9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
1583827_0010.png
mindre karakter. Krav til dokumentation m.v. fra de privatejede sygehuse, klinikker m.v. vil
i det væsentlige være uændrede.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. december 2015 til den 21. januar 2016
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Bedre Psykiatri – Landsforeningen for pårørende, BPK – Brancheforeningen
for privathospitaler og klinikker, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Handicapforbund, Dansk Industri, Dansk IT – Råd for IT- og persondatasikkerhed, Dansk
Kiropraktor Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk
Psykolog Forening, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for Retsmedicin,
Dansk Sygeplejeråd, Dansk Socialrådgiverforening, Det Sociale Netværk, Dansk
Tandlægeforening, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske Fysioterapeuter,
Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Datatilsynet, De
Offentlige Tandlæger, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Erhvervsstyrelsen,
Ergoterapeutforeningen, Fagligt Selskab for Psykiatriske Sygeplejesker, FOA,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen
af Radiografer i Danmark, Foreningen af Speciallæger, Forsikring og Pension, Færøernes
Landsstyre, Grønlands Selvstyre, Institut for Menneskerettigheder,
Jordemoderforeningen, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsforeningen af
Statsautoriserede Fodterapeuter, LAP – Landsforeningen af nuværende og tidligere
psykiatribrugere, Landsforeningen SIND, Lægeforeningen, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber, Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes
Samvirke, Patientforsikringen, Praktiserende Lægers Organisation, Praktiserende
Tandlægers Organisation, Psykiatrifonden, Psykolognævnet, Radiograf Rådet, Region
Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region
Syddanmark, Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Retspolitisk Forening,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland, Rigspolitiet, Rådet
for Socialt Udsatte, Statsforvaltningen, Yngre Læger, 3F, og Ældresagen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Negative konsekvenser/
merudgifter
Som en del af
finanslovsaftalen for 2016
er der afsat en økonomisk
ramme i 2016 på 300
mio.kr. og herefter årligt
450 mio. kr. til at sikre
patienterne hurtig
10
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
1583827_0011.png
udredning og behandling på
sygehuset. De afsatte
midler skal blandt andet
bruges til opbygning af
tilstrækkelig kapacitet i
regionerne til at sikre
rettidig udredning og
behandling. Det er
vurderingen, at
lovforslagets økonomiske
konsekvenser kan afholdes
inden for denne ramme.
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Forslaget vil medføre
administrative
konsekvenser for
regionerne, i det omfang
patienterne skal informeres
om de nye rettigheder, og
patienterne gør brug af
disse rettigheder.
Lovforslaget har ikke
konsekvenser i forhold til
skatter, afgifter, gebyrer
m.v.
Der vil for de privatejede
sygehuse, klinikker m.v.,
som ønsker at indgå aftaler
med regionsrådene i
forening (praksis Danske
Regioner), være tale om
administrative byrder af
mindre karakter. Krav til
dokumentation m.v. fra de
privatejede sygehuse,
klinikker m.v. vil i det
væsentlige være uændrede.
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative
konsekvenser for borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til
§ 1
Til nr. 1
Det foreslåede nye stk. 1, 1. pkt., i sundhedslovens § 87 indebærer, at der indføres en ret
for patienten til udvidet frit sygehusvalg, når regionen af kapacitetsmæssige årsager ikke
kan tilbyde vedkommende udredning inden for 30 dage.
11
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
Med forslaget udvides udredningsretten således, at patienten får en ret til at vælge hel
eller delvis udredning i privat regi hos de sygehuse, klinikker m.v., som har indgået aftale
herom med regionsrådene i forening (i praksis Danske Regioner), hvis patientens
bopælsregion af kapacitetsmæssige årsager ikke kan efterleve forpligtelsen til at
færdigudrede patienten inden for 30 dage.
Såfremt den manglende udredning af patienten skyldes, at patienten selv har ønsket at
vente længere end fristen eller har valgt at acceptere dette, fx grundet et ønske om
udredning på et bestemt sygehus med længere ventetid, udløses retten til udvidet frit
sygehusvalg derimod ikke.
Ændringen har ikke til hensigt at ændre på bopælsregionens eksisterende forpligtelser i
medfør af den gældende ret til hurtig udredning, jf. sundhedslovens § 82 b, ligesom
patientens ret til at klage til Styrelsen for Patientsikkerhed ikke berøres.
Det betyder bl.a., at patienter, der er henvist til udredning på et sygehus, fortsat skal have
et tilbud om at blive udredt inden for 30 dage, hvis det er fagligt muligt. Fristen for endt
udredning af patienten er følgelig 30 dage, hvor det er fagligt muligt, og hvor patienten
ikke selv har ønsket at vente længere.
Forslaget ændrer endvidere ikke på, at såfremt bopælsregionen af kapacitetsmæssige
årsager ikke kan efterleve udredningsretten på egne sygehuse, er regionen forpligtet til af
egen drift at søge patienten udredt på andre regioners sygehuse eller på private sygehuse
og klinikker, hvis disse kan tilbyde hurtigere udredning. I forbindelse hermed skal regionen
– hvis regionen ikke kan udrede patienten inden for fristen på det sygehus, som patienten
er henvist til – oplyse patienten om på hvilket sygehus, patienten kan tilbydes udredning
inden for 30 dage.
Hvis det ikke er muligt at udrede patienten inden for 30 dage, skal patienten på samme
måde som i dag og inden for den samme tidsfrist have en plan for den videre udredning –
en såkaldt udredningsplan. Retten til at få en udredningsplan gælder for alle patienter,
som er henvist til sygehusafdelinger uanset årsagen til, at udredningen ikke er sket inden
for 30 dage, og altså ikke blot ved kapacitetsmæssige udfordringer.
Det offentlige sygehus har i sådanne tilfælde en ufravigelig pligt til af egen drift at
udarbejde en udredningsplan, der lever op til de fastsatte krav og ud fra den foreliggende
viden om patientens diagnose er så fyldestgørende som muligt. Der er med andre ord ikke
tale om, at patienten selv aktivt skal anmode om at få udleveret en plan for
vedkommendes videre udredning.
Hvis regionsrådet i patientens bopælsregion ikke rettidigt kan tilbyde udredning, som er
formålet med patientens henvisning til sygehus, kan patienten vælge at udnytte det
udvidede frie sygehusvalg til at blive undersøgt eller helt eller delvist udredt på de
sygehuse, klinikker m.v., som har indgået aftale herom med regionsrådene i forening.
Med udtrykket ”kan vælge at blive helt eller delvist udredt” forstås den situation, hvor
patientens udredningsforløb i regionen enten ikke er afsluttet eller slet ikke påbegyndt, og
hvor patienten på den baggrund ønsker at gøre brug af det udvidede frie sygehusvalg til at
blive færdigudredt eller få foretaget en eller flere af de nødvendige undersøgelser i privat
regi.
12
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
Dette indebærer, at patienten kan vælge at benytte retten til udvidet frit sygehusvalg til at
få foretaget den eller de undersøgelser, konsultationer m.v., som fremgår af
vedkommendes udredningsplan, på et privatejet sygehus eller en klinik m.v., som har
indgået aftale med regionsrådene i foreningen (Danske Regioner) efter sundhedslovens §
87, stk. 4. Patienten kan ligeledes vælge alene at benytte retten til udvidet frit sygehus til
en del af de undersøgelser, der fremgår af udredningsplanen, og blive i regionalt regi i
forhold til den eller de resterende undersøgelser.
Hvis udfaldet af den eller de undersøgelser, konsultationer m.v., som patienten får
foretaget i privat regi, viser et behov for yderligere undersøgelser end det i
udredningsplanen anførte, forudsættes en ny henvisning fra patientens bopælsregion,
ligesom de almindelige krav for ret til udvidet frit sygehusvalg skal være opfyldt.
I nogle tilfælde vil de undersøgelser, som fremgår af patientens udredningsplan, være
tilstrækkelige til at udrede patienten og evt. stille en diagnose. Det vil dog være det
offentlige sygehus, der på baggrund af udredning/diagnose og evt. andre overvejelser, fx
kontraindikationer, træffer beslutning om tilbud om evt. behandling.
Såfremt regionen allerede ved henvisningens modtagelse er eller i løbet af en måned
bliver klar over, at det af kapacitetsmæssige årsager ikke er muligt at tilbyde patienten
endelig udredning inden for denne måned, indtræder patientens ret til udvidet frit
sygehusvalg umiddelbart herefter, og vedkommende skal følgelig orienteres herom.
Retten til udvidet frit sygehusvalg træder ligeledes i kraft, når bopælsregionen af
kapacitetsmæssige årsager ikke har kunnet tilbyde patienten udredning inden for 1
måned, dvs. fra og med dag 31 fra henvisningens modtagelse, og ikke har kunnet
konstatere dette tidligere.
Det understreges, at bopælsregionen forpligtelse til af egen drift at søge patienten udredt
på andre regioners sygehuse eller på private sygehuse og klinikker, hvis disse kan tilbyde
hurtigere udredning, også består efter, at patientens ret til udvidet frit sygehusvalg er
trådt i kraft, men endnu ikke benyttet af patienten.
Retten til at benytte det udvidede frie sygehusvalg bortfalder, hvis ventetiden på
behandling på aftalesygehuset overstiger ventetiden på bopælsregionens egne sygehuse
og samarbejdssygehuse. Retten til at benytte det udvidede frie sygehusvalg bortfalder dog
ikke, hvis ventetiden på aftalesygehuset er identisk med bopælsregionens sygehuse og
samarbejdssygehuse. Er patienten først blevet henvist til et aftalesygehus, kan
bopælsregionen ikke trække henvisningen tilbage, selvom behandlingsdatoen senere
bliver ændret af hensyn til patientens ønsker.
Modsat behandling af patienter under det udvidede frie sygehusvalg har private sygehuse,
klinikker m.v. i dag ikke en ret til aftale om at varetage udredningsforløb eller dele heraf,
såfremt regionen ikke er i stand til at tilbyde udredning inden for 30 dage. Et regionsråd
kan dog indgå samarbejdsaftaler med private institutioner m.v. – fx efter udbud – om at
løse udredningsopgaver for regionen, så regionen kan opfylde sine forpligtelser i forhold
til udredningsretten.
Med forslaget sidestilles de private sygehuses ret til aftale om at varetage
udredningsforløb eller dele heraf med den eksisterende ret til aftale om behandling af
13
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
patienter efter det udvidede frie sygehusvalg. Dette betyder ligeledes, at det vil være
regionsrådene i forening – i praksis Danske Regioner – som indgår aftaler med private
sygehuse, klinikker m.v., som ønsker at indgå aftale om patienter under det udvidede frie
sygehusvalg i relation til patienter, som er henvist til udredning på sygehus, jf.
sundhedslovens § 87, stk. 4, jf. stk. 1-3.
Med det foreslåede
stk. 1, 2. pkt.,
gives patienten en ret til udvidet frit sygehusvalg i
tilfælde, hvor bopælsregionen af faglige årsager ikke inden for 1 måned kan tilbyde
vedkommende endelig udredning ved egne sygehuse eller et af de i § 79 nævnte sygehus,
som regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis benytter, såfremt ventetid på
nødvendig undersøgelse, konsultation m.v. forlænges ud over, hvad der er begrundet i de
faglige årsager.
Den foreslåede ændring omfatter på den baggrund henviste patienter, som det ikke er
fagligt muligt at udrede inden for fristen, og som oplever, at deres udredningsforløb
forlænges unødigt længe på grund af kapacitetsmæssige udfordringer.
Det er derfor en betingelse for disse patienters ret til udvidet frit sygehusvalg, at
ventetiden på den nødvendige undersøgelse, konsultation m.v. forlænges ud over, hvad
der er begrundet i faglige årsager i forhold til vedkommende patients konkrete
behandling.
Såfremt der ikke er sådanne særlige faglige årsager, der begrunder en specifik ventetid,
betragtes ventetid i denne sammenhæng som begrundet i faglige årsager, hvis patienten
tilbydes en tid, der ligger inden for rammerne af almindelige arbejdsgange og -processer,
og som står i et rimeligt forhold til patientens udredningsforløb i øvrigt.
Det kan eksempelvis være tilfældet for en patient, som af faglige årsager ikke kan tilbydes
udredning inden for en måned, men som af kapacitetsmæssige årsager må vente længere
på en af flere konkrete undersøgelser, konsultationer m.v. end de faglige årsager tilsiger.
En sådan patient vil kunne benytte retten til frit sygehusvalg til at få foretaget den
pågældende undersøgelse på et aftalesygehus med en kortere ventetid efter eget valg.
Patienten vil dog efter gennemførelsen af den konkrete undersøgelse skulle fortsætte
udredningsforløbet i offentligt regi igen, såfremt ventetiden til den eller de resterende
undersøgelser ikke er længere, end de faglige årsager tilsiger.
Såfremt regionen allerede ved henvisningens modtagelse er eller i løbet af en måned
bliver klar over, at det af kapacitetsmæssige årsager ikke er muligt at tilbyde patienten,
som det i øvrigt vurderes ikke at være fagligt muligt at tilbyde udredning inden for 30
dage, en tid til en nødvendig undersøgelse, konsultation m.v., så hurtigt som de faglige
hensyn tilsiger, indtræder patientens ret til udvidet frit sygehusvalg umiddelbart herefter.
Patienten skal følgelig orienteres herom. Er der i regionen først klarhed over den konkrete
kapacitetsmæssige udfordring senere i udredningsforløbet, fx tre uger efter udløbet af de
30 dage fra henvisningens modtagelse, gælder patientens ret tilsvarende.
Det bemærkes, at retten til at benytte det udvidede frie sygehusvalg som nævnt oven for
bortfalder, hvis ventetiden på behandling på aftalesygehuset overstiger ventetiden på
bopælsregionens egne sygehuse og samarbejdssygehuse.
14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
Det er den ansvarlige region, som i forbindelse med udarbejdelse af en plan for det videre
udredningsforløb på et sundhedsfagligt grundlag vurderer, om en undersøgelse,
konsultation m.v., fx en scanning eller en samtale med en psykiater, af faglige årsager bør
afvente et bestemt stykke tid. Det kan eksempelvis være tilfældet ved en særlig lang
inkubationstid eller et fagligt funderet behov for en observationsperiode.
Tidsperspektivet for patientens videre udredning i de tilfælde, hvor det ikke er fagligt
muligt at udrede inden for 30 dage, beror således på en konkret sundhedsfaglig vurdering
af den enkelte patients undersøgelsesbehov. Sygehuset skal derfor udarbejde en
udredningsplan, der ud fra den foreliggende viden om patientens diagnose er så
fyldestgørende som muligt.
Afhængigt af den konkrete situation og hvilke oplysninger sundhedspersonen har til
rådighed ved henvisning af patienten, må det som det svært ufravigelige udgangspunkt
forudsættes, at udarbejdelsen af en plan indebærer et personligt møde mellem patient og
sundhedsperson. Den faglige vurdering af patienten indebærer derfor som udgangspunkt,
at patienten skal indkaldes til en undersøgelse, hvor det vurderes, om udredning af
vedkommende er faglig mulig inden for fristen.
Det vil alene i helt ekstraordinære tilfælde leve op til kravet om en konkret sundhedsfaglig
vurdering at foretage denne vurdering uden at have tilset patienten. Det kan eksempelvis
være tilfældet, hvis de symptomer eller fund, som patienten er henvist på baggrund af,
erfaringsmæssigt altid forudsætter en længere observationsperiode, hvorfor en
undersøgelse af patienten ikke vil bringe relevant ny viden.
Det bemærkes, at regionens forpligtelse til at sikre hurtig udredning og fremdrift i
udredningsforløbet bl.a. gennem afsøgning af ledig privat kapacitet fortsat består, selv om
udredning af patienten ikke vurderes faglig mulig inden for 30 dage fra henvisning.
Som en konsekvens af den nye bestemmelse i sundhedslovens § 87, stk. 1, bliver den
eksisterende stk. 1 om udvidet frit sygehusvalg til nyt stk. 2.
Der henvises desuden til afsnit 1.1.2. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Med forslaget ophæves den nuværende bestemmelse i sundhedsloven § 87, stk. 2,
hvorefter patientens ret til udvidet frit sygehusvalg trådte i kraft ved mere end 1 måneds
ventetid kun gælder, når vedkommende er henvist til behandling for visse sygdomme, jf.
den nugældende § 87, stk. 1, i sundhedsloven.
I den gældende lovgivning differentieres således i forhold til, hvornår retten til udvidet frit
sygehusvalg indtræder. For patienter, som er henvist til sygehusbehandling og udredt,
indtræder retten til udvidet frit sygehusvalg kun, hvis patienten skal vente længere end 2
måneder (60 dage) på behandling. For patienter med visse lidelser indtræder retten til
udvidet frit sygehusvalg dog allerede ved en ventetid på 1 måned (30 dage).
Ophævelsen af sundhedslovens § 87, stk. 2, er derfor en konsekvens af forslaget om at
ophæve den differentierede ret til udvidet frit sygehusvalg, idet retten til udvidet frit
sygehusvalg foreslås at indtræde ved 30 dages ventetid på behandling for alle patienter
15
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
uanset, om der er tale om fysisk eller psykisk sygdom, jf. tillige bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 3, nedenfor.
Forslaget indebærer således også, at der ikke længere vil være færdigudredte personer
henvist til sygehusbehandling, som først ved 2 måneders ventetid på et behandlingstilbud
fra regionsrådet i bopælsregionen kan vælge at blive behandlet på et af de sygehuse, en af
de klinikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale med efter sundhedslovens § 87,
stk. 4, (de såkaldte aftalesygehuse) eller et af de i sundhedslovens § 79 nævnte sygehuse,
som regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis benytter.
Der henvises desuden til afsnit 1.2.2. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Med forslaget ændres fristen for, hvornår retten til udvidet frit sygehusvalg indtræder. Der
vil således være tale om, at fristen ændres fra 2 måneder (60 dage) og 1 måned (30 dage)
for patienter, der er henvist til behandling på sygehus for visse sygdomme, til samme frist
– 1 måned (30 dage) – for alle patienter, der er henvist til behandling på sygehus, uanset
om der er tale om fysisk eller psykisk sygdom.
Forslaget betyder derfor, at en person, som er henvist til sygehusbehandling og udredt,
kan vælge at blive behandlet på et af de sygehuse, en af de klinikker m.v., som
regionsrådene har indgået aftale med efter sundhedslovens § 87, stk. 4, (de såkaldte
aftalesygehuse), hvis regionsrådet i bopælsregionen ikke inden for 1 måned (30 dage) kan
tilbyde behandling ved egne sygehuse eller et af de i sundhedslovens § 79 nævnte
sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis benytter. Fristen regnes
fra det tidspunkt, hvor patienten er udredt, jf. § 82 b.
Retten til frit sygehusvalg ved mere end 30 dages ventetid på behandling gælder for alle
patienter henvist til behandling på sygehus med de undtagelser, som er beskrevet i afsnit
2.2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
At behandlingen af patienter skal påbegyndes inden for en måned indebærer, at patienten
skal tilbydes
reel
behandling inden fristens udløb. Det kan være vanskeligt at afgøre, hvad
der er nødvendige og tilstrækkelige elementer i et behandlingsforløb, da den behandling,
der igangsættes, som udgangspunkt altid vil være individuel og tager afsæt i en
sundhedsfaglig vurdering.
Særligt i psykiatrien kan det være en udfordring at sikre, at den reelle behandling
påbegyndes inden for 1 måned. Det er vigtigt, at patienten ikke møder op til en
indledende samtale uden selvstændigt behandlingsorienteret formål hos sin psykiater, og
at patienten herefter venter uforholdsmæssigt længe, førend næste skridt i
behandlingsforløbet tages. Patienten har krav på, at der inden for 1 måned igangsættes et
reelt behandlingsforløb, fx bestående af regelmæssige konsultationer.
Der er med forslaget ikke tiltænkt yderligere ændringer i forhold til den eksisterende
praksis for retten til udvidet frit sygehusvalg, herunder Danske Regioners aftaleindgåelse
med private behandlingssteder m.v., beregning af venteperioden, fremsendelse af
relevante journaloplysninger, retsvirkningerne af patientens udnyttelse af retten til
udvidet frit sygehusvalg m.v.
Der henvises desuden til afsnit 1.2.2. i de almindelige bemærkninger.
16
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
Til nr. 4
Med forslaget ophæves en del den nuværende ministerbemyndigelse i sundhedsloven §
87, stk. 5, nr. 1, hvorefter ministeren bl.a. kan fastsætte kriterier for, hvornår fristen for
behandling er henholdsvis 30 eller 60 dage.
I den gældende lovgivning differentieres således i forhold til, hvornår retten til udvidet frit
sygehusvalg indtræder. For patienter, som er henvist til sygehusbehandling og udredt,
indtræder retten til udvidet frit sygehusvalg følgelig, hvis patienten skal vente længere end
2 måneder (60 dage) på behandling. For patienter med visse lidelser indtræder retten til
udvidet frit sygehusvalg derimod allerede ved en ventetid på 1 måned (30 dage).
Ophævelsen af den omhandlede del af sundhedslovens § 87, stk. 5, nr. 1, er derfor delvis
en konsekvens af forslaget om at ophæve den differentierede ret til udvidet frit
sygehusvalg, idet retten til udvidet frit sygehusvalg foreslås at indtræde, hvis patienten
skal vente længere end 30 dage på behandling, uanset om der er tale om fysisk eller
psykisk sygdom.
Med nyaffattelsen af bestemmelsen ændres også bemyndigelsen til ministeren, således at
ministeren kan fastsætte nærmere regler om afgrænsning af og vilkår for udredning og
behandling, der er omfattet af stk. 1-3, og undtage bestemte udrednings- og
behandlingsformer.
Der findes en række undtagelser til udgangspunktet om ret til udvidet frit sygehusvalg i
forbindelse med behandling, jf. kapitel 4 i bekendtgørelse nr. 958 af 29. august 2014 om
ret til sygehusbehandling m.v. Dette gælder eksempelvis for patienter, der i psykiatrien
tvangsindlægges på røde papirer (farlighedskriterium), i henhold til psykiatriloven, og for
retspsykiatriske patienter. Videre gælder det udvidede frie sygehusvalg ikke i forbindelse
med henvisning til organtransplantation, sterilisation, fertilitetsbehandling, herunder
refertilisationsbehandling, høreapparatbehandling, kosmetisk behandling,
kønsskifteoperation, eller ophold på rekonvalescenthjem. Videre omfatter det heller ikke
forskningsmæssig, eksperimentel eller alternativ behandling.
Bemyndigelsen forventes derfor også udmøntet på den måde, at de samme undtagelser
efter omstændighederne vil gælde i forhold til udvidet frit sygehusvalg til udredning.
Til nr. 5
Med den foreslåede ændring af bemyndigelsesbestemmelsen i sundhedslovens § 87, stk.
5, nr. 2, udvides bemyndigelsen til ministeren til at fastsætte nærmere reglerne om
regionsrådenes forpligtelser til at oplyse om og krav til indhold og udformning af
informationsmateriale vedrørende udredning og behandling efter stk. 1-3 om udvidet frit
sygehusvalg.
Det fremgår bl.a. af Sundheds- og Ældreministeriets og Danske Regioners evaluering af
udredningsretten, at informationen til patienterne efter Danske Patienters vurdering ofte
er uensartet regioner og sygehuse imellem og kan forekomme svært forståelig for
patienterne, ligesom de væsentligste informationer til tider drukner i mængden af
materiale.
17
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
Anvendelig information er afgørende for, om patienterne – uanset uddannelsesmæssig
baggrund eller bopæl i landet – formår at opnå et tilstrækkeligt kendskab til deres
rettigheder og dermed kunne gøre brug dem.
Den udvidede bemyndigelse påtænkes udmøntet således, at ministeren i højere grad end i
dag vil fastsætte specifikke krav til, hvilke oplysninger regionsrådenes
informationsmateriale til patienterne skal indeholde. Ministeren vil endvidere fastsætte
nærmere regler om den konkrete udformning af patientinformationsmaterialet.
Herudover påtænkes bemyndigelsen udmøntet til at fastsætte krav om ensartethed på
landets regioner og sygehuse, således at alle patienter i landet grundlæggende mødes af
det samme niveau i forhold til oplysningernes letforståelighed, relevans og omfang.
Til
§ 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. oktober 2016.
Med denne ikrafttrædelsesdato sikres regionerne en rimelig overgangsperiode fra
lovforslagets vedtagelse, hvor regionerne vil skulle indgå nye og reviderede aftaler med de
private leverandører, ligesom tilpasningen og udbygning af den regionale kapacitet må
forventes at ske.
Til
§ 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland.
Lovens § 1 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne med
de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslag sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1202 af 14. november 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1536 af 27.
december 2014, lov nr. 1537 af 27.
december 2014, § 1 i lov nr. 542 af 29.
april 2015, § 6 i lov nr. 523 af 29. april
2015 og § 7 i lov nr. 742 af 1. juni 2015
foretages følgende ændringer
18
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
Ȥ 87.
En person, som er henvist til
sygehusbehandling og udredt, kan vælge at
blive behandlet på et af de sygehuse, en af
de klinikker m.v., som regionsrådene har
indgået aftale med efter stk. 4
(aftalesygehuse), hvis regionsrådet i
bopælsregionen ikke inden for 2 måneder
kan tilbyde behandling ved egne sygehuse
eller et af de i § 79 nævnte sygehuse, som
regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter, jf. dog stk. 2. Fristen
regnes fra det tidspunkt, hvor patienten er
udredt, jf. § 82 b. I de tilfælde, hvor
patienten ved henvisningen er udredt,
regnes fristen fra modtagelse af
henvisningen på regionsrådets sygehus.
Stk. 2.
Når personen er henvist til
behandling af alvorlig sygdom, er fristen, jf.
stk. 1, dog 1 måned.
Stk. 3.
En person, som har fået tilbudt
en dato for kirurgisk behandling på et
regionalt sygehus, kan vælge at blive
behandlet på et aftalesygehus, hvis
regionsrådet ændrer datoen.
Stk. 4.
Regionsrådene i forening indgår
aftale med de privatejede sygehuse,
klinikker m.v. i Danmark og sygehuse m.v. i
udlandet, som ønsker at indgå aftale om
behandling af patienter efter stk. 1 og 3 og
§ 82 a.
Stk. 5.
Ministeren for sundhed og
forebyggelse fastsætter regler om
1) afgrænsning af og vilkår for
behandling, der er omfattet af stk. 1-3,
og kan herunder fastsætte kriterier for
alvorlig og mindre alvorlig sygdom og
undtage bestemte behandlingsformer,
2) regionsrådenes forpligtelser til at
oplyse om behandling, der er omfattet
af stk. 1-3, og
3) krav til dokumentation m.v. fra de
privatejede sygehuse, klinikker m.v.,
der indgår aftale efter stk. 4.«
1.
I
§ 87, stk. 1,
indsættes som nyt
stk. 1:
»En person, som er henvist til udredning på
sygehus, jf. § 82 b, kan vælge at blive helt
eller delvist udredt på et af de sygehuse,
en af de klinikker m.v., som regionsrådene
har indgået aftale med efter stk. 4
(aftalesygehuse), hvis regionsrådet i
bopælsregionen af kapacitetsmæssige
årsager ikke inden for 1 måned kan tilbyde
personen endelig udredning ved egne
sygehuse eller et af de i § 79 nævnte
sygehuse, som regionsrådet samarbejder
med eller sædvanlig benytter. Såfremt
bopælsregionen af faglige årsager ikke
inden for 1 måned kan tilbyde en
tilsvarende henvist person endelig
udredning ved egne sygehuse eller et af de
i § 79 nævnte sygehus, som regionsrådet
samarbejder med eller sædvanligvis
benytter, kan personen ligeledes vælge at
blive helt eller delvist udredt på et
aftalesygehus, såfremt ventetiden på
nødvendig undersøgelse, konsultation m.v.
forlænges ud over, hvad der er begrundet i
de faglige årsager.«
Stk. 1 bliver herefter stk. 2.
2.
I
§ 87
udgår stk. 2
3.
I
§ 87, stk. 1,
som herefter bliver nyt stk.
2, ændres ”2 måneder” til:
»1 måned«
4.
§ 87, stk. 5, nr. 1,
affattes således:
»1) afgrænsning af og vilkår for udredning
og behandling, der er omfattet af stk. 1-3,
og undtage bestemte udrednings- og
behandlingsformer.«
5.
I
§ 87, stk. 5, nr. 2,
indsættes efter ”om”:
»og krav til indhold og udformning af
informationsmateriale vedrørende
udredning og«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. oktober
2016.
19
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 124: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (reel ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg efter 30 dages ventetid på behandling), fra sundheds- og ældreministeren
§3
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Lovens § 1 kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvist i kraft
for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
20