Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 12
Offentligt
SAMMENFATNING OG ANBEFALINGER TIL
Kommentarer til afrapporteringen fra
Arbejdsgruppen om gravide med
forbrug og misbrug af rusmidler,
fremsendt som høringssvar til Social-
og Indenrigsministeriet den 29. september 2015
af May Olofsson
ANBEFALINGER:
I:
Målgruppen –
gravide med forbrug og misbrug af alkohol og/eller andre rusmidler
og/eller afhængighedsskabende medicin samt børn, som i fosterlivet har været
eksponeret for nævnte substanser
– bør høre under
Sundheds- og Ældreministeriet,
idet målgruppen primært har alvorlige
sundhedsfaglige
problemer.
II:
Der bør sikres overensstemmelse mellem
Juraen
og
Lægefagligheden
i forhold til
definition af, hvornår et menneske er
et selvstændigt individ.
Lægefagligt er en
fødsel
før
22 fulde graviditetsuger en
abort,
mens fødsel
efter
22 fulde uger er et
for
tidlig født barn.
Som lovgivningen er nu, er et barn i
juridisk
forstand først et
selvstændigt individ, når det er født. Hvis lovgivningen ændres til, at et barn i
juridisk
forstand defineres som
et selvstændigt individ fra en fosteralder på 22 fulde
fosteruger,
vil det
ufødte
barn være omfattet og beskyttet af samme lov –
Serviceloven
– som det
fødte
barn, i tilfælde af omsorgssvigt og overgreb. Denne
problemstilling har
ikke
været behandlet i Arbejdsgruppen (ifølge rapporten).
III:
FN´s Konvention om Barnets Rettigheder (1989)
bør inddrages i Arbejdsgruppens
arbejde og arbejdsgrundlag (Konventionen er slet ikke omtalt i Arbejdsgruppens
rapport). I FN´s Børnekonvention står der, at
børn har brug for beskyttelse både
før
og efter fødslen,
og at
regeringen i de lande, som har tilsluttet sig Konventionen, er
pligtig til at indrette landets love og administrative regler på en sådan måde, at
landet kan leve op til Konventionen.
IV:
Tilbageholdelse uden samtykke
af den gravide under
hele
graviditeten bør være
en mulighed, såfremt kvinden ønsker at gennemføre graviditeten, og hun vurderes
at være
i en sådan tilstand/livssituation, hvor hun ikke vil kunne indgå i specialiseret
svangreomsorg i tilstrækkelig grad (i Familieambulatoriet)
til sikring af
fostrets/barnets behov.
1
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Henvendelse af 11/10-15 fra May Olofsson vedr. tvang over for gravide med misbrug af rusmidler
V:
Der bør etableres et
Samråd
bestående af
speciallæger
(pædiatri, psykiatri,
gynækologi-obstetrik),
børnepsykolog, børnesagkyndig
socialrågiver samt en
jurist
til
vurdering af, om den gravide opfylder kriterierne for tilbageholdelse uden samtykke.
Muligvis bør der tillige være
en repræsentant fra kommunen
med i Samrådet, men
vurderingen bør
primært
foretages af
specialiserede sundhedsfaglige
personer, og
ikke
af ”kommunen”, som omtalt i rapporten.
VI:
Det skal pointeres, at der i denne sammenhæng ikke
primært
er behov for
”misbrugsbehandling”. Der er behov for
specialiseret svangreomsorg på tværfaglig
basis
og
specialiseret pædiatrisk ekspertise.
Den gravide skal
ikke
i
”misbrugsbehandling” uden samtykke.
En del af de meget tungt belastede gravide vil
ikke
kunne magte at indgå i
”misbrugsbehandling”
samtidig
med et graviditets- og fødselsforløb, men det
udelukker ikke, at den gravide kan behandles med
abstinensforebyggende medicin,
som er en nødvendig behandling af den gravide af hensyn til fostret og for
graviditets- og fødselsforløbet.
VII:
Begrebet ”opvækstforhold” bør erstattes af begrebet ”udviklingsforhold”, idet
man da ”tvinges” til at tænke også på det
ufødte
barn.
VIII:
Det er vigtigt at være opmærksom på, hvordan en eventuel ændring af
lovgivningen hen i mod en mulighed for
tilbageholdelse af gravide uden samtykke
lanceres til befolkningen – at man anvender en
positiv og konstruktiv terminologi.
Det drejer sig jo om en
intensiveret behandlingsindsats over for den gravide kvinde
og det ventede barn
og om
en optimal grad af omsorg for den vordende mor og det
ventede barn
med det
formål
at
sikre fødsel af et sundt barn
og
sikre, at moderen
bliver bedst mulig i stand til at drage omsorg for barnet efter fødslen.
Ved at
anvende ord som ”tvang” og at ”den
gravide skal spærres inde”
o.l., skabes der
skræmmebilleder og muligvis angstprovokerende associationer hos målgruppen og i
befolkningen, og man får dermed ikke sat tilstrækkeligt fokus på den centrale
problemstilling –
at passe godt på den gravide kvinde og det barn, hun venter,
og
som hun har valgt til i og med, at hun ikke har valgt at få svangerskabet afbrudt.
IX:
Der er i rapporten
betydelige faktuelle og faglige fejl og mangler,
som der efter
min faglige vurdering
bør rettes op på.
Det bliver for omfattende at konkretisere
dette i nuværende skrift, men jeg uddyber og konkretiserer gerne, hvis dette måtte
ønskes.
Enkelte af de lægefaglige afsnit
bør efter min faglige vurdering
omskrives.
Jeg bidrager gerne til dette, hvis det måtte ønskes.
2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Henvendelse af 11/10-15 fra May Olofsson vedr. tvang over for gravide med misbrug af rusmidler
X:
Der er netop udkommet en ny rapport om erfaringerne i Norge med
tilbageholdelse af gravide uden samtykke, og som i højere grad end tidligere
dokumenterer gode erfaringer med indsatsmodellen. Denne rapport anbefales
medinddraget som baggrundsmateriale i den danske tværministerielle rapport.
Tillige anbefales som baggrundslitteratur Sundhedsstyrelsens publikation ”Omsorg
for gravide og småbørnsfamilier med rusmiddelproblemer”, 2011,
samt artiklen
”Prænatalt omsorgssvigt”
fra Ugeskrift for Læger 1998 og ”Tvangstilbageholdelse
af
gravide rusmiddelafhængige i Danmark”,2011, skrevet på bestilling til
Sundhedsstyrelsen af undertegnede
(de 2 sidstnævnte artikler kan eftersendes,
såfremt det måtte ønskes).
XI:
Jeg undrer mig over, at speciallægefaglig ekspertise og erfaring inden for dette
meget komplekse problemfelt ikke er repræsenteret i Arbejdsgruppens
sammensætning. Dette må stærkt anbefales inddraget i Arbejdsgruppens,
Ministeriets og politikernes videre arbejde med problemområdet.
NB:
Undertegnede står naturligvis gerne til rådighed efter ønske og behov.
Med venlig hilsen
May Olofsson
Speciallæge
Medstifter og tidligere leder af Familieambulatoriet Region Hovedstaden og
Videncenter for Forebyggelse af Rusmiddelskader hos Børn.
E-mail: [email protected]
Telefon: 0045-27288401
3