Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Sundheds- og ældreministeren
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12. oktober 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsnr.: 1502290
Dok. nr.: 1766676
Orientering om opfølgning på den ekstraordinære aktivitet på scleroseho-
spitalerne samt generel status for indsatsen for sclerosepatienter i sund-
hedsvæsenet
Som led i satspuljeaftalen for 2014 blev der afsat 15 mio. kr. til en midlertidig udvi-
delse af fritvalgsrammen til afvikling af ventelister til sclerosehospitalerne i Ry og Has-
lev. Sclerosehospitalerne er foreningsejede specialsygehuse omfattet af sundhedslo-
vens § 79, stk. 2, som tilbyder specialiseret rehabilitering til sclerosepatienter som et
supplement til den øvrige indsats for sclerosepatienter i sundhedsvæsenet.
I forlængelse af satspuljeaftalen blev der nedsat en arbejdsgruppe med repræsentan-
ter fra Danske Regioner, KL, Sundhedsministeriet samt Sundhedsstyrelsen (formand),
der skulle komme med anbefalinger til udmøntning af de afsatte midler.
Satspuljepartierne blev orienteret om arbejdsgruppens anbefalinger i brev af 22. april
2014. På baggrund af arbejdsgruppens anbefalinger udmøntes midlerne i 2014 og
2015.
Det fremgår af arbejdsgruppens rapport, at der skal følges op på den ekstraordinære
igangsatte aktivitet på sclerosehospitalerne i Ry og Haslev ultimo 2015.
Til Sundheds- og Ældreudvalgets orientering har jeg besluttet, at der som led i denne
opfølgning også skal gøres en generel status for indsatsen for sclerosepatienter i
sundhedsvæsenet. Statusarbejdet skal bl.a. beskrive ventetidsforhold og adgangen til
sundhedsfaglige tilbud med specialisteret viden om sclerose.
Sundhedsstyrelsen gennemfører opfølgning og statusarbejdet i samarbejde med re-
levante parter, herunder bl.a. Sclerosehospitalerne, Scleroseforeningen og Dansk Sel-
skab for Forskning i Multipel Sclerose (Daremus) med afrapporteringen senest inden
udgangen af august 2016. Sundheds- og Ældreudvalget vil modtage orientering her-
om.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde