Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 9242
Doknr.
293888
Dato
10-12-2015
Orientering om Ankestyrelsens principafgørelse 74-15 vedrørende § 6, stk. 3, i
bekendtgørelse om socialtilsyn
Til udvalgets orientering kan jeg oplyse, at Ankestyrelsen den 11. november 2015 har
offentliggjort principafgørelse nr. 74-15, hvori Ankestyrelsen fastslår, at 6, stk. 3, i be-
kendtgørelse om socialtilsyn ikke har hjemmel i lov om socialtilsyn. Principafgørelsen
er vedlagt til orientering.
Principafgørelsen indebærer, at socialtilsynene ikke længere har mulighed for at give
et tilbud tilladelse til at fravige deres godkendelse på nærmere fastsatte betingelser,
eller inden for en nærmere bestemt periode. En ansøgning om eksempelvis udvidelse
af målgruppen skal i stedet behandles som en ansøgning om ændring af godkendel-
sen.
Herudover medfører afgørelsen, at socialtilsynene i forbindelse med deres tilsynsvirk-
somhed skal foretage en vurdering af, om de enkelte afgørelser, der allerede er truffet
efter § 6, stk. 3, fortsat skal være gældende.
Baggrund for Ankestyrelsens principafgørelse 74-15
Principafgørelsen omhandler som nævnt § 6, stk. 3, i bekendtgørelse om socialtilsyn.
Det følger af bestemmelsen, at socialtilsynet har mulighed for at give et tilbud dispen-
sation fra deres godkendelse i en nærmere afgrænset periode, f.eks. således, at en
plejefamilie i en periode kan have 3 søskende anbragt, selv om familien kun er gene-
relt godkendt til 2 børn.
Ӥ
6.
…
Stk. 3. Socialtilsynet kan i forbindelse med det driftsorienterede tilsyn, efter anmodning
fra tilbuddet, fastsætte som vilkår for den fortsatte godkendelse, at godkendelsen kan
fraviges inden for nærmere fastsatte betingelser eller inden for en nærmere bestemt
periode.”
Socialtilsynene har allerede efter socialtilsynslovens § 5, stk. 4, mulighed for at fast-
sætte vilkår, hvis opfyldelse er en betingelse for fortsat godkendelse. Socialtilsynet
kan knytte frister til et vilkår.
”
§ 5.
…
Stk. 4. Socialtilsynet kan i forbindelse med godkendelsen efter stk. 1 fastsætte vilkår,
hvis opfyldelse er en betingelse for fortsat godkendelse. Socialtilsynet kan knytte fri-
ster til et vilkår.”
Ifølge Ankestyrelsens principafgørelse kan der ikke fastsættes regler om, at socialtil-
synet efterfølgende kan ændre i vilkårene for en allerede meddelt godkendelse, da der
ifølge Ankestyrelsen hverken er hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen i §§ 5, stk. 8
eller 7, stk. 4, i lov om socialtilsyn.