AARHUS
A. Hertzums Vej 2
Postboks 5134
8000 Aarhus C
KØBENHAVN
Bragesgade 10, 2. sal
Postboks 585
2200 KBH N
KONTAKTOPLYSNINGER
www.socialeretshjaelp.dk
CVR-nr.: 30403258
Telefon: 70 22 93 30
Den offentlige støttede frivillige gældsrådgivning – på rette vej
Hos Den Sociale Retshjælps Fond sættes der stor pris på, at man igen har afsat midler til den offentlige
gældsrådgivning i satspuljeaftalen på socialområdet for år 2016. Yderligere bifalder vi, at der samtidig
iværksættes en undersøgelse af modeller for gældsrådgivning målrettet socialt udsatte borgere og
overgældsatte borgere generelt, herunder mulighederne for en varig forankring. En sådan varig forankring af
det gratis gældsrådgivningstilbud er noget, som DSRF i mange år har efterspurgt, og vi tillader os derfor at
komme med et par forslag til, hvad det ville være værd at kigge på i denne forbindelse.
DSRF finder det vigtigt, at næste skridt bliver at sikre en ensartet, gennemsigtig og kvalificeret offentligt støttet
gældsrådgivningsordning, som man ser det med den offentligt støttede retshjælp. Vores forslag er derfor også,
at man fra politisk side fortsætter de gode tanker og samler alle relevante parter såsom
gældsrådgivningsorganisationerne, embedsmænd og andre relevante fagfolk til en diskussion om, hvordan vi
sammen bedst muligt sikrer, at vi får mest kvalificeret gældsrådgivning for pengene, herunder hvad denne
rådgivning som minimum skal indeholde, hvilke instanser der forestår den, og hvem den konkret er målrettet.
Den offentligt støttede gældsrådgivning
Den fremtidige model for gældsrådgivningen i Danmark bør være ambitiøs og tilgodese det ansvar, vi som
samfund har for at samle overgældssatte borgere op. Vores 8 års erfaring på gældsområdet har vist os, at det
at få ryddet op i sin økonomi kan være et afgørende skridt på vejen mod en bedre tilværelse. Fra et
retssikkerhedsperspektiv er det væsentligt, at også de mest udsatte borgere, som ikke har midlerne til at
betale for privat gældsrådgivning, har adgang til denne hjælp. Derfor mener vi, at det bør være en statslig
opgave at sikre borgerne adgang til gratis gældsrådgivning, som man ser det i vores nordiske nabolande.
Udviklingen af en fælles model for kvalificeret gældsrådgivning i Danmark bør inddrage alle de aktører, som
beskæftiger sig med området til dagligt, da disse må formodes at have viden om, hvad der fungerer, og hvad
der ikke gør. Vores forslag er, at der afholdes et møde for alle relevante aktører og instanser, så man kan få en
kvalificeret diskussion af omfanget af den offentlige gældsrådgivning og hvilke tiltag, som det i første omgang
er vigtigt at få sat fokus på. Det er vigtigt, at man enes om nogle fælles krav på området og faste retningslinjer
for, hvad den offentligt støttede gældsrådgivning skal indeholde.
Minimumskrav og målgruppe for gældsrådgivning
Man bør sætte sig nogle mål for en grundlæggende fælles standard for, hvilken rådgivning man kan forvente,
når man som borger henvender sig til en af de offentligt støttede gældsrådgivningsorganisationer. Vores
forslag er, at der som udgangspunkt ikke bør være forskel på rådgivningens substans organisationerne
imellem, da vi finder det uhensigtsmæssigt, hvis borgerens retsstilling betinges af vedkommendes geografiske
placering. Man skal dog huske, at der er særlige hensyn at tage i forhold til arbejdet med særligt udsatte
borgere, da der typisk er flere forhold, som ligger til hinder for, at disse kan opnå de samme positive resultater
ved gældsrådgivningen som øvrige borgere. Ofte er det ikke nok, at der
findes
gratis tilbud for denne gruppe
borgere – det er også vigtigt, at disse gøres
bekendt
med disse tilbud og samtidigt får hjælp til at komme i
kontakt med rådgiverne, da de ellers ikke får det gjort. Vi mener, at man fra start skal sikre
opsøgende
rådgivning på steder, hvor denne målgruppe færdes, og at man også kommer ud på Kriminalforsorgens
institutioner, således at borgere, der ikke selv har mulighed for at opsøge hjælpen, stadig kan modtage denne.
I samme forbindelse bør man som på retshjælpsområdet, som varetages af Civilstyrelsen, sætte nogle
rammer for,
hvem
den offentligt støttede gældsrådgivning henvender sig til, da betegnelsen ’socialt udsatte og
overgældssatte borgere’ spænder bredt i dag. Man kunne med fordel benytte sig af det system, som man
kender fra den offentligt støttede retshjælp, hvor man opdeler efter en indtægtsgrænse.
1