Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 90
Offentligt
1574839_0001.png
Evaluering af Overgrebspakken – resultater og initiativer
Baggrund
Den såkaldte Overgrebspakke (”Samlet indsats til beskyttelse af børn mod overgreb”)
blev aftalt med satspuljeaftalen for 2013. Overgrebspakkens fokus er på at forebygge
og gribe tidligt ind i forhold til udsatte børn og unge, med særligt fokus på sager hvor
der er viden eller mistanke om voldelige eller seksuelle overgreb. Overgrebspakken
adresserer dette gennem en række lovændringer på det sociale område, oplysnings-
kampagner, udviklingsprojekter, oprettelse af børnehuse til udredning mv.
Som led i satspuljeaftalen blev det i satspuljekredsen aftalt, at der skulle påbegyndes
en evaluering 1 år efter lovreglernes ikrafttræden 1. oktober 2013. Denne evaluering
er nu gennemført via tre delundersøgelser.
Der er således gennemført følgende delundersøgelser:
Ankestyrelsen
har foretaget en evaluering af de lovændringer, der trådte i kraft 1.
oktober 2013, ligesom de har undersøgt kommunernes implementeringstiltag.
Data stammer fra både landsdækkende spørgeskemaer, besvaret af 96 kommu-
ner, sagsgennemgang af en stikprøve på 103 konkrete sager fra 25 kommuner
og fokusinterviews med 4 kommuner.
Deloitte
har for Socialstyrelsen gennemført en erfaringsopsamling om børnehu-
sene, som også blev oprettet og lovfæstede med Overgrebspakken. Opsamlin-
gen bygger på data fra alle 5 børnehuse, spørgeskemaundersøgelser samt inter-
views med relevante aktører (børnehusene, kommunerne, politiet, sygehusvæ-
senet (børnelæger og retsmedicinere)).
Børnerådet
har for Socialstyrelsen indsamlet erfaringer fra 6 børn, der har benyt-
tet børnehusene.
Hovedkonklusioner
På baggrund af de tre delundersøgelser vurderer ministeriet, at der kan drages føl-
gende hovedkonklusioner:
Overgrebspakkens initiativer er overordnet set succesfulde
Evalueringen peger på, at der blandt både kommuner, børnehuse, politi og sygehus-
væsen er generel tilfredshed med initiativerne, som overvejende vurderes at have
løftet kvaliteten på området.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 90: Orientering om evalueringen af Overgrebspakken, fra social- og indenrigsministeren
1574839_0002.png
Kommunerne har gennemført målrettede implementeringsindsatser
Størstedelen af kommunerne har i forhold til et eller flere elementer i Overgrebspak-
ken iværksat implementeringstiltag og formidlingsaktiviteter for at styrke bestemte
målgruppers viden om fx ændrede regler.
Interviewede børn er tilfredse med børnehusene
Interviews med 6 børn, der har været igennem et forløb i børnehusene, viser, at bør-
nene har haft en positiv oplevelse med deres forløb.
Udfordringer med kommunernes sagsbehandling på overgrebsområdet
Ankestyrelsens undersøgelse viser dog en høj andel af fejl i sagsbehandlingen i stik-
prøven af sager, hvor der er underrettet om viden eller mistanke om overgreb.
Udfordringer i samarbejdet mellem kommuner og børnehuse
Deloittes undersøgelse for Socialstyrelsen tyder på enkelte udfordringer i samarbejdet
og kommunikationen mellem børnehuse og kommuner vedr. omfanget af kommuner-
nes brug af børnehuse på den ene side og børnehusenes rolle ved indstillinger til valg
af foranstaltninger på den anden side.
Ændret fokus på baggrund af evalueringens resultater
Socialstyrelsen har i dag en række initiativer på overgrebsområdet målrettet kommu-
nerne. Formålet er at klæde kommunerne fagligt på til at håndtere sager korrekt, hvor
der er viden eller mistanke om overgreb.
Social- og Indenrigsministeriet vil anmode Socialstyrelsen om at målrette disse aktivi-
teter særligt mod de udfordringer, som evalueringen påpeger. Fra 2016 vil der således
bl.a. ske følgende ændringer i de igangværende initiativer:
Socialstyrelsen intensiverer sine kommunerettede aktiviteter, så flere kommu-
ner kan få lokalt tilpassede og længerevarende rådgivning inden for de eksi-
sterende rammer, hvor kommunernes konkrete udfordringer på overgrebsom-
rådet identificeres og adresseres gennem faglig opkvalificering mv. Opleves
kommunerne at have udfordringer på sagsbehandlingsområdet, vil Socialsty-
relsen være opmærksom på at henvise kommunerne til de forskellige udvik-
lings- og opkvalificeringstilbud under ministeriet, fx læringsforløb hos Ankesty-
relsen, Task Forcen på børneområdet, kurser og efteruddannelsestilbud for
sagsbehandlere mv.
Socialstyrelsen vil i højere grad opsøge de kommuner, hvor der fagligt vurde-
res at være udfordringer på overgrebsområdet, med tilbud om opkvalificering
på overgrebsområdet.
Socialstyrelsen tilbyder et netværk for videns- og erfaringsudveksling til inte-
resserede kommuner, der skal understøtte fortsat udvikling af området.
Socialstyrelsen understøtter, at der afholdes lokale dialogmøder mellem bør-
nehusene og brugerkommunerne, hvilket flere børnehuse allerede er i gang
med. Fokus er blandt andet netop på samarbejdet og rollefordeling mellem
børnehuse og kommuner.
Ankestyrelsen følger, via sin praksiskoordinerende rolle, praksis i kommunerne for at
sikre ensartede og korrekte afgørelser samt ligebehandling af borgere - uanset hvor i
landet de bor. Redskaberne til styrkelse af kommunernes praksis spænder fra vejled-
ning via fx hotline, principafgørelser og undersøgelser til formidlingsaktiviteter både i
form af artikler mv. og i form af undervisningsaktiviteter.
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 90: Orientering om evalueringen af Overgrebspakken, fra social- og indenrigsministeren
1574839_0003.png
Som opfølgning på denne evaluerings resultater skriver Ankestyrelsen direkte
til alle landets kommuner, så det sikres, at de kender deres muligheder for
rådgivning, læringsforløb mv. om sagsbehandlingsregler på børneområdet
hos Ankestyrelsen. Socialstyrelsen vil i deres kontakt med kommuner også
have fokus herpå.
Undersøgelsernes hovedresultater
1. Brugen af børnehuse
Baggrund
Børnehusene blev oprettet som en del af Overgrebspakken. Kommunerne er forplig-
tede til at anvende børnehusene i børnesager, hvor disse tre forhold alle er gældende:
1. kommunen igangsætter en børnefaglig undersøgelse (servicelovens § 50)
2. der er viden eller mistanke om seksuelle eller voldelige overgreb mod barnet
3. andre sektorer end kommunen er involveret (sygehusvæsen og/eller politi).
Er kommunen i tvivl om, hvorvidt en sag lever op til de tre forhold, og dermed om
kommunen skal benytte børnehuset, kan kommunen kontakte børnehuset og få råd-
givning herom.
Børnehuse er fysiske huse, geografisk placeret med et i hver region, samt evt. en
satellit. Børnehusene er kommunalt forankrede og finansierede. Husene er børneven-
ligt indrettede og rummer bl.a. faciliteter til videoafhøring mv. Her mødes de primære
aktører (kommuner, politi og sygehusvæsen i forhold til den indledende vurdering) om
at undersøge barnet i overgrebssager. Børnehusene bidrager således med faglig vi-
den til kommunens børnefaglige undersøgelse, men de har ikke kompetence til at
træffe afgørelser. Kommunerne fastholder således myndighedsansvaret gennem hele
sagen, da de har den samlede viden om barnet og dets familie.
Konklusion
Generelt er børnehusene en succes. Undersøgelserne viser, at de bliver brugt i rela-
tivt stort omfang af kommunerne, og at børnehusene kompetencemæssigt er klædt på
til at løfte opgaven. Der er generelt gode erfaringer med brugen af børnehusene
blandt alle involverede aktører.
Fakta fra undersøgelserne
Socialstyrelsens data fra børnehusene viser, at børnehusene har modtaget over
1.000 såkaldte konsultative henvendelser, som er sager, hvor kommunerne har
været i tvivl om, hvorvidt en sag hørte under børnehuset og spurgt børnehusene til
råds. Herudover har børnehusene haft over 1.000 faktiske sager i løbet af 2014.
98 procent af de deltagende kommuner oplyser i Ankestyrelsens spørgeskema-
undersøgelse, at de har gjort brug af et børnehus, og langt de fleste har gode er-
faringer hermed. Socialstyrelsens undersøgelse viser ligeledes, at erfaringerne
med børnehusene i kommuner, politi og sundhedsvæsen i løbet af det første år er
meget positive. De adspurgte medarbejdere oplever overvejende, at børnehusene
er med til at forbedre indsatsen i sager om overgreb mod børn og unge.
Ankestyrelsen vurderer dog, at i 5 af de relevante 30 sager fra stikprøven har
kommunerne ikke efterlevet reglerne om inddragelse af børnehuset i udarbejdel-
sen af den børnefaglige undersøgelse.
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 90: Orientering om evalueringen af Overgrebspakken, fra social- og indenrigsministeren
1574839_0004.png
Socialstyrelsens undersøgelse viser, at medarbejderne i kommunerne oplever, at
der er klare kriterier for, hvornår en sag skal i børnehuset. Tvivlsspørgsmål afkla-
res via en konsultativ henvendelse til børnehusene. Dog indikerer Socialstyrelsens
undersøgelse, at børnehusene oplever forskelle i kommunernes vurderinger i sa-
gerne og omfang af anvendelse af børnehusene.
Socialstyrelsens undersøgelse viser, at børnehusene råder over relevante og
tilstrækkelige faglige kompetencer:
o
Alle børnehusene har samtlige relevante faggrupper ansat (socialrådgiver,
psykolog mv.)
o
Medarbejderne i børnehusene har generelt lang erfaring på området for udsat-
te børn og unge
o
Medarbejderne vurderes af både kommuner, politi og sygehusvæsen overve-
jende som kvalificerede til at varetage opgaverne i børnehuset
Socialstyrelsens undersøgelse viser, at de involverede aktører oplever det tvær-
sektorielle samarbejde som velfungerende og værdiskabende via tre mekanismer:
1. Øget personlig kontakt mellem de relevante fagpersoner gennem de såkaldte
sagssamråd, der afholdes i børnehusene. Den personlige kontakt letter be-
handling af sager og fremmer hurtig problemløsning.
2. Fælles videngrundlag i de konkrete børnehussager gennem udveksling af re-
levante oplysninger på sagssamrådene.
3. Bedre tværsektorielt kendskab til metoder, problemstillinger og perspektiver
hos de øvrige sektorer, hvilket øger gensidig forståelse.
Socialstyrelsens undersøgelse viser dog, at børnehusenes rolle som faglig rådgi-
ver, men ikke myndighed, kan medføre udfordringer. Således skal kommunen
pba. børnehusenes udredning afgøre, hvilken støtte der skal iværksætte, ud fra
barnets samlede behov for støtte, som kan være udløst af både overgrebet men
også andre udfordringer i barnets liv. Her oplever nogle kommunale medarbejde-
re, at børnehuse kan blive for konkrete i deres rådgivning ved at anbefale speci-
fikke støtteforanstaltninger, og evt. drøfte dette med familien. Det kan være pro-
blematisk, da kommunen har det samlede overblik over, om også andre faktorer
spiller ind på behovet og typen af støtte, og det derfor er kommunerne, der har af-
gørelseskompetencen.
2. Børns oplevelse og inddragelse
Baggrund
Med Overgrebspakken indførtes nye regler om børneinddragelse, som supplerede de
gældende regler om en obligatorisk børnesamtale, generelle krav om partshøring mv.
Disse nye regler vedr. inddragelse af børn supplerer de gældende regler specifikt i
forhold til sager, hvor der er viden eller mistanke om overgreb, nemlig via krav om en
ny børnesamtale. Dette gælder både, når kommunen modtager en underretning om
mistanke om overgreb, og også når kommunen vælger at foretage en børnefaglig
undersøgelse af barnets samlede forhold på baggrund heraf.
Ligeledes blev børnehusene oprettet for at styrke fokus på barnets inddragelse og
perspektiv. Et af børnehusenes hovedformål er således at sikre børnevenlige omgi-
velser og personale med særlige kompetencer til at håndtere børn i krisesituationer,
så børnene oplever så positive og kompetente forløb som muligt.
Konklusion
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 90: Orientering om evalueringen af Overgrebspakken, fra social- og indenrigsministeren
1574839_0005.png
Stikprøven af kommunale sager viser, at kommunerne har udfordringer med at over-
holde reglerne om børnesamtale, når der underrettes om overgreb. Undersøgelserne
viser dog samtidig, at de interviewede børn, der har været igennem et forløb i børne-
husene, har haft en positiv oplevelse med dette forløb.
Fakta fra undersøgelserne
Ankestyrelsen vurderer, at i 28 af de 103 gennemgåede sager fra kommunerne i
stikprøven er reglerne om børnesamtale på baggrund af
underretningen
ikke ble-
vet efterlevet. Reglerne om børnesamtalen er dog blevet efterlevet i alle 11 rele-
vante sager, hvor der blev sat en
børnefaglig undersøgelse
i gang.
De seks interviewede børn, som har været i børnehusene, beskriver generelt de-
res oplevelse positivt. De fremhæver følgende:
o
Det hjalp at være i børnehuset
o
De voksne er søde, omsorgsfulde, hensynsfulde
o
Børnene fik mulighed for at tale det hele igennem med nogle andre
o
Nogle børn var glade for at få et minde, fx en sten, med fra børnehuset
o
Børnevenlig indretning i børnehuset
3. Kommunernes håndtering af underretninger
Baggrund
Der blev med Overgrebspakken indført en række krav til, hvordan kommunerne skal
håndtere de underretninger om bekymring for konkrete børn og unge, som de modta-
ger. For det første skal kommunernes gennemgå samtlige underretninger indenfor
24
timer
fra modtagelsen og foretage en vurdering af, om der er behov for akut at iværk-
sætte foranstaltninger. For det andet gælder, at hvis en fagperson underretter om et
barn, skal vedkommende
fagperson have en tilbagemelding
om iværksættelse af un-
dersøgelse af barnets forhold eller foranstaltninger. Og for det tredje skal
sagen gen-
vurderes
af en medarbejder, der ikke tidligere har siddet med sagen, hvis der kommer
underretninger om børn, for hvem der allerede er igangsat en foranstaltning.
Konklusion
Kommunerne har udfordringer med at overholde underretningsreglerne i varierende
omfang. Akutvurderingen indenfor 24-timersfristen opfyldes i højest grad, mens tilba-
gemeldingen til faglig underretter volder størst problemer. Tilbagemelding til faglig
underretter er samtidig den regel, som færrest kommunerne oplever understøtter den
faglige kvalitet.
Fakta fra undersøgelserne
24-timers frist
Sagsgennemgangen af stikprøven af kommunesager viser, at kommunerne i 84 af
de gennemgåede 103 sager har foretaget en akutvurdering indenfor 24 timer.
I Ankestyrelsens spørgeskemaundersøgelse oplyser 97 procent af kommunerne,
at de har oprettet en særlig mailadresse til modtagelse af underretninger. De fle-
ste har også oprettet en telefon, organisatorisk enhed og/eller beredskab herfor.
74 procent af kommunerne oplyser i Ankestyrelsens spørgeskemaundersøgelse,
at de oplever, at kravet har bidraget til en hurtig akutvurdering.
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 90: Orientering om evalueringen af Overgrebspakken, fra social- og indenrigsministeren
1574839_0006.png
Genvurdering
Sagsgennemgangen af de 16 relevante sager fra stikprøven af kommunesager
viser, at kommunerne i 10 af de 16 sager har overholdt reglerne om genvurdering.
I de øvrige 6 er der enten ikke foretaget en genvurdering, eller det fremgår ikke, at
sagen, hvorvidt der er foretaget en genvurdering.
74 procent af kommunerne oplyser i Ankestyrelsens spørgeskemaundersøgelse,
at de oplever, at genvurderingskravet har bidraget til kvalificeret og faglig sparring.
Tilbagemelding til faglig underretter
Sagsgennemgangen af stikprøven af kommunesager, viser, at kommunerne i 60
af de 78 sager hvor underretter var en fagperson, ikke har overholdt reglerne om
at orientere fagpersonen.
54 procent af kommunerne oplyser i Ankestyrelsens spørgeskemaundersøgelse,
at de oplever, at det har bidraget til en bedre indsats at indføre kravet om tilbage-
melding til faglig underretter.
61 procent af kommunerne oplyser i Ankestyrelsens spørgeskemaundersøgelse,
at de oplever udfordringer forbundet med kravet, fx usikkerhed om præcis hvornår
orienteringen skal ske.
4. Kommunale beredskaber
Baggrund
Med Overgrebspakken blev der indført regler om, at kommunerne skal have et politisk
godkendt og offentliggjort beredskab om forebyggelse, tidlig opsporing og behandling
af sager om overgreb mod børn. Formålet er bl.a., at alle relevante personalegrupper i
kommunen har kendskab til handlemuligheder på området. Kommunerne har mulig-
hed for at få bistand til udarbejdelsen og implementeringen fra Socialstyrelsen.
Konklusion
Beredskaberne lever op til formålet. Således oplever langt de fleste kommuner, der
lever op til lovkravet til beredskabet, at det styrker kommunens håndtering af over-
grebsområdet. Men der er stadig kommuner, der ikke lever op til lovkravet om at have
politisk godkendte og offentliggjorte beredskaber.
Fakta fra undersøgelserne
69 procent af kommunerne oplyste i Ankestyrelsens spørgeskemaundersøgelse i
november 2014, at de havde et politisk godkendt og offentliggjort beredskab. I en
opdateret informationsindsamling fra november 2015, er dette tal 89 procent, og 5
procent havde på det tidspunkt et politisk godkendt, men ikke offentliggjort bered-
skab.
95 procent af kommunerne med beredskaber oplever, at det i høj eller nogen grad
har styrket forvaltningens interne håndtering af og opfølgning på underretninger
om overgreb mod børn og unge eller mistanke herom.
Ankestyrelsens undersøgelse viser endvidere, at 90 procent af kommunerne har
skriftlige retningslinjer for håndtering af underretninger, ud over beredskabet.
6