Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 84
Offentligt
1574102_0001.png
Ankestyrelsens statistikker
Anbringelsesstatistik
Årsstatistik 2014
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0002.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
INDHOLDSFORTEGNELSE
Side
Forord
1
2
Hovedresultater
Afgørelser om anbringelse i 2014
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
2.6
2.7
3
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
4
4.1
4.2
4.3
5
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
5.6
5.7
Fald i andelen af frivillige anbringelser
Flest afgørelser om at anbringe drenge
Flest afgørelser om at anbringe teenagere
Flere anbringelser i plejefamilie
Kommunerne tager oftest initiativ til undersøgelse om behov for anbringelse
Oftest anbringes børn på grund af forældrenes utilstrækkelige omsorg
Flere sammenbrud i anbringelser
Færre anbragte børn ved udgangen af 2014
Flest anbragte teenagere
Flest anbragt i plejefamilie
Flere er anbragt uden samtykke
Opfølgning og andre sagshændelser
Hjemgivelser og andet ophør af anbringelse
Etablering af døgnophold i efterværn
18-22-årige med døgnophold fordelt på anbringelsessted og køn
Ophør af døgnophold i efterværn
Statistikkens formål
Statistikkens opbygning og indhold
Validering af kommunernes indberetninger
Sammenhæng med Danmarks Statistiks tællinger
Personfølsomme oplysninger
Om årsager til anbringelse
Efterværn i døgnophold (18-22-årige)
1
2
4
4
5
5
8
11
12
15
16
16
17
20
22
23
27
29
30
32
34
35
35
36
38
39
40
40
41
Anbragte børn i 2014
Unge 18-22-årige i efterværn
Baggrund og metode
Titel
Anbringelsesstatistik
Udgiver
Ankestyrelsen, oktober 2015
ISBN nr.
978-87-7811-302-3
Identitet & Design AS
Layout
Kontakt
Ankestyrelsen
Teglholmsgade 3, 2450 København SV
Telefon 33 41 12 00
Hjemmeside
www.ast.dk
E-mail
[email protected]
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0003.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
1
Forord
Siden 2006 har kommunerne indberettet afgørelser om anbringelse af børn uden for
hjemmet til Ankestyrelsens anbringelsesstatistik. Årsstatistikken 2014 er således Anke-
styrelsens niende statistiske opgørelse for udviklingen på området.
Anbringelsesstatistikken giver mulighed for at følge udviklingen på anbringelsesområdet
nationalt, regionalt og kommunalt. Ankestyrelsen leverer løbende oplysninger baseret på
data fra statistikken til beslutningstagere, lovgivere, forskere og medier.
Ankestyrelsen udsender hvert kvartal ledelsesinformation til kommunerne med nøgletal
for at gøre statistikken mere tilgængelig for kommunerne.
Samtidig med at statistikken gøres mere tilgængelig for kommunerne, fungerer udsen-
delserne af tal som led i Ankestyrelsens omfattende valideringsproces. Denne proces sik-
rer, at statistikken giver et så retvisende billede som muligt af de afgørelser, som kom-
munerne træffer om anbringelser af børn uden for hjemmet.
Oplysningerne for 2014 vil blive opdateret årligt, ligesom tallene for 2010 til 2013 er op-
dateret i denne statistik.
Oplysningerne i denne statistik bygger på indberetninger frem til den 26. oktober 2015.
En del af de oplysninger, som indgår i statistikken, er offentliggjort kommunefordelt på
Ankestyrelsens hjemmeside.
Her er der mulighed for at danne egen statistik.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0004.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
2
1
Hovedresultater
Kommunerne traf i alt 2.048 afgørelser om anbringelse af 0-17-årige børn uden for
hjemmet i 2014, mens de effektuerede 2.312 anbringelser, se figur 1.1. Den faldende
tendens i både antal afgørelser og antal effektuerede anbringelser fortsatte således i
2014.
Fra 2013 til 2014 faldt antallet af afgørelser med 10 procent, mens antallet af effektue-
rede anbringelser faldt med 4 procent. Fra 2010 til 2014 faldt antallet af afgørelser med
35 procent og antallet af effektueringer med 27 procent.
Figur 1.1
Afgørelser om anbringelse og effektuerede anbringelser, 2010-2014, antal
3.500
3.149
3.015
3.000
2.832
2.500
2.420
2.312
2.000
1.500
3.154
2.913
2.694
2.273
2.048
1.000
500
0
2010
2011
2012
2013
2014
Afgørelser om anbringelse
Effektuerede anbringelser
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0005.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
3
Ved udgangen af 2014 var 11.127 børn i alderen 0-17 år anbragt uden for hjemmet, se
figur 1.2. Fra 2013 til 2014 faldt antallet af anbragte børn med 4 procent, mens det fra
2010 til 2014 faldt med 12 procent.
Figur 1.2
Anbragte børn og unge 0-17 årige ultimo året, 2010-2014, antal
14.000
12.681
12.000
12.427
12.111
11.620
11.127
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2010
2011
2012
2013
2014
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0006.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
4
2
Afgørelser om anbringelse i 2014
Kommunerne traf i alt 2.048 afgørelser om anbringelse af et barn eller ung i alderen 0-17
år uden for hjemmet i 2014. Samtidig effektuerede de i alt 2.312 anbringelser.
2.1
Fald i andelen af frivillige anbringelser
I 2014 blev 79 procent af afgørelserne om anbringelse truffet med samtykke, mens 11
procent blev truffet uden samtykke, se tabel 2.1. Andelen af frivillige anbringelser faldt
således fortsat, mens andelen af tvangsanbringelser igen steg i 2014.
5 procent af afgørelserne blev truffet ved formandsafgørelse, mens 1 procent blev truffet
som ungdomssanktion og yderligere 2 procent som varetægtssurrogat.
Tabel 2.1
Afgørelser om anbringelse fordelt på samtykke, 2010-2014, antal og procent
2010
Antal
Med samtykke
Uden samtykke
Ungdomssanktion
Afsoning
Varetægtssurrogat
Formandsafgørelse
Uoplyst
I alt
2.746
195
40
16
58
98
1
3.154
Pct.
87
6
1
1
2
3
0
100
2011
Antal
2.434
264
22
11
67
114
1
2.913
Pct.
84
9
1
0
2
4
0
100
2012
Antal
2.204
292
20
8
61
108
1
2.694
Pct.
82
11
1
0
2
4
0
100
2013
Antal
1.861
227
20
11
37
116
1
2.273
Pct.
82
10
1
1
2
5
0
100
2014
Antal
1.619
221
15
5
33
109
11
2.048
Pct.
79
11
1
0
2
5
1
100
Note: Procenterne summer ikke til 100 grundet afrunding.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0007.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
5
2.2
Flest afgørelser om at anbringe drenge
53 procent af de 2.048 afgørelser om anbringelse uden for hjemmet i 2014 blev truffet
for drenge og 47 procent for piger, se tabel 2.2.
For de mindste børn i alderen 0-6 år var der næsten ingen kønsforskel i afgørelsesmøn-
stret, mens der blev truffet lidt flere afgørelser for 7-11-årige drenge end for piger og lidt
flere afgørelser for 12-17-årige piger end drenge.
65 procent af alle afgørelserne blev truffet for børn i alderen 12-17 år, 15 procent blev
truffet for de 7-11-årige, 7 procent for de 4-6-årige og 13 procent for de 0-3-årige.
Tabel 2.2
Afgørelser om anbringelse fordelt på køn og alder, 2014, antal og procent
Drenge
Antal
0-3 år
4-6 år
7-11 år
12-14 år
15-17 år
I alt
146
72
197
214
455
1.084
Pct.
13
7
18
20
42
100
Piger
Antal
118
64
120
231
431
964
Pct.
12
7
12
24
45
100
I alt
Antal
264
136
317
445
886
2.048
Pct.
13
7
15
22
43
100
2.3
Flest afgørelser om at anbringe teenagere
Kommunerne traf i 2014 afgørelser om at anbringe 4,3 børn per 1.000 børn i aldersgrup-
pen 15-17 år, se figur 2.1. Afgørelseshyppigheden var således størst for de ældste børn.
Dog var det største fald i afgørelseshyppigheden i perioden 2010-2014 også blandt de
15-17-årige med 2,0 børn per 1.000 børn.
Det næststørste fald i afgørelseshyppigheden i perioden 2010-2014 var blandt de 12-14-
årige fra 3,6 til 2,2 børn per 1.000 børn, hvilket svarer til et fald i afgørelseshyppigheden
på 1,4 børn per 1.000 børn.
I 2014 var afgørelseshyppigheden for de 7-11-årige 1,0 barn per 1.000 børn, 0,7 barn
per 1.000 børn for de 4-6-årige og 1,1 barn per 1.000 børn for de 0-3-årige. Faldet i af-
gørelseshyppigheden var ikke lige så stort for de yngre børn som for de ældre børn.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0008.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
6
Figur 2.1
Afgørelseshyppighed fordelt på alder, 2010-2014, promille
1,5
1,5
1,3
1,3
1,1
1,0
0,9
0,9
0,8
0,7
1,4
1,3
1,3
1,1
1,0
3,2
3,6
0-3 år
4-6 år
7-11 år
12-14 år
2,3
2,2
2,9
15-17 år
4,3
0,0
1,0
2,0
3,0
4,0
4,8
5,0
5,4
5,8
6,3
6,0
7,0
2010
2011
2012
2013
2014
Note: Oplysninger om antal 0-17-årige per 1. januar 2015 findes i Danmarks Statistiks Statistikbank.
2.3.1
Afgørelseshyppighed kommunefordelt
I 2014 traf 23 kommuner afgørelse om at anbringe mindre end 1 barn i alderen 0-17 år
per 1.000 0-17-årige i kommunen, se figur 2.2.
38 kommuner havde en afgørelseshyppighed på omkring 1 barn per 1.000 børn i kom-
munen, og 23 kommuner havde en afgørelseshyppighed på omkring 2 børn per 1.000
børn i kommunen.
7 kommuner havde en afgørelseshyppighed på omkring 3 børn per 1.000 børn i kommu-
nen, mens 7 kommuner havde en afgørelseshyppighed på 4 eller flere børn per 1.000
børn i kommunen.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0009.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
7
Figur 2.2
Afgørelseshyppighed fordelt på kommune, 2014, promille
Note: Oplysninger om antal 0-17-årige per 1. januar 2015 findes i Danmarks Statistiks Statistikbank.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0010.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
8
2.4
Flere anbringelser i plejefamilie
Når kommunerne træffer afgørelse om anbringelse, visiteres barnet til et anbringelses-
sted, som anses for at kunne imødekomme barnets behov under anbringelsen. Når an-
bringelsen effektueres, flytter barnet til det valgte anbringelsessted.
Kommunerne effektuerede i alt 2.312 anbringelser i 2014, se tabel 2.3. Kommunerne
anbragte i 38 procent af de effektuerede anbringelser barnet i plejefamilie. Den mest
anvendte form for plejefamilie var en almindelig plejefamilie. Fra 2013 til 2014 steg
kommunernes brug af plejefamilie fra 33 procent til 38 procent.
Omvendt faldt kommunernes brug af døgninstitution fra 30 procent i 2013 til 29 procent i
2014. Den mest anvendte form for døgninstitution var den almindelige afdeling. Kommu-
nernes brug af eget værelse, kollegium og kollegielignende opholdssted faldt også fra 10
procent i 2013 til 9 procent i 2014.
Kommunernes brug af kost- og/eller efterskole, socialpædagogisk opholdssted og skibs-
projekt var nogenlunde det samme i 2014 som i 2013 med henholdsvis 5 procent på
kost- og/eller efterskole, 18 procent på socialpædagogiske opholdssteder og 0 procent på
skibsprojekter i 2014. 2 procent var uoplyst.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0011.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
9
Tabel 2.3
Effektuerede anbringelser fordelt på anbringelsessted, 2010-2014, antal og
procent
2010
Antal
Plejefamilie i alt
Netværksplejefamilie uden for
slægten
Netværksplejefamilie inden for
slægten
Almindelig plejefamilie
Kommunal plejefamilie (fra 2011)
Eget værelse, kollegium, kol-
legielignende opholdssted
Døgninstitution i alt
Døgninstitution, sikret afdeling
Døgninstitution, almindelig afde-
ling
Kost- og/eller efterskole
Socialpædagogisk opholdssted
Skibsprojekt
Uoplyst
I alt
188
560
13
52
3.149
6
18
0
2
100
157
444
5
44
3.015
5
15
0
1
100
146
468
10
46
2.832
5
17
0
2
100
154
443
6
36
2.420
6
18
0
1
100
115
408
2
49
2.312
5
18
0
2
100
918
77
815
29
2
26
831
87
722
28
3
24
867
106
741
31
4
26
729
76
638
30
3
26
671
71
500
29
3
22
799
-
411
25
-
13
790
112
425
26
4
14
670
135
322
24
5
11
583
91
244
24
4
10
656
54
209
28
2
9
167
5
152
5
121
4
99
4
129
6
1.006
41
Pct.
32
1
2011
Antal
1.106
55
Pct.
37
2
2012
Antal
988
47
Pct.
34
2
2013
Antal
803
35
Pct.
33
1
2014
Antal
796
19
Pct.
38
1
Note: Procenterne summer ikke til 100 grundet afrunding. Der er tale om alle effektuerede anbringelser.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0012.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
10
2.4.1
Flere drenge anbringes på døgninstitutioner og flere piger
i plejefamilie
I 2014 effektuerede kommunerne i alt 2.312 anbringelser. Flere drenge end piger blev
anbragt på døgninstitution, socialpædagogiske opholdssteder og kost- og/eller efterskole,
mens flere piger end drenge blev anbragt i plejefamilie og på eget værelse, se figur 2.3.
40 procent af pigerne og 35 procent af drengene blev anbragt i plejefamilie, mens 27
procent af pigerne og 31 procent af drengene blev anbragt på døgninstitution.
20 procent af drengene og 16 procent af pigerne blev anbragt på et socialpædagogisk
opholdssted. 6 procent af drengene blev anbragt på eget værelse og 12 procent af piger-
ne. 6 procent af drengene blev anbragt på kost- og/eller efterskole, mens det var 4 pro-
cent af pigerne.
For både drenge og piger var anbringelsesstedet uoplyst i 2 procent af de effektuerede
anbringelser.
Figur 2.3
Effektuerede anbringelser fordelt på anbringelsessted og køn, 2014, procent
2
2
6
4
6
Uoplyst
Kost- og/eller efterskole
Eget værelse, kollegium,
kollegielignende opholdssted
Socialpædagogisk
opholdssted mv.
12
20
16
31
27
35
40
0
10
20
30
40
50
Procent
Drenge
Piger
Døgninstitution i alt
Plejefamilie i alt
Note: Procenterne summer ikke til 100 grundet afrunding. Der er tale om effektuerede anbringelser.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0013.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
11
2.5 Kommunerne tager oftest initiativ til undersøgelse
om behov for anbringelse
Der kan være en eller flere anledninger til, at kommunerne beslutter at gennemføre en
undersøgelse af et barn, som fører til en afgørelse om anbringelse.
I 2014 havde 2.038 af de 2.048 afgørelser om anbringelse oplyst anledning til at sagen
blev rejst, se tabel 2.4. I 1.112 af de i alt 2.038 afgørelser med oplyst anledning var der
kun én anledning til, at sagen blev rejst.
Kommunen rejste sagen på eget initiativ i 47 procent af afgørelserne, og i 39 procent af
afgørelserne blev sagen rejst på baggrund af henvendelse fra forældremyndighedsinde-
haverne. I 21 procent af sagerne var det på baggrund af henvendelse fra barnet selv.
Tabel 2.4
Afgørelser om anbringelse fordelt på anledning til sag, 2014, antal og procent
Med oplyst anledning til sag
Heraf med kun én
anledning
Antal
Kommunens eget initiativ
Henvendelse fra barnet selv
Henvendelse fra forældremyndighedsindehaver
Underretning fra anden i familien
/bekendtskabskredsen
Underretning fra skole
Underretning fra dag- eller fritidshjem
Underretning fra sundhedsplejen eller sund-
hedsvæsenet i øvrigt
Underretning fra politi og/eller domstol
Underretning fra anden kommune
Underretning fra andre
I alt
252
320
312
2.038
12 %
16 %
15 %
83
31
133
1.112
56
103
238
3%
5%
12 %
26
14
52
948
438
788
181
Pct.
47 %
21 %
39 %
9%
Antal
367
97
272
37
Note: Procenterne summer ikke til 100, da det er muligt at angive flere anledninger til at rejse sag.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0014.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
12
2.6 Oftest anbringes børn på grund af forældrenes util-
strækkelige omsorg
Kommunerne indberetter de årsager hos forældrene og/eller hos barnet til, at der træffes
afgørelse om anbringelse. Det er muligt at indberette mere end én udslagsgivende årsag.
2.6.1
Årsager hos forældre eller i hjemmet
Den hyppigste årsag til, at kommunerne traf afgørelse om anbringelse i 2014, var foræl-
drenes utilstrækkelige omsorg for barnet. Det var årsag i 53 procent af afgørelserne, se
figur 2.4. I 27 procent af afgørelserne var voldsom disharmoni i hjemmet årsag til afgø-
relsen, mens det var andre forhold i 25 procent af afgørelserne.
Figur 2.4
Årsager hos forældre til afgørelse om anbringelse, 2014, procent
Utilstrækkelig omsorg
Voldsom disharmoni i hjemmet
Andre udslagsgivende forhold hos forældrene eller i
hjemmet
Sindslidelser hos forældrene
Misbrug hos forældrene
Ingen udslagsgivende forhold hos forældrene eller i
hjemmet
Vold eller trusler om vold mod barnet
Grove omsorgssvigt
7
5
4
2
2
2
1
1
0
0
10
20
30
40
50
60
Procent
Note: Procenterne summer ikke til 100, da det er muligt at angive flere udslagsgivende årsager.
53
27
25
15
13
11
11
Fysisk dårlige sundhedsforhold i hjemmet
Udviklingshæmning/-forstyrrelse hos forældrene
Anden kriminel adfærd i hjemmet
Seksuelle overgreb, incest
Alvorlig sygdom eller dødsfald i hjemmet i øvrigt
Forældre afgået ved døden (forældreløs)
Fysisk funktionsevnenedsættelse hos forældrene
Anbringelse med henblik på bortadoption
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0015.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
13
2.6.2
Årsager hos barnet
Den hyppigste årsag til afgørelse om anbringelse hos barnet var udad-reagerende ad-
færds- og tilpasningsproblemer. Det var årsag i 31 procent af afgørelserne, se figur 2.5.
I 28 procent af afgørelserne var skoleproblemer årsag, og i 25 procent af afgørelserne
var det andre udslagsgivende forhold hos barnet. I 16 procent af afgørelserne var det
barnets indad-reagerende adfærds- og tilpasningsproblemer, der var årsag.
I 15 procent af afgørelserne var der ingen udslagsgivende forhold hos barnet. Kommu-
nernes afgørelser om anbringelse byggede i de tilfælde alene på årsager hos forældrene.
Figur 2.5
Årsager hos barnet til afgørelse om anbringelse, 2014, procent
Udad-reagerende adfærds-
og/eller tilpasningsproblemer
Skoleproblemer
Andre udslagsgivende
forhold hos barnet
Indad-reagerende adfærds-
og/eller tilpasningsproblemer
Ingen udslagsgivende
forhold hos barnet
Udviklingsforstyrrelse
(autisme, ADHD mv.)
Selvskadende, opmærksom-
hedsøgende adfærd
Sundhedsforhold,
helbred i øvrigt
Problemer i fritid og/eller
venskaber, netværk mv.
Misbrug
Kriminel adfærd i øvrigt
Udviklingshæmning
Sindslidelse
Sprogproblemer
Manglende familierelationer, gadebarn
Fysisk funktionsevnenedsættelse
Uledsaget flygtningebarn
(forældre i udlandet)
Underkastet ungdomssanktion
0
0
5
10
15
20
25
30
35
Procent
Note: Procenterne summer ikke til 100, da det er muligt at angive flere udslagsgivende årsager.
30
28
25
16
15
15
13
12
12
11
11
5
3
3
3
2
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0016.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
14
2.6.3
Årsager hos barn og forældre
I en børnefaglig undersøgelse (§ 50-undersøgelse) indgår 6 temaer. Disse temaer kan
benyttes til at kategorisere årsager til afgørelse om anbringelse hos barnet kombineret
med årsager hos forældre og i hjemmet.
Familieforhold indgik i 90 procent af kommunernes afgørelser om anbringelse i 2014, se
figur 2.6. I 52 procent af afgørelserne indgik udvikling og adfærd som årsag, mens sund-
hedsforhold indgik i 48 procent og skoleforhold i 30 procent af afgørelserne.
Andre relevante forhold indgik i 25 procent af afgørelserne, mens fritidsforhold og ven-
skaber indgik i 12 procent af afgørelserne.
Figur 2.6
Årsager hos barn og forældre til afgørelse om anbringelse, 2014, procent
Familieforhold
90
Udvikling og adfærd
52
Sundhedsforhold
48
Skoleforhold
30
Andre relevante forhold
25
Fritidsforhold og venskaber
0
12
20
40
60
80
100
Procent
Note: Procenterne summer ikke til 100, da det er muligt at angive flere udslagsgivende årsager. Se kapitlet ”Baggrund og
metode” for en uddybning af de 6 temaer i den børnefaglige undersøgelse.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0017.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
15
2.7
Flere sammenbrud i anbringelser
Et sammenbrud i en anbringelse finder sted, når barnet forlader anbringelsesstedet
og/eller når anbringelsesstedet opgiver.
I 2014 var sammenbrud som andel af det samlede antal anbragte børn ultimo året 5,4
procent. Det svarer til 604 sammenbrud og 11.127 anbragte ultimo året.
Andelen af sammenbrud i 2014 var således højere end i 2013, hvor den var 4,9 procent,
men lidt lavere end i 2010, hvor den var 5,6 procent.
Tabel 2.5
Sammenbrud i anbringelsen, 2010-2014, antal og procent
2010
Antal sammenbrud i anbringelser
Alle anbragte ultimo året
Sammenbrud som andel af det samlede antal an-
bragte ultimo året
713
12.681
5,6
2011
677
12.427
5,4
2012
585
12.111
4,8
2013
565
11.620
4,9
2014
604
11.127
5,4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0018.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
16
3
Anbragte børn og unge i 2014
Kommunernes indberetninger gør det muligt at følge udviklingen i det samlede antal an-
bragte børn ultimo året. Det er også muligt at følge hvilke og hvor mange afgørelser og
sagshændelser, kommunerne træffer i anbringelsesperioden.
3.1 Færre anbragte børn og unge ved udgangen af
2014
Ved udgangen af 2014 var 11.127 børn og unge i alderen 0-17 år anbragt uden for
hjemmet, se tabel 3.1. Faldet i antal anbragte fortsatte således i 2014, hvor antallet var
det laveste i perioden 2010-2014. Der var 493 færre anbragte børn og unge ved udgan-
gen af 2014 end ved udgangen af 2013 og 1.554 færre end ved udgangen af 2010.
38 procent af de anbragte børn og unge var i alderen 15-17 år, mens 23 procent var i
alderen 12-14 år. De 12-17-årige udgjorde således 61 procent af alle anbragte. 23 pro-
cent af de anbragte var i alderen 7-11 år, 10 procent i alderen 4-6 år og 7 procent i alde-
ren 0-3 år.
54 procent af de anbragte var drenge, mens 46 procent var piger.
Tabel 3.1
Anbragte børn og unge ultimo året fordelt på alder, 2010-2014, antal og pro-
cent
2010
Antal
0-3 år
4-6 år
7-11 år
12-14 år
15-17 år
Uoplyst
I alt
835
963
2.620
2.947
5.306
10
12.681
Pct.
7
8
21
23
42
0
100
2011
Antal
901
964
2.645
2.742
5.164
11
12.427
Pct.
7
8
21
22
42
0
100
2012
Antal
838
1.041
2.629
2.669
4.923
11
12.111
Pct.
7
9
22
22
41
0
100
2013
Antal
790
1.053
2.582
2.586
4.598
11
11.620
Pct.
7
9
22
22
40
0
100
2014
Antal
740
1.059
2.541
2.507
4.266
14
11.127
Pct.
7
10
23
23
38
0
100
Note: Procenterne summer ikke til 100 grundet afrunding.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0019.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
17
3.2
Flest anbragte er teenagere
Ved udgangen af 2014 var 20,6 børn anbragt per 1.000 børn i aldersgruppen 15-17 år,
se figur 3.1. Anbringelseshyppigheden var således størst for de ældste børn. Dog var det
største fald i anbringelseshyppigheden i perioden 2011-2014 også blandt de 15-17-årige
med 2,2 børn per 1.000 børn.
Det næststørste fald i anbringelseshyppigheden i perioden 2011-2014 var blandt de 12-
14-årige fra 13,1 til 12,5 børn per 1.000 børn, hvilket svarer til et fald i anbringelseshyp-
pigheden på 0,6 barn per 1.000 børn.
I 2014 var anbringelseshyppigheden for de 7-11-årige 7,7 børn per 1.000 børn, 5,4 børn
per 1.000 børn for de 4-6-årige og 3,2 børn per 1.000 børn for de 0-3-årige. Faldene i
afgørelseshyppigheden var ikke lige så store for de yngre børn som for de ældre børn.
For de 4-6-årige steg anbringelseshyppigheden med 0,1 barn. Det var den eneste al-
dersgruppe, hvor anbringelseshyppigheden steg i perioden 2011-2014.
Figur 3.1
Anbringelseshyppighed fordelt på alder, 2011-2014, promille
3,2
3,3
3,3
3,3
5,4
5,4
5,3
5,3
7,7
7,8
8
8
12,5
12,8
13,1
13,1
0-3 år
4-6 år
7-11 år
12-14 år
20,6
15-17 år
22
22,8
22,8
25
0
2014
5
2013
10
2012
15
2011
20
Promille
Note: Oplysninger om antal 0-17-årige per 1. januar 2015 findes i Danmarks Statistiks Statistikbank.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0020.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
18
3.2.1
Anbringelseshyppighed kommunefordelt
Ved udgangen af 2014 havde 4 kommuner mere end 20 børn og unge anbragt uden for
hjemmet i alderen 0-17 år per 1.000 0-17-årige i kommunen, se figur 2.2.
7 kommuner havde en anbringelseshyppighed på 15 til 20 børn per 1.000 børn i kommu-
nen, mens 30 kommuner havde en anbringelseshyppighed på 10 til 15 børn per 1.000
børn i kommunen.
46 kommuner havde en anbringelseshyppighed på 5 til 10 børn per 1.000 0-17-årige i
kommunen.
11 kommuner havde en anbringelseshyppighed på mindre end 5 børn per 1.000 børn i
kommunen.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0021.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
19
Figur 3.2
Anbringelseshyppighed fordelt på kommune, 2014, promille
Note: Oplysningerne om antal 0-17-årige per 1. januar 2015 findes i Danmarks Statistiks Statistikbank.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0022.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
20
3.3
Flest anbragte børn og unge i plejefamilie
Ved udgangen af 2014 var 60 procent af de anbragte børn og unge i plejefamilie, se ta-
bel 3.2. Den mest anvendte form for plejefamilie var den almindelige plejefamilie.
Andelen af børn og unge anbragt i plejefamilie steg for hvert år i perioden 2010-2014.
Ved udgangen af 2010 var 51 procent af børnene anbragt i plejefamilie. Det steg til 55
procent i 2011, 57 procent i 2012, 58 procent i 2013 og 60 procent i 2014.
20 procent af børnene var ved udgangen af 2014 anbragt på døgninstitution. Den mest
anvendte form for døgninstitution var den almindelige afdeling.
Andelen af børn og unge anbragt på døgninstitution faldt i perioden 2010-2014. Ved ud-
gangen af 2010 var 22 procent af børnene anbragt på døgninstitution, i 2011, 2012 og
2013 var det 21 procent, mens det ved udgangen af 2014 var faldet til 20 procent.
13 procent af børnene var ved udgangen af 2014 anbragt på et socialpædagogisk op-
holdssted, og 3 procent var anbragt på eget værelse, kollegium eller kollegielignende
opholdssted, mens yderligere 3 procent var anbragt på kost- og/eller efterskole.
Andelen af børn og unge anbragt på et socialpædagogisk anbringelsessted faldt fra 17
procent i 2010 til 13 procent i 2014. I 2011 og 2012 var andelen 15 procent og i 2013 14
procent.
Andelen af børn og unge anbragt på eget værelse, kollegium eller kollegielignende op-
holdssted var nogenlunde stabil i perioden 2010-2014, men faldt dog 1 procent ved ud-
gangen af 2013, hvilket forblev niveauet i 2014.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0023.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
21
Tabel 3.2
Anbragte børn og unge ultimo året fordelt på anbringelsessted, 2010-2014,
antal og procent
2010
Antal
Plejefamilie i alt
Netværksfamilie
uden for slægten
Netværksfamilie
inden for slægten
Almindelig plejefamilie
Kommunal plejefamilie
(fra 2011)
Eget værelse,
kollegium, mv.
Døgninstitution i alt
Døgninstitution,
sikret afdeling
Døgninstitution,
almindelig afdeling
Kommunalt døgntilbud
(2006-2009)
Akutinstitution
(2006-2009)
Kost- og/eller
efterskole
Socialpædagogisk
opholdssted
Skibsprojekt
Uoplyst
I alt
32
172
12.681
0
1
100
14
145
12.427
0
1
100
13
136
12.111
0
1
100
13
124
11.620
0
1
100
6
126
11.127
0
1
100
2.146
17
1.908
15
1.782
15
1.609
14
1.473
13
464
4
405
3
364
3
357
3
294
3
169
1
129
1
94
1
80
1
70
1
475
4
329
3
226
2
171
1
125
1
2.116
17
2.078
17
2.094
17
2.032
17
1.864
17
2.841
65
22
1
2.619
53
21
0
2.510
60
21
0
2.394
73
21
1
2.272
74
20
1
523
4
552
4
432
4
341
3
287
3
5.749
8
45
0
5.835
129
47
1
5.799
243
48
2
5.663
316
49
3
5.535
310
50
3
351
3
448
4
486
4
494
4
556
5
6.503
395
Pct.
51
3
2011
Antal
6.784
372
Pct.
55
3
2012
Antal
6.874
346
Pct.
57
3
2013
Antal
6.782
309
Pct.
58
3
2014
Antal
6.669
268
Pct.
60
2
Note: Procenterne summer ikke til 100 grundet afrunding
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0024.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
22
3.4
Flere er anbragt uden samtykke
Ved udgangen af 2014 var 76 procent af de anbragte børn og unge anbragt med sam-
tykke i en frivillig anbringelse og 17 procent uden samtykke i en tvangsanbringelse, se
tabel 3.3.
Faldet i andelen af børn og unge anbragt med samtykke fortsatte således i 2014. Ved
udgangen af 2010 var 83 procent af børnene anbragt med samtykke. I 2011 var andelen
faldet til 82 procent, 80 procent i 2012, 79 procent i 2013 og ved udgangen af 2014 var
andelen faldet til 76 procent.
Omvendt fortsatte stigningen i andelen af børn og unge anbragt uden samtykke. Ved
udgangen af 2010 var 13 procent af børnene anbragt uden samtykke. I 2011 var andelen
steget til 14 procent, 15 procent i 2012, 16 procent i 2013 og 17 procent i 2014.
Tabel 3.3
Anbragte børn og unge ultimo året fordelt på samtykke, 2010-2014, antal og
procent
2010
Antal
Med samtykke
Uden samtykke
Ungdomssanktion
Afsoning
Varetægtssurrogat
Uoplyst
I alt
10.517
1.640
52
7
31
434
12.681
Pct.
83
13
0
0
0
3
100
2011
Antal
10.153
1.717
28
3
28
498
12.427
Pct.
82
14
0
0
0
4
100
2012
Antal
9.738
1.814
21
4
23
511
12.111
Pct.
80
15
0
0
0
4
100
2013
Antal
9.148
1.842
25
7
23
574
11.620
Pct.
79
16
0
0
0
5
100
2014
Antal
8.499
1.893
20
2
22
663
11.127
Pct.
76
17
0
0
0
6
100
Note: Procenterne summer ikke til 100 grundet afrunding
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0025.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
23
3.5
Opfølgning og andre sagshændelser
Mens børnene er anbragt uden for hjemmet, træffer kommunerne løbende en række af-
gørelser om anbringelsesforløbet. Kommunerne træffer eksempelvis afgørelse om gene-
rel opfølgning af indsats og handleplan, om flytning til nyt anbringelsessted og om hjem-
givelse. Kommunerne indberetter disse og andre afgørelser til statistikken.
Kommunerne indberettede i alt 16.616 opfølgninger og andre sagshændelser i 2014,
hvoraf 11.950 var generelle opfølgninger af indsats og handleplan, se tabel 3.4.
Kommunerne indberettede 3.082 hjemgivelser og andet ophør af anbringelse, 815 flyt-
ninger og ændringer i anbringelsessted, 625 forelæggelser for børn og unge-udvalget og
67 ændringer i samtykkestatus i 2014.
Antallet af indberettede opfølgninger og andre sagshændelser var i 2014 højere end på
noget andet tidspunkt i perioden 2010-2014. Det steg således fra 13.013 i 2010 til
16.616 i 2014.
Fra 2010-2014 var der især en stigning i generelle opfølgninger af indsats og handlepla-
ner. I 2010 indberettede kommunerne i alt 7.788 generelle opfølgninger. Det steg til
10.060 i 2011, 10.506 i 2012, 11.577 i 2013 og 11.950 i 2014.
Der var dog også fald i flere typer indberetninger. Antallet af flytninger og ændringer i
anbringelsessted faldt med 289 fra 2010 til 2014. I samme periode faldt antallet af
hjemgivelser og andet anbringelsesophør med 387.
Indberetninger vedrørende sagsophør, overdraget til anden handlekommune og anbrin-
gelser overdraget fra anden handlekommune faldt også i perioden. Således faldt antallet
af indberetninger vedrørende sagsophør, overdraget til anden handlekommune fra 93 i
2010 til 67 i 2014, og indberetninger om anbringelser overdraget fra anden handlekom-
mune faldt fra 43 til 10 i samme periode.
En anbringelse slutter, når barnet fylder 18 år. Uanset om anbringelsen fortsætter i ef-
terværn efter det 18 år, registreres anbringelsens ophør i tabellen.
Forskellen mellem sager overdraget til og fra handlekommune skyldes blandt andet sa-
ger, hvor overdragelsen først er indberettet af modtagerkommunen, efter barnet er fyldt
18 år.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0026.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
24
Tabel 3.4
Opfølgninger og andre sagshændelser, 2010-2014, antal og procent
2010
Antal
Pct.
2011
Antal
Pct.
2012
Antal
Pct.
2013
Antal
Pct.
2014
Antal
Pct.
Iværksættelse af flytning,
ændring af anbringelsessted
Uden samtykke ændret til
anbringelse med samtykke
Generel opfølgning af
indsats og handleplan
Anbringelsessag forelagt
børn og unge-udvalget
Hjemgivelse og andet
ophør af anbringelse
Sagsophør, overdraget
til anden handlekommune
Anbringelser overdraget
fra anden handlekommune
I alt
1.104
8
981
7
936
6
923
6
815
5
130
1
107
1
105
1
115
1
67
0
7.788
60
10.060
67
10.506
69
11.577
71
11.950
72
386
3
409
3
377
2
490
3
625
4
3.469
27
3.424
23
3.258
21
3.153
19
3.082
19
93
1
84
1
74
0
72
0
67
0
43
0
25
0
35
0
25
0
10
0
13.013
100
15.090
100
15.291
100
16.355
100
16.616
100
Note: Procenterne summer ikke til 100 grundet afrunding.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0027.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
25
3.5.1
Årsager til skift i anbringelsessted
Kommunerne kan indberette flere årsager til en afgørelse om flytning af et barn eller ung
til et nyt anbringelsessted.
I 2014 begrundede kommunerne 26 procent af flytningerne med, at de fulgte et planlagt
udviklingsforløb, se figur 3.3. I 25 procent af flytningerne var årsagen, at anbringelses-
stedet opgav, og i 21 procent var årsagen en forværring af forholdene for barnet eller
den unge.
I 21 procent af flytningerne var årsagen, at barnet eller den unge forlod anbringelsesste-
det, og i 17 procent at der var en forbedring i forholdene for barnet. I 3 procent af flyt-
ningerne var årsagen, at det hidtidige anbringelsessted lukkede, mens der i 18 procent af
flytningerne var tale om andre årsager.
Figur 3.3
Årsager til afgørelse om ændring i anbringelsessted, 2014, procent
Ændringen følger planlagt
udviklingsforløb
Anbringelsesstedet opgiver
25
26
Forværring af forholdene for
barnet
Barnet forlader
anbringelsesstedet
Andre årsager
Forbedring af forholdene for
barnet
Hidtidigt anbringelsessted
lukker
Uoplyst
0
3
21
21
18
17
3
5
10
15
20
25
Procent
30
Note: Procenterne summer ikke til 100, da det er muligt at angive flere årsager til flytning.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0028.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
26
3.5.2
Foranledninger til skift i anbringelsessted
En flytning af et anbragt barn eller ung fra et anbringelsessted til et andet kan være for-
anlediget af flere forskellige parter. Oftest er det kommunerne, der foranlediger en flyt-
ning.
Kommunerne foranledigede 62 procent af alle flytninger mellem anbringelsessteder i
2014, tabel 3.5. 41 procent af flytningerne blev foranlediget af barnet eller den unge
selv, og 35 procent af flytningerne blev foranlediget af anbringelsesstedet.
26 procent af flytningerne blev foranlediget af forældremyndighedsindehaver, mens 3
procent af flytningerne blev foranlediget af domstolene og 2 procent af politi- eller ankla-
gemyndighed.
Fordelingen af foranledninger til skift i anbringelsessted var nogenlunde den samme i
hele perioden 2010-2014. Dog var der et fald i antallet af flytninger fra 1.104 flytninger i
2010 til 815 flytninger i 2014.
Tabel 3.5
Flytninger fordelt på foranledning, 2010-2014, antal og procent
2010
Antal
Forældremyndigheds-
indehaver
Barnet/den unge
Anbringelsesstedet
Kommunen
Politi/anklagemyndighed
Domstol (ungdomssanktion)
Ankemyndighed
Uoplyst
I alt
456
425
763
22
20
0
13
1.104
41
38
69
2
2
0
1
100
429
330
694
23
25
0
6
981
44
34
71
2
3
0
1
100
387
319
649
16
31
0
7
936
41
34
69
2
3
0
1
100
375
326
620
25
28
0
15
923
41
35
67
3
3
0
2
100
338
283
508
13
21
0
32
815
41
35
62
2
3
0
4
100
309
Pct.
28
2011
Antal
278
Pct.
28
2012
Antal
267
Pct.
29
2013
Antal
238
Pct.
26
2014
Antal
211
Pct.
26
Note: Procenterne summer ikke til 100, da det er muligt at angive flere foranledninger til en flytning.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0029.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
27
3.6
Hjemgivelser og andet ophør af anbringelse
Kommunerne indberettede i 2014 i alt 3.082 hjemgivelser og andet ophør, jævnfør tabel
3.6. Den hyppigste årsag til anbringelsesophør var, at den unge fyldte 18 år, hvilket var
årsagen til 70 procent af ophørene. Det var et fald på 1 procent i forhold til 2013, hvor
det var årsagen til 71 procent af ophørene. En anbringelse slutter, når barnet fylder 18
år. Uanset om anbringelsen fortsætter i efterværn efter det 18 år, registreres anbringel-
sens ophør i tabellen.
I 11 procent af hjemgivelserne var årsagen, at formålet med anbringelsen blev opnået,
og i 9 procent af hjemgivelserne at forældremyndighedsindehaverne ønskede hjemgivel-
se. I 6 procent af ophørene var årsagen, at den unge forlod anbringelsesstedet, mens
årsagen for 2 procent af ophørene var, at anbringelsesstedet opgav.
I perioden 2010-2014 faldt antallet af hjemgivelser og andet ophør af anbringelser fra
3.153 til 3.082. Det svarer til et fald på 71 hjemgivelser og andet ophør.
Tabel 3.6
Hjemgivelser og andet ophør fordelt på årsager, 2010-2014, antal og procent
2010
2011
2012
2013
2014
Antal
Ophør, den unge fylder 18 år
Hjemgivelse, formålet med
anbringelsen er opnået
Hjemgivelse på forældremyn-
dighedshavers begæring
Hjemgivelse, formålet med
anbringelsen blev ikke opnået
Hjemgivelse, barnet over 15
år trækker samtykke tilbage
Hjemgivelse, børn og unge-
udvalget tiltræder ikke
forlænget anbringelse
Hjemgivelse, Landsretten har
ophævet afgørelsen om an-
bringelse
Hjemgivelse, Ankestyrelsen
hjemgiver barnet
0
1
3
185
212
363
2.310
518
Pct.
67
15
Antal
2.302
461
Pct.
67
13
Antal
2.299
401
Pct.
71
12
Antal
2.250
370
Pct.
71
12
Antal
2.162
341
Pct.
70
11
10
328
10
264
8
263
8
269
9
6
163
5
139
4
165
5
168
5
5
169
5
145
4
154
5
158
5
0
6
0
9
0
21
1
18
1
0
4
0
11
0
3
0
9
0
0
4
0
1
0
2
0
1
0
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0030.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
28
Ophør, anbringelsen bryder
sammen (barnet forlader
anbringelsesstedet)
Ophør, anbringelsen bryder
sammen (anbringelsesstedet
opgiver)
Ophør, anbringelsesstedet
lukker
Sagsophør, sagen overdrages
til ny handlekommune
Sagsophør, der kan ikke fin-
des et egnet anbringelsessted
Andet ophør/sagsophør
Uoplyst
I alt
245
7
258
8
213
7
208
7
185
6
93
3
86
3
70
2
72
2
77
2
14
0
23
1
10
0
5
0
3
0
44
1
42
1
26
1
30
1
39
1
2
0
5
0
5
0
5
0
3
0
300
39
3.469
9
1
305
52
3.424
9
2
254
34
3.258
8
1
227
32
3.153
7
1
168
34
3.082
5
1
Note: Procenterne summer ikke til 100, da det er muligt at angive flere årsager til hjemgivelse og andet ophør. Tabellen omfat-
ter ikke sagsophør i forbindelse med handlekommuneskift, hvor anbringelsen videreføres af en anden kommune.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0031.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
29
4
Unge 18-22-årige i efterværn
Efter servicelovens § 76 kan visse foranstaltninger for anbragte børn og unge, herunder
døgnophold i et anbringelsessted, opretholdes eller genetableres i efterværn. Efterværn
kan opretholdes indtil den unge fylder 23 år.
Tilbud om efterværn til unge fra 18 til 22 år
1
Servicelovens § 76, stk. 3:
For unge, der er eller var anbragt uden for hjemmet i et anbringelsessted efter
reglerne i kapitel 11 umiddelbart inden det fyldte 18. år, kan kommunalbestyrel-
sen træffe afgørelse om,
1) at døgnophold, jf. § 55, på et anbringelsessted, jf. § 66, opretholdes,
2) at udpege en fast kontaktperson for den unge, jf. § 52, stk. 3, nr. 6,
3) at etablere en udslusningsordning, jf. § 55, i det hidtidige anbringelsessted og
4) at tildele andre former for støtte, der har til formål at bidrage til en god overgang
til en selvstændig tilværelse for den unge.
Servicelovens § 76, stk. 4:
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at støtte efter stk. 2 og 3 kan
tildeles eller genetableres indtil det fyldte 23. år, hvis
1) den unge fortryder tidligere at have afvist støtte og behovet fortsat er til stede,
2) den unges situation ændrer sig, så der senere opstår et behov for støtte, eller
3) støtte er ophørt, jf. stk. 7, og behovet herfor opstår igen.
Kilde: LBK nr. 150 af 16.02.15.
Kommunerne kan således træffe afgørelse om at tilbyde unge i alderen 18-22 år efter-
værn. Det er muligt at vælge mellem flere forskellige former for efterværn herunder op-
retholdelse eller genetablering af døgnophold i et anbringelsessted, tilknytning af en fast
kontaktperson og etablering af en udslusningsordning i det hidtidige anbringelsessted.
Til Ankestyrelsens anbringelsesstatistik indberetter kommunerne kun efterværn i døgn-
ophold i anbringelsessteder. Tilknytning af fast kontaktperson, udslusningsordning eller
andre former for støtte indberettes således ikke til statistikken.
Kommunerne indberetter til Ankestyrelsen, så længe den unge 18-22-årige fortsat har
ophold i anbringelsesstedet. Kommunerne indberetter følgende oplysninger:
1
Reglerne om efterværn blev ændret i forbindelse med Barnets Reform, jævnfør Lov nr. 628 af 11. juni 2012 om ændring af
lov om social service, som trådte i kraft d. 1. januar 2011.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0032.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
30
Videreførelse af døgnophold fra det 18. år
Sag om efterværn overtaget fra anden kommune
Genetablering af døgnophold som led i efterværn
Ændring af anbringelsessted (flytning)
Ophør af døgnophold i anbringelsesstedet
4.1
Etablering af døgnophold i efterværn
I 2014 etablerede kommunerne i alt 998 døgnophold som led i efterværn i et anbringel-
sessted for unge mellem 18 og 22 år, jævnfør tabel 4.1.
39 procent af etableringerne var i plejefamilier, mens 21 procent var på eget værelse,
kollegium eller kollegielignende opholdssted. 16 procent af etableringerne var på døgnin-
stitutioner, og 15 procent var på et socialpædagogisk opholdssted.
Sammenlignet med 2013 steg andelen af etableringer i plejefamilier i 2014 fra 31 pro-
cent til 39 procent. Siden 2010 er denne andel steget gået fra 23 procent til 39 procent i
2014. Det svarer til en stigning på 130 flere etableringer i plejefamilier. Andelen af etab-
leringer på socialpædagogiske opholdssteder faldt fra 20 procent i 2013 til 15 procent i
2014.
Sammenlignet med hele perioden 2010-2014 var der i 2014 den højeste andel etablerin-
ger i plejefamilie, mens der var den laveste andel etableringer på socialpædagogiske op-
holdssteder i 2014 for hele perioden.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0033.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
31
Tabel 4.1
Etablering af døgnophold i efterværn for 18-22-årige fordelt på anbringelses-
sted, 2010-2014, antal og procent
2010
Antal
Plejefamilie i alt
Netværksfamilie
uden for slægten
Netværksfamilie
inden for slægten
Almindelig plejefamilie
Kommunal plejefamilie
(fra 2011)
Eget værelse, kollegium,
mv.
Døgninstitution i alt
162
15
144
13
145
15
177
17
161
16
270
25
290
26
265
27
223
21
209
21
227
-
21
-
239
9
21
1
216
11
22
1
250
32
24
3
291
50
29
5
15
1
15
1
20
2
31
3
41
4
258
16
Pct.
23
1
2011
Antal
269
6
Pct.
24
1
2012
Antal
255
8
Pct.
26
1
2013
Antal
326
13
Pct.
31
1
2014
Antal
388
6
Pct.
39
1
Døgninstitution,
sikret afdeling
Døgninstitution,
almindelig afdeling
Kost- og/eller efterskole
Socialpædagogisk
opholdssted
Skibsprojekt
Uoplyst
I alt
6
1
4
0
2
0
3
0
3
0
127
12
122
11
124
12
155
15
136
14
56
231
5
21
48
253
4
23
35
210
4
21
23
204
2
20
28
148
3
15
2
123
1.100
0
11
100
2
108
1.112
0
10
100
5
86
996
1
9
100
2
88
1.041
0
8
100
3
64
998
0
6
100
Note: Procenterne summer ikke til 100 grundet afrunding.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0034.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
32
4.2 18-22-årige med døgnophold fordelt på anbringel-
sessted og køn
Ved udgangen af 2014 havde 2.257 unge mellem 18 og 22 år døgnophold i et anbringel-
sessted som led i efterværn, jævnfør tabel 4.2.
33 procent af de unge havde ophold i plejefamilier, mens 22 havde ophold på eget væ-
relse, kollegium eller kollegielignende opholdssted. 19 procent havde ophold på et social-
pædagogisk opholdssted og 16 procent i en døgninstitution.
Sammenlignet med 2013 var der ved udgangen af 2014 en lille stigning i antallet af unge
i døgnophold som led i efterværn. Ved udgangen af 2013 var der 2.166 unge med døgn-
ophold i efterværn, mens der ved udgangen af 2014 var 2.257 unge.
Sammenlignet med 2010 var der ved udgangen af 2014 også en stigning i antallet af
unge med døgnophold som led i efterværn. Ved udgangen af 2010 var der 1.950 unge
med døgnophold i efterværn, og ved udgangen af 2014 2.257 unge med døgnophold i
efterværn. Det svarer til, at der var 307 flere unge med døgnophold i efterværn ved ud-
gangen af 2014 sammenlignet med udgangen af 2010.
Antallet af unge i efterværn med døgnophold i et anbringelsessted var ved udgangen af
2014 det højeste i hele perioden 2010 til 2014.
55 procent af de unge 18-22-årige med døgnophold i anbringelsessted som led i efter-
værn var mænd, mens 45 procent var kvinder.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0035.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
33
Tabel 4.2
18-22-årige med døgnophold i efterværn ultimo året fordelt på anbringelses-
sted, 2010-2014, antal og procent
2010
Antal
Plejefamilie i alt
Netværksfamilie
uden for slægten
Netværksfamilie
inden for slægten
Almindelig plejefamilie
Kommunal plejefamilie
(fra 2011)
Eget værelse,
kollegium, mv.
Døgninstitution i alt
Døgninstitution,
sikret afdeling
Døgninstitution,
almindelig afdeling
Kommunalt døgntilbud
(2006-2009)
Akutinstitution
(2006-2009)
Kost- og/eller
efterskole
Socialpædagogisk
opholdssted
Skibsprojekt
Uoplyst
I alt
8
182
1.950
0
9
100
7
179
1.989
0
9
100
8
185
2.068
0
9
100
6
181
2.166
0
8
100
6
152
2.257
0
7
100
460
24
475
24
473
23
481
22
439
19
61
3
73
4
73
4
54
2
47
2
6
0
6
0
4
0
3
0
2
0
61
3
49
2
38
2
28
1
21
1
224
11
219
11
228
11
255
12
279
12
321
29
16
1
311
33
16
2
315
33
15
2
333
27
15
1
370
37
16
2
414
21
441
22
490
24
487
22
498
22
453
-
23
-
451
4
23
0
464
14
22
1
522
42
24
2
587
82
26
4
26
1
30
2
33
2
46
2
64
3
504
25
Pct.
26
1
2011
Antal
503
18
Pct.
25
1
2012
Antal
524
13
Pct.
25
1
2013
Antal
624
14
Pct.
29
1
2014
Antal
745
12
Pct.
33
1
Note: Procenterne summer ikke til 100 grundet afrunding.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0036.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
34
4.3
Ophør af døgnophold i efterværn
I 2014 indberettede kommunerne i alt 1.114 ophør af døgnophold i anbringelsessted som
led i efterværn, jævnfør tabel 4.3.
For 29 procent af ophørene var årsagen, at den unge fyldte 23 år, og for 27 procent af
ophørene var begrundelsen, at formålet med døgnopholdet var opnået.
For 7 procent af ophørene var årsagen, at den unge forlod anbringelsesstedet, mens det
for 2 procent var hjemgivelse, fordi formålet med døgnopholdet ikke blev opnået.
For 31 procent af ophørene var det andre årsager. Det dækker blandt andet over ophør,
hvor den unge vælger at overgå til uddannelsesstøtte i forbindelse med studiestart, hvor
den unge påbegynder værnepligt eller hvor den unge på anden måde ophører i efter-
værn, uden at der er tale om et sammenbrug eller et planlagt ophør.
Tabel 4.3
Ophør af døgnophold i efterværn for 18-22-årige fordelt på ophørsårsag,
2014, antal og procent
Antal
Formålet med døgnopholdet er opnået
Hjemgivelse, formålet med døgnopholdet blev ikke opnået
Ophør idet den unge fyldte 23 år
Ophør idet anbringelsesstedet lukker
Sagsophør idet der ikke kunne findes et nyt anbringelsessted
Sagsophør, sagen er overdraget til ny handlekommune
Ophør, den unge har forladt anbringelsesstedet (vil ikke være der)
Ophør, anbringelsen er brudt sammen (anbringelsesstedet har givet op)
Andet ophør/sagsophør
Uoplyst
I alt
Note: Procenterne summer ikke til 100, da det er muligt at angive flere årsager til ophør.
Pct.
27
2
29
0
0
4
7
2
31
5
302
17
327
4
4
42
77
25
341
51
1.114
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0037.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
35
5
Baggrund og metode
Ankestyrelsens statistik om afgørelser om anbringelse af børn og unge uden for hjemmet
blev etableret som led i anbringelsesreformen, der trådte i kraft 1. januar 2006
2
. Regler
om indberetning til anbringelsesstatistikken er fastsat i medfør af retssikkerhedsloven
3
.
Anbringelsesreformen er siden fulgt op af flere lovændringer, blandt andet vedrørende
indsats over for kriminalitetstruede unge
4
, kontinuitet i anbringelsen
5
og Barnets Re-
form
6
. Konsekvenserne af disse lovændringer er løbende indarbejdet i indberetnings-
skemaerne til anbringelsesstatistikken.
Reformerne forudsætter en løbende central opfølgning af udviklingen på anbringelses-
området og evaluering af indsatsen. Ankestyrelsens anbringelsesstatistik tjener som en
væsentlig kilde til oplysninger om denne indsats.
Anbringelsesstatistikken har sit udgangspunkt i kommunernes sagsbehandling. Fokus er
på de lovpligtige sagsbehandlingsskridt samt på anledning og årsager til anbringelse,
opfølgning af indsats og handleplan, kontinuitet i anbringelsen, årsager til flytning af børn
og unge til et nyt anbringelsessted og det videre forløb ved ophør af anbringelsen.
Statistikken følger kommunernes sagsbehandling, indtil anbringelsen ophører – senest
ved den unges 18. år. Herefter indgår de unge, der fortsætter i døgnophold i et anbrin-
gelsessted efter det 18. år som led i efterværn, i statistikgrundlaget, indtil dette ophold
ophører – senest når den unge fylder 23 år.
Fra Ankestyrelsens anbringelsesstatistik udsendes løbende statistik til landets kommuner.
Data fra statistikregisteret videregives ligeledes til forskningsformål samt til Danmarks
Statistiks årsstatistik om støtte til socialt udsatte børn og unge.
5.1
Statistikkens formål
Formålet med anbringelsesstatistikken er at bidrage til evaluering af lovgivningen og at
forbedre grundlaget for overvejelser og beslutninger om udviklingen på anbringelsesom-
rådet. Statistikken har desuden til formål at bidrage til ledelsesinformation – blandt andet
med dokumentation af sagsbehandlingen til ledelsesmæssig styring og overvejelser.
2
Lov nr. 1442 af 22. december 2004 om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område.
3
Jf. § 41, stk. 3 og § 42, stk. 4 i Socialministeriets bekendtgørelse nr. 1012 af 30. august 2015 om retssikkerhed og admini-
stration på det sociale område.
4
Lov nr. 551 af 26. maj 2010 om ændring af lov om social service. Trådt i kraft 1. juli 2010.
5
Lov nr. 318 af 28. april 2009 om ændring af lov om social service. Trådt i kraft 1. juli 2009.
6
Lov nr. 628 af 11. juni 2010 om ændring af lov om social service. Trådt i kraft 1. januar 2011.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0038.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
36
Anbringelsesstatistikken bygger på elektronisk indberetning via indberetningssystemet på
Ankestyrelsens hjemmeside. For at etablere en så aktuel statistisk belysning som muligt
er det fastsat, at oplysningerne som hovedregel skal være indberettet senest 4 uger efter
afgørelsen er truffet. Det påhviler Ankestyrelsen at fastsætte tidspunktet for indberetnin-
ger af oplysninger, jævnfør bekendtgørelsen om retssikkerhed og administration på det
sociale område nr. 1012 af 30. august 2015, § 42 stk. 4.
Kommunerne kan indgå aftale med Ankestyrelsen om indberetning på anden måde. 67
kommuner har på tidspunktet for denne statistiks udarbejdelse indgået aftale om at ind-
berette de nødvendige data ved udtræk fra kommunernes egne sagsbehandlingssyste-
mer. Ankestyrelsen modtager data fra disse kommuner mindst én gang i kvartalet.
5.2
Statistikkens opbygning og indhold
Indberetningsskemaer og vejledninger til indberetning kan findes på
Ankestyrelsens
hjemmeside
under ’Tast indberetninger’ og ’Afgørelser i sager om anbringelser af børn og
unge’. Mange af de tal, som findes i årsstatistikken 2014, findes også på
Ankestyrelsens
hjemmeside
under ’Tal fra Ankestyrelsen’ og ’Anbringelsesstatistikken’. Her er det muligt
selv at lave statistikker for perioden 2007-2014 og få vist resultaterne kommune-
og/eller regionsfordelt.
5.2.1
Kommunernes indberetninger om 0-17-årige
Indberetningspligten påhviler den kommune, der er handlekommune for barnet eller den
unge. Når kommunen indberetter en afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung til
anbringelsesstatistikken, skal kommunen indberette grundoplysninger om barnet/den
unge og om forældremyndighedsindehaveren/-haverne.
Desuden indberetter kommunerne til statistikken, når de overtager handlepligten for et
anbragt barn eller en anbragt ung fra en anden kommune.
Kommunerne indberetter blandt andet følgende oplysninger, hver gang der bliver truffet
afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung mellem 0 og 17 år:
Om afgørelsen er med eller uden samtykke, eller om der er tale om kommunens
effektuering til fuldbyrdelse af dom om ungdomssanktion
Anledning til at der rejses sag om anbringelse, eksempelvis underretning
Årsager til beslutning om anbringelse hos barn og forældre
Beslutning om type af anbringelsessted og tidspunkt for indflytning
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0039.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
37
Fra og med 2010 har kommunerne indberettet de beslutninger, der af kommunen træffes
til fuldbyrdelse af rettens afgørelser om afsoning i anbringelsessteder, henholdsvis om
varetægtsfængsling af 0-17-årige i surrogat i anbringelsessteder.
Mens det 0-17-årige barn/ung er anbragt uden for hjemmet, indberetter kommunerne de
afgørelser/hændelser, der træffes i relation til anbringelsen. Det drejer sig om:
Ændring af anbringelsessted og årsager til denne ændring
Ændring fra tvangsmæssig anbringelse til frivillig anbringelse
Generel opfølgning for anbragte børn
Forelæggelse for og afgørelse af sager i børn og unge-udvalget
Hjemgivelse/ophør af anbringelse og årsager til dette
Sagsophør ved overdragelse til anden handlekommune
5.2.2
Kommunernes indberetninger om 18-22-årige
Kommunerne kan træffe afgørelse om at tilbyde unge i alderen 18 til 22 år efterværn.
Det er muligt at vælge mellem forskellige former for efterværn blandt andet døgnophold
på et anbringelsessted, tilknytning af en fast kontaktperson og udslusningsordning i det
hidtidige anbringelsessted.
Til anbringelsesstatistikken indberetter kommunerne kun efterværn i døgnophold i an-
bringelsessteder efter § 76, stk. 3, nr. 1 i bekendtgørelse af lov om social service nr. 904
af 18. august 2011. Tilknytning af fast kontaktperson, udslusningsordning eller andre
former for støtte indberettes således ikke til statistikken.
Kommunerne indberetter oplysninger i egne sager, hvor den unge 18-årige fortsætter i
døgnophold i et anbringelsessted som led i efterværn.
Kommunerne indberetter også oplysninger i sager, hvor de overtager handlepligten fra
en anden kommune, og anbringelsen i døgnophold i efterværn videreføres. Det sker ty-
pisk i forbindelse med, at den unge fylder 18 år og får selvstændig opholdskommune.
Herudover indberetter kommunerne oplysninger i sager, hvor en 18-22-årig genoprettes
i døgnophold i et anbringelsessted som led i efterværn.
Kommunerne indberetter følgende oplysninger, når de etablerer døgnophold i efterværn,
når de overtager handlekommuneforpligtelsen og viderefører døgnophold i efterværn
eller når de genetablerer efterværn med døgnophold:
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0040.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
38
Tidspunkt for etablering, overtagelse af handlekommuneforpligtelse eller gen-
etablering
Beslutning om type af anbringelsessted
Anbringelsesstedets beliggenhedskommune
Mens den unge er i efterværn med døgnophold, indberetter kommunerne de afgørelser
og sagshændelser, der træffes i relation til døgnopholdet. Det drejer sig om:
Ændring af anbringelsessted
Ophør af døgnophold i efterværn
Sagsophør ved overdragelse til ny handlekommune
5.3
Validering af kommunernes indberetninger
For at sikre at anbringelsesstatistikken er retvisende, foretages der en løbende kontrol-,
validerings- og fejlsøgningsproces på de indberettede oplysninger.
Data i anbringelsesstatistikken kontrolleres grundlæggende i forbindelse med selve ind-
beretningen. Dernæst sker der en validering af de indberettede oplysning mindst én gang
i kvartalet via valideringsmateriale og ledelsesinformation til kommunerne.
Indberetningsskemaerne har indbyggede funktioner til kontrol af for eksempel børnenes
alder og hændelsesdato. Valideringen henleder indberetterens opmærksomhed på mulige
fejl og giver enten anvisning om det indtastede, eller at der er tale om en decideret fejl,
som medfører, at videre indberetning ikke kan foretages, før fejlen er rettet.
Statistiksystemet giver desuden kommunerne mulighed for løbende at foretage rettelser
eller supplere til allerede indberettede oplysninger. Denne mulighed anvendes ofte i til-
fælde, hvor en afgørelse om anbringelse indberettes, inden anbringelsen er effektueret,
og hvor der efterfølgende skal indberettes et tidspunkt for flytning til anbringelsesstedet.
Kommunerne har endvidere mulighed for at trække egne indberettede oplysninger ud
med henblik på kontrol og ledelsesinformation. Disse udtræk giver mulighed for en kvali-
tetskontrol, som både kan fremme kvaliteten af sagsbehandlingen og af statistikken.
Når afgørelserne er indberettet til Ankestyrelsen, gennemgås de for umiddelbare fejl og
mangler. Ankestyrelsen udsender kvartalsvist ledelsesinformation til kommunerne. Ledel-
sesinformationen indeholder summariske tabeller, samt lister på individniveau med afgø-
relser, effektueringer, sagshændelser, anbringelser ultimo kvartalet og afgørelser om 18-
22-årige med døgnophold i efterværn. Kommunerne har derigennem mulighed for at føl-
ge udviklingen, samt kontrollere deres anbringelsesdata og eventuelt korrigere disse.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0041.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
39
Som led i valideringen af kommunernes indberetninger til årsstatistikken 2014 bad Anke-
styrelsen i januar 2015 alle kommuner om at have fokus på, hvorvidt alle afgørelser truf-
fet i 2014 var indberettet. Ankestyrelsen sendte lister over indberettede afgørelser med
personnumre ud til de kommuner, der ønskede at modtage disse.
Årsstatistik 2014 bygger på de indberetninger, som Ankestyrelsen har modtaget frem til
26. oktober 2015. Opgørelserne fra tidligere år er opdaterede tal fra samme opgørelses-
tidspunkt, derfor er de eventuelt en smule anderledes end tidligere årsstatistikker.
5.4
Sammenhæng med Danmarks Statistiks tællinger
Ankestyrelsen leverer oplysninger fra anbringelsesstatistikken til Danmarks Statistik. Det
er et særskilt formål at sikre så god sammenhæng som muligt i anbringelsesstatistikken i
forhold til Danmarks Statistiks opgørelser af indsatsen for udsatte børn og unge.
Et eksempel på arbejdet med at skabe god sammenhæng mellem de to statistikker er
anvendelsen af identiske opgørelsesmetoder. De kommunefordelte opgørelser i ’Tal fra
Ankestyrelsen’ omfatter således på samme måde som Danmarks Statistik opgørelser for
børn og unge, som kommunen var handlekommune for.
Der er imidlertid også forskelle.
Ved sammenligning med Danmarks Statistiks opgørelser fra 2005 og tidligere er det vig-
tigt at være opmærksom på, at indsamlings- og opgørelsesmetoderne i Ankestyrelsens
anbringelsesstatistik afviger fra Danmarks Statistiks metoder.
Ankestyrelsens anbringelsesstatistik er primært en sagsbehandlingsstatistik. Indberet-
ninger foretages i dag løbende og elektronisk med udgangspunkt i sagsbehandlingen,
hvor indberetningerne til Danmarks Statistik før 2006 skete manuelt med udgangspunkt i
den enkelte kommunes muligheder for at fremfinde data ved årets udgang. Desuden er
statistikområdet ændret lidt, idet der i dag indgår en række anbringelser i medfør af dom
(blandt andet ungdomssanktion) i anbringelsesstatistikken. Det er således ikke muligt
fuldt ud at sikre mod databrud i tidsserier hen over årsskiftet 2005/2006.
Danmarks Statistik forestår fortsat indsamling af data om forebyggende tilbud og ydelser
efter serviceloven til socialt udsatte børn, unge og familier. Fra 2006 har Ankestyrelsen
fra anbringelsesstatistikken leveret data til Danmarks Statistiks tællinger. Selv om kil-
derne til statistikkerne er identiske, er der forskelle i opgørelserne i Ankestyrelsens publi-
kationer og i Danmarks Statistiks offentliggjorte tællinger
7
.
Ankestyrelsen leverer oplysningerne til Danmarks Statistik efter offentliggørelsen af års-
statistikken, hvor registeret er beriget med kommunernes eventuelle efterfølgende ret-
7
Oplysninger på kommuneniveau fra Danmarks Statistiks tællinger kan findes i www.statistikbanken.dk.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0042.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
40
telser og tilføjelser. Data til Danmarks Statistik kan således afvige fra de data, der har
været anvendt til årsstatistikken fra Ankestyrelsen.
Tallene i denne publikation for 2010 til 2014 er baseret på kommunernes indberetninger
frem til 26. oktober 2015.
5.5
Personfølsomme oplysninger
Anbringelsesstatistikken er en personstatistik, hvor alle registreringer foretages på bar-
nets eller den unges cpr-nummer. Statistikken omfatter desuden registrering af en række
oplysninger om forældremyndighedens indehaver(e) og ændringer i dette forhold. An-
bringelsesstatistikken giver mulighed for at følge det enkelte barn eller den unge igen-
nem anbringelsesforløbet.
Statistikregisteret er anmeldt til Datatilsynet som et statistisk-videnskabeligt personregi-
ster med personfølsomme oplysninger. Anmeldelsen kan ses på
www.datatilsynet.dk.
Der er truffet en række foranstaltninger i forbindelse med etablering af statistikken. Dis-
se skal sikre, at de registrerede oplysninger ikke kommer uvedkommende i hænde, og at
oplysningerne om den enkelte person alene anvendes til statistisk-videnskabelige formål.
Indberetningssystemet er blandt andet sikret ved sikkerhedscertifikat og stærk krypte-
ring i forbindelse med den elektroniske transmission af data. Desuden er databehandlin-
gen i Ankestyrelsen omfattet af vidtgående tekniske og administrative sikkerhedsforan-
staltninger. Det er ved udstedelse af adgangskoder til indberetning forudsat, at også
kommunerne behandler deres indberetning og anvendelse af data med den fornødne sik-
kerhed.
Data fra statistikregisteret kan videregives til statistisk-videnskabelige formål. Data er
videregivet til Danmarks Statistik til validering og vedligeholdelse af Danmarks Statistiks
Børnedatabase. Herudover sker videregivelse efter ansøgning til godkendte forsknings-
formål, blandt andet til SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. Data fra stati-
stiksystemet må ikke anvendes som udgangspunkt for afgørelser vedrørende enkeltper-
soner eller til kontrolformål.
5.6
Om årsager til anbringelse
Anbringelsesstatistikken indeholder 15 anbringelsesårsager hos forældrene og/eller i
hjemmet samt 17 årsager hos barnet/den unge. Kommunerne har mulighed for at indbe-
rette flere årsager for hver afgørelse, der træffes om anbringelse af et barn eller en ung.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0043.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
41
For mere overordnet at kunne følge udviklingen i anbringelsesårsager er der i kapitel 2
foretaget en koncentrering af årsagerne på de 6 temaer, der er nævnt i servicelovens §
50, stk. 2. De udslagsgivende årsager hos barnet/den unge og hos forældrene eller i
hjemmet er fordelt, så de afspejler de 6 temaer, som skal belyses i den børnefaglige un-
dersøgelse, der skal udarbejdes inden en afgørelse om anbringelse.
Hvis udslagsgivende forhold:
For barnet = 1, 2, 3, 4 eller 5
For barnet = 6 eller 16
For forældrene = 1-12 eller 14-15
For barnet = 7 eller 8
For barnet = 3 eller 9-14
For forældrene = 13
For barnet = 15
For barnet = 17
Hvis ingen af ovenstående
Så henregnes til:
Udvikling og adfærd
Familieforhold
Skoleforhold
Sundhedsforhold
Fritidsforhold og venskaber
Andre relevante forhold
Uoplyst – medregnes ikke i figuren
Note: Tallene henviser til spørgsmål 7.a og spørgsmål 7.b i indberetningsskemaet (skema 1).
5.7
Efterværn i døgnophold (18-22-årige)
Kommunerne indberetter oplysninger om 18-22-årige, der som led i efterværn fortsat
har døgnophold i et anbringelsessted (skema 3). Formålet er at følge udviklingen i kom-
munernes brug af tilbud om efterværn med døgnophold i et anbringelsessted.
Ankestyrelsen offentliggjorde statistiske opgørelser vedrørende anbragte 18-22-årige i
årsstatistikkerne 2006 og 2007. Årsstatistikkerne 2008 og 2009 omfattede derimod alene
opgørelser for anbragte 0-17-årige.
Årsagen til de manglende offentliggørelser var, at det ved validering af kommunernes
indberetninger i 2008 viste sig, at der manglede et relativt stort antal indberetninger af
hjemgivelser/ophør ved det eller efter det fyldte 18. år. Antal 18-22-årige med døgnop-
hold i årsstatistikken 2007 har som følge heraf vist sig at være overvurderet.
Ankestyrelsen gennemførte på den baggrund en omfattende validering af de kommunale
indberetninger efter kommunalreformen i 2007. Først med årsstatistikken i 2010 blev det
muligt at nå frem til et tilstrækkeligt retvisende resultat for opgørelse af antal unge over
18 år med ophold i et anbringelsessted. Der har før 2010 således ikke været offentlig-
gjort retvisende tal for denne del af statistikken siden årsstatistikken 2006.
Ankestyrelsen har blandt andet haft en tæt dialog med de kommuner, hvor forbedring af
datagrundlaget i særlig grad var ønskværdig.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Publikationer af 30/11-2015 med Ankestyrelsens statistikker på børneområdet fra social- og indenrigsministeren: "Underretningsstatistik 2014" og "Anbringelsesstatistik 2014"
1574102_0044.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
42
Ankestyrelsen kan konstatere, at ovenstående tiltag har betydet en kvalitetsforbedring i
indberetningerne – også for årene forud for 2009 – og det vurderes, at indberetningerne
til anbringelsesstatistikken om de 18-22-årige er så høj, at området kan belyses i årssta-
tistikken. Der må dog fortsat tages forbehold for, at kvaliteten af opgørelserne vedrøren-
de 18-22-årige med ophold i anbringelsessteder som led i efterværn fortsat vurderes at
være lidt ringere for 2007-2009 end for 2010-2014.
For fremadrettet at forebygge problemer med kommunernes manglende indberetninger
til anbringelsesstatistikken iværksatte Ankestyrelsen i 2009 en omstrukturering af an-
bringelsesstatistikken.
I forlængelse af vedtagelsen af Barnets Reform blev det besluttet at reducere antallet af
oplysninger, som skal indberettes til anbringelsesstatistikregisteret. Beslutningen gav
anledning til at gennemgå skemaerne og yderligere skabe en mere hensigtsmæssig op-
bygning.
Det blev blandt andet besluttet at udskille indberetninger vedrørende 18-22-årige med
ophold i et anbringelsessted som led i efterværn i en særskilt indberetningsdel (skema 3)
fra 2010 og fremefter. Desuden blev der iværksat initiativer, hvorved den kvartalsvise
validering og ledelsesinformation til kommunerne løbende kan forbedres.
Som udgangspunkt udskrives alle unge, der ikke er anbragt i et anbringelsessted i med-
før af dom eller varetægtssurrogat, af anbringelsesstatistikken ved det fyldte 18. år.
Opgørelsen over unge med døgnophold i anbringelsessteder som led i efterværn for 18-
22-årige bygger herefter grundlæggende på de indberettede oplysninger i skema 3 om
iværksættelse eller videreførelse af døgnophold i et anbringelsessted samt genetablering
og ophør heraf. Hvis kommunen herudover har indberettet sagshændelser om unge over
18 år, der klart indikerer, at der er tale om et videreført døgnophold i efterværn, medta-
ges den unge også i statistikken, uanset at der ikke er indberettet en særskilt afgørelse
herom.