Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 8
Offentligt
1554348_0001.png
Sagsnr.
2015 - 6088
Dato
08-10-2015
Resumé af indkomne bemærkninger til afrapporteringen
fra den tværministerielle arbejdsgruppe om gravide kvin-
der med et forbrug og misbrug af rusmidler
Nedenfor er angivet korte, overordnede resuméer af de indkomne høringssvar. Det
bemærkes, at der ikke er tale om fuldstændige eller udtømmende gengivelser af hø-
ringssvarene, og at der for et fuldt indblik i det enkelte høringssvar henvises til det
vedlagte høringssvar i sin fulde form.
Alkohol og Samfund
Alkohol og Samfund kan tilslutte sig behovet for at styrke indsatserne til forebyggelse
og behandling af rusmiddelmisbrug blandt gravide og bemærker desuden, at en
skærpelse af mulighederne for tvangstilbageholdelse af gravide med et misbrug af
rusmidler vil kunne indebærer en risiko for, at gravide med behov for hjælp vil afholde
sig fra at opsøge denne. Alkohol og Samfund peger i stedet på mulighederne for at
udvikle og understøtte en national model for, hvordan indsatsen over for især særligt
sårbare gravide kvinder og deres partnere kan tilrettelægges på et frivilligt grundlag.
Alkohol og Samfund efterlyser i rapporten blandt andet overvejelser om partnerens ret
til samordnet behandling samt en analyse af hensigtsmæssigheden ved den organisa-
toriske ramme for indsatsen.
Ankestyrelsen
Ingen bemærkninger.
Brugernes Akademi
Brugernes Akademi savner generelt oplysningskampagner, der informerer om alkohol,
stoffer og graviditet. Brugernes Akademi anfører desuden, at der ikke er behov for
øget brug af tvang i behandlingen, da det vil blive sværere at skabe kontakt til gravide
kvinder med et misbrug. Brugernes Akademi foreslår, at der i behandlingssystemet
fokuseres mere på at styrke rammerne for behandlingen, herunder at der indføres
mulighed for belønning.
Børnerådet
Børnerådet lægger vægt på, at hensynet til barnets ret til et sundt liv går forud for den
gravide kvindes ret til at bestemme over sin krop, men anerkender de etiske og juridi-
ske problematikker, der relaterer sig hertil. Børnerådet kan tilslutte sig de skitserede
modeller for tilbageholdelse. Børnerådet bakker desuden op om en ensretning af lov-
givningen på alkohol- og stofområdet, samt at den forebyggende indsats styrkes, her-
under at de praktiserende læger bør inddrages i opsporingen af gravide kvinder med
misbrug. Desuden bemærkes, at de regionale familieambulatorier bør sikres tilstræk-
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Høringsnotat og høringssvar til afrapportering fra den tværministerielle arbejdsgruppe om gravide kvinder med et forbrug og misbrug af rusmidler, fra social- og indenrigsministeren og fra sundheds- og ældreministeren
kelige ressourcer, herunder til rådgivning omkring det enkelte barn og familie og til
dataindsamling.
Børns Vilkår
Børns Vilkår finder, at der er behov for at styrke data- og vidensgrundlaget om mål-
gruppen, inden eventuelle lovændringer overvejes. Børns Vilkår dog er enige i, at
lovgivningen på alkohol- og stofområdet bør ensrettes og i, at den enkelte og sam-
menhængende tilbageholdelsesperiode bør forlænges. Børns Vilkår kan kun bakke op
om modeller for tilbageholdelse i behandling, der er baseret på den gravide kvindes
forudgående samtykke. Børns Vilkår finder, at øgede muligheder for tilbageholdelse vil
kunne medføre en øget risiko for, at gravide kvinder med et misbrug ikke henvender
sig til myndighederne, og at der uanset valg af tilbageholdelsesmodel er behov for, at
der eksisterer kompetente behandlingstilbud. Det bemærkes også, at der i indsatsen
bør være større fokus på de praktiserende lægers rolle, og at kommunernes samar-
bejde med de regionale familieambulatorier bør styrkes.
Dansk Psykolog Forening
Dansk Psykolog Forening anfører blandt andet, at spørgsmål om tvang aldrig kan eller
må stå alene og altid bør være forudgået af kvalificerede supplerende støttemulighe-
der. Dansk Psykolog Foreningen hæfter sig desuden ved, at det af rapporten fremgår,
at der i øjeblikket ikke eksisterer det tilstrækkelige udbud af specialiserede døgnbe-
handlingstilbud til målgruppen. Desuden bemærker foreningen, at man ikke pr. defini-
tion er imod tvang, men at det er en forudsætning, at tilstrækkelige støtteforanstaltnin-
ger er vedtaget og etableret forinden.
Dansk Selskab for Addiktiv Medicin
Dansk Selskab for Addiktiv Medicin anfører blandt andet, at muligheden for tvangstil-
bageholdelse efter norsk forbillede kan blive vanskelig at begrænse til den tiltænkte
målgruppe og derfor kan ramme gravide kvinder, den ikke er tiltænkt. Det bemærkes
desuden, at afrapporteringen indikerer, at antallet af alkoholskadede børn er faldende,
og at etableringen af døgnbehandlingsinstitutionerne med henblik på tvangstilbage-
holdelse på den baggrund kan blive meget omkostningstunge i forhold til problemets
omfang. Der udtrykkes desuden betænkelighed over for at gøre det ufødte barn til
selvstændigt juridisk subjekt.
Dansk Socialrådgiverforening
Dansk Socialrådgiverforeningen anfører, at der ud over et fokus på den generelle
forebyggelsesindsats for kvinder i den fertile alder bør være fokus på den helhedsori-
enterede indsats over for gravide kvinder med misbrugsproblemer, herunder fokus på
målgruppens generelle sociale problemer. Det fremhæves endvidere, at frivillighed til
enhver tid bør gå forud for tvang. Der findes ikke at være behov for at udvide mulighe-
den for brug af tvang i behandlingen i forhold til de eksisterende regler. Dansk Social-
rådgiverforening er positive over for forslaget om at ensrette reglerne på alkohol- og
stofområdet og bemærker desuden, at et tilstrækkeligt udbud af kvalificerede og spe-
cialiserede behandlingstilbud til gravide kvinder med et misbrug er en forudsætning for
en succesfuld indsats på området. Foreningen peger på, at kommunerne bør sikres
tilstrækkelige ressourcer til at opbygge sådanne tilbud.
Dansk Sygepleje Selskab v/ Fagligt Selskab for Addiktiv Sygepleje
Dansk Sygepleje Selskab anfører i sit høringssvar, der er udarbejdet af Fagligt Sel-
skab for Addiktiv Sygepleje, at man finder det positivt, at der i afrapporteringen er fo-
kus på behovet for at styrke den generelle forebyggelsesindsats over for kvinder i den
fertile alder og tilslutter sig arbejdsgruppens fokus på behovet for øget og systematisk
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Høringsnotat og høringssvar til afrapportering fra den tværministerielle arbejdsgruppe om gravide kvinder med et forbrug og misbrug af rusmidler, fra social- og indenrigsministeren og fra sundheds- og ældreministeren
afdækning af målgruppen. Selskabet bakker op om forslaget om at ensrette reglerne
om tilbageholdelse på alkohol- og stofområdet. Selskabet bemærker desuden, at en
forlængelse af tilbageholdelsesperiode bør følges af en sikring af kvindens opsigel-
sesmulighed samt tilstrækkelige klageadgang. Selskabet finder, at en model med
mulighed for tilbageholdelse uden samtykke indebærer risiko for at gravide med rus-
middelproblematikker undgår behandlingssystemet og dermed ikke vil have den øn-
skede effekt.
Datatilsynet
Ingen bemærkninger.
Det Etiske Råd
Det Etiske Råd oplyser, at et lille flertal af rådets medlemmer er åbne over for at lov-
liggøre tvangstilbageholdelse uden forudgående samtykke under forudsætning af, at
dette sker som en absolut sidste udvej. Et stort mindretal af Det Etisk Råds medlem-
mer afviser dog helt tvangstilbageholdelse uden forudgående samtykke med henvis-
ning til, at kvindens egen beslutning om indgang i eller afvisning af behandling skal
respekteres. Det Etiske Råd anfører desuden, at Rådet ikke finder, at de etiske pro-
blemstillinger i relation til særligt de tre skitserede modeller er tilstrækkeligt belyst med
rapporten, samt at der burde indgå yderligere overvejelser om de gravide kvinders
retssikkerhed i forbindelse med en udvidelse af mulighederne for tvang.
Gadejuristen
Gadejuristen fremhæver blandt andet, at der er behov for et øget fokus på kvalificere-
de familiebehandlingstilbud til gravide og eventuel familie og anfører, at der generelt
mangler solide data om gruppen af gravide med misbrugsproblemer, herunder blandt
andet om de regionale familieambulatoriers effekt. Det bemærkes endvidere, at øget
brug af tvang over for målgruppen risikerer at begrænse kontakten til målgruppen
yderligere. Gadejuristen problematiserer desuden opstillingen af et modsætningsfor-
hold mellem hhv. fosterets og den gravide kvindes rettigheder og anfører, at tvang
over for gravide kvinder med et misbrug ikke er et redskab, der er behov for i det eksi-
sterende system og påpeger i den forbindelse manglende data fra Norge om, at dette
skulle medføre et fald i børn med misbrugsskader.
Institut for Menneskerettigheder
Institut for Menneskerettigheder anfører blandt andet, at tvangsmæssig tilbageholdel-
se af gravide er et intensivt indgreb i den gravide kvindes reproduktive rettigheder og
friheder omfattet af retten til sundhed, men at menneskeretten imidlertid ikke forhin-
drer, at der kan foretages sådanne vidtrækkende indgreb i beskyttede rettigheder af
hensyn til fostrets sundhed. Instituttet bemærker endvidere, at et sådant indgreb så
vidt muligt bør begrænses og principielt helst ikke finde sted, samt bør have en klar og
præcis hjemmel.
Jennifer Vikre-Jørgensen (overlæge, børneafdelingen/familieambulatoriet Regi-
on Midt) og Susanne Høeg (psykolog, familieambulatoriet Region Midt)
Jennifer Vikre-Jørgensen og Susanne Høeg anfører, at tvangsbehandling af gravide
kvinder bør anses som en hjælp til de kvinder, som ikke magter frivillighedens vej
igennem familieambulatorierne. Det bemærkes desuden, at muligheden for tvang i
nogle tilfælde kan medføre, at der opnås et bedre samarbejde mellem den gravide og
myndighederne. Der henvises i den forbindelse til sammenhængen mellem tvang og
frivillig anbringelse af børn uden for hjemmet. Desuden anføres det, at der bør etable-
res bedre samarbejde mellem de kommunale forvaltninger og familieambulatorierne i
forhold til de børn, familieambulatorierne følger.
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Høringsnotat og høringssvar til afrapportering fra den tværministerielle arbejdsgruppe om gravide kvinder med et forbrug og misbrug af rusmidler, fra social- og indenrigsministeren og fra sundheds- og ældreministeren
Jordemoderforeningen
Jordemoderforeningen anfører, at foreningen er principielt imod tvang i behandlingen
af gravide kvinder. Foreningen anfører, at der er stort potentiale i at styrke den fore-
byggende indsats over for kvinder i den fertile alder generelt. Der peges også på nød-
vendigheden af, at der etableres få, store, fælles og fagligt stærkt funderede og attrak-
tive døgnbehandlingstilbud til gravide kvinder med misbrugsproblemer, som også har
tilbud til kvindes eventuelle familie. Jordmoderforeningen er åben over for en tilbage-
holdelsesmodel, der bygger på kvindens forudgående samtykke, såfremt de rette
rammer er til stede. Foreningen anfører, at en model med øget mulighed for tilbage-
holdelse uden kvindens samtykke vil kunne medføre, at en gruppe gravide kvinder vil
undgå kontakt med systemet.
KABS
KABS anfører blandt andet, at afrapporteringen fokuserer for meget på den lille grup-
pe af gravide, der er allermest udsatte, og som kan være i målgruppen for tvang.
KABS anfører også, at man gennem mange år ikke har haft kontakt med en eneste
gravid kvinde, der har afbrudt behandlingen. KABS finder, at det er afgørende for be-
handlingsforløbet at kvinden mødes med tillid.
KL
KL anfører blandt andet, at man er enig i, at der i højere grad bør fokuseres på, hvor-
dan målgruppen kan nås, herunder særligt igennem jordemoder og praktiserende
læge. Det foreslås, at indsatsen i højere grad fokusereres på prævention samt syste-
matisk afdækning af rusmidler og graviditet hos sundhedsfagligt personale. Det be-
mærkes, at den danske rusmiddelbehandlingsmodel bygger på blandt andet tillid og
motivation, hvor øget mulighed for tvangsforanstaltninger kan medføre, at kvinder med
et misbrug undlader at opsøge behandling. KL stiller sig således skeptisk tvivlende
over for en tvangsmodel (model 3 i afrapporteringen).
Landsforeningen Lænken
Landsforeningen Lænken anfører blandt andet, at man er enig i, at der er behov for
sikre et øget fokus på behandlingstilbud med tilstrækkelig høj kvalitet til gravide kvin-
der med misbrugsproblemer, herunder i forhold til den lille og mest udsatte gruppe af
gravide. Det bemærkes også, at en ensretning af reglerne om tilbageholdelse på al-
kohol- og stofområdet hilses velkommen, samt at foreningen finder det afgørende, at
eventuel tilbageholdelse af gravide kvinder foregår efter samtykke fra kvinden, og at
foreningen derfor ikke kan tilslutte sig en model, hvor tilbageholdelse uden samtykke
indføres.
Lederne af de regionale familieambulatorier
Lederne af de fem regionale familieambulatorier anfører blandt andet, at der i rappor-
ten mangler præcise definitioner af begreberne
forbrug
og
misbrug,
samt at der gene-
relt mangler et overordnet, gennemgående tilbud til gravide med et fosterskadende
forbrug i behandlingscentrene, og at der savnes et bud på, hvordan og i hvilket regi et
behandlingstilbud til gravide kvinder, der inkluderer behandling til partner og børn, kan
etableres. Desuden peges på behov for hjælp til etablering af prævention, herunder
økonomien i den forbindelse. Lederne stiller sig tvivlende overfor om Familieambulato-
riernes Database kan løfte opgaven med en styrket dataindsamling inden for de nu-
værende økonomiske rammer, og man gør opmærksom på, at de regionale familie-
ambulatoriers tilbud er meget forskelligt organiseret i de fem regioner.
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Høringsnotat og høringssvar til afrapportering fra den tværministerielle arbejdsgruppe om gravide kvinder med et forbrug og misbrug af rusmidler, fra social- og indenrigsministeren og fra sundheds- og ældreministeren
May Olofsson (Speciallæge og medstifter og tidligere overlæge og leder af Fa-
milieambulatoriet Region Hovedstaden og Videncenter for Forebyggelse af
Rusmiddelskader hos Børn)
May Olofsson anfører blandt andet, at indsatsen over for gravide stof- og alkoholmis-
brugere bør samles under Sundheds- og Ældreministeriet. Der savnes en stillingtagen
til, hvornår et foster er et selvstændigt individ og dermed selvstændigt beskyttet i for-
hold til lovgivningen. Det anføres, at der bør indføres mulighed for tilbageholdelse af
gravide uden samtykke under hele graviditeten i de tilfælde, hvor kvinden ikke kan
indgå i specialiseret svangreomsorg i familieambulatorierne, og at et særligt samråd
bør udpeges som kompetent organ til at træffe beslutning om tilbageholdelse.
Reden København
Reden København anfører blandt andet, at graviditetsforebyggelse blandt kvinder i
fertil alder med et misbrug af rusmidler bør være et særligt fokusområde, herunder at
der sikres gratis prævention til udsatte grupper. Reden København foreslår, at gade-
plans-ngo’er får lettere adgang til at tilbyde kvinder i den fertile alder prævention. Re-
den København anfører desuden, at der er behov for, at staten stiller sig i spidsen for
en styrket tværsektoriel indsats, samt at der bør være større fokus på graviditet blandt
udenlandske kvinder, herunder blandt andet prostituerede.
Socialpædagogernes Landsforbund
Socialpædagogernes Landsforbund anfører blandt andet, at man bakker op om en
styrkelse af det tværfaglige og tværsektorielle samarbejde, øget fokus på forebyggelse
og opsøgende arbejde, samt en mere målrettet indsats over for gravide kvinder med
misbrugsproblemer. Socialpædagogernes Landsforbund finder ikke, at det eksisteren-
de datagrundlag er tilstrækkeligt til at afgøre, om udvidelse af muligheden for tilbage-
holdelse i behandling er relevant og anbefaler derfor, at beslutninger vedr. nye model-
ler for behandling udskydes til et tilstrækkeligt datagrundlag er tilvejebragt. Desuden
påpeges det, at der kan være en række negative konsekvenser ved øgede tvangsmu-
ligheder, som vægter tungere end eventuelle fordele ved øget brug af tvang. Det på-
peges også, at det er væsentligt at sikre et tilstrækkeligt udbud af døgnbehandlingstil-
bud og -pladser til målgruppen.
5