Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 63
Offentligt
1567996_0001.png
Notat
Forslag
til
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om elektronisk identifikation og
tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked
1. oktober 2015
CSS /Daniel
Hartfield-Traun
Sagsnr.: 2015 - 2035
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne lov finder anvendelse på tillidstjenesteudbydere, som udbyder
tillidstjenester på det danske marked, som er omfattet af Europa-Parlamentets og
Rådets Forordning (EU) Nr. 910/2014 af 23. juli 2014 om elektronisk identifikation
og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked og
om ophævelse af direktiv 1999/93/EF, herefter benævnt eIDAS-forordningen.
Definitioner
§ 2.
De anvendte begreber og udtryk har samme betydning som i eIDAS-
forordningen, herunder
1) »tillidstjeneste«: en elektronisk tjeneste, der normalt udføres mod betaling,
og som består af:
a) generering, kontrol og validering af elektroniske signaturer,
elektroniske segl eller elektroniske tidsstempler, elektroniske registrerede
leveringstjenester og certifikater relateret til disse tjenester, eller
b) generering, kontrol og validering af certifikater for
webstedsautentifikation, eller
c) bevaring af elektroniske signaturer, segl eller certifikater relateret til
disse tjenester
2) »overensstemmelsesvurderingsorgan«: et organ som defineret i artikel 2, nr.
13), i forordning (EF) nr. 765/2008, der er akkrediteret i overensstemmelse
med nævnte forordning med kompetence til at udføre
overensstemmelsesvurderinger af en kvalificeret tillidstjenesteudbyder og de
kvalificerede tillidstjenester, den udbyder
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om høring af forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked, herunder høringsbrev og høringsliste, fra finansministeren
1567996_0002.png
Side 2 af 11
3) »tillidstjenesteudbyder«: en fysisk eller juridisk person, der udbyder en eller
flere tillidstjenester, som enten en kvalificeret eller ikkekvalificeret
tillidstjenesteudbyder.
Generelle bestemmelser
§ 3.
Digitaliseringsstyrelsen påser overholdelse af eIDAS-forordningen og regler
fastsat i medfør af eIDAS-forordningen samt denne lov og regler fastsat i medfør
af loven.
§ 4.
Finansministeren kan fastsætte nærmere regler om sikkerhedskrav til
tillidstjenesteudbydere.
Stk. 2.
Gennemførelsesretsakter udstedt med hjemmel i artikel 19, stk.1 og
2, 24, stk. 5 samt 30, stk. 2, 2. afsnit, i eIDAS-forordningen går forud for
bestemmelserne i stk. 1.
§ 5.
Digitaliseringsstyrelsen er ansvarlig for tilsynsopgaver i Danmark i medfør af
eIDAS-forordningens artikel 17.
Stk. 2. Finansministeren kan fastsætte yderligere bestemmelser om
Digitaliseringsstyrelsens tilsyn med tillidstjenesteudbydere i medfør af artikel
17, herunder bestemmelser om indholdet af overensstemmelsesvurderings-
rapport i henhold til artikel 21, stk. 1.
Stk. 3.
Gennemførelsesretsakter udstedt med hjemmel i artikel 21, stk. 4, i
eIDAS-forordningen har forrang forud for regler fastsat i medfør af stk. 2.
§ 6.
Myndigheder og personer, der udøver opgaver efter artikel 17 og 20 i eIDAS-
forordningen om tilsynsorganer og tilsyn med tillidstjenesteudbydere, samt
enhver, der i øvrigt yder bistand hertil skal under ansvar efter §§ 152-152 f i
straffeloven iagttage ubetinget tavshed over for uvedkommende med hensyn
til oplysninger om tillidstjenesteudbydernes systemers tekniske- og
sikkerhedsmæssige indretning samt processer for opretholdelse,
vedligeholdelse og drift af sikkerheden omkring systemerne.
§ 7.
Medmindre strengere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med
bøde den, der
1) ikke overholder sikkerhedskrav til kvalificerede tillidstjenesteudbydere, jf.
artikel 19, stk. 1, i eIDAS-forordningen,
2) ikke overholder underretningsforpligt for kvalificerede tillidstjeneste-
udbydere, jf. artikel 19, stk. 2, i eIDAS-forordningen, eller
3) afgiver urigtige eller vildledende oplysninger til Digitaliseringsstyrelsen
Stk. 2
. Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar
efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om høring af forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked, herunder høringsbrev og høringsliste, fra finansministeren
1567996_0003.png
Side 3 af 11
Ikrafttrædelse mv.
§ 8.
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2. Samtidig hermed ophæves lov nr. 417 af 31. maj 2000 om elektroniske
signaturer.
§ 9.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om høring af forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked, herunder høringsbrev og høringsliste, fra finansministeren
1567996_0004.png
Side 4 af 11
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er et supplement til de regler, som kommer til at gælde i medfør af
eIDAS-forordningen.
Dette lovforslag fremsættes som supplement til bestemmelserne i eIDAS-
forordningen med henblik på at styrke tilliden til elektroniske transaktioner på det
danske marked ved at supplere det fælles grundlag for sikker elektronisk
interaktion mellem borgere, virksomheder og offentlige myndigheder og derved
øge effektiviteten i offentlige og private onlinetjenester, elektronisk
forretningsførelse og elektronisk handel i Danmark.
Lovforslaget sigter navnlig på at regulere sanktionering af tillidstjenesteudbydere,
tavshedspligt for de persongrupper, der beskæftiger sig med tilsyn med
tillidstjenesteudbydernes sikkerhedsmæssige indretning og på nationalt plan at
fastsætte formelle detaljer omkring sikkerheds- og tilsynsmæssige rammer.
2. Baggrund for lovforslaget
Baggrunden for lovforslaget er at sikre opfyldelse af de krav eIDAS-forordningen
stiller til medlemsstaterne og samtidig give mulighed for at tilpasse formelle krav
til sikkerhed og tilsyn løbende i forhold til udviklingen på området.
Forordningsgrundlaget for lovforslaget er:
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 910/2014 af 23. juli 2014
om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske
transaktioner på det indre marked og om ophævelse af direktiv 1999/93/EF.
I henhold til artikel 288 i TEUF-traktaten gælder eIDAS-forordningen umiddelbart i
hver medlemsstat. Gengivelser af bestemmelser fra eIDAS-forordningen i loven er
således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke den nævnte
forordning.
Det følger af eIDAS-forordningen, at de enkelte medlemsstater skal fastsætte
regler om sanktioner for overtrædelser af eIDAS-forordningen. Det er et krav, at
sanktionerne er effektive, står i et rimeligt forhold til overtrædelsen og skal have
afskrækkende virkning.
Sikkerheds- og tilsynskrav er overordnet reguleret i eIDAS-forordningen, og det
fremgår tillige, at Kommissionen har bemyndigelse til at foretage nærmere
regulering af områderne.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om høring af forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked, herunder høringsbrev og høringsliste, fra finansministeren
1567996_0005.png
Side 5 af 11
Det forhold, at der ikke er anført nogen endelig dato for Kommissionens nærmere
regulering af sikkerheds- og tilsynskrav danner baggrund for lovforslag. Det er
fundet mest hensigtsmæssigt, at der fastsættes bemyndigelser til
Finansministeren således, at kravene kan reguleres ved bekendtgørelse.
3. Lovforslagets indhold
Den gældende lov om elektroniske signaturer implementerer direktiv 1999/93/EF
om en fællesskabsramme for elektroniske signaturer, herefter kaldt direktivet og
blev sat i kraft den 1. oktober 2000. Lovens formål er at fremme en sikker og
effektiv anvendelse af elektronisk kommunikation gennem fastsættelse af krav til
visse elektroniske signaturer og til nøglecentre, der udsteder certifikater til
elektroniske signaturer.
Loven er specifikt tilpasset elektroniske signaturer og forhold, der berører disse.
Da eIDAS-forordningen erstatter og tilbagekalder direktivet, og da eIDAS-
forordningen regulerer en række tillidstjenester ud over elektroniske signaturer, er
det nødvendigt med denne lov at ophæve loven om elektroniske signaturer. Dette
bevirker, at visse områder vil være utilstrækkeligt regulerede. Det foreslås derfor i
nærværende lovforslag, at der gives bemyndigelse til finansministeren til at
fastsætte nogle formelle krav til tilsyn og sikkerhed, der tidligere var fastsat med
hjemmel i lov om elektroniske signaturer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske konsekvenser for det offentlige,
ud over hvad der allerede er angivet i forbindelse med vedtagelsen af eIDAS-
forordningen.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes at få administrative konsekvenser for staten.
I medfør af eIDAS-forordningen skal medlemsstaterne udpege et tilsynsorgan. I
denne lov foreslås det, at Digitaliseringsstyrelsen udpeges som tilsynsførende
myndighed. Tilsynsopgaven vurderes at have et omfang svarende til et årsværk,
hvilket er oplyst i forbindelse med vedtagelse af eIDAS-forordningen. Behovet for
ekstra ressourcer bunder navnlig i udvidelse af tilsynsopgaven i forhold til krav om
samarbejde mellem tilsyn på tværs af grænser og i nye rapporteringsopgaver
overfor henholdsvis medlemsstaternes tilsyn, Kommissionen og ENISA om fx brud
på sikkerheden eller tab af integritet, som det har modtaget fra
tillidstjenesteudbyderne.
Det foreslås, at dele af tilsynsopgaven fortsat udføres af eksterne parter, som det
skete under Lov om elektroniske signaturer.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om høring af forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked, herunder høringsbrev og høringsliste, fra finansministeren
1567996_0006.png
Side 6 af 11
Baggrunden, for at lade dele af tilsynsopgaven udføre af eksterne parter, er at
man derigennem kan udnytte den erfaring og kompetence, som allerede findes på
markedet. Det kræver specialviden og indsigt at overskue og vurdere den
avancerede teknologi, som anvendes hos tillidstjenesteudbydere, og denne viden
hentes mest hensigtsmæssigt ind fra markedet, som også vil være certificeret til
opgaven.
Lovforslaget skønnes ikke at få direkte administrative konsekvenser for regioner
og kommuner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget skønnes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Dette skyldes, at lovforslagets bemyndigelser sigter mod at muliggøre
opretholdelse af den nuværende retstilstand i det omfang det er muligt.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at medføre administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder forslag til bestemmelser, der opfylder krav fastsat i
eIDAS-forordningen og bemyndigelser til at regulere sikkerhedskrav til
tillidstjenesteudbydere og det nærmere indhold af tilsyn med
tillidstjenesteudbydere.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
ATP, Danmarks Nationalbank, Dansk Aktionærforening, Danske Revisorer,
Datatilsynet, Danske Regioner, Erhvervsstyrelsen, Finansrådet, IT-Branchen,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, KL, Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
Miljøstyrelsen, National Sundheds-it, Nets, Vejdirektoratet, Erhvervsstyrelsen,
Patent og Varemærkestyrelsen (DKTO), Signaturgruppen, Sikkerhedsstyrelsen,
Sundhedsstyrelsen, SKAT, Trafikstyrelsen, Dansk Erhverv, IBM, Danske revisorer,
KMD, Finansrådet CSC, Statens-it, BEC – Bankernes EDB-central.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om høring af forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked, herunder høringsbrev og høringsliste, fra finansministeren
1567996_0007.png
Side 7 af 11
10. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser
Positive
konsekvenser/Mindreudgifter
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner,
regioner
Administrative
konsekvenser for
det offentlige
Ingen.
Negative konsekvenser/
Merudgifter
Ingen.
Ingen.
Tilsyns- og
rapporteringsopgaver
forventes at medføre udgifter
for staten svarende til et
årsværk.
Ingen.
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervsliver
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige
konsekvenser
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-
retten
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Lovforslaget indeholder bestemmelser, der opfylder og detaljerer
krav fastsat i eIDAS-forordningen og bemyndigelser til at regulere
sikkerhedskrav til tillidstjenesteudbydere og det nærmere indhold af
tilsyn med tillidstjenesteudbydere.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om høring af forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked, herunder høringsbrev og høringsliste, fra finansministeren
1567996_0008.png
Side 8 af 11
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Anvendelsesområde
Til § 1.
Den foreslåede bestemmelse fastlægger forslagets anvendelsesområde.
Lov om elektroniske signaturer fandt alene anvendelse på nøglecentre etableret i
Danmark.
EIDAS-forordningen finder anvendelse på alle tillidstjenesteudbydere, der er
hjemmehørende i Unionen.
Med bestemmelsen foreslås, at lovforslaget finder anvendelse på
tillidstjenesteudbydere som udbyder tillidstjenester på det danske marked, og som
er omfattet af eIDAS-forordningen.
Definitioner
Til § 2
Den foreslåede bestemmelse sætter rammerne for fortolkning af loven.
Af praktiske hensyn er de begreber, der er defineret i eIDAS-forordningen, og som
også anvendes i lovforslaget gengivet. Dette berører ikke eIDAS-forordningen.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om høring af forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked, herunder høringsbrev og høringsliste, fra finansministeren
1567996_0009.png
Side 9 af 11
Generelle bestemmelser
Til § 3.
I
stk.
1 foreslås det, at Digitaliseringsstyrelsen udpeges til at påse overholdelsen
af eIDAS-forordningen og loven.
Det foreslås, at Digitaliseringsstyrelsen fører kontrol med, at kravene i eIDAS-
forordningen og lovforslaget til både tillidstjenesteudbydere, og de tillidstjenester
tillidstjenesteudbyderne udbyder, overholdes.
.
Til § 4.
Det følger af artikel 19, stk. 1 i eIDAS-forordningen, at kvalificerede og ikke-
kvalificerede tillidstjenesteudbydere skal træffe passende tekniske og
organisatoriske foranstaltninger til at styre de sikkerhedsmæssige risici i
forbindelse med de tillidstjenester, de udbyder. Under hensyn til den seneste
teknologiske udvikling skal disse foranstaltninger garantere et sikkerhedsniveau,
der svarer til risikoens omfang.
Det er ikke nærmere defineret, hvad der ligger i ”passende tekniske og
organisatoriske foranstaltninger” samt ” et sikkerhedsniveau, der svarer til
risikoens omfang”.
Det foreslås i bestemmelsens stk. 1 at, der sikres hjemmel til, at fastsætte
uddybende regulering af, hvordan tillidstjenesteudbydere skal opfylde kravene i
artikel 19, stk. 1.
Det vil således være muligt at uddybe artikel 19, stk. 1, ved eksempelvis at
henvise til standarder i den nye lovgivning. En sådan henvisning vil kunne fremgå
af en bekendtgørelse, vejledning el.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 2
tager højde for Kommissionens bemyndigelse
til at vedtage gennemførelsesretsakter på området.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om høring af forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked, herunder høringsbrev og høringsliste, fra finansministeren
1567996_0010.png
Side 10 af 11
Til § 5
Den foreslåede bestemmelses
stk. 1
indfrier kravet i eIDAS-forordningens artikel
17, stk. 1.
I s
tk. 2.
foreslås det, at finansministeren bemyndiges til, at fastsætte yderligere
bestemmelser om Digitaliseringsstyrelsens tilsyn med tillidstjenesteudbydere,
herunder bestemmelser om indholdet af overensstemmelsesvurderingsrapport i
henhold til artikel 21, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse er indsat, fordi der ikke er fastsat nogen endelig frist
for Kommissionens regulering af tilsynet med tillidstjenesteudbyderne og
overensstemmelsesvurderingsrapporten. Bestemmelsen giver således mulighed
for at indføre bestemmelser til regulering af områder, der er reguleret i Lov om
elektroniske signaturer og bekendtgørelserne dertil. Det begrundes i det forhold,
at Lov om elektroniske signaturer og bekendtgørelserne ophæves, hvilket vil
medføre at området henstår utilstrækkeligt reguleret.
Det forventes, at de ekstra opgaver der følger med det udvidede tilsyn, som følger
af eIDAS-forordningen, vil medføre opgaver svarende til et årsværk. Opgaven
håndteres inden for eksisterende økonomiske rammer.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 3
er en forrangsbestemmelse, der tager højde
for, at Kommissionen har bemyndigelse til at fastlægge formater og procedurer
vedrørende overensstemmelsesvurderingsrapporterne jf. eIDAS-forordningens
artikel 21, stk. 4. Udstedelse af sådanne gennemførelsesretsakter kan derfor
medføre, at de af finansministeren eventuelt fastsatte bestemmelser ophæves.
Til § 6
Den foreslåede bestemmelse regulerer tavshedspligten for personer der udøver
tilsyn med tillidstjenesteudbyderne.
Oplysninger i der tilvejebringes i forbindelse med tilsyn om f.eks. risiko- og
sikkerhedsvurderinger, som kunne indikere svagheder i systemerne herunder i
systeminstallationerne samt de sikkerhedsmæssige processer, er eksempler på
oplysninger, det er afgørende, at tilsynet får indsigt i, og derfor skal kunne
undtages fra aktindsigt. Dette skyldes, at kendskab til og indsigt i systemers og
processers eventuelle svagheder vil øge risikoen for angreb på og
kompromittering af sikkerheden. Det offentlige har inden for de seneste år har
været genstand for et stigende antal sikkerhedsmæssige hændelser, og det
vurderes, at denne tendens vil fortsætte. Angreb på systemer af så central
karakter som fx NemID, kan have vidtrækkende konsekvenser for borgere og
erhvervsdrivende den offentlige sektor. Angreb vil ligeledes mindske tilliden til
digitale tjenester og kan dermed hindre digitalisering og dermed begrænse mulige
gevinster.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om høring af forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked, herunder høringsbrev og høringsliste, fra finansministeren
1567996_0011.png
Side 11 af 11
Det en forudsætning for, at Digitaliseringsstyrelsen kan føre det nødvendige tilsyn
med tillidstjenesteudbydere, at alle oplysninger og sikkerhedsmæssige procedurer
om systemer, sårbarheder mv. indgår i den rapportering, der indgives til
Digitaliseringsstyrelsen. Der vurderes samtidig ikke at være hensyn, der tilsiger, at
borgere skal være bekendt med de mere specifikke tekniske indretninger og
sikkerhedsmæssige procedurer, som er med til at skabe sikkerheden i
systemerne, og som derfor indgår i tilsynsarbejdet.
Der findes i dansk lovgivning flere eksempler på tavshedspligtbestemmelser for
tilsynsorganer, herunder i Arbejdsmiljøloven og Lov om finansiel virksomhed.
Bilag 5 (side 1100 ff.) til Offentlighedskommissionens betænkning nr. 1510/2009
indeholder en oversigt over særlige tavshedspligtbestemmelser inden for de
enkelte ministeriers ressortområder.
Det følger af forordningens artikel 18, at medlemsstaternes tilsynsorganer skal
samarbejde med henblik på at udveksle god praksis.
Til § 7
Det følger af artikel 16 i eIDAS-forordningen, at medlemsstaterne skal fastsætte
regler om sanktion for overtrædelse af eIDAS-forordningen. Sanktionerne skal
være effektive samt stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have en
afskrækkende virkning.
Den foreslåede bestemmelse indfrier dette.
Til § 8
Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli 2016, samtidig med eIDAS-
forordningens ikrafttræden.
I medfør af
stk. 2
foreslås det, at Lov om elektroniske signaturer ophæves.
Til § 9
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.