Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 54
Offentligt
1566363_0001.png
Ligestillingsudvalget
Christiansborg
Ligestillingsafdelingen
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 1 (Alm. del):
I brev af 14. oktober 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1:
”Ministeren bedes som ansvarlig minister for ligestilling kommentere på
de ligestillingsretlige aspekter i materialet omdelt på LIU alm. del bilag 6,
fra Foreningen Far. Herunder bedes ministeren særligt forholde sig til de
udfordringer i forhold til ligestilling mellem forældre, der er beskrevet
vedr. informationer til forældre om børn via digital post, samt til den
kritik der fremgår af bl.a. tale og slides, af den mangelfulde koordinering
mellem myndighederne på det familieretlige område, og det forhold, at
området administreres af forskellige ministre. Det bedes anført i svaret,
hvilke love, der administreres af henholdsvis ministeren for børn, under-
visning og ligestilling, social- og indenrigsministeren, beskæftigelsesmini-
steren eller andre, samt hvilke tiltag regeringen vil tage for at sikre en
bedre koordinering på området. Såfremt der måtte være behov herfor i
forhold til en fyldestgørende besvarelse af spørgsmålet bedes ministeren
indhente bidrag fra andre ministerier.”
Svar:
Ligestilling mellem kvinder og mænd i samfundet handler om lige mulig-
heder og rettigheder uagtet køn. Det indebærer bl.a., at der ikke foregår
ulovlig forskelsbehandling, og at både kvinder og mænd aktivt kan tage
del i forældrerollen.
Det følger af ligestillingsloven, som hører under mit ressort, at kommu-
ner ikke må udsætte sine borgere for forskelsbehandling på grund af køn.
Ligestillingslovens forpligtelse til at fremme ligestilling, og forbuddet
mod forskelsbehandling, omfatter også kommunernes kommunikation til
borgerne. Spørgsmålet om information fra det offentlige til begge foræl-
dre har i flere tilfælde været indbragt for Ligebehandlingsnævnet. Der
henvises i den forbindelse til besvarelsen af den 10. september d.å. af
LIU alm. del spørgsmål 2.
09-11-2015
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 54: Kopi af LIU alm. del - svar på spm. 1 om ministeren vil kommentere på de ligestillingsretlige aspekter i materialet fra Foreningen Far, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at mit ministerium er i kontakt med
Digitaliseringsstyrelsen om problemstillingen.
Da der er stillet spørgsmål til social- og indenrigsministeren med an-
modning om kommentarer til samme materiale fra Foreningen Far, skal
jeg generelt henvise til social- og indenrigsministerens besvarelse heraf i
SOU alm. del spørgsmål 97 den 21. oktober d.å., hvor der også er ind-
hentet bidrag fra andre relevante ministerier.
Jeg har til brug for denne besvarelse indhentet yderligere bidrag fra be-
skæftigelsesministeren og social- og indenrigsministeren bl.a. vedr. hvilke
love, der administreres under de pågældende ministerier.
Til brug for besvarelsen oplyser social- og indenrigsministeren følgende:
”Social- og Indenrigsministeriet kan oplyse, at følgende lovgivning på
ministeriets område regulerer forældrerollen direkte:
Børneloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1097 af 7. oktober 2014,
der regulerer placeringen af faderskab og medmoderskab.
Forældreansvarsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1085 af 7. okto-
ber 2014, der regulerer forældremyndighed, barnets bopæl og
samvær.
Lov om børns forsørgelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1100 af 7.
oktober 2014, der regulerer forældres forsørgelsespligt.
Serviceloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1053 af 8. oktober 2015,
der regulerer forhold for udsatte børn og unge og deres forældre,
herunder børn og unge der er anbragt uden for hjemmet.”
Til brug for besvarelsen oplyser beskæftigelsesministeren følgende:
”Lovbekendtgørelse nr. 571 af 29. april 2015 om ret til orlov og dagpenge ved barsel
Lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel
(barselsloven) er den primære lov på
Beskæftigelsesministeriets område, der regulerer forældres rettigheder i
forbindelse med graviditet, barsel og adoption.
Efter barselsloven har mødre ret til graviditetsorlov i 4 uger før forventet
fødsel (graviditetsorlov), 14 uger efter fødslen (barselsorlov) og 32 ugers
forældreorlov. Fædre har ret til 2 ugers fædreorlov inden for de første 14
uger efter fødslen og 32 ugers forældreorlov.
Opfylder forældrene barselslovens beskæftigelseskrav, har mødre ret til
barselsdagpenge under graviditetsorloven (4 uger), og barselsorloven (14
uger). Fædre har ret til barselsdagpenge under fædreorloven (2 uger).
Desuden har forældrene en fælles ret til 32 ugers barselsdagpenge i for-
ældreorlovsperioden, som de kan fordele imellem sig.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 54: Kopi af LIU alm. del - svar på spm. 1 om ministeren vil kommentere på de ligestillingsretlige aspekter i materialet fra Foreningen Far, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
Regeringen har ingen planer om at ændre på de gældende regler om for-
ældreorlov i barselsloven.
Bekendtgørelse nr. 1109 af 26. oktober 2012 om ret til barselsdagpenge.
Det bemærkes for så vidt angår retten til barselsdagpenge, at fordelingen
af barselsdagpenge ved uenighed mellem forældrene er reguleret i bar-
selsbekendtgørelsens § 8:
§ 8. Hvis forældrene er uenige om fordeling af den periode, hvori der er ret til barsels-
dagpenge efter barsellovens § 21, skal barselsdagpengene først ydes
1) til indehaveren af forældremyndigheden, når denne alene tilkommer den ene af
forældrene, og
2) til den af forældrene, som barnet opholder sig mest hos, hvis forældrene har fælles
forældremyndighed og ikke lever sammen.
Stk. 2. Hvis ingen af forældrene opfylder betingelserne i stk. 1 for at få barselsdag-
penge ydet først, kan hver af forældrene forbeholde sig ret til halvdelen af den barsel-
dagpengeperiode, der er ret til efter barsellovens § 21.”
Jeg kan henholde mig til overstående besvarelser, og finder ikke, at der
pt. er behov for yderligere koordinering af området.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby