Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 418
Offentligt
1665911_0001.png
Næstved 2.7.2016
Til Social- og Indenrigsministeriet
[email protected]
Svar på spørgsmål om vilkår for OPP aftaler, kommunal deponeringsforpligtelse
og om legalitet og saglighed i kommunale forsyningsselskabers sponsorstøtte
ønskes
Først fire formelle spørgsmål
1. Er der tale om en garantistillelse, der medfører deponeringspligt, hvis en kommune i en OPP
aftale forpligter sig til at købe et anlæg, der ejes og drives af et OPP konsortium.
2. I hvilket omfang og under hvilke forudsætninger kan et byråd legalt stille økonomisk garanti
til en selvejende institutions anlægsaktiviteter uden at det udløser deponeringsforpligtelse?
Næstved Kommune har givet Lokale- og Anlægsfonden transport i Næstved Hallernes årlige
driftstilskud, dvs. reelt en garantistillelse, og ifølge sagsfremstilling for Byrådet vil det ikke
medføre en deponeringsforpligtelse.
3. Hvem har formelt myndighed til at forholde sig til tvivlsspørgsmål om en kommunes
deponeringsforpligtelse?
4. Hvem har formelt myndighed til og mulighed for at agere indgribende, hvis et kommunalt
forsyningsselskab og et byråd i alliance via maskeret udlodning af formue træffer usaglige
og ugunstige dispositioner i form af sponsorstøtte?
OPP spørgsmålet relaterer til et vandkulturhus, der primært skal drives på kommercielle vilkår - og
hvor Næstved Kommune lejer faciliteter til primært de lokale svømmeklubber. Næstved Kommune
opererer i det tilgængelige materiale med at skulle deponere et beløb der modsvarer omfanget af de
lejede faciliteter. Men en eventuel forpligtelse til at tilbagekøbe hele anlægget til eksempelvis 80 %
af anlægsomkostningerne (jf. OPP aftale om vandkulturhus i Randers) vil vel svare til en
garantistillelse i forhold til investor - og dermed være deponeringspligtigt?
Da selve udbudsmaterialet har været behandlet på lukkede dagsordener er vi ikke bekendt med, om
en sådan købsforpligtelse indgår, men i det forberedende arbejde indgår fx denne formulering:
"Dels må det forventes, at der i kontrakten indgår en fastlagt aftale om Næstved Kommunes
mulighed for erhvervelse af aktivet i fald OPP-konsortiet går konkurs". Er der tale om en
garantistillelse der medfører deponeringspligt, hvis Næstved Kommune i en OPP aftale forpligter
sig til at købe et anlæg, der ejes og drives af et OPP konsortium?
Øvrige spørgsmål relaterer endvidere til den kendsgerning at Næstved Byråd har stillet økonomisk
garanti til den selvejende institution Næstved Hallernes byggeri af Næstved Arena. Endvidere ser
det ud til at Næstved Kommune og NK-Forsyning i forening har konstrueret et falsk behov for
reklame og bevidst satser på ikke at blive kigget efter i kortene for at snyde på vægten og undgå at
1
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 418: Henvendelse af 2/7-16 fra Torben Lyster, Jane Nielsen og Torben Temte om vilkår for OPP aftaler, kommunal deponeringsforpligtelse og legalitet i kommunale forsyningsselskabers sponsorstøtte
1665911_0002.png
betale skat. Det er åbenlyst, at NK-Forsyning og byrådet med dette har foretaget en maskeret
udlodning af selskabets formue til sponsoraktiviteter for dels at tilgodese Næstved Kommunes
behov for flere penge til den løbske økonomi i Næstved Arena og dels at undgå en statsafgift på
40 % i henhold til Stoploven.
Vi er opmærksomme på, at er kommunalt ejet forsyningsselskabs virksomhed ikke er omfattet af
forvaltningslovens regelsæt, men er etableret på et privatretsligt grundlag. Trods dette må man vel
som borger med rette forvente, at det kommunale ejerskab af et forsyningsselskab ikke i enhver
henseende er frigjort fra forvaltningsretlige regelsæt i samme omfang, som det gælder for
privatejede selskaber. Grundlæggende forvaltningsretslige principper som legalitet og saglighed
skal vel også efterleves af et kommunalt ejet forsyningsselskab?
Supplerende om Næstved kommunes & NK-Forsynings engagement i Næstved Arena
A. Næstved kommunes økonomiske engagement i den selvejende institution Næstved
Hallernes byggeri af Næstved Arena har med rette mødt stor kritik, da omsorgen for
kerneområderne i den kommunale velfærd er mærket af nedskæringer. Næstved Kommunes
likviditet var på det tidspunkt, da beslutningen om opførelsen af Arenaen blev truffet så lav,
at det reelt ikke var muligt (hverken politisk eller økonomisk) at igangsætte byggeriet uden
brug af særdeles ”kreative” værktøjer. Det vil sige: det er vores opfattelse, at Byrådet
bevidst er blevet vildledt. Som borger må man forvente åbenhed om byrådets økonomiske
dispositioner – tilgodeses Næstved Arena i strid med gældende lovgivning?
A. Enhedslisten har tidligere spurgt borgmesteren, om Næstved Kommune havde været i
kontakt med Indenrigsministeriet, da det var vores umiddelbare opfattelse, at det
kommunale engagement i byggeriet kunne være af et sådant omfang, at kommunen ville
have en deponeringsforpligtelse (jf. spørgsmål og svar vedlagt som bilag). Næstved
Kommune har stillet en garanti på 48 mio. kr. i forbindelse med lån fra Lokale og
Anlægsfonden til den selvejende institution Næstved Hallerne. Formuleringen
garantistillelse bruges ikke i Byrådets behandling af spørgsmålet, men Næstved Kommune
har underskrevet en transporterklæring til Lokale og Anlægsfonden, i forbindelse med
Næstved Hallernes optagelse af et lån på 48 mio. kr. til Arena-byggeriet. Kommunen giver
transport i det årlige driftstilskud til Næstved Hallerne, og op til den årlige ydelse på lånet. I
svar på spørgsmål fra en borger til borgmesteren bruges det reelle udtryk, at der er stillet
garanti for 48 mio. kr. Følgende spørgsmål har Næstved Kommune til dato behændigt
undladt at forholde sig konkret til, da Indenrigsministeriet ikke er konsulteret vedr.
spørgsmålet. Er kommunens garanti omfattet af deponeringsforpligtelse?
B. Næstved byråd har billiget, at det kommunale forsyningsselskab NK-Forsyning bruger 12�½
mio. kr. af sit overskud tilvejebragt ved salg af SEAS-aktier til sponsordonationer(heraf 4
mio. til Næstved Arena). Er NK-Forsynings sponsordonationer på 12�½ mio. kr.
afgiftspligtig? De 12�½ mio. kr. bruges reelt til støtte til selvejende institutioner, som
overvejende er finansieret af kommunen via driftsoverenskomster. Reelt er der ikke forskel
på driftsforholdende for kommunale og selvejende haller. NK-Forsyning er ikke i en
konkurrencesituation. Det er åbenlyst at NK-Forsyning og byrådet med
sponsorbeslutningen har foretaget en maskeret udlodning af selskabets formue for dels at
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 418: Henvendelse af 2/7-16 fra Torben Lyster, Jane Nielsen og Torben Temte om vilkår for OPP aftaler, kommunal deponeringsforpligtelse og legalitet i kommunale forsyningsselskabers sponsorstøtte
1665911_0003.png
tilgodese Næstved Kommunes behov for flere penge til den løbske økonomi i Næstved
Arena og dels at undgå en statsafgift på 40 % i henhold til Stoploven.
Disponeringen med 12,5 mio. sponsorkroner har vakt vrede og forargelse hos NK-Forsynings
kunder, da NK-Forsyning har monopol på sine ydelser:
1. NK-Forsyning er ikke i en konkurrencesituation og kan ikke hverve nye kunder via
sponsoraktiviteter.
2. NK-Forsyning har ikke sagligt belæg for, at det er relevant og nødvendigt at bruge 12,5
mio. kr. på reklame- og markedsføring.
3. De besluttede sponsoraktiviteter kan ikke give NK-Forsyning et kommercielt afkast,
der står i et rimeligt forhold til en sponsorudgift på 12,5 mio. kr.
4. Der er intet som tyder på, at NK-Forsynings sponsorbeslutning er baseret på
forretningsmæssige motiver, som relaterer til forsyningens formål.
5. NK-Forsynings sponsordisponering har karakter af ren donation for bl.a. at
imødekomme den økonomisk trængte økonomi i Næstved Arena.
6. NK-Forsyning har ikke dokumenteret sammenhæng mellem sponsoreringen og den
kommercielle markedsværdi.
I vores optik har NK-Forsyning søsat en sponsorfinte med byrådets billigelse! Eller sagt på en
anden måde: Der er konstrueret en falsk fortælling om behovet for at investere 12�½ mio. kr. i
mere synlighed. 28.4.2015 udtaler NK-Forsynings bestyrelsesformand John Lauritzen til
Sjællandske Medier om formuen, at han har
”bedt om at få undersøgt, om pengene eventuelt
kan bruges til at støtte selvejende haller i Næstved Kommune”.
Sjællandske Medier skriver
28.10.2015 endvidere
”Formand for NK-Forsyning, byrådsmedlem John Lauritzen (S), er glad
for at kunne yde økonomisk støtte til arenaen. – Det er en win-win situation. Vi kan være med
til at sparke nogle døre ind, så flere sponsorer bliver interesserede, siger han” – ”Selvfølgelig
har vi haft betænkeligheder og har tænkt over, om vi går over stregen, siger
forsyningsformanden” – ”NK-Forsyning har haft rådgivere på sagen for at se, om der var
noget lovstridigt i at være sponsor for superarenaen. –Vi har købt gode rådgivere og juridisk er
vi på sikker grund, siger bestyrelsesformanden. Det er ikke undersøgt, om markedsværdien af
sponsoratet står mål med de 4 millioner kroner. ”
Det er vores umiddelbare opfattelse, at støtte til selvejende haller svarer til støtte til kommunale
aktiviteter, da hallerne har driftsoverenskomst med Næstved Kommune og primært finansieres
af kommunale tilskud.
Så vidt vi har kunnet orientere os, så har såvel Statsforvaltning, Folketingets Ombudsmand som
Forsyningssekretariatet og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til dato afvist at
realitetsbehandle lignende borgerklager rettet mod andre forsyningsselskabers
sponsoraktiviteter. Vi har derfor ikke mulighed for at få vurderet problematikkerne i NK-
Forsynings sponsorvirksomhed ved nogen af de nævnte instanser, men vil gerne have belyst om
en sådan støtte er afgiftspligtig.
http://www.horten.dk/~/media/Ret%20og%20Indsigt/022012/Forsyningsselskabet-som-
sponsor.pdf
refereres til et par tilsynsrådsafgørelser fra før kommunalreformen.
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 418: Henvendelse af 2/7-16 fra Torben Lyster, Jane Nielsen og Torben Temte om vilkår for OPP aftaler, kommunal deponeringsforpligtelse og legalitet i kommunale forsyningsselskabers sponsorstøtte
1665911_0004.png
Afsluttende konkrete spørgsmål
Det lovgivningsmæssige, som knytter sig til Næstved Kommunes økonomiske dispositioner i
ovenstående er kompliceret.
Vi har derfor brug for Social- og Indenrigsministeriets hjælp og bidrag til en udredning og
stillingtagen til Næstveds Kommunes engagement og forpligtelser i forhold til OPP aftale om
vandkulturhus og de økonomiske aktiviteter i den selvejende institution Næstved Arena og NK-
Forsynings maskerede udlodning af formue erhvervet ved aktiesalg:
Hvad er de lovgivningsmæssige krav?
Hvilke formalia skal iagttages?
Hvilke formalia er eventuelt ikke iagttaget?
Hvem har eventuelt tilsynsforpligtelse(r)?
Hvem er anke eller klageinstans?
Hvilke initiativer vil Social- og Indenrigsministeriet tage i forhold til Næstved Kommune?
Med venlig hilsen
p.v.a. Enhedslistens Kommunalpolitiske udvalg i Næstved
Torben Lyster & Jane Nielsen
& Thor Temte – medlem af Næstved Byråd
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Ovennævnte er tilgået Enhedslistens Folketingsgruppe, Næstved Byråd og pressen til
orientering.
Fil med spørgsmål rettet til Næstved Kommune og svar på samme er vedhæftet mail til Social- og
Indenrigsministeriet.
4