Næstved 2.7.2016
Til Social- og Indenrigsministeriet
Svar på spørgsmål om vilkår for OPP aftaler, kommunal deponeringsforpligtelse
og om legalitet og saglighed i kommunale forsyningsselskabers sponsorstøtte
ønskes
Først fire formelle spørgsmål
1. Er der tale om en garantistillelse, der medfører deponeringspligt, hvis en kommune i en OPP
aftale forpligter sig til at købe et anlæg, der ejes og drives af et OPP konsortium.
2. I hvilket omfang og under hvilke forudsætninger kan et byråd legalt stille økonomisk garanti
til en selvejende institutions anlægsaktiviteter uden at det udløser deponeringsforpligtelse?
Næstved Kommune har givet Lokale- og Anlægsfonden transport i Næstved Hallernes årlige
driftstilskud, dvs. reelt en garantistillelse, og ifølge sagsfremstilling for Byrådet vil det ikke
medføre en deponeringsforpligtelse.
3. Hvem har formelt myndighed til at forholde sig til tvivlsspørgsmål om en kommunes
deponeringsforpligtelse?
4. Hvem har formelt myndighed til og mulighed for at agere indgribende, hvis et kommunalt
forsyningsselskab og et byråd i alliance via maskeret udlodning af formue træffer usaglige
og ugunstige dispositioner i form af sponsorstøtte?
OPP spørgsmålet relaterer til et vandkulturhus, der primært skal drives på kommercielle vilkår - og
hvor Næstved Kommune lejer faciliteter til primært de lokale svømmeklubber. Næstved Kommune
opererer i det tilgængelige materiale med at skulle deponere et beløb der modsvarer omfanget af de
lejede faciliteter. Men en eventuel forpligtelse til at tilbagekøbe hele anlægget til eksempelvis 80 %
af anlægsomkostningerne (jf. OPP aftale om vandkulturhus i Randers) vil vel svare til en
garantistillelse i forhold til investor - og dermed være deponeringspligtigt?
Da selve udbudsmaterialet har været behandlet på lukkede dagsordener er vi ikke bekendt med, om
en sådan købsforpligtelse indgår, men i det forberedende arbejde indgår fx denne formulering:
"Dels må det forventes, at der i kontrakten indgår en fastlagt aftale om Næstved Kommunes
mulighed for erhvervelse af aktivet i fald OPP-konsortiet går konkurs". Er der tale om en
garantistillelse der medfører deponeringspligt, hvis Næstved Kommune i en OPP aftale forpligter
sig til at købe et anlæg, der ejes og drives af et OPP konsortium?
Øvrige spørgsmål relaterer endvidere til den kendsgerning at Næstved Byråd har stillet økonomisk
garanti til den selvejende institution Næstved Hallernes byggeri af Næstved Arena. Endvidere ser
det ud til at Næstved Kommune og NK-Forsyning i forening har konstrueret et falsk behov for
reklame og bevidst satser på ikke at blive kigget efter i kortene for at snyde på vægten og undgå at
1