Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 400
Offentligt
1663769_0001.png
Social- og indenrigsminister, Karen Ellemann,
Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
12. september 2016
Kommentar til social- og indenrigsministerens udspil til reform af serviceloven
Selveje Danmark har med interesse læst social- og indenrigsministerens udspil til en reform af
serviceloven. Selveje Danmark ser flere positive tiltag i udspillet, herunder intentionen om at styrke
borgernes retssikkerhed, fokus på en helhedsorienteret indsats, handleplaner og afbureaukratisering.
Selveje Danmark har dog også en række bekymringer i forhold til følgende dele af udspillet:
-
1. Botilbuddene pålægges ansvaret for at opkræve borgerens egenbetaling
Selveje Danmark mener, det er både uhensigtsmæssigt og urimeligt at lade det enkelte tilbud bære
det økonomiske tab for borgernes manglende egenbetaling.
Det rejser desuden en række væsentlige spørgsmål at placere ansvaret for opkrævning af
borgernes egenbetaling i botilbuddene. Skal f.eks. en voldsramt kvinde afvises i døren, fordi hun
ikke kan betale egenbetalingen forud? Det strider grundlæggende mod selvejende organisationers
værdier men også mod §§ 109 (og §§ 110) - tilbuddenes formål, som netop er tilbud til mennesker,
der ikke har andre steder at gå hen. Samtidig er det afgørende at få afklaret, hvem der hæfter for
en evt. manglende egenbetaling.
Det fremgår af en netop udgivet analyse fra Social- og Indenrigsministeriet om hjemløse på
forsorgshjem og herberg (§§ 110), at knap halvdelen af alle brugere er på kontanthjælp. Dertil
kommer, at rigtig mange af brugerne har et misbrug. Deres betalingsevne er af samme grund ofte
begrænset, og hvem afgør og hæfter for en evt. reduceret egenbetaling?
Hertil kommer, at den konkrete opkrævning kan være forbundet med konflikter i forhold til
borgerne på grund af ringe betalingsevne og på den måde skygge for den socialpædagogiske
indsats.
Manglende inddrivelsesmuligheder og ulige vilkår
Selvejende krisecentre og herberg har ingen andre inddrivelsesmuligheder, end at overtale den
enkelte borger til at betale. Fastholdes forslaget om at pålægge botilbuddene ansvaret for
opkrævning af egenbetaling, bør det derfor sikres, at de selvejende og kommunale botilbud har
samme vilkår også i forhold til manglende egenbetaling.
1
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 400: Henvendelse af 12/9-16 fra Selveje Danmark om kommentarer til udspil til reform af serviceloven
1663769_0002.png
Det skal i den forbindelse bemærkes, at der er forskel på selvejende med driftsoverenskomst og
uden. Sidstnævnte vil blive endnu hårdere ramt af manglende egenbetaling, da kommunen ikke
holder hånden under tilbud uden driftsoverenskomst.
Kompenseres de kommunale botilbud på nogen måde for indtægtstabet på grund af manglende
egenbetaling f.eks. i form af underskudsdækning, bør de selvejende kompenseres tilsvarende,
hvilket ikke er uproblematisk for selvejende tilbud uden driftsoverenskomst.
Alternativt bør ministeriet fastslå, at der ikke må foregå nogen form kompensation for
indtægtstab på grund af manglende egenbetaling. I stedet må det forventede indtægtstab
indregnes i taksten for både kommunale og selvejende tilbud, hvorefter den egenbetaling, som det
lykkes at inddrive på det enkelte tilbud, bør sendes retur til den kommune, der betaler for
borgerens ophold (borgerens hjemkommune).
-
2. Kommuners adgang til at oprette og drive sociale akuttilbud
Det er uklart, hvad der menes med et socialt akuttilbud. Er der tale om et herberg eller et værested
eller noget helt tredje? Der eksisterer allerede en lang række velfungerende selvejende herberg og
væresteder, der i samarbejde med civilsamfundet imødekommer psykisk syge menneskers akutte
behov for et sted at bo og være.
Ministeren rækker i sit udspil ud til kommunerne for at give dem mulighed for et udbygget
samarbejde med civilsamfund. Der er vigtigt, at ministeren ikke med den anden hånd afskærer
selvsamme civilsamfunds mulighed for fortsat at bidrage ved at overlade flere sociale tilbud til
kommunerne. Spørgsmålet er, hvad et socialt akuttilbud for borgere med psykiske lidelser skal
indeholde, som blandt andet selvejende væresteder, opholdssteder og herberg ikke allerede
dækker?
-
3. Overgangsperiode på to år for revisitation af borgere efter de nye bestemmelser
En række borgere har allerede i dag tilbud efter voksenbestemmelserne, og de skal nu revisiteres
over en periode på to år. Er det tilstrækkelig begrundelse for at fjerne tidligere visiterede
rettigheder at der er kommet nye regler, eller skal en ændring tillige begrundes ud fra et konkret
hensyn til den enkelte borger?
-
4. Samling af voksenydelser i et indsatskatalog
Forslaget lægger op til en udvidet grad af skøn fra kommunernes side. Selveje Danmark påpeger,
at forslaget ikke må betyde en svækket retsstilling for borgerne. Kommunernes skøn må ikke
undergrave borgernes rettigheder, og på det foreliggende grundlag er det meget vanskeligt at se,
hvordan netop hensynet til retssikkerheden vil blive varetaget.
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 400: Henvendelse af 12/9-16 fra Selveje Danmark om kommentarer til udspil til reform af serviceloven
1663769_0003.png
Selveje Danmark er bekymret for den vægt, udspillet tillægger rehabilitering. Rehabilitering er
positivt i sit udgangspunkt, men der bør fastsættes grænser for, i hvilket omfang en borger skal
blive ved med at modtage rehabilitering frem for at få den hjælp vedkommende reelt har brug for.
Det er en fare, at kommunerne for at spare penge blot bliver ved med at tilbyde borgere
rehabilitering i kombination med et akuttilbud frem for at tildele dem plads på f.eks. et botilbud,
som de egentlig har behov for.
-
5. Tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse
Det er uklart, hvordan ministeriet præcist har tænkt sig, at ordningen skal udformes. Selveje
Danmark mener, det er positivt forslag, såfremt forslaget alene handler om, at borgere kan betale
for at få en bestemt ledsager i forbindelse med ferie og tilsvarende. Det er kun rimeligt at ville
rejse med en ledsager, som man har tillid til og er tryg ved.
Hvis forslaget derimod åbner op for, at kommunerne kan drive en form for vikarbureau, er Selveje
Danmark stærkt kritisk. Vi mener ikke, det er hensigtsmæssigt, hvis kommunerne skal til at drive
virksomhed, heller ikke i form af ydelser som socialpædagogisk ledsagelse.
Det er sendt en kopi af dette brev til Social- og Indenrigsudvalget.
Med venlig hilsen
Kåre Skarsholm,
Politisk konsulent, Selveje Danmark
3