Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 398
Offentligt
1663639_0001.png
Høringssvar vedr.:
BUDGET 2017 – Budgetkatalog – drift
11 Udvalget for familie og institutioner
11.2 Blokke afledt af budgetanalyser
Løbenummer 11-B-1 Udvalg: Udvalget for familie og institutioner
Betegnelse Familieområdet: Tilpasning af udgiftsniveauet for kontante ydelser
Ændring (1.000 kr.)
- foran mindreudgifter
2017 2018 2019 2020
-1.400 -1.400 -1.400 -1.400
Skøn over eventuelle konsekvenser for normering (fuldtidsstillinger)
Ændring (- ved reduktion) 4 4 4 4
Ifølge ECO nøgletallene har Syddjurs kommune et højt udgiftsniveau for merudgifter og
tabt arbejdsfortjeneste til forældre med handicappede børn. Ved at investere i højere
sagsbehandlingskvalitet og bedre koordinering, forventes det, at udgifterne kan reduceres,
så de kommer på niveau med sammenligningskommunerne. Samme fremgangsmåde har
med succes været anvendt på området for sociale børne- og ungesager de senere år.
Der stilles forslag om en investering i myndighedsområdet for børnehandicapsager på 3
nye årsværk og en børnehandicap koordinator. Indregnet i disse beløb er uddannelse af
medarbejdere.
Med disse investeringer kan niveauet for de kontante ydelser nedbringes med 3.5
mio. kr. årligt. Beregningen fremgår af nedenstående tabel.
Hele 1.000 kr. 2017 2018 2019 2020
Tilpasning kontante ydelser (Konto 5) -3.500 -3.500 -3.500 -3.500
Investering i bedre sagsbehandlingskvalitet og socialfaglig
koordinator på børnehandicapområdet (Konto 6) 2.100 2.100 2.100 2.100
I alt -1.400 -1.400 -1.400 -1.400
Høringssvar: Forældregruppe til børn med handicap
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 398: Henvendelse af 7/9-16 fra Vinni Kjærgaard Jørgensen om besparelser på handicapområdet i Syddjurs Kommune
1663639_0002.png
Syddjurs, 7. september 2016
Kære Byrådsmedlem,
Vi synes I går langt over grænsen for hvad der er etisk og moralsk korrekt med dette
forslag.
Vi ser med stor forundring for 3. år i træk, at vores børn igen skal udsættes for massive
besparelser.
For to år siden blev det besluttet, at trække velfungerede børn fra specialskoler i andre
kommuner hjem til Syddjurs for at spare millioner på budgettet. Sidste år lukkede I
specialklasserne på Ådalsskolen – uden at stille et andet tilbud til rådighed. Derfor ser vi
med stor forundring, at der I år påtænkes at spare massivt på de sygeste børn i hjemmet.
De børn, som er så syge / påvirket af deres handicap, at de enten ikke magter et
skoletilbud/pasningstilbud overhovedet eller ikke magter en skoledag/børnehavedag fra kl.
8 til kl. 16.45.
For lige at ridse lovgivningen op, som vi desværre må erkende vi ofte mistænker at
hverken I eller den sagsbehandling vi møder kender, så tilskriver service lovens §41 og
§42:
Tabt Arbejdsfortjeneste:
Man er berettiget til kompensation, hvis for eksempel et barn:
• har et stort plejebehov eller konstant skal være under opsyn, fordi det ikke kan overskue
konsekvenserne af sine handlinger,
• ofte er vågent om natten og den voksnes nattesøvn dermed bliver afbrudt hyppigt,
• skal ledsages til nødvendig behandling/ indlæggelse,
• ikke kan benytte dagtilbud i fuldt omfang på grund af hyppig sygdom eller træthed,
• kræver en forældre fuldt ud, så denne ikke kan foretage dig andet, mens barnet er der,
for eksempel klare huslige opgaver – søskende.
Flere forældre oplever allerede NU inden budgetvedtagelse, at loven ikke bliver overholdt.
Flere børn er blevet pålagt, at være fuld tid i skole, selvom barnet udtrættes hurtigt og ikke
magter en lang dag. Nogle forældre er ligefrem blevet foreslået, at et barn som tydeligvis
ikke magter en hel skoledag i stedet for en kortere dag ville have gavn af en længere dag
med SFO, så barnet kunne få flere venskaber.
Andre er allerede blevet frataget deres TA (Tabt Arbejdsfortjeneste) på ikke lovlig vis.
Disse sager er i eller på vej i ankestyrelsen. Det synes her nødvendigt at ridse regler for
fratagelse af TA op:
Udbetaling skal fortsætte,
indtil betingelserne for bevilling ikke længere er til stede.
Ovenstående betyder, at der som hovedregel ikke bør laves bevillinger for en bestemt
periode. Det betyder også, at der ikke bør sættes stopdato på i udbetalingssystemerne.
Hovedreglen er klar: Udbetalingen af ydelsen skal fortsætte, indtil betingelserne for
Høringssvar: Forældregruppe til børn med handicap
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 398: Henvendelse af 7/9-16 fra Vinni Kjærgaard Jørgensen om besparelser på handicapområdet i Syddjurs Kommune
1663639_0003.png
udbetalingen ikke længere er til stede.
Betingelserne kan ændre sig, hvis f.eks. barnets
funktionsniveau er blevet forbedret.
Forældre har ret til 3 måneder TA, når ydelsen er bortfaldet Ifølge reglerne skal
kommunen udbetale hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste i 3 måneder efter
udgangen af den måned, hvor betingelserne for at modtage hjælpen er bortfaldet.
Man kan altså ikke fratage et barn retten til
ikke
at være fuld tid i skole/SFO med
mindre barnets funktionsniveau er ændret til det bedre.
Forældre oplever en stor
forringelse af special børns retssikkerhed,
idet f.eks.
specialskoler i dag er underlagt kommunens skoleforvaltning og ikke længere er en
selvstændig og uvildig enhed under Amterne.
Skolerne blev i maj 2016 påbudt af skoleforvaltningen, at såfremt et barn ikke magtede en
fuld skoledag skulle der
kræves en lægeerklæring
fra egen læge eller børnepsyk.
Skolens og forældrenes ord betyder altså ikke noget mere. Altså dem som kender barnet
bedst! Her må der igen være mangel på viden hos forvaltningen! De fleste specialbørn har
sparsom kontakt med egen læge og ofte ingen kontakt desangående deres
funktionsnedsættelse. Børnepsyk. har de færreste en åben kontakt til. Børnepsyk. må kun
tage imod barnet såfremt der er mistanke om forkert eller yderligere diagnose. Så de
færreste kan få en lægeerklæring herfra.
Skolerne er nu begyndt at svare forvaltningen når denne spørger, at de fint kan
rumme barnet fuld tid. Selvfølgelig kan de det! De har bare aldrig tidligere været
presset af forvaltningen til dette svar! Tidligere svarede man på om BARNET
KUNNE RUMME SKOLEN FULD TID! Og da det er det der er givet TA på, er der en
klar forventning om at vinde disse sager i ankestyrelsen.
Merudgifter:
Formål ifølge DUKH:
’Familier med børn med handicap har udgifter ved forsørgelsen, som andre familier med
børn ikke har. Formålet med servicelovens § 41 er at give familierne mulighed for at få
dækket disse merudgifter. Den enkelte familie skal selv betale den del af udgifterne, som
svarer til de udgifter, som familien normalt ville have betalt, hvis barnet ikke havde haft et
handicap.
Formålet med merudgiftsydelsen er helt konkret at medvirke til
at børn og unge med et handicap kan forsætte med at bo hjemme og dermed undgå
anbringelse på institutioner e.l., såfremt det er bedst for barnet,
at en familie kan leve så normalt som muligt uanset barnets handicap, og
at hindre at barnets handicap forværres eller får andre og mere alvorlige følger.’
Høringssvar: Forældregruppe til børn med handicap
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 398: Henvendelse af 7/9-16 fra Vinni Kjærgaard Jørgensen om besparelser på handicapområdet i Syddjurs Kommune
1663639_0004.png
Ankestyrelsen har udtrykt kritik af sagsbehandlingen i forvaltningen.
I efteråret 2015
begyndte forvaltningen at opsige samtlige MERUDGIFTER hos nogle forældre. Der
gælder de samme regler for opsigelse her, som af TA. De kan læses på DUKH.dk.
Resultat: de forældre som havde viden og lidt overskud sendte en klage i ankestyrelsen og
fik samtlige merudgifter tilbage. Men der findes sikkert forældre i Syddjurs, som ikke
havde viden og overskud. Ja, her har Syddjurs kommune sparet penge på ulovlig vis.
Nu lægger forvaltningen op til at der skal sparres yderligere 3,5 mio på TA og merudgifter.
2,1 mio af disse skal bruges på 4 medarbejdere til at inddrive de 3,5 mio.
Inddrivelse hos de mest sårbare børn!
Der er lagt op til at der skal spares 3,5 mio. hvert år de næste 4 år, altså 14 mio. i alt.
Heraf bruges 8,4 mio, altså mere end halvdelen, på forvaltning. Vi tror disse penge gør
meget mere gavn hos familier med handicap.
Vi tror ikke på, at det lykkes at spare 1,4 mio. pr. år, idet mange vil føre sagen i
ankestyrelsen og få medhold idet børnenes funktionsniveau ikke er bedret.
Vi tænker også det er spild af kommunens penge, at bruge så mange penge på, at der
måske er en lille håndfuld, som har fået en anelse for meget TA eller Merudgift. Dette
burde jo kunne afklares med den årlige opsamling på merudgifter …… som flere af os for
øvrigt ikke har fået i op til 3 år! Administrativt forlænget af flere gange og umuligt at komme
i kontakt med en sagsbehandler.
Vi tror også der findes mange børn og voksne med handicap, som ikke får den hjælp de
har krav på ifølge lovgivningen. Her har Syddjurs et efterslæb og opsøger ikke selv via
oplysningspligt at nå den handicappede og tilbyde sin hjælp. En opgave I har takket ja til
fra Amterne.
Mange forældre har oplevet, at det kan være en lang og sej kamp at få såvel TA og/eller
merudgifter tildelt. Man er ikke blevet mødt med tillid og den vejledning som kommunen
ellers er forpligtet til at give. Man har selv skulle finde argumenter i lovgivningen for at få
den hjælp som vores børn er berettiget til.
Forvaltningen har oplysningspligt om loven. Det oplever vi ikke sker.
Vi er stærkt bekymrede for de børn, hvis forældre ikke evner eller har overskud til at
kæmpe deres børns sag. Vi frygter de ikke får den rette hjælp i Syddjurs kommune.
Loven om TA og merudgifter er i bund og grund lavet som et sikkerhedsnet under
handicappede børn og deres forældre. Et sikkerhedsnet som skal sikre, at de ikke
får en ringere levestandard end før man fik et barn med handicap.
Desværre får de
færreste i dag den kompensation de har krav på ifølge lovgivningen. Det er en kamp af
dimensioner forældre til handicappede børn i dag skal igennem blot for at få den mindste
hjælp.
Høringssvar: Forældregruppe til børn med handicap
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 398: Henvendelse af 7/9-16 fra Vinni Kjærgaard Jørgensen om besparelser på handicapområdet i Syddjurs Kommune
1663639_0005.png
Hvad betyder TA for os?
Det betyder, at vi kan få lov til at passe vores børn, når de er allermest syge. Altså at vi
kan tage os af vores børn og tage med dem, når de skal have en stor operation som f.eks.
en hjerte operation. At vi kan blive hjemme og passe dem, hvis de lider af epilepsi og
falder om 1:N ugentligt – hvorefter de er udmattede og ikke magter skole eller børnehave.
At vi kan passe vores børn med psykiske diagnoser, når livet i perioder ikke kan rummes
og de går ned med angst, stress, søvnforstyrrelser og social fobi etc. At vi kan give børn
som udtrættes hurtig pga. af et multihandicap, hjerneskade eller anden diagnose et frirum i
form af en kortere arbejdsdag i skole eller børnehave – fordi deres og familiens liv ellers
ikke kan fungere!
At vi forældre for en stund kan sove roligt om natten uden bekymring om hvordan vi får
mad på bordet og tag over hovedet – ud over den store bekymring vi har for vores syge
børn.
Hvad betyder merudgifter for os?
Det betyder, at vi kan komme på kursus og lære om vores børns handicap, så vi bedre
kan håndtere barnet i hverdagen. Tilskud til barnets medicin og hjælpemidler. Tilskud til
voksenbarnepige, således de voksne begge kan komme på kursus / bryllup /
netværksgruppe, hvor man møder andre voksne med børn med samme handicap.
Aflastning, så vi selv kan trække vejret eller lige så vigtigt være forældre for det
handicappede barns søskende. Timeaflaster som kan følge barnet til fritidsaktiviteter, så
han ikke altid skulle ha mor eller far med. Søskende kursus. ’SommerCamp’ uge
kurser/højskole for hele familien. Hvor vi forældre var på kursus i barnets handicap m.m.
mens børnene blev passet. Det er nok det der har betydet mest for nogle, at få viden
fælles med andre familier samt noget socialt for børnene. Dækning af ekstra vask ved
inkontinens. Dækning af fritidsaktiviteter, som koster mere end i en normal forening – idet
barnet ikke kan deltage her og må have en voksen med. Etc.
I Viborg kommune har man lige besluttet at investere 30,7 mio. i Børn og unge
forvaltningen. Mon ikke man kan undvære en besparelse på 1,4 mio. i Syddjurs ?
Advokaten i Hornslet oplyser, at der er godt med sager mod Syddjurs kommune. Nogle
forældre må hyre advokater med speciale i dette område i Aarhus. En enlig mor fortæller,
at selvom hun har udtalelser fra lægen om barnets mange sygedage 50%, og nætter uden
søvn, skolegang kun 4 dage ugentligt til kl 12, ergoterapeutens udtalelse om det store
arbejde der er omkring barnet....så fastholder kommunen afgørelsen om at nedsætte
hendes TA betydeligt. Dette er ikke kun et lovbrud. Det er groft omsorgssvigt af familien!
Findes der ikke et alternativ? En bedre løsning? Kan vi ikke sætte pengene i omløb på en
bedre og alternativ måde?
Vores forslag er INVESTERING.
Investering i vores specielle dejlige, handicappede og syge børn. Investering i de forældre
der hver dag giver sig selv 110% for at få dagen til at gå op i en højere enhed med et
handicappet barn.
Høringssvar: Forældregruppe til børn med handicap
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 398: Henvendelse af 7/9-16 fra Vinni Kjærgaard Jørgensen om besparelser på handicapområdet i Syddjurs Kommune
1663639_0006.png
Har det handicappede barn en god barndom med hjælp efter behov, er succesraten som
voksen 110% større end for det barn der har lukket sig inde på værelset i angst hele
barndommen eller siddet i skolen med hørerværn helt fjern i blikket under bordet! Eller det
der er værre
Vi ser med afsky på at Syddjurs kommune vælger, at investere i en større
forvaltning, når disse penge i stedet kunne gøre så meget mere gavn, hos familier
med syge børn og handicap som virkelig har brug for hjælp.
Vores andet forslag er TILLID.
Vis tillid til forældrene til disse børn. Tro på, at når de beder om hjælp, så er det fordi der
er brug for hjælp.
Der findes INGEN forældre, der har lyst til at gå hjemme og tilsidesætte sig selv 110% dag
ind og dag ud. Og vi har vores værdighed, præcis som alle andre. Vi er ikke kriminelle,
som skal jages! Vi er ansvarlige voksne, som tager os af vores syge børn 24/7!
Tænk hvis vi forældre bliver mødt med tillid og hørt af en medarbejder, som kender
lovgivningen og barnets handicap? Så kunne kommunen fyre halvdelen af
socialrådgiverne og vi forældre kunne spare en månedlig kontordag og passe vores børn i
stedet. En ren WIN/WIN. Se det er den gode måde at spare penge på
Og tænk hvis en socialrådgiver fik lov til at passe sit job og følge lovgivningen på området
og tildele den fornødne hjælp?
Mange af os har oplevet socialrådgivere i Syddjurs gå ned med stress eller fratræde jobbet
i Syddjurs.
Derfor er der af flere omgange indsendt forslag til forbedring af strukturen i
handicapafdelingen af nogle af os. Bla. forslag om at opdele jobfunktioner efter diagnoser.
Dette for at lette sagsbehandlingen, give korrekt hjælp og mindske stress i forvaltningen.
Mange forældre har haft den mistanke, at socialrådgiveren har haft en seddel fra Ledelsen
i skuffen hvorpå der står *Giv al den fornødne hjælp til en pris af Kr. 0. – Alt over kr. 0 kan
ikke bevilges*. De sidste par år har ALLE bevillinger til > kr. 0 skulle gennem et
tirsdagsmøde med en leder …. En leder, som der har været 3 forskellige af over de sidste
2-3 år.
Måske skulle I overveje at give lidt tillid tilbage til de socialrådgivere, som er uddannet til at
vejlede og hjælpe børn og voksne med diagnoser?
Med andre ord, ser vi ikke de ansatte socialrådgivere som problemet. Problemet er af
ledelsesmæssigt karakter.
Høringssvar: Forældregruppe til børn med handicap
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 398: Henvendelse af 7/9-16 fra Vinni Kjærgaard Jørgensen om besparelser på handicapområdet i Syddjurs Kommune
1663639_0007.png
Slutteligt må vi runde af med at ytre, at flere agter at involvere pressen såfremt praksis
ikke ændres i Syddjurs kommune, så loven som minimum bliver overholdt.
Vi tillader os ligeledes at sende dette høringssvar til indenrigsministeren og
undervisningsministeren, idet vi synes de skal vide hvor skidt det står til på
handicapområdet i Syddjurs kommune.
Vi tror på det gode i mennesker og vi TROR, at I ikke er vidne omkring de forhold vi
beskriver. Derfor har vi et stort håb om, at I som KAN, at I VIL ændre dette. Det er nemlig
om I ved det eller ej JERES ANSVAR. Hver eneste én af Jer!
Håbefulde ønsker for en bedre fremtid fra
Mette Laursen. Hornslet. Mor til Thilde som går på Hornslet skole i Basen.
Tine Nielsen. Mor til Amalie på Djurslandsskolen.
Linda Klindrup Mejer. Mor til Anders på Djurslandsskolen.
Vinni Kjærgaard Jørgensen. Mor til Christian, som går på Pindstrup.
Annemette Alfang. Mor til Nikolaj, som går på Pindstrup. Rasmus, Basen Hornslet. Julie
inkluderet på Hornslet skole.
Lars Ofverlind. Far til Nikolaj, som går på Pindstrup. Rasmus, Basen Hornslet. Julie
inkluderet på Hornslet skole.
Stina Laursen. Mor til Zack på Pindstrup.
Trine Langballe. Mor til Sigurd Børnehuset Ådalen.
Thomas Marius Nielsen. Far til Thilde som går på Hornslet skole i Basen.
Karina Block Bach. Mor til Liv, som går på Pindstrup.
Kristine Haaber Hauch. Mor til Otto, som går på Pindstrup.
Andreas Haaber Hauch. Far til Otto, som går på Pindstrup.
Kim Damgaard Bach. Far til Liv, som går på Pindstrup.
Kaj Ove Rohde Nielsen. Far til Amalie på Djurslandsskolen.
Sascha Enggaard Jakobsen. Mor til Tristan på Ådalsskolen.
Anette Bambou. Mor til Storm på Stensagerskolen.
Connie Pindstrup Ibsen. Mor til Mikkel på efterskole.
Jette Rasmussen. Mor til Daniel på Pindstrup.
Høringssvar: Forældregruppe til børn med handicap