Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 391
Offentligt
1662027_0001.png
KØBENHAVNS KOMMUNE
Overborgmesteren
06-09-2016
Afskaffelse af varige tilskud til socialt udsatte i Københavns Kommune
Kære medlemmer af Social- og Indenrigsudvalget
Det er et velkendt fænomen, at storbyer ofte døjer med tunge, sociale
udfordringer. Det gælder også for Danmarks hovedstad. I København
bor ca. 10 pct. af befolkningen i Danmark, men byen er hjemsted for
eksempelvis ca. 27 pct. af landets hjemløse, 25 pct. af landets
stofmisbrugere og oplever et stigende pres fra udsatte borgere fra
andre lande, som søger mod København. Samtidig leverer København
sociale tilbud for mange borgere, som er hjemhørende i andre
kommuner, f.eks. driver kommunen flere af landets få fixerum, som
tiltrækker brugere fra mange kommuner. Dermed løser Københavns
Kommune også en social opgave for hele Danmark.
Det er baggrunden for, at Social- og Indenrigsministeriet igennem en
årrække ved to faste tilskud har ydet en støtte, som går til tilbud i
København målrettet netop hjemløse og stofmisbrugere. Tilbud, der er
afgørende for, at nogle af de mest udsatte i Danmark kan føre et
værdigt liv.
Nu har Social- og Indenrigsministeren imidlertid planer om at fjerne
disse tilskud. Helt konkret for 58 mio. kr.
Ministeren vil indstille til satspuljepartierne, at tilskuddene
”Særtilskud til Københavns Kommune”
og
”Københavns Kommunes
sociale indsats overfor stofmisbrugere”
skal afskaffes og
finansieringen indgå i satspuljen for 2017.
Jeg skriver dette brev for at opfordre satspuljepartierne til at gå imod
de planer. Som det fremgår nedenfor, går tilskuddene til en lang række
helt centrale sociale aktiviteter til de mest udsatte i København. En
lukning af disse vil lægge et stort pres på de øvrige sociale tilbud til
udsatte, sindslidende og stofmisbrugere. Det kan komme til at betyde
stigende ventelister på botilbud og skæve boliger, et pres på
behandlingsgarantien på 14 dage for stofmisbrugere, og at vi i
København må reducere den forebyggende indsats på
hjemløseområdet.
Hvad omfatter de to tilskud?
De to tilskud er blevet tildelt under en forudsætning om, at der ikke
var tale om projektmidler, men en varig driftsbevilling. Det blev også
aftalt, at midlerne bl.a. skulle finansiere en række konkrete sociale
tilbud. De to tilskud finansierer en række helt centrale sociale
Rådhuset
1599 København V
Telefon
3366 3366
Telefax
3366 7008
Direkte telefon
3366 2202
E-mail
[email protected]
www.kk.dk
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 391: Henvendelse af 6/9-16 fra Københavns Kommune Overborgmesteren om afskaffelse af varige tilskud til socialt udsatte i Københavns Kommune
aktiviteter (både private og kommunale) for nogle af de mest udsatte
personer i Danmark. Det gælder f.eks.:
En række misbrugstilbud
Plejehjemslignende tilbud til yngre alkoholdemente
Plejekollektiv for ældre stofmisbrugere
Skæve boliger og bofællesskaber til særligt udsatte
Botilbud til unge sindslidende
Natcafé for hjemløse
Aktivitets- og samværstilbud for sindslidende
Alkoholbehandling af særligt udsatte grupper
Støttekontaktpersonsordning for hjemløse i København.
Kan København ikke bare finde finansieringen?
Københavns Kommune er – i lighed med landets øvrige kommuner –
bundet af en stram statslig styring af serviceudgifter. En overtagelse af
den statslige finansiering vil betyde, at København (for at holde sig
under loftet over serviceudgifter) må finde pengene i andre
kommunale serviceydelser (daginstitutionspladser, plejehjem, skoler,
sociale botilbud eller lignende).
Af samme grund har kommunen de sidste år taget imod nye borgere
indenfor en stort set uændret serviceramme. Det er baggrunden for, at
Københavns Kommunes serviceudgifter pr. indbygger er reduceret
med knap 4.600 kr. pr. indbygger fra 2007 til 2015. Det svarer til en
reduktion på ca.10 pct. Kun to andre kommuner i landet har haft en
lignende nedgang. Det betyder også, at Københavns Kommunes
serviceudgifter pr. indbygger i 2015 er ca. 700 kr. lavere end
landsgennemsnittet.
De lave serviceudgifter pr. indbygger skal ses i lyset af, at kommunen
som tidligere beskrevet har et socioøkonomisk pres, der ligger over
landsniveauet – også selvom der har været en positiv udvikling de
senere år. Alligevel har staten de senere år afskaffet betydelige tilskud
målrettet arbejdet med udsatte borgere i Københavns Kommune. Det
gælder f.eks. særtilskudspuljen til særligt socialt udsatte byområder,
der blev afskaffet fra 2017, og hvor Københavns Kommune i 2016
modtog 98,3 mio. kr., og i den seneste reform af udligningssystemet
hvor Københavns Kommune i 2013 mistede varige indtægter for 281
mio. kr.
Konsekvenserne?
Lukningen af det meget store antal sociale kerneydelser på samme tid
vil have massive konsekvenser for de mest udsatte københavnere.
Side 2 af 3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 391: Henvendelse af 6/9-16 fra Københavns Kommune Overborgmesteren om afskaffelse af varige tilskud til socialt udsatte i Københavns Kommune
1662027_0003.png
En fjernelse af tilskuddene til København for at øge midlerne til
projekter i satspuljen giver ikke mening i et helhedsperspektiv. Det er
et udtryk for at ”fodre hunden med sin egen hale”. Der er ikke brug
for flere puljer og projektmidler på det sociale område, men der er
brug for at holde fast i den grundlæggende drift.
Københavns Kommune vil kraftigt opfordre satspuljepartierne til at gå
imod en afskaffelse af de to tilskud til København. Konsekvensen
heraf vil være omfattende og ødelæggende for en lang række af de
mest udsatte borgere i København.
Med venlig hilsen
Frank Jensen
Side 3 af 3