Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 380
Offentligt
1659995_0001.png
Enhed
Koncernøkonomi
Sagsbehandler
Julie Rosenkilde
Laursen
Koordineret med
Notat om FFL17 for Social- og Indenrigsministeriet
Notat om redegørelse af FFL17
1. Sammenfatning
Dette notat beskriver Social- og Indenrigsministeriets samlede bidrag til forslag til fi-
nanslov for finansåret 2017 (FFL17), herunder bevillinger til ministeriets almindelige
drift, tilskudsmidler samt ministeriets lovbundne udgifter mv. Ministeriets bidrag er
samlet under § 15. på finanslovsforslaget.
Ministerområdets samlede bevillinger på FFL17 udgør 208,5 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Bevillinger på § 15, mio. kr. (2017-pl)
FFL17
(mio. kr.)*
Bevillinger under det statslige delloft for driftsudgifter
Bevillinger under det statslige delloft for indkomstoverførsler
Bevillinger uden for udgiftslofter
I alt
3.194,1
2.198,9
203.106,1
208.499,1
Fordeling af
Ændring ift.
bevilling (i pct.) FL16 (mio. kr.)**
1,5
1,1
97,4
100
-23,8
523,2
-769,8
-270,4
Sagsnr.
2016 - 2960
Doknr.
342963
Dato
31-08-2016
Anm: Der er i tabellen tale om nettobevillinger, dvs. udgifter minus indtægter.
* Bevillingen er opgjort i 2017 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL17 opgjort i 2017 pris- og lønniveau og FL16 opgjort i
2016 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Ministeriets bevillinger er i henhold til budgetloven grupperet således, at de enten er
placeret under det statslige delloft for driftsudgifter, under det statslige delloft for ind-
komstoverførsler eller uden for det statslige udgiftsloft.
Bevillingerne under det statslige delloft for driftsudgifter udgør 1,5 procent af de sam-
lede bevillinger på ministeriets område og omfatter udgifter til driften af ministeriets
institutioner, visse lovbundne bevillinger, som ikke er indkomstoverførsler samt til-
skudsmidler mv.
Bevillingerne under det statslige udgiftsloft for indkomstoverførsler udgør 1,1 procent
af de samlede bevillinger på ministeriets område og omfatter udgifter og indtægter
relateret til indkomstoverførsler, som følger af lov eller anden bindende regel. Ind-
komstoverførslerne omfatter bl.a. ordninger som udgifter til forsørgelse i hjemmet af
børn med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, udgifter til personer med betyde-
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 380: Materiale til brug ved den tekniske gennemgang af finanslovsforslag for 2017, fra social- og indenrigsministeren
1659995_0002.png
ligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne samt udgifter til flygtninge i en-
kelttilfælde mv.
Endelig er der visse særlige bevillinger uden for det statslige udgiftsloft som udgør
97,4 procent af de samlede bevillinger på ministerområdet. Der er her primært tale om
lovbundne udgifter til kommuner og regioner, f.eks. bloktilskuddet samt udgifter der
følger af den centrale refusionsordning, hvorefter staten refunderer visse kommunale
udgifter til særlige enkeltsager på det sociale område.
2. Det statslige delloft for driftsudgifter
Ministeriets bevillinger under det statslige delloft for driftsudgifter udgør i alt 3.194,1
mio. kr. og er grupperet i fire forskellige rammer, herunder driftsramme 1 og 2 samt
budgetteringsramme 1 og 2,
jf. tabel 2:
Tabel 2
Bevillinger under det statslige delloft for driftsudgifter, mio. kr. (2017-pl)
FFL17
(mio. kr.)*
Driftsramme 1
Driftsramme 2
Budgetteringsramme 1
Budgetteringsramme 2
I alt
1.311,00
210,3
703,3
969,5
3.194,1
Fordeling af
Ændring ift.
bevilling (i pct.) FL16 (mio. kr.)**
41,0
6,6
22,0
30,4
100
-27,5
-5,6
23,2
-13,9
-23,8
* Bevillingen er opgjort i 2017 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL17 opgjort i 2017 pris- og lønniveau og FL16 opgjort i
2016 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Driftsramme 1 og 2 omfatter bevillinger til driften af ministeriets driftsinstitutioner mv.
og driftstilskud til eksterne myndigheder, organisationer og selvejende institutioner mv.
Driftsramme 1 og 2 udgør henholdsvis 41,0 og 6,6 procent af de samlede bevillinger
under det statslige delloft for driftsudgifter.
Budgetteringsramme 1 omfatter visse lovbundne bevillinger, som ikke er indkomst-
overførsler, mens ministeriets tilskudsmidler mv. er placeret under budgetteringsram-
me 2. Budgetteringsramme 1 og 2 udgør henholdsvis 22,0 og 30,4 procent af de sam-
lede bevillinger under det statslige delloft for driftsudgifter.
De enkelte rammer under det statslige delloft for driftsudgifter er gennemgået nærme-
re nedenfor.
2.1. Driftsramme 1 (Ministeriets driftsinstitutioner mv.)
Ministeriets samlede driftsbevillinger udgør på FFL17 i alt 1.311 mio. kr. I forhold til
FL16 er der tale om en reduktion på 27,5 mio. kr.,
jf. tabel 3:
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 380: Materiale til brug ved den tekniske gennemgang af finanslovsforslag for 2017, fra social- og indenrigsministeren
1659995_0003.png
Tabel 3
Driftsramme 1, mio. kr. (2017-pl)
FFL17
(mio. kr.)*
§ 15.11.01. Departementet
§ 15.11.18. Danmarks Statistik
§ 15.11.20. Rådet for Socialt Udsatte
§ 15.11.21. Ankestyrelsen
§ 15.11.23. Børnerådet
§ 15.11.24. Det Centrale Handicapråd
§ 15.11.30. Socialstyrelsen
§ 15.12.01. Statsforvaltningen
§ 15.13.01. SFI
§ 15.13.07. Frivilligrådet
§ 15.13.10. KORA
§ 15.72.02. Kofoeds Skole
Øvrige bevillinger
Driftsramme 1 i alt
201,4
250,7
4,3
239,7
10,7
5,5
198,8
292,9
33,0
3,6
34,9
36,5
-1,0
1.311,00
Fordeling af
Ændring ift.
bevilling (i pct.) FL16 (mio. kr.)**
15,4
19,1
0,3
18,3
0,8
0,4
15,2
22,3
2,5
0,3
2,7
2,8
-0,1
100
-4,2
-6,4
-1,9
-9,7
2,1
0,1
9,7
-3,9
-8,8
0,0
-0,2
-0,3
-4,0
-27,5
* Bevillingen er opgjort i 2017 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL17 opgjort i 2017 pris- og lønniveau og FL16 opgjort i
2016 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Bevillingerne under driftsramme 1 er hovedsageligt driftsbevillinger opgjort som netto-
udgiftsbevilling. Det vil sige, at bevillingen er udtryk for udgifter minus eventuelle ind-
tægter. Disse nettoudgiftsbevillinger vil årligt blive opskrevet med pris- og lønudviklin-
gen samt underlagt et almindeligt effektiviseringskrav på 2 procent i det seneste tilfø-
jede budgetår (FFL17 er det således 2020). Herudover er driftsbevillingerne underlagt
et besparelseskrav på samlet set 1,5 mio. kr. i 2017 som følge af 10. fase af Statens
Indkøbsprogram.
Nedenfor er gengivet de væsentligste bevillinger under driftsramme 1 samt de væ-
sentligste ændringer i forhold til FL16:
§ 15.11.01. Departementet
Departementets driftsbevilling udgør 201,4 mio. kr., svarende til 15,4 procent af den
samlede driftsramme 1. Bevillingen til departementet er samlet set reduceret med 4,2
mio. kr. i forhold til FL16. Dette dækker over en række modsatrettede effekter, herun-
der organisationsændringer internt på ministerområdet, hvor departementet afgiver
opgaver og bevilling til blandt andet Socialstyrelsen og Ankestyrelsen.
§ 15.11.18. Danmarks Statistik
Danmarks Statistiks driftsbevilling udgør 250,7 mio. kr., svarende til 19,1 procent af
den samlede driftsramme 1. Bevillingen er samlet set reduceret med 6,4 mio. kr. i
forhold til FL16. Bevillingen er blandt andet nedjusteret med 4,0 mio. kr., idet bevillin-
gen er tilpasset i overensstemmelse med forventningen til det fremtidige aktivitetsni-
veau i Danmarks Statistik.
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 380: Materiale til brug ved den tekniske gennemgang af finanslovsforslag for 2017, fra social- og indenrigsministeren
1659995_0004.png
§ 15.11.20. Rådet for Socialt Udsatte
Rådet for Socialt Udsatte udgør 4,3 mio. kr., svarende til 0,3 procent af den samlede
driftsramme 1. Bevillingen falder med 1,9 mio. kr., hvilket bl.a. skyldes at en midlertidig
satspuljebevilling bortfalder med udgangen af 2016.
§ 15.11.21. Ankestyrelsen
Ankestyrelsens driftsbevilling udgør 239,7 mio. kr., svarende til 18,3 procent af den
samlede driftsramme 1. Bevillingen er netto 9,7 mio. kr. lavere i forhold til FL16, hvilket
afspejler modsatrettede effekter, herunder organisationsændringer internt på minister-
området, hvor Ankestyrelsen afgiver opgaver og bevilling samt udløb af midlertidige
satspuljemidler til projekter. Derudover er der tilført midler i forbindelse med vedtagel-
se af Lov om voksenansvar.
§ 15.11.23. Børnerådet
Børnerådets driftsbevilling udgør 10,7 mio. kr., svarende til 0,8 procent af den samle-
de driftsramme 1. Bevillingen stiger med 2,1 mio. kr., som skyldes en tilførsel af midler
til udflytning af statslige arbejdspladser, da Børnerådet flytter til Billund.
§ 15.11.24. Det Centrale Handicapråd
Det Centrale Handicapråds driftsbevilling udgør 5,5 mio. kr., svarende til 0,4 procent
af den samlede driftsramme 1. Bevillingen er i store træk uændret udover pris- og
lønregulering og omstillingsbidrag.
§ 15.11.30. Socialstyrelsen
Socialstyrelsens driftsbevilling udgør 198,8 mio. kr., svarende til 15,2 procent af den
samlede driftsramme 1. Bevillingen er forhøjet med 9,7 mio. kr. i forhold til FL16, hvil-
ket afspejler modsatrettede effekter, herunder organisationsændringer internt på mini-
sterområdet, hvor Socialstyrelsen modtager opgaver og bevilling samt midler til udflyt-
ning af statslige arbejdspladser, da Socialstyrelsen flytter til Odense.
§ 15.12.01. Statsforvaltningen
Statsforvaltningens driftsbevilling udgør 292,9 mio. kr., svarende til 22,3 procent af
den samlede driftsramme 1. Bevillingen er samlet set reduceret med 3,9 mio. kr. i
forhold til FL16. Dette dækker blandt andet over en intern aftale med departementet,
hvorved der afgives bevilling til departementet. Udover det har Statsforvaltningen
modtaget midler som led i vedtagelsen af Lov om Voksensansvar.
§ 15.13.01. SFI
SFIs driftsbevilling udgør 33,0 mio. kr., svarende til 2,5 procent af den samlede drifts-
ramme 1. Bevillingen er reduceret med 8,8 mio. kr. i forhold til FL16, hvilket afspejler,
at SFIs bevilling i 2016 var forhøjet midlertidigt i forbindelse med børneforløbsunder-
søgelserne og undersøgelser i beskæftigelses- og uddannelsesniveau for handicap-
pede samt midler til forskning på velfærdsområdet.
§ 15.13.07. Frivilligrådet
Børnerådets driftsbevilling udgør 3,6 mio. kr., svarende til 0,3 procent af den samlede
driftsramme 1. Bevillingen er uændret.
§ 15.13.10. KORA
KORAs driftsbevilling udgør 34,9 mio. kr. svarende til 2,7 procent af den samlede
driftsramme 1. Bevillingen er i store træk uændret udover pris- og lønregulering og
omstillingsbidrag.
§ 15.72.02. Kofoeds Skole
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 380: Materiale til brug ved den tekniske gennemgang af finanslovsforslag for 2017, fra social- og indenrigsministeren
1659995_0005.png
Kofoeds Skoles driftsbevilling udgør 36,5 mio. kr., svarende til 2,8 procent af den sam-
lede driftsramme 1. Bevillingen er i store træk uændret udover pris- og lønregulering
og omstillingsbidrag.
2.2. Driftsramme 2 (Driftstilskud)
Driftsramme 2 omfatter driftstilskud til en række organisationer, myndigheder samt
selvejende institutioner under ministeriets ressort. Samlet set udgør disse driftstilskud
210,3 mio. kr. på FFL17, hvilket er et fald på 5,6 mio. kr. i forhold til FL16,
jf. tabel 4:
Tabel 4
Driftsramme 2, mio. kr. (2017-pl)
FFL17
(mio. kr.)*
§ 15.75.73. Driftstilskud til brugerorganisationer mv.
Øvrige bevillinger
Driftsramme 2 i alt
88,6
121,7
210,3
Fordeling af
Ændring ift.
bevilling (i pct.) FL16 (mio. kr.)**
42,1
57,9
100
-6,0
0,4
-5,6
* Bevillingen er opgjort i 2017 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL17 opgjort i 2017 pris- og lønniveau og FL16 opgjort i
2016 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Nedenfor er gengivet de væsentligste bevillinger under driftsramme 2 samt de væ-
sentligste ændringer heri i forhold til FL16:
§ 15.75.73. Driftstilskud til brugerorganisationer mv.
Driftstilskud til en lang række brugerorganisationer på det sociale område udgør 88,6
mio. kr., svarende til 42,1 procent af den samlede driftsramme 2. Som eksempel på
brugerorganisationer kan bl.a. nævnes Baglandet i Århus og København, Det Grøn-
landske hus i Aalborg, Aarhus, Odense og København samt en række landsforeninger
og -forbund. Disse driftstilskud er primært holdt uændret i forhold til FL16 ud over den
almindelige pris- og lønregulering. Enkelte konti er flyttet til § 14. Udlændinge-, Inte-
grations- og Boligministeriet i tillæg til ressortdelingerne, hvilket giver anledning til en
reduktion på 6,5 mio. kr. Disse bevillinger optræder derfor i stedet på § 14. på FFL17.
Øvrige driftstilskud
Øvrige driftstilskud dækker over en række tilskud, hvor der ikke er sket ændringer ud
over pris- og lønregulering.
2.3. Budgetteringsramme 1 (Lovbundne udgifter)
Budgetteringsramme 1 omfatter lovbundne bevillinger, som ikke er karakteriseret som
indkomstoverførsler. Samlet set udgør disse lovbundne bevillinger 703,3 mio. kr. i
2017, hvilket er en stigning i forhold til FL16 på 23,2 mio. kr.
jf. tabel 5:
Tabel 5
Budgetteringsramme 1, mio. kr. (2017-pl)
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 380: Materiale til brug ved den tekniske gennemgang af finanslovsforslag for 2017, fra social- og indenrigsministeren
1659995_0006.png
Tabel 5
Budgetteringsramme 1, mio. kr. (2017-pl)
FFL17
(mio. kr.)*
§ 15.11.45. Partistøtte
§ 15.44.05. Udgifter til advokatbistand
§ 15.72.01. Generelle udgifter vedrørende forsorgshjem
Øvrige bevillinger
Budgetteringsramme 1 i alt
110,1
23,5
559,8
9,9
703,3
Fordeling af
Ændring ift.
bevilling (i pct.) FL16 (mio. kr.)**
15,7
3,3
79,6
1,4
100
0,7
2,7
19,8
0,0
23,2
* Bevillingen er opgjort i 2017 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL17 opgjort i 2017 pris- og lønniveau og FL16 opgjort i
2016 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Nedenfor er gengivet de væsentligste bevillinger under budgetteringsramme 1 samt
væsentligste ændringer heri i forhold til FL16:
§ 15.11.45. Partistøtte
Bevillingen til partistøtte udgør 110,1 mio. kr. svarende til 15,7 procent af den samlede
budgetteringsramme 1. Bevillingen er opjusteret med 0,7 mio. kr. i henhold til det sam-
lede vælgertal ved folketingsvalget i 2016.
§ 15.44.05. Udgifter til advokatbistand
Bevillingen til udgifter til advokatbistand udgør 23,5 mio. kr. svarende til 3,3 procent af
den samlede budgetteringsramme 1. Bevillingen er opjusteret med baggrund i vedta-
gelsen af Lov om Voksenansvar samt på baggrund af pris- og lønudvikling.
§ 15.72.01. Generelle udgifter vedrørende forsorgshjem
Bevillingen til generelle udgifter vedrørende forsorgshjem omfatter den statslige refu-
sion af kommunernes udgifter til de forsorgshjem og kvindekrisecentre mv., som
kommunerne er forpligtet til at oprette og drive i henhold til servicelovens § 109 og §
110. Den statslige refusion skønnes til 559,8 mio. kr. i 2017, svarende til 79,6 procent
af den samlede budgetteringsramme 1. Der er tale om en stigning på 19,8 mio. kr. i
forhold til FL16.
Øvrige lovbundne bevillinger
Øvrige bevillinger under budgetteringsramme 1 omfatter bl.a. udgifter i forbindelse
med Børneloven, Værgevederlag og Børnesagkyndige undersøgelser, som er uæn-
dret på FFL17.
2.4. Budgetteringsramme 2 (Tilskudsmidler mv.)
Social- og Indenrigsministeriet administrerer, fordeler og udbetaler en lang række
tilskudsmidler, puljer mv. De samlede bevillinger under budgetteringsramme 2 udgør
969,5 mio. kr. i 2017, hvilket er et fald på 13,9 mio. kr. i forhold til FL16,
jf. tabel 6.
Tabel 6
Budgetteringsramme 2, mio. kr. (2017-pl)
6
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 380: Materiale til brug ved den tekniske gennemgang af finanslovsforslag for 2017, fra social- og indenrigsministeren
1659995_0007.png
Tabel 6
Budgetteringsramme 2, mio. kr. (2017-pl)
FFL17
(mio. kr.)*
§ 15.11.31. Rådgivning og udredning
§ 15.91.31. Pulje til medfinansiering af færgeinvesteringer i
kommuner
Øvrige tilskudsmidler
Budgetteringsramme 2 i alt
56,4
674,8
969,5
5,8
69,6
100
56,4
-61,8
-13,9
238,3
Fordeling af
Ændring ift.
bevilling (i pct.) FL16 (mio. kr.)**
24,6
-8,5
* Bevillingen er opgjort i 2017 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL17 opgjort i 2017 pris- og lønniveau og FL16 opgjort i
2016 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Det bemærkes, at der endnu
ikke
er tilført nye satspuljemidler. Det vil sige, at ned-
gangen i bevillingsprofilen udelukkende er et udtryk for, at midlertidige satspuljemidler
fra gamle satspuljeaftaler udløber. Når der foreligger en ny satspuljeaftale for 2017 –
forventeligt i oktober/november 2016, vil der blive tilført nye satspuljemidler på æn-
dringsforslag, således at den endelige finanslov for 2017 indeholder nye satspuljebe-
villinger og -projekter.
Det bemærkes videre, at aftalebelagte midler ikke er omfattet af omprioriteringsbidra-
get.
Nedenfor er gengivet de væsentligste bevillinger under budgetteringsramme 2 samt
ændringerne heri i forhold til FL16:
§ 15.11.31. Rådgivning og udredning
Der er afsat en bevilling på 238,3 mio. kr. til specialrådgivning og udredning i de mest
specialiserede og komplicerede sager på socialområdet. Aktiviteterne er forankrede i
VISO (den nationale Videns- og Specialrådgivningsorganisation på det sociale områ-
de og i specialundervisningen). Bevillingen er nedjusteret med 8,5 mio. kr., idet bevil-
lingen er tilpasset i overensstemmelse med forventningen til det fremtidige aktivitets-
niveau.
§ 15.91.31. Pulje til medfinansiering af færgeinvesteringer i kommuner
Der er afsat en bevilling på 56,4 mio. kr. i 2017 og frem til en tilskudsordning til ned-
sættelse af færgetakster som følge af Aftale om Vækst og Udvikling i hele Danmark
mellem Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
af 9. februar 2016. Nedsættelsen af færgetakster har til formål at gøre det nemmere at
bosætte sig og arbejde på og uden for øerne i Danmark.
Øvrige tilskudsmidler, herunder primært satspuljebevillinger
Øvrige tilskudsmidler under budgetteringsramme 2 er hovedsageligt et resultat af ud-
møntningen af tidligere års satspuljer. På FFL17 er disse tilskudsbevillinger 61,8 mio.
kr. lavere end ved FL16. Dette skal ses i lyset af, at satspuljerne alene omfatter puljer
fra tidligere år. Udmøntningen af satspuljen for 2017 finder sted som led i finanslovs-
forhandlingerne i efteråret 2016. Når finanslovsforhandlingerne er endeligt afsluttet,
fremsættes der et ændringsforslag til forslag til finanslov for 2017, herunder også re-
sultatet af årets satspuljeforhandlinger, hvorved området forventes tilført nye midler.
3. Det statslige delloft for indkomstoverførsler
7
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 380: Materiale til brug ved den tekniske gennemgang af finanslovsforslag for 2017, fra social- og indenrigsministeren
1659995_0008.png
3.1. Budgetteringsramme 3 (Tilskudsmidler mv.)
Budgetteringsramme 3 omfatter bevillinger til ministeriets lovbundne ind-
komstoverførsler og er placeret under det statslige delloft for indkomstoverførsler. De
samlede bevillinger under budgetteringsramme 3 er på i alt 2,2 mia. kr. i 2017, hvilket
er en stigning på 0,5 mia. kr. i forhold til FL16,
jf. tabel 7:
Tabel 7
Budgetteringsramme 3, mio. kr. (2017-pl)
FFL17
(mio. kr.)*
§ 15.43.01. Hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde
§ 15.44.05. Merudgifter til forsørgelse i hjemmet af børn med
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
§ 15.45.01. Merudgifter for personer med betydeligt og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
Øvrige bevillinger
Budgetteringsramme 3 i alt
115,9
6,4
2.198,90
5,3
0,3
100
2,5
0,1
523,2
847,1
38,5
42,6
1.229,5
Fordeling af
Ændring ift.
bevilling (i pct.) FL16 (mio. kr.)**
55,9
478,0
* Bevillingen er opgjort i 2017 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL17 opgjort i 2017 pris- og lønniveau og FL16 opgjort i
2016 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Nedenfor er gengivet de væsentligste bevillinger under budgetteringsramme 3 samt
de væsentligste ændringer heri i forhold til FL16:
§ 15.43.01. Hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde
Hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde skønnes i 2017 at udgøre 1,2 mia. kr. svarende
til 55,9 procent af budgetteringsramme 3. Det tekniske udgiftsskøn for kontoen er op-
justeret med 478,0 mio. kr. i 2017 som følge af seneste integrationsprognose.
§ 15.44.05. Merudgifter til forsørgelse i hjemmet af børn med nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne
Merudgifter til forsørgelse i hjemmet af børn med nedsat fysisk eller psykisk funktions-
evne skønnes i 2017 at udgøre 847,1 mio. kr. svarende til 38,5 procent af budgette-
ringsramme 3. Udgiftsskønnet for kontoen er opjusteret med 42,6 mio. kr. i 2017 på
baggrund af de historiske regnskabstal over årene. Det forventes, at udgiften vil stabi-
lisere sig omkring dette niveau fremadrettet.
§ 15.45.01. Merudgifter for personer med betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne
Merudgifter for personer med betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktions-
evne skønnes i 2017 at udgøre 115,9 mio. kr. svarende til 5,3 procent af budgette-
ringsramme 3. Udgiftsskønnet for kontoen er opjusteret med 2,5 mio. kr. i 2017 på
baggrund af de historiske regnskabstal over årene. Det forventes, at udgiften vil stabi-
lisere sig omkring dette niveau fremadrettet.
Øvrige bevillinger
8
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 380: Materiale til brug ved den tekniske gennemgang af finanslovsforslag for 2017, fra social- og indenrigsministeren
1659995_0009.png
Øvrige bevillinger under budgetteringsramme 3 omfatter bevilling til Christiansø, jf.
kongelig resolution af 12. december 1845, som er uændret udover pris- og lønregule-
ring.
4. Bevillinger uden for de statslige udgiftslofter
4.1. Overførselsramme 1 (Bevillinger uden for loft)
Overførselsramme 1 indeholder en række bevillinger af særlig karakter, som er uden
for de statslige udgiftslofter. Samlet er der bevillinger for 203,1 mia. kr., som primært
vedrører konti med bevilling til kommuner og regioner, herunder bloktilskud,
jf. tabel 8:
Tabel 8
Overførselsramme 1, mio. kr. (2017-pl)
FFL17
(mio. kr.)*
§ 15.15.03. Den Centrale Refusionsordning
§ 15.91.11. Kommunerne
§ 15.91.12. Særtilskud til kommunerne
§ 15.91.13. Beskæftigelsestilskud til kommunerne
Øvrige bevillinger
Overførselsramme 1 i alt
1.734,0
64.568,5
7.040,2
11.335,8
118.427,6
203.106,1
Fordeling af
Ændring ift.
bevilling (i pct.) FL16 (mio. kr.)**
0,9
31,8
3,5
5,6
58,3
100
77,9
-1.624,3
-888,9
-540,7
2.206,2
-769,8
* Bevillingen er opgjort i 2017 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL17 opgjort i 2017 pris- og lønniveau og FL16 opgjort i
2016 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Nedenfor er gengivet de væsentligste bevillinger under overførselsramme 1 samt de
væsentligste ændringer heri i forhold til FL16:
§ 15.15.03. Den Centrale Refusionsordning
Bevillingen til Den Centrale Refusionsordning udgør ca. 1,7 mia. kr., som er udgifter til
at staten kan refundere kommunale udgifter til særligt dyre enkeltsager om hjælp og
støtte til personer under 67 år. Udgiftsniveauet forhandles mellem regeringen og Fi-
nansministeriet og styres dermed decentralt.
§ 15.91.11. Kommunerne
Kontiene omfatter det kommunale bloktilskud. Størrelsen af det fastsatte tilskud for
2017 svarer til de forudsætninger, der har ligget til grund for Aftale mellem regeringen
og KL om kommunernes økonomi for 2017. I henhold til loven fastsættes det årlige
bloktilskud som det foregående års tilskud korrigeret for engangsreguleringer og regu-
leret for:
Pris- og lønudviklingen
Mer- eller mindreudgifter som følge af opgaveændringer
Budgetgarantien, dvs. udviklingen i kommunernes udgifter til en række over-
førselsindkomster, herunder kontanthjælp og førtidspension
Et eventuelt balancetilskud
§ 15.91.12. Særtilskud til kommunerne
9
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 380: Materiale til brug ved den tekniske gennemgang af finanslovsforslag for 2017, fra social- og indenrigsministeren
1659995_0010.png
Kontoen omfatter på FFL17 følgende særtilskudsordninger til kommunerne i form af
tilskud, der ydes til en lang række tilskudsordninger. Bevillingerne til disse tilskudsord-
ninger reguleres årligt med den kommunale pris- og lønudvikling. Ændringen i bevil-
lingen fra FL16 til FFL17 skyldes primært, at der i 2016 blev givet ekstraordinære ét-
årige tilskud i 2016.
§ 15.91.13. Beskæftigelsestilskud til kommunerne
Kontoen omfatter beskæftigelsestilskuddet til kommunerne, som vedrører kompensa-
tion for kommunernes udgifter til dagpenge og aktivering af forsikrede ledige
.
Der ud-
meldes et foreløbigt beskæftigelsestilskud til kommunerne i året før tilskudsåret. Be-
skæftigelsestilskuddet midtvejsreguleres i tilskudsåret og efterreguleres året efter til-
skudsåret. Det foreløbige tilskud på 11,3 mia. kr. for 2017 er fastsat på baggrund af
skønnet over udviklingen i ledigheden i Økonomisk Redegørelse fra maj 2016.
Øvrige bevillinger
Udover det kommunale og regionale bloktilskud er der på overførselsramme 1 også
en budgetgarantireserve samt bevilling afsat til refusion af kommunernes og regioner-
nes udgifter til merværdiafgift.
10