Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 369
Offentligt
1658371_0001.png
Til:
Ligestillingsministeren,
Kopi:
Ligestillingsudvalget
Social og Indenrigsudvalget
Retsudvalget
Ombudsmanden
Institut for Menneskerettigheder
PRESSEN
Foreningen Far skal hermed spørge om Ministeriet finder det er lovligt, at forskelsbehandle børn baseret
på:
Familieformer (kerne og ikke kerne familier har juridisk forskel for barnet i samme situation f.eks.
manglende frit valg for gode forældre til at fordele samvær og barnets økonomi som de finder
bedst for barnet)
Forældrenes offentlige juridiske status (bopæl og samværsforældre begrebet indført i 2007
medfører markant juridisk forskel for barnet i samme situation hos forældrene f.eks. skolevalg,
velfærdsydelser, grænseoverskridende adfærd m.v.)
Køn (der sker markant forskel på informering, støtte, forskning og finansiering af ligeværdige
forældre baseret på køn og bopælstallet for børn hos fædre er stadig på niveau med 1980)
Forespørgslen sker venligst med henvisning til pressemeddelelse
(http://www.mypresswire.com/dk/pressroom/28025/pressrelease/101421) samt med henvisning til FN
børnekonventionen artikel 2, den europæiske menneskerettighedskonvention artikel 8 om
Ret til respekt
for privatliv og familieliv,
artikel 14 om
Forbud mod diskriminering
samt artikel 17 om
Forbud mod misbrug
af rettigheder.
FN BØRNEKONVENTIONEN
ARTIKEL 2
1. Deltagerstaterne skal respektere og sikre de rettigheder, der er fastsat i denne konvention, for ethvert
barn inden for deres jurisdiktion, uden forskelsbehandling af nogen art og uden hensyn til barnets eller
dettes forældres eller værges race, hudfarve, køn, sprog, religion, politiske eller anden anskuelse, national,
etnisk eller social oprindelse, formueforhold, handicap, fødsel eller anden stilling.
2. Deltagerstaterne skal træffe alle passende forholdsregler for at sikre, at barnet beskyttes mod alle former
for forskelsbehandling eller straf på grund af barnets forældres, værges eller familiemedlemmers stilling,
virksomhed, udtrykte anskuelser eller tro.
DEN EUROPÆISKE MENNESKERETTIGHEDSKONVENTION
ARTIKEL 8
Ret til respekt for privatliv og familieliv 1. Enhver har ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Henvendelse af 24/8-2016 fra Foreningen Far om diskrimination af danske børn
1658371_0002.png
sin korrespondance. 2. Ingen offentlig myndighed kan gøre indgreb i udøvelsen af denne ret, undtagen for
så vidt det sker i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et demokratisk samfund af hensyn til den
nationale sikkerhed, den offentlige tryghed eller landets økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller
forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden eller for at beskytte andres ret og frihed.
ARTIKEL 14
Forbud mod diskriminering Nydelsen af de i denne Konvention anerkendte rettigheder og friheder skal sikres
uden forskel på grund af køn, race, farve, sprog, religion, politisk eller anden overbevisning, national eller
social oprindelse, tilhørighed til et nationalt mindretal, formueforhold, fødsel eller ethvert andet forhold.
ARTIKEL 17
Forbud mod misbrug af rettigheder Ingen bestemmelse i denne Konvention må fortolkes som medførende
ret for nogen stat, gruppe eller person til at indlade sig på nogen virksomhed eller udføre nogen handling,
der sigter til at tilintetgøre nogen af de heri nævnte rettigheder og friheder, eller til at begrænse dem i
videre omfang, end der er hjemmel for i Konventionen.
LIGBEHANDLINGSNÆVNET
Foreningen Far skal samtidig spørge Ministeret om det er lovligt, når Ligebehandlingsnævnet afgør sager
baseret på dansk lovgivning, som kan være diskriminerende, og ikke afgør sagerne baseret på den
europæiske menneskerettighedskonvention eller FN børnekonventionen, som er tiltrådt af Danmark og
juridisk bindende. Det opleves at være de færreste danskere som ved, at ligebehandlingsnævnet har en
sådan praksis og derfor eksempelvis vurderer, at manglende digital post til begge forældre, som et af
mange eksempler, ved skoletilmelding ikke er tilladt, men det er tilladt i daginstitutioner. Dette fordi skoler
reguleres af fælles forældremyndighed og daginstitutioner af bopælsforældre i dansk lovgivning siden
2007.
Da forskelsbehandlingen ved manglende digital post til begge forældre rammer 1.2 mio. børn, 1.2 mio.
fædre og ca. 50.000 mødre foruden at bopæls/samværsforælder begrebet rammer ca. 400.000 børn og
400.000 forældre i moderne familier, er det afgørende at de internationale konventioner overholdes.
Bopæl og samværsforælder begrebet anvendes i lovgivningen i dag, som regel i stedet for undtagelsen.
Foreningen Far oplever herved at børn ikke behandles ens i samme situation.
Foreningen Far finder ikke der er tale om en lovlig praksis og skal anmode Ministeriet om en juridisk
begrundelse eller sikring af forholdet baseret på lige muligheder i familielovgivningen. Det kan eksempelvis
ske ved frit valg til egen aftale for forældre i alle familieformer samt ved afskaffelse af bopæl og
samværsforælder begrebet indført i 2007 for børn med markant forskelsbehandling af børn i samme
situation hos forældrene. Det er kun såfremt der er grundlag for en sådan forskelsbehandling, at den kan
indføres, som en undtagelse – ikke som en hovedregel.
Med venlig hilsen
TAK!
Jesper Lohse
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
2100 København Ø
www.foreningenfar.dk